http://www.head-fi.o...adphone-amp-dac
Denon AH-D5000
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-500
(Hörlurar)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
Philips Fidelio L1
(Hörlurar)
Rapporterad
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset
(Hörlurar)
Rapporterad
|
9
|
(14)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-560 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Oppo PM-1
(Hörlurar)
|
8
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AH-MM400 Over-ear
(Hörlurar)
Rapporterad
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Pioneer SE-Master1 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(2)
|
Inga priser | |
Sennheiser HD 800S Over-ear
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
16 190:- | |
Focal Utopia II (2022) Over Ear
(Hörlurar)
|
8
|
(0)
|
57 890:- |
Focal Utopia (32 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon D2000/5000/7000 Mod (85 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon AH-D5000 (53 inlägg)
|
12 år sedan |
Review - HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2r2 (0 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 18 March 2016 - 10:34
http://www.head-fi.o...adphone-amp-dac
Postad 19 March 2016 - 18:18
Var på Ljudmakarn i huvudstaden och provlyssnade både nya Sennheiser HD-800s och Hifiman Edition X. HD-800s är ett lyft mot den gamla HD-800. Låter mjukare och inget av det vassa och lite jobbiga i diskanten finns kvar. Jag hade behållit HD-800 om de låtit som HD-800s gör idag! Fortfarande lite gråa i ljudet och det saknas lite längst ner för att jag skulle toppranka dem!
Edition X låter däremot helt fantastiskt. Rent, öppet med perfekt klang (jag hade med min egen hörlurskabel som jag använder till HE-1000).
Perfekt kombo med min portabla Sony NW-ZX2. Är inte så säker på att HE-1000 låter så mycket bättre än Edition X. Edition X är både mer lättdriven och har ett lite mer intimt ljud. HE-1000 har en större ljudbild och man sitter längre bak i publiken. HE-1000 känns lite mer referens medan Edition X är lite roligare. Frågan är vad som är bäst
Bifogad fil(er)
Postad 19 March 2016 - 19:41
Var på Ljudmakarn i huvudstaden och provlyssnade både nya Sennheiser HD-800s och Hifiman Edition X. HD-800s är ett lyft mot den gamla HD-800. Låter mjukare och inget av det vassa och lite jobbiga i diskanten finns kvar. Jag hade behållit HD-800 om de låtit som HD-800s gör idag! Fortfarande lite gråa i ljudet och det saknas lite längst ner för att jag skulle toppranka dem!
Edition X låter däremot helt fantastiskt. Rent, öppet med perfekt klang (jag hade med min egen hörlurskabel som jag använder till HE-1000).
Perfekt kombo med min portabla Sony NW-ZX2. Är inte så säker på att HE-1000 låter så mycket bättre än Edition X. Edition X är både mer lättdriven och har ett lite mer intimt ljud. HE-1000 har en större ljudbild och man sitter längre bak i publiken. HE-1000 känns lite mer referens medan Edition X är lite roligare. Frågan är vad som är bäst
Edition X är på min lista nu. Lyssnade idag också. Vilka förstärkare provade du med?
Postad 19 March 2016 - 19:58
Körde bara med min Sonyspelare eftersom jag vet hur den låter! Det är en Japan modell med högre output ![]()
Postad 19 March 2016 - 20:24
Postad 19 March 2016 - 21:08
Körde bara med min Sonyspelare eftersom jag vet hur den låter! Det är en Japan modell med högre output
Ok jag testade med ett antal förstärkare och även med min LG V10 (ESS DAC och hörlursförstärkare av något
slag). Lät riktigt bra med allt.
Postad 20 March 2016 - 12:42
Postad 04 April 2016 - 22:16
Kl 19 på tisdag så släpps en ny serie av Cavalli Audio Liquid Carbon. Verkar som det blir $799 inkl lite goodies.
Den är mycket bra jag föredrar den före tex Auralic Taurus II, Oppo HA-1 och det mesta andra jag hört. Liquid Carbon spelar ytterst trevligt med alla mina lurar jag hunnit testa med. Och den har livstids garanti numera.
http://www.cavalliaudio.com/
Hype-fi tråden här om någon är intresserad
http://www.head-fi.o...n#post_12477119
Och en något mer nyanserad bild på SBAF förhoppningsvis
http://www.superbest...uid-carbon.267/
Redigerat av Bogge, 04 April 2016 - 22:49.
Postad 11 April 2016 - 20:48
Ok ett litet bang for the buck tips om ni har tröga hungriga lurar. 1300kr på eBay.

Postad 12 April 2016 - 06:55
Nr2 är den portabel till telefon eller? Kanske kan vara något till mina Hifiman
Postad 12 April 2016 - 12:36
Första förstärkaren såg riktigt intressant ut. Har med CSN inte riktigt budget för den och hörlursuppdatering är rätt långt bort.
Nr2 är den portabel till telefon eller? Kanske kan vara något till mina Hifiman
Nope den är usb via dator endast.
Postad 16 April 2016 - 22:18
Så var gamla trotjänarna moddade lite till. Träkåpor på plats. Diskanten blev mildare och behagligare än med mina Dynamatmoddade orginalkåpor. Och utseendet är überpremium nu, sjukt nöjd. %&! så bra de låter fortfarande.

Postad 16 April 2016 - 22:34
Snygga. Vad är det? LA7000?
D2000 med kåpor från Lohb på Head-fi. Han finns på ebay också
http://www.ebay.com/...353.m1438.l2754
Postad 18 April 2016 - 19:09
Bogge, finns en tråd för Denon mods!
Tycker att dina bilder hör hemma där och inte i denna High End tråd!
Postad 04 July 2016 - 19:07
Har förstått att Mojo ska vara en helt okej mackanick att använda som dac och hörlursförstärkare. Den har inte några balanserade utgångar, så jag antar att den får betraktas som en bra instegs-förstärkare/dac. Har inte börjat kolla runt på lurar ännu. Vilken prisklass är det rimligt att börja kika på, om lurarna ska drivas av en Mojo? Hade kanske tänkt mig en butget på mellan 5-15kkr. Är det rimligt, om man tänker sig Mojo tillsammans med mobil som huvudsaklig källa? Jag har beställt en en usb micro->micro för 50:- som jag tänkt använda för signalöverföringen dem emellan. Kanske ska man välja optisk om jag kopplar den till min bärbara pc, för att frikoppla den?
Alla tankar kring mina tankar är välkomna. Då jag praktiskt taget saknar erfarenhet kring detta och inte läst på eller börjat kolla runt än.
Här är en länk till Mojo på prisjakt:
https://www.prisjakt...t.php?p=3357541
Redigerat av hampestampe, 04 July 2016 - 19:09.
Postad 05 July 2016 - 14:02
Postad 05 July 2016 - 14:24
Helt ny på det här med hörlurar. Har precis beställt en Chord Mojo. Främsta tanken var från början att den ska tjänstgöra som dac när jag skickar min Auralic Vega på uppgradering till Kina, då det kommer ta några veckor.
Har förstått att Mojo ska vara en helt okej mackanick att använda som dac och hörlursförstärkare. Den har inte några balanserade utgångar, så jag antar att den får betraktas som en bra instegs-förstärkare/dac. Har inte börjat kolla runt på lurar ännu. Vilken prisklass är det rimligt att börja kika på, om lurarna ska drivas av en Mojo? Hade kanske tänkt mig en butget på mellan 5-15kkr. Är det rimligt, om man tänker sig Mojo tillsammans med mobil som huvudsaklig källa? Jag har beställt en en usb micro->micro för 50:- som jag tänkt använda för signalöverföringen dem emellan. Kanske ska man välja optisk om jag kopplar den till min bärbara pc, för att frikoppla den?
Alla tankar kring mina tankar är välkomna. Då jag praktiskt taget saknar erfarenhet kring detta och inte läst på eller börjat kolla runt än.
Här är en länk till Mojo på prisjakt:
https://www.prisjakt...t.php?p=3357541
Och hörlurarna är för hemmabruk ?
Postad 05 July 2016 - 20:53
Ska jag tvunget välja så är det kanske mer lurar för hemmabruk, då mina Ultimate Ears kanske ändå kan duga.
Jag har läst din recention om Mojo och läst lite om Audeze LCD-2 samt Hifiman HE-560, det verkar vara "rimliga" lurar. Dock känns det ju inte som jag skulle köpa några av dem från Sverige då de är oerhört mycket billigare att beställa från England. Kanske bara skulle chansa på några av dem i så fall. Kommer dock att prova vad jag kan här hemma i Växjö innan det blir aktuellt.
Redigerat av hampestampe, 05 July 2016 - 20:57.
Postad 05 July 2016 - 21:19
Egentligen både hemmabruk och utanför hemmet. Jag har i nuläget ingen vana av att använda bra lurar. Använder ett par okej Ultimate Ears Super.fi 5 Pro in ears lurar som jag köpt för närmre 10 år sedan. De använder jag på resande fot tillsammans med mobiltelefon och flac-filer i dagsläget. Äger även ett par AKG k540 som jag fått i födelsedagspresent för några år sedan, de används rätt sällan.
Ska jag tvunget välja så är det kanske mer lurar för hemmabruk, då mina Ultimate Ears kanske ändå kan duga.
Jag har läst din recention om Mojo och läst lite om Audeze LCD-2 samt Hifiman HE-560, det verkar vara "rimliga" lurar. Dock känns det ju inte som jag skulle köpa några av dem från Sverige då de är oerhört mycket billigare att beställa från England. Kanske bara skulle chansa på några av dem i så fall. Kommer dock att prova vad jag kan här hemma i Växjö innan det blir aktuellt.
Kika på youtube - "innerfidelity" eller kanske bättre hans site innerfidely.com för lite tips.
Även om du kanske är skeptisk till recensioner så är han tillsynes seriös och utför ordentliga mätningar. Sist till synes lär du dock provlyssna först om du tänkt köpa i dom prisklasserna ( personlig åsikt ).
Mvh
Postad 05 July 2016 - 21:29
Postad 06 July 2016 - 09:25
Okej, tack för tipset. Jag ska kolla Youtube. Provlyssna ska jag göra i den mån det är möjligt. Förväntar mig inte hitta så mycket intressant här hemma i Växjö,men får se. Ska till Göteborg nu i helgen men tror inte det kommer bli många minuter över över för egna äventyr.
Jag tycker provlyssna är mycket viktigt eftersom vi alla har olika ljudideal. När vänner testar igenom min hörlurssamling är vi inte alltid överens vilka vi gillar bäst. En vän förstår inte alls grejen med mina LCD-2.2 tex. Han vill ha mer energi i diskanten och gillar LCD-X och Hifiman mer.
Och välj hörlurar först, Mojon är jäkligt bra men beroende på vilka hörlurar du väljer kan det finnas bättre alternativ. Till mina Hifiman HE-500 så kör jag Geek Out 1000 före Mojo alla dagar i veckan. Och GO1000 går ju numera för kring 1100kr pga Brexit. Det går att få sjukt bra ljud för ok pengar om man köper rätt grejer. Och nyare modell betyder inte automstiskt bättre ljud, bara annorlunda. Kan nämna att jag tycker HE-560 inte är en bättre hörlur än HE-500, dock är HE-560 mer lättdriven, tunad åt Sennheiser hållet och mycket bekvämare.
Postad 06 July 2016 - 10:45
Jag får väl vänta tills jag får hem min Mojo nu de närmsta dagarna och prova vad som finns tillgängligt här.
Någon som har tips på någon rktigt bra butik som säljer lurar i centrala Göteborg? Det blir nog bara tid för en butik den här helgen i alla fall.
I bästa fall får jag min Mojo imorgon...
Redigerat av hampestampe, 06 July 2016 - 10:46.
Postad 06 July 2016 - 12:53
Kanske Hifi Stället ?
Ps. Har inte den blekaste om dom ligger centralt eller ej.
Mvh
Redigerat av Unregisteredb141c5bc, 06 July 2016 - 12:54.
Postad 06 July 2016 - 13:06
Okej, men nu har jag valt hörlursförstärkare/dac först. Detta främst utifrån att jag tänker använda den som dac i min vanliga hifi-rigg under en begränsad period. Så det fick bli lite bakvänd ordning. Annars känns det mer naturligt att välja lurar först.
Jag får väl vänta tills jag får hem min Mojo nu de närmsta dagarna och prova vad som finns tillgängligt här.
Någon som har tips på någon rktigt bra butik som säljer lurar i centrala Göteborg? Det blir nog bara tid för en butik den här helgen i alla fall.
I bästa fall får jag min Mojo imorgon...
Alltså det funkar ju också. Och bra att du kan ta med Mojon och testa. Den låter bra med alla hörlurar jag spelat den med.
Postad 06 July 2016 - 17:10
Okej, låter betryggande.Alltså det funkar ju också. Och bra att du kan ta med Mojon och testa. Den låter bra med alla hörlurar jag spelat den med.
Enligt din smak så anser du fortfarande Audeze lcd-2 och Hifiman HE560 är de två bästa matchningarna du fått till? Är det fler som hamnar på din lista över lurar med god synergieffekter med Mojo?
Postad 11 July 2016 - 20:55
Vad gäller Audeze lcd-2 har jag nu förstått att de finns i en rev-2 som ibland benämns som lcd-2.2. Är det någon tydlig estetisk skillnad på dem, så det går bedömma utifrån bild vilken version det är frågan om.
Jag menar, det vore ju ganska dumt att provlyssna en hörlur och sedan köpa en helt annan, av misstag.
... Men fortfarande, än så länge har jag inte ens lyssnat och det ska jag naturligtvis göra på ett gäng lurar innan det blir aktuellt att handla.
Postad 11 July 2016 - 21:15
Tyvärr fick jag min Mojo först i dag så det blev ingen provlyssning i helgen.
Vad gäller Audeze lcd-2 har jag nu förstått att de finns i en rev-2 som ibland benämns som lcd-2.2. Är det någon tydlig estetisk skillnad på dem, så det går bedömma utifrån bild vilken version det är frågan om.
Jag menar, det vore ju ganska dumt att provlyssna en hörlur och sedan köpa en helt annan, av misstag.
... Men fortfarande, än så länge har jag inte ens lyssnat och det ska jag naturligtvis göra på ett gäng lurar innan det blir aktuellt att handla.
Modellen efter 2.2 brukar kallas 2.2F (eller 2F) och det är den som säljs nuförtiden om de inte gjort ytterligare förändringar. Svårt att se men lätt att känna skillnaden med fingret inne i kåpan genom tyget, känner du något som påminner om nedan är det Fazor.
Edit: verkar som det gjorts mindre förändringar på 2F modellerna också, så det finns flera versioner av den med
Tricket är väl att försöka hitta en så ny som möjligt och checka serienr och när den är tillverkad genom att maila Audeze.

Redigerat av Bogge, 11 July 2016 - 21:32.
Postad 11 July 2016 - 21:30
Postad 11 July 2016 - 21:34
Okej, låter betryggande.
Enligt din smak så anser du fortfarande Audeze lcd-2 och Hifiman HE560 är de två bästa matchningarna du fått till? Är det fler som hamnar på din lista över lurar med god synergieffekter med Mojo?
Alltså det mesta har ju låtit bra. Mina Denon D2000 likaså. Ska testa lite mer när jag får tid över. Någon speciell du undrar över?
Postad 11 July 2016 - 21:48
Kommer börja kika runt lite på stan i veckan, tror inte jag kommer hitta så mycket i High-end-klass här i Växjö, men jag får se. Känns som jag kommer utgå ifrån ditt tips med lcd-2.2F och prova någon som kostar upp mot 15k, men också några ner mot 5k. Jag behöver nog känna efter vad man får för pengarna.
Då jag ändå betraktar mig själv som rätt kräsen när det kommer till HiFi så är nog sannolikheten relativt stor att det blir något i prisklassen runt lcd-2.2F
Har du fler tips till en komplett amatör inom hörlursgebitet tar jag tacksamt emot dem.
Kanske skulle man till och med kunna få möjlighet att ringa dig, för att diskutera lite i ämnet? Du verkar ju onekligen erfaren, påläst och det tycks som att du lyssnat på en hel del prylar.
Tack så väldigt, för de tips jag fått så här långt.
Redigerat av hampestampe, 11 July 2016 - 21:48.
Postad 13 July 2016 - 15:19
Testa inte bara dyra lurar, utan även bra "billiga" som t.ex. Sennheiser HD600/HD650.
Postad 13 July 2016 - 15:54
Provade lite på Hifi-klubben igår bland annar b&w P7 Audioquest NightHawk och någon Denon. Var även på vår mer exotiska HiFi-butik "Görans HiFi" och provade Sennheiser HD800s Grado SR325e några Focal och AKG.
Kan inte säga att några av dessa riktigt fallit mig i smaken än så länge. Känns som hemmastereon ger en bättre upplevelse på alla plan, utifrån min subjektiva bedömning.
Postad 13 July 2016 - 21:17
Kanske helt enkelt är så att du gillar högtalarljud mer, vilket inte är så konstigt. Jag föredrar det själv, men har satsat så mycket pengar i min hörlursanläggning eftersom min sambo inte uppskattar musik riktigt lika mycket som jag gör..
Postad 13 July 2016 - 21:29
Dock gillar jag inte riktigt känslan med in ears.
Får se hur det blir. Måste ju införskaffa något jag gillar, annars kan det vara.
Postad 14 July 2016 - 03:13
Kanske är det så. Tycker mina in ears från Ultimate Ears ptresterar riktigt bra i förhållande till de lurar jag provat än så länge.
Dock gillar jag inte riktigt känslan med in ears.
Får se hur det blir. Måste ju införskaffa något jag gillar, annars kan det vara.
Kan ju vara en ide att titta på gjutna "pluppar" till dina in ears. Har för mig att ett svenskt företag gör detta i silikon ( eller liknande )och ger förmodligen både bättre komfort och förseglig än standard pluppar. Ett alternativ om du verkligen inte hittar vanliga lurar som du gillar.
Mvh
Postad 14 July 2016 - 16:20
Postad 18 July 2016 - 14:12
Jag saknar erfarenhet så till den grad att jag inte vet vad jag ska undra över.
Kommer börja kika runt lite på stan i veckan, tror inte jag kommer hitta så mycket i High-end-klass här i Växjö, men jag får se. Känns som jag kommer utgå ifrån ditt tips med lcd-2.2F och prova någon som kostar upp mot 15k, men också några ner mot 5k. Jag behöver nog känna efter vad man får för pengarna.
Då jag ändå betraktar mig själv som rätt kräsen när det kommer till HiFi så är nog sannolikheten relativt stor att det blir något i prisklassen runt lcd-2.2F
Har du fler tips till en komplett amatör inom hörlursgebitet tar jag tacksamt emot dem.
Kanske skulle man till och med kunna få möjlighet att ringa dig, för att diskutera lite i ämnet? Du verkar ju onekligen erfaren, påläst och det tycks som att du lyssnat på en hel del prylar.
Tack så väldigt, för de tips jag fått så här långt.
Du kan ju skicka PM också
Tycker du ska lyssna på Hifiman HE-560, Edition X och LCD-2 då, jag gillar alla tre men de är olika i sin ljudsignatur. Och det skiljer mellan LCD-2.2 och LCD-2F, en del föredrar den äldre. Samt HD800/HD800S som en del älskar men jag skulle kunna tänka mig äga mest för att ha en referenspunkt. Och lyssna även på HD600/650 samt någon variant av AKG K701/K702/K712 för att bilda dig en uppfattning om tillverkarnas ljudideal. Tycker det är lärorikt. Och sen Fostex TH-600/900 om du får möjlighet men de är ovanliga i Sverige. Finns ju ett antal varianter på den nu via Massdrop från både Fostex och E-MU.
Såg att du testade Nighthawk, tyckte den var helskum men kanske ett ljud man vänjer sig vid. Tidiga Audeze EL-8 gillade jag inte, tyckte den lät fel bara. Men Audeze ska tydligen ha tunat om den nu.
Köper du en Audeze LCD så är de sjukt mycket skönare på huvudet med mindre tryck om man moddar med detta:
http://www.ebay.com/...audeze&_sacat=0

Postad 19 July 2016 - 11:56
Dagens citat från Tyll gällande nya Focal Elear "I'm confident at this point that the Focal Elear is the best sub-$1000 headphone on the planet"
Focal Elear kostar 10990kr i Sverige. Dags för en provlyssning.
http://www.hembiocon...cal/focal-elear
http://www.innerfide...3mvXM2s5WfUB.99
http://www.focal.com...ation-sheet.pdf

Redigerat av Bogge, 19 July 2016 - 12:54.
Postad 19 July 2016 - 19:39
Postad 21 July 2016 - 10:06
Då jag själv funderar på nästa steg efter mina HifiMan 400i såg ju dessa intressanta ut. Skulle vara kul med vs mot Audeze lcd2
Kommer testa dessa så fort de finns i butik. Men jag har ju gamla LCD-2.2 så mina låter inte som LCD-2F. Så min eventuella jämförelse blir inte riktigt relevant. Får ser om jag orkar testa mot nya LCD-2F. Made in France och inte Kina är ju kul det med. Hursomhelst ser de lovande ut.
Postad 21 July 2016 - 10:37
Själv är jag nog (trots priset) mest intresserad av huruvida Focal har lyckats göra en STAX-utmanare i det nya "Utopia"-flaggskeppet? De ser ju riktigt tuffa ut om inte annat:

Postad 22 July 2016 - 18:32
Blader finns det någon länk eller dylikt med test på Focals nya? Är det elektrostater eller?
Postad 23 July 2016 - 10:27
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Focal Utopia
221 bilder

87 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?