Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 mars 2008 - 14:05

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Hur lång leveranstid har det varit för er som beställt boxen under den närmaste tiden?

Postad 05 mars 2008 - 14:14

leris
  • leris
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Hur lång leveranstid har det varit för er som beställt boxen under den närmaste tiden?

Jag har haft min i en vecka nu. Jag beställde direkt av CD och det tog drygt en vecka att få hem den.

Redigerat av leris, 05 mars 2008 - 14:15.

Postad 05 mars 2008 - 14:28

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
01-- blink blink

5min

sedan är 141 på plats.

Känns snabbare att starta o manövrera
MEN

Jag testade radioläget...
Boxen stänges av
Startade

nu var menyerna på engelska och det ej ändringsbara hemland blev NORGE!!!!
Vad kommer detta att ha för praktisk betydelse med att plötsligt blivit norrbagge?

Redigerat av Rabalder, 05 mars 2008 - 14:36.

Postad 05 mars 2008 - 14:40

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

01-- blink blink

5min

sedan är 141 på plats.

MEN

Boxen stänges av
Startade

Vad kommer detta att ha för praktisk betydelse med att plötsligt blivit norrbagge?

Provade själv radioläget och det fungerar. Alla tre kanalerna dessutom.

I övrigt verkar som flera sagt, de mesta gå lite snabbare.

Postad 05 mars 2008 - 14:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

01-- blink blink

5min

sedan är 141 på plats.

MEN

Boxen stänges av
Startade

Låter ju helt otroligt. Kan ju påverka textning och annat. Skulle du inte prova en fabriksreset tror du?

I den gamla version så ser jag att namngivningen i inspelade program kan bli på en blandning av språk, jag kan förstå engelska, men inte danska på ett amerikansk program.

Har inte fått laddat min uppdatering ännu, blir kul att testa i kväll (men ska då kanske inte testa radio-meny buggen, vad jag förstår)

Postad 05 mars 2008 - 14:58

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

01-- blink blink

5min

sedan är 141 på plats.

MEN

Boxen stänges av
Startade

Låter ju helt otroligt. Kan ju påverka textning och annat. Skulle du inte prova en fabriksreset tror du?

I den gamla version så ser jag att namngivningen i inspelade program kan bli på en blandning av språk, jag kan förstå engelska, men inte danska på ett amerikansk program.

Har inte fått laddat min uppdatering ännu, blir kul att testa i kväll (men ska då kanske inte testa radio-meny buggen, vad jag förstår)

Textning o ljud o sånt styrs ju av separate menyer så jag hoppas att inte Norskan kommer in där.
Finns kanske en risk med DVB-T biten med tanke på att normännen vist kör sitt eget race där.
Namngivningen var iaf i den gamla versionen lite lustig, spec på filmkanalerna vart det ganska ofta Danska namnet på filmen även då jag hade Sverige som hemland.

Jag hade tidigare inte lagt till radiokanalerna på min favvo lista men när jag gjorde detta så funkade iaf radiomottagningen...kanske inte värdens bästa utbud dock....

Factory reset låter inte så kul map att bygga upp alla favoritlister igen samt att jag fortfarande är orolig att jag inte får tillbaka menyn om att välja LNB setup (eg quatro huvud via multiswitch).

Postad 05 mars 2008 - 15:29

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med min box...någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på/hur man åtgärdar det?

EPG'n fungerar dåligt och väldigt slumpmässigt. Många gånger när jag går in i EPG'n så visar bara det pågående programmet och nästa, inga fler. Bläddrar jag i kanallistan så är det ofta samma sak på de andra kanalerna, endast två program visas. På vissa kanaler ser jag hela tablån, dvs de närmsta två DAGARNAs program, men på de flesta inte. Senare samma dag så ser jag hela tablån på andra kanaler och ibland men väldigt sällan ser jag hela tablån på alla kanaler.

Vill tillägga att jag har bra signalstyrka och inga andra problem så vitt jag vet...

Postad 05 mars 2008 - 15:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med min box...någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på/hur man åtgärdar det?

EPG'n fungerar dåligt och väldigt slumpmässigt. Många gånger när jag går in i EPG'n så visar bara det pågående programmet och nästa, inga fler. Bläddrar jag i kanallistan så är det ofta samma sak på de andra kanalerna, endast två program visas. På vissa kanaler ser jag hela tablån, dvs de närmsta två DAGARNAs program, men på de flesta inte. Senare samma dag så ser jag hela tablån på andra kanaler och ibland men väldigt sällan ser jag hela tablån på alla kanaler.

Vill tillägga att jag har bra signalstyrka och inga andra problem så vitt jag vet...

Listan uppdateras bara om du har Discovery Travel&Living denna måste visas i EPG, lill-fönstret så länge som du tar emot EPG, trycker du OK så försvinner den och EPG data slutar att tas emot. Så kolla att du har T&L. Sedan tar det en tid för att ta emot EPG'n, de första två programmen är något som ständigt tas ner och finns klart, övriga program till EPG tas emot när man går in listan vilket kan ta 20 sekunder att få uppdaterat, sedan kan lista i början komma i fel ordning så man måste se upp lite, så man inte sätter en inspelning till fel dag

ovan gäller innan 1.4.1 uppdateringen

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 mars 2008 - 15:37.

Postad 05 mars 2008 - 15:35

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Är det inte så att du behöver ställa dig på Discovery Travel & Living för att uppdatera EPG, det ska räcka med ca 30 sekunder.

Postad 05 mars 2008 - 17:43

nugent
  • nugent
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Efter canal digital uppdatering i dag så verkar allt fungera som det ska till samsung ps63p76fdx/xee.. Tidigare fanns det problem vid ändring till hd kanal + att ljudet inte gick att höja och sänka via cd boxen.

Så enkelt det blev

Postad 05 mars 2008 - 18:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har nu laddat ner 1.4.1 än, vad man kan bevaka är om följande har fixats. Får ni något fel som ser ut som buggar enligt nedan så rapportera in detta.

Kan vara fixat

1- radiolist buggen, att man kan få en hängning om man väljer radio i menyn, lär inte var fixad enligt CD. Någon säger att det går nu och någon blev norsk

3- kraftigt ljudsynksproblem vid timeshift, särskilt efter snabbspolning, åtgärdas nu med paus/start men måste fixas i mjukvaran. Ibland också ljudsynkproblem på uppspelat material särskilt HD (fixas också med paus/start)

12 - ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat och livesändningar

13 - hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen! Om man har varit och tittat på SVT HD och växlar till annan kanal så kan HDMI interfacet låsas sig (löses upp genom att växla ingång på TV) eller att boxen hänger sig, starta om boxen.

14- vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat, ibland har man fått starta om boxen.

15 - hängning om man lämnar EPG’n för att gå direkt till listan med inspelat material (knappen intill) och sedan med knapp TV, så hängde sig boxen (enbart hänt en gång)

16 - redigering med flera klipp och sammanslagning, allt försvann efter att lämnat listan

17 - att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n

21- Ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något med normala kommandon. Det går att stänga av och starta om boxen och konstigt nog så kan man återgå med EPG knappen!!!! Detta har hänt flera gånger efter uppdateringen.

Detta lär inte vara fixat i denna omgången:

2- tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)

4- ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc). Ska åtgärdas genom HW uppgradering enligt CD. CD väntar på besked från Sagem om garantiåtagande mm.

5- digitalljud via HDMI ej fixat

6- att man inte får ljud via HDMI (bara kanaler i PCM ej AC3) om man sätter ljud till HEMBIO för att få DD ljud ut via SPDIF, vilket gör ett evigt växlande i menyn om man önskar att kunna använda båda ljudvägarna

7- boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen), borde finnas ett tredje val i menyn, överföring ”as is”.

8- om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal

9- om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n bort från Travel&Living, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökt. T&L borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut med vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data listar också ibland morgondagens program före dagens (vilket uppdateras efter en tid, men har man varit snabb och markerat inspelningar så hamnar dessa på fel dag, vilket hänt flera gånger för mig)

10- redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart

11- känslig för störningar (mottagning) vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts vid störning men rec fortsätter att visas (ska inte vara något problem om man har bra mottagning, behöver nog inte åtgärdas)

18- att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång

19- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna).

20- CD rapporterade en ny bugg, men det är inte säkert att det är så, någon har testat och att det fungerar OK. Om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode.

Edit: har lagt nr 8 och 10, i inte fixade buggar, dessa är inte lösta med 1.4.1

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 mars 2008 - 23:29.

Postad 05 mars 2008 - 18:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen så går det INTE att titta på en annan kanal än den man spelar in. Det går dock att titta på en markkanal om man spelar in en satellit-kanal.
Hade satt timern på Canal+ nyss och då ville mottagaren att jag skulle byta dit för att kunna spela in den kanalen!
DETTA MÅSTE FIXAS OMEDELBART AV CD!!

Edit: Kundtjänst vill att jag ska göra en fabriksåterställning och se om det funkar sedan. Detta får vänta till senare, pga Bolibompa...
Någon annan som kan testa detta?

Redigerat av agpath, 05 mars 2008 - 18:26.

Postad 05 mars 2008 - 18:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har en ny bugg, eller buggar??????

Jag hade på uppspelning (bara för att se om den var i synk efter ett tag), jag tittade inte själv på den. När jag efter en stund skulle kolla, så hade boxen lämnat uppspelningen till den kanal som jag hade satt en timer inspelning på via EPG på, den flyttades till den kanalen (som den brukar) men inspelningen startade inte! I menyn under inspelning (klocka) så står det att en inspelning pågår från 17.30, men det finns inget rec i displayen och det finns inget påbörjat i inspelningslistan. Det är första gången som en inspelning misslyckats med denna boxen!

Sedan så startade jag en ny inspelning, och kunde då inte byta kanal, som för agpath, kanske kan detta ändå bero på att jag har en icke pågående inspelning enligt boxen (som inte pågår) enligt ovan, så jag får se kl 19.00 när den är ska var över.

Jag har också start några andra inspelningar via EPG'n så får vi se om detta fungerar, Elände

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 mars 2008 - 18:53.

Postad 05 mars 2008 - 18:50

Jazzo
  • Jazzo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen så går det INTE att titta på en annan kanal än den man spelar in. Det går dock att titta på en markkanal om man spelar in en satellit-kanal.
Hade satt timern på Canal+ nyss och då ville mottagaren att jag skulle byta dit för att kunna spela in den kanalen!

Edit: Kundtjänst vill att jag ska göra en fabriksåterställning och se om det funkar sedan. Detta får vänta till senare, pga Bolibompa...

Upplevde samma fenomen vid inspelning men det försvann bara av att jag startade om mottagaren. Nu kan jag zappa obegränsat under inspelning.

Postad 05 mars 2008 - 19:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag försökte lägga till en ny kanal till min favoritlista (TV8) men det går inte. Ny bugg??

Postad 05 mars 2008 - 19:10

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Fick samma problem.
Hjälpte inte med omstart. :-(
Har inte provat att göra en fabriksåterställning.

Redigerat av TomasL, 05 mars 2008 - 19:11.

Postad 05 mars 2008 - 19:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Upplevde samma fenomen vid inspelning men det försvann bara av att jag startade om mottagaren. Nu kan jag zappa obegränsat under inspelning.

Efter en omstart så funkar det att byta kanal om jag manuellt har startat en inspelning. Får se om det funkar när inspelning av Lost startar kl 21.

Postad 05 mars 2008 - 19:58

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Efter en omstart så funkar det att byta kanal om jag manuellt har startat en inspelning. Får se om det funkar när inspelning av Lost startar kl 21.

Med omstart så menar du inte fabriksåterställning utan bara en avstängning av boxen och sedan sätta på den igen, eller?

Postad 05 mars 2008 - 20:09

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Efter fabriksomställning fungerade de som vanligt igen

Mad

Postad 05 mars 2008 - 21:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Efter fabriksomställning fungerade de som vanligt igen

Mad

Det räckte med en omstart! Nu startade inspelning på en annan kanal utan strul ;)

Postad 05 mars 2008 - 21:41

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är det fortfarande många som upplever boxen som högljud? Dvs att fläkten väsnas?

Är det något man i så fall stör sig på när man sitter i soffan på normalt avstånd?

Postad 05 mars 2008 - 22:09

bulbasor
  • bulbasor
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen har jag problem med att ljudet (via HDMI) försvinner 3-5 sekunder ca var 10:e minut. Detta hände när jag tittade på lost på tv4HD. Det blir samma om man startar om boxen. Någon fler som fått det problemet? Imorgon ska jag ringa CD och se om det finns någon lösning.

Postad 05 mars 2008 - 22:27

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hur vet jag om jag haar fått ner den senaste uppdateringen?
Vad heter den?

//S7

Postad 05 mars 2008 - 22:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Mitt problem har också fixade sig med omstart, jag satte två program med inspelning samtidigt och stängde av boxen. När jag nu kom hem så har båda programmen spelats in. Jag har nu också manuellt startat två inspelningar och det ser ut att fungera. Ska testa igen att starta en inspelning samtidigt som jag tittar på något för att se vad som händer. Men det ser inte ut att var så illa som jag först trodde.

EDIT: har nu testat att starta en inspelning samtidigt som man tittar på en tidigare gjord inspelning. Nu "fungerar" allt som tidigare man lämnar uppspelningen och går till den kanal som ska spelas in och inspelningen startar

Jag boxen låter illa, min ligger på gränsen att ligga över normalt TV-ljud och går ljudet ner i tysta partier så hörs boxen.

Vad heter den?

//S7

1.4.1

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 mars 2008 - 23:32.

Postad 05 mars 2008 - 22:32

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Mitt problem har också fixade sig med omstart, jag satte två program med inspelning samtidigt och stängde av boxen. När jag nu kom hem så har båda programmen spelats in. Jag har nu också manuellt startat två inspelningar och det ser ut att fungera. Ska testa igen att starta en inspelning samtidigt som jag tittar på något för att se vad som händer. Men det ser inte ut att var så illa som jag först trodde.

Jag boxen låter illa, min ligger på gränsen att ligga över normalt TV-ljud och går ljudet ner i tysta partier så hörs boxen.

Vad heter den?

//S7

1.4.1

Tack.
Var kollar jag versionen/vilken meny?
//S7

Postad 05 mars 2008 - 22:36

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Vad heter den?

//S7

1.4.1

Tack.
Var kollar jag versionen/vilken meny?
//S7

Hade fått den. Glöm min fråga.
Tack än en gång.
/S7

Postad 05 mars 2008 - 22:44

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen upplever jag en väldig nivåskillnad på ljudet mellan olika kanaler. De kanaler där boxen anger "AC3" för ljudtyp är nivån klart högre, medan de kanaler där boxen anger "1" (stereo?) som ljudtyp har klart lägre ljud. Jag har provat att justera nivån i menyn för ljudinställningar utan någon succe. Jag kör med inställning "Hemmabio".

Någon som upplever samma sak?

/Pär

Postad 05 mars 2008 - 23:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen har jag problem med att ljudet (via HDMI) försvinner 3-5 sekunder ca var 10:e minut. Detta hände när jag tittade på lost på tv4HD. Det blir samma om man startar om boxen. Någon fler som fått det problemet? Imorgon ska jag ringa CD och se om det finns någon lösning.

Har inte sett några problem med ljuduppehåll, har dock inte tittat på TV4HD idag, kan vara kanalen för TV4HD har haft stora problem med ljudet i en lång tid. Kolla hur det ser ut på en annan kanal

Postad 05 mars 2008 - 23:48

kentarne
  • kentarne
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
En fråga. Blir båda inspelningarna avkodade om man spelar in två satellitkanaler samtidigt?

/Kent

Postad 06 mars 2008 - 08:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En fråga. Blir båda inspelningarna avkodade om man spelar in två satellitkanaler samtidigt?

/Kent

Ja, med alla mina boxbyten så har jag tömt HDD utan kort i boxen, om det är det du undrar. Sedan så ligger väl data på sådant sätt på HDD'n att det nog är omöjligt att ta ut den direkt på något sätt.

Postad 06 mars 2008 - 08:44

frollo
  • frollo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej.

Jag upplever exakt samma problem som FlatFuru några poster upp.
Efter uppdateringen upplever jag en väldig nivåskillnad på ljudet mellan olika kanaler.
Kör endast med HDMI-koppling till TV:n. Alltså ingen optisk kabel till någon förstärkare, ännu.
Min TV är en Philips 47PFL9732D-10. Har visserligen en matrix-växel emellan, men det har inte påverkat ljudnivåerna tidigare.
En klar försämring som borde upp på den berömda bugglistan tycker jag.

// Lasse

Postad 06 mars 2008 - 08:48

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

/Kent

Ja, med alla mina boxbyten så har jag tömt HDD utan kort i boxen, om det är det du undrar. Sedan så ligger väl data på sådant sätt på HDD'n att det nog är omöjligt att ta ut den direkt på något sätt.

Ja, det var bland det första jag testade med boxen. Dom två samtidiga inspelningarna gick att spela upp utan kort.
Det finns ju andra boxar som bara avkodar den inspelning som visas, och går det en tid innan man ser på den andra inspelningen och CD bytt ut nycklarna kan den inspelningen bli obrukbar, om inte det gick att nedgradera kortet.
Men som sagt på den här boxen verkar det fungera :)

Redigerat av steninge, 06 mars 2008 - 08:55.

Postad 06 mars 2008 - 09:15

kentarne
  • kentarne
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

/Kent

Ja, det var bland det första jag testade med boxen. Dom två samtidiga inspelningarna gick att spela upp utan kort.
Det finns ju andra boxar som bara avkodar den inspelning som visas, och går det en tid innan man ser på den andra inspelningen och CD bytt ut nycklarna kan den inspelningen bli obrukbar, om inte det gick att nedgradera kortet.
Men som sagt på den här boxen verkar det fungera :)

Tack för de svaren. Det är för min del en bättre funktion än att kunna ta ut inspelningen. Följer man flera serier samtidigt kan det bli en skaplig "buffert" att beta av ibland. Åndå avvaktar jag nog med köp ett tag till. Det verkar vara lite för många problem med boxen än så länge.

/Kent

/Kent

Postad 06 mars 2008 - 18:24

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som tycker att PVR-boxen har bättre bild än den gamla HD-boxen? Framförallt på SD-kanalerna...

Jag har inte jämfört dem sida vid sida men ska nog göra det ngn dag.

Postad 06 mars 2008 - 19:37

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
[quote name='que' date='Mar 5 2008, 22:31 ' post='1817131']
EDIT: har nu testat att starta en inspelning samtidigt som man tittar på en tidigare gjord inspelning. Nu "fungerar" allt som tidigare man lämnar uppspelningen och går till den kanal som ska spelas in och inspelningen startar

Det var ju själva fan att de inte kan fixa detta, det är så d###### irriterande ! kan det vara så svårt, detta trodde man de skulle fixa som nr 1, d###### oduglingar !!!!!

Postad 06 mars 2008 - 20:04

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Tack för de svaren. Det är för min del en bättre funktion än att kunna ta ut inspelningen. Följer man flera serier samtidigt kan det bli en skaplig "buffert" att beta av ibland. Åndå avvaktar jag nog med köp ett tag till. Det verkar vara lite för många problem med boxen än så länge.

/Kent

Jag tycker Boxen funkar helt utan problem. Bara det med att Boxen låter alldeles för mycket och att ser man på en inspelning och en annan startar så växlar boxen till den. Fast ser man ett program direkt avbryts det inte om man inte timeshiftar.

Redigerat av ruva, 06 mars 2008 - 20:05.

Postad 06 mars 2008 - 21:11

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hurra! Efter nya uppdateringen är boxen klart mycket rappare med alla funktioner. MEN..min maskin har ofta problem att komma igång ordentligt vid uppstart från standby. Ibland måste jag omstarta 5-8 ggr innan den plötsligt hoppar igång som vanligt. Jag hoppades det skulle ordna sig efter uppdateringen men icke...
Problemet dök plötsligt upp en månad efter jag fått den.
Jag misstänker att nån mjukvara utom räckhåll för upptaderingen inte är helt OK.
Nån som känner igen sig?

Postad 06 mars 2008 - 21:21

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är det fortfarande många som upplever boxen som högljud? Dvs att fläkten väsnas?

Är det något man i så fall stör sig på när man sitter i soffan på normalt avstånd?

Tacksam för några korta svar....

Redigerat av jimper, 06 mars 2008 - 21:22.

Postad 06 mars 2008 - 21:41

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nej. Jag fick min box i November. Jag uppfattar den som helt tyst, i princip. Man hör ett svagt surr om man lyssnar noga men det är absolut acceptabelt. Man ska nog vara riktigt kräsen om man inte kan leva med det.
Jag tror det är ganska stora variationer dock. Somliga har problem med att något glappar lite i boxen och då blir det nog ett jobbigt getingljud. Hade problemet med min gamla Nokia 9902 och det gjorde mig nästan galen...

Postad 06 mars 2008 - 22:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Variation i ljudnivå mellan kanaler, jag tycker inte man kan säga att alla AC3 är högre än PCM, har försökt att se någon system i detta på både HDMI och via SPDIF, men det kan jag inte. Dock så finns det kanaler eller program som är lägre än andra men jag ser inget system kopplat till ljudformat eller till den nya mjukvaran. Några andra synpunkter på detta?

Hängningar, ljudsynk, hack mm, någon som fått detta efter uppdateringen? Än så länge se det bra ut tycker jag. Synpunkter på detta?

Missljud från fläkten, Det finns en stor spridning av detta, och det kommer och går, beror på om chassit kommer i svängning eller inte. Skulle tro att de som har riktigt stora problem har skickat tillbaka sina. Det finns säkert några ute som är skapligt tysta men skulle tro att de flesta ibland stör sig på ljudet från boxen.

Postad 07 mars 2008 - 07:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hurra! Efter nya uppdateringen är boxen klart mycket rappare med alla funktioner. MEN..min maskin har ofta problem att komma igång ordentligt vid uppstart från standby. Ibland måste jag omstarta 5-8 ggr innan den plötsligt hoppar igång som vanligt. Jag hoppades det skulle ordna sig efter uppdateringen men icke...
Problemet dök plötsligt upp en månad efter jag fått den.
Jag misstänker att nån mjukvara utom räckhåll för upptaderingen inte är helt OK.
Nån som känner igen sig?

Menar du att man ska måste trycka flera gånger på fjärren för att få boxen att starta? I så fall svara jag nja, ibland går den inte igång på första, utan man måste trycka en extra gång, oftast måste man hålla inne knappen lite längre för att väcka den. Om du menar att du måste göra om hela startproceduren flera gånger för det blir något fel i uppstarten så har jag aldrig sett detta.

Postad 07 mars 2008 - 10:11

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Menar du att man ska måste trycka flera gånger på fjärren för att få boxen att starta? I så fall svara jag nja, ibland går den inte igång på första, utan man måste trycka en extra gång, oftast måste man hålla inne knappen lite längre för att väcka den. Om du menar att du måste göra om hela startproceduren flera gånger för det blir något fel i uppstarten så har jag aldrig sett detta.

Nej nej.. Den lyckas inte starta upp sig helt utan fastnar strax med 'init' på displayen strax innan kanalsiffran borde tändas. Den lyder dock 'power' knappen på fjärren och går snällt till standby. Den röda dioden blinkar frenetiskt hela tiden. Är det bra? Efter några försök hoppar den igång.
Detta krånglar var 5:e gång ungefär.

Redigerat av Linmajon, 07 mars 2008 - 14:47.

Postad 07 mars 2008 - 11:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nej nej.. Den lyckas inte starta upp sig helt utan fastnar strax med 'init' på displayen strax innan kanalsiffran borde tändas. Den lyder dock 'power' knappen på fjärren och går snällt till standby. Den röda dioden blinkar frenetiskt hela tiden. Är det bra? Efter några försök hoppar den igång.

Har aldrig sett det som du beskriver, någon annan? Kan det var en idé att göra en fabriksåterställning? har du sett om du hinner få bild ut på SCART innan låsningen, en ful blå CanalDigtal? Den läggs ut på SCART först, innan den initialiserar HDMI interfacet.

Postad 07 mars 2008 - 14:51

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Har aldrig sett det som du beskriver, någon annan? Kan det var en idé att göra en fabriksåterställning? har du sett om du hinner få bild ut på SCART innan låsningen, en ful blå CanalDigtal? Den läggs ut på SCART först, innan den initialiserar HDMI interfacet.

Vet inte. Har bara HDMI, och jag vet inte vad jag skulle kunna göra åt det om jag visste.
Hur fabriksåterställer man? Är det funktionen i standardmenyn? Vad händer? Bara inte inspelningarna försvinner så...

Postad 07 mars 2008 - 14:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Tacksam för några korta svar....

Vad Linmajon menar med kräsen vet jag inte men det kan också bero på hur högt man spelar på grund av hur känslig hörsel man har. Jag förstår dock inte varför Boxen låter mycke högre än ett Nvidia 8800 GTS grafikkort som jag inte tycker hörs alls tom vid spelande med avstängd volym. Man kan säga att Boxen låter som ett äldre grafikkort med budgetfläkt. Annars en väldigt bra box.

Redigerat av ruva, 07 mars 2008 - 14:56.

Postad 07 mars 2008 - 15:23

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Vad Linmajon menar med kräsen vet jag inte men det kan också bero på hur högt man spelar på grund av hur känslig hörsel man har. Jag förstår dock inte varför Boxen låter mycke högre än ett Nvidia 8800 GTS grafikkort som jag inte tycker hörs alls tom vid spelande med avstängd volym. Man kan säga att Boxen låter som ett äldre grafikkort med budgetfläkt. Annars en väldigt bra box.

Nej, min låter mindre än man kan tro, även om det ÄR en fläkt i maskinen. Hårddisksurret hörs ungefär lika lite. Det spelar en viss roll hur man installerat maskinen, hur väggen bakom etc. ser ut. Min är hyfsat inbyggd. Jag kan nog dämpa den mer men det behövs inte i dagsläget. Min (tysta) PS3 bullrar betydligt mer.

Redigerat av Linmajon, 07 mars 2008 - 15:24.

Postad 07 mars 2008 - 17:08

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag har en 4 år gammal Canal Digital-parabol med 2st lnb. Ena för Sirius det andra Thor. Efter vad jag förstår sänds nu alla CD:s kanaler från Thor varför lnb:t mot Sirius bör vara överflödigt?

Behövs två lnb-platser till HD-boxen? Eller används ett lnb med dubbla utgångar?

Jag beställde CD:s HD-box nu under veckan och undrar om det är något mer än en till kabel från parabolen som jag behöver köpa?

Edit: Om två lnb behövs. Hur riktar man om det tidigare Sirius-lnb:t mot Thor?

Redigerat av khalnur, 07 mars 2008 - 17:22.

Postad 07 mars 2008 - 17:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag har en 4 år gammal Canal Digital-parabol med 2st lnb. Ena för Sirius det andra Thor. Efter vad jag förstår sänds nu alla CD:s kanaler från Thor varför lnb:t mot Sirius bör vara överflödigt?

Behövs två lnb-platser till HD-boxen? Eller används ett lnb med dubbla utgångar?

Jag beställde CD:s HD-box nu under veckan och undrar om det är något mer än en till kabel från parabolen som jag behöver köpa?

Edit: Om två lnb behövs. Hur riktar man om det tidigare Sirius-lnb:t mot Thor?

du ska få med ett nytt LNB (Quad) med 4 utgångar... bara att byta ut din gamla thor lnb

Postad 07 mars 2008 - 19:33

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Que, du som verkar ha god kontakt med CanalDigital, skulle inte du kunna föreslå en funktion för Inspelningstimers som gör att den senaste inspelningen spelar över den föregående, så att man endast har det senaste avsnittet på hårddisken. T.ex. så skulle man kunna spela in Bollibompa varje dag må-fre, men slippa bekymra sig över att radera gamla avsnitt eftersom de gamla spelas över vid varje ny inspelning.

Postad 07 mars 2008 - 20:23

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Om man inte hinner titta på ett avsnitt en vecka, hur tänkte du då?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.