Postad 22 juni 2011 - 18:32

Postad 26 juni 2011 - 19:57
Postad 27 juni 2011 - 10:14
Jösses, Ginza är nästan otäckt snabba....
1a spåret på Black Country Communion är överjäklabra!
Graveyard´s 2 skivor (på vinyl) är ett MÅSTE i en respektabel skivsamling.
Härliga köp Tomano58!
Postad 27 juni 2011 - 11:08
Funkar dock inte alltid. Har en skiva med en plomberingssticker som inte vill lossna oavsett vad jag gör. Men i de flesta fall så fungerar det tokbraSkall testa detta. Tack för tipset.
Postad 28 juni 2011 - 15:48

Tysk press på Polydor som ser ut att härröra från originalåret -70. Finns iaf en "℗ 1970" i runouten. Alla bilder från nätet, orkade inte fota...

Postad 28 juni 2011 - 15:53
10% rabatt på Ginza fram till 30/9: ok2011ge6els
Tack för tipset Tomano!
Blev till att beställa några skivor.
Såg även att de sålde Rush - Snakes & Arrows på blu-ray för 25:-! Ett solklart köp helt enkelt.

Redigerat av Unregistered1573, 28 juni 2011 - 15:54.
Postad 28 juni 2011 - 16:02
Perfekt! Ett tips innan köp är att alltid googla på "rabattkod ...". Förvånansvärt ofta man hittar en aktiv kod.Tack för tipset Tomano!
Blev till att beställa några skivor.
Såg även att de sålde Rush - Snakes & Arrows på blu-ray för 25:-! Ett solklart köp helt enkelt.
Postad 28 juni 2011 - 17:13

Postad 28 juni 2011 - 17:24

Andra jag kommer på är förstås DP "Made in Japan", Little Feat "Waiting for Columbus
och den där med Allman Brothers. Live at Filmore East (?)
Postad 28 juni 2011 - 17:27
Jo det finns en ny jubileumsutgåva med både vinyl o cd men den är lite väl dyr... Finns annars en vinylutgåva hos Hotstuff (2008). Senare kanske...Trevlig Who skiva Tomano. Har för mig att jag även sett den i nån lyxig nypress nyligen. 40 Års jub. Utgåva kanske. Du får ta postern från den.
Postad 28 juni 2011 - 18:01
Precis, men som gammalt DP-fan så håller jag Made in Japan snäppet högre än Live at Leeds. Bra livetips, ska hålla ögonen öppna efter dem då jag inte har varken Little Feet eller Alman Brothers.Häftigt!
Den plattan brukar väl nämnas som en av dom allra bästa liveskivorna.
Andra jag kommer på är förstås DP "Made in Japan", Little Feat "Waiting for Columbus
och den där med Allman Brothers. Live at Filmore East (?)
Postad 30 juni 2011 - 17:24
- Steely Dan - Aja. Förstapress (provskiva, får ej säljas) med det blanka omslaget och det kraftiga innerfodralet. US-press på ABC Records -77
- Alice Cooper - School's out. Förstautgåva men ej förstapress. Fullt fungerande skolbänk men inga trosor. US-press på Warner -72

Postad 02 juli 2011 - 11:56
Aja!Aja: Härligt fynd Tomano!!!

Redigerat av tomano58, 02 juli 2011 - 11:57.
Postad 03 juli 2011 - 00:35
Är väl dags att joina denna tråd nu när man kommit igång med Vinylen igen.
Har inte gått lös på några gamla rariteter direkt men bra skivor (imo) har det iaf blivit.
Sword & Sworcery EP
VOLBEAT's 16 Dollar Limited Ed Single
Doctor Midnight And The Mercy Cult - I Declare: Treason
James Blake
Postad 05 juli 2011 - 13:58
Postad 05 juli 2011 - 23:00
Postad 06 juli 2011 - 00:24
Härligt, hoppas vädret håller! Själv så var jag och köpte en flyttlåda blandade lp för 200:- som jag skall gå igenom i dagarna. Mycket dubbletter men kanske ger det tillfälle till en del uppgraderingar, en hel del "skräp" men också tillräckligt mycket godis för att köpet skall ha lönat sig. Bara en sån sak som Beatles "Red album" på röd Apple-vinyl. Ingen dyrgrip men bara den står sig för minst halva köpet. Och jodå, där var en Stray Cats-skiva också, "Gonna Ball"Trevliga plattor Tomano. Jag drar nu till Amsterdam för att se två spelningar med Brian Setzer! Kommer även att ta en sväng runt Amsterdams skivbutiker, Finns en del bra.

Postad 13 juli 2011 - 10:59

Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered8147b14e, 13 juli 2011 - 11:00.
Postad 13 juli 2011 - 15:07
Dom är absolut värda ett bättre öde än att skräpa i förrådet. Bara att börja jaga spelare!Hittade lite vinylskivor på förrådet från 80talet ungefär, kanske borde inhandla en vinylsvarv för nostalgins skull
Postad 13 juli 2011 - 23:39
Postad 14 juli 2011 - 14:19
Trevligt! Flitens belöningLite inköp i Amsterdam. Efter mycket grävande bland skrotsinglar kom belöningen! Loppisfynd.

Redigerat av tomano58, 14 juli 2011 - 14:20.
Postad 15 juli 2011 - 13:02
Här är en riktigt kultskiva som var med i lådan jag köpte. Tydligen en Gävleborgare (man får väl gissa att han är från Roteberg, en förort till Edsbyn) som ett tag på 80-talet var rikskändis. Många av er känner säkert till honom men för mig som gammal 08 är han (Stefan Daagarsson) totalt okänd. Skivan är gammal hederlig rock med sanslösa texter på svenska och ett bra sound. Bilden är klickbar och länkar till ett forum med mer info o länkar till Youtube. Finns tom en fanclub på Facebook.
Rotebergsraggarn & hanses Kometer - Dä ä rôck sôm gäller! Utgiven på Knåda Records -84 i mycket fint skick och komplett med texthäfte

Postad 15 juli 2011 - 15:22

Postad 22 juli 2011 - 12:45
Postad 24 juli 2011 - 07:17
Härligt, hoppas vädret håller! Själv så var jag och köpte en flyttlåda blandade lp för 200:- som jag skall gå igenom i dagarna. Mycket dubbletter men kanske ger det tillfälle till en del uppgraderingar, en hel del "skräp" men också tillräckligt mycket godis för att köpet skall ha lönat sig. Bara en sån sak som Beatles "Red album" på röd Apple-vinyl. Ingen dyrgrip men bara den står sig för minst halva köpet. Och jodå, där var en Stray Cats-skiva också, "Gonna Ball"
Om någon behöver en liten bas-samling Stray cats plattor finns det en här.
http://www.tradera.c...10846_136297179
Postad 24 juli 2011 - 22:19
Postad 24 juli 2011 - 22:41
Är ute efter Ane Brun på vinyl någon som vet någon svensk site som säljer?
Vet ingenting om Ane Brun, men Vinylbutiken har hennes album Changing of the Seasons i alla fall.
Postad 25 juli 2011 - 18:21
Jag drar nu till Amsterdam för att se två spelningar med Brian Setzer!
Oh you lucky bastard!

Postad 31 juli 2011 - 16:49
Oh you lucky bastard!
Var det bra?
Sjukt bra som vanligt. Typ såhär http://www.youtube.c...feature=related
Postad 06 augusti 2011 - 13:01
OBS,ej den på bilden.

Redigerat av Unregistered286e127e, 06 augusti 2011 - 13:04.
Postad 07 augusti 2011 - 17:29
1. Hur ömtåligt är vinyl egentligen?
2. Många skivor ser rent förjävliga ut men spelar ibland bra endå. Hur kommer detta sig?
3. Om man ser lite småfläckar så som pulveriserat omslagspapper osv på skivan som inte försvinner med en skivborste, är det då ok att ta en optikerduk och gnugga lite på skivan? alltså "torrgnugga" eller skadar detta skivan? Hur hårt kan man gnugga?
4. Kan man egentligen se på en skiva om den kommer att knastra när man köper begagnade plattor? se fråga 2.
Tacksam för svar.
Postad 07 augusti 2011 - 18:31
Massa nybörjarfrågor.
1. Hur ömtåligt är vinyl egentligen?
2. Många skivor ser rent förjävliga ut men spelar ibland bra endå. Hur kommer detta sig?
3. Om man ser lite småfläckar så som pulveriserat omslagspapper osv på skivan som inte försvinner med en skivborste, är det då ok att ta en optikerduk och gnugga lite på skivan? alltså "torrgnugga" eller skadar detta skivan? Hur hårt kan man gnugga?
4. Kan man egentligen se på en skiva om den kommer att knastra när man köper begagnade plattor? se fråga 2.
Tacksam för svar.
För att behålla spelglädje och det lilla värdet som kan finnas i skivan så bör man nog behandla vinyl som relativt ömtåligt material. Alltså inte ta på spåren och allra helst lägga in skivan igen i konvulutet. Detta senare syndar jag emot men har lock på skivspelaren för att undvika att en skiva ligger framme i dammet.
Vinylens kvalité kan ha varierat och det kan vara så att vinylen så framkallar knaster själv.
Annars kan det vara så att ytliga repor inte gör så mycket för ljudet. Nålen känner inte dem. Djupa spår kan ju till och med få nålen att spåra i samma spår vilket inte är roligt. Men ibland fungerar skivan ändå.
Riktigt bra vinyl som är bra producerad har ju inget knaster som stör användare av vinyl.
Nålen själv rengör spåret vilket ibland hörs mot slutet av 'LP när ljudet blir odistinkt. Då är din skiva rengjord och då tar man försiktigt bort luddet.
Det går inte alltid att se om en skiva har problem. Det kan finnas smuts som går att ta bort med hjälp av en skivtvätt. Men i sällsynta fall, enligt min erfarenhet, så får man allvarliga problem.
Men ibland kan jag köpa en sämre skiva om priset och musiken är rätt och passar in i ens "samling". JAg spelar skivor som kan vara upp till 60 år gamla.
Även konvuoutet är viktigt. Alltså att vara försiktig. Detta gäller speciellt om det finns ett värde i skivan.
Men jag har normal aktsamhet och spelar mina skivor dagligen under höst och vinter. Så skaffa en skivtvätt om du vill rengöra dina skivor. Nål och skivborste kan man ju använda.
Hoppas att alla andra fyller i lite omkring sina erfarenheter av vinyl.
Postad 07 augusti 2011 - 19:22
För att behålla spelglädje och det lilla värdet som kan finnas i skivan så bör man nog behandla vinyl som relativt ömtåligt material. Alltså inte ta på spåren och allra helst lägga in skivan igen i konvulutet. Detta senare syndar jag emot men har lock på skivspelaren för att undvika att en skiva ligger framme i dammet.
Vinylens kvalité kan ha varierat och det kan vara så att vinylen så framkallar knaster själv.
Annars kan det vara så att ytliga repor inte gör så mycket för ljudet. Nålen känner inte dem. Djupa spår kan ju till och med få nålen att spåra i samma spår vilket inte är roligt. Men ibland fungerar skivan ändå.
Riktigt bra vinyl som är bra producerad har ju inget knaster som stör användare av vinyl.
Nålen själv rengör spåret vilket ibland hörs mot slutet av 'LP när ljudet blir odistinkt. Då är din skiva rengjord och då tar man försiktigt bort luddet.
Det går inte alltid att se om en skiva har problem. Det kan finnas smuts som går att ta bort med hjälp av en skivtvätt. Men i sällsynta fall, enligt min erfarenhet, så får man allvarliga problem.
Men ibland kan jag köpa en sämre skiva om priset och musiken är rätt och passar in i ens "samling". JAg spelar skivor som kan vara upp till 60 år gamla.
Även konvuoutet är viktigt. Alltså att vara försiktig. Detta gäller speciellt om det finns ett värde i skivan.
Men jag har normal aktsamhet och spelar mina skivor dagligen under höst och vinter. Så skaffa en skivtvätt om du vill rengöra dina skivor. Nål och skivborste kan man ju använda.
Hoppas att alla andra fyller i lite omkring sina erfarenheter av vinyl.
Tack för svar. Vad anser du om glasögon-putsduken?
Postad 07 augusti 2011 - 22:54
Tack för svar. Vad anser du om glasögon-putsduken?
Kan inte riktigt svara på frågan. Använder inte en sådan duk själv. HAr heller inte sett/läst något om användandet av en sådan heller. Men med ett lätt tryck så är det säkert ingen skillnad med att använda en vanlig skivborste.
Själv följer jag dessa principer.
1. Eventuell skivborste medans vinylen snurrar på tallriken.
2. Nålen samlar smuts. Hål nålen försiktigt ren.
3. Tvätta i en skivtvätt. Saknar man skivtvätt så tvätta försikigt i vatten med få droppar diskmedel utan att blöta etiketten.
4. Skivtvätt.
5. Inget hjälper - gnugga/nagel på det som upplevs som problem.
6. Lev obekymrat med eventuella mindre skador.
6. Använd inga kemikalier som inte du har exakta rekommendationer på att använda.
Det finns sätt att skydda skivorna som några använder. Ett är att använda separata innerpåsar. Själv använder jag inte sådana. Men har alltid en yttre plastficka runt konvolutet. Sedan separerar jag konvolut och skiva/innerficka. Alltså lägger skiva i sitt fodral bakom själva konvolutet. Detta skyddar mot vissa skador. Speciellt amerikanska konvolut kan spricka i sömmen. Detta reducerar både värdet och intrycket. Jag bryr mig inte värdet specillt mycket men har skivan ett visst värde så representerar den ett kulturhistoriskt värde. Deta värnar jag om. Jag själv är inte en renodlad skivsamlare. Vi mera lyssnar på våra skivor. Då får man acceptera ett visst förfall men kanske ändå minska förfallet. Det är ju trots allt bättre att leva i 70 år än i 60 som ju är min egen frågeställning.
Redigerat av Kronkan, 07 augusti 2011 - 22:55.
Postad 08 augusti 2011 - 15:51
Kan inte riktigt svara på frågan. Använder inte en sådan duk själv. HAr heller inte sett/läst något om användandet av en sådan heller. Men med ett lätt tryck så är det säkert ingen skillnad med att använda en vanlig skivborste.
Själv följer jag dessa principer.
1. Eventuell skivborste medans vinylen snurrar på tallriken.
2. Nålen samlar smuts. Hål nålen försiktigt ren.
3. Tvätta i en skivtvätt. Saknar man skivtvätt så tvätta försikigt i vatten med få droppar diskmedel utan att blöta etiketten.
4. Skivtvätt.
5. Inget hjälper - gnugga/nagel på det som upplevs som problem.
6. Lev obekymrat med eventuella mindre skador.
6. Använd inga kemikalier som inte du har exakta rekommendationer på att använda.
Det finns sätt att skydda skivorna som några använder. Ett är att använda separata innerpåsar. Själv använder jag inte sådana. Men har alltid en yttre plastficka runt konvolutet. Sedan separerar jag konvolut och skiva/innerficka. Alltså lägger skiva i sitt fodral bakom själva konvolutet. Detta skyddar mot vissa skador. Speciellt amerikanska konvolut kan spricka i sömmen. Detta reducerar både värdet och intrycket. Jag bryr mig inte värdet specillt mycket men har skivan ett visst värde så representerar den ett kulturhistoriskt värde. Deta värnar jag om. Jag själv är inte en renodlad skivsamlare. Vi mera lyssnar på våra skivor. Då får man acceptera ett visst förfall men kanske ändå minska förfallet. Det är ju trots allt bättre att leva i 70 år än i 60 som ju är min egen frågeställning.
Tack igen.
Jag tycker att många begagnade skivor ser felfria ut men knastrar en hel del speciellt vid tystare partier. Är detta normalt? Eller bör en begagnad skiva kunna vara helt knasterfri även vid tysta partier?
Postad 08 augusti 2011 - 18:01
men som knastrar som grus i en betongblandare. Och sådana som ser
ut som det vart leksaker till katterna - men som är perfekta i ljudet.
Mitt största snedköp var ett gäng Smashing Pumpkins / Massive Attack
vinyler. Såg som nya ut, men säljaren måste ha kört med fel inställd
och/eller defekt pickup. Nästa olyssningsbara och hamnar på kontot
"lärpengar"

Ergo: Hellre lite damm än ett rent ****.
Redigerat av Bongo_Mongo, 08 augusti 2011 - 18:51.
Postad 08 augusti 2011 - 19:00
Någon mer som upplevt detta?
Postad 08 augusti 2011 - 20:17
Förstör man nålen om skivorna är måttligt "buckliga"
Vet ej men överdrivet buckliga är inget bra,köp av en seriös handlare som vet hur man behandlar LP-skivor.
De ska helst vara rengjorda med skivtvätt och vinylskivorna stoppade i antistatpåse och de ska förvaras stående lodrätt i ej liggande eller lutande.
Postad 08 augusti 2011 - 22:29
Förstör man nålen om skivorna är måttligt "buckliga"
Nej nålen eller skivan förstörs inte av att skivan är bucklig. Men det kan höras så det mest perfekta är om skivan är slät och rätt centrerad. Men det går många gånger att leva med om skivan ändå är "rätt". Så spela på bara!
Frågan om knaster vid begagnatköp är svår att svara på eftersom jag inte exakt kan förstå vad som avses med beskrivningen. Såsom BongoMongo skriver så kan man drabbas av dåliga utgåvor eller som är skadade utan att det syns. Det kan hända att skivan är gjord av dålig plast med så att säga inbyggt knaster. Riktigt gamla skivor från exempelvis tidigt 50-tal har ett något högre grundbrus.
Knäppandet som du uppger finns vid höga toner får jag inga associationer kring.
I mitt galleri finns det en enkel beskrivning hur man kan ställa in nålen. Det bästa är att börja med att undersöka om nålen är rätt inställd.
Redigerat av Kronkan, 08 augusti 2011 - 22:47.
Postad 11 augusti 2011 - 15:55

Batmobile

Grayson Capps nya http://www.youtube.c...feature=related

Ryan Bingham http://www.youtube.c...h?v=soGNAEg1zps
Postad 16 augusti 2011 - 08:19
Den är jordad korrekt mellan spekaren och RIAA.
Mvh Robin
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar