Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2016 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ofta kommer bilden upp i en del av backspegelen.

jasså? det viste jag inte. Har aldrig sett det :)

då måste det ju vara så i kia då om det finns i alla som standard.

Postad 07 August 2016 - 17:25

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

det jag menade var att jag tyckte det var konstigt om backkamera var standard eftersom man inte ser skärmar så ofta i bilarna. En backkamera måste ju ha en skärm för att visa upp innehållet på. Men andra ord verkar det ju väldigt konstigt om backkamera nu var standard i alla kia ceed.

Jo jag skrev la lite missuppfattande.
Backkamera är standar om du har skärm i bilen.
Skärmen går inte att välja löst utan finns i alla kampanjbilar eller i GT-line

Backkamera kostar som regel mycket pengar hos de flesta andra märken även om du har skärm........
Parksensorer är dock standard oavsett skärm eller ej!

Postad 07 August 2016 - 17:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jo jag skrev la lite missuppfattande.
Backkamera är standar om du har skärm i bilen.
Skärmen går inte att välja löst utan finns i alla kampanjbilar eller i GT-line

Backkamera kostar som regel mycket pengar hos de flesta andra märken även om du har skärm........
Parksensorer är dock standard oavsett skärm eller ej!

Aha då förstår jag. Vore ju kul att ha en med skärm men som sagt är dom inte så vanliga. Inte när man kollar på blocket.

Postad 07 August 2016 - 18:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Blocket 😖

Kolla firmor isåfall.
Eller KVD.

Privatköp på blocket är inget jag någonsin skulle göra.
Enda som är värre är ju att sälja en bil på blocket

Postad 07 August 2016 - 19:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Blocket

Kolla firmor isåfall.
Eller KVD.

Privatköp på blocket är inget jag någonsin skulle göra.
Enda som är värre är ju att sälja en bil på blocket

fast du kan väl inte ha missat att alla firmor annonserar på blocket också? 

Redigerat av andreassofus, 07 August 2016 - 19:00.

Postad 07 August 2016 - 21:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Därför jag skrev kolla firmor isåfall

Postad 07 August 2016 - 21:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Därför jag skrev kolla firmor isåfall

Aha jag missförstod . Köper helst på firma jag med. Känns tryggare

Kollar på bytbil också.

Postad 07 August 2016 - 21:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ah,jo jag skrev väl lite otydligt :-)
Jo,hittar man en bra firma så.
Har en ett stenkast bort så det är riktigt skönt.
Bara lämna in på service å däckbyten :-)

Postad 17 August 2016 - 15:23

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Väntar ivrigt på ny bil jag beställde i juli, den är på väg från fabriken i Fremont nu - levereras i mitten av september... :P

Bifogad fil  Tesla-blå.jpg   244.04K   3 Antal nerladdningar

Då jag bor i elbilens förlovade land var det nästan en "nobrainer" att köpa denna tack vare följande fördelar:

• Ingen moms på inköpspris (min S60D med metalliclack, skinnsäten och vinterhjul kostar 200' SEK mindre än i Sverige :blink: )
  • Årsavgift bara 400 kronor, vanlig fossilbil kostar 3500
  • Kan köra i bussfilen
  • Gratis parkering på alla kommunala parkeringsplatser, finns många platser med gratis laddstolpe i Oslo
  • Gratis genom alla vägtullar i hela landet - och dom är överallt! (kostar till exempel 35 kroner att köra inn i centrum av Oslo med vanlig bil- dygnet runt)
  • Tesla Superchargers blir det fler och fler av, där laddar man gratis vid längre resor

Det är givetvis mycket pengar, men andrahandsvärdet är bra, och många tror att momsfördelen snart försvinner = ökning av andrahandsvärde.

Bilen på bilden är identisk som den jag har beställt, bortsett från fälgarna... Har standard 19-tum på min. Dom på bilden är grymt snygga till bilen, men kostar 37' NOK extra...

Fossilbilar däremot, är tungt avgiftsbelagda, och är därför mycket dyrare här - ju större motor desto större skillnad (HK-, och volymavgift). En Volvo XC90 T6 kostar till exempel från 1062' NOK - utan några tilbehör... Vi snackar nästan dubbelt pris mot vad den kostar i Sverige! :lol:

Postad 17 August 2016 - 18:32

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Bytte krängningshämmare bak på min B7 A4 quattro idag. Köpte en orginal från RS4 (22mm) som ersatte ProSportchassits 18mm (16mm standard). Den understyrning och krängning som jag tidigare känt i inspirerad rondellkörning är borta, kanske på gränsen till överstyrt nu, men det är bara trevligt.

Tog en timma på GDS, sänkte ner avgassystemet, skruvade loss klapperstag och kunde tråckla ut den gamla. Sedan dit med den nya samma väg, med nya gummin, byglar och skruvar.

Bifogad fil  Foto 2016-08-17 17 25 49.jpg   100.25K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered31eb059f, 17 August 2016 - 18:41.

Postad 19 August 2016 - 22:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Var och provsatt en ny fiesta titanium idag. Riktigt fin faktiskt och lite större än vad jag trodde. Den är ju typ i golfklassen. Mycket utrustning också. 130k kostar den nu sprillans ny.

Någon som vet hur dom är att köra?

Postad 19 August 2016 - 23:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Var och provsatt en ny fiesta titanium idag. Riktigt fin faktiskt och lite större än vad jag trodde. Den är ju typ i golfklassen. Mycket utrustning också. 130k kostar den nu sprillans ny.

Någon som vet hur dom är att köra?

Själv har jag en Fiesta ST och sambon har en Titanium.

Båda är toknöjda och dessa är ju av många hyllade för sin körglädje och chassi.

Redigerat av masse70, 19 August 2016 - 23:09.

Postad 19 August 2016 - 23:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Själv har jag en Fiesta ST och sambon har en Titanium.

Båda är toknöjda och dessa är hyllade för sin körglädje och chassi.

Dom är ju av många just hyllade för sin körglädje.

Provsatt allt en st också men den är för dyr för mig tyvärr. Man satt dock grymt skönt i den med recaro-stolarna.

Var egentligen där för att kolla på en focus men dom hade ingen inne. Vill ju ha en kombi som jag kan sova i.
Men jag vet inte. Ska kika närmare på båda två i Karlstad lite längre fram.

Postad 19 August 2016 - 23:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja, en ST eller Fiesta rent allmänt kan jag ju inte direkt rekommendera att sova i om man säger så ;)

Då är nog en Focus bättre....

Postad 19 August 2016 - 23:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ja, en ST eller Fiesta rent allmänt kan jag ju inte direkt rekommendera att sova i om man säger så ;)

Då är nog en Focus bättre....

ja jag tror det. fast då får det bli förra modellen på focus. typ 2013. men jag gillar den också. känns som en modern bil som inte är så dyr. 

har dock inte kommit fram till ville motor man ska ha. focusen har ju också  den hyllade ecoboost-motorn men den kanske blir slö på fokusen.  Sen finns det ju nån flexifuel på 120hk också. vet dock inte hur den är. kanske är lika bra ?

dessutom finns det någon 2.0l variant.  

tror dock jag ska sikta in mig på ecoboost 1.0 titanium .

Redigerat av andreassofus, 19 August 2016 - 23:46.

Postad 20 August 2016 - 02:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Vet inte hur det är nu, men Fords flexifuel-motorer har det varit problem med tidigare och generellt är det ofta (mycket) kortare serviceintervall på flexifuel-motorer.

Postad 20 August 2016 - 07:01

Unregistered634f2beb
  • Unregistered634f2beb
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Väntar ivrigt på ny bil jag beställde i juli, den är på väg från fabriken i Fremont nu - levereras i mitten av september... :P

attachicon.gifTesla-blå.jpg

Då jag bor i elbilens förlovade land var det nästan en "nobrainer" att köpa denna tack vare följande fördelar:

• Ingen moms på inköpspris (min S60D med metalliclack, skinnsäten och vinterhjul kostar 200' SEK mindre än i Sverige :blink: )
  • Årsavgift bara 400 kronor, vanlig fossilbil kostar 3500
  • Kan köra i bussfilen
  • Gratis parkering på alla kommunala parkeringsplatser, finns många platser med gratis laddstolpe i Oslo
  • Gratis genom alla vägtullar i hela landet - och dom är överallt! (kostar till exempel 35 kroner att köra inn i centrum av Oslo med vanlig bil- dygnet runt)
  • Tesla Superchargers blir det fler och fler av, där laddar man gratis vid längre resor

Det är givetvis mycket pengar, men andrahandsvärdet är bra, och många tror att momsfördelen snart försvinner = ökning av andrahandsvärde.

Bilen på bilden är identisk som den jag har beställt, bortsett från fälgarna... Har standard 19-tum på min. Dom på bilden är grymt snygga till bilen, men kostar 37' NOK extra...

Fossilbilar däremot, är tungt avgiftsbelagda, och är därför mycket dyrare här - ju större motor desto större skillnad (HK-, och volymavgift). En Volvo XC90 T6 kostar till exempel från 1062' NOK - utan några tilbehör... Vi snackar nästan dubbelt pris mot vad den kostar i Sverige! :lol:

Det där är grymma bilar utan tvekan, kryllar av norska Teslor överallt tycker jag. I Sverige är ju en sån där alldeles för dyr..

Många är fortfarande negativa om elbilar.. För mig skulle en elbil vara helt perfekt även om jag bor på landet, har 1 mil in till jobbet/centrum. Närmsta stad är 5 mil bort, ska man längre bort blir det väl lite jobbigt att tänka på laddning m.m. Är ju inte så fränt att sitta och ladda batteri ett par timmar när det börjar sina.

Ska bli kul att se vart elbilarna är om 10 år, ökar det i den takt det gör kommer det ju knappast vara gratis att ladda och laddstationerna blir för få.

Postad 20 August 2016 - 08:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vet inte hur det är nu, men Fords flexifuel-motorer har det varit problem med tidigare och generellt är det ofta (mycket) kortare serviceintervall på flexifuel-motorer.

Ja det är nåt i stio med vad jag hört med.

Själv skulle jag satsa på 1.0 Ecoboost om man vill ha en snål men pigg och inte så dyr motor, den har ju hyllats av en enad motorpress om och om igen.

Postad 20 August 2016 - 09:13

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Det där är grymma bilar utan tvekan, kryllar av norska Teslor överallt tycker jag. I Sverige är ju en sån där alldeles för dyr..

Många är fortfarande negativa om elbilar.. För mig skulle en elbil vara helt perfekt även om jag bor på landet, har 1 mil in till jobbet/centrum. Närmsta stad är 5 mil bort, ska man längre bort blir det väl lite jobbigt att tänka på laddning m.m. Är ju inte så fränt att sitta och ladda batteri ett par timmar när det börjar sina.

Ska bli kul att se vart elbilarna är om 10 år, ökar det i den takt det gör kommer det ju knappast vara gratis att ladda och laddstationerna blir för få.

Teslas supercharger gör la jobbet på 45-60 miniter från 10% till typ 85%?
Dessa ligger ju oftast strategiskt placerade vid Max eller någon mack med för en fika under tiden.

Postad 20 August 2016 - 09:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Då skippar jag den

Ja det är nåt i stio med vad jag hört med.

Själv skulle jag satsa på 1.0 Ecoboost om man vill ha en snål men pigg och inte så dyr motor, den har ju hyllats av en enad motorpress om och om igen.

Ja det blir den jag siktar in mig på i så fall

Postad 20 August 2016 - 11:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

har fått punktering på ena framdäcket. ganska stort hål. Fick dock hjälp med att plugga igen hålet. '

Nu till frågan. måste jag sätta tillbaka hjulet på bilen för att se om det håller tätt? eller går det bra att bara lägga det i bagaget över natten?

Vill inte sätta tillbaka det ifall det fortfarande läcker nämligen.

Postad 20 August 2016 - 11:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Grattis till en riktigt snygg och grym bil! Bara lite avundsjuk :)

Postad 20 August 2016 - 12:30

Unregistered634f2beb
  • Unregistered634f2beb
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Teslas supercharger gör la jobbet på 45-60 miniter från 10% till typ 85%?
Dessa ligger ju oftast strategiskt placerade vid Max eller någon mack med för en fika under tiden.

Förvisso, men bara köra supercharger lär väl inte vara så snällt mot batterier.

har fått punktering på ena framdäcket. ganska stort hål. Fick dock hjälp med att plugga igen hålet. '

Nu till frågan. måste jag sätta tillbaka hjulet på bilen för att se om det håller tätt? eller går det bra att bara lägga det i bagaget över natten?

Vill inte sätta tillbaka det ifall det fortfarande läcker nämligen.

Med vanlig pluggsats man lagar själv ute på vägen ska man vänta ca 10 min innan man kör/fyller på luft. Så kör på du.  ^_^

Postad 20 August 2016 - 13:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Förvisso, men bara köra supercharger lär väl inte vara så snällt mot batterier.

Med vanlig pluggsats man lagar själv ute på vägen ska man vänta ca 10 min innan man kör/fyller på luft. Så kör på du. ^_^

Tror du läste för snabbt eller missförstod mig 😊
Hålet var ganska stort så jag vet inte om lag ingen kommer hålla tätt. Det jag undrade över var om det kommer vara tillräckligt mycket tryck så det pyser ut även om jag inte har bilens tyngd på däcket.

Postad 22 August 2016 - 14:19

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Får bli en bilrelaterad fråga nu...

Vart parkerar man smidigast i Köpenhamn?
Är det Q-parks dyra p-hus som är lättast att hitta plats i eller?

Postad 22 August 2016 - 14:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Finns en hel del Europark också. Priserna har jag ingen koll på då jag alltid tar tåg till Kbn.

Postad 22 August 2016 - 18:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Var i byn ska du stå?

Q park o ett par andra finns lite varstans.

Det finns också ett gäng bemannade parkeringar o dessa tar oftast bara kontant betalning.

Postad 22 August 2016 - 18:27

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Bilist-/konsumenttråden  :lol:

Postad 22 August 2016 - 18:38

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Var i byn ska du stå?
Q park o ett par andra finns lite varstans.
Det finns också ett gäng bemannade parkeringar o dessa tar oftast bara kontant betalning.

Tänkte mig någonstans i närheten av Ströget, blir nog högst troligen Q-park.

Postad 22 August 2016 - 18:56

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

Har stått på en Q-park nära Tivoli en gång. Det gör jag inte igen. 

Bemannat och kameraövervakning i det huset men ändå inbrott och skadegörelse dagen efter :(   Danska polisen (som för övrigt upplevdes som ett skämt) tyckte det var dumt att ställa bilen där då där ofta var inbrott.

Hände inget och ingen hade sett något och jag fick åka hem med en svart sopsäck som extra sidoruta :(

Jag föreslog att de skulle sätta upp en varningsskylt vid p-husets entré om att det ofta sker inbrott. Polisen tyckte det var en dum idé för i så fall skulle ingen parkera där ju.

Postad 22 August 2016 - 20:51

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Grattis till en riktigt snygg och grym bil! Bara lite avundsjuk :)

Tack för det!
Det är fortfarande sjukt mycket pengar för en bil, förra bilen jag hade kostade typ hälften - och kändes dyr den gången...
Men jag ser det nästan som en investering, är ganska säker på att den kommer behålla sitt värde över tid - samtidigt som den är nästan gratis att äga. På köpet får man en superbil man annars bara hade kunnat drömma om...

Känns som en "once in a lifetime"-chans att äga en sån här bil, så det blir mindre av andra "utsvävningar" framöver...😉

Postad 22 August 2016 - 21:00

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 1

Tack för det!
Det är fortfarande sjukt mycket pengar för en bil, förra bilen jag hade kostade typ hälften - och kändes dyr den gången...
Men jag ser det nästan som en investering, är ganska säker på att den kommer behålla sitt värde över tid - samtidigt som den är nästan gratis att äga. På köpet får man en superbil man annars bara hade kunnat drömma om...

Känns som en "once in a lifetime"-chans att äga en sån här bil, så det blir mindre av andra "utsvävningar" framöver...😉

Gratis att äga? Ja kanske om man slipper ta 1 miljon i lån för att köpa den!😜

Redigerat av vinncent, 22 August 2016 - 21:11.

Postad 22 August 2016 - 21:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Tidningen Vi Bilägare nr 10 i år testade BMW 750iL XDrive, MB S350D 4 Matic Lang och Tesla Model S P90D.

Som en del av alla sådana här tester så redovisar de en beräknad kostnad per mil som inkluderar värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle samt 10 kkr för löpande underhållskostnader. Detta slås sedan ut på 2000 mil/år under 3 år. Summan för BMW 127 kr, MB 98 kr och Tesla 130 kr per mil.

Siffrorna är inte helt jämförbara då priset på de testade bilarna varierar en del, samt att BMW:n går på bensin och MB:n på diesel. Det ger dock en fingervisning om storleken på kostnaderna med en bil för runt en miljon.

Något som jag tycker är anmärkningsvärt är kostnaden för service de tre första åren enligt tidningens kalkyl, upp till 6000 mil då. För BMW är det 0 kr (service upp till 3 år/8000 mil ingår i inköpspriset), MB 11102 kr och Tesla 14300 kr. Jag hade inte trott att en bil utan förbränningsmotor skulle kosta så mycket att serva.

Så, det finns säkert massor av goda skäl att köpa en Tesla, men att den är billig att äga verkar inte vara ett av dem! ;)

Postad 22 August 2016 - 22:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1
Ja, teslas service var då inte helt gratis:
https://www.tesla.co...t/service-plans

Postad 23 August 2016 - 07:07

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 1
Ha! Min lust att äga en Tesla sjönk plötsligt markant. 4000 kr för att någon ska byta torkarblad och rotera däcken (!) åt mig. Kan man inte ta betalt för det vanliga i en bilservice får man hitta på nya saker :)

Grattis till köpet ändå, jag är nog mest bara avis :P

Postad 23 August 2016 - 08:05

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Gratis att äga? Ja kanske om man slipper ta 1 miljon i lån för att köpa den!

Till att börja med kostar min 680' i Norge då vi slipper moms här - och bruksfördelarna är större för elbilar här (läs mitt första innlägg). Jag hade ALDRIG köpt en Tesla i Sverige - helt oaktuellt. I Norge är det en helt annan grej, här är det dessutom MYCKET dyrare att både köpa och äga fossilbilar.

Det rullar många Model S på norska vägar nu, och Tesla har fixat många av barnsjukdomarna. Och med bra garanti på både bil och batteri så kan man lita på att Tesla fixar evt. fel som dyker upp (något de oxå gör visar erfarenhet från ägare här).

Dessutom ser det ut som det är totalstopp för fossilbilar i Norge i 2025, så det finns risk för att andrahandsvärdet vill sjunka drastiskt framöver på dessa bilar...:

http://teslaclubswed...er-fossilbilar/

Postad 23 August 2016 - 09:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ja de verkar va dyr service för de lilla som görs.
Rotera däcken?
Byter de plats på däcken?

Postad 23 August 2016 - 09:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Varför? Vill du nödvändigtvis betala 500 kr enkel resa över bron samt svindyr P-avgift i Köpenhamn istället för att parkera billigt i Malmö (tex Hyllie) och ta tåget över?

Postad 23 August 2016 - 09:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1

Ja, teslas service var då inte helt gratis:
https://www.tesla.co...t/service-plans

Haha... och den låga servicekostnaden har ju varit ett av säljargumenten för just elbilar i allmänhet!

5750,- / år i service om man förbetalar för fyra år! OMFG!

Helt plötsligt blev det billigt att äga en VAG-bil till och med! :D

Ja de verkar va dyr service för de lilla som görs.
Rotera däcken?
Byter de plats på däcken?

Det är väl rivet direkt från amerikanska serviceschemat där de inte har vinterdäck, då roterar man däcken mellan fram och bakvagn med jämna mellanrum för att få ett jämnare slitage!

Postad 23 August 2016 - 10:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Till att börja med kostar min 680' i Norge då vi slipper moms här - och bruksfördelarna är större för elbilar här (läs mitt första innlägg). Jag hade ALDRIG köpt en Tesla i Sverige - helt oaktuellt. I Norge är det en helt annan grej, här är det dessutom MYCKET dyrare att både köpa och äga fossilbilar.

Det rullar många Model S på norska vägar nu, och Tesla har fixat många av barnsjukdomarna. Och med bra garanti på både bil och batteri så kan man lita på att Tesla fixar evt. fel som dyker upp (något de oxå gör visar erfarenhet från ägare här).

Dessutom ser det ut som det är totalstopp för fossilbilar i Norge i 2025, så det finns risk för att andrahandsvärdet vill sjunka drastiskt framöver på dessa bilar...:
http://teslaclubswed...er-fossilbilar/

Vad är en fossilbil?🤔

Postad 23 August 2016 - 12:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Vad är en fossilbil?

Den artikeln är propaganda från en sajt som vill marknadsföra Tesla. Dessutom var det en kass översättning. I den norska artikeln står det bensin/diesel-bilar.

Postad 23 August 2016 - 13:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om man som jag byter bil varannat år, hur ska man tänka med billånet då. 

Så här har jag tänkt.  

Jag köper en bil för 100-120000kr och byter varannat år.

när dessa två år har gått så säljer jag bilen och betalar tillbaka lånet.  sen när jag hittar en ny bil så tar jag ett nytt lån. På så vis har jag alltid en fast månadskostnad som jag vet att jag kan hantera. 

Rent praktiskt så betalar jag ju inte tillbaka lånet utan jag ringer banken och säger att jag vill förnya mitt lån, genom att höja upp det igen och förlänga tiden. 

Nu till frågan. Spelar det någon roll egentligen hur lång tid jag tar lånet på om jag bara ska ha bilen i två år? 

Min månadskostnad för billånet är mellan 1500-2000kr/mån vilket är en bra nivå för mig. 

Jag ser alltså till att reglera avbetalningstiden på lånet så amorteringen alltid hamnar på ca 1000-1300kr/mån

Är det dumt att göra så ? är det bättre att alltid ta billånet på samma avbetalningstid och sen se till att köpa en såpass billig bil så amorteringen hamnar på 1000-1300kr/mån?

För ca två år sen tog jag ett lån på 100k för att köpa bil. jag amorterar ca 1000kr/mån  och med ränta ca 1500kr/mån

Om jag nu vill köpa ny bil som jag ska ha i två år, men vill köpa en dyrare bil för teet. 150000kr för att månadskostnaden fortfarande ska bli den samma så måste jag ju ha en längre avbetalningstid.  Min fråga är alltså om det spelar någon större roll?

Lite rörigt kanske men någon kanske förstår :)

Postad 23 August 2016 - 13:50

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte grotta in os i olika drivmedelsmetoder. Alla har de sina för och nackdelar. En elbil behöver ju batterier som kan påverka miljön vid tillverkning och destruering. Sedan kan el också vara skadlig på miljön beroende var och hur den tillverkas.

Kan tänka mig att elbilar har ett övertag i städer och tätorter om man inte har så långa körsträckor, medan bensin/diesel har ett övertag utanför tätorterna och när man har långa körsträckor utan laddningsmöjligheter.

Med dagens pris och prestanda känns inte elbilen vara ett vettigt alternativ för mig, men när priserna sjunker och det även finns lite större bilmodeller som kan köras längre på el blir det ett riktigt alternativ.  Så, köp elbilar så att jag kan köpa en sådan begagnad inom en inte allt för lång framtid.

Postad 23 August 2016 - 14:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Om man som jag byter bil varannat år, hur ska man tänka med billånet då. 

Så här har jag tänkt.  

Jag köper en bil för 100-120000kr och byter varannat år.

när dessa två år har gått så säljer jag bilen och betalar tillbaka lånet.  sen när jag hittar en ny bil så tar jag ett nytt lån. På så vis har jag alltid en fast månadskostnad som jag vet att jag kan hantera. 

Rent praktiskt så betalar jag ju inte tillbaka lånet utan jag ringer banken och säger att jag vill förnya mitt lån, genom att höja upp det igen och förlänga tiden. 

Nu till frågan. Spelar det någon roll egentligen hur lång tid jag tar lånet på om jag bara ska ha bilen i två år? 

Min månadskostnad för billånet är mellan 1500-2000kr/mån vilket är en bra nivå för mig. 

Jag ser alltså till att reglera avbetalningstiden på lånet så amorteringen alltid hamnar på ca 1000-1300kr/mån

Är det dumt att göra så ? är det bättre att alltid ta billånet på samma avbetalningstid och sen se till att köpa en såpass billig bil så amorteringen hamnar på 1000-1300kr/mån?

För ca två år sen tog jag ett lån på 100k för att köpa bil. jag amorterar ca 1000kr/mån  och med ränta ca 1500kr/mån

Om jag nu vill köpa ny bil som jag ska ha i två år, men vill köpa en dyrare bil för teet. 150000kr för att månadskostnaden fortfarande ska bli den samma så måste jag ju ha en längre avbetalningstid.  Min fråga är alltså om det spelar någon större roll?

Lite rörigt kanske men någon kanske förstår :)

Vad har du för ränta på ditt lån... lät lite dyrt?!

Ju mindre i lån desto bättre brukar jag alltid tänka... ska man låna så skall du ha så låg ränta och avgift som möjligt!

Betalar man över 3% i ränta idag på ett billån så bör man se sig om efter en annan bank!

Postad 23 August 2016 - 15:24

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Varför? Vill du nödvändigtvis betala 500 kr enkel resa över bron samt svindyr P-avgift i Köpenhamn istället för att parkera billigt i Malmö (tex Hyllie) och ta tåget över?

Färjan Helsingborg-Helsingör kostar 450-500 T/R över dagen och 290:- för en heldags parkering är dyrt men inte svindyrt!
Malmö i sig tänker jag aldrig mer sätta min fot i, var där för fem år sedan och det var i särklass den sämsta stad jag någonsin kört bil i

Edit: Varför sätter man sig frivilligt på ett tåg när man för 800:- kan ha bilen på promenad avstånd och slippa tänka på tågresor och Malmö?

Redigerat av MartinAberg, 23 August 2016 - 15:25.

Postad 23 August 2016 - 15:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Vad har du för ränta på ditt lån... lät lite dyrt?!

Ju mindre i lån desto bättre brukar jag alltid tänka... ska man låna så skall du ha så låg ränta och avgift som möjligt!

Betalar man över 3% i ränta idag på ett billån så bör man se sig om efter en annan bank!

det är inget billån utan ett banlift blancolån. vad är skillnad på det och billån?

håller dock med om att det är lite dyrt kanske. betalar 6,99% ränta.  dock var denna bank billigast när jag jämförde då.

Postad 23 August 2016 - 15:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Färjan Helsingborg-Helsingör kostar 450-500 T/R över dagen och 290:- för en heldags parkering är dyrt men inte svindyrt!
Malmö i sig tänker jag aldrig mer sätta min fot i, var där för fem år sedan och det var i särklass den sämsta stad jag någonsin kört bil i

Edit: Varför sätter man sig frivilligt på ett tåg när man för 800:- kan ha bilen på promenad avstånd och slippa tänka på tågresor och Malmö?

Jag antar att vi som är lokala tänker annorlunda. Jag kör bil i Malmö dagligen och håller man sig från ringlederna till vardags är det mycket sällan några problem.

Men som du säger så är färjan från Helsingborg betydligt mer prisvärt om man kör bil.

Postad 23 August 2016 - 15:57

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Jag antar att vi som är lokala tänker annorlunda. Jag kör bil i Malmö dagligen och håller man sig från ringlederna till vardags är det mycket sällan några problem.
Men som du säger så är färjan från Helsingborg betydligt mer prisvärt om man kör bil.

Japp, man kan juballa trix i sin egen stad.
Bor i Göteborg och tycker därför om att köra bil där, eftersom jag vet var man ska köra beroende på klockan.

Postad 23 August 2016 - 19:15

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

det är inget billån utan ett banlift blancolån. vad är skillnad på det och billån?
håller dock med om att det är lite dyrt kanske. betalar 6,99% ränta. dock var denna bank billigast när jag jämförde då.

Det var DYRT, skaffa billån när du köper bil det är alltid bättre räntor. Jag har 1,97% i ränta på mitt billån vilket jag anser är okej, utan att ha jämfört.

Postad 23 August 2016 - 19:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det var DYRT, skaffa billån när du köper bil det är alltid bättre räntor. Jag har 1,97% i ränta på mitt billån vilket jag anser är okej, utan att ha jämfört.

hur får man tag i ett billån? har googlat lite men hittar inget ens i närheten av den räntan du har. 

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.