Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!

2072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 mars 2007 - 13:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

IMHO:
Jag tillhör dem som har haft, och har min andel av de problem som alla andra räknar upp. Bl.a.
så är det första jag gör varje dag som boxen åker på, att kolla om de programmerade inspelningarna finns kvar. Svarta inspelningar....ibland, defintivt inget större problem. Det som ÄR ett problem, är när programmerade inspelningar inte börjar överhuvudtaget, det gör familjen ilsk, och mig till den skyldige.....det var jag som köpte denna box B)

Skall vi vara ärliga så är väl inte det viktiga om man har problem eller inte, det kan man ju ha med ALLA elektroniska apparater.....det viktiga är väl ändå hur man bemöts, om leverantören gör något för att åtgärda problemen.....och DÄR tycker jag att det känns som om DILOG brister! En annan viktig parameter tycker jag är utvecklingsarbetet som produkten åtnjuter, vilket brukar kunna mätas i antalet FirmWares......och där brister DILOG något grymt! Kommer inte ens ihåg när den senaste FW:n kom....var det i somras???

Så, enligt mitt tycke, så är det ganska ointressant om "Olle" har problem och "Bosse" inte har det,
det är ÅTGÄRDERNA som borde avgöra produktens "kvalitet".

Eller.....?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte boxen väl medveten om att den hade vissa buggar, men inte ens den insikten kunde förbereda mig för vilken enorm tålamodsprövning den här boxen är, eftersom man inte ens kan lita på att en av de mest grundläggande funktionerna hos en PVR (timerinspelningar) fungerar. Man SKA inte behöva kolla varje morgon ifall timerlistan ligger kvar, och även om man gör det så är det inget som garanterar att den finns kvar när man stängt av boxen. Och det är bara ett litet exempel på boxens många problem. Och med tanke på att den här boxen säljs under många namn men alla märken har samma uppsättning problem (alla kloner har alla problem), så har jag tyvärr tvingats dra slutsatsen att Handan (som har hand om utvecklingen) inte kan fixa boxen, någonsin.
När nu boxen dessutom officiellt har backupfunktion men den bevisligen inte fungerar pålitligt, så kan man inte ens våga uppgradera firmware eftersom man då helst bör formattera om hårddisken också men då förlorar man ju allt man har på den om man inte kan ta backup.

På andra boxar som t.ex Topfield och Dreambox har iallafall användarna betydligt större möjlighet att hjälpa till med felsökning (t.ex skriva program som loggar relevant kommunikation i boxen) eller till och med fixa problemen (genom att ersätta felande/bristande funktioner i boxen med egenskrivna alternativ).

Postad 12 mars 2007 - 19:05

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Dilog 550 har ju funnits ett par år nu, så den måste nog ge plats för sina mer avancerade vänner.
Den har säkert varit bra, men idag är den tyvärr inte det. Och har de inte lyckats få den att fungera felfritt på den här tiden så är det nog kört.

Postad 12 mars 2007 - 21:22

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Så ni som haft denna box från start, suger den lika hårt som den verkar göra efter jag skummat igenom tråden? Som alltid är det de med problem som skriver mest, men generellt verkar uppfattningen vara att Dilog 550 inte är helt färdigutvecklad, precis som Sony Ericsson P990 och Microsoft Windows.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle Dilog boxen fungera som Windows så hade jag i alla fall varit mycket nöjd.

Postad 12 mars 2007 - 22:10

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Angående DÖD BOX...

Jag skulle inte rekommendera att lägga in firmware från en klon i boxen, innan vi vet om man kan väcka en "död" box genom serieporten. Det är tydligen också tveksamt ifall krypterade kanaler kommer att funka med en utländsk firmware (eftersom de inte använder Viaccess).

Kända kloner av DT550 är följande så vitt jag vet:
Handan DVB-T 6000 (Finland)
TEAC PVR-160T (Australien)
Legend LPVRC-160 (Australien)

Igår kopierade jag över hela hårddiskens innehåll till min dator, efter att i några nätter kört avkodning.
Jag använder mig av GetHav, så det går ju fort :D

Jag har tidigare tappat flera avsnitt av 24, LOST och CSI som jag inte lyckat få tillbaka via de tricks som andra i tråden föreslagit.

Idag efter jobbet kopplade jag ihop datorn och boxen igen och rensade hårddisken helt och innan jag formaterade om den så kunde jag se att ca 20Gb av disken var upptagna, men information fanss tillgänglig.
Klart bevis på att mina förlorade avsnitt trots allt fanns kvar :D
Efter detta började jag ladda ner 1.18 och åkte sen till badhuset med min son.
Hemma igen efter drygt 2 timmar, mjukvaruuppdateringen har hängt sig. ;)
Kopplar ur och startar om boxen, och se där! Boxen har ballat ur ;)
Provar att koppla ihop dator och box igen, funkar ej.
Kopplar ur boxen från elnätet i en halvtimme, startar upp och samma visa, displayen på boxen "snurrar bara runt" och ingen bild och ingen kontakt whatsoever.

Tänker f..n nu har jag pajat den. :P
Kommer sen ihåg att jag en gång i forntiden uppdaterade boxen via seriekabel, letar reda på det programmet och kopplar ihop, ca 15 minuter senare har jag en fungerande box igen.

Detta torde vara ett bevis på att en "död box" går att rädda via serieporten B)

Nu återstår bara att se om den funker bättre i framtiden, köpte den i oktober 2005, och då fungerade den oftast bättre än vad den gjort på sista tiden...

Postad 12 mars 2007 - 22:52

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Hua vilka skräcknoveller. Jag ska be för att Apple slår sig in på marknaden!

Postad 13 mars 2007 - 13:09

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Hua vilka skräcknoveller. Jag ska be för att Apple slår sig in på marknaden!

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore ju intressant att se hur Apple skulle göra en digitalbox :P men jag tror inte det kommer att hända. Men det finns ju Dreambox och Topfield som båda verkar mycket mognare än DT550 just nu.

OFFTOPIC: Topfield:en har visserligen också problem med inspelning från standby men det ska så vitt jag förstått gå att lösa själv genom att använda en EPG-TAP som åsidosätter den "inbyggda" EPG-modulen, eller genom att begära en nyare firmware från Kjaerulff1.

Postad 14 mars 2007 - 10:20

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

IMHO:
Jag tillhör dem som har haft, och har min andel av de problem som alla andra räknar upp. Bl.a.
så är det första jag gör varje dag som boxen åker på, att kolla om de programmerade inspelningarna finns kvar. Svarta inspelningar....ibland, defintivt inget större problem. Det som ÄR ett problem, är när programmerade inspelningar inte börjar överhuvudtaget, det gör familjen ilsk, och mig till den skyldige.....det var jag som köpte denna box :(

Skall vi vara ärliga så är väl inte det viktiga om man har problem eller inte, det kan man ju ha med ALLA elektroniska apparater.....det viktiga är väl ändå hur man bemöts, om leverantören gör något för att åtgärda problemen.....och DÄR tycker jag att det känns som om DILOG brister! En annan viktig parameter tycker jag är utvecklingsarbetet som produkten åtnjuter, vilket brukar kunna mätas i antalet FirmWares......och där brister DILOG något grymt! Kommer inte ens ihåg när den senaste FW:n kom....var det i somras???

Så, enligt mitt tycke, så är det ganska ointressant om "Olle" har problem och "Bosse" inte har det,
det är ÅTGÄRDERNA som borde avgöra produktens "kvalitet".

Eller.....?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också upplevt hela provkartan av typfel, inget av dem är till närmelsevis så vanligt eller så allvarligt att det hindrar mig att använda boxen, tvärtom används den mycket flitigt med huvudsakligen önskat beteende. Även om jag i princip aldrig missar timerinspelningar så håller jag med om att det är en typ av fel som även när det är ovanligt påverkar helhetsbilden ganska mycket.

Jag håller också med om att det är viktigt att man känner att tillverkaren supportar produkten och kommer med rättningar, och där ser det inte så kul ut. Senaste mjukvaran började testas för snart ett år sen om jag fattat rätt (även om det dröjde ett bra tag innan den släpptes). Dessförinnan kom rättningarna och förbättringarna tätt så jag som köpte boxen med ett antal kända fel förväntade mig ärligt talat att boxens status skulle varit bättre idag. Man skall väl kanske inte ge upp hoppet, det kom ju nyligen rättningar till 355 och 360 så de har av allt att döma inte helt övergett de gamla produkterna för att satsa på nya modeller, men det känns ju inte som om de är speciellt engagerade. Tyvärr tror jag även att vissa av problemen är specifika för den svenska marknaden och då toppar de knappast listan över prioriterade problem om det kräver insatser från tillverkaren.

Postad 14 mars 2007 - 10:48

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

[OFFTOPIC: Topfield:en har visserligen också problem med inspelning från standby men det ska så vitt jag förstått gå att lösa själv genom att använda en EPG-TAP som åsidosätter den "inbyggda" EPG-modulen, eller genom att begära en nyare firmware från Kjaerulff1.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte för att ursäkta beteendet hos våra boxar idag, men det är lite "lustigt" när man läser om andra dubbeltunerboxar, oavsett vilken plattform de bygger på. Påfallande ofta hittar man på nya produkter i princip samma fel som vi upplevt, missade timerinspelningar, rensade timerlistor, försvunna inspelningar, korrupta filsystem och misslyckade överföringar till PC. Läste exempelvis om en box från Humax som påstås komma ut i Sverige snart. Där förekom hela spektrat av fel och ofta med mer omfattande konsekvenser än hos vår box, men med den skillnaden att de flesta av dessa fel enligt ägarna sedan en tid är lösta.
Det tråkiga är att en del boxar må vara avlusade och stabila på marknader med bara fria kanaler, men när de skall fungera i Sverige och skall hantera kodat material både direkt och från hårddisk så dyker det upp diverse nya problem och en ny felsökningsvända blir nödvändig. Såg att Barcom verkar ha givit upp tankarna på att sälja Arions markboxar i Sverige, och även om jag inte har den blekaste aning om varför så kan man ju undra eftersom de tydligen funkar hyfsat på andra marknader, har intressanta funktioner och brukar ligga bra i pris.

Postad 14 mars 2007 - 15:32

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag även att vissa av problemen är specifika för den svenska marknaden och då toppar de knappast listan över prioriterade problem om det kräver insatser från tillverkaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ännu inte hittat något problem på DT550 som inte också förekommer på TEAC 160T och Legend LPVRC-serien. Det verkar som om alla kända problem förekommer på alla kloner oavsett region. Kan du ge något exempel på fel som du tror är specifikt för just DT550?

Vad gäller felfrekvensen så upplever jag att det nästan varje vecka uppstår fel relaterade till backupfunktionen, på grund av det ostabila filsystemet. Nu kan det i och för sig bero på att jag faktiskt vill använda USB Downloader istället för GetHAV (som kräver att man öppnar + ev. flyttar boxen). Ljudet försvinner oftast minst en gång per dag, ibland några sekunder och ibland tills man byter kanal eller startar om boxen - och även de korta "anfallen" av skräpljud (á la slumpdata till ljudprocessorn) förekommer nästan varje dag med någon/några timmars mellanrum. Enligt Legend/TEAC och därmed enligt Handan som är dom som svarar på alla buggar, så är det fråga om mjukvaruproblem men dom har inte kunnat lösa dem på nästan två år så jag är redo att ge upp om att dom någonsin kommer att klara att reda ut sin egen dåliga kod... :D

Vid det här laget lutar jag mer åt att ge Topfield en chans... :(

Postad 14 mars 2007 - 17:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag har ännu inte hittat något problem på DT550 som inte också förekommer på TEAC 160T och Legend LPVRC-serien. Det verkar som om alla kända problem förekommer på alla kloner oavsett region. Kan du ge något exempel på fel som du tror är specifikt för just DT550?

Grejen är ju att det finns en uppsjö av skillnader på de flesta nivåer mellan utsändningarna på olika marknader, allt från modulationstyper på luftsnittet till EPG-format. Därför kan ju en bugg i gemensamma delar av koden passera obemärkt på en marknad men blossa upp på en annan. Dels görs av allt att döma vissa subtila anpassningar för respektive marknader, exempelvis för att erhålla Boxer-godkännande och även här kan det ju krypa in små elakheter.

Ägare till de boxar du nämner verkar exempelvis inte ha problem med "svarta" inspelningar i samma utsträckning (om de alls har det problemet). När det gäller struliga inspelningar verkar de från kodade kanaler klart överrepresenterade, i mitt fall har det uteslutande varit inspelningar från kodade kanaler som bråkat. Även andra observationer tycker jag tyder på att det ofta har något med avkodningen att göra. Med tanke på att många kloner utomlands säljs endast för okodade sändningar, Dilog i Sverige och Handan i Finland är såvitt jag vet de enda markboxarna för kodade sändningar, så misstänker jag att problembilden kan skilja. Jag har inte hört så mycket om hur boxen funkar i Finland, och det är liksom ingen vits för mig att försöka hänga i finska forum, men med tanke på att de har ett annat kodningssystem så är det ju inte självklart att de har samma problem.

Vad gäller felfrekvensen så upplever jag att det nästan varje vecka uppstår fel relaterade till backupfunktionen, på grund av det ostabila filsystemet. Nu kan det i och för sig bero på att jag faktiskt vill använda USB Downloader istället för GetHAV (som kräver att man öppnar + ev. flyttar boxen). Ljudet försvinner oftast minst en gång per dag, ibland några sekunder och ibland tills man byter kanal eller startar om boxen - och även de korta "anfallen" av skräpljud (á la slumpdata till ljudprocessorn) förekommer nästan varje dag med någon/några timmars mellanrum. Enligt Legend/TEAC och därmed enligt Handan som är dom som svarar på alla buggar, så är det fråga om mjukvaruproblem men dom har inte kunnat lösa dem på nästan två år så jag är redo att ge upp om att dom någonsin kommer att klara att reda ut sin egen dåliga kod... :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

De ljudproblem du beskriver har jag aldrig upplevt, men de kanske endast berör de digitala utgångarna? Självklart blir man sur över sådana problem, det är inte så att jag anser att man skall behöva acceptera felen. Men även om de uppstår betydligt oftare så betraktar jag dem som mindre allvarliga än problem med missade inspelningar, och de skulle inte hindra mig att använda boxen mer eller mindre som jag själv vill.

Problemen med timerinspelningar är påfrestande i så bemärkelse att man aldrig känner att man riktigt kan lita på boxen. Genom sitt handhavande kan man ju dock i det närmaste undvika missade timerinspelningar, men så länge man emellanåt åker på en svart inspelning så finns osäkerheten kvar. En svart inspelningar är på sätt och vis mer av ett hån än en helt missad inspelning. Programmet finns på disken, och man anar att det ofta bara är någon löjlig detalj som gör att man inte kan se det. Ibland yttrar sig felet felet på ett rent ut ondskefullt sätt, och låter en få en glimt på någon sekund av programmet innan det svartnar.

Har följt dina öden och äventyr med USB Downloader och börjar fundera på om det möjligen är något som introducerats i de senare FW-versionerna. Kollar man ett år bakåt så ser man inte problemet nämnas. Jag använder inte programmet själv så jag vet inte om min box är drabbad.

Om jag skall vara lite obstinat så är det inte säkerställt att det är ett ostabilt filsystem som är orsaken. Du har sett att GetHAV rapporterar fel, men eftersom han som skrev GetHAV inte vet exakt hur filsystemet är tänkt att fungera så kan det teoretiskt vara så att man i senare versioner av firmware använder funktioner i filsystemet som inte GetHAV begriper sig på. Buggen skulle i så fall ligga i att dessa högst teoretiska och helt obevisade funktioner inte stöds vid användning av USB Downloader.

Postad 15 mars 2007 - 08:28

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

De ljudproblem du beskriver har jag aldrig upplevt, men de kanske endast berör de digitala utgångarna? Självklart blir man sur över sådana problem, det är inte så att jag anser att man skall behöva acceptera felen. Men även om de uppstår betydligt oftare så betraktar jag dem som mindre allvarliga än problem med missade inspelningar, och de skulle inte hindra mig att använda boxen mer eller mindre som jag själv vill.

Jag använder inte dom digitala utgångarna. Problemen ska inte finnas där alls, och i synnerhet inte på en box i den här klassen. Även om de är mindre irritationsmoment i jämförelse med andra problem så är det oacceptabelt på en high-end box som denna.

Problemen med timerinspelningar är påfrestande i så bemärkelse att man aldrig känner att man riktigt kan lita på boxen. Genom sitt handhavande kan man ju dock i det närmaste undvika missade timerinspelningar,

Jag är tveksam till att handhavandet skulle kunna "motarbeta" timerbuggarna, kollar jag på morgonen att timerlistan finns kvar så är det fortfarande inget som garanterar att den inte rensas när jag stänger av boxen, och man ska ju faktiskt inte behöva låta boxen stå på hela dagen.
Så länge inte timer och backup fungerar pålitligt så uppfyller boxen inte sina egna specifikationer, frågan är då om inte Dilog bör överväga ett återkallande tills man fixat dessa problem.

Har följt dina öden och äventyr med USB Downloader och börjar fundera på om det möjligen är något som introducerats i de senare FW-versionerna. Kollar man ett år bakåt så ser man  inte problemet nämnas. Jag använder inte programmet själv så jag vet inte om min box är drabbad.

Jag tycker det är väldigt synd att USB Downloadern inte funkar eftersom den har en del intressanta funktioner gömda i sig som visserligen inte är aktiverade än men som skulle kunna göra boxen mer användbar om dom togs fram. Till exempel en MPEG2/DVD -> HAV-konverterare och möjlighet att byta bakgrundsbild i boxen, med mera.

Postad 15 mars 2007 - 09:46

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag använder inte dom digitala utgångarna. Problemen ska inte finnas där alls, och i synnerhet inte på en box i den här klassen. Även om de är mindre irritationsmoment i jämförelse med andra problem så är det oacceptabelt på en high-end box som denna.

Nej, som jag sa skall man inte acceptera dem, men då kan man fundera på om de i ditt fall beror på hårdvarufel eftersom jag aldrig upplevt dem och jag kan inte på rak arm påminna mig andra Dilog-ägare nämna dem. Om de beror på mjukvara och uppstår så ofta som du påstår så borde väl alla uppleva dem i stort sett varje dag.

Problemen med timerinspelningar är påfrestande i så bemärkelse att man aldrig känner att man riktigt kan lita på boxen. Genom sitt handhavande kan man ju dock i det närmaste undvika missade timerinspelningar,

Jag är tveksam till att handhavandet skulle kunna "motarbeta" timerbuggarna, kollar jag på morgonen att timerlistan finns kvar så är det fortfarande inget som garanterar att den inte rensas när jag stänger av boxen, och man ska ju faktiskt inte behöva låta boxen stå på hela dagen.

Inte motarbeta buggarna, men i mesta möjliga mån kringgå, och det kommer man väldigt långt med. Det kan ju inte ersätta en rättad firmware, men man kan ju för sin egen skull justera sitt handhavande så att man minimerar risken att missa en inspelning. Det kräver tyvärr att boxen står på en hel del, och även om jag definitivt tycker det är ett fel som borde varit fixat för länge sedan så är det OK för mig som workaround betraktat. Den egentliga frågan är snarare om felen kommer att fixas någon gång, en workaround skall vara en tillfällig åtgärd i väntan på en riktig lösning. Här kan man som sagt ha anledning att tvivla.

Postad 15 mars 2007 - 10:31

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Nej, som jag sa skall man inte acceptera dem, men då kan man fundera på om de i ditt fall beror på hårdvarufel eftersom jag aldrig upplevt dem och jag kan inte på rak arm påminna mig andra Dilog-ägare nämna dem. Om de beror på mjukvara och uppstår så ofta som du påstår så borde väl alla uppleva dem i stort sett varje dag.

Ljudbuggarna får vi nog betrakta som bekräftade mjukvarufel: både Legend och TEAC har dessa problem och båda företagen säger att det beror på mjukvaran - vilket jag antar betyder att eftersom all mjukvaruutveckling och buggrättning för deras boxar görs av Handan centralt, så är det Handan som bekräftat att buggarna ligger i mjukvaran. Buggarna har markerats som fixade i flera firmware-revisioner, men det har varje gång visat sig att de kvarstått, så även om Handan har rätt och det är mjukvarufel så kan dom tydligen inte själva fixa det, men dom kan inte heller släppa källkoden till användarna för rättelse eftersom programvaran bygger på tredjeparts-kod som inte är öppen (VxWorks).

Det kan ju inte ersätta en rättad firmware, men man kan ju för sin egen skull justera sitt handhavande så att man minimerar risken att missa en inspelning.

Varje gång man stänger av boxen till standby riskerar man ju att timerlistan nollställs (det är inte klart om det sker när boxen går ner i eller upp från standby). Så för att kringgå felet krävs alltså att boxen alltid står på vilket enligt Dilog (via någon annan i denna tråd) för med sig att andra buggar kommer upp till ytan.

Redigerat av DVBgeek, 15 mars 2007 - 10:31.

Postad 15 mars 2007 - 11:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ljudbuggarna får vi nog betrakta som bekräftade mjukvarufel: både Legend och TEAC har dessa problem och båda företagen säger att det beror på mjukvaran - vilket jag antar betyder att eftersom all mjukvaruutveckling och buggrättning för deras boxar görs av Handan centralt, så är det Handan som bekräftat att buggarna ligger i mjukvaran. Buggarna har markerats som fixade i flera firmware-revisioner, men det har varje gång visat sig att de kvarstått, så även om Handan har rätt och det är mjukvarufel så kan dom tydligen inte själva fixa det, men dom kan inte heller släppa källkoden till användarna för rättelse eftersom programvaran bygger på tredjeparts-kod som inte är öppen (VxWorks).

De har uppgett sig rätta problem med ljudet, därmed inte nödvändigtvis de fel du upplever. På samma sätt har de uppgett sig rätta problem med bildformatet, fel som inte förekommit i samma form hos Dilog. De problem de hänvisar till kan med andra ord vara problem som är unika för den marknaden. Om det är mjukvarufel, varför drabbar det inte fler Dilogägare, eller gör det? Har jag råkat få ett riktigt höjdarexemplar?

Det kan ju inte ersätta en rättad firmware, men man kan ju för sin egen skull justera sitt handhavande så att man minimerar risken att missa en inspelning.

Varje gång man stänger av boxen till standby riskerar man ju att timerlistan nollställs (det är inte klart om det sker när boxen går ner i eller upp från standby). Så för att kringgå felet krävs alltså att boxen alltid står på vilket enligt Dilog (via någon annan i denna tråd) för med sig att andra buggar kommer upp till ytan.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, därför skrev jag att boxen står på "en hel del". Genom att starta om boxen en (1) gång per dag har jag sluppit alla problem med misslyckade raderingar, och problemen med att timerlistan raderas drabbar mig gissningsvis så sällan som en gång var tredje, fjärde månad. För att vara säker måste jag förvisso kolla så att listan finns kvar efter omstart men eftersom jag sedan inte gör timerinspelningar från standby (boxen går alltså inte i standby mellan inspelningarna) så riskerar jag inte att listan raderas vid något annat tillfälle. Kort sagt, jag har minimerat risken att missa en inspelning. Det är inte så det borde vara, men det fungerar och upplevs inte (av mig) som någon stor uppoffring för att få timerinspelningar att bli nästan helt tillförlitliga.

Postad 15 mars 2007 - 12:02

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

De har uppgett sig rätta problem med ljudet, därmed inte nödvändigtvis de fel du upplever. På samma sätt har de uppgett sig rätta problem med bildformatet, fel som inte förekommit i samma form hos Dilog. De problem de hänvisar till kan med andra ord vara problem som är unika för den marknaden. Om det är mjukvarufel, varför drabbar det inte fler Dilogägare, eller gör det? Har jag råkat få ett riktigt höjdarexemplar?

Ljudproblemen, åtminstone det att ljudet då och då faller bort i några sekunder, förekommer på både Dilog, TEAC och Legend och påstås på TEAC vara fixat. Felet med bildformat som "återställer sig" till 4:3 förekommer på Dilog också, någon postade om det här men jag har själv inte upplevt det - det verkar ha att göra med om man kopplar något "före boxen" via Scart-Passthrough.
Felet med att timerlistan nollställer sig förekommer på både Dilog, TEAC och Legend, Legend har sagt sig ha fixat det i flera firmwareversioner men det har varje gång visat sig att det inte varit fixat.

Exakt, därför skrev jag att boxen står på "en hel del". Genom att starta om boxen en (1) gång per dag har jag sluppit alla problem med misslyckade raderingar, och problemen med att timerlistan raderas drabbar mig gissningsvis så sällan som en gång var tredje, fjärde månad. För att vara säker måste jag förvisso kolla så att listan finns kvar efter omstart men eftersom jag sedan inte gör timerinspelningar från standby (boxen går alltså inte i standby mellan inspelningarna) så riskerar jag inte att listan raderas vid något annat tillfälle. Kort sagt, jag har minimerat risken att missa en inspelning. Det är inte så det borde vara, men det fungerar och upplevs inte (av mig) som någon stor uppoffring för att få timerinspelningar att bli nästan helt tillförlitliga.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv tycker jag ju att lite av grejen med att köpa en box i det övre segmentet är att man ska slippa att "kompromissa" på det här viset... :(

Postad 15 mars 2007 - 12:32

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Felet med bildformat som "återställer sig" till 4:3 förekommer på Dilog också, någon postade om det här men jag har själv inte upplevt det - det verkar ha att göra med om man kopplar något "före boxen" via Scart-Passthrough.

Borde väl stå "förekom", för nu i senare versioner är det väl borta? Jag har inget minne av att någon sagt sig ha problemet efter det att det fixades.

Postad 15 mars 2007 - 12:35

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ljudproblemen, åtminstone det att ljudet då och då faller bort i några sekunder, förekommer på både Dilog, TEAC och Legend och påstås på TEAC vara fixat. Felet med bildformat som "återställer sig" till 4:3 förekommer på Dilog också, någon postade om det här men jag har själv inte upplevt det - det verkar ha att göra med om man kopplar något "före boxen" via Scart-Passthrough.

Menar du att droputs i ljudet är ett generellt problem med Dilog? Det verkar liksom inte drälla av sådana observationer i denna eller andra trådar om boxen, därav min misstanke om att det kanske är hårdvaruproblem på just din box snarare än det mjukvaruproblem som TEAC talar om.

Buggen med bildformatet är knappast samma (även om effekten var snarlik) eftersom det uppkom spontant och utan något tydligt mönster på TEAC, på Dilog uppstod det av allt att döma däremot aldrig spontant. Det problem som fanns på Dilog är enligt deltagare i denna tråd löst fr o m ver 1.17, något jag dock inte kan bekräfta.

Exakt, därför skrev jag att boxen står på "en hel del". Det är inte så det borde vara, men det fungerar och upplevs inte (av mig) som någon stor uppoffring för att få timerinspelningar att bli nästan helt tillförlitliga.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv tycker jag ju att lite av grejen med att köpa en box i det övre segmentet är att man ska slippa att "kompromissa" på det här viset... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst, självklart är det galet. Men om man nu av något skäl sitter med en Dilog 550, finns det då någon anledning att inte använda den på ett sätt som gör att man uppnår bästa tillförlitlghet med de givna förutsättningarna. I synnerhet som det handlar om enkla knep och resultatet blir riktigt hyfsat.

Postad 15 mars 2007 - 14:29

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Menar du att droputs i ljudet är ett generellt problem med Dilog? Det verkar liksom inte drälla av sådana observationer i denna eller andra trådar om boxen, därav min misstanke om att det kanske är hårdvaruproblem på just din box snarare än det mjukvaruproblem som TEAC talar om.

Även jag upplever missar i ljudet tämligen ofta. Om inte varje dag så flera gånger i veckan. Jag har dock mest försökt att ignorera det så jag har inte noterat om det finns något mönster i det.

Postad 15 mars 2007 - 15:15

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Det är ett generellt problem som har observerats på alla kända kloner av Handan DF-7000 (så vitt jag kan hitta på olika forum), och än så länge är det bara TEAC som menar sig ha löst det (enligt deras mycket bristfälliga changelog) och dom har "bekräftat" att det är ett mjukvaruproblem.

Javisst, självklart är det galet. Men om man nu av något skäl sitter med en Dilog 550, finns det då någon anledning att inte använda den på ett sätt som gör att man uppnår bästa tillförlitlghet med de givna förutsättningarna. I synnerhet som det handlar om enkla knep och resultatet blir riktigt hyfsat.

<{POST_SNAPBACK}>

Att resultatet blir "hyfsat" tycker jag inte är bra nog när man faktiskt köpt en box i det övre segmentet för att slippa riskera att missa program t.ex och man ändå gör det på grund av dålig mjukvara. Ett skäl att inte acceptera boxen som den fungerar (eller inte) i dagsläget, vore ju att det borde skicka en signal till Dilog om att dom måste skärpa sig, eller åtminstone att dom måste sätta högre tryck på Handan att fixa problemen - det är ju inte som om Dilog är ensamma bland klonerna om dessa problem, eller så.

Redigerat av DVBgeek, 15 mars 2007 - 15:20.

Postad 15 mars 2007 - 15:48

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Att resultatet blir "hyfsat" tycker jag inte är bra nog när man faktiskt köpt en box i det övre segmentet för att slippa riskera att missa program t.ex och man ändå gör det på grund av dålig mjukvara. Ett skäl att inte acceptera boxen som den fungerar (eller inte) i dagsläget, vore ju att det borde skicka en signal till Dilog om att dom måste skärpa sig, eller åtminstone att dom måste sätta högre tryck på Handan att fixa problemen - det är ju inte som om Dilog är ensamma bland klonerna om dessa problem, eller så.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag sagt är att man med enkla knep kan höja tillförlitligheten hos timerinspelningar avsevärt, faktiskt till 100% om man bara ser till funktionen att inspelningen startar. Det har egentligen inte ett smack att göra med om man accepterar tingens ordning eller inte. Om man nu valt (som du har gjort) att behålla boxen så ser jag inget skäl att använda den på ett sätt som skapar mer problem än nödvändigt. Att envetet köra vidare på ett sätt som inte fungerar bra sätter ju inte mer press på Dilog/Handan.

Postad 15 mars 2007 - 16:10

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Det jag sagt är att man med enkla knep kan höja tillförlitligheten hos timerinspelningar avsevärt, faktiskt till 100% om man bara ser till funktionen att inspelningen startar. Det har egentligen inte ett smack att göra med om man accepterar tingens ordning eller inte. Om man nu valt (som du har gjort) att behålla boxen så ser jag inget skäl att använda den på ett sätt som skapar mer problem än nödvändigt. Att envetet köra vidare på ett sätt som inte fungerar bra sätter ju inte mer press på Dilog/Handan.

<{POST_SNAPBACK}>

Poängen är ju att pålitligheten ändå inte blir 100%, risken finns ju alltid för att timerlistan faller ur minnet när boxen startas om. Man SKA inte behöva tänka på detta utan det ska bara funka "out of the box".
Och det handlar inte om att "envetet" köra vidare "på ett sätt som inte fungerar bra" utan att köra boxen enligt manualen och enligt vad den på papperet ska klara av - den ska inte behöva stå på 99% av tiden för att vara "nästan" pålitlig...

Redigerat av DVBgeek, 15 mars 2007 - 16:19.

Postad 15 mars 2007 - 16:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Poängen är ju att pålitligheten ändå inte blir 100%, risken finns ju alltid för att timerlistan faller ur minnet när boxen startas om. Man SKA inte behöva tänka på detta utan det ska bara funka "out of the box".
Och det handlar inte om att "envetet" köra vidare "på ett sätt som inte fungerar bra" utan att köra boxen enligt manualen och enligt vad den på papperet ska klara av - den ska inte behöva stå på 99% av tiden för att vara "nästan" pålitlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Men nu har vi en box som inte fungerar som utlovat, det har visat sig att vissa funktioner som egentligen är självklara skapar problem. Nog får det väl betraktas som envetet om man fortsätter använda dessa funktioner när man egentligen inte förlorar något nämnvärt på att göra på ett lite annat sätt. Att det idealt inte skulle strula alls måste ju vara ointressant i valet mellan en metod som strular mer och en som strular mindre.

Visst skall man dumpa en box som man inte tycker funkar som den skall, och det kommer jag göra när jag hittar en som verkar ha de funktioner jag söker, men eftersom den funkar såpass bra som den gör så ser jag ingen anledning till brådska. Jag är övertygad om att Topfield och Dreambox har bättre boxar, men ingen av dem har just nu något utifrån mina önskemål förefaller tillräckligt mycket bättre för att vara värt pengarna och besväret med ett byte.

Postad 15 mars 2007 - 18:21

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Detta med att 550an tappar timerlistan och således missar inspelningar är inget stort problem och, så som jag förstår det, så finns det ingen som jobbar på att lösa det. Det är nämligen så att enligt Dilog så finns inte detta problem (i och med 1.18), förutom hos några få personer som skriver på minhembio. Det finns ingen annan som har detta problem.

PS. Enligt uppgift per telefon härom veckan med Dilog.

Postad 15 mars 2007 - 20:02

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Börjar lessna på att se hur Dilog behandlar sina kunder. Dilog är ett företag som tjänar pengar på sina kunder. Inget snack om saken.

Är du som kund missnöjd med en produkt skall du inte köra vidare med tanken "den fungerar ju skapligt". Det hjälper bara Dilogs aktieägare. Det som biter på ett företag är reklamationer. I svensk lagstiftning finns bra stöd om företag inte sköter sig och säljer dåliga produkter. Läs på konsumentverkets sida: http://www.kov.se

Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengarna tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.
Men du kan inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Reklamationstiden är 3 år, men det gäller för produkter köpta fr.o.m 1 april 2005. Tidigare var det 2 år.
Fanns felet från början? Tycker nog att Dilog 550 har krånglat mest hela tiden och uppdateringarna av programvaran har inte hjälpt heller verkar det som.
Reklamera! Begär pengarna tillbaka! Alltihop! Du har t.o.m. rätt till ränta på pengarna!
Köp en produkt av en leverantör som har grejer som fungerar och som sköter sina kunder bättre.

Postad 16 mars 2007 - 09:06

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Detta med att 550an tappar timerlistan och således missar inspelningar är inget stort problem och, så som jag förstår det, så finns det ingen som jobbar på att lösa det. Det är nämligen så att enligt Dilog så finns inte detta problem (i och med 1.18), förutom hos några få personer som skriver på minhembio. Det finns ingen annan som har detta problem.

PS. Enligt uppgift per telefon härom veckan med Dilog.

<{POST_SNAPBACK}>

... och hos ett ganska stort antal ägare av TEAC 160T och Legend LPVRC, och båda företagen arbetar på att fixa det (om man kollar i deras changelogs) men dom har inte lyckats än... Så det är inget Handan (eller Dilog, eller någon annan klonare) är omedvetna om.

Postad 19 mars 2007 - 10:48

petka
  • petka
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om man kör igång Timeshift så pausas ju bilden på TVn, och statiska bilder är ju inte bra på en plasma.
Kan man titta på en annan kanal samtidigt som man Timeshifta (har ej hittat någon info om det) eller måste man stänga av plasman när man Timeshifta för att inte riskera att få den pausade bilden inbränd?

Mvh
Peter

Postad 19 mars 2007 - 11:08

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Om man kör igång Timeshift så pausas ju bilden på TVn, och statiska bilder är ju inte bra på en plasma.
Kan man titta på en annan kanal samtidigt som man Timeshifta (har ej hittat någon info om det) eller måste man stänga av plasman när man Timeshifta för att inte riskera att få den pausade bilden inbränd?

Mvh
Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju välja att spela in programmet med rec istället för att timeshifta. Då spelas programmet in om bilden rör sig. Blir ju dock lite problem om du redan spelar in ett program :(
Det går inte att ställa in i plasman att den ska starta typ en skärmsläckare om en statisk bild har visats för länge?
Annars kanske Dilog borde bygga in en skärmsläckare i boxen, har funderat på det många gånger då jag tryckt på timeshift och bilden pausas och jag har inte ens en Plasma/LCD.

Postad 19 mars 2007 - 21:57

Thjaska
  • Thjaska
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Orker inte läsa igenom hela strängen så jag tar risken att upprepa...

Jag har stött på ett problem när det gäller Canal+ kanalerna, tecken från text-tv uppenbarar sig i "mixat" läge när jag tittar. Detta gäller både när jag tittar direkt och när jag tittar på inspelat material, för att få bort tecknen måste jag slå av och på text-tv:n en gång, dock brukar problemet uppstå igen efter ett tag. Jag kör 1.18 men det hade jag gjort ett bra tag innan dessa problem dök upp, Dilog är helt oförstående. Nå´n annan som upplevt samma och kanske löst det...?

Postad 19 mars 2007 - 22:04

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag har samma problem och om jag slår av svensk text så försvinner problemet. Verkar som att den har svårt att skilja på text och text-tv. Men det är bara canal+ som har detta fenomen,

Postad 20 mars 2007 - 11:45

Rick Blaine
  • Rick Blaine
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det här med att text-tv går igång drabbar mig med... dock endast på Canal+2 Sport Weekend, inte när det bara är Canal+ 2.

Detta händer bara på Dilogen inte min Samsung... är trött på Dilogen...

/Rick Blaine

Postad 20 mars 2007 - 17:58

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Även jag har varit utför problemet med att text-tv'n dyker upp på Canal+.
Har dock inte löst det på annat sätt än som beskrevs tidigare, genom att klicka av och på texten.

Konstigt att Dilog inte skulle känna igen detta alls när ett flertal här känner igen de direkt!

Postad 21 mars 2007 - 20:43

Unregisteredce969e9e
  • Unregisteredce969e9e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Är det någon som varit i kontakt med Dilog nyligen och frågat hur det går med nya mjukvaror och funktioner?

Jag hoppas/tror att dom kommer med en ny mjukvara snart.
Om det är så borde den vara bra för tid har dom haft och fixa buggar och nya funktioner. :wub:

/Marcus

Postad 24 mars 2007 - 15:23

Unregisteredfb070f1b
  • Unregisteredfb070f1b
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med dem ett antal gånger och lämnat förbättringsförslag. Jag har även flera gånger erbjudit mig att hjälpa till gratis med programutveckling, betatestning osv. De är totalt ointresserade. Det allra bästa vore om programvaran blev tillgänglig så att användarna själva kunde ta över utvecklingen (de som kan programmera). Eller att några jobbar fram en ersättningsprogramvara som tas fram fristående mot hårdvaran. Man skulle kunna göra så otroligt mycket mer och bättre med hårdvaran än som det fungerar nu.

Det senaste jag hörde för ett par veckor sedan var att en uppdatering var på gång, väldigt nära i tiden. Men den finns ju inte tillgänglig än så det kan möjligen vara ett standardsvar...

Postad 25 mars 2007 - 15:54

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med dem ett antal gånger och lämnat förbättringsförslag. Jag har även flera gånger erbjudit mig att hjälpa till gratis med programutveckling, betatestning osv. De är totalt ointresserade. Det allra bästa vore om programvaran blev tillgänglig så att användarna själva kunde ta över utvecklingen (de som kan programmera). Eller att några jobbar fram en ersättningsprogramvara som tas fram fristående mot hårdvaran. Man skulle kunna göra så otroligt mycket mer och bättre med hårdvaran än som det fungerar nu.

Jag har föreslagit samma sak som du, att mjukvaru-utvecklingen görs av eller i samarbete med användarna. Plattformen (PowerPC) är ju bra för t.ex en lätt Linux, men Dilog har nog inte friheten att ta sådana beslut utan att få OK från Handan (det är ju dom som sköter mjukvaruutvecklingen idag, verkar det som).

Senaste datumet jag hört nämnas för när uppdateringen skulle finnas ute, var nån gång i december 2006 men det har vi ju passerat... kanske har dom upptäckt en del sista-minuten-buggar som ska rättas?

Postad 28 mars 2007 - 21:56

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Har inte brytt mig så mycket om min box sedan jag köpte den (okt 05) då den faktiskt fungerat relativt bra hitintills.
Hursomhelst, i går började något spöka. när hårddisken varvar ner (inställt på 10 minuter) så försvinner bilden också. Skärmen blir svart och det står "kodad kanal". Slår jag av och på boxen så fungerar det igen, ända tills nästa gång hd:n varvar ner. Tycker för övrigt att mottagningen på boxen har totalpajjat. Råkar ut för kraftig "mosaik", vilket påminner om när det är dålig mottagning.

Har löst det tillsvidare genom att låta hd:n vara "på" jämt. Det hjälper mig ju dock inte från "mosaik problemet". Boxen har f.ö. mjukvara 1.15.

min fråga är om någon annan råkat ut för detta?

Hälsningar
/Daniel

Postad 28 mars 2007 - 23:07

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Goda nyheter!

Jag mailade Dilog och frågade hur det går med den nya mjukvara och fick följande svar...

"Hej Johan,
Jag kan utan att säga för mycket meddela att det går bra, mycket bra. Det kommer en ny mjukvara med en mängd förändringar och nya funktioner. Den är nu ute för beta test men kommer till skillnad från tidigare mjukvaror bara att betatestas av en speciell grupp. Räkna med att höra något ungefär under slutet av April.

Best regards/ Med Vänlig Hälsning"

Låter ju positivt!!

Postad 29 mars 2007 - 11:25

Early Adopter
  • Early Adopter
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Goda nyheter!

Jag mailade Dilog och frågade hur det går med den nya mjukvara och fick följande svar...

...

Hoppas Dilog dokumenterar alla förändringar ordentligt!

Postad 29 mars 2007 - 13:21

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Goda nyheter!

"Hej Johan,
Jag kan utan att säga för mycket meddela att det går bra, mycket bra. Det kommer en ny mjukvara med en mängd förändringar och nya funktioner. Den är nu ute för beta test men kommer till skillnad från tidigare mjukvaror bara att betatestas av en speciell grupp.  Räkna med att höra något ungefär under slutet av April.

Best regards/ Med Vänlig Hälsning"

Låter ju positivt!!

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju absolut lysande! Då är det bara att vänta och hoppas...

Postad 29 mars 2007 - 15:47

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Försökte få han till att berätta om nån av förbättringarna, han svarade då att han tyvärr inte kunde göra det eftersom det byggde på ett helt nytt upplägg!!

Låter spännande! :rolleyes:

Postad 29 mars 2007 - 16:45

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Undrar vad det nya upplägget kan vara?!
Kanske en fungerande mjukvara! :)

Redigerat av Unregistered345c2d61, 29 mars 2007 - 16:45.

Postad 30 mars 2007 - 07:42

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Undrar vad det nya upplägget kan vara?!
Kanske en fungerande mjukvara!  :D

Det vore ju ett nytt koncept, ja, och isåfall lär nog inte Handan ha haft något med den nya programvaran att göra. B) :)
Undrar om dom med "helt nytt upplägg" menar att dom har skrivit om hela rasket från grunden... det skulle ju helt klart behövas (och det har jag sagt till dom mer än en gång).

Jag önskar Dilog lycka till (det lär dom behöva!), man kan ju hoppas att dom får allt (inklusive backupfunktionerna) att funka denna gången. Kanske dom har lyckats där Handan än så länge har misslyckats (med att utveckla äkta dubbeltuner-funktionalitet, alltså)?

Redigerat av DVBgeek, 30 mars 2007 - 07:55.

Postad 30 mars 2007 - 08:08

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Undrar om dom med "helt nytt upplägg" menar att dom har skrivit om hela rasket från grunden... det skulle ju helt klart behövas (och det har jag sagt till dom mer än en gång).

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle ju i sådana fall kunna förklara varför det har tagit så lång tid.
Just när hoppet började tryta tändes ett litet ljus. Nu känns det ju riktigt spännande!
Hårdvaran är ju bra så nu hoppas jag bara man kan få utnytja den.

Postad 30 mars 2007 - 14:32

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Det skulle ju i sådana fall kunna förklara varför det har tagit så lång tid.
Just när hoppet började tryta tändes ett litet ljus. Nu känns det ju riktigt spännande!

Själv vill jag nog höra ett versionsnummer innan jag hoppas för mycket. Om dom inte höjt till minst 2.0 så lär den ju fortfarande vara byggd på Handans skräpiga referensmjukvara som alla andra klonare också använder. :D

Postad 03 april 2007 - 08:51

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hej allihopa!
Har inte brytt mig så mycket om min box sedan jag köpte den (okt 05) då den faktiskt fungerat relativt bra hitintills.
Hursomhelst, i går började något spöka. när hårddisken varvar ner (inställt på 10 minuter) så försvinner bilden också. Skärmen blir svart och det står "kodad kanal". Slår jag av och på boxen så fungerar det igen, ända tills nästa gång hd:n varvar ner. Tycker för övrigt att mottagningen på boxen har totalpajjat. Råkar ut för kraftig "mosaik", vilket påminner om när det är dålig mottagning.

Har löst det tillsvidare genom att låta hd:n vara "på" jämt. Det hjälper mig ju dock inte från "mosaik problemet".  Boxen har f.ö. mjukvara 1.15.

min fråga är om någon annan råkat ut för detta?

Hälsningar
/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar mig själv.
Det blev värre efter ett tag. Boxen "dör" så fort man sätter i en CA-modul. Efter samtal med dilogs support så verkade det som om CA-modulen gått sönder. Bytte modul, dock gjorde det ingen skillnad. Nu blir det att skicka boxen på reparation.
Fick låna en dt-355 av svärfar, dock glömde han att ge oss en fjärris. Boxen är inte inställd rätt, så den gör inte så mycket nytta just nu. Barnen kommer att bli tokiga på att inte kunna titta på bolibompa... ;-(
Är det någon som har en pronto pcf eller ccf med koder till 355:an som ni skulle kunna skicka över till mig så löser sig ju iaf problem nummer två.

/d

Postad 05 april 2007 - 05:17

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Boxen "dör" så fort man sätter i en CA-modul.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du boxen igång när du pular med CA-modulen?
Enligt bruxen ska kabeln t.o.m. vara ur väggen... :D

Postad 05 april 2007 - 12:04

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Boxen "dör" så fort man sätter i en CA-modul.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du boxen igång när du pular med CA-modulen?
Enligt bruxen ska kabeln t.o.m. vara ur väggen... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, boxen var av.
Hursomhelst så löste sig det hela väldigt enkelt. Hade tecknat en sådan där tilläggsförsäkring på Siba, så jag fick en ny box direkt i handen.
Jag blev positivt överraskad av att den nya boxen i det närmaste är knäpptyst, jämfört med den som jag köpte 2005. De måste ha bytt typ av hårddisk i den till något tystare.

/Daniel

Postad 05 april 2007 - 18:18

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Hursomhelst så löste sig det hela väldigt enkelt. Hade tecknat en sådan där tilläggsförsäkring på Siba, så jag fick en ny box direkt i handen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har inget med försäkringen att göra. Är det inom 2 år så ska du få en ny box ändå.
Garanti (eller reklamation enligt konsumentköplagen) är inget du behöver betala för... :D

Redigerat av Unregistered345c2d61, 06 april 2007 - 08:41.

Postad 06 april 2007 - 14:02

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Denna frågan har säkert dykt upp ett flertal gånger, men varför startar boxen om vid 00:00. Innebär att om jag stänger av boxen och går och lägger mig så är den på när jag vaknar + att alla inspelningar som pågår då avbryts. Har mjukvara v1.17 kanske avhjälps i v1.18. Alla tips tas emot med öppna armar. :)

Postad 06 april 2007 - 19:27

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Denna frågan har säkert dykt upp ett flertal gånger, men varför startar boxen om vid 00:00. Innebär att om jag stänger av boxen och går och lägger mig så är den på när jag vaknar + att alla inspelningar som pågår då avbryts. Har mjukvara v1.17 kanske avhjälps i v1.18. Alla tips tas emot med öppna armar.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte en bugg, det är en feature...
stäng av timern om du inte vill att boxen ska slå av sig vid förutbestämt klockslag.

Postad 06 april 2007 - 20:28

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Denna frågan har säkert dykt upp ett flertal gånger, men varför startar boxen om vid 00:00. Innebär att om jag stänger av boxen och går och lägger mig så är den på när jag vaknar + att alla inspelningar som pågår då avbryts. Har mjukvara v1.17 kanske avhjälps i v1.18. Alla tips tas emot med öppna armar.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte en bugg, det är en feature...
stäng av timern om du inte vill att boxen ska slå av sig vid förutbestämt klockslag.

<{POST_SNAPBACK}>

Man tackar för hjälpen, så nu kan man spela in program som sträcker sig över 12 slaget!!

Har en till fråga när man går in på menyerna och sen Systeminformation Mjukvarupdateringar. När man bläddra i OTA-instälningarna står det försrt "Användare" "Återställning 1" "Återställning 2", När man bläddrar mellan dessa får man olika signlnivåer och signalkvaliteer beroende på vilken av dessa man har uppe som val. Har aldrig vågat göra inställningen vet inte riktigt vad det är till för. Får man bättre signalstyrka om man ändrar elle rär det nått helt annat?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.