Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 februari 2016 - 22:22

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

du menar egentligen "lika långsamma som innan"

Vad jag egentligen menar kan väl inte du veta? Jag vet vad jag menar, du behöver inte rätta mig, tack.

Väldigt vad du hakar fast dig vid mig :) Jag lämnar denna 'diskussion' nu. Ha det bra.

Postad 23 februari 2016 - 15:19

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Vad jag egentligen menar kan väl inte du veta? Jag vet vad jag menar, du behöver inte rätta mig, tack.

Väldigt vad du hakar fast dig vid mig :) Jag lämnar denna 'diskussion' nu. Ha det bra.

Okej, tack detsamma.

Nämen så trevligt, många lär bli glada för detta :D

Bifogad fil(er)

Postad 23 februari 2016 - 15:37

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Okej, tack detsamma.

Nämen så trevligt, många lär bli glada för detta :D

Vad mysigt, dags att investera i en Apple TV nu då :)

Postad 23 februari 2016 - 17:22

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Vad mysigt, dags att investera i en Apple TV nu då :)

Ja verkligen mysigt men om jag får ge ett tips så invänta till hur folk tycker det fungerar, jag ska försöka komma ihåg och testa ikväll iaf.

Redigerat av Unregisteredf4a1db42, 23 februari 2016 - 17:22.

Postad 23 februari 2016 - 17:47

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Ja verkligen mysigt men om jag får ge ett tips så invänta till hur folk tycker det fungerar, jag ska försöka komma ihåg och testa ikväll iaf.

Jag har ingen brådska jag, men nu har jag en anledning iaf ;)

Postad 23 februari 2016 - 20:28

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Äntligen fyller appen en vettig funktion, tack Comhem.

Postad 29 februari 2016 - 13:17

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag har ingen brådska jag, men nu har jag en anledning iaf ;)

Sådär då har jag testat i helgen och jag måste säga, precis lika snopen blev jag som i början av TiVoToGo att oj va många kanaler som fungerar så här tidigt i stadiet.

Så nu har du en ännu större anledning ;)

Att Comhem skulle börja med AirPlay trodde jag faktiskt inte skulle hända :o

Postad 29 februari 2016 - 14:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Det som är lite synd är att det bara gäller Apple TV, jag trodde/hoppades att det även skulle gälla lightning kontakten så man kan använda en lightning/HDMI adapter för att visa bilden på en TV.
Det skulle vara en räddare i nöden när man bor på hotell, de flesta hotell har så katastrofal bild på TV ofta t.o.m analog signal i letterbox maskad 16:9 i 4:3 format.

Postad 29 februari 2016 - 17:07

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Det som är lite synd är att det bara gäller Apple TV, jag trodde/hoppades att det även skulle gälla lightning kontakten så man kan använda en lightning/HDMI adapter för att visa bilden på en TV.
Det skulle vara en räddare i nöden när man bor på hotell, de flesta hotell har så katastrofal bild på TV ofta t.o.m analog signal i letterbox maskad 16:9 i 4:3 format.

Man kan ju ta med sig sin AppleTV ;)

Postad 29 februari 2016 - 20:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Man kan ju ta med sig sin AppleTV ;)

Jag tänkte att jag skulle slippa skriva det, men får väl ta det.
Då måste man också ta med sig mobilt bredband, på de flesta hotell tilldelas alla enheter isolerade IP-adresse så att man inte " ser " varandra och kan gå in i ex delade dokument för de som kör utan lösenordsskydd.
Så iPaden och Applet TV skulle inte " se " varandra.
Skulle man köra iPaden direkt till Apple TV så har man inte någon internet uppkoppling och kommer då bara ut lokalt lagrat på enheten.

Redigerat av OMD28, 29 februari 2016 - 20:37.

Postad 29 februari 2016 - 22:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Äää chromecast är bättre varför slösa batteri med att strömma från telefon nä chromecast som spelar direkt från nätet är bättre

Postad 29 februari 2016 - 23:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Äää chromecast är bättre varför slösa batteri med att strömma från telefon nä chromecast som spelar direkt från nätet är bättre

Säg det till Comhem, utan stöd för chromecast spelar den inte direkt från nätet.....

Redigerat av OMD28, 01 mars 2016 - 06:13.

Postad 29 februari 2016 - 23:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

ja comhem behöver tummen ur röven o ge den chromecast stöd för direkt spelning

Postad 05 mars 2016 - 13:37

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Skaffade Cmore Film med 6 kanaler (9 med SD-kanaler) och tänkte kolla loss på lite serier. 

En del serier har inte S1 utan börjar på S2? Somliga har inte de första två avsnitten i serien heller.

Vadan detta? Det är ju som att spela Chicago med en kortlek på 47 kort. 

Är det något fel? Hoppas de inte "skyller på" rättighetsfrågor m.m. 

Det är ointressant, för handen på hjärtat, hur många börjar titta på avsnitt 3 i en tv-serie?

Postad 05 mars 2016 - 13:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

du kan va lugn och reta upp dig  nu i stället :) de kommer upp  säsong 1 av serier de får bara visa serier efter avtal om sändningar på tv. just nu kanske säsong 2 rullar när de börjar visa om  s1 på tv så kommer det även på tivo lite retligt  är det ja!!!!

sen beror de mycket på comhem med!! men  tycker du ska ta en titt på cmores egna webbsida  i stället = brukar va bättre utbud där mot tivo

Redigerat av Duckface21, 05 mars 2016 - 13:44.

Postad 05 mars 2016 - 15:29

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Finns aldrig någon garanti för att äldre säsonger av serier ska vara disponibla på play under obegränsad tid. Finns något som heter DVD Boxar också där man brukar för en rimlig penning kunna köpa äldre säsonger för att titta ikapp.

Det är dels en fråga om avtal med rättighetsinnehavarna, dels en fråga om kapacitet i servers.

Vi såg t ex att SVT tog bort väldigt mycket innehåll från Öppet arkiv nyligen bl a med förklaringen om att det skulle kosta för mycket i ersättning till upphovsmännen att ha allt kvar, dels att det tog för stor plats.

När det gäller C More kan det vara idé att kolla C More Play som ingår om man har C More-abonnemang hos Com hem.

Postad 05 mars 2016 - 15:33

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 1

Finns aldrig någon garanti för att äldre säsonger av serier ska vara disponibla på play under obegränsad tid. Finns något som heter DVD Boxar också där man brukar för en rimlig penning kunna köpa äldre säsonger för att titta ikapp.

Det är dels en fråga om avtal med rättighetsinnehavarna, dels en fråga om kapacitet i servers.

Vi såg t ex att SVT tog bort väldigt mycket innehåll från Öppet arkiv nyligen bl a med förklaringen om att det skulle kosta för mycket i ersättning till upphovsmännen att ha allt kvar, dels att det tog för stor plats.

När det gäller C More kan det vara idé att kolla C More Play som ingår om man har C More-abonnemang hos Com hem.

Att ha avsnitt 3-12 av en säsong är helt ointressant. Vad är vitsen? Spelar du kort med 4 saknade kort i leken också? Eller lägger du pussel där det saknas 20 bitar? Förstod du inte hur jag tänkte. Hade det varit en gratis-tjänst hade jag köpt det, men för en hundring i månaden, tack men nej tack. 

Nu har jag provat åtminstone.

Postad 05 mars 2016 - 15:58

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Att ha avsnitt 3-12 av en säsong är helt ointressant. Vad är vitsen? Spelar du kort med 4 saknade kort i leken också? Eller lägger du pussel där det saknas 20 bitar? Förstod du inte hur jag tänkte. Hade det varit en gratis-tjänst hade jag köpt det, men för en hundring i månaden, tack men nej tack. 

Nu har jag provat åtminstone.

Nej, självklart är det att föredra att ha kompletta säsonger. Jag förstår din irritation.
När det gäller aktuella serier så faller ibland tidiga avsnitt utanför tidsramen för play.

SVT Play t ex har ofta 30 dagars gräns vilket gör att de första avsnitten av en serie "försvinner" från  play.

Postad 05 mars 2016 - 16:44

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Nej, självklart är det att föredra att ha kompletta säsonger. Jag förstår din irritation.
När det gäller aktuella serier så faller ibland tidiga avsnitt utanför tidsramen för play.

SVT Play t ex har ofta 30 dagars gräns vilket gör att de första avsnitten av en serie "försvinner" från  play.

Det här med "TV on Demand" med TiVo verkar inte vara riktigt genomtänkt och klart ännu. Det som sänds kan jag spela in på TiVo-boxen och kolla på om 1 eller 2 år om jag känner för det. Så borde det givetvis vara på det som går att streama också. Rättigheter eller inte. Det finns alternativ som sagt att "gratis" kunna se det man vill hursom.

Postad 05 mars 2016 - 16:57

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag har precis skaffat Netflix.

Då jag tittar via TiVo så fungerar inte 5.1 ljud oavsett om jag ställer TiVoboxens ljud i Dolby eller PCM (de två format som finns att välja på)

Jag får endast ut stereoljud, väljer jag 5.1 i Netflix medans serien rullar så blir det tyst.

Allt annat ljud genom TiVo fungerar som det ska. Det är bara Netflix som krånglar.

Det verkar inte vara fel hos Netflix, för om jag tittar via min mobil och Chromecast så fungerar det utan problem.

Förslag på lösning? Tack :)

Postad 05 mars 2016 - 19:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Det här med "TV on Demand" med TiVo verkar inte vara riktigt genomtänkt och klart ännu. Det som sänds kan jag spela in på TiVo-boxen och kolla på om 1 eller 2 år om jag känner för det. Så borde det givetvis vara på det som går att streama också. Rättigheter eller inte. Det finns alternativ som sagt att "gratis" kunna se det man vill hursom.

nu är det ju comhem som själva spelar in program på deras egna play tjänst .. tror inte helt och hållet har med  rättigheter att göra att spela in massor med program kräver servrar tror inte comhem som bolag klarar av att göra det i sån mängd som krävs!!!.. jag skulle eftertrakta med att det kom  ett avtal med tv bolagen i stället så deras play tjänster fins i tivo 

Redigerat av Duckface21, 05 mars 2016 - 19:04.

Postad 05 mars 2016 - 19:56

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

nu är det ju comhem som själva spelar in program på deras egna play tjänst .. tror inte helt och hållet har med  rättigheter att göra att spela in massor med program kräver servrar tror inte comhem som bolag klarar av att göra det i sån mängd som krävs!!!.. jag skulle eftertrakta med att det kom  ett avtal med tv bolagen i stället så deras play tjänster fins i tivo 

Om TiVo ska kunna bli ett mediacenter så skulle den behöva appar för SVT Play, Viaplay, C More Play och Dplay.

Idealet vore naturligtvis avtal med dessa tjänster så att allt Premium-material blir tillgängligt.

Sen skulle TiVo behöva bli betydligt snabbare så det inte blir lika trögt som nu när man ska använda Netflix.

Önska kan man ju alltid...

Postad 05 mars 2016 - 20:55

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag har precis skaffat Netflix.
Då jag tittar via TiVo så fungerar inte 5.1 ljud oavsett om jag ställer TiVoboxens ljud i Dolby eller PCM (de två format som finns att välja på)
Jag får endast ut stereoljud, väljer jag 5.1 i Netflix medans serien rullar så blir det tyst.

Allt annat ljud genom TiVo fungerar som det ska. Det är bara Netflix som krånglar.

Det verkar inte vara fel hos Netflix, för om jag tittar via min mobil och Chromecast så fungerar det utan problem.

Förslag på lösning? Tack :)

Klarar TiVo boxen Dolby Digital Plus? För det är väl så det är kodat på Netfix

Postad 05 mars 2016 - 23:41

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Klarar TiVo boxen Dolby Digital Plus? För det är väl så det är kodat på Netfix

Ja, det stå DD Plus (på receivern) när jag kollar via Chromecast.

Vad är det för skillnad på det och annan DD? Det verkar som om bara Netflix använder sig av det formatet eftersom jag inte märkt problem med t.ex. SVT HD eller andra 'vanliga' HD-kanaler.

Skulle någon kunna bekräfta detta, så kan jag gå vidare... eller när förresten, Com Hem kör ju Netflix via TiVo och då ska man väl kunna kräva ordentligt ljud!

Postad 06 mars 2016 - 07:56

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Testade Netflix via TiVo nu och inget ljud hörs med DD. Minns inte om den skickade ut DD eller DD+ förut när ljudet faktiskt fungerade.

Postad 06 mars 2016 - 13:14

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Testade Netflix via TiVo nu och inget ljud hörs med DD. Minns inte om den skickade ut DD eller DD+ förut när ljudet faktiskt fungerade.

Tack! Så det har alltså fungerat med DD tidigare?

Jag hoppas det är något tillfälligt, för bilden genom TiVo är perfekt.

Om några fler skriver att DD+ på Netflix inte fungerar med TiVo för dem heller så kontaktar jag Com Hem, jag har inte velat felanmäla om det kanske var något fel enbart hos mig.

Just nu är vi alltså två.

Postad 06 mars 2016 - 15:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
I mitt tycke är Tivo-boxen mer eller mindre oanvändbar för play- och streamingtjänster. Den är långsam, hänger sig ibland och har inte fullt utbud på playtjänsterna. På vår Tivo-box krånglar textningen på Netflix. Vid tillfälle ska jag kolla 5.1-ljudet, vilket fungerade innan jag gav upp Netflix via Tivo.

Postad 06 mars 2016 - 15:32

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna hoppa TiVoboxens Netflix, jag bryr mig inte vilken, jag väljer det som fungerar bäst, och just nu är det bäst bild genom TiVo och inga problem med textning eller annat, 'bara' ljudet.

En annan irriterande sak med ljudet är att varje gång ett nytt avsnitt startar, så återgår tjänsten till 5.1 - ljud (vilket jag alltså inte hör) trots att jag valt stereoljud i inställningarna i Netflix. Så varje gång jag startar Netflix så måste jag in i ljudinställningar, välja bort 5.1, och välja stereo, för att jag ska höra någonting.

Postad 06 mars 2016 - 16:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jag tror att TiVo måste kompletteras med AppleTV för att fungera för TiVo duger inte till annat än kabel-tv och play-tjänster i anslutning till de tablålagda kanalerna.
7-dagars omstart och serieinspelning är de två funktioner i TiVo som jag tycker är bra.
Com Hem Play använder jag i begränsad omfattning. Många klagar över att TiVo-funktionerna som fanns i TiVoToGo inte har återuppstått i den nya appen.

Men eftersom play-tjänsterna i TiVo är ofullständiga och svåra att hantera så behöver man för komplett utbud komplettera med appar för SVT Play, C More Play, Viaplay och Dplay.

Postad 07 mars 2016 - 19:48

NiclasGu
  • NiclasGu
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tack! Så det har alltså fungerat med DD tidigare?
Jag hoppas det är något tillfälligt, för bilden genom TiVo är perfekt.

Om några fler skriver att DD+ på Netflix inte fungerar med TiVo för dem heller så kontaktar jag Com Hem, jag har inte velat felanmäla om det kanske var något fel enbart hos mig.

Just nu är vi alltså två.

Har samma problem med ljudet. Spelar ingen roll om kopplat via HDMI eller optisk ljudkabel. Det uppstod efter uppdateringen av Tivo häromveckan. Det fungerade innan dess. Har rapporterat till Comhem som svarat att fler har rapporterat samma problem.

Redigerat av NiclasGu, 07 mars 2016 - 19:49.

Postad 07 mars 2016 - 21:39

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Har samma problem med ljudet. Spelar ingen roll om kopplat via HDMI eller optisk ljudkabel. Det uppstod efter uppdateringen av Tivo häromveckan. Det fungerade innan dess. Har rapporterat till Comhem som svarat att fler har rapporterat samma problem.

Tack!

Jag felanmäler också nu då, ju fler desto bättre antar jag, men nu verkar de ju veta om det, hoppas de fixar det.

Postad 10 mars 2016 - 11:12

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Det har gått mer än de av Com Hem utlovade 24 timmarna men jag har fortfarande inte fått något svar. Jag såg i Netflixtråden att en medlem fått besked om att de jobbar på felet... för två veckor sedan...

Jag begriper inte hur svårt det kan vara att lösa eftersom det handlar om en funktion som fanns innan uppgraderingen, då hade Netflix 5.1 ljud via TiVo.

Postad 10 mars 2016 - 12:40

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag fick nyss ett samtal från Com Hem, de ville att jag skulle kolla om det fortfarande är problem.

Ja, så bra, tänkte jag - de har fixat det!

Icke. Då jag provade var det samma sak.

Då föreslog de att jag ställer om från DD till PCM i TiVoboxen.

Samtidigt som jag gör inställningen i TiVoboxen förklarar jag i telefon att då kommer allt DD 5.1 i andra kanaler att försvinna, och för att få 5.1 ljud då i t.ex. SVT så måste man tillbaka till ljudinställningar i boxen varje gång man växlar mellan Netflix och andra kanaler. Ja, det är så man får göra, blir svaret... (!)

Då jag ställde om till PCM fungerade plötsligt ljudet även i 5.1 läge i Netflix, men det var enbart stereoljud när jag dubbelkollade. Så det var ingen lösning. Tur att jag inte lade på luren och sa att allt var OK då jag hörde ljudet.

Då jag berättade för supporten att jag hade ljud men bara stereo även i 5.1 läget så sa de att deras support inte stödjer hemmabioanläggningar, utan bara ljud genom en HDMI kabel fram till TVn. Så om det finns ljud i TVn är allt OK enligt Com Hem. Om det är 5.1 eller 2.0 spelar ingen roll.

Jag förklarade att så vitt jag vet så finns inga TVn med 5.1 ljud utan man måste ansluta till en receiver t.ex. och då upprepade de att de inte har support för kringutrustning.

De upprepar att så länge det finns något slags ljud är deras support tillräcklig.

Jag tänker inte skriva vad jag tänker just nu.

De säger att det är flera kunder som hört av sig så det kanske kommer en lösning framöver men att de inte har en lösning just nu.

Jag nämnde också att det funkade innan uppdateringen och det visste de om!

... och nu när jag skriver detta så får jag ett mail från kundservice där det står att "din fråga har blivit besvarad"... jaså minsann?

Redigerat av FEA, 10 mars 2016 - 12:53.

Postad 10 mars 2016 - 12:50

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Sköna lirare på Comhem

Postad 10 mars 2016 - 12:54

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag vet ju att jag talade med en kundservicemänniska och inte en tekniker, men det var som att tala med en vägg, stundtals :)

Just det, de sa även att de rekommenderat alla kunder som ringt att ställa om till PCM i boxen, så nu sitter en massa stackare och går miste om 5.1 ljud i sina hem, både med Netflix och alla andra kanaler. Jag menar inte att alla kunder är 'dumma i huvet' och inte vet vad 5.1 ljud är, men trist att Com Hem behandlar sina sina kunder som om de vore 'dumma i huvet'.

- Koppla om till PCM så får du ljud!

Det är ju i och för sig sant, det kommer ett slags ljud, men inte 5.1 ljud.

Jag hoppas Com Hem fixar detta problem trots allt, eftersom de enligt egen utsago känner till det.

Tillägg: de sa även att jag skulle felanmäla till Netflix eftersom Com Hem inte stödjer kringutrustning. Jag nämnde att det förmodligen inte är fel hos Netflix eftersom 5.1 ljud fungerar fint via min mobil/Chromecast, men det argumentet gick inte fram överhuvudtaget. Så länge det finns något slags ljud så är allt OK enligt Com Hem.

Redigerat av FEA, 10 mars 2016 - 13:09.

Postad 10 mars 2016 - 13:15

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Här är en intressant bild från Com Hems hemsida där det framgår att Netflix ska fungera med 5.1 ljud.

NetflixTiVo51.jpg

Vilka appar finns i TiVo?

Postad 10 mars 2016 - 13:23

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Tur att 5.1 via linjär-TV funkar, så inte Comhem beslutar sig att crippla där också. Märkliga uttalanden från dem.

Postad 10 mars 2016 - 13:25

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Tur att 5.1 via linjär-TV funkar, så inte Comhem beslutar sig att crippla där också. Märkliga uttalanden från dem.

Ja, så länge du inte ändrar till PCM, som de enligt sig själva uppmanar kunder att göra :)

Postad 10 mars 2016 - 13:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tillägg: de sa även att jag skulle felanmäla till Netflix eftersom Com Hem inte stödjer kringutrustning. Jag nämnde att det förmodligen inte är fel hos Netflix eftersom 5.1 ljud fungerar fint via min mobil/Chromecast, men det argumentet gick inte fram överhuvudtaget. Så länge det finns något slags ljud så är allt OK enligt Com Hem.

Då kan du ge denna länk till Comhem som visar på att Netflix stöder DD 5.1 för samtliga varianter av Tivo-boxar:

https://help.netflix...SButtonClick&q=

Postad 10 mars 2016 - 14:02

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Då kan du ge denna länk till Comhem som visar på att Netflix stöder DD 5.1 för samtliga varianter av Tivo-boxar:

https://help.netflix...SButtonClick&q=

Tack för länken :)

Jag har nu skickat den till Com Hem.

Dessvärre lär den inte hjälpa eftersom de hänvisar till deras nya uppdatering av boxen som pågår för fullt just nu. Så har man den gamla programvaran så fungerar 5.1 ljud med Netflix, men den försvinner när man (automatiskt) får uppdateringen.

Jag vet ju att de är fullständigt medvetna om att felet ligger hos dem, ComHem vill ju bara idiotförklara mig (och deras andra kunder) när jag felanmäler. Det var i alla fall den känslan jag fick när jag sökte hjälp, De hade ju bara kunnat säga att de omgående skulle hjälpa mig (som är en bra kund och betalar SEK 799:- i månaden till dem) kolla upp felet och be om ursäkt för att det inte fungerar just nu.

Redigerat av FEA, 10 mars 2016 - 14:16.

Postad 14 mars 2016 - 06:45

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag fick ett nytt svar från Kundservice där de menar att lösningen är att byta till PCM.

De verkar vara helt hjärndöda :)  (för grovt ?... jag är bara så trött på dem)

(Byter man från Dolby Digital till PCM i boxen försvinner alltså all surroundljud (DD 5.1) i boxen, inte bara för Netflix utan även vanliga TV-kanaler)

Postad 14 mars 2016 - 08:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag fick ett nytt svar från Kundservice där de menar att lösningen är att byta till PCM.

De verkar vara helt hjärndöda :)  (för grovt ?... jag är bara så trött på dem)

(Byter man från Dolby Digital till PCM i boxen försvinner alltså all surroundljud (DD 5.1) i boxen, inte bara för Netflix utan även vanliga TV-kanaler)

Nu är detta iofs inte PCM det är fel på. PCM kan mycket väl vara mångkanalljud. Problemet är snarare att de flesta källor endast levererar PCM som 2-kanaligt ljud. På Blu Ray kan det vara obegränsat med kanaler och bättre än Dolby Digital då PCM är okomprimerat. PCM betyder alltså inte per automatik att det är ett sämre ljud, bara att chansen till att det är fler kanaler än 2 är relativt liten.

Postad 14 mars 2016 - 09:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det är märkligt att Dolby Digital-ljudet vid utsändningar i HD/5.1 kanal ljud fungerar så dåligt.
Jag tror inte att problemet är specifikt för TiVo utan jag har märkt det tidigare även i andra boxar t ex Motorola och Humax.

Vid finalen i Melodifestivalen i lördags hoppade jag fram och tillbaka mellan stereospåret och flerkanalspåret men kunde

inte bestämma mig. Det var olika hela tiden beroende på hur det var mixat.

Säkert något slags ilandsproblem att man inte kan bestämma sig för ljudspår i en tv-utsändning :)

Postad 14 mars 2016 - 09:35

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
För min anläggning kan jag inte påstå att jag haft liknande problem. Alltid funkat för linjär-TV.

Det är märkligt att Dolby Digital-ljudet vid utsändningar i HD/5.1 kanal ljud fungerar så dåligt.
Jag tror inte att problemet är specifikt för TiVo utan jag har märkt det tidigare även i andra boxar t ex Motorola och Humax.
Vid finalen i Melodifestivalen i lördags hoppade jag fram och tillbaka mellan stereospåret och flerkanalspåret men kunde
Säkert något slags ilandsproblem att man inte kan bestämma sig för ljudspår i en tv-utsändning :)

Postad 14 mars 2016 - 09:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det beror nog mer på Comhem än på vilken box du använder. SVT sänder stereo-ljud som MPEG-1, HE-AAC och DD 2.0. Vilken/vilka signaler som skickas vidare till din box beror på vilken signal som din operatör väljer att distribuera.

Postad 14 mars 2016 - 13:38

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Nu är detta iofs inte PCM det är fel på. PCM kan mycket väl vara mångkanalljud. Problemet är snarare att de flesta källor endast levererar PCM som 2-kanaligt ljud. På Blu Ray kan det vara obegränsat med kanaler och bättre än Dolby Digital då PCM är okomprimerat. PCM betyder alltså inte per automatik att det är ett sämre ljud, bara att chansen till att det är fler kanaler än 2 är relativt liten.

Jag skulle kanske skrivit att jag vet precis vad PCM betyder :)

Jag talar om 'PCM' i "Com Hem-världen" :)

Av någon anledning så fungerar det så i deras TiVo-box.

Det finns två alternativ att välja på i ljudinställningar i TiVo-boxen: PCM och Dolby.

Då man väljer Dolby så kopplas flerkanalsljud (t.ex. Dolby Digital 5.1) in för de kanaler och appar som sänder i det formatet.

Då man väljer PCM så kopplas flerkanalsljud bort i samtliga fall av ljud som kommer via TiVo-boxen.

Lyssnar du på en SVT HD-sändning som körs med 5.1-ljud och har ställt in PCM så hör du bara stereo.

Lyssnar du på en Netflix-sändning som körs med 5.1-ljud och har ställt in PCM så hör du bara stereo (oavsett vad du väljer i Netflix inställningar)

Jag tycker de kunde ändra beteckningen i TiVo-boxen från 'PCM eller Dolby' till 'Stereo eller Surround', det vore mer korrekt, för det är så det blir i praktiken. Märkligt, men så har Com Hem valt att göra.

Inte konstigt att man som kund blir förvirrad.

Jag minns när jag skaffade TiVo och såg att man kunde välja PCM tänkte direkt att Ja! det finns ett riktigt bra ljudformat i boxen! Tji fick jag...

För min anläggning kan jag inte påstå att jag haft liknande problem. Alltid funkat för linjär-TV.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt (?)

Om du ställer om ljudet i din TiVo-box till PCM så får du fortfarande 5.1-ljud? I min TiVo-box så försvinner allt surroundljud om jag ställer om till PCM, även för linjär TV.

Redigerat av FEA, 14 mars 2016 - 13:41.

Postad 14 mars 2016 - 17:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Om du ställer om ljudet i din TiVo-box till PCM så får du fortfarande 5.1-ljud? I min TiVo-box så försvinner allt surroundljud om jag ställer om till PCM, även för linjär TV.[/quote]

Det som är inspelat med surround blir i surround även vid PCM men inte med diskreta kanaler utan med Prologic surround.

Postad 14 mars 2016 - 19:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Om du ställer om ljudet i din TiVo-box till PCM så får du fortfarande 5.1-ljud? I min TiVo-box så försvinner allt surroundljud om jag ställer om till PCM, även för linjär TV.[/quote]

Det som är inspelat med surround blir i surround även vid PCM men inte med diskreta kanaler utan med Prologic surround.

Dolby MP är ju dock ingen rolig kompromiss när diskret flerkanalsljud egentligen är tillgängligt.

Jag undrar vad det är som har hänt egentligen, sänder Netflix sänder ut i HE-AAC eller E-AC-3 så att det måste konverteras till AC-3 vid uppspelning?

Postad 14 mars 2016 - 20:30

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. Inte hos mig. Inte med TiVo.

Jag undrar vad det är som har hänt egentligen, sänder Netflix sänder ut i HE-AAC eller E-AC-3 så att det måste konverteras till AC-3 vid uppspelning?

Det hände efter Com Hems uppdatering av TiVo, den som de rullar ut just nu. Innan dess fungerade det fint.

Postad 14 mars 2016 - 21:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. Inte hos mig. Inte med TiVo.

Det hände efter Com Hems uppdatering av TiVo, den som de rullar ut just nu. Innan dess fungerade det fint.

Konstigt, Prologic fungerar med vilken stereosignal som helst om materialet innehåller surround.
Är det inte en inställning i din reciever?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.