Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 07 februari 2011 - 23:09

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ny skivspelarhylla, Vit pulverlackad stål och amerikansk oljad ek. Hyllan väger in på tio kilo och bildar en mycket bra plattform till min Vpi Scout som får hänga med ett tag till.

Klickbara bilder.
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild

Tyck gärna till om designen! ;)

Riktigt snyggt. Verkar vara en otrolig finisch.

Håller på med mitt eget projekt. Sista tiden finslipa på ljudet och ljussätta. Två nya rör, lite fix med kablar och någon mindre justering av akustiken. Bl a lite mera diffusion som kan ses bakom högtalarna. Mycket lite skillnad men den finns.
Bifogad fil  diffusor.JPG   38,37K   0 Antal nerladdningar
HAr lite skivor i en bokhylla men föredrar backar. Lättare att hitta just den skiva man söker. Men man behöver ljus närman blir lite äldre. Lösningen blev denna. Högra sidans ljus har en brytare som är dold bakom båten. Man ärju lite bekväm.
Bifogad fil  belysning.JPG   31,58K   0 Antal nerladdningar

Ljuset kommer från IKEAoch backarna från Granit.

Bifogad fil  IKEA.JPG   31,78K   2 Antal nerladdningar

Även dessa lampor från IKEA.
Bifogad fil  IKEA2.JPG   33,74K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 07 februari 2011 - 23:12.

Postad 08 februari 2011 - 00:34

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Drivverket har stor betydelse. Bäst är att gå till seriös butik med stort utval typ Akkelis. Kan eventuellt sitta samma PU och arm på spelarna. Lyssna igenom olika verk från enklare till tyngre spelare. Så hör du skillnaden.

Michell Gyro.Se är en trevlig spelare med många mkt positiva recensioner. En av fördelarna att det senare går att komplettera med lock vilket var naturliogt för mig.

hej Kronkan

Cool looking spelare den där Michellen, låter säkert bra också. Jag får fundera på att sätta upp den på kandidat listan. Det går visserligen direktflyg numer mellan Umeå o Götet men jag tror det dröjer ett tag innan jag kan besöka Akkelis. Huvudstan besöks lite oftare (obegripligt nog ;) så man får väl viga lite extra tid åt hifi-butiker nästa vända för att försöka utröna drivverkets påverkan. Din lösning med skivbackar på höjden är ju elegant, ger inspiration för lite egen aktivitet även på det området.

Sidelakebobs nya vägghylla ser snygg o proper ut, förhoppningsvis stabil också. Är den köpt färdig eller har du gjort något själv? Är eken verkligen amerikansk, jag tycker den ser misstänkt svensk ut :D ?

Tassens nya projekt med plintbygge blir spännande att följa. När det gäller material o olika lösningar att ha under hifi-utr. så är det bara att prova friskt med både köpe- och DIY, man vet aldrig vad som funkar bäst just i det specifika fallet. Vad gäller köpe prylar så gillar jag cardas (o ayres) klossar i myrtleträ som kan funka riktigt bra ibland. Dyra för att vara träklossar (ca 100-200 kr för tre) men prisvärt för prestandan. Jag kom över en beggad relaxa-bänk till ett bra pris (för tillf. utlånad) och den isolerar mycket bra från underlaget. Funkar med magneter som repellerar varandra så att bänkskivan liksom svävar. Nya är dock svinigt dyra.

mvh

Postad 08 februari 2011 - 06:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag fick en liten pik för att jag använt MDF i min plint, och hur det sannerligen inte är "ett resonansdött material" som jag tidigare skrivit. Må så vara, det stämmer säkert att MDF har en egenresonans vid 400hz, vilket kanske inte är det optimala. Men plinten skall främst betraktas som en rolig grej samtidigt som den är under utvärdering.

Att jag inte gersågat hörnen har mest berott på lättja, men om jag bygger en till kommer den vara tjockare och tyngre. Överväger att bygga flera sektioner och behålla ett fack i toppen som jag senare via ett borrhål kan fylla med blästersand för att få lite mer vikt. Jag skulle nog inte använda golvspånplatta pga den låga egenresonansen, mycket för att det blir svårare att gen plinten en finare finish. Alternativt skulle jag kunna arbeta med faner, men det blir lite överkurs det med.

Problemet med en nuvarande plinten är två saker, den är för lätt i vikten + skivspelarens egna plint kommer i vilket fall i svängning av luftburna resonanser, vilket jag inte kan påverka med underlaget. Fördelen med mitt nuvarande bygge är att det står en liten bit ovanför mediamöbeln på små gummifötter.

Bifogad fil  svartplint23.jpg   40,98K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_0759.jpg   337,88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 08 februari 2011 - 06:57.

Postad 08 februari 2011 - 08:39

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Fick för mig att testa Phonosteget i min Integra DHC 80.2

Det måste ju vara bra i en så dyr processor, tänkte jag.

Hade inte lyssnat på vinyl sedan jag bytte processor för en månad sedan och satte på en platta

Bifogad fil  embarrassed2.gif   12,63K   0 Antal nerladdningar
Men ..... så dålig kan inte denna skivan vara .. Tänkte först byta platta .. men .. Nej, jag lyssnar om ..

Sedan skiftade jag till mitt Riiasteg ..

Oj .. det var så här underbart vinyl låter Bifogad fil  dance.gif   12,4K   0 Antal nerladdningar

Den som är osäker på sitt Riia steg ..gör som jag och bli säker ..

Maveric

Postad 08 februari 2011 - 21:00

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Kronkan, det kartotek som du har i granitbackarna,
har du köpt eller byggt dem? Någon annan som har tips på antingen
var man kan använda för material till enkelt DIY-kartotek
eller få tag på någon färdigt som skall passa granitsbackar.

Imponerande att följa bilddokumentationerna av pysslande och byggande.

Må gott

Ljuset kommer från IKEAoch backarna från Granit.
Bifogad fil  IKEA.JPG   31,78K   2 Antal nerladdningar

Postad 08 februari 2011 - 22:29

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Kronkan, det kartotek som du har i granitbackarna,
har du köpt eller byggt dem? Någon annan som har tips på antingen
var man kan använda för material till enkelt DIY-kartotek
eller få tag på någon färdigt som skall passa granitsbackar.

Imponerande att följa bilddokumentationerna av pysslande och byggande.

Må gott

Hejsan Barrman!
Mitt vinylkartotek är tillverkat av en firmasom heter:
P.F Samson AB-Gnosjö - Made in Sweden.

Försökte köpa direkt av dem men det gick inte. Så då gick jag till en skivbutik som beställde dem och så köpte jag dem av skivbutiken. De ligger i förpackningar om 100 st. Har idag ca 50 kategorier plus lite klassifierat i bokhyllan. Men inga riktigt stora mängder i bokhyllan och mest passiva skivor.

Sett att det finns skivbutiker som exempelvis Vinylium.se som har tillverkat egna av någon halvhård plastmaterial. Men vet inte vad de tillverkat sina kartotek av.

Redigerat av Kronkan, 08 februari 2011 - 22:31.

Postad 09 februari 2011 - 07:31

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Bra där Kronkan, förstod efter en intensiv google runda att kartotek till vinylbackar inte är den hetaste produkten på privat konsumtionsmarknaden. Kanske ska gå på en lokal skivhandlare och höra efter för de svarta du har känns så rätt.

Funderar lite på att konstruera något av kartong, kanske med en tjocklek på runt 3 mm som de här. Frågan är hur tjock kartong måste vara för att de inte skall böja sig när du bläddrar.

Postad 09 februari 2011 - 09:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Bra där Kronkan, förstod efter en intensiv google runda att kartotek till vinylbackar inte är den hetaste produkten på privat konsumtionsmarknaden. Kanske ska gå på en lokal skivhandlare och höra efter för de svarta du har känns så rätt.

Funderar lite på att konstruera något av kartong, kanske med en tjocklek på runt 3 mm som de här. Frågan är hur tjock kartong måste vara för att de inte skall böja sig när du bläddrar.

Kolla på www.sapphirerecords.de. Han har LP-dividers i vitt och grått.

Postad 09 februari 2011 - 10:12

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Tack Tomano! De verkar intressanta och weisser Kunststoff översätter google till vit plast.
Har du beställt eller har erfarenhet av shoppen?

Redigerat av barrman, 09 februari 2011 - 10:36.

Postad 09 februari 2011 - 10:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Tack Tomano! De verkar intressanta och weisser Kunststoff översätter google till vit plast.
Har du beställt eller har erfarenhet av shoppen?

Han är seriös. Brukar vara med på skivmässorna runt i landet. Kallas för "Tysken". Man brukar kunna beställa så tar han med till skivmässa om man själv skall dit (sparar frakt) Själv har jag beställt plastfickor och innerpåsar tokbilligt jämfört med hemma(500+500). Levererat av Posten till dörren efter 3 dagar.

Redigerat av tomano58, 09 februari 2011 - 10:49.

Postad 09 februari 2011 - 14:56

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Hur har ni det med singelförvaringen alla? Någon som har tips på boxar som är lämpliga för detta ändamål, har väl ca 100 singlar (mest gammal punk) som numera bor i en väldigt ful kartong. Helst skulle jag vilja få tag på boxar/lådor som är ca 30 cm lång och ryms bra i hyllan så att den inte sticker ut. Gärna svarta!

Postad 09 februari 2011 - 22:39

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Hur har ni det med singelförvaringen alla? Någon som har tips på boxar som är lämpliga för detta ändamål, har väl ca 100 singlar (mest gammal punk) som numera bor i en väldigt ful kartong. Helst skulle jag vilja få tag på boxar/lådor som är ca 30 cm lång och ryms bra i hyllan så att den inte sticker ut. Gärna svarta!

Lämplig storlek skulle kunna vara boxar som säljd för att förvara dvd-filmer. IKEA har minst två variantet. JAg har en variant för att förvarafilm och cd. På bilden visar hur det blir med en gammal Beatles-singel.
Bifogad fil  F_rvaring_singel.JPG   32,14K   0 Antal nerladdningar

DVD-förvaring IKEA
Bifogad fil  Singelf_rvaring.JPG   10,5K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 09 februari 2011 - 22:40.

Postad 10 februari 2011 - 07:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Förra årets Hifimässa på Sheaton var jag sjuk, men jag skall försöka att ta mig iväg i år. Är det några härute som skall dra på lördag?

Postad 10 februari 2011 - 07:05

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hej gubbs

Lilla jag kommer vara där hela mässan för jag konkar med min maskin i år igen. Det kommer bli ruggigt skoj att se o höra Michael Fremer göra demo på hur man ställer in en rigg :P . Varning för att missa detta :D

Väl mött på mässan mvh Jas B)

Redigerat av Jas 74, 10 februari 2011 - 07:12.

Postad 10 februari 2011 - 09:53

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Lämplig storlek skulle kunna vara boxar som säljd för att förvara dvd-filmer. IKEA har minst två variantet. JAg har en variant för att förvarafilm och cd. På bilden visar hur det blir med en gammal Beatles-singel.

Dom där svarta IKEA-boxarna passar mig perfekt, tack för tipset!

Postad 10 februari 2011 - 22:31

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Dom där svarta IKEA-boxarna passar mig perfekt, tack för tipset!

Roligt att tipset funkade. Tyvärr har jag få singlar. Mest några Beatles. Vårt format är ju LP.

Postad 11 februari 2011 - 13:41

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Efter gårdagskvällens lyssningssejour då (vinyl)skivomslagen med innehåll så småningom upptog en ej oansenlig yta av golvet fick jag ett infall att efter lite organisering föreviga dom tillsammans helt enkelt för att dom är så j..la bra och borde ingå i varje musik(rock)älskares vinylsamling. Någon kan ju ha missat någon av dom.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Favo1.png   4,03MB   1 Antal nerladdningar

Postad 11 februari 2011 - 19:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag kommer att närvara imorgon och ser fram emot att heja på dig Jas 74 om jag hittar dig.
Men jag gissar att jag kommer att känna igen din vinylspelare.

:D

Postad 11 februari 2011 - 23:01

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Glöm inte att ta med kamera nu alla mässbesökare. Ser fram emot snygga bilder nästa vecka.

Postad 12 februari 2011 - 15:25

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Kanske lite offtopic men känner att jag måste dela med mig av detta klipp.
En dåtidens audiofil? :D http://svtplay.se/v/...n_-_grammofoner

Redigerat av k.rydberg, 12 februari 2011 - 15:27.

Postad 12 februari 2011 - 18:33

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Vad visste vi, Popsnöret och jag, var vi skulle hamna när vi för några år sedan gick och köpte en Michell Gyro.Se för att spela lite gamla skivor. Inte trodde vi riktigt att vi skulle spela dagligen. Men så blev det och pu bytes och rörförsteg och senare även rör på effektsteget inköptes för att matcha vinylspelaren. Åsså skulle ju skivtvättandes problem lösas. Men där ingen längtan tillbaka till ungdomens blaskande. Så det blev en helautomatisk skivtvätt inköpt hos Akkelis i Göteborg. Stoppa in vinylen i ett fack. Trycka på en knapp och vätska pumpas in och skivan behandlas. Sedan pumpas vätskan tillbaka till sin tank och filtreras. Sedan startar en torkprocess.

Handpenning betalad och den är på väg.
Säkert har man gjort förnuftigare saker men bekvämt och kommer stå framme hela tiden vid vinylbackarna.

Bifogad fil  vinylcleaner.JPG   28,75K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 12 februari 2011 - 18:36.

Postad 12 februari 2011 - 18:45

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Grattis till nyköpet, Blir spännande att höra hur den är att jobba med.

Postad 12 februari 2011 - 18:45

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

En dåtidens audiofil? ;) http://svtplay.se/v/...n_-_grammofoner

Tack för en fin länk. Påminner mig lite om min morbror Jonas i Ragunda under det glada 60-talet. Som drev en liten biograf med två högtalare och var lite händig med rör och sådant. Morsan levererade dock gratis el till honom. Byn låg vid Hammarforsen som var reglerad med vattenkraft. De som ägde forsen fick lite kraft. Tror att mor fick 8 hästkrafter.

Postad 12 februari 2011 - 18:48

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

En dåtidens audiofil? ;) http://svtplay.se/v/...n_-_grammofoner

Men vilken klipp. Det var iaf en som gick in för sin hobby. Skönast var ju iaf när vred på Transformatorn så han skulle få 220V.
Tack så mycket!

Postad 12 februari 2011 - 21:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Grattis till nyköpet, Blir spännande att höra hur den är att jobba med.

Tack! Någon form av rapport kommer.

Postad 13 februari 2011 - 01:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Vad visste vi, Popsnöret och jag, var vi skulle hamna när vi för några år sedan gick och köpte en Michell Gyro.Se för att spela lite gamla skivor. Inte trodde vi riktigt att vi skulle spela dagligen. Men så blev det och pu bytes och rörförsteg och senare även rör på effektsteget inköptes för att matcha vinylspelaren. Åsså skulle ju skivtvättandes problem lösas. Men där ingen längtan tillbaka till ungdomens blaskande. Så det blev en helautomatisk skivtvätt inköpt hos Akkelis i Göteborg. Stoppa in vinylen i ett fack. Trycka på en knapp och vätska pumpas in och skivan behandlas. Sedan pumpas vätskan tillbaka till sin tank och filtreras. Sedan startar en torkprocess.

Handpenning betalad och den är på väg.
Säkert har man gjort förnuftigare saker men bekvämt och kommer stå framme hela tiden vid vinylbackarna.

Bifogad fil  vinylcleaner.JPG   28,75K   2 Antal nerladdningar

Very nice! Själv behöver jag en lottovinst för att få hem en sån maskin. Visst ja, spelar ju inte på lotto... Får fortsätta snurra för hand ;)

Postad 13 februari 2011 - 10:37

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Very nice! Själv behöver jag en lottovinst för att få hem en sån maskin. Visst ja, spelar ju inte på lotto... Får fortsätta snurra för hand ;)

Snurra för hand funkar också. Vet inte inte om själva tvättprocessen är effektivare men tvättvätskan vibrerar med hjälp av ultraljud. Min lottovinst är Popsnöret - så nära en kvinnlig audiofil man kan komma. Tog upp frågan om skivtvätt med henne igår. Hon säger bara att hon funderat ett tag på frågan och tycker att inköpet skall göras. Inget att snacka om så att säga. Men förnuftigt är det inte!

Postad 13 februari 2011 - 13:54

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Snurra för hand funkar också. Vet inte inte om själva tvättprocessen är effektivare men tvättvätskan vibrerar med hjälp av ultraljud. Min lottovinst är Popsnöret - så nära en kvinnlig audiofil man kan komma. Tog upp frågan om skivtvätt med henne igår. Hon säger bara att hon funderat ett tag på frågan och tycker att inköpet skall göras. Inget att snacka om så att säga. Men förnuftigt är det inte!

Åh, finns det något som kan kallas förnuftigt när man fastnat i vinylträsket ;) Du har tur du som har en intresserad sambo, kan inte påstå riktigt samma sak även om hon står ut (till en viss grad) :P

Redigerat av tomano58, 13 februari 2011 - 13:54.

Postad 15 februari 2011 - 09:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0
Snygg skivtvätt Kronkan! Jag förstår dina tvivel om köpet är förnuftigt eller ej. En sån där tvätt kostar runt 18.000 spänn om jag inte är helt felinformerad. Tänk vilken superpickup du kunde ha fått för de pengarna eller kanske en riktigt fin RIAA.....men å andra sidan kommer ju dina vinylskivor nu att bli supertvättade så.... :)

Har själv länge sneglat på att inhandla en skivtvätt, frågan är bara vilken man skall satsa på och i vilken prisklass den skall ligga. Har f.n. c:a 3000 vinylskivor (utökas ständigt) i samlingen och en skivtvätt är absolut nödvändig anser jag. Prisspannet 5.000-10.000 kr passar min plånbok bra och borde vara där det skall ligga eftersom min skivsamling inte är så där jättestor. Finns flera robusta och i hifi- pressen starkt rekommenderade skivtvättar inom prisspannet, den tvätt jag har fastnat allra mest för är den mycket prisvärda Cadence Okki Nokki. Någon som har erfarenhet av just Okki Nokki eller någon annan tvätt inom nämnt prisspann?

Redigerat av GyroSE, 15 februari 2011 - 09:26.

Postad 15 februari 2011 - 13:36

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Snygg skivtvätt Kronkan! Jag förstår dina tvivel om köpet är förnuftigt eller ej. En sån där tvätt kostar runt 18.000 spänn om jag inte är helt felinformerad. Tänk vilken superpickup du kunde ha fått för de pengarna eller kanske en riktigt fin RIAA.....men å andra sidan kommer ju dina vinylskivor nu att bli supertvättade så.... :)

Har själv länge sneglat på att inhandla en skivtvätt, frågan är bara vilken man skall satsa på och i vilken prisklass den skall ligga. Har f.n. c:a 3000 vinylskivor (utökas ständigt) i samlingen och en skivtvätt är absolut nödvändig anser jag. Prisspannet 5.000-10.000 kr passar min plånbok bra och borde vara där det skall ligga eftersom min skivsamling inte är så där jättestor. Finns flera robusta och i hifi- pressen starkt rekommenderade skivtvättar inom prisspannet, den tvätt jag har fastnat allra mest för är den mycket prisvärda Cadence Okki Nokki. Någon som har erfarenhet av just Okki Nokki eller någon annan tvätt inom nämnt prisspann?

Hej

Jag har en Hanss Acoustics skivtvätt den heter RC20 och jag är väldigt nöjd med den. Ljudnivån är lite väl hög på sugen men det är också det som gör den bättre än okki nokki och kostar 5950 på Akkelis Audio så det är mitt tips till dig.
Ha det gött mvh Jas

Postad 15 februari 2011 - 13:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Kanske denna är osåld?
http://www.hifimagas...sp?annonsID=360

Postad 15 februari 2011 - 15:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en Hanss Acoustics skivtvätt den heter RC20 och jag är väldigt nöjd med den. Ljudnivån är lite väl hög på sugen men det är också det som gör den bättre än okki nokki och kostar 5950 på Akkelis Audio så det är mitt tips till dig.
Ha det gött mvh Jas

Tack för tipset! En fråga rörande Hanss Acoustics skivtvätt; går motorn till skivtallriken att köra både med- och motsols?

Postad 15 februari 2011 - 19:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Hej

Ha det gött mvh Jas

Har sökt info om Hanss Acoustics skivtvätt. Jag har funnit att flera recensenter verkar vara kritiska mot att själva sugen inte håller måttet, mycket vätska verkar bli kvar på skivan. Har du upplevt några sådana bekymmer?

Redigerat av GyroSE, 15 februari 2011 - 19:49.

Postad 15 februari 2011 - 22:16

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Idag fick jag hem en kul grej på posten, eller vänta två kul grejer :) Dels skivpucken från Michell Engineering samt en vinyl Motion Picture from Pulp Fiction. Och tro att eller ej men jag slogs av häpnad vilket liv det var i musiken! Aldrig hört på maken, och det kändes verkligen som att allt fanns där, ingenting fattades.

Detta var speciellt på några av låtarna tex. Girl, you'll be a woman soon & If love is a red dress.

Lät så jäkla bra, var stampa takten ständigt & sånt grymt drag i musiken som jag inte upplevt tidigare (oavsett genre)
Vet inte vad det beror på men jag tror alla gånger att vinylspelaren höjde systemet avsevärt jämfört med dvd:n från Toshiba jag spelat upp material från tidigare.

Känns som mitt system äntligen har fått den "sista" pusselbiten för att kunna återge musik till det yttersta. Kul!

Bjuder på en bild på skivpucken:

Postad bild

/Andreas

Vart inhandlades dessa två någonstans. Pulpskivan är ju otroligt bra och jag behöver en puck!

Postad 15 februari 2011 - 22:23

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Pulp fiction-skivan finner du här: http://www.ginza.se/...entifier=664533

Akkelis har skivpucken,kolla under Skivspelare&tillbehör-->blandade tillbehör.

Postad 15 februari 2011 - 22:27

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Skivklämman finns även i helsvart, jag köpe min här: http://cgi.ebay.co.u...em=330289528910

Postad 15 februari 2011 - 23:27

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Vart inhandlades dessa två någonstans. Pulpskivan är ju otroligt bra och jag behöver en puck!

Obs. Ett riktigt bra hjälpmedel till bättre ljud. Men det finns två varianter. Vill minnas att Regaspelare har en egen skivklämma. Tror att deras mittpinne är något kortare.

Postad 16 februari 2011 - 07:33

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Har sökt info om Hanss Acoustics skivtvätt. Jag har funnit att flera recensenter verkar vara kritiska mot att själva sugen inte håller måttet, mycket vätska verkar bli kvar på skivan. Har du upplevt några sådana bekymmer?

Hej igen

Kan med stor säkerhet säga att hanss är den som har bland dom bättre sugarna så vad dom skribenterna får att det skulle vara kvar vätska efter ett helt varv kan jag inte förstå. Visst någon ynka gång får den kanske gå 1 1/2 varv men andra tvättar i denna prisklass får oftast gå minst 2 varv för att bli av med vätskan.

Ha det gött mvh Jas

Postad 16 februari 2011 - 10:47

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hej Alla glada!

har nyligen blivit hooked på vinyl och köpte en instegsspelare modell Pro-ject rpm 1 genie 3 med 2m nål.
Eftersom jag var osäker på att detta skulle passa mig köpte jag ett riaa-stg för 300kr för att testa. Har idag en hemmabioreciever från harman kardon som saknar phono-ingång.

Har nu blivit sugen på att skaffa ett bättre riaa då detta med vinyl faller mig helt i smaken.

Min fråga är egentligen: Ska jag köpa ett dyrare riaa för ca 2000-3000 kr och koppla till min hemmabioreciever eller ska jag kanske köpa en 2.1 förstärkare med inbyggd riaa för ca 3000:-? Vad får jag ut mest av?

Den förstärkare jag tänkt på är: http://butik.hifi-pu...nummer=map103aa

vad tror om ovanstående förstärkare jämfört med 3000kr riaa + hemmabioförstärkare?

Tack för svar. Underbar tråd för övrigt!

Mvh Robin

Redigerat av exerd, 16 februari 2011 - 11:14.

Postad 16 februari 2011 - 14:26

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Tar gärna emot andra tips av förstärkare med phonoingång som passar riktigt bra till skivspelare. helst i 2000-3000 klassen.

Postad 16 februari 2011 - 16:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Hej igen

Kan med stor säkerhet säga att hanss är den som har bland dom bättre sugarna så vad dom skribenterna får att det skulle vara kvar vätska efter ett helt varv kan jag inte förstå. Visst någon ynka gång får den kanske gå 1 1/2 varv men andra tvättar i denna prisklass får oftast gå minst 2 varv för att bli av med vätskan.

Ha det gött mvh Jas

Tack för svar Jas!

Kan ju vara så att modellen har blivit uppdaterad sen dessa recensioner skrevs. Så har ju skett med Okki Nokki, på den uppdaterade version som kom under 2010 är motorn till driften av själva tallriken mer kraftfull samtidigt som sugen också är effektivare.

Ingen härinne som kan ge oss ett utlåtande om Okki Nokki?

Redigerat av GyroSE, 16 februari 2011 - 16:38.

Postad 16 februari 2011 - 20:11

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag har en Okki nokki köpt 2010 men det var den då utgående modellen. Jag tycker den fungerar mycket bra men har inte provat dyrare modeller.
Här är ett klipp med den modell jag har. http://www.youtube.c...h?v=zXXlxL0v78s

Postad 17 februari 2011 - 07:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 087 inlägg
  • 0

Jag har en Okki nokki köpt 2010 men det var den då utgående modellen. Jag tycker den fungerar mycket bra men har inte provat dyrare modeller.
Här är ett klipp med den modell jag har. http://www.youtube.c...h?v=zXXlxL0v78s

Tack för svar!

Hur löser du problemet med den eventuella vätska som blir kvar på skivan efter tvätt och uppsugning? Hänger du upp skivan på tork eller placerar du den i ett specielllt torkställ? Anser du att detta med överflödig vätska är ett problem?

Postad 17 februari 2011 - 13:51

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Använder själv en VPI 16.5 kan verkligen rekomendera den, en stor selger her i Norge! prisvärd om man ser bort från
Svenska priser, bestell från US eller Lyric Hifi (Norge)
http://www.lpgear.co...ode=RECCLEANMAC

Postad 18 februari 2011 - 19:57

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Hur löser du problemet med den eventuella vätska som blir kvar på skivan efter tvätt och uppsugning? Hänger du upp skivan på tork eller placerar du den i ett specielllt torkställ? Anser du att detta med överflödig vätska är ett problem?

Har i regel inga problem med överflödig vätska, Det bästa är nog om du får prova lite själv i butik. Den där tvätten Svensk Roger har är jag grymt sugen på, Bör man inte ha samma märke på skivtvätt och spelare? ;)

Tack till er som kommenterat skivspelarhyllan, Här är en med svart bottenstycke i övrigt som den andra.
Postad bild Postad bild

Postad 23 februari 2011 - 20:07

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Funderingar och funderingar igen..... Det blev inget nytt hus, och det blev inte heller något nytt jobb med fetare lön.... Men det positiva med det är att det är dags att ta tag i systemet igen (och för en gångs skull så finns det lite övertidstimmar på jobbet.....).
Läste just den mycket positiva recensionen av

här

Har våndats länge över vilket steg man ska ta... Riaa-steg först (Heed/Dynavector P75/ASR Mini Basis/PS Audio GCPS osv) eller en ordentlig Pu först... Det ska monteras/köras ihop med en Rega P7 och Goldring 2300.
Jag tror att jag inte kommer att dra iväg upp över 10k för Pu eller Riaa (har inte lyssnat på Asr så jag vet inte om den är så mycket bättre än de andra...). Hur hade ni resonerat i mitt ställe - först riaa eller PU? (Om jag byter Pu först kommer jag att köpa in en MF V-LPS som kommer att få gå tills vidare).

Postad 23 februari 2011 - 20:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Om du måste välja så tror jag du får mer omedelbar och uppenbar musikglädje
med att börja med pickupen.

Beklagar med att det inte blev nåt med husköpet. Det går nya tåg! :wub:

Postad 23 februari 2011 - 20:43

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Några som ska på mässan i helgen då?

Postad 23 februari 2011 - 21:05

Unregistereda88520d7
  • Unregistereda88520d7
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Halloj alla glada vinylare. Är själv helt ny i vinylvärlden, men än så länge är den underbar.
Har länge tänkt o köpa Vinyl men då jag är intresserad utav hembio så har jag kännt att det inte är någon mening.
En dag så var det dags att byta ut recievern, hade en Marantz innan och givitvis skulle jag ha en Marantzare igen, denna gången tog jag i lite mer, det blev en SR7005 och den har ju phono ingång också.

Så jag köpte mig en project debut esprit den med akryltallrik och ortofon alpha.
Funderar på att uppgradera mig till en ortofon 2m Bronze pickup, eller en blue, är det någon större skillnad mellan dom?
Kör på KEF reference högtalare.

Postad 23 februari 2011 - 21:19

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Några som ska på mässan i helgen då?

Visst ja, Solnahallen.
Vilka öppettider ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.