VU+ Satellitmottagare
3303 svar till detta ämne
Postad 09 augusti 2011 - 08:17
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Tackar! Bra info, frågan är ju fortfarande då om man vågar sig på denna eller om man ska fega o köpa ADB när den kommer... Den ständiga pairingrädslan!
Köp en VU+ nu och ha glädje av den så länge den funkar. Livet är för kort för att vänta på något bättre och antagligen finns de bästa produkterna att köpa den dagen man dör. Det är egentligen märkligt hur CanalDigital, genom pairinghot, kan tvinga tusentals kunder att ligga på knä och rycka strömsladdar ur en sunkbox.
Postad 09 augusti 2011 - 12:26
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Frågan är ju också hur ADB-boxen kommer att fungera när CD har kastrerat den med sin mjukvara  - tänk på hur de förstört Sagem-boxen, för den är ju inte så kass rent tekniskt sett.
Med en linuxbox får du också en del annat som t.ex. möjlighet att tanka över inspelat till datorn, streama till andra enheter som pc, androidtelefoner och surfplattor, använda den som en mediaspelare.
Postad 09 augusti 2011 - 20:54
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Får nog snart reserta min Box och spela in en film om hur lätt det är att emigrera. kör nu OpenPli och är, väldigt nöjd med den fast jag innan var en inbiten anhängare av BlackHole.
Postad 09 augusti 2011 - 21:27
Barbrady
-
Barbrady
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Får nog snart reserta min Box och spela in en film om hur lätt det är att emigrera. kör nu OpenPli och är, väldigt nöjd med den fast jag innan var en inbiten anhängare av BlackHole.
Mkt bra ide'!
Postad 13 augusti 2011 - 11:06
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Kan väll själv säga eftersom jag idag använder OpenPli 2.0 att jag har inte haft något strul sedan starten utan allt fungerar perfekt. Startade med OpenPli 1.0 för över 1 år sedan och alla inspelningar har blivit inspelade utan några problem. Helt klart supernöjd med denna box.
Postad 13 augusti 2011 - 12:23
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Kan väll själv säga eftersom jag idag använder OpenPli 2.0 att jag har inte haft något strul sedan starten utan allt fungerar perfekt. Startade med OpenPli 1.0 för över 1 år sedan och alla inspelningar har blivit inspelade utan några problem. Helt klart supernöjd med denna box.
Får ni inga hängningar (med snurrande kugghjul som aldrig släpper) några gånger i veckan som tvingar er att resetta boxen? Spelar ingen roll om jag har minimalt eller flera plugins installerade så blir det så för mig. Kanske är det ännu värre med andra images så detta är den minst "strulande" image. Jag är väldigt nöjd med OpenPL2, för det är dock endast att man får hålla inne powerknappen så den startar om, men konstigt att det skall vara så.
Postad 13 augusti 2011 - 12:35
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Får ni inga hängningar (med snurrande kugghjul som aldrig släpper) några gånger i veckan som tvingar er att resetta boxen?
Det har aldrig hänt mig. Jag kör med OpenPL2.
Postad 13 augusti 2011 - 12:37
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Får ni inga hängningar (med snurrande kugghjul som aldrig släpper) några gånger i veckan som tvingar er att resetta boxen?
Nope,inte med Open PLi 2.0. Gör om gör rätt....
Postad 13 augusti 2011 - 13:39
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Nope,inte med Open PLi 2.0. Gör om gör rätt....
Gärna det, hur gör man??? Har provat att flasha om med olika releaser sedan i jan/febr med samma resultat. Vad är hemligheten??
Postad 13 augusti 2011 - 14:36
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Gärna det, hur gör man??? Har provat att flasha om med olika releaser sedan i jan/febr med samma resultat. Vad är hemligheten??
Finns ingen hemlighet, allt står på div forum ,bara att läsa . Denna tråden har 54 sidor du kan plöja igenom,om du nu inte redan gjort detta.
Postad 13 augusti 2011 - 14:47
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Får ni inga hängningar (med snurrande kugghjul som aldrig släpper) några gånger i veckan som tvingar er att resetta boxen? Spelar ingen roll om jag har minimalt eller flera plugins installerade så blir det så för mig.
Som andra säger, är detta inget problem som varken jag eller andra har Det spelar ingen roll om du försöker med tidigare versioner, för felet ligger inte i Pli utan i din box. Antingen har du en HDD som strular eller har du ett hårdvarufel i boxen För inte ens handhavande fel, gör att boxen hänger sig så ofta som du beskriver
Postad 14 augusti 2011 - 04:41
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Finns ingen hemlighet, allt står på div forum ,bara att läsa . Denna tråden har 54 sidor du kan plöja igenom,om du nu inte redan gjort detta.
Jag har plöjt igenom både detta forumet och andra, tro mig. Kan inte göra mycket mer än att flasha om när något inte fungerar att tweka. Ingen som verkar veta vad som är fel, inkluderat dig. Lätt att bara slänga ur sig ett myndigt "gör om, gör rätt" utan att kunna ge ett vettigt vägledande svar sedan vad som gjorts fel.
Postad 14 augusti 2011 - 04:48
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Som andra säger, är detta inget problem som varken jag eller andra har
Det spelar ingen roll om du försöker med tidigare versioner, för felet ligger inte i Pli utan i din box. Antingen har du en HDD som strular eller har du ett hårdvarufel i boxen För inte ens handhavande fel, gör att boxen hänger sig så ofta som du beskriver
Det finns andra som har samma fel som jag. Sett tidigare i bl.a. denna tråden, även Ruva har haft detta fenomen tidigare har jag för mig. Därav att jag ställde frågan till bl.a. honom. Kanske jag inte uppdaterar mjukvaran lika ofta som många i den här tråden, därav att de inte upplever de problem som jag har. Hdd eller hårdvarufel tvekar jag på då problemen försvinner o jag resettar boxen, för att sedan dyka upp igen efter några dagar. Så fort man flashat om håller den sig ganska stabil i kanske en vecka-10 dagar, sen hänger den sig tätare och tätare tills man flashar igen. Hade det varit hårdvara så hade inte tiden mellan hängningarna förändrats i förhållande till flashningarna utan varit ganska konstant istället.
Postad 14 augusti 2011 - 11:01
xjeldc
-
xjeldc
-
Amatör
-
-
62 inlägg
... Så fort man flashat om håller den sig ganska stabil i kanske en vecka-10 dagar, sen hänger den sig tätare och tätare tills man flashar igen. Hade det varit hårdvara så hade inte tiden mellan hängningarna förändrats i förhållande till flashningarna utan varit ganska konstant istället.
Jag har ej de problem du beskrivit. Kan det ha att göra med hur man stänger av. Jag håller nere on/off tills det kommer en meny, går längst ner och väljer stäng av. Det är det läge som drar minst ström. Tar dock lite längre tid att starta upp sen, men det kanske som bieffekt gör den stabil. Värt att prova.
Postad 14 augusti 2011 - 11:21
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Brusquini Möjligt att andra haft samma eller liknande fel, men jag har aldrig haft detta fel på någon av mina boxar någonsin. Sedan borde det vara större chans att det händer om man uppdaterar ofta till ostabila FW som jag gör än när man har samma FW under längre tid som du har. Eftersom att flertalet inte har ditt problem och vi använder samma FW, så tyder det mer på Hårdvarufel än mjukvarufel. Det kan också vara något som stör din box i nätverket eller som jag skrev en felaktig HDD Du kan också ha en felaktig switch eller en kass nätdel. Det kan vara så mycket som är fel. Men det är inget fel på mjukvaran. Då hade alla haft samma fel, då mjukvaran är det enda vi har gemensamt. Kan det ha att göra med hur man stänger av. Jag håller nere on/off tills det kommer en meny, går längst ner och väljer stäng av. Det är det läge som drar minst ström. Tar dock lite längre tid att starta upp sen, men det kanske som bieffekt gör den stabil. Värt att prova.
Varför skulle man någonsin stänga sin box, annat än när man är på semester ?
Postad 14 augusti 2011 - 17:09
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag har ej de problem du beskrivit. Kan det ha att göra med hur man stänger av. Jag håller nere on/off tills det kommer en meny, går längst ner och väljer stäng av. Det är det läge som drar minst ström. Tar dock lite längre tid att starta upp sen, men det kanske som bieffekt gör den stabil. Värt att prova.
Jo, precis. Jag stänger endast i standby. När den hängt sig så räcker det att hålla inne on/off, förvisso i detta fallet tills den startar om för att den skall fungera igen i några dagar. När den blir för tråkig flashar jag om den igen, med resultat att den inte hänger sig på nån vecka. Får väl testa att stänga den som du för att se om det hjälper. Fungerar epg-refresh och timerinspelningar även från "riktig avstängning"? Jag har fått för mig att den skall stå i "standby" för att det skall fungera. VI spelar in en hel del på natt-tid när vi inte tittar nämligen.
Postad 14 augusti 2011 - 17:36
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Brusquini
Möjligt att andra haft samma eller liknande fel, men jag har aldrig haft detta fel på någon av mina boxar någonsin. Sedan borde det vara större chans att det händer om man uppdaterar ofta till ostabila FW som jag gör än när man har samma FW under längre tid som du har.
Det beror ju på hur ofta du flashar om och startar om din box. Flashar du din en gång i veckan så hinner du ju inte uppleva problemen eftersom de inte dyker upp förren ungefär så lång tid efter flashning. Jag tycker mer att det verkar vara nåt som äter upp minnet och vägrar släppa det, så att efter en period så finns inget minne kvar att utnyttja och då hänger sig skitet. Eftersom att flertalet inte har ditt problem och vi använder samma FW, så tyder det mer på Hårdvarufel än mjukvarufel. Det kan också vara något som stör din box i nätverket eller som jag skrev en felaktig HDD
Min uppfattning är att flertalet som har en sån här box har det för att kunna fixa och tweka in i det oändliga dels för att få den exakt så som de vill ha den, dels för att det är en hobby för dem att fixa och dona med elektroniska prylar, script och liknande. Därmed så bytas och uppdateras det hela tiden till nya images, det kommer ju faktiskt en ny uppdatering/image vareviga dag av Open Pli2 och de används säkerligen konstant. Jag i min tur vill också kunna ställa in boxen så att den passar mig, men när den sen fungerar så är jag inte det minsta intresserad att pela med den längre. Omflashning vill jag helst slippa fram till det kommer några funktioner som jag anser mig ha nytta av. Hade det varit hårdvara, låt säga hdd så hade felet inte försvunnit vid en omflashning för att återkomma tätare och tätare, utan hade varit konstant hela tiden. Du kan också ha en felaktig switch eller en kass nätdel. Det kan vara så mycket som är fel. Men det är inget fel på mjukvaran. Då hade alla haft samma fel, då mjukvaran är det enda vi har gemensamt.
Att det kan vara mycket som är fel håller jag med om, och det är då det är bra med forum där man kan ställa frågor, OM det inte kommer myndiga små stridsrop som inte tillför något i felsökningen/frågeställningen/hjälpsöket och få svar från andra som antingen har samma fel eller inte har det. För att kunna felsöka MÅSTE man ha något som är rätt som referens och helst andra felaktiga som har blivit tillrättade för att hitta sina egna fel. Givetvis fungerar det att alla tusental som har en maskin sitter hemma och försöker samma sak utan att upplysa varandra om utgången också, men det är ju knappast rationellt att göra så. Vi har ju inte EXAKT samma mjukvara då jag t.ex. idag har en från mitten av juli. Sannolikheten att du har en annan är ganska stor, eller hur. Vi ändrar och ställer in olika och använder olika plugins m.m.
Postad 14 augusti 2011 - 17:42
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Vi har ju inte EXAKT samma mjukvara då jag t.ex. idag har en från mitten av juli. Sannolikheten att du har en annan är ganska stor, eller hur. Vi ändrar och ställer in olika och använder olika plugins m.m.
Då kan man ju fråga sig varför du inte har den senaste ? Vi andra kör Pli 2.1 nu Kanske vore bättre om du uppdaterade framåt, istället för bakåt  Gå in på plis hemsida och ladda ner den senaste och återkom när du testat den är mitt förslag
Redigerat av Unregistered2000, 14 augusti 2011 - 17:43.
Postad 14 augusti 2011 - 20:57
xjeldc
-
xjeldc
-
Amatör
-
-
62 inlägg
... Fungerar epg-refresh och timerinspelningar även från "riktig avstängning"? Jag har fått för mig att den skall stå i "standby" för att det skall fungera. VI spelar in en hel del på natt-tid när vi inte tittar nämligen.
Ja, både EPG refresh och inspelning fungerar numera efter riktig avstängning. Som jag använder för att det sparar ström.
Postad 15 augusti 2011 - 01:56
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Då kan man ju fråga sig varför du inte har den senaste ?
Vi andra kör Pli 2.1 nu
Kanske vore bättre om du uppdaterade framåt, istället för bakåt 
Gå in på plis hemsida och ladda ner den senaste och återkom när du testat den är mitt förslag
För att jag flashade senast om i mitten på juli...ganska enkel anledning=/ Har tagit ner 2.1 nu Tack för tipset Uppdaterar inte bakåt, det fanns inte nyare i mitten på juli. Som jag sa, jag flashar inte om varje dag som flertalet gör, vilket i sig gör att de ovetande kör en programvara som blir segare och segare efter nån vecka  Ska se om jag hinner att testa denna imorgon. Ja, både EPG refresh och inspelning fungerar numera efter riktig avstängning. Som jag använder för att det sparar ström.
Ska prova detta efter att jag har flashat in 2.1, om det fortfarande strular.
Postad 15 augusti 2011 - 07:19
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Åt vilket håll ska jag vrida parabolen, lite åt vänster eller höger för att få in Viasat? Det gäller väll hela Sverige men jag bor i trakterna runt Borås.
Postad 15 augusti 2011 - 08:10
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Uppdaterar inte bakåt, det fanns inte nyare i mitten på juli. Som jag sa, jag flashar inte om varje dag som flertalet gör, vilket i sig gör att de ovetande kör en programvara som blir segare och segare efter nån vecka 
Vad snackar du för skit,,,, flashar om varje dag ? Open PLi 2.0 med Enigma från Maj, funkar perfekt och nej jag stänger inte av min box helt .Antingen står den i standby eller är det på.Boxen har över 11 000 upptagna kanalplatser driver 2st motorparaboler ,spelar in på en server via nätverket , har över 300 gjorda inspelningar och ingen missad.Har flertalet plugin osv . Min box kan ha en uptime på månader utan att den BEHÖVER bootas om Du har ju fått tips på vad som kan strula men du vägrar gå på deras linje, så lycka till . ..
image.jpg 21,92K
5 Antal nerladdningarÅt vilket håll ska jag vrida parabolen, lite åt vänster eller höger för att få in Viasat? Det gäller väll hela Sverige men jag bor i trakterna runt Borås.
Det beror ju på var den står i nuläget, står den på ex 1W så skall du vrida lite åt vänster om du tittar mot satellitebanan
Redigerat av Hakon, 15 augusti 2011 - 08:12.
Postad 15 augusti 2011 - 10:16
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Vad snackar du för skit,,,, flashar om varje dag ?
Snackar inte skit. Flertalet, därmed inte sagt DU, leker med flash, inställningar, plugins och startar om den i princip dagligen. Säg om, Säg rätt, eller hur är det nu du brukar predika? Open PLi 2.0 med Enigma från Maj, funkar perfekt
Vilken är det du kör? Skulle gärna prova den och se om den fungerar på min. och nej jag stänger inte av min box helt .Antingen står den i standby eller är det på.Boxen har över 11 000 upptagna kanalplatser driver 2st motorparaboler ,spelar in på en server via nätverket , har över 300 gjorda inspelningar och ingen missad.Har flertalet plugin osv . Min box kan ha en uptime på månader utan att den BEHÖVER bootas om
Jag har aldrig påstått att just DIN strular, men MIN gör och jag försöker att få rätt på det. Du har ju fått tips på vad som kan strula men du vägrar gå på deras linje, så lycka till .
Att jag fått tips på saker som KAN strula betyder inte att det är just dessa, och vanlig standard felsökningsrutiner visar att det inte är dessa saker. Kan du förklara t.ex. hur en hdd eller switch skulle ställa till det så att maskinen blir segare och segare efter ungefär en vecka för att sedan fungera som den skall igen för att man flashar om boxen? OBS! retorisk fråga, svara inte, jag vet redan... Gör om, gör rätt DU behöver inte bry dig om att svara mig hädanefter, för du tillför aldrig något relevant i diskutionen, bara en massa översittar-ordbajs om hur mycket mer du kan, tyvärr utan att dela med dig av det.
Postad 15 augusti 2011 - 11:20
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Det beror ju på var den står i nuläget, står den på ex 1W så skall du vrida lite åt vänster om du tittar mot satellitebanan
Tack, blir att sedan prova med Androidnallen och appet Droid för att få tillbaka rätt position till Tor igen. Jag har några paraboler liggande och får, efter att jag vet om jag får kodning på Viasat eller inte, plocka fram en av mina extra paraboler och föröka få till det med swithningen om det går mot Canal Digitals orginalhuvud. Men tror att det är Canal Digitals fantastiska orginalbox som sätter hinder för att det inte ska gå, så nog ska det funka på Vu+Duo. Återkommer nog med frågor hur man gör om jag inte kommer på det själv. Skiljer det mycket på Sirius 4,8/5.0E och Thor på 0,8W? I runda tag mm, cm, eller dm? Har för mig att när min motorparabol fungerade (fågelbadsmodellen) vred den sig rätt mycket mellan Thor, Fd Hotbird och Astra. Hm. hittade det här: Det är väl 5,6 grader mellan Thor och Sirius, så vinkeln har du där. Hur många centimeter det blir beror på var du mäter och hur långt det är från skålen till väggen.
Lossa microvågshuvudet och flytta det i sidled tills du får signal. Sen vet du.
Och detta bra tips om jag får in Viasat på Vu+Duo efter min test: Eller så köper du ett sidmatningskit som är till för att använda två st LNB'er på. Så sätter du bara LNB'n i den andra positionen så har du mottagning. Borde fungera utan problem och utan att du behöver vrida parabolen något alls.
Redigerat av ruva, 15 augusti 2011 - 11:37.
Postad 15 augusti 2011 - 11:36
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3 967 inlägg
Brusquini: Har du provat med VIX's image till Vu+? Jag kör den här hemma och den fungerar kanon. Har iofs inte haft problem med PLi heller men gillade VIX då den hade ett par funktioner inbyggda i sig så man slapp ladda ner plugins. Det kan ju vara idé att testa den. Den bygger på PLi's image så alla bra saker med Pli finns där såsom textning och annat smått och gott. Det kan ju inte skada i alla fall. Kanske går det bättre för dig med VIX image. Den uppdateras också av killarna i det teamet men inte alls lika fort som Pli, då de vill testköra det mesta innan de pushar ut en uppdatering. Bifogad fil är den senaste sm finns att ladda ner men gör man en onlineuppdatering när den är installerad så kommer den att hoppa upp till 2.2.109.
ViX_2.2.100_vuduo_usb.zip 40,4MB
15 Antal nerladdningarSkiljer det mycket på Sirius 4,8/5.0E och Thor på 0,8W? I runda tag mm, cm, eller dm?
6 grader är det som skiljer så inte så mycket. Ca 7cm eller nåt väldigt snabbt mätt på min parabol.
Redigerat av Berggren, 15 augusti 2011 - 11:40.
Postad 15 augusti 2011 - 12:01
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ca 7cm ska man våga  Fast tanten när hon kommer hem ska se fotboll på Sport HD eller mangla mig sönder och samman. Jag har nog ett gammalt Canl Digital-stag med sidomatning (från tiden när de körde från 2 satelliter) gömd någon stans. Kunde ju prova med den imorgon om den går att sätta på nuvarande parabol eller byta ut parabolen helt mot den gamla. Nuvarande parabol Min gamla parabol Om jag sätter upp den gamla parabolen, hur gör jag då? De två kablarna från Canal Digitals dual(4)huvud till en splitter och Viasat till egen ingång på mottagaaren? Vilken av dessa splitter tror ni passar då? http://www.satpro.se...&...=128&show=1http://www.netonnet....21/148147.4271/
Redigerat av ruva, 15 augusti 2011 - 12:54.
Postad 15 augusti 2011 - 13:08
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Är inte Viasat på: Astra 4A at 4.8°E nu för tiden?
Regnet piskar elakt ute.
Fick dålig signal från Astraa 4A (40%) men fick i alla fall in TV3 en stund innan signalen dog. En björk i vägen, tror jag,
Redigerat av ruva, 15 augusti 2011 - 16:06.
Postad 15 augusti 2011 - 16:14
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Brusquini: Har du provat med VIX's image till Vu+? Jag kör den här hemma och den fungerar kanon. Har iofs inte haft problem med PLi heller men gillade VIX då den hade ett par funktioner inbyggda i sig så man slapp ladda ner plugins. Det kan ju vara idé att testa den.
Den bygger på PLi's image så alla bra saker med Pli finns där såsom textning och annat smått och gott. Det kan ju inte skada i alla fall. Kanske går det bättre för dig med VIX image. Den uppdateras också av killarna i det teamet men inte alls lika fort som Pli, då de vill testköra det mesta innan de pushar ut en uppdatering. Bifogad fil är den senaste sm finns att ladda ner men gör man en onlineuppdatering när den är installerad så kommer den att hoppa upp till 2.2.109.
ViX_2.2.100_vuduo_usb.zip 40,4MB
15 Antal nerladdningar
Tackar. Skall prova med det i veckan.
Postad 15 augusti 2011 - 17:40
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
@Brusquini Du e rolig du du vill inte att jag svarar men ändå efterfrågar du efter mer info om vad jag kör för image vers. Koppla bort din HDD , inga USB stickor eller annat skit i boxen, ej heller nätverket . Flasha med valfri image, VIX eller PLi spelar ingen roll då VIX bygger på PLi. Konfiguera din box så att du kan titta på TV, strunta i plugins Försök inte att göra några inspelningar eller timeshift för då tuggar den upp vad som är ledigt i minnet, och då kan du få se på seeeg box. Nu har du en clean installation inget tjafs som skall kunna störa ,kör med detta ett tag och se om det hjälper.Om det nu skulle vara så att det hjälper koppla då in din HDD men bara denna ingen annan ändring. BTW kolla över alla dina kopplingar på din coaxkabel , speciellt utvändigt . Alla kopplingar skall vara tätade med självvulkande tejp och INTE eltejp. Bästa valet är presskopplingar men inte nödvändigt. Nu har du lite att gå på ,jag säger inte att detta hjälper, men för katten börja någonstans.Jag får en liten vibb av att minnet i din box "käkas upp" efter hand, jag kan ha fel det vet jag för jag har haft det en gång förrut. En sak till man behöver inte flasha om för att få in den senaste image av samma utgåva , finns ju möjligheten att göra onlineupdate i ex PLi . Funkar i det flesta fall att gör det online, men det finns tillfällen när man måste flasha. Att hålla på och flasha om varje dag e ju bara jönsigt.
Postad 15 augusti 2011 - 17:43
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
+1
Så sant som det är skrivet Hakon
Postad 15 augusti 2011 - 17:52
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
@Ruva
Det du skall ha är en DiSEqC switch tvåvägs, inte splitter det är något annat.
Den du länkar till NetOnNet är ok.
En kabel ifån ditt Canal Digital Quad LNB (fyrvägs) in i port 1 switchen den andra kablen ifrån Viasat LNB in i port 2 i switchen och kabel ifrån switchen in i TUNER A i din VU box, överbliven kabel ifrån Canal Digital LNB in i TUNER B.
Att vrida ifrån 1W till 4,8 E är bara ett par mm på röret mätt, sätt ett märke var ditt nuvarande läge är så att du vet hur mkt du vrider, plus att du hittar tbx var du har 1W.
Ett bra alt är att sätta upp TRIAX parran om inte du kan flytta över det dubbla LNB fästet till din nuvarande parra, kolla om det kan passa .
OBS när du håller på och kopplar stäng av strömmen på din Vu Box,detta är viktigt.
Redigerat av Hakon, 15 augusti 2011 - 17:54.
Postad 15 augusti 2011 - 19:14
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Tackar, då blir det en sväng till NetOnNet.
Passar Canal Digtals parabolhuvud i Triaxen (Den gamla Canal Digitalparabolen de skickade förr) kan jag ju lika gärna byta parabol. Jag tror även att Triaxen är lite större än den nya från Canal Digital. Ja det är inte mycket som skilljer mellan Astra och Thor/Intersat men björken skymmer nog en anings aning även Thor-satteliten men kan ju ansa den på sidan.
Bra att du sa att man ska stänga av strömmen till mottagaren för det hade jag nog glömt annars.
Redigerat av ruva, 15 augusti 2011 - 19:15.
Postad 15 augusti 2011 - 19:32
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
...Passar Canal Digtals parabolhuvud i Triaxen (Den gamla Canal Digitalparabolen de skickade förr) kan jag ju lika gärna byta parabol. ...
En liten varning här. Canal digital skickade under några år med FEL duoblock (LNB fästet) till Triaxparabolen. Om man ska ta in Thor och Astra (fd. Sirius) på en parabol måste man kolla att båda LNB hamnar i "brännpunkten" För att räkna ut detta innan man monterar kan man använda en teknikminiräknare. TAN ur skillnadsvinkeln mellan satelliterna X fokalavståndet = CC avstånd på huvudena.
Postad 15 augusti 2011 - 22:26
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Min Triax fungerade bra när den satt uppe förra gången på samma ställe (AC3, ska verkligen huvudena stå åt varsitt håll?). Hoppas jag inte pillat på höjdställaren sedan dess. Jag tror dock att det nyare huvudet är för tjock för att klämmas in men det märker jag imorgon. Här har ni björken som kan vara ivägen. (Den var mindre när den gamla parabolen satt uppe).
Väst är åt höger
2011_08_15_20.16.22.jpg 25,04K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av ruva, 15 augusti 2011 - 22:35.
Postad 16 augusti 2011 - 10:36
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Brukar inte använda webinterfacet, men fick för mig att göra det
Vad har hänt ?
Kunde inte komma åt boxen utan fick avinstallera webinterfacet för att installera ett annat märkt "old"
Har inga problem med webinterfacet från mina dreamboxar utan bara VU+
Det funkar med "old" webinterface, men varför inte med det nya ?
Något jag helt har missat !
Postad 16 augusti 2011 - 10:59
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Min Triax fungerade bra när den satt uppe förra gången på samma ställe (AC3, ska verkligen huvudena stå åt varsitt håll?). Hoppas jag inte pillat på höjdställaren sedan dess. Jag tror dock att det nyare huvudet är för tjock för att klämmas in men det märker jag imorgon. Här har ni björken som kan vara ivägen. (Den var mindre när den gamla parabolen satt uppe).
Väst är åt höger
Ruva det finns bra motorsågar att använda
Postad 16 augusti 2011 - 12:21
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ruva det finns bra motorsågar att använda 
(Mitt webinterface fungerar utmärkt på OpenPli) Behövs ingen motorsåg då jag efter att lekt lite med Viasat kom fram till att deras utbud inte är för mig. Många kanaler man ska betala extra för inpaketerade med rena skräpkanalerna och filmer i 4:3 format och ingen HD-TV på Vu+Duo. Jag håller mig till Canal+ tills de slår på CI+. Lagt ner Viasat men roligt att prova när jag fick tillgång till annans kort men inte värt kostnaden med 2 abonnemang. Triaxantennen var 10 cm större både på längden och bredden. Någon som vet om den är särskilt anpassad till två huvuden eller är det bara att byta fronten och köra (väldigt lätt att ta bort på bägge parabolerna)? Kan man alltså köra en dualparabol som singel (ett huvud i mitten). Blir ju lite extra marginal med lite större parabol.
Redigerat av ruva, 16 augusti 2011 - 12:28.
Postad 16 augusti 2011 - 16:27
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Kan man alltså köra en dualparabol som singel (ett huvud i mitten). Blir ju lite extra marginal med lite större parabol.
Japp det bör funka om du kan flytta över fästet och det samma vinkel på hållaren när den kommit på plats.
Redigerat av Hakon, 16 augusti 2011 - 16:27.
Postad 17 augusti 2011 - 12:59
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Tack, jo det ska nog passa efter att jag mätt och kollat noga. Bara att trycka ur de två gummi-pikarna. Kanske klarar utrustningen då väder innan åskskur när molnen är tjockas. Regnar det är det inga problem nu, men 20 minuter innan kraftigt regn går min bild bort på HD kanalerna som annars har SNR-signal 87% (SD 98%).
Postad 20 augusti 2011 - 08:06
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Brukar inte använda webinterfacet, men fick för mig att göra det
Vad har hänt ?
Kunde inte komma åt boxen utan fick avinstallera webinterfacet för att installera ett annat märkt "old"
Har inga problem med webinterfacet från mina dreamboxar utan bara VU+
Det funkar med "old" webinterface, men varför inte med det nya ?
Något jag helt har missat !
Webinterfacet bröt mot licensreglerna. Därför vid uppdatering av det pluginet tog man bort funktionen. Läs mer här
Redigerat av Unregistered841d930f, 20 augusti 2011 - 08:21.
Postad 29 augusti 2011 - 09:33
Posti2ggr
-
Posti2ggr
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Ni som har haft eran VU+ Duo ett tag nu och som haft möjlighet att jämföra mot era tidigare boxar, hur bedömmer ni bildkvaliten? Jag vet att bildkvalite kan vara subjektiv eller hur man har det inställt. Har tyvärr bara en 42" Andersson som inte har den bästa bild men tycker att man borde kunna få bättre bild ifrån en nyare mottagare om den nu har bättre bildkvalitet.
Jag har varje gång jag köpt ny box sett en märkbart bättre bild, ifrån DM5620 till DM7020 till DM800.
Jag kör nu DM800HD samt en DM600 PVR, och om man jämför funktioner hos VU+ Duo mot DM800 så verkar ju dom vara betydligt fler i VU'n men man vill ju ha bättre bild också när man köper en ny mottagare. Jag testade en kompis Miraclebox9 och tyckte att den hade märkbart bättre bild än min DM800. Glömde att köra den mot min projektor
Det står just nu emellan Miraclebox9 och VU+ Duo, Miraclebox för att den är riktigt snygg samt jag har sett att den bilden är bra, VU+ Duo för att den idagsläget är mer lik en Dreambox där man kan fippla lite med olika imagar.
Edit: Kör DVBS/S2
Redigerat av Posti2ggr, 29 augusti 2011 - 09:39.
Postad 29 augusti 2011 - 09:42
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Det står just nu emellan Miraclebox9 och VU+ Duo, Miraclebox för att den är riktigt snygg samt jag har sett att den bilden är bra, VU+ Duo för att den idagsläget är mer lik en Dreambox där man kan fippla lite med olika imagar.
Edit: Kör DVBS/S2
Det har ju kommit en ny Vu+ box, Vu+ Uno vet inte riktigt hur den är. Men kan vara värd att ta en titt på? Mvh Mattias
Postad 30 augusti 2011 - 20:20
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
OpenPliNågon som vet hur man kan lägga in olika dags-serier i mappar- Jag gör det nu på datorn med att skapa mapp och dra över dem. Jag har försökt att ställa in detta i webbinterfacet men kommer inte längre än till /HD/Movie/ Enda funktionen tillsammans med VOID jag saknar från CD: s högljudda originalbox.
Postad 01 september 2011 - 17:47
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Inget svar på föregående fråga så då ställer jag en till:
Hur får man Google Chrome att öppna stream från Webinterfacet i VLC utan att kopiera och klistra in i VLC.
Postad 02 september 2011 - 05:48
Posti2ggr
-
Posti2ggr
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hur får man Google Chrome att öppna stream från Webinterfacet i VLC utan att kopiera och klistra in i VLC.
Vet inte om detta kan vara till nån hjälp. Tyvärr har jag ännu ingen VU+ och kör inte heller Chrome men med DM800 och Mozilla Firefox så fungerar det på det viset att när man installerar VLC så lägger man till browserplugin för Mozilla. Har inte installerat VLC på ett tag så jag vet inte om det finns browserplugin för Chrome. Men om du har installerat Chrome efter VLC så testa att installera om VLC, lycka till.
Postad 02 september 2011 - 13:55
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hur får man Google Chrome att öppna stream.m3u från Webinterfacet i VLC utan att kopiera och klistra in i VLC.
Det verkar inte som om man kan det med Chrome. Däremot kan du sätta associationen i Windows som Chrome sedan använder sig av när du väljer att öppna en fil. När du klickat i webinterfacet för att se en kanal, välj att spara stream.m3u som filen kallas till din dator. Högerklicka på filen och välj öppna med och där väljer du standardprogram. I denna ruta väljer du vlc. Nästa gång du klickat för att se en kanal, högerklicka på filen stream.m3u nere till vänster i Chrome som du får och välj öppna alltid filer av denna typ. Vlc bör öppnas automatisk i fortsättningen när du vill se en kanal.
Redigerat av Unregistered841d930f, 02 september 2011 - 13:56.
Postad 02 september 2011 - 16:45
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
OpenPli
Någon som vet hur man kan lägga in olika dags-serier i mappar- Jag gör det nu på datorn med att skapa mapp och dra över dem. Jag har försökt att ställa in detta i webbinterfacet men kommer inte längre än till /HD/Movie/
Enda funktionen tillsammans med VOID jag saknar från CD: s högljudda originalbox.
Japp det kan man, logga in med ett FTP program och skapa mappar i /media/hdd/movie Här kan du skapa vilka mappar du vill sedan kan du "directa" din inspelning till valfri mapp.
Postad 04 september 2011 - 18:44
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jo, det gick men var lite ologisk bök att sedan få till det i mottagaren. Kom på att man får trycka på meny och lägga till bibliotek. Synd att det inte går sköta från Webinterfaces.
Jag tackar!
Postad 05 september 2011 - 19:26
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Hej!
Är det någon som använder sin VU+ Duo för att streama live till sin iPad via appen "Dreambox Live", och isåfall går det att ha en kanal på TVn och en på iPaden.
tack på förhand.
edit. Har hittat svaret, ja, det går.
Har plöjt igenom första 22 sidorna, längtar som f-n till att börja leka med Duon som kommer imorgon.
Någon mer programvara som behövs för att se på TV i datorn eller är det enbart VLC? Antar att de funkar bra på mac också.
Redigerat av FocusST, 06 september 2011 - 15:26.
Postad 06 september 2011 - 15:25
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
tryckte på citera ist. för editera.
Redigerat av FocusST, 06 september 2011 - 15:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|