Xbox Series X|S - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
![]() |
![]() |
![]() |
6 775:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
3 313:- |
Postad 24 september 2020 - 07:08
Postad 24 september 2020 - 08:08
Warner sa att dom inte var till salu längre, kanske för att Microsoft redan köpt upp dom?
Många rykten nu, får se vad som stämmer i slutändan.
Edit: Verkar dock inte bli några nyheter, ang mer köp av studios, under Tokyo Game Show.
https://www.purexbox...tokyo_game_show
Redigerat av Svante Skoog, 24 september 2020 - 08:11.
Postad 24 september 2020 - 10:45
Postad 24 september 2020 - 14:55
Yakuza är ju iaf någorlunda bra serie.
Yakuza Zero är det bästa jag spelat i år. Oslagbar story som får många andra spel med "bra story" att se amatörmässiga ut.
Xbox tesar rätt mycket kan man säga. Men Nadella har ju sagt att de lär köpa mer. Förvånar mig inte, målet måste vara att ha extremt många studios för att kunna skapa nytt innehåll till gamepass varje månad.
Postad 24 september 2020 - 16:38
Jag kan redan nu säga att jag aldrig kommer köpa till en ssd till min SX.
Uppgraderar jag hellre min elite till v2
Postad 24 september 2020 - 17:49
Ja det var väldigt dyrt, hoppas jag kommer klara mig på det som följer med. Har aldrig behövt mera minna tidigare, spelar oftast ett multiplayer och ett singleplayer åt gången.
Postad 24 september 2020 - 17:51
Om det är dyrt eller ej hänger väl lite på om hårddisken klarar 2,4GB/s i verkligheten eller ej. Vi får se när det börjar benchmarkas antar jag.
Postad 24 september 2020 - 17:56
Jag kan absolut inte fatta dessa priser, man ska ju stort sett ha spel på disken så det är ju i MS intresse att folk kan ha flest möjligt med spel. Dessutom som jag sa gör den en "Series-S med utökad disk" till nästan helt onödig vs Setries-X.
Postad 24 september 2020 - 17:58
Postad 24 september 2020 - 18:05
Vet inte om jag tänkt fel, men vad är det för spel som bara kommer till Xbox och inte till PC?
Postad 24 september 2020 - 18:08
Vet inte om jag tänkt fel, men vad är det för spel som bara kommer till Xbox och inte till PC?
Tredjepart isåfall bara.
Postad 24 september 2020 - 18:09
Några äldre titlar, typ Halo 5(kanske är med i MCC nu), Forza 5, Forza Horizon 2, Rare ReplayVet inte om jag tänkt fel, men vad är det för spel som bara kommer till Xbox och inte till PC?
Så typ inget 😋
Redigerat av SKIBBE, 24 september 2020 - 18:10.
Postad 24 september 2020 - 18:13
Det mesta kommer väl till PC. Sen är det lite blandat om de har crossplay om man vill spela med vänner som har Xbox tex. Har du redan en bra dator och det funkar bra för dig så är väl Xbox inte så nödvändigt om den typen av online inte är viktigt.
Postad 24 september 2020 - 18:29
Det mesta kommer väl till PC. Sen är det lite blandat om de har crossplay om man vill spela med vänner som har Xbox tex. Har du redan en bra dator och det funkar bra för dig så är väl Xbox inte så nödvändigt om den typen av online inte är viktigt.
Exakt detta jag tänker, har game pass till PC. Ser inte behovet av denna konsol alls.
Skulle vara om man har den till TVn och alla sparfiler synkas i molnet så man enkelt kan fortsätta där utan att koppla PCn dit..
Sony är smartare här, visst de satsar mer och mer på PC, men då kommer spelen 1-3 år senare.
Microsoft i framtiden lär mer bli att de säljer en tjänst känns det som. När ett 3080 kostar 8000 kr. Så känns det som ett bättre alternativ.
Postad 24 september 2020 - 18:36
Postad 24 september 2020 - 18:43
Exakt detta jag tänker, har game pass till PC. Ser inte behovet av denna konsol alls.
Skulle vara om man har den till TVn och alla sparfiler synkas i molnet så man enkelt kan fortsätta där utan att koppla PCn dit..
Sony är smartare här, visst de satsar mer och mer på PC, men då kommer spelen 1-3 år senare.
Microsoft i framtiden lär mer bli att de säljer en tjänst känns det som. När ett 3080 kostar 8000 kr. Så känns det som ett bättre alternativ.
Men du är ju redan en kund hos microsoft i och med att du har gamepass, microsoft tjänar ändå inga pengar på att sälja en xbox till dig. Så de är nöjda med att du fortsätter med gamepass på pc, deras mål är ju inte längre att sälja flest xboxar utan gamepass prenumerationer. Sen om det är på xbox, pc eller mobil spelar ju mindre roll.
Redigerat av Zero, 24 september 2020 - 18:43.
Postad 24 september 2020 - 18:53
Exakt så. Att ens försöka hävda att ett grafikkort motsvarar en hel spelkonsol är urbota dumt.Så du menar att jag kan spela spel om jag köper ett 3080 och kopplar in en tv? Kopplar man in kontrollen via BT då eller? 🙄😋
Postad 24 september 2020 - 19:16
vad är det för spel som bara kommer till Xbox och inte till PC?
Vissa Game Pass-spel kommer bara till konsol. Jag spelar Thronebreaker nu, finns inte på PC tyvärr. Som det är i dagsläget får man inte riktigt hela GP-utbudet om man bara har PC.
Microsoft i framtiden lär mer bli att de säljer en tjänst känns det som.
Mja... det är de redan kan man säga. Men det är ju en budgetfråga om man vill lägga 8k eller 3k och hur kräsen man är med grafik. MS bryr sig inte var du spelar som sagt, men de ger valmöjligheter. Xbox är en av dem, PC en annan.
Postad 24 september 2020 - 19:17
Sega har ju inte mycket som är intressant nu för tiden
Dom äger ju även Atlus, som bl.a. har Persona 5 m.m.
Är det nåt som det är brist av hos Xbox, så är det just JRPG:s.
Postad 24 september 2020 - 19:27
Exakt så. Att ens försöka hävda att ett grafikkort motsvarar en hel spelkonsol är urbota dumt.
Han snackar väl såklart om att uppgradera redan befintlig dator istället för att köpa en konsol? Eller vad får ni det andra ifrån.
Postad 24 september 2020 - 19:43
Han snackar väl såklart om att uppgradera redan befintlig dator istället för att köpa en konsol? Eller vad får ni det andra ifrån.
Förutsätter att man har en dator som går att uppgradera. Och även om man har det är ett 3080 dyrare.
Postad 24 september 2020 - 19:44
Självklart menar jag det. Köper man en PC så räcker allt under många många år, det enda man behöver byta då och då är grafikkortet.
Sen självklart är det lättare att köpa en konsol för gemene man, krävs lite mer "Nördighet" för att bygga ihop en bra PC osv.
Det som jag dock ser väldigt mycket fram emot, är att from nästa år, så kommer samtliga spel få sig en rejäl boost när det gäller grafiska möjligheter då konsolerna blir starkare. Samt lär komma mer optimerade spel. Idag är en del portar till PC sådär bra... se på Nier Automata tex, där man behövde en mod för det ska funka ok.
Postad 24 september 2020 - 20:23
Postad 24 september 2020 - 20:55
Microsoft har väl sagt att dom inte ska utannonsera några nya köp under Tokyo gameshow.
Precis, så de kan fortfarande köpa dem, bara inte under TGS.
Förutsätter att man har en dator som går att uppgradera
Ja, det är det som är poängen.
Postad 25 september 2020 - 08:43
Fy fan va dyrt.
Så länge som ETT spel inte tar upp 500-700gb på hårddisken, så är det väl inga problem med att Series X bara har 1TB?
Man måste ju inte ha hela spelsamlingen installerad på en gång
Postad 25 september 2020 - 08:51
Postad 25 september 2020 - 09:54
Postad 25 september 2020 - 10:44
Tesla Model S är dyrare än Toyota Prius med.Förutsätter att man har en dator som går att uppgradera. Och även om man har det är ett 3080 dyrare.
Jämförelsen saknar relevans eftersom 3080 är mycket snabbare. Kommande 3060 kanske blir motsvarande.
Angående SSD så kostar det en del. Series S är egentligen ointressant pga att den bara har 512GB. Gissar på att det kommer en 1TB modell inom 1-2 år.
Redigerat av Ageve, 25 september 2020 - 10:49.
Postad 25 september 2020 - 11:11
Tesla Model S är dyrare än Toyota Prius med.
Jämförelsen saknar relevans eftersom 3080 är mycket snabbare. Kommande 3060 kanske blir motsvarande.
Angående SSD så kostar det en del. Series S är egentligen ointressant pga att den bara har 512GB. Gissar på att det kommer en 1TB modell inom 1-2 år.
Ja, och inte alla som tycker det är värt pengarna med en Tesla Model S heller. Oavsett vilken så är det inte bara priset som gör att man väljer en konsol över PC även om det givetvis är en faktor.
Ointressant för vem då? Spelar man ett par olika spel åt gången eller mest spelar lite mindre spel kommer man rätt långt med 512GB. Sonen har en Nintendo Switch som funkar utmärkt för honom med nedladdade spel trots att den bara har 32GB.
Postad 25 september 2020 - 11:21
Ett annat argument för konsol är enkelheten, men det gäller inte längre om man tvingas radera och ominstallera spel hela tiden.
Spelen kommer att öka i storlek framöver med, med plats i minnet för bättre texturer, och Direct Storage för snabb inladdning av assets (möjlighet till fler 3D-modeller, texturer osv i spelen).
Som sagt, SSD är dyrt. Förlusten på själva konsolen tar de igen på tillbehören (och spelen).
Redigerat av Ageve, 25 september 2020 - 11:23.
Postad 25 september 2020 - 11:31
Postad 25 september 2020 - 11:53
Ointressant (för många, tror jag) eftersom Series S + SSD-uppgradering blir ungefär lika dyr som den mycket snabbare Series X. Det största argumentet för Series S är ju det låga priset, men hur blir det med prisvärdheten?
Ett annat argument för konsol är enkelheten, men det gäller inte längre om man tvingas radera och ominstallera spel hela tiden.
Spelen kommer att öka i storlek framöver med, med plats i minnet för bättre texturer, och Direct Storage för snabb inladdning av assets (möjlighet till fler 3D-modeller, texturer osv i spelen).
Som sagt, SSD är dyrt. Förlusten på själva konsolen tar de igen på tillbehören (och spelen).
Nu tycker jag mig ha läst att Series S spelen skulle vara runt 30% mindre än dito till Series X. Därav sparar man ju en hel del plats.
Problemet är väl oftast inte 512gb utan att OS tar upp redan en stor mängd. Kommer ihåg på gamla 500gb One där man hade runt 350gb ledigt bara.
Postad 25 september 2020 - 12:10
Är väl ett extremt undantagsfall 😋Kan bli lite jobbigt om man ska ha fs 2020 inne konstant
Undrar om man kommer kunna streama in lika mycket data otf som på pc-versionen för då måste det väl vara något slags krav av XX-GB ledigt på xboxen vid uppstart av MS FS?
Redigerat av SKIBBE, 25 september 2020 - 12:10.
Postad 25 september 2020 - 13:58
Ointressant (för många, tror jag)
Intressant för många också . Alla hordar inte direkt spel.
Eventuellt blir spelen större framöver, men Miles Morales är 50 GB, Demons Souls 66. Indiespelen kommer fortsätta vara små, det är bara AAA som tar upp mycket och man behöver inte ha så många aktiva samtidigt.
Du må ha några TB med spel på datorn samtidigt men de flesta fungerar inte så
Postad 25 september 2020 - 15:26
Postad 25 september 2020 - 16:10
Någon som vet hur det är med överföring av speldata från Xbox One X tex?
Saves syncas med xbl så de kommer över automatiskt.
Om man inte vill ladda ner spel igen så kan man kopiera dem till en extern USB disk på One X och sen använda den på Series S|X. Antingen spela direkt från usb disken eller kopiera in till den snabbare interna.
Spel gjorda för Series X|S har jag förstått det som att man måste köra från den interna. Eller om man köper expansions grejen.
Postad 25 september 2020 - 16:38
Riktigt intresserad av series x. Har en xbox one x idag men uppgraderar gärna om det medför bättre prestanda. Kommer befintliga spel optimeras för den nya hårdvaran? Vore trevligt att spela battlefield v i 4k/120 fps.
Postad 25 september 2020 - 16:41
4K 120 är nog optimistiskt på grafikkrävande spel. Särskilt om de petar in rejtrejsing.
Postad 25 september 2020 - 16:45
4K 120 är nog optimistiskt på grafikkrävande spel. Särskilt om de petar in rejtrejsing.
Fullt möjligt för currentgenspel.
Edit: Bättre lista här:
https://www.windowsc...es-x-games-list
CoD, Dirt 5, Gears 5, Ori och några till med 4K120 än så länge.
Redigerat av Zoiler, 25 september 2020 - 16:48.
Postad 25 september 2020 - 17:54
Fullt möjligt för currentgenspel.
Edit: Bättre lista här:
https://www.windowsc...es-x-games-list
CoD, Dirt 5, Gears 5, Ori och några till med 4K120 än så länge.
Hoppas listan inte stämmer så mycke. Inte många spel med RT. Skulle inte Valhalla köra 4K@60fps. Inte så imponerande lista faktiskt. Trodde RT skulle bli typ standard
Postad 25 september 2020 - 18:02
Hoppas listan inte stämmer så mycke.
Gör den nog inte, inte särskilt komplett heller. Tog bara för att visa några exempel på 4k120.
Postad 25 september 2020 - 21:10
Samsung 980Pro, vi får se om den blir PS5 kompatibel, verkar börja på typ 2690 här. Ung samma pengar
Postad 25 september 2020 - 22:57
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar