Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv-licensen kanske avskaffas och omvandlas till en skatt

1964 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 28 december 2017 - 19:53

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Ren dynga. SVT är idag propagandamaskin för den rödgröna sandlåde-regeringen.

Stort påstående, kan du visa på faktiska bevis för din hävd?

Redigerat av PML73, 28 december 2017 - 20:09.

Postad 28 december 2017 - 20:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 540 inlägg
  • 0

Det var längesen jag hörde nån blues, country, bluegrass, americana, klassisk rock på SR. Det närmsta är väl Jill Johnson om man pratar country.

Det har egentligen inte med trådens ämne att göra, men för en del av den musik du vill höra kan jag varmt rekommendera Radio Paradise: https://www.radiopar....com/rp_2.php?#

Man kan lyssna direkt i webbläsaren, via appar eller med diverse mediaspelare. Jag har lagt till ljudström för 320 kbit/s AAC i min Squeezebox och kanalen spelas nu mycket hos mig. Bra ljud och info om spår, ingen reklam. :)

Det är dock inte så mycket av de första kategorierna du nämner, så om du vet nån bra kanal.... :)

Postad 28 december 2017 - 22:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 1

Det var längesen jag hörde nån blues, country, bluegrass, americana, klassisk rock på SR. Det närmsta är väl Jill Johnson om man pratar country.

Och jag gissar att motorvägen inte går rakt in i ditt garage heller? Du kan i denna tråden kanske ha gett uttryck för den mest själviska inställningen till PS jag läst. Skatter är till för allmännyttan och ju mer jag läser av det du skriver desto mer inser jag nyttan av PS.

Jag instämmer i vad  Zacabeb skrev så slipper jag upprepa det.

Postad 28 december 2017 - 22:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att ALL sorts musik går att tillgå genom SR, men lycka till att hitta en bredare aktör i Sverige. Det enda jag kan hitta är Radio Viking, som visserligen ibland kan drunkna i dansband men de har verkligen många bortglömda korn i sitt arkiv som kommer till spelning lite då och då.

Man kanske inte ska dissa SF:s marknadsstrategier med en gång för att de inte visar Vinterviken på stor duk lika ofta idag som för tjugo år sedan... :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 28 december 2017 - 22:40.

Postad 28 december 2017 - 22:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 1

Och jag gissar att motorvägen inte går rakt in i ditt garage heller? Du kan i denna tråden kanske ha gett uttryck för den mest själviska inställningen till PS jag läst. Skatter är till för allmännyttan och ju mer jag läser av det du skriver desto mer inser jag nyttan av PS.

Jag instämmer i vad  Zacabeb skrev så slipper jag upprepa det.

Jag betalar avgift/skatt till PS men får inte mycket ut av den. Förr kunde man lyssna på P3 för då fanns speciella program för tex blues, country, rock mm, en bred blandning för de flesta. Detta existerar inte idag. Men jag kanske inte skall vara så självisk så att jag vill ha nåt som jag gillar. Jag kanske skall glädjas åt att andra kan lyssna på Molly Sandén.

Postad 29 december 2017 - 00:01

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
P3 är en ungdomskanal. Du börja nog helt enkelt bli för gammal. Jag har kommit upp i den åldern så att jag nu får lyssna på P4. Det är lite skrämmande :D Vad det gäller SR så kan jag i princip rekommendera alla deras dokumentärer. Helt fantastiskt bra!

Redigerat av kribban, 29 december 2017 - 00:02.

Postad 29 december 2017 - 06:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Nu börjar det hela likna en härlig gammal roman.

Bifogad fil(er)

Postad 29 december 2017 - 07:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ren dynga. SVT är idag propagandamaskin för den rödgröna sandlåde-regeringen.

Exakt vilka av dramaproduktionerna är "propagandamaskiner"? Fröken Friman? Bron? Saltön?

Postad 29 december 2017 - 09:38

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Exakt vilka av dramaproduktionerna är "propagandamaskiner"? Fröken Friman? Bron? Saltön?

Ronny och Ragge :D

Postad 29 december 2017 - 14:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

P3 är en ungdomskanal. Du börja nog helt enkelt bli för gammal. Jag har kommit upp i den åldern så att jag nu får lyssna på P4. Det är lite skrämmande :D Vad det gäller SR så kan jag i princip rekommendera alla deras dokumentärer. Helt fantastiskt bra!

Jag vill lyssna på musik om jag slår på radion. SR har inget av intresse. Tur att webbradio finns.

Postad 29 december 2017 - 15:20

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

För min del lyssnar jag på p4 plus, är för det mesta musik för min smak och ålder. :)

Postad 29 december 2017 - 16:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag vill lyssna på musik om jag slår på radion. SR har inget av intresse. Tur att webbradio finns.

Svårt att lyssna på webradio med bilstereon...

Postad 29 december 2017 - 16:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 1

Svårt att lyssna på webradio med bilstereon...

Internetansluten bil...

Postad 29 december 2017 - 17:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag betalar avgift/skatt till PS men får inte mycket ut av den. 

Jo det har framgått att du tycker  ;)

Men jag kanske inte skall vara så självisk så att jag vill ha nåt som jag gillar. Jag kanske skall glädjas åt att andra kan lyssna på Molly Sandén.

Det var ju en extrem generalisering, men i stort så har du rätt. Det är lite så skattefinansierade verksamheter funkar. Alla blir inte alltid supernöjda. Jag har exempelvis inga barn men är vuxen nog att inse samhällsnyttan med skattefinansierad skola. Det är samma sak med PS. Samhället i stort vinner på att det finns ett brett alternativ till 9 olika versioner av CSI (om jag också får generalisera).

Jag har nog haft precis samma uppfattning som dig en gång i tiden. Förstod inte alls varför jag skulle betala för sjukvård som aldrig var sjuk, skola eftersom jag inte hade barn, etc etc. Sedan fyllde jag 25 eller något sådant  :D

Postad 29 december 2017 - 18:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 1

Det var ju en extrem generalisering, men i stort så har du rätt. Det är lite så skattefinansierade verksamheter funkar. Alla blir inte alltid supernöjda. Jag har exempelvis inga barn men är vuxen nog att inse samhällsnyttan med skattefinansierad skola. Det är samma sak med PS. Samhället i stort vinner på att det finns ett brett alternativ till 9 olika versioner av CSI (om jag också får generalisera).

Jag har nog haft precis samma uppfattning som dig en gång i tiden. Förstod inte alls varför jag skulle betala för sjukvård som aldrig var sjuk, skola eftersom jag inte hade barn, etc etc. Sedan fyllde jag 25 eller något sådant  :D

Jag har aldrig haft samma tankar som du hade i yngre år, när jag var yngre och inte idag heller. Nöjen i TV och radio är däremot en helt annan sak som inte kan jämföras med skola, sjukvård mm.

Postad 29 december 2017 - 18:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Så TV och Radio är för dig enbart nöje. Intressant.

EDIT: Insåg när jag postade att jag kanske missförstår dig. Låter inlägget vara kvar så får du rätta mig isf.

Redigerat av Loco.spk, 29 december 2017 - 18:54.

Postad 29 december 2017 - 22:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Och alla missade soul

Postad 30 december 2017 - 10:47

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Buddypresley:

Du behöver inte betala! Jag betalar ingen TV-licens. Om du nu är så missnöjd så se till att du inte behöver betala

Postad 30 december 2017 - 11:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Buddypresley:
Du behöver inte betala! Jag betalar ingen TV-licens. Om du nu är så missnöjd så se till att du inte behöver betala

Så du har ingen TV eller radio hemma då?

Postad 30 december 2017 - 12:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Radiomottagare är inte avgiftsbelagda.

Postad 30 december 2017 - 13:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Radiomottagare är inte avgiftsbelagda.

Jag har aldrig hittat uppgifter om detta. Har du nån länk att dela?

Postad 30 december 2017 - 15:28

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Så du har ingen TV eller radio hemma då?

Nej

Jag har aldrig hittat uppgifter om detta. Har du nån länk att dela?

https://www.radiotja...se/sv/Avgiften/

Tror det eller ej men det var inte så svårt att googla fram. Tog c:a 3 sek

Postad 30 december 2017 - 16:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Nej
https://www.radiotja...se/sv/Avgiften/
Tror det eller ej men det var inte så svårt att googla fram. Tog c:a 3 sek

Men du skrev tidigare att du lyssnar på P4. Lyssnar du hos grannen då? Sen angående din länk, den har jag läst tidigare, men det står inte i klartext att enbart radioinnehav är avgiftsfritt.

Redigerat av Buddypresley, 30 december 2017 - 16:42.

Postad 30 december 2017 - 16:52

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Men du skrev tidigare att du lyssnar på P4. Lyssnar du hos grannen då? Sen angående din länk, den har jag läst tidigare, men det står inte i klartext att enbart radioinnehav är avgiftsfritt.

Vet inte riktigt hur det är med läsförståelsen men så här står det:

Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Jag lyssnar på P4 i mobilen och i bilen. Behöver inte gå över till grannen

Redigerat av kribban, 30 december 2017 - 16:51.

Postad 30 december 2017 - 16:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

:Jag lyssnar på P4 i mobilen och i bilen. Behöver inte gå över till grannen

Tycker du att det är moraliskt rätt att du nyttjar PS-tjänster utan att betala radio och TV-avgift?

Postad 30 december 2017 - 17:04

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hur är det med projektor, räknas inte den för att mottagare saknas. Men det är märkligt i dagens alla alternativa plattformar.

Postad 30 december 2017 - 17:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Projektor är generellt licensfri (kanske finns någon obskyr modell med TV-mottagare). Och ja, det är märkligt med tanke på hur tekniken har utvecklats sedan licensen infördes. Därför är jag den första att välkomna skattemodellen istället.

Tycker du att det är moraliskt rätt att du nyttjar PS-tjänster utan att betala radio och TV-avgift?

Enligt dagens system så är det helt rätt, även moraliskt, tycker jag. Vilket är ytterligare en anledning till varför (jag tycker) dagens system ska bytas ut mot skattefinansierad PS istället.

Sen angående din länk, den har jag läst tidigare, men det står inte i klartext att enbart radioinnehav är avgiftsfritt.

Nej det står i klartext att (bara) TV-mottagare är licenspliktig. Resten borde du kunna räkna ut va?

Postad 30 december 2017 - 17:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Nej det står i klartext att (bara) TV-mottagare är licenspliktig. Resten borde du kunna räkna ut va?

Nej det står inte ”bara”
TV-mottagare. Men visst kan jag räkna ut det. Det jag reflekterar över är att det inte står i klartext att enbart radioinnehav är avgiftsfritt.

Postad 30 december 2017 - 17:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Enligt dagens system så är det helt rätt, även moraliskt, tycker jag. Vilket är ytterligare en anledning till varför (jag tycker) dagens system ska bytas ut mot skattefinansierad PS istället.

Men om du tycker att det är rätt varför då byta ut systemet?

Postad 30 december 2017 - 20:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Ja för jag följer dem beslut som är tagna. Om jag inte har någon mottagare så skall jag inte betala.

Redigerat av kribban, 31 december 2017 - 09:44.

Postad 30 december 2017 - 23:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Nej det står inte ”bara”
TV-mottagare. Men visst kan jag räkna ut det. Det jag reflekterar över är att det inte står i klartext att enbart radioinnehav är avgiftsfritt.

Jag satte "bara" inom parenteser för att det inte står i deras text trots att det är precis det det betyder. Om något INTE står med i en text så kan inte du (eller någon annan) lägga till det godtyckligt.

Är det medvetet du väljer att missförstå något som var så tydligt?

Jag skrev inte att systemet är rätt. Jag skrev att jag tycker det är rätt att under nuvarande system inte betala om man enbart har radiomottagare. Jag tycker att det nuvarande systemet är fel p.g.a. det låter vissa personer slippa betala. Ska vi ha PS så ska alla vara med och betala. Precis som andra samhällsfunktioner. Glasklart nu?

Postad 31 december 2017 - 00:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Han menar inte att licenssystemet är rätt utan att det är rätt ur moraliskt perspektiv att radioinnehavare inte är licenspliktiga. En FM-mottagare hittar du i väldigt mycket prylar där det inte ens är en sekundär funktion. Om du däremot köper en produkt som innehåller en TV-mottagare är sannolikheten stor att mottagaren i sig är ett argument för kunden att välja den produkten.

Av dessa skäl har också tidigare licensavtal för datorer och smartphones ogillats av Högsta förvaltningsdomstolen.

Postad 31 december 2017 - 09:45

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Tack

Postad 31 december 2017 - 10:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Ja för jag följer dem beslut som är tagna. Om jag inte har någon mottagare så skall jag inte betala.

Frågan är om du tycker det känns bra att jag och andra skall betala till PS så att du kan nyttja deras utbud utan att du själv betalar.

Postad 31 december 2017 - 11:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Frågan är om du tycker det känns bra att jag och andra skall betala till PS så att du kan nyttja deras utbud utan att du själv betalar.

Hur menar du?

Postad 02 januari 2018 - 07:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Känns det ok för dig att jag och andra betalar för PS medans du inte betalar?

Postad 02 januari 2018 - 11:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Fast den premissen kan du inte applicera på honom. Det är inte kribban som har bestämt vad som ska vara avgiftsbelagt och när sådant slås fast måste man se det hela ur ett generellt perspektiv.

Hur tror du att det hade sett ut om ALLA produkter med FM-mottagare var avgiftsbelagda?

Postad 02 januari 2018 - 11:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Känns det ok för dig att jag och andra betalar för PS medans du inte betalar?

Varför ska jag betala? Högsta domstolen i Sverige har ju beslutat att jag inte ska betala  :blink:

Postad 02 januari 2018 - 11:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Varför ska jag betala? Högsta domstolen i Sverige har ju beslutat att jag inte ska betala  :blink:

Enligt nuvarande regler ja, men tycker du att det är moraliskt rätt? Tycker du det är bra du kan nyttja PS utan att betala? Förstår du inte frågan?

Fast den premissen kan du inte applicera på honom. Det är inte kribban som har bestämt vad som ska vara avgiftsbelagt och när sådant slås fast måste man se det hela ur ett generellt perspektiv.

Hur tror du att det hade sett ut om ALLA produkter med FM-mottagare var avgiftsbelagda?

Du verkar inte heller förstå frågan.

Postad 02 januari 2018 - 11:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Så var det ju förut? Sen avskaffades det eftersom man skulle ha möjlighet att ta emot information i krishändelser utan att vara tvungen att betala någon avgift.

Nuförtiden får man ju information via nätet istället, så egentligen hade det nog varit logiskt att återinföra licensplikt för fm-mottagare.

Men i slutändan så känns skattefinansiering som en mycket mer framkomlig väg att gå.

Postad 02 januari 2018 - 12:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Fast det innebär inte att alla är uppkopplade till nätet konstant. Jag har exempelvis bara tillgång till internet på min dator, inte i min bil.

Postad 02 januari 2018 - 13:39

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Enligt nuvarande regler ja, men tycker du att det är moraliskt rätt? Tycker du det är bra du kan nyttja PS utan att betala? Förstår du inte frågan?

Jag kan inte utnyttja PS på det sätt som det är uppbyggt idag då jag inte har någon mottagare för att ta emot tv-sändningar. Jag har meddelat radiotjänst i Kiruna detta och fick även min inbetalda avgift utbetald. Jag följer de lagar och regler som finns idag, så JA jag tycker det är moraliskt rätt.

MVH CHrister

Postad 02 januari 2018 - 13:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag kan inte utnyttja PS på det sätt som det är uppbyggt idag då jag inte har någon mottagare för att ta emot tv-sändningar. Jag har meddelat radiotjänst i Kiruna detta och fick även min inbetalda avgift utbetald. Jag följer de lagar och regler som finns idag, så JA jag tycker det är moraliskt rätt.

MVH CHrister

Jag tycker att den som inte betalar för PS inte skall kunna utnyttja PS tjänster.

Postad 02 januari 2018 - 13:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

jaha.....

Då föreslår jag att du skriver en motion till riskdagen :D

Redigerat av kribban, 02 januari 2018 - 14:01.

Postad 02 januari 2018 - 14:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

jaha.....

Då föreslår jag att du skriver en motion till riskdagen :D

Finns redan ett förslag som troligtvis går igenom. Då får du betala för ditt radiolyssnande :D

Moraliskt rätt...

Redigerat av Buddypresley, 02 januari 2018 - 14:11.

Postad 02 januari 2018 - 14:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Finns redan ett förslag som troligtvis går igenom. Då får du betala för ditt radiolyssnande :D

Moraliskt rätt...

även för dem som inte kan lyssna på radio......?

Postad 02 januari 2018 - 14:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

även för dem som inte kan lyssna på radio......?

Nej, det kan inte bli helt 100-procentigt rätt.

Eller vad menar du egentligen med "inte kan"?

Redigerat av Buddypresley, 02 januari 2018 - 14:40.

Postad 02 januari 2018 - 14:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

:lol:  :lol:

Postad 02 januari 2018 - 14:56

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
Det ju 40 år sedan licensavgiften på radiomottagare försvann och endast licensavgift på tv-mottagare fanns kvar. Problemet att inte ha tv och då kunna lyssna på SR "gratis" har funnits sedan dess.

Postad 02 januari 2018 - 15:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Det ju 40 år sedan licensavgiften på radiomottagare försvann och endast licensavgift på tv-mottagare fanns kvar. Problemet att inte ha tv och då kunna lyssna på SR "gratis" har funnits sedan dess.

Förstår inte att det får förekomma. Speciellt inte när man kan läsa detta på radiotjänst hemsida:

Den 1 januari 2010 gjordes den senaste ändringen. Då bytte tv-avgiften namn till radio- och tv-avgiften för att göra det tydligare att pengarna även går till Sveriges Radio

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.