* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *
2184 svar till detta ämne
Postad 25 juli 2006 - 20:19
lybbe
-
lybbe
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej på er alla, har nu läst igenom hela tråden, tog ett par dagar.. puh.. Är väldigt sugen på att beställa denna plasma, undrar över några saker dock:
Någon som kopplat in sin Xbox (ej 360) med xboxmediacenter? Blir det bra bild? Vilken typ av kabel blir bäst för detta ändamål?
Har även Canal Digitals gamla box (den svarta, ej kombo) som ska kopplas in, någon som kör med denna med gott resultat? Bör jag kanske uppgradera till comboboxen (den silvriga)?
Tack på förhand
/ Martin
Postad 26 juli 2006 - 15:27
jinxen
-
jinxen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej på er alla, har nu läst igenom hela tråden, tog ett par dagar.. puh.. Är väldigt sugen på att beställa denna plasma, undrar över några saker dock:
Någon som kopplat in sin Xbox (ej 360) med xboxmediacenter? Blir det bra bild? Vilken typ av kabel blir bäst för detta ändamål?
Har även Canal Digitals gamla box (den svarta, ej kombo) som ska kopplas in, någon som kör med denna med gott resultat? Bör jag kanske uppgradera till comboboxen (den silvriga)?
Tack på förhand
/ Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har min Xbox inkopplad via Komponent, bilden blir väldigt tillfredsställande
Postad 26 juli 2006 - 16:35
Unregistered1351ad90
-
Unregistered1351ad90
-
Lärjunge
-
-
357 inlägg
Är denna Plasma som vissa andra att det tar aningen längre tid att byta kanal (ca 3 sek)? Om man kopplar in en digitalbox går det "snabbare" med kanalbytandet då?
/tyler
Postad 26 juli 2006 - 17:21
Unregistered657b6d5a
-
Unregistered657b6d5a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Postad 26 juli 2006 - 23:23
lybbe
-
lybbe
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag har min Xbox inkopplad via Komponent, bilden blir väldigt tillfredsställande
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter bra. Är det Xbox HD kablar man ska ha då eller? Har för mig att det heter något sånt, eller? Tack
Postad 27 juli 2006 - 16:01
Martin83
-
Martin83
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Kör bara analogt. Vad ska man ha för antennkabel? Någon större skillnad på dem och vad rekommenderas? Newbie som ni kanske märker:)
Postad 30 juli 2006 - 13:57
Unregistered14c052ab
-
Unregistered14c052ab
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har ett starkt problem med ljudet.
När jag kopplar in mina Hemmabiosystem högtalare ( https://www.prisjakt...ukt.php?e=18218) Så hörs det mest eko i bakgrunden varesig jag spelar på min Ps2 (testat både rgb, och komponent) eller kollar på film och lyssnar på musik från datorn (tv-out scart)
Vad ska man göra? Eller måste jag köpa en förstärkare? Om ja. Kan någon tipsa om en billig och väldigt bra en då.
Edit* Värt att nämnas är att det är bara när jag fumlar in kablarna i tv:en. När jag kollar från Dvd:n är det som det ska vara.
Redigerat av Unregistered14c052ab, 30 juli 2006 - 13:58.
Postad 30 juli 2006 - 21:47
staffh
-
staffh
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Okej, nu har jag kört min TV i 110 timmar och är helt fantastiskt nöjd! Bilden jag får från min Canaldigital HD-box via HDMI är strålande.
Nu till mina funderingar. Jag har kört TV:ns bildinställningar på ganska "låga nivåer" nu för att förhindra inbränningar de första hundra timmarna, enligt tips i denna tråden.
Vilka inställningar bör man köra nu när man har tittat i 100 timmar? Antar att det är läge att kräma på lite mer när det gäller kontrast ochså! Svar som "det är helt upp till dig" undanbedes vänligt men bestämt! Jag är medveten om att det är subjektivt, men det måste ju finnas några riktlinjer att gå efter! Vilka inställningar kör ni som har tittat i mer än 100 timma? XD på eller av? Och så vidare!
Tack på förhand.
Postad 30 juli 2006 - 22:25
mickeer
-
mickeer
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Powermill rinde idag!!! Din tv är klar!!! Den har alltså varit inne för kalibrering, för jag har problem med att de röda, gula och orange färgerna SKRIKER!!! Även den vita var lite för mycket. Tyvärr så kan jag inte ta emot tv förän i slutet av nästa vecka för jag ska åka till Köpenhamn (sorry detta blev lite OT). Jag har nyss införskaffat en Samsung DVD-R136 brännare med HDMI och en Supra HDMI-kabel så jag är jävligt sugen på att se resultatet. Jag tyckte att det var helt ok bild med min gamla mupp DVD med Supra-scart, men den ballade ur också vill man ju köra med HDMI nu när man har en bra tv! Jag vill bara säga till alla som tvekar och står i valet och kvalet att köpa en dyrare LCD istället för denna fina Plasma (PM1M) köp INTE LCD. Jag var hos kompisen igår och kollade lite på hans Samsung LE-40R76 40 tummare och jag var inte imponerad. Nu såg vi lite på hans DVD (okänd men säkert bättre än min gamla) och denna LCD gav han 25 000:- för!!! Nä, använd pengarna till nåt roligare istället!
<{POST_SNAPBACK}>
Du har "tur" du.. Min är fortfarande inne på service. HAde samma fel som du oxå. Hur lång tid tog det för dig från anmälan till hämtningen av skärmen? /Mickee
<{POST_SNAPBACK}>
Det tog nån vecka tror jag, jag fick tillbaka den idag. Jag återkommer med en liten kommentar om resultatet när jag har fått upp tv'n igen.Troligtvis ikväll.
<{POST_SNAPBACK}>
Har provat lite lätt med Thomson Boxen och de röda färgerna blev lite bättre, men inte helt bra. Jag tänkte prova med farsans Dilogbox eftersom min gamla Thomson är riktigt kass och det går inte att ställa in några parametrar på den. Jag kommer att köra med boxen inställd på PAL istället för RGB så länge tills jag har köpt/bytat box. Jag körde lite "Sagan om de två tornen" med min nya DVD-brännare med HDMI inställd på 720p.......######r vilken blid! Jag tycker att boxer borde släppa en HDTV-box snart, så man kan skicka in en schysst tv-signal in i skärmen!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Å tusan!!Tja.. Jag ringde powermill.. två veckor innan midsommar.. dom hämtade den två veckor efter midsommar.. jag har inte sett röken utav den ännu. Ringde dom i går.. dom visste inte vad som hade hänt den, och lovade att dom skulle ringa tillbaka. dom har inte ringt ännu.. Vad gjorde dom med din skärm?Kalibrerade dom bara om den eller bytte dom något? Man vill ju lixom snart återse sin skärm....
Postad 31 juli 2006 - 10:41
Unregisteredddd15e7a
-
Unregisteredddd15e7a
-
Rookie
-
6 inlägg
Har ett starkt problem med ljudet.
När jag kopplar in mina Hemmabiosystem högtalare (https://www.prisjakt...ukt.php?e=18218) Så hörs det mest eko i bakgrunden varesig jag spelar på min Ps2 (testat både rgb, och komponent) eller kollar på film och lyssnar på musik från datorn (tv-out scart)
Vad ska man göra? Eller måste jag köpa en förstärkare? Om ja. Kan någon tipsa om en billig och väldigt bra en då.
Edit* Värt att nämnas är att det är bara när jag fumlar in kablarna i tv:en. När jag kollar från Dvd:n är det som det ska vara.
<{POST_SNAPBACK}>
Har haft min tv i 1 vecka nu och har också samma funderingar angående inställningarna. Jag har fortfarande en bit kvar till 100h men är ändå nyfiken på vilka inställningar folk kör med. Jag är för övrigt GRYMT nöjd med tv:n och kör med ungefär samma inkörningsinställningar som har postats i tråden men jag kör med XD on. Tycker att bilden blir betydligt bättre med XD på och jag har inte sett skymten till inbränningar eller ghosting än.
Postad 31 juli 2006 - 18:15
perfrankling
-
perfrankling
-
Rookie
-
2 inlägg
Funderar på att köpa en 42PM1MA. En fråga till dem som har den:
Vilka zoom-lägen är tillgängliga när man använder HDMI-input? Kan man zooma in på en 4:3-bild så att filmer som visas i brevlådeformat blir korrekt inzommade?
(Inte så vanligt att man kan det med HDMI, men när jag läser i manualen verkar det som det finns. Jag behöver det av pga att jag tänkt ta alla signaler, inkl. com hem-boxen, där tex TV3 bara finns i 4:3, via min receiver som skalar upp och skickar ut på HDMI.)
/Per
Postad 31 juli 2006 - 20:21
Unregistereda1d46524
-
Unregistereda1d46524
-
Rookie
-
4 inlägg
En fråga, säg att jag ger tv'n ett fint förspel på lite drygt 100 timmar och sen kör på hyffsade inställningar för att vara snäll och minska riskerna. Hur pass länge borde jag då ungef'r kunna lira ett spel utan att behöva oroa mig för att få en livmätare inbränt i ett hörn för evigt. Två timmar? mer eller mindre?
Riktig nybörjare på det här med plasma och alla råd och rön i tidningar har skrämt vettet av mig (jag får ju hoppas att de försöker att gardera sig en smula när de varnar för spel t ex). Vore bisarrt om jag var tvungen att ställa in spelkvällarna och förklara för polarna att tv'n minsan ska köras in i fyra månader innan det blir av att lira här.
Redigerat av Unregistereda1d46524, 31 juli 2006 - 20:22.
Postad 01 augusti 2006 - 16:40
Henry75
-
Henry75
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har kalibrerat skärmen och har lust att dela med sig av inställningarna?
Postad 02 augusti 2006 - 13:14
lybbe
-
lybbe
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har nu fått hem min tv, och så här långt är jag grymt nöjd!
En sak som jag funderar över dock, är att jag märker att tal och ljud inte är synkat. Det är precis som att tvn inte riktigt hänger med så att säga.
Kollar jag exempelvis på kanal5 (canal digital) och någon pratar, så hör jag talet före munnen på personen rör sig. Så här var det inte på min gamla CRT, och ingenting är förändrat förutom att jag bytt ut den mot en plasma.
Det känns nästan lite "dubbning" över det hela. Det gäller även musikkanaler. Har boxen kopplad via scart till tvn, precis som tidigare.
Är det någon som känner igen samma fenomen?
EDIT: Har kollat upp detta lite mer, och fenomenet är inte där hela tiden. Jag är inte heller säker på att det beror på TVn.
Innan jag köpte plasman så hade jag som sagt en CRT med inbyggda högtalare. Dessa använde jag oftast, förutom när man kollade någon film då jag körde genom recievern.
Nu finns det ju inga högtalare på plasman, och då är jag ju tvingad till att köra ljudet genom recievern, så fenomenet kan ha varit där hela tiden.
Det kan också bero på digitalboxen, som är canal digitals gamla. Har dock beställt comboboxen, och lär få återkomma om samma problem uppstår med denna.
Om någon vet vad som kan vara fel, så tar jag gärna emot tips.
Tack.
Redigerat av lybbe, 03 augusti 2006 - 08:18.
Postad 03 augusti 2006 - 11:08
Unregistered1170
-
Unregistered1170
-
Rookie
-
2 inlägg
Var nere på Hifi-klubben och snackade lite med dom där och nu känner jag mig inte längre så säker på att köpa mig en 42PM1MA. Dom säljer ju inte plasma för LCD är ju så mycket bättre tydligen.
Men 42" för 13k är ju lockande och alla det verkar som majoriteten av köparna tycker att bilden är bra.
Någon som vet om det finns en butik i Göteborg som har denna modell inne så man kan åka och kolla på den?
Och en annan sak, om jag fattat det rätt så har PM1MA, som kostar mer, tuner när PM1M inte har det, hur kommer detta sig?
Postad 03 augusti 2006 - 12:01
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Andeers: i mitt tycke så ger inte en LCD ( i samma storlek) för mer än det dubbla priset bättre bild än den här tvn. Det som är dåligt med plasma är inbränninar och reflexer. Inte bilden i sig, den är många gånger bättre än på LCD.
Postad 03 augusti 2006 - 13:59
Spacemani
-
Spacemani
-
Rookie
-
2 inlägg
Halloj! Dett har blivigt en otroligt lång tråd, så jag har tyvär inte läst igenom alla inlägg men har dock försökt att söka. Men men..
Har blivit väldigt intresserad av denna plasma. Trots att jag inte har något emot att handla på nätet så vill jag i största mån undvika (helst aldrig) att köpa "grisen" i säcken. Så vet ni om det finns en annan plasma från lg med liknande eller helst samma skärm som denna som man kan kika på i butik?
//Space
Postad 04 augusti 2006 - 13:17
akitaka
-
akitaka
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har nu kollat runt lite på denna tråd
värkar som alla kör med väggfäste och då billigare variant än LGs
lite snack om buget bordsställ finns det värkligen ingen annan än LGs för 1700kr+?
Grymt sugen på tv:n... men bordställ för 1700kr+ är lite avskräckande
har även letat efter en bild på alla ingånga skulle va guld värt om någon kunde fixa..
Postad 04 augusti 2006 - 16:02
haersk
-
haersk
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tjenare! Jag är mycket sugen på denna plasma efter tonvis med läsande samt god kritik. Jag är dock totalt ny på plasma och har aldrig ägt någon. Jag kommer mestadels att titta på dvd samt spela xbox 360 på tv:n jag kommer att köpa varesig det är LCD eller plasma. Hur stor är inbränningsrisken vid detta? Antar att risken är störst vid spelande men rätta mig om jag har fel. Är denna plasma ett bättre val för detta än en skaplig 37"s LCD? Tackar så mycket för svar.
Mvh Adam
Postad 08 augusti 2006 - 09:47
padwan
-
padwan
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hm, verkar som att spectacle-läget har slutat att fungera på min tv.. Nån mer som har varit med om detta? det fungerade till en början men nu händer det inte mest.. Nån som kanske t.om vet om det går att fixa? Sen undrar jag även om det inte finns nåt läge där man kan zooma bilden manuellt på höjden, typ som i spectacle-läget.. Vet att det går att zooma men då zoomas ju bilden med bibehållen AR.. Vill ha denna funktion när jag tittar på discovery som ofta sänder program med två väldigt smala svarta kanter där uppe och nere..
Har också lite problem med att röda färger är lite skrikiga men jag har dragit ner färgstyrkan till ca 30 och rödbalansen till -20 så nu ser det faktiskt helt okej ut.. Superbra bild när jag kollar på dvd! =)
Jag har också varit med om att ljudet ibland inte riktigt hänger med .. Detta har hänt vid två tillfällen och det blev bättre när jag zappade lite mellan kanalerna
Har knappt sett av någon ghosting.. Någon enstaka gång har jag tyckt mig se lite av detta fenomen i några få sekunder bara..
Och hur kollar man hur många timmar man har haft igång tvn? har prövat att söka men hittade inget om det.. (visste inte riktigt vad jag skulle söka på heller) edit: <- never mind, jag hittade! Meny-knappen på både fjärren och tvn
Är väldigt nöjd med denna tv förutom att de analoga sändningarna nu ser helkassa ut, men det är ju inte tvn's fel.. Får köpa mig en parabol eller nåt
Redigerat av padwan, 08 augusti 2006 - 09:53.
Postad 09 augusti 2006 - 08:51
Bosse3
-
Bosse3
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är ny här och efter att ha traglat mig igenom hela denna tråd slog jag till och beställde en 42PM1MA från Dustin i förra veckan. Fick hem den igår. Två tjocka instruktionsböcker på "fyrtioelva" olika språk, men bara nio sidor på svenska (??!!) med för mig helt obegripligt innehåll. Har inte kopplat in den ännu, då jag måste skaffa väggvfäste, men hoppas att menyerna på skärmen är självinstruerande, så att även en icke teknikingenjör fattar, eller???
Postad 09 augusti 2006 - 09:03
jinxen
-
jinxen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Menyn är bra och överskådlig. Tom min mamma var inne och ställde in en kanal när den vart lite brusig.
Postad 09 augusti 2006 - 10:28
Unregistered8bc16ed1
-
Unregistered8bc16ed1
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som vet någon butik i Stockholm där man kan kolla på LG-42PM1MA?
Postad 09 augusti 2006 - 11:12
Bosse3
-
Bosse3
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Nej, jag tror inte det, efter att ha läst denna tråd från början. Vad jag förstår är det ingen konsumentprodukt, utan en "monitor" avsedd främst för offentliga miljöer.
Nu till min fråga, som jag inte sett någon ställa förut eller som varit uppe till diskussion:
Eftersom bara AV1 på skärmen stöder RGB är det då möjligt att koppla både digitalboxen och DVD:n via en scartdelare till AV1 för att dra nytta av RGB på bägge enheterna? Känner skärmen av vilken enhet som för tillfället är aktiv?
Postad 09 augusti 2006 - 11:14
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
det är upp till scartsplittern att känna av/fördela...sedan skickar den iväg den aktiva signalen till tv'n
Postad 09 augusti 2006 - 11:37
staffh
-
staffh
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ingen som kan svara på vilka (bild-)inställningar man bör köra? Någon som kalibrerat skärmen?
Postad 09 augusti 2006 - 12:09
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
EDIT: Någon som har tips på bra kalibreringsskivor?

<{POST_SNAPBACK}>
Ni som letar efter kalibreringsskivor så kan jag varmt rekomendera två stycken som i dagsläget är de jag tycker funkar bäst för standardupplösningar. - DVE (digital video essentials) (finns på t.ex. DVDBoxoffice.com (NTSC version) och finns även för PAL om man hellre önskar detta). Inkluderar "glasögon" - Editman setup 16:9 SDTV + HTPC sektion på skiva. 70 Kr ink frakt, inga "glasögon" men går att ställa färger ändå pga den fiffigt utformade kalibreringsbilden. Editmans hemsidaTråd på component om skivanHar båda två som jag använder vid kalibrering och är väldigt nöjd med dem då de kompletterar varandra väldigt bra. Mvh Boogieman
Redigerat av bigbadboogie, 09 augusti 2006 - 12:11.
Postad 09 augusti 2006 - 13:43
pilehave
-
pilehave
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nogen som kan sige hvilke bolte (mutter) der skal anvendes til väggbeslag? 4 stk M8 eller? Och hvilken längde?
Beklager mit dårlige svenska, jeg er dansker
Takk
Postad 09 augusti 2006 - 21:45
Unregistered61e9952c
-
Unregistered61e9952c
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Tjena!
Jag har lite funderingar på 42pm1ma och dess funktioner.
från början funkade klockan när man tröck på att den skall visa den, nu gör den det inte?? förslag?
En annan fråga är hur får man bild i bild. Jag har läst i insrtuktionerna men inte hittat nåt om det och har provat allt men utan resultat. Någon som vet??
Mvh:Grosse
Postad 09 augusti 2006 - 23:08
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Tjena!
Jag har lite funderingar på 42pm1ma och dess funktioner. från början funkade klockan när man tröck på att den skall visa den, nu gör den det inte?? förslag?
En annan fråga är hur får man bild i bild. Jag har läst i insrtuktionerna men inte hittat nåt om det och har provat allt men utan resultat. Någon som vet??
<{POST_SNAPBACK}>
PM1MA ha inte PIP.
Postad 09 augusti 2006 - 23:16
Unregistered61e9952c
-
Unregistered61e9952c
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jaså?
Står ju så i alla specifikationer på nätet.....
Postad 10 augusti 2006 - 00:37
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Jaså?
Står ju så i alla specifikationer på nätet.....
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, eftersom LG länge hade felaktiga specar på nätet. Har dock fått dem att ändra så att det står rätt på deras egen sida nu. Dock så utgick de flesta återförsäljarna från de första felaktiga specarna och det är därför som det på de flesta ställen står att den har PiP vilket alltså inte stämmer...
Postad 10 augusti 2006 - 07:38
Bosse3
-
Bosse3
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Fick upp min PM1MA på väggen igår lagom till höjdhoppsfinalen. Märkte att alla inställningar var dragna till max, skärpa, ljus, kontrast m.m. och ställde ned dem enligt rekommendationer i denna tråd. Tack för det, annars hade man inte vetat att skärmen måste "köras in" innan man kan dra på för fullt.
Hittade RGB inställningen i min digitalbox och kopplade den via scart till AV1 på skärmen, som skall stödja RGB. Behöver man göra nån inställning på skärmen för RGB eller sköts det automatiskt? Hittade inget i menyerna.
Postad 10 augusti 2006 - 08:27
soffa
-
soffa
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nogen som kan sige hvilke bolte (mutter) der skal anvendes til väggbeslag? 4 stk M8 eller? Och hvilken längde?
Beklager mit dårlige svenska, jeg er dansker :P
Takk
<{POST_SNAPBACK}>
Det är 6st M5 bultar och jag har för mig att jag köpte med 20mm längd för montering av Elfa-skenor.
Postad 10 augusti 2006 - 09:24
Bosse3
-
Bosse3
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Om jag vill koppla datorn till min PM1MA, vilken kabel/kablar skall jag använda?
Min PC är en Dell Dimension 9150 och grafikkortet ett 512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/VGA/TV-Out, PCI-Express x16
Postad 10 augusti 2006 - 09:48
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
Om jag vill koppla datorn till min PM1MA, vilken kabel/kablar skall jag använda? Min PC är en Dell Dimension 9150 och grafikkortet ett 512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/VGA/TV-Out, PCI-Express x16
<{POST_SNAPBACK}>
jag hade använt en DVI->Hdmi kabel...med du kan ju köra VGA om du inte är så noga.
Postad 10 augusti 2006 - 09:56
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
EDIT: Någon som har tips på bra kalibreringsskivor?

<{POST_SNAPBACK}>
Ni som letar efter kalibreringsskivor så kan jag varmt rekomendera två stycken som i dagsläget är de jag tycker funkar bäst för standardupplösningar. - DVE (digital video essentials) (finns på t.ex. DVDBoxoffice.com (NTSC version) och finns även för PAL om man hellre önskar detta). Inkluderar "glasögon" - Editman setup 16:9 SDTV + HTPC sektion på skiva. 70 Kr ink frakt, inga "glasögon" men går att ställa färger ändå pga den fiffigt utformade kalibreringsbilden. Editmans hemsida Tråd på component om skivan
Har båda två som jag använder vid kalibrering och är väldigt nöjd med dem då de kompletterar varandra väldigt bra.
Mvh Boogieman
<{POST_SNAPBACK}>
Dela gärna med dig av dina inställningar ??
Postad 10 augusti 2006 - 09:57
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
Tjena!
Jag har lite funderingar på 42pm1ma och dess funktioner. från början funkade klockan när man tröck på att den skall visa den, nu gör den det inte?? förslag?
<{POST_SNAPBACK}>
Klockan resetas varje gång du stänger av den på huvudbrytaren.
Postad 10 augusti 2006 - 10:43
Bosse3
-
Bosse3
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Om jag vill koppla datorn till min PM1MA, vilken kabel/kablar skall jag använda? Min PC är en Dell Dimension 9150 och grafikkortet ett 512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/VGA/TV-Out, PCI-Express x16
<{POST_SNAPBACK}>
jag hade använt en DVI->Hdmi kabel...med du kan ju köra VGA om du inte är så noga.
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du DVI i ena änden till PC:n och hdmi i andra änden till skärmen? Med VGA blir det väl bara bild och inte ljud, eller?
Postad 10 augusti 2006 - 10:51
pilehave
-
pilehave
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du DVI i ena änden till PC:n och hdmi i andra änden till skärmen? Med VGA blir det väl bara bild och inte ljud, eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Der kommer bare billede med både DVI og VGA.
Postad 10 augusti 2006 - 11:31
hyllplan
-
hyllplan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
När vi ändå diskuterar detta med dator anslutningar.
Jag har anslutit min dator via VGA-kabel då jag inte har ngn DVI-utgång. Det blir fin bild men det är en utdragen 4:3-bild, om jag försöker ändra till en upplösning som har widescreen format så ser det inte bra ut, ikonerna tappar fokus. Jag tror att det beror på att definitonen av skärmen är felaktig och det går inte att ställa in detta via drivern till mitt ATI-kort. Jag misstänker att lösningen är att använda PowerStrip? Dock har jag inte vågat pröva detta då jag vet att man kan skada skärmen om man sätter felaktiga värden i detta prog. Nån som har koll på detta?
Kanske finns det ngn generell tråd om detta ngn stans...?
Postad 10 augusti 2006 - 11:34
pilehave
-
pilehave
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
När vi ändå diskuterar detta med dator anslutningar.
Jag har anslutit min dator via VGA-kabel då jag inte har ngn DVI-utgång. Det blir fin bild men det är en utdragen 4:3-bild, om jag försöker ändra till en upplösning som har widescreen format så ser det inte bra ut, ikonerna tappar fokus. Jag tror att det beror på att definitonen av skärmen är felaktig och det går inte att ställa in detta via drivern till mitt ATI-kort. Jag misstänker att lösningen är att använda PowerStrip? Dock har jag inte vågat pröva detta då jag vet att man kan skada skärmen om man sätter felaktiga värden i detta prog. Nån som har koll på detta?
Kanske finns det ngn generell tråd om detta ngn stans...?
<{POST_SNAPBACK}>
1024x768 er en 4:3 opløsning. Dit TV er 16:9 og har rektangulære pixels og viser derfor skrivebordet udstrukket. Det er helt normalt.
Postad 10 augusti 2006 - 12:40
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
[quote name='pilehave' date='Aug 10 2006, 11:51 '] [quote name='Bosse3' date='Aug 10 2006, 10:43 '][quote name='Jokkmokksjocke' date='Aug 10 2006, 10:48 '][quote name='Bosse3' date='Aug 10 2006, 10:24 ']Om jag vill koppla datorn till min PM1MA, vilken kabel/kablar skall jag använda? Min PC är en Dell Dimension 9150 och grafikkortet ett 512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/VGA/TV-Out, PCI-Express x16 <{POST_SNAPBACK}> [/quote] jag hade använt en DVI->Hdmi kabel...med du kan ju köra VGA om du inte är så noga. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Menar du DVI i ena änden till PC:n och hdmi i andra änden till skärmen? Med VGA blir det väl bara bild och inte ljud, eller? [/quote] De blir inte ljud i någon..... Men DVI/HDMI anses vara de bästa. Och det finns färdiga DVI-->HDMI kablar ..de hade jag valt.
Postad 10 augusti 2006 - 15:10
Unregistered1170
-
Unregistered1170
-
Rookie
-
2 inlägg
Konstig fråga kanske men är det någon som bor i Göteborg - ju närmare Backa desto bättre - som skulle kunna tänka sig att visa sitt exemplar för mig? Jag vill helst inte köpa grisen i säcken.
Postad 10 augusti 2006 - 17:22
skidoorev600
-
skidoorev600
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Behöver hjälp.....hur kopplar jag bäst tv till förstärkaren för att få ut ljudet ?? har en yamaha 757 stärkare och när jag använder ljudutgången på Lg får jag nästan höja max på förstärkaren för att överhuvudtaget höra nått ljud...nån som har lika kombination eller har nån ide vad det beror på...
Postad 10 augusti 2006 - 20:35
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Du har säkert redan gjort det men ändå.... har du tänkt på att höja ljudet på tv'n? Om du har lågt ljud på tv'n så innebär det att du måste höja ljudet mer på förstärkaren för samma ljudnivå (om du förstår hur jag menar...).
MvH / Andreas
Postad 11 augusti 2006 - 19:31
Spacemani
-
Spacemani
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag skrev för ett tag sen och frågade om det fanns någon LG plasma med samma skärm eller väldigt lik så man kan åka å kika i en affär?
En annan, notis bara.. Jag jobbar på posten och kör pallar mm. fan vad många sådanna här teves det körs ut, alla från "dustin home" so far
Postad 11 augusti 2006 - 21:04
kinglolle
-
kinglolle
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag har samma fråga som många andra, bordsställ ?
Finns det inga andra alternativ än LG:s egna. Någon bild på denna iaf, vill ju se om jag kan ha min center framför bordsstativ.
/Lorant
Postad 11 augusti 2006 - 21:38
Bass
-
Bass
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Hej alla glada!
Beställde nyss 42PM1MA från Dustin. Dom va inte billigast men dom billigaste som hade denna i lager.
Några frågor.
1. Jag bor i Comhem hus.. och om man kör antennkabeln mellan vägg och tv. Är bilden bra då?
2. Vilket väggfäste ska man satsa på? Har lite maxat min budget redan haha.. höll på leta objektiv till min kameran men slutade med en plasma ^^
Jag har väldigt mycket fönster i mitt vardagsrum.. så jag borde kanske satsa på nåt som man kan tilta lite nedåt?
Någon som kan länka till exakt rätt ELFA pryl som används?
3. PIP fanns inte va? Ser på första sidan att det ska finnas, men läste nånstans här att dom inte hittade funktionen?
4. Nån som hittat snygga högtalare till tvn? Om man bara ska titta på vanliga program och inte vill slå igång hela systemet tänkte jag
5. Läste nånstans att när någon köpte från Dustin så fick han en begagnad tv med inbrännd logga! Hoppas inte det händer mig nu. Men hur klarar igentligen så här stora och känsliga appareter postens resa? Nån som haft problem?
ARGH!! SUGEN!
Redigerat av Bass, 11 augusti 2006 - 22:19.
Postad 11 augusti 2006 - 22:57
Unregistered1351ad90
-
Unregistered1351ad90
-
Lärjunge
-
-
357 inlägg
Hej. Någon som kan rekommendera en digitalbox som fungera bra ihop med LG PM1M. Jag har just nu Comhems basutbud, bor i lägenhet.
/
Tyler
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|