* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *
1769 svar till detta ämne
Postad 17 July 2007 - 09:59
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Nu har jag skaffat mig en HDV videokamera, en Canon HV20 (den spelar in i MPEG-2 i 1440x1080 upplösning med 25 Mbit/s) och tyvärr klarar inte min tvix 4000P att spela råfilerna i m2t format (tror jag har nämnt detta problem innan). Nu har jag i och för sig inte provat med senaste firmware utan kör 2.1.0.
I alla fall så har jag kommit fram till att orsaken är att TviX 4000 inte orkar med när MPEG-2 bitrate går över ca 22 Mbit/s och HDV-strömmen från videokameran är ju som sagt 25 Mbit/s. Genom att komprimera om till MPEG-2 i TS-format med max 22 mbit/s bitrate och 1440x1080i upplösning så funkar det utmärkt. Bilden blir en aning suddigare men det ser ändå bra ut tycker jag.
Så här gjorde jag omkodningen:
1) Demuxade m2t filen till elementary streams med hjälp av projectX (m2v och mp2)
2) Laddade in videoströmen (m2v) i DGIndex (DGMPGDec) och skapade en d2v fil.
3) Öppnade d2v-filen via MPEG2Source() med ett avisynth-script (avs) (kräver avisynth)
4) Öppnade avs-filen i HCEnc (gratis MPEG-2 encoder)
5) Komprimerade till MPEG2 1440x1080 med 1-pass q=2 max bitrate 22000 i HCEnc till en ny videoström (m2v)
Fick trixa lite med en omväg för att få det i TS-format eftersom projectX inte kan konvertera elementärströmmar direkt till TS:
6) Multiplexade den omkomprimerade videoströmmen från HCEnc (m2v) tillsammans med originalljudet (mp2) som kom ut från projectx i steg 1) till VOB-fil i ReJig
7) Öpnade VOB-filen från steg 6) i projectX och konverterade till TS format
Genom denna lite halvt omständiga metod har jag nu en .ts fil i 1080i MPEG-2 som funkar i TviX 4000! Alla ovanstående program är gratis! m2t filen fick jag förresten ut från videokameran med gratisprogrammet HDVSplit. Den som har ork kan kanske göra något script eller program som kan göra detta automatiskt...
Postad 17 July 2007 - 10:15
Daniel25
-
Daniel25
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Perfekt. Då har jag också lagt på firmware 2.2.0...
btw...någon som vill köpa min 4000 model...vill köpa en 4100 nu 
säljes för 1300:- och den har fungerat smärtfritt! (utan HDD)
Redigerat av Daniel25, 17 July 2007 - 10:20.
Postad 17 July 2007 - 10:30
Unregistered59e1f178
-
Unregistered59e1f178
-
Lärjunge
-
-
375 inlägg
nån som vet om "Tvixen" stödjer trådlösttangentbord och mus ??
/A
Postad 24 July 2007 - 12:38
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej. HAr stort problem. Har åkt på semester med min M-4000 dock så glömde jag fjärkontrollen hemma. Nu står utsignalen som DVI. Undrar om det går med hjälp av knappar på framsidan återställa den till "composit out" signalen?
<{POST_SNAPBACK}>
Tjenare, Om du nu fortfarande är på semester och inte fått det att fungera så kan du prova med att ställa tillbaks den till fabriksinställningar. Har för mig att det var den här instruktionen jag följde då jag hade liknande problem: If you want to reset the device, just push the STOP button(on the device, not on the remote) and SETUP button(on the device, not on the remote) at the same time. This will reset the settings to your factory default. Lycka till.
Postad 25 July 2007 - 08:46
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Nu har jag skaffat mig en HDV videokamera, en Canon HV20 (den spelar in i MPEG-2 i 1440x1080 upplösning med 25 Mbit/s) och tyvärr klarar inte min tvix 4000P att spela råfilerna i m2t format (tror jag har nämnt detta problem innan). Nu har jag i och för sig inte provat med senaste firmware utan kör 2.1.0.
I alla fall så har jag kommit fram till att orsaken är att TviX 4000 inte orkar med när MPEG-2 bitrate går över ca 22 Mbit/s och HDV-strömmen från videokameran är ju som sagt 25 Mbit/s. Genom att komprimera om till MPEG-2 i TS-format med max 22 mbit/s bitrate och 1440x1080i upplösning så funkar det utmärkt. Bilden blir en aning suddigare men det ser ändå bra ut tycker jag.
Så här gjorde jag omkodningen: 1) Demuxade m2t filen till elementary streams med hjälp av projectX (m2v och mp2) 2) Laddade in videoströmen (m2v) i DGIndex (DGMPGDec) och skapade en d2v fil. 3) Öppnade d2v-filen via MPEG2Source() med ett avisynth-script (avs) (kräver avisynth) 4) Öppnade avs-filen i HCEnc (gratis MPEG-2 encoder) 5) Komprimerade till MPEG2 1440x1080 med 1-pass q=2 max bitrate 22000 i HCEnc till en ny videoström (m2v)
Fick trixa lite med en omväg för att få det i TS-format eftersom projectX inte kan konvertera elementärströmmar direkt till TS: 6) Multiplexade den omkomprimerade videoströmmen från HCEnc (m2v) tillsammans med originalljudet (mp2) som kom ut från projectx i steg 1) till VOB-fil i ReJig 7) Öpnade VOB-filen från steg 6) i projectX och konverterade till TS format
Genom denna lite halvt omständiga metod har jag nu en .ts fil i 1080i MPEG-2 som funkar i TviX 4000! Alla ovanstående program är gratis! m2t filen fick jag förresten ut från videokameran med gratisprogrammet HDVSplit. Den som har ork kan kanske göra något script eller program som kan göra detta automatiskt...
<{POST_SNAPBACK}>
Min 5000 modell spelar upp m2t har också 2.1.0 firmware (Canon HV 20 NTSC (private) Footage. 13 Files, raw M2t Files, taken with HDV Split.) Och kan ju säga att det var fin kvalitet på inspelningarna.. blir sugen på en sådan kamera
Postad 25 July 2007 - 21:44
satanas
-
satanas
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hej!
Jag nyss köpt mig en TVIX M-4000.
Jag har ett par frågor.
1. om jag inte är helt borta verkar det som att boen inte har nått litet batteri för klockan inbyggd? Då den ställer om sig hela tiden när jag flyttar den fram och tillbaka mellan datorn och TV'n. Nån som kan bekräfta detta?
2. Nån som har en länk eller kan förklar hur man får igång steramingen mellan datorn och boxen när man använder Win Vista?
3. Då jag och många med mig tycker att gränsnintet i boxen är ganska fult och föråldrat undrar jag om nån har en aning om det kommer att komma nån slags "skin" support i framtida firmwares? På tal om gränsnitet så vet jag att man kan göra egna "fil" ikoner och bakgrunder och egen ikon för "upfolder" men går det att ändra utseende för de andra mapparna?
4. Till sist undrar jag också om nån vet var man kan hitta en samling av TViX wallpapers?
Tack på förhand.
Postad 25 July 2007 - 22:08
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Hej!
Jag nyss köpt mig en TVIX M-4000.
Jag har ett par frågor. 1. om jag inte är helt borta verkar det som att boen inte har nått litet batteri för klockan inbyggd? Då den ställer om sig hela tiden när jag flyttar den fram och tillbaka mellan datorn och TV'n. Nån som kan bekräfta detta?
2. Nån som har en länk eller kan förklar hur man får igång steramingen mellan datorn och boxen när man använder Win Vista?
3. Då jag och många med mig tycker att gränsnintet i boxen är ganska fult och föråldrat undrar jag om nån har en aning om det kommer att komma nån slags "skin" support i framtida firmwares? På tal om gränsnitet så vet jag att man kan göra egna "fil" ikoner och bakgrunder och egen ikon för "upfolder" men går det att ändra utseende för de andra mapparna?
4. Till sist undrar jag också om nån vet var man kan hitta en samling av TViX wallpapers?
Tack på förhand.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har iof ingen 4000 utan en 5000. 1----------- 2----------- 3. Skulle inte tro det kommer något snyggt gränssnitt det har bytts iaf 1 ggr och det är samma 4-åring som ritade denna som den innan och modellen är inte den senaste längre så det blir nog inte mkt nyheter i kommande firmware tyvärr. 4--------------
Postad 28 July 2007 - 18:57
Unregistered33cf0c65
-
Unregistered33cf0c65
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej, jag har precis införskaffat mig en M-4000.
Jag håller på att skriva in nätverksinställningarna just nu, jag ska skriva in 192.168.1.102, men just nu står det ju 192.168.100.102, hur tusan får jag bort dom där två nollorna? har tryckt på det mesta men jag får tusan inte bort dom :S
MVH Patrik
Postad 28 July 2007 - 21:45
mobil.niklas
-
mobil.niklas
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
orakr inte lästa igenom alla inlägg men en kort fråga hoppas jag ni kan svara på. klarar denna spelare spela upp x264 filmer?
/niklas
Postad 28 July 2007 - 21:59
OWC
-
OWC
-
Beroende
-
-
1059 inlägg
Hej, jag har precis införskaffat mig en M-4000. Jag håller på att skriva in nätverksinställningarna just nu, jag ska skriva in 192.168.1.102, men just nu står det ju 192.168.100.102, hur tusan får jag bort dom där två nollorna? har tryckt på det mesta men jag får tusan inte bort dom :S
MVH Patrik
<{POST_SNAPBACK}>
Du måste skriva in det som 192.168.001.102. Då ska det bli rätt. Den vill alltid ha tre siffror i varje fält.
Postad 28 July 2007 - 22:00
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Det finns en utmärkt sökfunktion annars, men svaret är NEJ.
Postad 29 July 2007 - 01:45
Unregistered33cf0c65
-
Unregistered33cf0c65
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej, jag har precis införskaffat mig en M-4000. Jag håller på att skriva in nätverksinställningarna just nu, jag ska skriva in 192.168.1.102, men just nu står det ju 192.168.100.102, hur tusan får jag bort dom där två nollorna? har tryckt på det mesta men jag får tusan inte bort dom :S
MVH Patrik
<{POST_SNAPBACK}>
Du måste skriva in det som 192.168.001.102. Då ska det bli rätt. Den vill alltid ha tre siffror i varje fält.
<{POST_SNAPBACK}>
Ah, tack så mycket för svaret
Postad 31 July 2007 - 00:44
Unregistered33cf0c65
-
Unregistered33cf0c65
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hejsan, jag har en tvix M-4000P och jag har lite problem, för att inte säga väldiga problem med mitt trådlösa nät.
Jag kan lyssna på en låt, sen när den/jag byter låt så kopplar nätet ner.
Den hittar ju mapparna osv utan problem dock.
Om nån har haft liknande problem så vore jag hemskt tacksam för hjälp.
Har en D-link USB nätverksadapter
Firmware 2.2.0
Syslink/Cisco WRT54G router (dock ouppdaterad firmware)
Tacksam för hjälp, MVH Patrik
Redigerat av Unregistered33cf0c65, 31 July 2007 - 01:42.
Postad 02 August 2007 - 22:06
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Tips för mycket enkel "My Weather" pluginHär är ett litet tips hur man kan få en mycket rudimentär "väderfunktion" på sin Tvix, om man har den kopplad till någon slags nätverks-server. Min Tvix har tillgång till en liten Linux server som delar ut en katalog. I denna katalog skapar jag en ny som heter "Väder" eller nåt sånt. Sedan startar jag scriptet nedan. Vips så har man SVTs 4 väderkartor att titta på som bildspel. Uppdaterade var 4:e timme. Ser fortfarande helt ok ut på 37 tums TV. 120-tums projektor blir det troligen skitfult på. #!/bin/sh
#uncomment to debug
#set -x
cd /path/to/your/weather/directory
while [ 1 ];
do {
wget http://svt.se/content/1/c6/60/90/53/1.jpg
wget http://svt.se/content/1/c6/60/90/54/2.jpg
wget http://svt.se/content/1/c6/61/16/86/m36.jpg
wget http://svt.se/content/1/c6/61/16/93/n.jpg
mv 1.jpg Aktuell.jpg
mv 2.jpg Kommande.jpg
mv m36.jpg Europa.jpg
mv n.jpg Moln.jpg
chmod ugo+rw *
sleep 14400
}; doneStarta scriptet med nohup vaderbilder.sh & Tyvärr har jag inte fått min Maxtor Shared Storage (med OpenMSS) att köra Java/Perl/Python eller nåt annat vettigt. Då hade man kunnat skapa en JPG utifrån XML-väderdata och få det att likna Windows Media Centers MyWeather. Men nu får nån annan göra den applikationen. Förbättra gärna min idé. mvh /J
Postad 03 August 2007 - 13:03
froad
-
froad
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Någon som har provat tunern än? Är den nånting att ha?
Postad 03 August 2007 - 13:07
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
orakr inte lästa igenom alla inlägg men en kort fråga hoppas jag ni kan svara på. klarar denna spelare spela upp x264 filmer?
/niklas
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla in de nya spelarna M-4100/5100, de klarar x264 (men inte .mkv). Finns tråd om dem här.
Redigerat av distortion2, 03 August 2007 - 13:07.
Postad 03 August 2007 - 14:04
nlindholm
-
nlindholm
-
Amatör
-
-
51 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar det samma. Skulle också vilja veta hur den får in betalkanalerna? Jag har in TV med digitalbox i så jag sätter bara in ett boxerkort däri och kan se kanalerna. Måste jag skaffa tvillingkort för att kunna spela in på tvixen och har den uttag för ett boxerkort? Verkar kanske som en fånig fråga men jag kan ingen om detta.
Postad 03 August 2007 - 14:09
nlindholm
-
nlindholm
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Oh ja glönde att fråga en sak
Skall köpe en större HDD til min tvix för gamla är full. Hur överför jag allt som är på den
gamle till den nye?
Postad 04 August 2007 - 07:06
balagarba
-
balagarba
-
Användare
-
-
157 inlägg
Oh ja glönde att fråga en sak
Skall köpe en större HDD til min tvix för gamla är full. Hur överför jag allt som är på den gamle till den nye?

<{POST_SNAPBACK}>
Enda sättet är väl att installera en av diskarna i datorn.
Postad 05 August 2007 - 12:19
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar det samma. Skulle också vilja veta hur den får in betalkanalerna? Jag har in TV med digitalbox i så jag sätter bara in ett boxerkort däri och kan se kanalerna. Måste jag skaffa tvillingkort för att kunna spela in på tvixen och har den uttag för ett boxerkort?
Verkar kanske som en fånig fråga men jag kan ingen om detta. 
<{POST_SNAPBACK}>
Har för mig den endast är till för okodade kanaler
Postad 06 August 2007 - 09:40
nlindholm
-
nlindholm
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har för mig den endast är till för okodade kanaler  Typiskt ! Tack ändå
Redigerat av nlindholm, 06 August 2007 - 09:40.
Postad 12 August 2007 - 19:42
outerlake
-
outerlake
-
Rookie
-
5 inlägg
Hallå allihopa
Skulle behöva lite hjälp av några rutinerade tvix användare!!
Har just köpt en och får den inte att funka alls "kan inte ansluta till disken" står det bara, jag har en d-link D-624+ router som jag kopplat tvixen till... Tycker att jag följt anvisningarna + några egna tafatta försök men icke... om nån vänlig själ kunde förbarma sig över mig och skriva några tips om vad jag kan ha missat så vore jag er evigt tacksam..
Postad 12 August 2007 - 23:32
outerlake
-
outerlake
-
Rookie
-
5 inlägg
glöm mitt senaste inlägg!!
nu undrar jag istället hur man får burken att spela upp en img fil??
Postad 13 August 2007 - 08:34
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
glöm mitt senaste inlägg!! nu undrar jag istället hur man får burken att spela upp en img fil??
<{POST_SNAPBACK}>
Döp om den till .ISO
Postad 13 August 2007 - 09:57
CrimeBoy
-
CrimeBoy
-
Rookie
-
3 inlägg
Första inlägget får väl vara korkat:
Min 4000 funkar utmärkt, jag strömmar avi från min server via TP, och jag browsar filerna i den utdelade mappstrukturen.
Så vad är "Menyn" till för, den som kommer upp när man startar Tvixen där jag kan vilja mellan Film, bilder och musik?
Vad man än väljer så kommer man till samma ställe: Roten på min utdelade mapp...
Postad 13 August 2007 - 10:27
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Om du döper mappar till samma (audio, video, photo) så tror jag du kan använda snabbknapparna på fjärren för att hamna i rätt mapp direkt. Rätt menlöst, om du frågar mig..
Postad 13 August 2007 - 20:01
r_mattsson
-
r_mattsson
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Kan man använda Tvix 4000 med Vista?
Postad 14 August 2007 - 08:28
CrimeBoy
-
CrimeBoy
-
Rookie
-
3 inlägg
Om du döper mappar till samma (audio, video, photo) så tror jag du kan använda snabbknapparna på fjärren för att hamna i rätt mapp direkt. Rätt menlöst, om du frågar mig.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jahaja. Jo, rätt meningslöst. Men nu måste jag labba med det bara för att!  "Väder-pluginet" var ju skitball, jag lade in wget för windows som scheduled tasks. Funkar klockrent. gnuwin32.sourceforge.net/packages/wget.htm
Postad 14 August 2007 - 10:08
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Kan man använda Tvix 4000 med Vista?
<{POST_SNAPBACK}>
Borde väl gå, beroende på vad du ska göra. Via usb så funkar den precis som en usb-disk, behövde inte installera några drivare (jag kör iofs xp) annars för man ju bara över filer över ftp. Är det bara det så borde det väl fungera, kan tänka mig att streaming kan ställa till problem eventuellt.  Kolla på deras hemsida! www.dvico.co.kr tror jag det är. Där borde väl isf drivare för vista finnas...
Redigerat av didjital, 14 August 2007 - 10:09.
Postad 15 August 2007 - 12:05
outerlake
-
outerlake
-
Rookie
-
5 inlägg
Hejsan
Någon som haft problem med släpande ljud på iso filer?
streamar med nätverkskabel och 1080i upplösning men ljudet synkar inte riktigt
tips nån??
Postad 20 August 2007 - 16:45
Calder
-
Calder
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tjena!
Tänkte kolla om det är någon som kör TVIX:en mot en disk på en NSLU2 istället för en intern? Vad finns det för krav på nätverk och filserver för att det skall fungera? Har förstått att NFS fungerar bättre än Samba men klarar min lilla burk av att mata ut tillräckligt med data för att få en jämn och uppspelniing?
För nyfikna: Linksys NSLU2 NSLU2 som Linuxserver
Ha det gott
//Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Tänkte bara kolla om du eller någon annan fått det att lira med NSLU? Provat både NFS och SMB men får inte den till att vilja koppla upp sig. Hur har ni ställt in slugen?
Postad 20 August 2007 - 22:37
Unregistered30331fd8
-
Unregistered30331fd8
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag behöver hjälp!!!Jag är inte speciellt haj på elektronik och datorer men med guidning så brukar jag klara det mesta! Nu är saken den att jag köpt mig en M-4000P och kan inte få det att fungera! Tänkte till en början köra den över nätverk. Har kopplat in den i en sop router och får bild på tv'n, inga problem. Jag kan dock inte ställa in nätverksinställningarna och blir inte klokare av instruktionsboken!!! Kan någon ge mig enklast möjliga guid så att denna fungerar... Jag skulle kunna sätta i en hdd men vill ju ändå att den ska ha kontakt med nätverk så att jag kan lägga över filer i den, nu hittar den ingenting! Bilderna i boken stämmer inte överens med min verklighet, jag kör xp home och en xavi router som jag fått från BBB. Tack på förhand!
Redigerat av Unregistered30331fd8, 21 August 2007 - 12:11.
Postad 22 August 2007 - 10:13
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Tyckte att en del filmer gick lite hackigt - så jag bestämde mig för att defragmentera den lite  Har en Samsung SpinPoint 250GB som har varit fylld till bredden ett otaligt antal gånger, så man kan förstå om den var lite seg.
Kopplade in den via USB och analyserade disken med defragprogrammet och den visade på ett herrans massa systemfiler som var utspridda över hela disken. Det verkar lite konstigt tycker jag. Vad behöver TViXen för systemfiler på hårddisken? Eller är det något som blev när man formaterade den?  Tar ju upp ganska mycket plats och de vägrar att flytta på sig när jag försöker defragmentera.
Någon som sitter inne med information om vad det kan vara för systemfiler och/eller varför de är där får gärna skriva av sig och upplysa oss andra.
Postad 22 August 2007 - 15:41
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Jag behöver hjälp!!!
Jag är inte speciellt haj på elektronik och datorer men med guidning så brukar jag klara det mesta!
Nu är saken den att jag köpt mig en M-4000P och kan inte få det att fungera!
Tänkte till en början köra den över nätverk. Har kopplat in den i en sop router och får bild på tv'n, inga problem. Jag kan dock inte ställa in nätverksinställningarna och blir inte klokare av instruktionsboken!!!
Kan någon ge mig enklast möjliga guid så att denna fungerar... Jag skulle kunna sätta i en hdd men vill ju ändå att den ska ha kontakt med nätverk så att jag kan lägga över filer i den, nu hittar den ingenting!
Bilderna i boken stämmer inte överens med min verklighet, jag kör xp home och en xavi router som jag fått från BBB.
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
1. Läs hela denna tråd. Där står mycket om detta problem. Klar? 2. Ladda då hem NetShare från Tvix hemsida: http://www.tvix.co.kr3. Installera detta. 4. Skapa en folder där du lägger det du vill dela ut till Tvixen. 5. Om du vill dela ut olika kataloger och diskar ladda hem och installera Junction Link Magic och skapa "junctions" från din tvix-katalog till del kataloger du vill dela ut. 7. Ställ in IP inställningarna. Här kommer det kluriga..... Om din PC inte får samma IP-adress varje gång du sätter på den blir det problem och Tvixen måste konfigureras om varje gång (eller ibland) du startar om PCn. Se därför till att antingen ha statisk IP-adress på den, eller konfigurera din router att alltid dela ut samma IP-adress till den. Samma sak med Tvixen för enkelhets skull, men inte lika nödvändigt. 8. Välj NFS (Normal) under nätverksinställningarna i Tvixen. Skriv in PCns IP-adress samt sökvägen "tvixhd1", vilket redan brukar stå ifyllt. Sen finns det massa andra bättre och sämre sätt att åstadkomma allt detta på, men detta borde du få igång. Hur du ställer in statisk IP eller hur du ställer in just din router får någon annan tala om.... mvh /J
Postad 23 August 2007 - 10:43
bjornsson81
-
bjornsson81
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har en Tvix M-4000
Har lagt in den nyaste firmwaren och en 500gb IDe disk iden, men har väldigt stora problem att ladda upp saker till den via FTP program, har testa 3 olika men samma problem. Den tapar kontakten och jar måste börja om med kopieringen och iblant även starta om FTP servern i tvixen.
Är det en bugg eller är det något jag missat?
Postad 23 August 2007 - 11:58
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Jag har en Tvix M-4000 Har lagt in den nyaste firmwaren och en 500gb IDe disk iden, men har väldigt stora problem att ladda upp saker till den via FTP program, har testa 3 olika men samma problem. Den tapar kontakten och jar måste börja om med kopieringen och iblant även starta om FTP servern i tvixen.
Är det en bugg eller är det något jag missat?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har för mig att jag läst att diverse olika FTP-program har problem och andra inte. Själv har jag bara provat Total Commander, som i första hand inte är enbart en FTP-klient, och det har aldrig misslyckats. (googla så hittar du det) Prova den. Fungerar den inte kan man ju börja undra om din nätverksförbindelse är stabil... Är den trådlös? Däremot är det en känd(?) bug att FTP tajmar ut om man låter den stå inaktiv för länge. Det går sedan inte att koppla upp sig igen utan att starta om FTP-servern. J
Postad 23 August 2007 - 22:04
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Jag upplever samma problem som dig bjornsson81.
Iofs streamar jag iaf istort sett allting men jag har satt i en liten 30-gigare i min TViX 5000 och använder som backup för alla kort. Alla dessa små överföringar verkar ställa till det för TViX:en som stundtals inte verkar svara på FTP kommandon trots att inga överföringar pågår. Plötsligt kör den igång ett tag igen och ytterligare några filer förs över. Hursomhelst så kan det ta evigheter för den att slutföra en överföring med många mindre filer.
Använder FileZilla som FTP klient.
Postad 23 August 2007 - 22:22
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ok, jag överförde just 226 filer i 27 mappar, 423 MB, i ett svep, med Total Commander.
Byt FTP-klient!
Hjälper inte det byt router. Men det kan bara inte vara routern. Jag har en DLink 624+ och den är det sämsta s**t som jag sett. Jag är dock för snål för att byta just nu....
Suck. Dessutom såg jag när jag just skrivit ovanstående att jag gjorde fel, så nu har jag dessutom tagit bort alla filerna, via FTP, och fört över dom igen fortfarande utan problem.
Jag säger som Dr Alban: De e stabilt!
Om ni med problem däremot kör trådlöst så skulle jag misstänka det. Speciellt om ovanstående router är inblandad.
/J
Postad 24 August 2007 - 12:00
bjornsson81
-
bjornsson81
-
Användare
-
-
116 inlägg
Har testat att köra total commander nu.
Och den överför första filen på 350Mb sedan stannar den upp helst, händer inget mera så jag får avbryta överföringen. Sedan så får jag ingen hastighet, ligger på mellan 900-1000k, måste vara någon spärr någonstans.
Kör igenom en Netgear router med inbyggt adsl/wlan vidare från den med kabel till en switch 10/100 och från den till Tvixen med kabel.
Har även testat Flash FXP men samma där, första filen går bra sedan händer det inget mera, den typ låser sig och man får avbrytaden.
Update: Det verkar gå fint att kopiera MP3 album, men inte divx filmer/tv-avsnitt.
Redigerat av bjornsson81, 24 August 2007 - 14:50.
Postad 25 August 2007 - 09:07
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag kör med CuteFTP under windows och gFTP i linux och det fungerar hur bra som helst..
Postad 25 August 2007 - 19:57
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Min burk är till salu nu! PM om det finns intresse. Säljer den eftersom den blivit överflödig när jag byggt HTPC.
Edit: SÅLD
Redigerat av didjital, 31 August 2007 - 16:59.
Postad 26 August 2007 - 07:43
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Jag kör med CuteFTP under windows och gFTP i linux och det fungerar hur bra som helst..
<{POST_SNAPBACK}>
CueFTP funkar hur bra som helst för mig med.
Postad 27 August 2007 - 00:36
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Det blev aldrig någon "ny" musikspelare som går att bläddra genom mappstrukturen och samtidigt lyssna på musik.
svagt...
Postad 30 August 2007 - 18:35
Unregistered57c5fd34
-
Unregistered57c5fd34
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tjena!
Nu har jag också köpt en 4000 maskin för att jag inte ville ha en dator vid tv:n men det skulle
jag kanske ha gjort...tålamodet är inte va det skulle va kanske
Jag har gjort så som jag har läst mej till för att koppla upp mej i nätverket men hela tiden så
får jag som svar att den inte hittar disken,jag har provat : DHCP o Static o SAMBA o NFS.
Netsharen är på ,brandväggen är av.......
Routern har hittat den men Tvixen hittar inget.....
Jag har : Dlink(tyvärr)Router+ADSL Modem DSL-524T o en dator med XP som är kopplad med
ett par st USB-diskar o Tvix:n är utan disc
Please HELP!!!!!!!
MvH Moon
Postad 31 August 2007 - 07:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Moon, dum fråga, men du kör "vanlig" TP-kabel mellan din TViX och routern va? Inte "korsad" alltså?
Postad 31 August 2007 - 08:18
Unregistered57c5fd34
-
Unregistered57c5fd34
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jupps...det är en "vanlig" kabel...tyvärr
Postad 01 September 2007 - 12:28
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Tjaa,
det är lite för lite info för att kunna hjälpa till tycker jag...
Exemeplvis vad har du angett för sökväg i Tvixen?
Har din PC alltid samma IP?
Vilken IP har Tvixen o PCn? Ligger de på samma subnät?
Vad menar di ned "Tvixen hittar inget"? Står det Kan inte ansluta, eller ansluter den och det är tomt?
Lite mer detaljer så kanske vi kan hjälpa till....
/J
Postad 01 September 2007 - 12:58
Unregistered57c5fd34
-
Unregistered57c5fd34
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag har provat olika sökvägar.Typ tvixhd1,Network osv....och ändrat det i Net sharen,har även provat fast Ip o DHCP
Det står att den inte kan hitta disken......
Postad 02 September 2007 - 16:30
elGuran
-
elGuran
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Är det någon som vet vilken kod till tvixen man ska använda om man vill använda en progamerbar
fjärrkontroll?
Postad 02 September 2007 - 19:55
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Sökning är en fin-fin funktion på forumsidor som denna.... Man kan exempelvis hitta nedanstående post enbart genom att söka på ordet "koder" i denna tråd. https://www.minhembi...dpost&p=1233330
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|