Com Hem + TIVO = sant!
2093 svar till detta ämne
Postad 14 mars 2016 - 21:33
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Dolby Pro Logic II och liknande går ju att tillämpa på vilken stereosignal som helst oavsett hur den är mixad, men det som kommer ut genom surroundkanalerna kan lika gärna vara "magisk surround" (spontant förekommande motfas mellan vänster och höger kanal) eller avsiktligt kodat. Om nedmixen är i "ren" stereo utan matriskodning får man ofta en hel del magisk surround men går miste om alla avsiktliga surroundeffekter.
Jag gissar att 2.0-ljudet från Netflix är matriskodat, men säker kan man inte vara utan att höra någon rejäl surroundpanorering som bekräftar det. Om det är matriskodat så är det väl en hyfsad kompromiss att köra 2.0 PCM med Dolby Pro Logic II fram tills det att Com Hem löser problemet, men annars är det ju inte roligt alls.
Postad 14 mars 2016 - 22:57
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Konstigt, Prologic fungerar med vilken stereosignal som helst om materialet innehåller surround.
Är det inte en inställning i din reciever?
Jag kör receivern i AUTO-läge (funkar fint med Dolby Digital, Dolby True HD, dts, dts Master HD o.s.v.), så den utnyttjar insignalen på bästa sätt. Jag vill inte köra någon sorts 'fusk' surround. Åtminstone i de serier på Netflix som jag kollar på finns i enbart ren stereo när man kör PCM (och alltså ingen signal alls om man väljer 5.1 i Dolby på boxen)
Då innehåller kanske inte PCM-signalen i TiVo-boxen någon surround? Har du också TiVo alltså?
Jag har t.o.m. lyssnat med örat intill center och surroundhögtalarna för att vara riktigt säker. Det är knäpptyst.
Det är ju trots allt tur att det bara är fel på Netflix-ljudet och inget annat. Det är ju klart, betalar jag SEK 99:- för Netflix HD så vill jag ju ha det jag betalar för. Bilden är alldeles perfekt, annars hade jag väl varit skogstokig vid det här laget 
Redigerat av FEA, 14 mars 2016 - 23:01.
Postad 14 mars 2016 - 23:04
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jag kör receivern i AUTO-läge (funkar fint med Dolby Digital, Dolby True HD, dts, dts Master HD o.s.v.), så den utnyttjar insignalen på bästa sätt. Jag vill inte köra någon sorts 'fusk' surround. Åtminstone i de serier på Netflix som jag kollar på finns i enbart ren stereo när man kör PCM (och alltså ingen signal alls om man väljer 5.1 i Dolby på boxen)
Då innehåller kanske inte PCM-signalen i TiVo-boxen någon surround? Har du också TiVo alltså?
Jag har t.o.m. lyssnat med örat intill center och surroundhögtalarna för att vara riktigt säker. Det är knäpptyst.
Det är ju trots allt tur att det bara är fel på Netflix-ljudet och inget annat. Det är ju klart, betalar jag SEK 99:- för Netflix HD så vill jag ju ha det jag betalar för. Bilden är alldeles perfekt, annars hade jag väl varit skogstokig vid det här laget 
Om jag var du skulle jag testa att inte köra läge auto på den ingången som Tivo boxen är ansluten utan välja att PCM matas ut som Prologic II.
Jag har själv Tivo har dock aldrig testa Netflix på den, Netflix kör jag via Apple TV eller Chromecast
Prologic II är inte fusk surround, visst är det sämre än DD men enligt mig bättre än inget surround alls
Redigerat av OMD28, 14 mars 2016 - 23:06.
Postad 15 mars 2016 - 06:49
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Om jag var du skulle jag testa att inte köra läge auto på den ingången som Tivo boxen är ansluten utan välja att PCM matas ut som Prologic II.
Jag har själv Tivo har dock aldrig testa Netflix på den, Netflix kör jag via Apple TV eller Chromecast
Prologic II är inte fusk surround, visst är det sämre än DD men enligt mig bättre än inget surround alls
Jo jag känner till att man kan göra så, tack för tipset, men jag väntar nog på att Com Hem levererar den utlovade produkten. Jag betalar ändå SEK 799:- i månaden till Com Hem (inkl bredband) och det är dyrt nog. I och för ska en utlovad tjänst fungera även om det kostar SEK 10:-
Jag har också Chromecast och där fungerar 5.1 ljud fint men bilden genom TiVo är mycket bättre, så det får vara så medans jag väntar. Fixar inte Com Hem felet så säger jag upp mitt Netflix abonnemang.
Postad 15 mars 2016 - 07:47
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jo jag känner till att man kan göra så, tack för tipset, men jag väntar nog på att Com Hem levererar den utlovade produkten. Jag betalar ändå SEK 799:- i månaden till Com Hem (inkl bredband) och det är dyrt nog. I och för ska en utlovad tjänst fungera även om det kostar SEK 10:-
Jag har också Chromecast och där fungerar 5.1 ljud fint men bilden genom TiVo är mycket bättre, så det får vara så medans jag väntar. Fixar inte Com Hem felet så säger jag upp mitt Netflix abonnemang.
Men även om Comhem fixar det så kommer du bara ha surround på de filmer som Netflix sänder i DD så ganska ofta får du sitta med stereo.
Jag måste testa Tivo boxen med Netflix, jag har inte ens brytt mig om det eftersom jag tycker att Tivoboxen är seg och har lite sämre bild men det kanske inte gäller på Netflix.
Sedan tycker jag ditt resonemang är lite ologiskt typ, om Trafikverket inte asfalterar vägen säljer jag bilen.
Postad 15 mars 2016 - 11:08
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Men även om Comhem fixar det så kommer du bara ha surround på de filmer som Netflix sänder i DD så ganska ofta får du sitta med stereo.
De serier jag har sett har alltid haft DD 5.1 ljud med Netflix.
Jag är helt nöjd med seriens originalljud, så om en serie bara är i stereo är det som drt ska vara.
Postad 15 mars 2016 - 11:22
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Sedan tycker jag ditt resonemang är lite ologiskt typ, om Trafikverket inte asfalterar vägen säljer jag bilen.
Det var en mycket märklig och helt ologisk jämförelse 
Com Hem tar betalt av mig för sin tjänst TiVo som inkluderar diverse appar, däribland Netflix. Com Hem skriver på sin hemsida att Netflix ska ha 5.1 ljud. Jag betalar Com Hem men får inget 5.1 ljud med Netflix eftersom de har knatat till det med sin uppdatering av boxen. Netflix skriver på sin hemsida att TiVo levererar 5.1 ljud men det är inte sant. Deras produktbeskrivning stämmer inte.
Förklara för mig varför jag ska betala för något som de lovat men jag inte får?
En bättre jämförelse vore: jag skriver kontrakt på och betalar för ett slott. Då jag kommer fram till adressen visar det sig vara en liten villa. Jag får tak över huvudet i villan också, får jag veta, så jag ska acceptera köpet 
Postad 15 mars 2016 - 12:12
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det var en mycket märklig och helt ologisk jämförelse 
Com Hem tar betalt av mig för sin tjänst TiVo som inkluderar diverse appar, däribland Netflix. Com Hem skriver på sin hemsida att Netflix ska ha 5.1 ljud. Jag betalar Com Hem men får inget 5.1 ljud med Netflix eftersom de har knatat till det med sin uppdatering av boxen. Netflix skriver på sin hemsida att TiVo levererar 5.1 ljud men det är inte sant. Deras produktbeskrivning stämmer inte.
Netflix far inte med någon form av osanning. Den sida som listar vilka enheter som stöder 5.1-ljud visar alla Tivo-boxar, inte enbart Comhems. Att sedan Comhem, vid en uppdatering, inför en bugg är inget som Netflix ska behöva stå för. Det finns inte en chans att Netflix ska kunna ha koll på samtliga enheter och vad som händer när dessa uppdateras. De testar funktionen en gång när leverantören ber om tillgång till appen. Förmodligen är det ingen skillnad i appen i sig utan buggen ligger troligen i Tivos operativ.
Postad 15 mars 2016 - 13:24
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Netflix far inte med någon form av osanning. Den sida som listar vilka enheter som stöder 5.1-ljud visar alla Tivo-boxar, inte enbart Comhems. Att sedan Comhem, vid en uppdatering, inför en bugg är inget som Netflix ska behöva stå för. Det finns inte en chans att Netflix ska kunna ha koll på samtliga enheter och vad som händer när dessa uppdateras. De testar funktionen en gång när leverantören ber om tillgång till appen. Förmodligen är det ingen skillnad i appen i sig utan buggen ligger troligen i Tivos operativ.
Jag säger inte att det är Netflix fel 
Just nu stämmer dock inte uppgiften på deras hemsida. Jag ser också att det inte är enbart Com Hems TiVo-box som listas där, jag kan läsa 
Jag hänvisar till Netflix sida där det står att 5.1 ska fungera med Com Hems Tivo bara för nägra har ifrågasatt om det verkligen ska fungera så. Ja, det ska fungera så enligt Netflix själva.
Vid ett tillfälle när jag talade med Com Hem så menade de att det inte var deras fel utan Netflix fel. De menade även att det inte var något fel hos dem (Com Hem) utan att det var jag som som gjorde något fel med min hembioanläggning. De har sedan dess ändrat sig.
Jag frågade Com Hem varför det står på hemsidan (Com Hems) att Netflix ska fungera med 5.1 ljud när det inte gör det. Jag fick nyss detta mail från Com Hem:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Tyvärr är det just nu att i uppdatering så kom detta fel, felet håller på att åtgärdas.
Temporära lösningen är att man byter till PCM och ja, då blir det 2.0 ljud på linjär tv med.
Det kommer stå kvar på hemsidan på grund av att det ska fungera med tekniskt fel gör att det inte fungerar.
Till exempel så ifall vi har driftstörning att digital tv inte fungerar så ändrar vi inte hemsidan att vi levererar digital tv.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Det är ju bra att de medger att de gjort fel, till slut. Synd bara att mailet är formulerat som det är, det säger en del om hur de ser på sina kunder. De hade ju faktiskt kunna skriva under Driftstörningar att 5.1 ljud för tillfället inte fungerar, men det vill de inte göra.
Det är bra att en lösning är på gång 
Redigerat av FEA, 15 mars 2016 - 13:27.
Postad 15 mars 2016 - 13:46
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Just nu stämmer dock inte uppgiften på deras hemsida. Jag ser också att det inte är enbart Com Hems TiVo-box som listas där, jag kan läsa 
Jag hänvisar till Netflix sida där det står att 5.1 ska fungera med Com Hems Tivo bara för nägra har ifrågasatt om det verkligen ska fungera så. Ja, det ska fungera så enligt Netflix själva.
Vid ett tillfälle när jag talade med Com Hem så menade de att det inte var deras fel utan Netflix fel. De menade även att det inte var något fel hos dem (Com Hem) utan att det var jag som som gjorde något fel med min hembioanläggning. De har sedan dess ändrat sig.
Hur kan det vara Netflix fel att 5.1 slutar funka när Comhem gör en uppdatering av sitt OS? Det är ju inte appen som är uppdaterad, eller är den också det? Att uppgifterna inte stämmer på Netflix sida är ju inte så konstigt, men självklart kan de inte uppdatera en sida bara för att en (av väldigt många) leverantörer inför en bugg.
Postad 15 mars 2016 - 13:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Enligt denna tråd (en av många) så hade Virginmedias Tivo-box liknande problem som Comhem när denna fick sin uppgradering i höstas:
http://community.vir...ot/td-p/2886844
5.1 slutade då att fungera via optisk utgång, men fungerade fortfarande via hdmi.
Postad 15 mars 2016 - 14:09
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Hur kan det vara Netflix fel att 5.1 slutar funka när Comhem gör en uppdatering av sitt OS?
Läs det jag skrev en gång till är du snäll 
Att uppgifterna inte stämmer på Netflix sida är ju inte så konstigt, men självklart kan de inte uppdatera en sida bara för att en (av väldigt många) leverantörer inför en bugg.
Jag vill inte att Netflix uppdaterar sin sida, jag vill att Com Hem skriver på sin sida under Driftstörningar att 5.1 ljudet inte fungerar just nu. Det är från Com Hem jag fick mailet, inte från Netflix.
Postad 15 mars 2016 - 14:28
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jag kan inte förstå varför du inte vill ha surround även i material som inte har ett DD spår, jag skulle aktivera Prologic II även om DD fungerade i Tivoboxen.
Postad 15 mars 2016 - 14:47
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag kan inte förstå varför du inte vill ha surround även i material som inte har ett DD spår, jag skulle aktivera Prologic II även om DD fungerade i Tivoboxen.
Det är kanske bara jag, men jag vill alltid ha originalljud, så som filmskaparen tänkt sig det. Jag är likadan när det gäller bild, det ska alltid vara originalformat (OAR) för min del.
Postad 15 mars 2016 - 15:02
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Det är kanske bara jag, men jag vill alltid ha originalljud, så som filmskaparen tänkt sig det. Jag är likadan när det gäller bild, det ska alltid vara originalformat (OAR) för min del.
Samma här därför använder jag Prologic II eftersom i stort sett alla filmer produceras i surround men inte alltid sänds i DD.
Det brukar vara samma produktion av filmer som sänds i ex SVT som i SVT HD och sänds den i DD i HD så är Prologic II det " rätta " i icke HD.
Det var nog väldigt länge sedan som filmer producerades i stereo.
Postad 15 mars 2016 - 17:44
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Samma här därför använder jag Prologic II eftersom i stort sett alla filmer produceras i surround men inte alltid sänds i DD.
Det brukar vara samma produktion av filmer som sänds i ex SVT som i SVT HD och sänds den i DD i HD så är Prologic II det " rätta " i icke HD.
Det var nog väldigt länge sedan som filmer producerades i stereo.
I princip all tvåkanalig stereo på filmer har varit matriskodad sedan 1976. 
Om TiVo mixar ned ljudet från 5.1 till 2.0 utan matriskodning så är det illa, men troligtvis är det matriskodat då den gör det med 5.1-ljudet från TV vid nedmixning till 2.0.
Dolby Pro Logic II och liknande system hamnar i alla fall halvvägs mellan 2.0 och diskret flerkanal.
Postad 16 mars 2016 - 07:27
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Om TiVo mixar ned ljudet från 5.1 till 2.0 utan matriskodning så är det illa, men troligtvis är det matriskodat då den gör det med 5.1-ljudet från TV vid nedmixning till 2.0.
Ja när jag väljer 'PCM' ut från TiVoboxen så blir allt 5.1 nedmixat till 2.0 (ingen matriskodning). Det är helt tyst i surroundkanalerna. Väljer jag 'Dolby' så fungerar 2.0 med matriskodning och även äkta 5.1 förutom i Netflix där det blir helt tyst, så kallad 0.0 
Som sagt så är det ett fel som Com Hem känner till och är på väg att lösa.
Postad 16 mars 2016 - 13:13
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Ja när jag väljer 'PCM' ut från TiVoboxen så blir allt 5.1 nedmixat till 2.0 (ingen matriskodning). Det är helt tyst i surroundkanalerna. Väljer jag 'Dolby' så fungerar 2.0 med matriskodning och även äkta 5.1 förutom i Netflix där det blir helt tyst, så kallad 0.0 
Som sagt så är det ett fel som Com Hem känner till och är på väg att lösa.
Det är ju bra om Comhem löser det.
Jag testade i dag och hos mig fungerar surround utmärkt i Prologic med ljud inställt på PCM, inte för att jag trodde något annat men jag ville testa.
Postad 16 mars 2016 - 15:13
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Det är ju bra om Comhem löser det.
Jag testade i dag och hos mig fungerar surround utmärkt i Prologic med ljud inställt på PCM, inte för att jag trodde något annat men jag ville testa.
Jag testade igen nu, för de hade kanske fixat det eftersom det fungerar hos dig, men nej det fungerar fortfarande inte. Jag trodde inget annat.
Jag ställde in TiVoboxen på 'PCM' och kopplade som vanligt genom HDMI-kabeln och fick bara 2.0 ut, utan matriskodning.
Vad sjutton är det som kan skilja sig hos mig? Kör du också med den nya programvaran i din TiVobox? Hur är det i Netflix, fungerar 5.1 ljud hos dig?
(Jag testade också att ställa in diverse 'fusksurround' i min receiver och det fungerar, men det är ju en annan sak)
Jag fortsätter att vänta på Com Hems lösning 
Redigerat av FEA, 16 mars 2016 - 15:22.
Postad 16 mars 2016 - 15:33
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jag testade igen nu, för de hade kanske fixat det eftersom det fungerar hos dig, men nej det fungerar fortfarande inte. Jag trodde inget annat.
Jag ställde in TiVoboxen på 'PCM' och kopplade som vanligt genom HDMI-kabeln och fick bara 2.0 ut, utan matriskodning.
Vad sjutton är det som kan skilja sig hos mig? Kör du också med den nya programvaran i din TiVobox? Hur är det i Netflix, fungerar 5.1 ljud hos dig?
(Jag testade också att ställa in diverse 'fusksurround' i min receiver och det fungerar, men det är ju en annan sak)
Jag fortsätter att vänta på Com Hems lösning 
Jag kanske får lov att testa Netflix i Tivoboxen nu kör jag med Apple TV och Chromecast tycker Tivoboxen är seg och har bara utgått från att Netflix är sämre i den eftersom jag överlag upplever bilden så där ur Tivo.
Jag har senaste mjukvaran.
Har du testat att ställa recievern i Prologic II eller räknar du det också som fusksurround
Postad 16 mars 2016 - 15:50
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag kanske får lov att testa Netflix i Tivoboxen nu kör jag med Apple TV och Chromecast tycker Tivoboxen är seg och har bara utgått från att Netflix är sämre i den eftersom jag överlag upplever bilden så där ur Tivo.
Jag har senaste mjukvaran.
Har du testat att ställa recievern i Prologic II eller räknar du det också som fusksurround
TiVoboxen är extremt seg med Netflix! Bilden är däremot riktigt bra (TiVoboxen inställd på 1080p genomsläppt) och då får jag stå ut med hanteringen som verkligen är långsam. Jag har Chromecast också och genom den är Netflix-bilden sämre med en hel del 'ryckningar', däremot är 5.1 ljudet som det ska.
Jag har ett läge i receivern som heter PL II Movie (PL antar jag är Pro Logic) men det kallar jag 'fusksurround' 
Redigerat av FEA, 16 mars 2016 - 15:53.
Postad 16 mars 2016 - 16:36
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
TiVoboxen är extremt seg med Netflix! Bilden är däremot riktigt bra (TiVoboxen inställd på 1080p genomsläppt) och då får jag stå ut med hanteringen som verkligen är långsam. Jag har Chromecast också och genom den är Netflix-bilden sämre med en hel del 'ryckningar', däremot är 5.1 ljudet som det ska.
Jag har ett läge i receivern som heter PL II Movie (PL antar jag är Pro Logic) men det kallar jag 'fusksurround' 
Om Dolby Prologic II som det heter räknas som fusksurround så är det din uppfattning, det är en uppdatering av Dolby prologic som så att säga är originalet och ursprunget till all surround https://en.m.wikiped...Dolby_Pro_Logic
Det är absolut inte dåligt, ge det en chans ett par filmer.
Själv skulle jag inte vilja se en film i enbart stereo när surround är tillgängligt.
Postad 16 mars 2016 - 16:55
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag vet hur det låter, jag körde med Pro Logic i mina första hembioanläggningar på 80- och början på 90-talet, det var riktigt häftigt då 
Redigerat av FEA, 16 mars 2016 - 16:58.
Postad 16 mars 2016 - 17:03
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jag vet hur det låter, jag körde med Pro Logic på 90-talet 
Jag också och då lät det skit eftersom center och surround hade ett frekvensområde på 120-7000Hz i dag har de 20-20000Hz och processorerna är bra mycket bättre i dag.
Jag upplevde verkligen en aha skillnad jag hade en Onkyo TX-DS 989 på den tiden och den fick en mjukvaruuppdatering till Prologic II och det var som att byta förstärkare.
Postad 16 mars 2016 - 18:31
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Jag vet hur det låter, jag körde med Pro Logic i mina första hembioanläggningar på 80- och början på 90-talet, det var riktigt häftigt då 
Dolby Pro Logic II är mer stabilt än var Pro Logic var.
I Movie-läget är det inte riktigt fusksurround heller eftersom det försöker undertrycka mängden magisk surround till en behaglig nivå, bland annat genom att surroundkanalerna fördröjs 10 ms i förhållande till frontkanalerna.
Music-läget kan däremot ses som fusksurround.
Om det är matriskodat så kommer surroundeffekter verka komma utanför den vanliga stereobilden även utan Pro Logic II aktiverat, men mer godtyckligt än om Pro Logic II får koda av ljudet.
Jag också och då lät det skit eftersom center och surround hade ett frekvensområde på 120-7000Hz i dag har de 20-20000Hz och processorerna är bra mycket bättre i dag.
Bara surround var strypt till 7 kHz, centern hade fullt frekvensomfång uppåt.
Redigerat av Zacabeb, 16 mars 2016 - 18:31.
Postad 16 mars 2016 - 18:37
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Dolby Pro Logic II är mer stabilt än var Pro Logic var.
I Movie-läget är det inte riktigt fusksurround heller eftersom det försöker undertrycka mängden magisk surround till en behaglig nivå, bland annat genom att surroundkanalerna fördröjs 10 ms i förhållande till frontkanalerna.
Music-läget kan däremot ses som fusksurround.
Om det är matriskodat så kommer surroundeffekter verka komma utanför den vanliga stereobilden även utan Pro Logic II aktiverat, men mer godtyckligt än om Pro Logic II får koda av ljudet.
Bara surround var strypt till 7 kHz, centern hade fullt frekvensomfång uppåt. 
Okay då mindes jag fel, sorry det var ju inte i går
Postad 16 mars 2016 - 19:28
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
dock har ni fasnat i Pro logic nya Dolby Surround DSU som finns bl på Atmos förstärkare är bra mycket bättre och där används rena kanaler i standard tex 2 kanaler = V och H fram och lika med en 5.1 källa .. på pro logic så processas allt ljud även standard kanalerna!!
Postad 16 mars 2016 - 20:47
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
dock har ni fasnat i Pro logic nya Dolby Surround DSU som finns bl på Atmos förstärkare är bra mycket bättre och där används rena kanaler i standard tex 2 kanaler = V och H fram och lika med en 5.1 källa .. på pro logic så processas allt ljud även standard kanalerna!!
Man tager vad man haver. Jag har inte hört DSU själv men har förstått att det är avsevärt mer stabilt än Pro Logic II. Men för att få DSU måste man ju redan ha en receiver/processor begåvad med Dolby Atmos. 
Postad 16 mars 2016 - 22:17
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
OT, men: Vad behövs i högtalarväg för att kunna använda DSU? Jag har förstärkare med Atmos men inga speciella Atmoshögtalare ännu (kör 5.0 för tillfället).
Edit: Ok, luskat att DSU ersätter tidigare versioner av Dolby surroundljud, alltså oavsett setup.
Man tager vad man haver. Jag har inte hört DSU själv men har förstått att det är avsevärt mer stabilt än Pro Logic II. Men för att få DSU måste man ju redan ha en receiver/processor begåvad med Dolby Atmos. 
Redigerat av Kanelen, 16 mars 2016 - 22:53.
Postad 17 mars 2016 - 00:14
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
OT, men: Vad behövs i högtalarväg för att kunna använda DSU? Jag har förstärkare med Atmos men inga speciella Atmoshögtalare ännu (kör 5.0 för tillfället).
Edit: Ok, luskat att DSU ersätter tidigare versioner av Dolby surroundljud, alltså oavsett setup.
Yes du kan köra det rakt av bara aktivera dolby surround och de funkar klockrent på stereo källor som i detta fall med tivo
Postad 17 mars 2016 - 10:28
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Com Hem har lagt till Aftonbladet TV i TiVo.
Synd att de är lite sena bara, med tanke på att Aftonbladet TV var den enda svenska TV-kanalen som visade Oscar-galan i direktsändning. Det hade varit en perfekt premiär för den appen!
Mycket bra av Com Hem att de satsar i alla fall 
Postad 17 mars 2016 - 11:17
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
satsar? allt är inte web tv!! de lägger till men tar bort vanliga kanaler!!!
Redigerat av Duckface21, 17 mars 2016 - 12:02.
Postad 17 mars 2016 - 12:48
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
satsar? allt är inte web tv!! de lägger till men tar bort vanliga kanaler!!!
Satsar. Jag menar alltså att de har lagt till någonting.
Postad 17 mars 2016 - 15:08
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jo men till vilken fördel? vill inte ha massa webb kanaler eller andra tjänster vill ha tv kanaler de har kraftigt minskat utbudet på kanaler senaste åren utan införa nya ..
senaste 2 till 3 åren har massor med människor önskat H2 men ingen ändring!!!
Postad 17 mars 2016 - 15:25
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag ska inte försvara Com Hem men de kanaler de tagit bort har väl varit sådana som få tittar på. De mäter väl regelbundet tittandet på sina kanaler och ser vad kunderna gillar och inte gillar.
Postad 17 mars 2016 - 15:43
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag ska inte försvara Com Hem men de kanaler de tagit bort har väl varit sådana som få tittar på. De mäter väl regelbundet tittandet på sina kanaler och ser vad kunderna gillar och inte gillar.
När det gäller tablåtittande en vanlig vardagkväll misstänker jag att 90% fördelar sig på SVT, TV4, TV3 och Kanal 5.
Egentligen är 9 kanaler av 10 i Com hems utbud sådana som endast en väldig liten del av de 635 000 digital-tv abonnenterna har någon nytta av eller ens kännedom om.
Ska Com hem släcka ned alla kanaler som har "låg efterfrågan" har vi snart bara de breda underhållnings- och nyhetskanalerna kvar.
Postad 17 mars 2016 - 17:52
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
När det gäller tablåtittande en vanlig vardagkväll misstänker jag att 90% fördelar sig på SVT, TV4, TV3 och Kanal 5.
Egentligen är 9 kanaler av 10 i Com hems utbud sådana som endast en väldig liten del av de 635 000 digital-tv abonnenterna har någon nytta av eller ens kännedom om.
Ska Com hem släcka ned alla kanaler som har "låg efterfrågan" har vi snart bara de breda underhållnings- och nyhetskanalerna kvar.
Ska man hårdra det hela... om det ändå inte är någon som tittar, varför inte släcka ned?
Postad 17 mars 2016 - 18:10
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Ska man hårdra det hela... om det ändå inte är någon som tittar, varför inte släcka ned?
Com hem kan inte livnära sig på att sälja TV3 och Kanal 5. Man måste ha maffiga kanalpaket som man kan ta ut ordentliga månadsavgifter för. Det är alla dessa löpande månadsbetalningar från trogna och befintliga kunder som är ryggraden i Com hem. Plus naturligtvis fastigheternas avgifter för det analoga grundutbudet som fortfarande (konstigt nog) är väldigt betydelsefullt för Com hem.
Max-abonnemanget för 439 kr/mån innehåller i skrivande stund 66 kanaler (79 enligt Com hem men då dubbelräknar man kanaler som finns både i SD och HD). Troligen skulle de flesta abonnenter klara sig bra med de 18 kanaler som ingår i Digital-tv Bas för 179 kr/mån.
Postad 17 mars 2016 - 18:21
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag har själv paketet med maximalt antal kanaler, mest för att jag var nyfiken på innehållet. Vad som händer när min bindningstid på två år går ut återstår att se.
Jag har insett att jag till 99.99% tittar på HD-kanalerna. Det borde finnas ett paket med enbart HD-kanaler. Det är mycket svårt att återgå till standardbild när man en gång har sett blu-ray och HDTV. I alla fall när man som jag kollar på stor filmduk.
Postad 17 mars 2016 - 18:59
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag har själv paketet med maximalt antal kanaler, mest för att jag var nyfiken på innehållet. Vad som händer när min bindningstid på två år går ut återstår att se.
Jag har insett att jag till 99.99% tittar på HD-kanalerna. Det borde finnas ett paket med enbart HD-kanaler. Det är mycket svårt att återgå till standardbild när man en gång har sett blu-ray och HDTV. I alla fall när man som jag kollar på stor filmduk.
Jag tittar också bara på HD-kanaler eftersom de få kanaler som inte finns i HD är innehållsmässigt ointressanta för mig möjligtvis med undantag för CNN och BBC World.
Saknar hos Com hem egentligen bara TV12 HD som har en hel del sport.
Det fanns förut ett HD-paket som kunde kombineras med ett Small-abonnemang och då fick man för en låg månadskostnad alla HD-kanaler (BBC HD, Animal Planet HD, TV4 HD, Discovery Showcase HD, SVT 1 HD, SVT 2 HD, Wild TV HD, Eurosport HD, History HD, ESPN America HD, Silver HD, TV3 HD, National Geographic Channel HD, National Geographic Wild HD)
och de viktigaste kanalerna ( SVT1, SVT2, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, SVT 24, TV4, TV6, och Axess TV).
Det finns ingen möjlighet längre att få alla HD-kanaler och hålla ned månadskostnaden. Dock har Com hem nyligen aviserat att ytterligare HD-kanaler kommer till Plus och Mellan abonnemangen.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 17 mars 2016 - 19:17.
Postad 25 mars 2016 - 10:27
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Jo men till vilken fördel? vill inte ha massa webb kanaler eller andra tjänster vill ha tv kanaler de har kraftigt minskat utbudet på kanaler senaste åren utan införa nya ..
senaste 2 till 3 åren har massor med människor önskat H2 men ingen ändring!!!
Hade varit överlycklig om H2 kommer till comhem hoppas även på CI ( crime and investigation )
Postad 25 mars 2016 - 10:39
maarw
-
maarw
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tillbaka till ljudfunktions problematiken. Min tivo vägrar spela in DD 5.1/2.0 och spela upp via TOS (optiskt) utgång. PCM ljudet finns dock kvar via HDMI. Samma gälleribland när man bläddrar mellan kanalerna ibland inget ljud via optisk om det är DD kodat. Är det relaterat till Netflixljud ovan. Är det bara jag eller har någon annan sett detta ?
Postad 25 mars 2016 - 11:39
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Hade varit överlycklig om H2 kommer till comhem hoppas även på CI ( crime and investigation )
Har du anmält önskemål på Com hems Facebook?
Gör det för jag tror att Com hem känner flåset i nacken nu n är de tagit bort e n hel del från Max-paketen utan att sänka priset.
Nyss fick vi för övrigt ett par nya HD-kanaler (TLC HD, Discovery Channel HD, Kanal 9 HD).
Kanal 11 HD verkar också vara på ingång.
Jag saknar dock fortfarande TV12 HD som kom att ersätta TV4 Sport Xtra HD men där Com hem fortfarande envisas med att bara erbjuda TV12 i standardupplösning. Dåligt eftersom TV12 sänder en hel del sport bl a fotboll och ishockey.
Postad 27 mars 2016 - 00:42
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Har du anmält önskemål på Com hems Facebook?
Gör det för jag tror att Com hem känner flåset i nacken nu n är de tagit bort e n hel del från Max-paketen utan att sänka priset.
Nyss fick vi för övrigt ett par nya HD-kanaler (TLC HD, Discovery Channel HD, Kanal 9 HD).
Kanal 11 HD verkar också vara på ingång.
Jag saknar dock fortfarande TV12 HD som kom att ersätta TV4 Sport Xtra HD men där Com hem fortfarande envisas med att bara erbjuda TV12 i standardupplösning. Dåligt eftersom TV12 sänder en hel del sport bl a fotboll och ishockey.
Skall göra det. Tack för info om dom andra kanalerna som kommit, skall lägga in dom i mina favoriter nu.
Postad 03 april 2016 - 07:45
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1 551 inlägg
Startade upp min tivo Box igår. Har inte använt den på sex veckor pga stambyte.
Men nu funkar inte tv-guiden och när man trycker på info knappen för att se vad programmet heter så står det bara Tivo tjänsten avbrutet.
Någon som haft liknande problem?
Postad 03 april 2016 - 07:59
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Om du låter den vara igång ett tag så kommer den förmodligen uppdatera EPG'n av sig självt.
Postad 03 april 2016 - 08:15
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Startade upp min tivo Box igår.
Det borde inte ta så lång tid att starta om. Har du kollat så hantverkarna inre sabbat någon kabel? Det hände mig vid ett stambyte/elbyte. De hade kapat en elkabel utan att berätta det. I TIVOns fall kan du kolla nätverkskabeln, eftersom du verkar ha bild i alla fall.
Du kan även kolla nätverksinställningarna i boxen under Inställningar och göra en anslutningskontroll där.
Redigerat av FEA, 03 april 2016 - 08:17.
Postad 03 april 2016 - 19:36
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Hittade en gamerkanal idag, mitt bland barnkanalerna så det ärla därför man missat den 
Ginx heter kanalen och den ligger på plats 157
Postad 03 april 2016 - 19:48
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Fick brev i dag att GINX, FTV och OutTV utgår själv kollar jag aldrig på nån av dem men Grabben min med autism är Förtjust i Ginx med sina spel program han kommer ta hårt på detta och nu finns ju inga spel kanaler alls hos comhem...
detta gör dom för att satsa mer på Play tjänster... Nä tack comhem de tas bort massor med kanaler men de sänks inte priset och de satsas bara på play nu !!!
Hittade en gamerkanal idag, mitt bland barnkanalerna så det ärla därför man missat den 
Ginx heter kanalen och den ligger på plats 157
Postad 03 april 2016 - 20:21
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Ginx kommer att finnas kvar i Max och Plus abonnemangen.
Har man annat abonnemang och vill ha Ginx så kostar den 59 kr/mån.
Jag tror att många blev besvikna när Com hem aviserade att Ginx skulle utgå.
Kanske den enda tv-kanal som ungdomar tittar på i dessa dagar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|