Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 May 2012 - 08:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
eftersom dessa är ordentligt rundspridande horisontalt och inte har en nämnvärt avtagande energikurva upp i frekvens så blir det lite väl ljust om man sitter med dom i öronhöjd.
Precis som jag upplever a2, dom är gjorda för att befinna sig ovanför öronhöjd och gör det jobbet mycket bra, men jag ska testa att sänka dom främre till närmare 120cm för att testa hur det fungerar :)
man måste testa för att veta säkert !

det lustiga med denan typen av surrounduppsättnignar är att TROTTS ! att dom befinner sig över öronen så kan man uppleva att ljud kommer från lägre platser och att ljud kommer rakt bakifrån fast att bakom mig har jag inga högtalare alls !
ca 2m till höger och 2m till vänster om mig snett bakom finns det högtalare och trots detta så kan det hända saker rakt bakom :wub:

Multipla surrar är bra skit !
Precis som det ska vara, ska bli roligt å se vad som går att göra när man labbat med dom ytterligare och nu när dom fått lira lite, blivit lite inkörda.!

Redigerat av DVD-ai, 28 May 2012 - 08:58.

Postad 28 May 2012 - 12:38

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Kan meddela att Euphoria på +6dB på recievern med +10dB basboost distar kraftigt... ;)

Jag spelade ned några DVDer ur hyllan med den, fast bara med +6 basboost, men med bra volympådrag. (34 stod krellen på, whatever that means)

Postad 28 May 2012 - 12:43

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Ja du har ju samma basar, och nästan samma toppar ;)

Postad 28 May 2012 - 14:47

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Allt för grannsämjan....

Bifogad fil(er)

Postad 28 May 2012 - 15:16

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Testade den där "warm swarm" med krumelur under helgen..
Nu vet jag hur det låter när man bottnar högtalare...
Onödigt :P
Mina Audiovector sloknade rätt fort kan jag lova :D

Postad 28 May 2012 - 15:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, ja den låter har mycket "skit" lååångt ner i frekvens...
Långt under vad portade lådor normalt klarar av att leverera något alls...
Ino ProfundusY moduler som ju är portade subbar som spelar tämligen djupt, dom levererar inget nämnvärt där nere...

Spelade den låten STÖRT högt i söndags på ett myckrt kompetent bassytem bestående av 8st 15" basar.
Dom jobbat "lite lagom" och de va inte mycket i huset som stod stilla... xD
Det va roligt, gav mersmak :)
Skulle varitkul å testa vad grejerna pallade med, men klena steg till modulerna vad en begränsnig, manhörde att don "tappade greppet" och jag fick sänka lite.
Men lagom fin massage va det ändå, och bra lät det i basen och djuuuupt gick det ;)
Hemma är min begränsning på den låten dock att jag inte hör något av den glesa låten för att väggar och dörrar flexar och skramlar och västas så jävligt och jag e rädd att ha sönder något :(
Men så högt behöver manju i och försig inte spela den låten heller, kul att det är rummet och inte modulerna som sätter stopp på den låten :P

Snart hemma, då ska det ses film och musik i multikanal.
Även ska det köras Vimana12 surrarna delade mot basmoduler och krämas på lite för å se vad som händer :)

Redigerat av DVD-ai, 28 May 2012 - 15:51.

Postad 28 May 2012 - 15:51

DecisiveAudio
  • DecisiveAudio
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hehe, ja den låter har mycket "skit" lååångt ner i frekvens...
Långt under vad portade lådor normalt klarar av att leverera något alls...
Ino ProfundusY moduler som ju är portade subbar som spelar tämligen djupt, dom levererar inget nämnvärt där nere...

Spelade den låten STÖRT högt i söndags på ett myckrt kompetent bassytem bestående av 8st 15" basar.
Dom jobbat "lite lagom" och de va inte mycket i huset som stod stilla... xD
Det va roligt, gav mersmak :)
Hemma är min begränsning på den låten dock att jag inte hör något för att väggar och dörrar flexar och skramlar och västas så jävligt och jag e rädd att ha sönder något :(

Snart hemma, då ska det ses film och musik i multikanal.
Även ska det köras Vimana12 surrarna delade mot basmoduler och krämas på lite för å se vad som händer :)

Vems system var det ?

Postad 28 May 2012 - 15:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hmmm, ja moster Agda's ! :D

Postad 28 May 2012 - 15:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Allt för grannsämjan....

:D :D
Din lapp ?

Postad 28 May 2012 - 16:21

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Skulle kunna vara min. Till och med namnet stämmer.. :ph34r:

Fördrev lite tid på argalappen.se. Humor!

Bifogad fil(er)

Postad 28 May 2012 - 16:29

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Skulle kunna vara min. Till och med namnet stämmer.. :ph34r:

Fördrev lite tid på argalappen.se. Humor!

:lol: :lol: :lol:

Postad 28 May 2012 - 17:26

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Vems system var det ?

Ja, undra vems system det var? :D

Postad 28 May 2012 - 17:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jaha... inget testande av surrar idag, och inte hemma för en i helgen igen så det får vara...

Tröttsamt att behöva bo i samma hushåll som andra människor, speciellt nät denna är morsan!
FY FAN vad jag längtar efter att någon jävla gång få någon jävla lägenhet eller något, så sjukt trött på detta...

Hatar fan Stockholm och Värmdö, helt jävla värdelösa priser på allt, minsta lilla friggebod kostar ett par miljoner och inget finns att hyra för alla hyrlägenheter går till små mammor på 16år som blivit på tjocken och mår illa psykiskt eller alkolister och mördare och invandrare, alla som behöver ett boande osv osv... alla har förtur, varsågod och ta en lägenhet. här varsågod !!!
dom som står i kön dom kan göra det och betala pengar och väääänta och väääänta och väääänta i godan tro att dom kommer få något någon gång...

Helt jävla hopplöst...
Så jävla förbannat trött på detta...
Inte har man en jävla chans att komma hemifrån om man bor här... inte om man inte har en silversked i ärssslet, eller lever under miserabla förhållanden eller blir ensamstående farsa rätt som det är eller knarkar ner sig !
DÅ FÅR MAN FAN BOENDE !!!!
Är det så det ska behöva vara... vist jag fattar att dom är en "knepig situation dom lever i" men VAFAN JAG DÅ som står i kön, har stått i kön i 4år snart och bara får äta skit hela tiden och inte kan köpa något för det kostar 2miljoner för en liten jävla skit bostad !!!!!!

Så jävla dåligt, varför har dom ens en bostads kö... den ingen som helst jävla funktion, den kan dom trycka upp så att dom känner smaken av den.
lägg ner bostadskön hel i stället den är bara SKIIIIIIIIIIIIIIIIT !
Jävla äckel till politiker !

Postad 28 May 2012 - 18:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2
Flytta från sthlm då. Det finns flera städer där man kan få ett schysst hus för runt 500K.

Postad 28 May 2012 - 18:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Sluta lipa och flytta därifrån, kan det bli enklare.
Bli granne med brallsson och släng upp en mille i hans kommun så får du fanimig villa skall du se.

Postad 28 May 2012 - 18:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Så är det. Du får en präktig kåk på landet för samma pris som en friggebod
här i Värmdö. <_<

Och nyss sa dom på nyheterna att en genomsnittstjockhultare spenderar mer tid
till å från jobbet än på semester. Livskvalitet?

Postad 28 May 2012 - 19:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Flytta från sthlm då. Det finns flera städer där man kan få ett schysst hus för runt 500K.

+1000

Vem fan vill bo i Stockholm ändå...

Postad 28 May 2012 - 19:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jahhh.... vem fan vill det !

jag har vänner släkt och familj här, det som håller fast en :(

Postad 28 May 2012 - 19:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Gissar att dina vänner inte heller vill bo hemma hos mamma och pappa för alltid ?
Det är ju inte så att du nödvändigtvis måste flytta till Australien.. Jag bor fem minuter från farsan, och tio minuter från morsan. Jag träffar dom ändå bara ett par gånger i månaden. Finns ju telefon om det skulle vara något..

Man hålls inte fast vid ett ställe av släkt och vänner..
Kanske bara skulle vara nyttigt att klippa navelsträngen... ;)

Postad 28 May 2012 - 19:32

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Men borde väl finnas något som inte är för långt iväg med tåg eller liknande? :)

Postad 28 May 2012 - 20:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Gissar att dina vänner inte heller vill bo hemma hos mamma och pappa för alltid ?
Det är ju inte så att du nödvändigtvis måste flytta till Australien.. Jag bor fem minuter från farsan, och tio minuter från morsan. Jag träffar dom ändå bara ett par gånger i månaden. Finns ju telefon om det skulle vara något..

Man hålls inte fast vid ett ställe av släkt och vänner..
Kanske bara skulle vara nyttigt att klippa navelsträngen... ;)

Har flera polare i min ålder om haft tur med att hitta boende, några lyckades få boende innan "krisen" och sedan dess har det varit totalt omöjligt :(
för 2 år sedan behövde man ca 4år i bostadskö för att få något i utkanten av stockholm, idag behöver man MINST det dubbla om man inte ska bo i en etta på 11kvm utan dusch i en gangster ytter-förort...
inte lika illa på Värmdö, framstår inte som det i alla falla fast här har vi alla socialfallen som får varenda lägenhet som existerar...

Det är köpa som gäller här, och problemet är ju att eftersom jag bor på en återvändsgränd från Stockholm sett så är enda alternativet för att hitta något att flytta ca 8-10 mil från där jag bor nu !
Jag har 5 mil in till Stockholm... tar längre tid för mig nu till Stockholm central än vad det tar för Brallan att ta sig dit !
Och ska jag hitta bättre bostadsmöjligheter kring Stockholm så måste jag ca 4-5 mil åt andra hållet, alltså ca 10mil från där jag bor nu.
Och då blir det ju kört att försöka umgås och hitta på saker med dom polare man har...
ska man dessutom GENOM Stockholm också... tar ca 3h att hälsa på varandra då...

Man skulle varit född någon annan stans så hade det varit enklare, hade man inte behövs fundera på att lämna polarna bara för att kunna få någonstans att bo...

Tro mig, jag vill BORT från bär jag bor nu... Jag KAN få lägenhet där jag har bott nu i 23år... skulle kunna få en när första bästa dyker upp i stort sätt.
Men jag vägrar... just för att jag är så trött på att bo här där jag alltid har bott och måste ändra min närmiljö !
Har gjort allt som går att göra här, sett vartenda träd 1000 gånger, fördrivit i snitt 25dagar/ år på bussen som tar mig på samma väg fram och tillbaka mellan skitstaden och där jag bor i skärgården.
Allt är så uttjatat värdelöst här ute... just där jag bor har jag inga vänner kvar utan dom har flyttat... dom flesta gjorde det för 2 år sedan, då jag SKULLE ha flyttat... om jag viste hur det skulle vara på bostadsmarknaden idag :unsure:

då hade jag oavsett inte kötid nog, men jag hade fan tagit topplån då och köpt en lägenhet på dirren!

Men borde väl finnas något som inte är för långt iväg med tåg eller liknande? :)

Uppsala och Västerås är alternativ, men då kommer man ju aldrig att träffa dom polare man har... måste man ju hålla på och "boka möten" med allt och alla hela tiden, avskyr det, så jävla seriöst och löjligt..
Jag gillar att vara spontan och kunna leva lite "fritt" utan att hålla på och boka upp allting som ska göras 100 år i förväg.

Det är vad som håller mig från att lämna tokholm...

..............................................................................

Ne nu e jag bara bitter jävla kärring känner jag, men är ärligt talat riktigt trött på att behöva tänka på detta hela tiden, det äter fan upp all jävla ork lust och energi att behöva bo hemma och bli strypt av föräldrarna hela tiden.
Och att behöva bo ute bland badjävlarna på sommaren och dom oplogade vägarna på vintern och den trista jäkla närmiljön som man haft hela livet på sig att tröttna på och bussfärder som bara blir längre och längre för var dag som går...

Fan, jag ska nog ta och börja knarkna och bli en pundare, dom får lägenheter ganska omgående ca 35 minuter närmre stan.

nu skiter jag i det här, knoppa dags, måste ju orka upp kl 05:30 för att vara på jobbet 1,5h senare

Redigerat av DVD-ai, 28 May 2012 - 20:16.

Postad 28 May 2012 - 20:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag hyr en fin liten villa, trädgård och en fin altan.
Du får komma dit och kurera dig lite David :)

Postad 28 May 2012 - 21:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag gav 385 för min kåk. Dock bara 100 kvadrat och totalt värdelös planlösning, men billigare kan man fan inte bo.

Postad 29 May 2012 - 06:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ne de e ju guld !
Jag måste byta jobb så att man kan bo någonstans där det är billigare !

Under 400kkr... Chitt, för 100kvm och en tomt som husen ens får plats på...
Ditt hus hade gott på fel sida om 2mille nästan garanterat om den legar ute där jag bor.

Ja, enda lösningen e ju verkligen att lämna hela bekantskapskrettsen och flytta till någon annan komun/ stad.
Här går inte att fortsätta leva, om man inte är berred att jobba som ett svin och leva som ett svin...
Skuldsatt upp till öronen är alla tjockholmare, och jobbar bort hela livet för att kunna betala till bankerna, utan att kunna betala av på lånen...

Har aldrig gillat stockholm nämnvärt...
Det jag gillar är "närheten till storstad" men det är omöjligt här för då har man inte råd att bo :(

Flytta upp till Kiruna och jobba halvårsvis som guide uppe i fjällen på sommaren
Skulle vara livskvalitee det !

Har funderat på det förrut, flera gånger dessutom, men har fallit på att man först måste få jobb inom den "marknaden" och sedan är det ju lagom långt att flytta.
E nog lite "feg" för att flytta från allt jag känner, miljön slipper jag gärna !
Men det problematiska är några av dom underbara människor som jag håller kär.
Skulle vara svårt att flytta så långt bort, tror jag, men jag får väll bara skärpa mig och inse att det antagligen är vad som behöver göras.

Jaaahh jahhh
Sitter på bussen påväg till jobbet, blev sovmorgon idag ! :)
Solen skiner men det är lite svalt i luften.

Och jag längtar till midsommar för då ska jag lämna skitstaden och den uttjatade skärgården till förmån för den underbara fjälvärden.
10dagar med bergen, älvarna och inga tråkiga vardags problem.
Reset'a lite !

Ett av dom största problemen är att jag har varit alldeles för dålig på att reflektera senaste halvåret, över vad som händer och vart jag är påväg.
Det är inte likt mig... Men så har det varit så jag känner mig lite villsen just nu :S
Då är det svårt att göra några förändringar, när man inte vet vart man står idag och vart man vill riktigt...
Jag måste komma på vart jag vill i alla fall, det är en bra utgångspunkt !

Redigerat av DVD-ai, 29 May 2012 - 06:31.

Postad 29 May 2012 - 13:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Röven, nu börjar mitt öga krångla igen!
VILL INTE in och behandla med laser :(

Postad 29 May 2012 - 13:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Segt... :(

hoppas det ger sig så du slipper !

Postad 29 May 2012 - 16:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Hittade precis en ny spela högt som ******** låt, sjuJÄVLA attack i basen!!
Paul Oakenfold – I'm Alive - Original Mix

+8

Panelerna vill egentligen inte vara med....men det får dom vare sig dom vill eller inte :D

Nu lade nad:en ner igen, jävla skitsaker! Lämnar ju ingen effekt!

Postad 29 May 2012 - 16:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Segt... :(

hoppas det ger sig så du slipper !

Thx, inget skoj när man inte vågar jobba pga det.

Postad 29 May 2012 - 17:37

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Hittade precis en ny spela högt som ******** låt, sjuJÄVLA attack i basen!!
Paul Oakenfold – I'm Alive - Original Mix

+8

Panelerna vill egentligen inte vara med....men det får dom vare sig dom vill eller inte :D

Nu lade nad:en ner igen, jävla skitsaker! Lämnar ju ingen effekt!

Gillar du det där så ska du ju lyssna på andra saker som Svamparna har gjort också (dom är ju med på den låten du nämnde). I synnerhet Vicious Delicious och IM the supervisor. Dom plattorna har samma sound som din låt. :)

Hoppas att det löser sig med ögonen förresten. Är ju inget kul att gå runt och oroa sig för sånt. :(

Postad 29 May 2012 - 17:50

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jo, så här ser det ut just nu då...

Postad bild

Inne i lillrummet är diffusor och basabsorbenter utrivna för att ge plats åt den nya stereobänken. En NAD208 är utlånad, därav den tomma konsolen högst upp.

Postad bild

Den där remsan dämpmaterial på insidan om den befintliga dämpningen gjorde stor skillnad. Inte oväntat alls då den var inräknad i de akustiska åtgärderna från början. Men fult som stryk är det... det får nog ändå bli finlyssningsgrejor som hängs in vid beehov.

Postad 29 May 2012 - 18:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Gillar du det där så ska du ju lyssna på andra saker som Svamparna har gjort också (dom är ju med på den låten du nämnde). I synnerhet Vicious Delicious och IM the supervisor. Dom plattorna har samma sound som din låt. :)

Hoppas att det löser sig med ögonen förresten. Är ju inget kul att gå runt och oroa sig för sånt. :(

Tack för tipset, dom är redan väl prövade dom låtarna :)
Man blir ju lite orolig när det kommer till ögonen, men gjorde syntest och såg nedersta raden med höger och näst nedersta med vänster så det skall trots allt inte påverka.
Men det kan göra ont och skava som ********, men just nu känns det faktiskt helt ok så salvan hjälper allt till.

Jo, så här ser det ut just nu då...

Den där remsan dämpmaterial på insidan om den befintliga dämpningen gjorde stor skillnad. Inte oväntat alls då den var inräknad i de akustiska åtgärderna från början. Men fult som stryk är det... det får nog ändå bli finlyssningsgrejor som hängs in vid beehov.

Skulle du inte kunna fästa dom där remsorna med i någon sorts ram som du sen klär med vitt tyg?
Sen hänga upp på någon krok i taket eller något annat enkelt när det skall finlyssnas.

Postad 29 May 2012 - 20:04

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det får nog bli något sådant.

Jag måste grubbla lite på detta.

Postad 29 May 2012 - 20:24

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Man kanske kan bygga dem i en ram som du fäster i gångjärn så kan man fälla in och ut när man vill :)

Redigerat av Svenn3SaataN, 29 May 2012 - 20:24.

Postad 29 May 2012 - 20:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Fallet åker på långtidsremiss då duken ska upp först. Röret är beställt. Duken blir väl ca 360cm bred. Bilden blir nog 320cm bred. Stort som fan :D . Idag är jag glad igen över att det finns saker att bygga...

Redigerat av Unregistered757ca215, 29 May 2012 - 20:34.

Postad 29 May 2012 - 20:49

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

En NAD208 är utlånad, därav den tomma konsolen högst upp.

Jag vet vart den är!! :D

Postad 29 May 2012 - 21:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så är det. Du får en präktig kåk på landet för samma pris som en friggebod
här i Värmdö. <_<

Och nyss sa dom på nyheterna att en genomsnittstjockhultare spenderar mer tid
till å från jobbet än på semester. Livskvalitet?

Precis. För mig tar 5 min med cykel hem från jobbet. Bor 8-10 min med bil från Karlstad centrum.

Jag kan dock förstå grejen att bo i sthlm, med alla spelningar mm. Problemet som jag ser det är att såvida man inte vill pendla som en dåre så får man hosta fram sjukt mkt pengar för ett vettigt boende. Och man kan alltid, som flera av mina vänner, resonera att man får tillbaka eller "tjänar" på boendet när man säljer. Problemet är ju att:
1. Innan så har man betalat tiotusentals/hundratusentals kronor i ränta.
2. Man måste köpa annat boende som antagligen också kommer kosta.

Boende kan ju såklart få kosta om man tycker det är värt det. Jag har på senare tid räknat alla större inköp i hur många timmar jag måste jobba för att få råd med det. Och eftersom jag mer och mer värderar ledig tid så blir det mindre och mindre dyra köp.

Postad 30 May 2012 - 03:08

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Usch, all-nighter med plugg idag... Om 2,5h blir det att sätta sig i bilen och köra en timme för att sedan skriva tenta. Men man får skylla sig själv när man börjar plugga sent :P

Redigerat av Svenn3SaataN, 30 May 2012 - 03:59.

Postad 30 May 2012 - 05:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mkarlsson: Helt rätt !
Jag resonerar på ett liknande vis och värdesätter ledig tid så mycket högre än massor med dyra och onödiga prylar !

Dom flesta låter, utan att dom är medvetna om det, prylarna styra deras liv !
Alla lånen som måste betalas tillbaka, när man kommer hem så känner man "att man måste använda grejerna nu när man lagt så mycket pengar på dom" och många mår dåligt av sin prylar...
På så sätt att om dom inte känner att dom "använder prylen tillräckligt" så tycker dom det är jobbigt...

Materialismen i sitt esse!
Jag vill gärna vara ganska o-materialistisk i mitt tänkande då jag märkt att jag mår bäst av det :)
Blir gladare och ser livet ur lite andra perspektiv än dom flesta människor.

Prylar i allmänhet är bara skit... Skit som kostar dig mer än vad dom ger!
"rätt prylar" kan vara värt att lägga massor med tid på, för att man får massor med tid och kanske glädje tillbaka!

Gällande boende:
Så är det ju så att i stördholm så räknar man med att inte kunna betala tillbaka lånet, dom flesta satsar på att bara betala räntan och struntar i amorteringarna.
Och när då räntan går upp så blir det snabbt kris och familjer körs i botten... Så hål i huvudet! Men återspeglar ju hur felkonstruerat hela samhället är ur ett hållbarhetsperspektiv.

JAG vill gärna låna så lite som möjligt, gärna inget alls!
Men det är en utopi, det måste lånas, men det ska lånas så lite som möjligt helt enkelt.
Och jag vill bo billigt så att jag kan betala bort lånet snarast möjligt !

Jag litar ungefär lika mycket på världsekenomin och "systemet" som helhet som jag litar på han "Anders brejvik" eller han nu heter.
Så att ligga skuldsatt till bankerna och dessutom beroende av ränteförändringar är inget jag ämnar göra längre än absolut kortast tid möjligt!

Jajajajah, jag är otroligt samhällskritisk !
Men är det på grund av att jag bryr mig om saker som samhället som helhet bortser från i höög grad
Som Jorden och oss människor, jag är inte så mycket för att priorytera larviga prylar och ekonomiska och finansiella intressen högre än detta... Därför så tycker jag som jag gör.
Och tycker att samhället och dess diktatur har så otroligt stora brister som borde göras något åt !
Saker som påverkar hur mycket jag känner att det går att lita på ekonomin, idag är det dåligt med den varan...

........................................................................

NÅGOT ROLIGARE !!!!

Vandrings utrustningen framplockad och börjar kollas genom ! :)
Nu är det bara knappt 4 veckor kvar tills det bärav mot dom redigare delarna av landet!
Tjohooo!!!!
Enda som behöver köpas är T-röd och proviant, allt annat finns.

Det blir följande:
1: 1,5kg nötter (bra och nyttigt med mycket protein, komplement till mat)
2: 9st snickers (När man börjar bli hungrig och humöret dalar av dåligt väder och stigning)
3: 0,33liter öl (ska knäckas när vi sitter i den vedäldade bastun i Sälka stugby och blickar ut över dalgången och vattenfallet :))
4: 7portioner frystorkat (vi köper mat där uppe, använder frystorkat till lunch och äter "riktig mat" till middag)
5: havegryn (gröt på morgonen :))
6: Russin (att ha o gröten ! )
7: pulvermos (din bästa vän när du vill ha något snabbt !)
8: Varma koppen (din andra bästa vän, kombinera detta med din bästa vän och du får något värmande och mättande som dessutom smakar himelskt efter en dag i regnrusk!)
9: 6portioner soppor (bra och smidig mat )

Brukar vara en lagom proviant att ha med sig, en bra grund för 10dagar som man sedan bygger på när man får tillfälle, vilket vi kommer att få lagom så att vi klarar oss med marginal.
Längtar upp nu asså!!!! :)

Sitta där i tältet, medan regnet klappar mot duken och vinden viner, man sitter och värmer sig med en kopp varma koppen och blickar ut över landskapet :)
Eller man vandrar i strålande solsken, 20+ grader varmt och renar som betar runt en.
Man slår sig ner vid ett gäng stenar och börjar laga mat.
Och blickar ut över ett vidträckt fjällandskap, igen där så långt ögat når... Bara du och bergen och sjöarna.

Ne uchhh... Nu får jag skärpa mig, e ju trots allt drygt 3veckor svar... :P

Redigerat av DVD-ai, 30 May 2012 - 05:46.

Postad 30 May 2012 - 08:03

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Tappar du för mycket om du klär dem i ljust tyg?

Postad 30 May 2012 - 08:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hur var det nu då?

Jodå, visst fan är det krut i gubben än! En lyckad konsert, även om det fanns en del saker dom kunde gjort bättre/annorlunda, vädret var ju strålande solsken och alldeles lagom varmt för en utomhuskonsert.

För-bandet Black Label Society var dock inte mycket att hänga i julgranen... :wacko:

Uppsala och Västerås är alternativ

Ska vi bli grannar??! :) :D :mellow: :unsure: :o :ph34r:

Vet inte om jag vågar bo granne med dig :P

Postad 30 May 2012 - 09:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ljust tyg är fruktansvärt, mörkt är inte riktigt lika farligt, värst är det med grönt det sabbar kurvan helt och hållet även närliggande akustikfix!
;)

Postad 30 May 2012 - 09:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jodå, visst fan är det krut i gubben än! En lyckad konsert, även om det fanns en del saker dom kunde gjort bättre/annorlunda, vädret var ju strålande solsken och alldeles lagom varmt för en utomhuskonsert.

För-bandet Black Label Society var dock inte mycket att hänga i julgranen... :wacko:

Black label society är ju skitsköna!
In this river är tom ruskigt bra

http://www.youtube.com/watch?v=qz88qOS1Rwg&feature=related

Postad 30 May 2012 - 09:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ska vi bli grannar??! :) :D :mellow: :unsure: :o :ph34r:

Vet inte om jag vågar bo granne med dig :P

Jag ska söka specifikt efter lägenhet så nära dig som möjligt, gärna ovanför ;)
UTAN SD fötter på någon högtalare ska jag köra, +10dB Boost i basen och bara mördar dubbidedubbe dabstep ! :D

Haha, Ne men man vet ju aldrig vart man hamnar... ;)

DETTA är bra skit !

http://www.youtube.com/watch?v=zzR42GkszUc

Och Sjukt bra skit !
Då har vi detta :wub:

http://www.youtube.com/watch?v=RHWD924cUgI

Redigerat av DVD-ai, 30 May 2012 - 09:35.

Postad 30 May 2012 - 10:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Black label society är ju skitsköna!
In this river är tom ruskigt bra

Du har fel! :P

Maken till sömnpiller får man leta efter...

Jag ska söka specifikt efter lägenhet så nära dig som möjligt, gärna ovanför ;)
UTAN SD fötter på någon högtalare ska jag köra, +10dB Boost i basen och bara mördar dubbidedubbe dabstep ! :D

Haha, Ne men man vet ju aldrig vart man hamnar... ;)

HAHAHA!!! :D :D :D

Postad 30 May 2012 - 11:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

JAG vill gärna låna så lite som möjligt, gärna inget alls!
Men det är en utopi, det måste lånas, men det ska lånas så lite som möjligt helt enkelt.
Och jag vill bo billigt så att jag kan betala bort lånet snarast möjligt !

Jag köpte min lägenhet (1999) för 12000 kr och har nu, efter bostadsrättsföreningen fixat nytt badrum och ny inglasad balkong, en avgift på 2267 kr i månaden :D

Postad 30 May 2012 - 12:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Chitt...

ja jag säger då det, men e född fel tid i mänslighetens ögonblick i världeshistorien...

Hade det varit 2000 nu så hade jag haft lägenhet för lääänge sedan... även om jag bodde här i Tokholm !

Redigerat av DVD-ai, 30 May 2012 - 12:26.

Postad 30 May 2012 - 16:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Well, hade jag köpt lägenhet inne i stan när jag flyttade hit första gången, 1996, så hade
jag vart välbeställd nu. Men det är lätt att vara efterklok... :blush:

Det vore inte fel att bo uppe i gamla Dalarna och ha en övernattningslägenhet i norra delarna.
Man kanske skulle lägga in en annons på Kvigkontakt/Dalkullekontakt eller vad det heter utanför tullarna....

Postad 30 May 2012 - 16:26

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Nej, det skulle vara helt ok. Jag ska fixa det så lite senare tror jag. Att göra löstagbara paneler på det sättet är nog det vettigaste alternativet.

Postad 30 May 2012 - 16:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Chitt...

ja jag säger då det, men e född fel tid i mänslighetens ögonblick i världeshistorien...

Hade det varit 2000 nu så hade jag haft lägenhet för lääänge sedan... även om jag bodde här i Tokholm !

Nu är den kanske värd en 80-100K. Runt denna tiden så GAV man bort vissa lägenheter! 2004-2005 så såldes fortfarande 3:or här för 50-60K! :)

Postad 30 May 2012 - 17:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja, snacka om att tiderna förändrats... : /

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.