Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 11 July 2012 - 20:34
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ok, men att börja dona med DVE ska jag avvakta med ett tag tills jag "kört" in min panel eller? Mvh
Nog kan du göra det på en gång om du vill träna lite. Men ta det lugnt med kontrasten . Bara göra om det sen när tv tickat ett tag . Jag ställde in ett läge för dagtid å ett för kvällstid. Vet inte om det går på Pannan... Kan nog nån annan svara på
Postad 11 July 2012 - 20:46
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
Tack så mycket för din hjälp\o/ Ne jag hittar inget i manualen om något som liknar "orbiter", någon som besitter en st50 och vet om dom har det?
Nu har jag en VT men det borde vara lika på ST, det är iaf Meny -> Bild -> Avancerade inställningar -> Pixelrotation Den är nog aktiverad redan så du behöver inte göra något.
Postad 11 July 2012 - 20:48
Halven
-
Halven
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Tusen tack för eran hjälp!
Postad 11 July 2012 - 21:12
Halven
-
Halven
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu skäms jag nästan men jag har ingen DVD och kommer endast att köra med HDMI från min dator till TV med XBMC så funkar DVE att köra från datorn till TVn?
Redigerat av Halven, 11 July 2012 - 21:12.
Postad 11 July 2012 - 21:24
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Nu skäms jag nästan men jag har ingen DVD och kommer endast att köra med HDMI från min dator till TV med XBMC så funkar DVE att köra från datorn till TVn? 
Provade på min imac idag tog den inte  Kanske jag som gjorde fel hehe  Ska prova på den bärbara! Jag tycker du ska lugna dig lite med det kör in tv först i True cinema läget med låg kontrast stäng av onödiga förbättringar  ¨
Postad 11 July 2012 - 21:26
Halven
-
Halven
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jo såg nu att det krävs en blu-ray spelare för DVE så tar ditt råd och väntar med det.
Och dessa onödiga "förbättringar", vilka är det? Antar att några måste vara nödvändiga?
Redigerat av Halven, 11 July 2012 - 21:33.
Postad 11 July 2012 - 21:45
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Jo såg nu att det krävs en blu-ray spelare för DVE så tar ditt råd och väntar med det. Och dessa onödiga "förbättringar", vilka är det? Antar att några måste vara nödvändiga?
Tyvärr gör dessa sk bildförbättrare att bilden förvanskas en del. Intelligent frame creation liksom 24p smooth har jag stängt av liksom levande färgsättning, och P-NR. Jag kör true cinema, kontrast 34, ljus 0, färgmättnad 30, skärpa 0.
Redigerat av Unregistered6df60672, 11 July 2012 - 21:45.
Postad 11 July 2012 - 21:55
jimper
-
jimper
-
Amatör
-
-
81 inlägg
En liten info till er som funderar på plasma från Panasonic. Här är mina upplevelser.
Jag köpte först en VT50, som jag sedan lämnade tillbaka till förmån för ST50. Varför?
För det första ska sägas att jag nog upplevde att VT50 hade lite lite bättre och behagligare bild än ST50, dock marginellt.
Hörde heller ingen buzzing från VT50, om jag inte ställde mig med örat bakom TV:n. Tyvärr så är VT50, som de flesta vet bestyckat med fläktar. Vill som sagt förtydliga att fläktarna knappast hörs vid normal tv-volym dvs normalt tv-tittande. För egen del använder jag min tv som bakgrund relativt ofta, och då hörde jag fläktljudet från soffan. Jag är väldigt ljudkänslig och det ska tilläggas att min sambo aldrig hörde något fläktljud. Hur som helst, fläktarna gjorde att jag skickade tillbaka VT50.
ST50 då? Jo det är en fantastiskt tv även det, med en mycket behaglig bild, kanske inte riktigt lika vass som VT50. Jag vet inte om jag inbillar mig bara för att jag vet att VT50 är den mest påkostade modellen, men det är så jag upplever det. Ändock är jag mycket nöjd med min ST50. Tv:n har INGA fläktar och är helt tyst, däremot så buzzar den mer än VT50. Den är oftast tyst men vid vissa ljusa bilder kan jag höra lite buzzing från ST50. Från VT50 hörde jag ingen buzzing på avstånd, men kanske var det för att fläktljudet hördes mer.
Om jag summerar fördelar minus nackdelar så är jag mest nöjd med ST50.
Postad 11 July 2012 - 22:35
lkarlsson
-
lkarlsson
-
Rookie
-
7 inlägg
Suck. Beställde en tv i helgen ifrån inWarehouse.se fick hem tvn idag fanns en liten skada på kartongen i nedre vänstra delen kollade och såg att det bara var på den yttre kartongen men inget på den inre delen. Öppnade kartongen och följde anvisningarna med att först montera ihop foten. Var ytterst varsam, när den var klar så skulle vi montera på tvn. Går tillbaka till kartongen och drar försiktning ner skyddsfilmen/påsen som täcker tvn. Upptäcker då att det är en lång spricka i skärmens överkant men också en massa sprickor på sidan, blev jätteledsen och orolig. Har nu gjort en reklamation via posten så som beskrivet på inwarehouse hemsida. Kommer att ha svårt att sova inatt. Har även skickat ett mail till Inwarehouse kundtjänst om vad som skett. Kartongen är för övrigt helt hel.
Håller tummarna för att man har en bra support hos inwarehouse.
Vi som sett fram så mycket med denna tvn.
/Nathalie, Lars
Redigerat av lkarlsson, 11 July 2012 - 22:36.
Postad 11 July 2012 - 22:47
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Suck. Beställde en tv i helgen ifrån inWarehouse.se fick hem tvn idag fanns en liten skada på kartongen i nedre vänstra delen kollade och såg att det bara var på den yttre kartongen men inget på den inre delen. Öppnade kartongen och fÖljde anvisningarna med att fÖrst montera ihop foten. Var ytterst varsam, när den var klar så skulle vi montera på tvn. Går tillbaka till kartongen och drar fÖrsiktning ner skyddsfilmen/påsen som täcker tvn. Upptäcker då att det är en lång spricka i skärmens Överkant men också en massa sprickor på sidan, blev jätteledsen och orolig. Har nu gjort en reklamation via posten så som beskrivet på inwarehouse hemsida. Kommer att ha svårt att sova inatt. Har även skickat ett mail till Inwarehouse kundtjänst om vad som skett. Kartongen är fÖr Övrigt helt hel. Håller tummarna fÖr att man har en bra support hos inwarehouse.
Vi som sett fram så mycket med denna tvn.
/Nathalie, Lars
Sov så gott! Det löser sig:)
Redigerat av mcmike, 11 July 2012 - 22:48.
Postad 12 July 2012 - 00:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Snubblade mest av en slump över en ganska detaljerade "ST50 vs VT50" genomgång: http://thewirecutter...50-the-best-tv/Håller ni med? Nån som inte gör det? (Beklagar om länken skulle varit postat innan)
Postad 12 July 2012 - 00:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
ST50 då? Jo det är en fantastiskt tv även det, med en mycket behaglig bild, kanske inte riktigt lika vass som VT50. Jag vet inte om jag inbillar mig bara för att jag vet att VT50 är den mest påkostade modellen, men det är så jag upplever det. Ändock är jag mycket nöjd med min ST50. Tv:n har INGA fläktar och är helt tyst, däremot så buzzar den mer än VT50. Den är oftast tyst men vid vissa ljusa bilder kan jag höra lite buzzing från ST50. Från VT50 hörde jag ingen buzzing på avstånd, men kanske var det för att fläktljudet hördes mer.
Hur kan det komma sig att ST50 inte har fläktar när VT50 har det? I mångt och mycket är det väl väldigt lika TV-apparater? Om jag inte minns fel så har ST50 tom bättre (iaf lika bra) ljusstyrka som VT50, vilket ju borde vara det som producerar mest värme (gissning)
Postad 12 July 2012 - 01:32
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Om vi bortser från mätvärden osv och fokuserar på vad man uppfattar IRL, hur mkt mer kräm (kontrast/ljusstyrka) har ST50/VT50 jämfört med ST30/VT30? Nån märkbar skilnad?
Postad 12 July 2012 - 06:46
Lycksen
-
Lycksen
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hur mycket buzzing ska man tåla innan man borde reklamera? För det mest låter inte tvn så mycket, men blir det ljusa scener så låter det väldigt mycket från 3 meters avstånd :S
Jag är van vid en 3 år gammal LCD som inte låter nånting
50st50 handlar det om.
Redigerat av Lycksen, 12 July 2012 - 06:47.
Postad 12 July 2012 - 06:52
martin_h
-
martin_h
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tyvärr så är VT50, som de flesta vet bestyckat med fläktar.
Finns det någon lista över vilka av Panasonics 2012 modeller som har fläkt? Fanns inte med i specifikationen här på prisjakt vad jag kunde se.
Postad 12 July 2012 - 07:03
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Hur mycket buzzing ska man tåla innan man borde reklamera? För det mest låter inte tvn så mycket, men blir det ljusa scener så låter det väldigt mycket från 3 meters avstånd :S
Jag är van vid en 3 år gammal LCD som inte låter nånting 
50st50 handlar det om.
Litegran måste man tåla, men min 50ST50 lät mycket högre än min gamla Panasonic 42PV60. Den surrade en del, men inte så till den grad att man direkt la märke till om det blev mörkare eller ljusare i bilden. Det är största problemet för mig, förändringen i ljudnivå, för då blir man varse att den surrar varenda gång det blir ljusare scener. Hade varit mycket bättre med ett konstant surrande på samma ljudnivå.
Postad 12 July 2012 - 07:18
Lycksen
-
Lycksen
-
Användare
-
-
114 inlägg
Litegran måste man tåla, men min 50ST50 lät mycket högre än min gamla Panasonic 42PV60. Den surrade en del, men inte så till den grad att man direkt la märke till om det blev mörkare eller ljusare i bilden. Det är största problemet för mig, förändringen i ljudnivå, för då blir man varse att den surrar varenda gång det blir ljusare scener. Hade varit mycket bättre med ett konstant surrande på samma ljudnivå.
Ja, det är väldigt stor skillnad mellan ljusa och mörka scener. Det är väl därför man reagerar på det. Kan buzzing bli bättre med tiden? Ju mer man använder tvn?
Postad 12 July 2012 - 07:38
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Vet inte om de kan det, tror det är osannolikt. När jag hade inne min PV60 på service bad jag dem försöka tysta ned den och de lackförseglade nå saker i transformatorn tror jag. Men det hjälpte inte överhuvudtaget. Däremot verkar det konstigt nog skilja mellan TV av samma modell. Har läst om de som bytt sin plasma och fått ett tystare exemplar. Men finns även de som provat byta flera stycken utan att få en tystare. Det är största anledningen att jag tar min ST50 på ångerrätt och inte försöker få den bytt och vänta i flera veckor mellan varje.
Postad 12 July 2012 - 09:56
Tissas
-
Tissas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har haft min 55VT50 i några veckor och jag är sjukt nöjd. Bilden via HD kanaler och Blu Ray är överjävlig. Vilken svärta, vilket djup. Galet bra. Jag tycker att vanliga SD sändningar (Com hem) är ok. 3D har jag knappt testat. TVn funkar bäst i ett mörkt rum. Vårt vardagsrum är väldigt ljust dagtid. THX bright room funkar dock bra. Kvällstid byter jag till THX cinema. Le Tour de France på Eurosport HD är övermäktigt att se. Färgerna och djupet i bilden är sinnessjukt bra.
Buzzing har jag inte märkt alls. Fläktarna hörs heller inte.
Smart TV funktionerna har jag inte hunnit leka med ännu. Hur får man ut smart TV ljudet via förstärkaren? Idag har jag bara en HDMI från TV till förstärkaren. Behövs det något mer? Inställning?
Postad 12 July 2012 - 10:19
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Har haft min 55VT50 i några veckor och jag är sjukt nöjd. Bilden via HD kanaler och Blu Ray är överjävlig. Vilken svärta, vilket djup. Galet bra. Jag tycker att vanliga SD sändningar (Com hem) är ok. 3D har jag knappt testat. TVn funkar bäst i ett mörkt rum. Vårt vardagsrum är väldigt ljust dagtid. THX bright room funkar dock bra. Kvällstid byter jag till THX cinema. Le Tour de France på Eurosport HD är övermäktigt att se. Färgerna och djupet i bilden är sinnessjukt bra.
Vad innebär att det fungerar bra, är det "fullgott" eller "acceptabelt med tanke på vad TVn kan prestera i mörka miljöer"? Eller för att uttrycka det på annat sätt, om vi nu leker med tanken på att du bara skulle se på TV dagtid i ditt vardagsrum, skulle du då ändå köpt en VT50?
Postad 12 July 2012 - 10:31
Tissas
-
Tissas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Eftersom jag mest tittar på TV kvällstid så hade jag definitivt köpt TVn igen. Skulle jag däremot bara använda den i ett ljust rum hade jag nog letat efter en ljusstarkare TV. Man kan naturligtvis använda dynamic inställning osv men då blir bilden onaturlig. Jag har inte kalibrerat ännu, utan använder bara de två THX inställningarna.
Tour de France med THX bright room i ett ljust rum = mumma.
Postad 12 July 2012 - 15:37
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Blir ganska irriterad över att jag köpte TVn för 1300 när den precis släpptes och nu kostar den 9000. Trodde inte den skulle sjunka i pris så fort, kanske efter halvår men inte ett par månader.
Postad 13 July 2012 - 05:49
Lycksen
-
Lycksen
-
Användare
-
-
114 inlägg
Blir ganska irriterad över att jag köpte TVn för 1300 när den precis släpptes och nu kostar den 9000. Trodde inte den skulle sjunka i pris så fort, kanske efter halvår men inte ett par månader.
Det var ju nere i 9000 endast i lördags. Nu är den tillbaka på ca 10500, men visst har priset sjunkit.
Postad 13 July 2012 - 10:00
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
En liten info till er som funderar på plasma från Panasonic. Här är mina upplevelser.
Jag köpte först en VT50, som jag sedan lämnade tillbaka till förmån för ST50. Varför?
För det första ska sägas att jag nog upplevde att VT50 hade lite lite bättre och behagligare bild än ST50, dock marginellt. Hörde heller ingen buzzing från VT50, om jag inte ställde mig med örat bakom TV:n. Tyvärr så är VT50, som de flesta vet bestyckat med fläktar. Vill som sagt förtydliga att fläktarna knappast hörs vid normal tv-volym dvs normalt tv-tittande. För egen del använder jag min tv som bakgrund relativt ofta, och då hörde jag fläktljudet från soffan. Jag är väldigt ljudkänslig och det ska tilläggas att min sambo aldrig hörde något fläktljud. Hur som helst, fläktarna gjorde att jag skickade tillbaka VT50.
Tack för den rapporten, det var precis den infon jag eftersökte. Har en G10 vars fläktljud stör mig oerhört mycket. Nu är valet enkelt för min del. Ställde frågan om fläktar och den försämrade svärtan på tidigare Panasonic-plasma (som de kallade: tidsinställd justering av panelen) till deras Support (om man nu kan kalla den det), Fick svar 3 veckor !!! senare enligt följande: "Hej Usäkta det sena svaret, vi har ingen information om det finns inbyggda fläktar i en given modell. Vi har bara informationen från manualen. Vi har ingen information om hur en given justering fungerar inne i själva tv apparaten." Frågan om fläktar är utredd, men frågan om de nya plasmorna kommer få en försämrad svärta efter ett visst antal drifttimmar kvarstår..!
Redigerat av LaPortnoy, 13 July 2012 - 10:43.
Postad 13 July 2012 - 10:38
sextio
-
sextio
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Fick hem vår ST50 idag, är hittills toknöjd! Blev "bara" 42"-modellen, men kanonbild på SD-kanalerna och inget buzz vad jag har märkt hittills, ett svagt högfrekvent ljud hörde jag i början och misstänker väl att det kan vara nätdelen, men antingen har det försvunnit nu eller så har jag vant mig. Men nu har jag en fråga, jag har inte fått CI-kortet från ComHem än (bor i en förening där man får small-paketet i månadsavgiften) och TVn väljer att köra kanalerna från DVB-C just nu vilket gör att jag inte kan titta på ex. kanal 8, kanal 5, TV3 o.s.v. men däremot så bör jag kunna kolla på dem via analogen.
Hur gör jag så att jag tills jag får kortet tittar på analog-kanalerna istället? Har klickat runt i menyerna men lyckas inte ändra från DVB-C till analog, är rätt irriterande. Någon som har nåt förslag? Har försökt att söka om efter kanaler men då väljer den bara att söka på DVB-C och jag kan inte välja analog där heller som man kunde när man startade TVn första gången. Problemet löst, jag fick CI-modulen från ComHem med Posten idag, och efter att jag fixad med den och fått alla kanaler så upptäckte jag hur man gör för att växla, det var ju bara att trycka på TV-knappen.  Är fortfarande galet nöjd med TVn, tokenkelt att fixa så att jag nu kan streama filmer från mina datorer till TVn via WiFi. För mig som kommer från en tjock-TV så är det helt grymt!  Lite synd dock att jag inte får undertexter som är inbäddade i filmfilen att fungera när jag streamar från datorn.
Redigerat av sextio, 13 July 2012 - 14:07.
Postad 13 July 2012 - 14:26
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Panasonic 65" 3D Plasma TV TX-P65ST50Y21.990:-8000kr rabatt, gäller bara tills ikväll.
Postad 13 July 2012 - 15:03
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Panasonic 65" 3D Plasma TV TX-P65ST50Y
21.990:-
8000kr rabatt, gäller bara tills ikväll.
Jäklar vad lockande! Går dock inte nu mitt i semestern, hade nog inte varit så populärt, förklara för familjen att vi har bara råd att vara hemma och äta nudlar hela semestern!  Sen vet jag inte hur den stora bilden skulle bli här på SD kanalerna, HD kanalerna är ju klockrent... :/
Postad 13 July 2012 - 15:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Panasonic 65" 3D Plasma TV TX-P65ST50Y
21.990:-
8000kr rabatt, gäller bara tills ikväll.
Tack för tipset, slog till direkt utan eftertanke och snodde deras sista exemplar! Fast nya skulle koma in 24:e och erbjudandet gäller rimligtvis även dessa antar jag. Var väl eg rätt sugen på en LCD ska erkännas, men det var lite för bra för att jag skulle kunna stå emot, får väl ha den i sovrummet annars
Postad 13 July 2012 - 19:48
sextio
-
sextio
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Någon som har nån lösning på att det inte går att spela upp videomaterial från minneskortet i telefonen på TVn via Viera-appen? De enda videofiler som dyker upp är de som ligger på telefonens minne. :/
ST50 och android (SE Xperia Ray).
Redigerat av sextio, 13 July 2012 - 19:49.
Postad 14 July 2012 - 09:34
Unregistered3a097662
-
Unregistered3a097662
-
Användare
-
-
149 inlägg
Nån här som har problem med inbränningar på sin Panasonic? Även om det är tillfälliga, så stör jag mig något fruktansvärt på det. Igår så kikade jag och sambon på kanalen "TLC" som tyvärr inte har en "snäll" logo och nu i morse så kunde jag se deras logo klart och tydligt i ljusa scener på andra kanaler.
Kanske plasma inte är något för mig?? Eller har jag fått ett dåligt exemplar av en P50VT50?
//Calimero
Postad 14 July 2012 - 10:17
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Har sett tillfälliga IR på min med,så det får du nog leva med på plasma även från Panasonic.
Postad 14 July 2012 - 12:16
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Hur är det med värmeutvecklingen på dessa apparater? Har en Pioneer plasma som är ett par år gammal och som ju producerar en hel del värme (och därmed drar en hel del energi)
Postad 14 July 2012 - 17:35
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Försöker "hitta fel" med min ST50 men det är faktiskt lite svårt  . Ingen vertikal banding eller buzzing som märks såvida jag inte sätter örat till bakom apparaten. Men vi får väl se/höra vartefter...
Postad 14 July 2012 - 18:09
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Hur är det med reflektioner på ST50? Då tänker jag kanske främst på ramen som jag nu sett i affär tydligen är VÄLDIGT blank, klart mer än Samsungs plasmor. Vill ju inte behöva mörklägga totalt för att se på TV (speciellt som jag har en projektor för mörkertittande)
Postad 14 July 2012 - 18:34
Marquee
-
Marquee
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Är det någon som vet vad är det för skillnad på den lite billigare P55ST50E mot P55ST50Y ??
E-modellen har inte DVB-T2 som Y-modellen har såg jag nu. Kanske finns det fler skillnader.. jag vet inte.
Redigerat av thewolfman, 14 July 2012 - 19:25.
Postad 14 July 2012 - 19:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Intressant ang plasma och burn in: http://reviews.cnet....=news&tag=title(Beklagar om det postats innan)
Postad 14 July 2012 - 20:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Läste pecis något oroväckande på AVFORUM: " Speaking of daytime use, the 65ST50 is capped at 103cd/m2 in True Cinema mode which, whilst enough for us most of the time, might be prohibitive to others. That the 65 inch ST50 is far more heavily capped than the 50 inch model we reviewed is, no doubt, in relation to EU power consumption regulations."Gäller detta även för svenska modeller? Tycker ju redan innan att kontrasten/ljusstyrkan är på gränsen för TV tittning dagtid, och då har jag primärt sett mindre modeller hos olika TV-handlare, så om ST65 är ännu "mörkare" är det inte lovande (har en projektor för det riktigt seriösa filmtittandet)http://www.avforums....302/Review.html
Redigerat av Unregistered1413, 14 July 2012 - 20:45.
Postad 14 July 2012 - 21:42
sextio
-
sextio
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har en grej som jag blev en smula besviken på nu när jag fick reda på/upptäckte det efter att jag köpt TVn och det är att den har väldigt dåligt stöd för undertexter när man kör via DLNA (jag använder Serviio), det verkar helt kört att få undertexter med .mkv-filer bl.a. Har t.o.m. försökt att bädda in en .srt i mkv. med nåt mkvmerge-program den tar ändå inte undertexterna. Däremot så fungerar undertexter med endel andra format, men det är rätt surt att behöva krångla med det.
Det hela slutade med att jag gick och köpte en HDMI-kabel istället.
Postad 15 July 2012 - 17:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag har kalibrerat min ST50 till 125 cd/m2 med mycket korrekta färger och utan att det klipper någonstans. I Hdtvtests recension av VT50 framgick att modellen är "ljuscappad" till 80 cd/m2. Eftersom svärtan på de båda modellerna är likvärdiga innebär det att det går att uppnå ca 50% högre kontrast med ST50 än med VT50 (båda i kalibrerat läge). För min del är den skillnaden i kontrast och ljusstyrka viktig, även om man bara ser på film i totalt mörker.
Vilken ST50 är det du har? Har läst på AVForums att de större ST50 modellena (65" iaf) har lägre ljusstyrka, för att klara av EUs energikrav (antar att en större TV drar mer än en mindre)?
Postad 15 July 2012 - 19:10
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Kan ge mig katten på att svärtan blivit ännu bättre på min VT50 efter nu några hundra timmar. Kan vara inbillning, men det känns så ivf...
Postad 16 July 2012 - 11:47
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
sextio: mkv +srt klarar inte ST50 dessvärre. Att baka in mekvtoolnix har fungerat i 100% av fallen för min del, inga problem alls För liten bild??
På min ST50 så går inte bilden helt ut mot TV:s ramar, det är ca en halv centimeter kvar på alla fyra kanterna. Är det någon inställning jag missat? Det berpor självfallet inte på bildens källa, har testat en massa olika.
Några tips?
Postad 16 July 2012 - 12:03
Lycksen
-
Lycksen
-
Användare
-
-
114 inlägg
sextio: mkv +srt klarar inte ST50 dessvärre. Att baka in mekvtoolnix har fungerat i 100% av fallen för min del, inga problem alls
För liten bild??
På min ST50 så går inte bilden helt ut mot TV:s ramar, det är ca en halv centimeter kvar på alla fyra kanterna. Är det någon inställning jag missat? Det berpor självfallet inte på bildens källa, har testat en massa olika.
Några tips?
Prova och tryck på Aspect och välj annat format. Har samma problem, men endast när jag tittar på digitaltv (boxer). Beror det på att det är plasma? Var aldrig så på mina tidigare LCD-tv. Funkar Srt + avi?
Redigerat av Lycksen, 16 July 2012 - 12:04.
Postad 16 July 2012 - 13:51
sextio
-
sextio
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
sextio: mkv +srt klarar inte ST50 dessvärre. Att baka in mekvtoolnix har fungerat i 100% av fallen för min del, inga problem alls
Ohfan, jag körde också det programmet, det fungerade i datorn efter att jag bakat in den men inte på TVn. Jag körde helt med standardinställningarna, är det något man måste ändra på tro?
Postad 16 July 2012 - 14:14
Unregistereddf2d825a
-
Unregistereddf2d825a
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Ohfan, jag körde också det programmet, det fungerade i datorn efter att jag bakat in den men inte på TVn. Jag körde helt med standardinställningarna, är det något man måste ändra på tro?
På VT50 är det Optionknappen som gäller för att ta fram undertexterna.
Postad 16 July 2012 - 15:30
sextio
-
sextio
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
På VT50 är det Optionknappen som gäller för att ta fram undertexterna.
Testade att göra en ny med mkvmerge, men det går inte att få fram undertexten iallafall, det enda alternativet under Options är "ingen undertext" typ. Jaja, det går ju bra med sladden iallafall.
Postad 16 July 2012 - 19:40
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Ingen som kan kommentera kring ev. störande reflexer från ramen på ST50?
Postad 16 July 2012 - 20:42
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej
Till en helt annan fråga.
När jag skall spela en BD-disk i min BD-spelare, så startar PowerDVD och laddar in skivan.
Sedan så kommer ett fönster upp som säger att programmet vill ändra min upplösning till 1080p 24bilder per sek.
Då klickar jag på JA, men då krymper bilden och det blir en svart kant (typ 5 cm) runt hela filmen.
Man ser det knappt, eftersom allt ändå är helt svart, men skall det vara så?
Om jag klickar NEJ på frågan, så behålls mina vanliga inställningar och filmen krymper inte.
En fråga till.
Vad skall jag ha för upplösning på skärmen i windows
Nu har jag 1080P 60 Hz , men kanske det skall vara 50 Hz i stället
En annan sak som är lite fånigt är att ljudet blir väldigt tyst, när jag kör en BD, via HDMI (detta gäller PowerDVD)
Vanlig TV blir mycket högre ljud, även mkv -filer som jag spelar upp med MPC blir högt bra ljud.
En fråga till
Allt fungerar bra, även äkta 3D (Avatar)
Men ett par gånger under en film så hänger det sig lite och hackar, det kan även bli blockbildning för några sekunder.
Skall det vara så?
Har märkt att det är väldigt känsligt att röra datorn, när man kör en BD-skiva, kan vara så enkelt som att jag pausar filmen, så har den svårt att komma igång igen, utan att hacka lite...
Min dator:
Gigabyte GA-P55A-UD4, P55Rev.1.0
Intel i5-750 fyra kärnor
Radeon HD 7870 oc
8 Gb 1600 minne
Raptordisk till systemet
Win 7 64 pro
PoverDVD 12
TV st-50 ansluten via HDMI, jag har bara TV'n till denna dator.
Postad 16 July 2012 - 22:54
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Ingen som kan kommentera kring ev. störande reflexer från ramen på ST50?
Inget jag tänkt på att den skulle störa, blir det reflexer i den så lär det bli det i skärmen också vilket är ett " problem".
Postad 16 July 2012 - 23:32
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Inget jag tänkt på att den skulle störa, blir det reflexer i den så lär det bli det i skärmen också vilket är ett " problem".
Sätt dit vanlig mattsvart el-tape, det har jag gjort. Blev gôrsnyggt  Jag retade mig också på den där silvriga randen runt TV'n Det är ju lätt att ta bort om man ångrar sig http://www.clasohlso...vis/Pr220232002
Redigerat av Unregistered94bbe618, 16 July 2012 - 23:35.
Postad 16 July 2012 - 23:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Sätt dit vanlig mattsvart el-tape, det har jag gjort. Blev gôrsnyggt  Jag retade mig också på den där silvriga randen runt TV'n Det är ju lätt att ta bort om man ångrar sig
Det besvarar ju min fråga, tänkte faktiskt samma sak när jag såg den idag. Men hur snyggt blir det eg i typ ett vardagsrum, eller har du ett dedikerat rum?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|