Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 02 November 2013 - 22:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

fredrik: svara gärna på min inofundering. det känns som att endel av det vi upplever olika KAN finnas där ^^

Glömde nämna ino. Sorry. :) De är givetvis välkomna med, men låt oss hålla det under 20.000:- totaltvärde 2-kanalssystem, eller du har andra tankar?

Ingen har kastat någon handske. Varför har du valt att bli Stages ädle riddare? Är du helt enkelt förälskad. :)

Jag tror på Stage, och börjar tröttna på allt trams i denna tråd. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 November 2013 - 22:39.

Postad 02 November 2013 - 22:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Glömde nämna ino. Sorry. :) De är givetvis välkomna med, men låt oss hålla det under 20.000:- totaltvärde 2-kanalssystem, eller du har andra tankar?

Hoppas du/ni får napp. :)

Postad 02 November 2013 - 22:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nej, alltså, har du hört inogrejjer och kan jämföra med ljudbilden som stage har?

Postad 02 November 2013 - 22:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nej, alltså, har du hört inogrejjer och kan jämföra med ljudbilden som stage har?

Nej, tror jag inte jag gjort. Vad rekommenderar du att ha med i åtanke i aktuell prisklass?

Postad 02 November 2013 - 22:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag tänkte inte på din utmaning, du kan läsa högre upp mina tankar om ino och stage

Postad 02 November 2013 - 23:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Jag funderar allvarligt på att dra igång en tråd där jag skall påstå en massa löjeväckande saker om System Audio. Åka på alla mässor jag kan hitta. Prova prototyper. Bli bästis med Ole. Åka runt och utmana ägare av andra märken. Varför? Tja, för att jag tror på System Audio bara. Suspekt? Nä vaddå??
Ja jag säger då det. Denna tråden är verkligen annorlunda. ;)

Postad 02 November 2013 - 23:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
xtz 99.26 med xtz förstärkaren blir en farlig motståndare.

Postad 02 November 2013 - 23:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Jag tänkte inte på din utmaning, du kan läsa högre upp mina tankar om ino och stage

Vad du tänker, känner, anar, tycker och/eller spekulerar kring är i detta fall fullkomligt ointressant, med hänsyn till min konkreta utmaning. :)

Jag funderar allvarligt på att dra igång en tråd där jag skall påstå en massa löjeväckande saker om System Audio. Åka på alla mässor jag kan hitta. Prova prototyper. Bli bästis med Ole. Åka runt och utmana ägare av andra märken. Varför? Tja, för att jag tror på System Audio bara. Suspekt? Nä vaddå??
Ja jag säger då det. Denna tråden är verkligen annorlunda. ;)

Är det grundlös konspiration på g igen? ;)

xtz 99.26 med xtz förstärkaren blir en farlig motståndare.

Det är möjligt. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 November 2013 - 23:13.

Postad 02 November 2013 - 23:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Vad du tänker, känner, anar, tycker och/eller spekulerar kring är i detta fall fullkomligt ointressant, med hänsyn till min konkreta utmaning. :)

Är det grundlös konspiration på g igen? ;)

Det är möjligt. :)

Grundlös? You tell me. :) Alltså detta är ett väääldigt annorlunda engagemang från en oberoende privatperson, det måste du i alla fall medge.

Postad 02 November 2013 - 23:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag ska göra samma med volent. Utmanar alla i världen, en garde! Och jag kommer heller aldrig medge att någpt är bättre än volent :D

Postad 02 November 2013 - 23:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Oj, ordpolis, F'låt att jag inte använde 100% akademisk svenska... Om du nu citerar allt jag skrivit, vad är det som är komplicerat för dig att förstå? Hur kan något av det jag skrivit vara svårbegripligt?

Det beskriver jag ovan, det handlar inte om 100% korrekt svenska eller ej det handlar om motsägelser. Du skriver först upprepat en sak (stor skillnad mellan OS i ljudkvalitet), påstår att "flera stora tester" stödjer / bevisar detta, länkar till en av dessa (om det nu kan kallas stor test) som dock inte alls pekar på självklara stora skillnader i ljudkvalitet mellan OS (snarare tvärtom iom att det ganska lätt går att fixa bitkorrekt signalöverföring, även med t.ex. XP). Förstår du nu det märkliga i det hela...?

Postad 02 November 2013 - 23:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag ska göra samma med volent. Utmanar alla i världen, en garde! Och jag kommer heller aldrig medge att någpt är bättre än volent :D

Nä, erkänn nu att du egentligen hellre haft tre uppsättningar Stage. Tänk, senaste budet är 250000kr. Kör dem samtidigt och du har en 750000kr. anläggning. :)

Postad 03 November 2013 - 00:29

Pontryagin
  • Pontryagin
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
All publicitet är bra publicitet? Svar: absolut, speciellt för den som inte har nåt att förlora. En av hetaste just nu marknadsförings former, måste tillägga. Och inte bara bland företag och deras produkter, men även politiker... Värre om man inte syns nånstans, för då existerar man inte! Tråden kommer lätt upp till 100 sidor innan Jul, om inte några nyckelpersoner blir avstängda. Julhandel är snart i full fart och duellen i tråden är också nästan upplagd :). Några som ska gå genom senaste decenniums operativa system andra möjligen fixar lyssnings dueller. Säkert väldigt vetenskapligt upplagda :). Men vilken kategori ska man tävla? Ju, åter igen, för den som inte har nåt att förlora (möjligen redan kärvt i dagsläget) väljer ”umgås med kungar”... för då finns knappt nån chans att man blir misstänkt som en slödder. Vad jag förstår, en liknande lyssningstest redan är avklarad den här veckan? I utvärderingsprotokollet ingår mindre smickrande produkt namn med fyra gånger mindre budget. Det är klart som fan, att resultaten är inte godkänd? Liksom placeringen av föremålet och spänningsvariationen från Vattenfall var för sort denna dag... Inte minst källans renhet. Vad jag förstår, samma kväll resultaten var förmedlad till produktens skaparna, eller? Det är bra, för att tråden är kraftigt återkopplad och reglerad.

Jag har inte något emot själva produkten, verkligen inte. Det är omständigheterna man reagerar mest!

Postad 03 November 2013 - 00:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2
Faktum är att jag använder Head & Shoulders fastän jag vill strypa den som skapade reklamen.
Problemet kommmer när man förolämpar folks intelligens, då blir folk förbannade och det är inte lämgre bra uppmärksamhet. Hela denna tråden torde vara ett graverande bevis på detta. Folk älskar att hata Stage men någon positiv effekt på försäljnigen verkar det ju knapoast haft.

Postad 03 November 2013 - 02:03

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 1
Tänkta bara säga att jag har hört HRT Stage det var i Norrköping hos Lefflers.
Men det var väl det inte helt kompletta systemet. Men redan då när jag var tveksam till det så vart jag ju påhoppad. :ph34r:

Postad 03 November 2013 - 06:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Men det var väl det inte helt kompletta systemet. Men redan då när jag var tveksam till det så vart jag ju påhoppad. :ph34r:

Då ska jag glädja dig med att du här kan skriva exakt vad du tyckte om stage. Gör det, ju längre desto bättre. Gillar du inte det så lovar jag att vi är ett gäng som kan backa upp dig. Gillade du det (som jag tolkar att du inte gjorde) så är det också ok naturligtvis :)

Postad 03 November 2013 - 08:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Du är snett på det. Jo, dCS's test visar att skillnaderna är stora. Och Nej, Jag har aldrig påstått att det inte går att fixa.

Ok... det gick ju verkligen inte att utläsa från det minst sagt kategoriska du skrivit tidigare, Tack för förtydligandet att OS inte behöver spela någon roll alls.

Postad 03 November 2013 - 09:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Eller så är stage helt enkelt inte jättebra ;)

Postad 03 November 2013 - 09:33

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 1

Anledningen till att valet av OS är viktigt beror ju såklart på att de flesta människor inte vet hur man ställer in och modifierar sitt operativsystem så att signalen matas ut på rätt sätt. Det är nog extremt få här på forumet som kan förklara skillnaden mellan hur ASIO eller MSDS interagerar med HAL i windows, eller hur ALSA fungerar i en Maco-kernel under MacOSX.

Du är ingen superman, du hör ingen skillnad mellan 80dB och 96dB i SNR, det är dessutom nästan lika osannolikt att du finner någon inspelning med lägre SNR en vad Windowsmixern kan leverera.

Postad 03 November 2013 - 09:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1
Kan vi inte flytta denna diskussion om OS till någon annan tråd?

När det gäller inställningar i olika OS med Stage, så använd denna aktuella manual (se sid. 8 och framåt) och dess rekommendationer för bäst resultat med Stage.

Postad 03 November 2013 - 09:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Är det inte bra att detta uppmärksammas med tanke på hur viktigt det verkar vara för att stage ska kunna leverera?

Postad 03 November 2013 - 09:54

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Då ska jag glädja dig med att du här kan skriva exakt vad du tyckte om stage. Gör det, ju längre desto bättre. Gillar du inte det så lovar jag att vi är ett gäng som kan backa upp dig. Gillade du det (som jag tolkar att du inte gjorde) så är det också ok naturligtvis :)

Jo men det gjorde jag redan på sidan 2 i den här långa tråden.

Postad 03 November 2013 - 10:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Huh? När sa jag det?

Du har ju helatiden påpekat att Windows XP inte duger i dess grundutförande, dvs standardinställningar vid installation, out of the box.

Instämmer, vi släpper denna diskussion.

Redigerat av Isaac, 03 November 2013 - 10:09.

Postad 03 November 2013 - 10:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Fredrik, detta är skrivet i all välmening. Du bör kanske backa en smula nu, åtminstone ett tag. Jag vet att du bara är exalterad över produkter som du anser är bra. Det är dock väldigt lätt hänt att det går till överdrift och folk istället blir väldigt kritiskt inställd till prylarna eller i ännu värre fall helt ignorerar dom. Detta har hänt förr med allt för "gåpåiga" anhängare. :)

Lugna ner dig lite och låt folk lyssna och bilda egna uppfattningar. Det är ju trots allt relativt nya prylar vi snackar om. Så snart har säkert fler bildat sig egna uppfattningar.

Som sagt, skrivet i all välmening. Hoppas att du inte tar illa upp. :)

Nåja, så utförlig recension var det ju inte. Passade på att läsa 1337ens recension också som återfanns på sid 2 igen.
Sen passade jag på att ta ett citat från brallson, då jag tyckte att det passade in *asg*

Ja men titta. Längre ner på samma sida så börjar fredrik att plocka isår det också. Det skickas till föreståndaren för stage i usa (halvarson var det va? Ja, mr 200.000kr alltså) som sen svarar. Sen tar någon mening upp och ska överanalyseras och det skrivs en a4 om det.

Redigerat av Zartok, 03 November 2013 - 10:15.

Postad 03 November 2013 - 10:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Är det inte bra att detta uppmärksammas med tanke på hur viktigt det verkar vara för att stage ska kunna leverera?

Det som behöver uppmärksammas är att Stageägare läser manualen och ställer in sina resp. OS enligt tillverkarens rekommendationer för att funka så bra som möjligt med Stage.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 November 2013 - 10:31.

Postad 03 November 2013 - 10:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Själv blev jag så bombarderad med information om Stages förträfflighet, i vad som kändes som en evighet, att jag sedan mest var sur och trött.
Ännu surare blev jag när jag sedan lyssnade. Min spontana tanke var att strategin måste vara att snacka omkull potentiella köpare. Varför ens lyssna, det är ju världens bästa.
Stage har ett huvudsakligt problem; De är inte ensamma på marknaden. ;)
HRT är som dörrförsäljaren som sätter foten emellan. Och jag tror de flesta av oss då reagerar genom att smälla igen dörren. :)

Redigerat av laddie15, 03 November 2013 - 10:41.

Postad 03 November 2013 - 10:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Läs manualen.
Ställ in enligt tillverkarens rekommendationer.
Move on.

Det har jag. Står ingenting om att man ska ha win7 eller 8. Faktum är att det står rätt tydligt att stage ska fungera från windows xp, helt utan reservationer om att det fungerar sämre och gör upplevelsen sämre om man bara har win xp. Det fick vi just göra från svenske generalagenten. Märkligt att man inte skriver något så vitalt i manualen tycker jag.

Btw, hur kommer det sig att du översätter kritik av systemet, skicmar det till halvarson och postar svar här? Du har gjort det minst två gånger.
Jo, sen funderar jag också lite på varför du skrev en a4 där du analyserar en mening med att någon skriver att denne inte alls upplevde den här wow-effekten. Hen har väl rätt höra det många andra hört?

Redigerat av Zartok, 03 November 2013 - 10:32.

Postad 03 November 2013 - 10:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det har jag. Står ingenting om att man ska ha win7 eller 8. Faktum är att det står rätt tydligt att stage ska fungera från windows xp, helt utan reservationer om att det fungerar sämre och gör upplevelsen sämre om man bara har win xp. Det fick vi just göra från svenske generalagenten. Märkligt att man inte skriver något så vitalt i manualen tycker jag.

Jag tror tillverkaren i första hand vill förklara hur man bäst får det att funka med resp. OS, inte riskera att ge sig in i långa diskussioner om vilket OS som är bäst.

Btw, hur kommer det sig att du översätter kritik av systemet, skicmar det till halvarson och postar svar här? Du har gjort det minst två gånger.

För jag villa höra hans respons på vad jag upplevde var ett helt tokigt intryck av Stage, och som senare visade sig vara just en många parametrar som var fel i fråga om inställning av systemet som helhet (från OS till placering), vilket bekräftats av både generalagenten och butiken du var hos, men det förkastar ju du i ett stort antal inlägg sedan dess. :)

Hen har väl rätt höra det många andra hört?

Alla har rätt att höra Stage utifrån sina respektive förväntingar, preferenser, prioriteringar etc. Ja, kanske t o m fördomar. :)

Postad 03 November 2013 - 10:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jo, sen funderar jag också lite på varför du skrev en a4 där du analyserar en mening med att någon skriver att denne inte alls upplevde den här wow-effekten. Hen har väl rätt höra det många andra hört?

Gillar ingvar Öhmans inställning. Han gör helt enkelt högtalarna han själv skulle vilja köpa. Antigen gillar du dem eller också inte. HRT har myyyycket att lära där. :)

Postad 03 November 2013 - 10:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag tror tillverkaren i första hand vill förklara hur man bäst får det att funka med resp. OS, inte riskera att ge sig in i långa diskussioner om vilket OS som är bäst.

För jag villa höra hans respons på vad jag upplevde var ett helt tokigt intryck av Stage, och som senare visade sig vara just en många parametrar som var fel i fråga om inställning av systemet som helhet (från OS till placering), vilket bekräftats av både generalagenten och butiken du var hos, men det förkastar ju du i ett stort antal inlägg sedan dess. :)

Alla har rätt att höra Stage utifrån sina respektive förväntingar, preferenser, prioriteringar etc. Ja, kanske t o m fördomar. :)

Det är givetvis spekulationer som vi kan använda oss av och inget mer. Själv tror jag absolut inte att en långdragen diskussion (någon?) Om os är orsaken. Ingen i usa kan ju ha förutsatt och känt till det här forumet *asg*

Det kan ju hända att du vill höra det, men att du kopierar svaret hit är väl det som jag mest tänkte på. Framkom kanske inte av det jag skrev dock. Någon tyckte att det var respektlöst av dig att direkt leta upp saker som motsäger en individs subjektiva åsikt och brallsson menade ju redan för ett halvår sen att du verkade vara lite het på snapsen ^^

Mjotack, och gissa vilka fördomar man får när man läser reklamen? :D
Det kanske inte heter fördom om det är positivt, men iaf.

Gillar ingvar Öhmans inställning. Han gör helt enkelt högtalarna han själv skulle vilja köpa. Antigen gillar du dem eller också inte. HRT har myyyycket att lära där. :)

FEL! Hrt har ingenting att lära därifrån. Dom har ju gjort precis den högtalare som chief designer halvarson vill höra. Du har väl läst hans citat? Han är STÖRTNÖJD! :D :lol:

Postad 03 November 2013 - 10:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Haha. Så HRT gör inte det. :D

Postad 03 November 2013 - 11:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Lyssnade på HRT stage på Sweetspot och kan säga att jag inte blev imponerad på nått sätt.

Hade för 10.000kr helt klart köpt andra grejor!

Men men…..alla är vi olika;)

Postad 03 November 2013 - 11:07

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

nej du har missförstått mig. Jag hade min uppfattning av ljudet INNAN det ens nämdes något om DSP. Recensionen, varken den första eller den andra, är inte färgad utefter information jag fått utan är skriven utifrån det ljud jag hört innan jag ens visste några tekniska detaljer om Stage.

Då motsäger du dig själv i texten ett flertal gånger

"It is very noticeable that the built in Digital Signal Processing(**) and EQ, without a doubt do “something” to the music"

Som sagt, du blir påverkad varesig du vill eller inte. Du kan inte kontrollera dom tankarna. Du ska få alla mina ägodelar om du fixar att inte tänka på en rosa elefant i en minut. Starta nu! ;)

Sen är det ju naturligtvis olika mycket från person till person i olika sammanhang etc. Men eftersom du till och med tar upp det flertalet gånger i recensionen så är det ju rätt tydligt att du inte är helt opåverkad. :)

Postad 03 November 2013 - 11:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Hej!

Lyssnade på HRT stage på Sweetspot och kan säga att jag inte blev imponerad på nått sätt.

NU ska du få mike! :D

Redigerat av Zartok, 03 November 2013 - 11:08.

Postad 03 November 2013 - 11:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Då motsäger du dig själv i texten ett flertal gånger

"It is very noticeable that the built in Digital Signal Processing(**) and EQ, without a doubt do "something" to the music"

Som sagt, du blir påverkad varesig du vill eller inte. Du kan inte kontrollera dom tankarna. Du ska få alla mina ägodelar om du fixar att inte tänka på en rosa elefant i en minut. Starta nu! ;)

Sen är det ju naturligtvis olika mycket från person till person i olika sammanhang etc. Men eftersom du till och med tar upp det flertalet gånger i recensionen så är det ju rätt tydligt att du inte är helt opåverkad. :)

Skulle vi ta detta i nån annan tråd? :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 November 2013 - 11:11.

Postad 03 November 2013 - 11:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Haha. Så HRT gör inte det. :D

Alltså kära Fredrik, detta var en kort text och du orkade ändå inte läsa. "Antigen gillar du dem eller också inte". Men ok. Det är ju kanske inte alls HRT:s fel att man inte får tycka vad man vill utan att bli ifrågasatt. :)

Postad 03 November 2013 - 11:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är givetvis spekulationer som vi kan använda oss av och inget mer. Själv tror jag absolut inte att en långdragen diskussion (någon?) Om os är orsaken. Ingen i usa kan ju ha förutsatt och känt till det här forumet *asg*

Det kan ju hända att du vill höra det, men att du kopierar svaret hit är väl det som jag mest tänkte på. Framkom kanske inte av det jag skrev dock. Någon tyckte att det var respektlöst av dig att direkt leta upp saker som motsäger en individs subjektiva åsikt och brallsson menade ju redan för ett halvår sen att du verkade vara lite het på snapsen ^^

Mjotack, och gissa vilka fördomar man får när man läser reklamen? :D
Det kanske inte heter fördom om det är positivt, men iaf.

FEL! Hrt har ingenting att lära därifrån. Dom har ju gjort precis den högtalare som chief designer halvarson vill höra. Du har väl läst hans citat? Han är STÖRTNÖJD! :D :lol:

Japp, har jäst allt denne herre skrivit men däri ser jag inte problemet. Tvärtom. en alldeles uppenbart väldigt kunnig person som säkert också ÄR väldigt nöjd med sin skapelse.
Vad jag menar är att en intelligent människa inser naturligtvis att detta därmed inte tilltalar alla.
De skillnader som finns i intrycken bara på denna tråden beror naturligtvis inte varenda gång på någon välfigt oturlig felinställning, utan även på det självklara faktum att vi också tycker olika.
Har inte varit med om någon annat fall än med Stage, där detta inte är fullständigt själklart.

Postad 03 November 2013 - 13:37

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!

Vilka grejer hade imponerat mer på dig för 10.000:- (inkl. DAC, för- och slutsteg, högtalarkablage och högtalare) och varför.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 November 2013 - 13:38.

Postad 03 November 2013 - 13:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Vilka grejer hade imponerat mer på dig för 10.000:- (inkl. DAC, för- och slutsteg, högtalarkablage och högtalare) och varför.

Here we go again........

Postad 03 November 2013 - 13:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Tillåt moi att svara...
Marantz pm5004
Boston acoustics a26
Billigaste kablarna ever, eller en elsladd.
6000kr, färdigt system.

Postad 03 November 2013 - 14:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Polaren har ett system hemma bestående av Kef R100 och Nads nya digitala förstärkare D3020 som han matar digitalt ifrån sin airport express…..låter väldigt mkt bättre än HRT stage enligt MIG!(förmodligen tycker inte nån på HRT det eller nån som är besatt av HRT heller)

Han köpte sina R100 för 7000kr och förstärkaren för 3700kr airporten hade sen innan…..så ja budgeten spricker med runt säg 1500kr om man räknar med kablar och sånt.

Postad 03 November 2013 - 14:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Here we go again........

Om jag går på en mässa och hör ett eller flera system som jag tycker eller inte tycker imponerar på mig, så beror det förmodligen på en eller flera av följande faktorer. Rums/akustikfaktorn inte medräknad här:

1. Låten de spelade kände jag igen, och den lät sämre än hemma hos mig, det saknades a, b och c. X och y var ganska bra, men z hade inte alls samma karaktär som hemma hos mig, eller nåt liknande.
2. Låten de spelade kände jag igen, och den lät bättre än hemma hos mig, det fanns a, b och c. X och y var ganska dåligt, men z hade bättre karaktär som hemma hos mig, eller nåt liknande.
3. Låten de spelade kände jag inte igen, men jag tyckte ändå det lät bra/dåligt för klassen för att det hade/hade inte a, b och c, eller nåt liknande.
4. För litet system. Jag vill ha mer ljudtryck och/eller bas och/eller har stort rum.
5. För billigt system. Det klarade därför inte av att måla upp den ljudbild jag vill ha och diskant, mellanregister och bas höll inte alls den kvalitet som jag kräver av ett system, eller nåt liknande.
6. Gillar inte utseendet/formfaktorn.

Till slut hamnar vi då på frågan: lyckades Stage med nåt av ovan eller inget, och kan något annat system för samma pengar göra likadant?

låter väldigt mkt bättre än HRT stage enligt MIG!

På vilket sätt låter det väldigt mycket bättre än Stage enligt dig?

Tillåt moi att svara...
Marantz pm5004
Boston acoustics a26
Billigaste kablarna ever, eller en elsladd.
6000kr, färdigt system.

Antar att du utgår från din minnesbild av det felinställda Stagesystemet förra veckan? :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 November 2013 - 14:06.

Postad 03 November 2013 - 14:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, en arcam rdac :D både jag och laddie vet hur bra den är. Mymsmyms.

Felinställd? Nej, stage var rättinställd. Den lät bara dåligt *asg*

Mike, du har just dragit upp mitt exempel innan jag hörde på boston. Jag hade, och har kefs r100 som stativreferens sub 10.000. Visst är det en sjuj*vla högtalare? :)

Postad 03 November 2013 - 14:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om jag går på en mässa och hör ett eller flera system som jag tycker eller inte tycker imponerar på mig, så beror det förmodligen på en eller flera av följande faktorer. Rums/akustikfaktorn inte medräknad här:

1. Låten de spelade kände jag igen, och den lät sämre än hemma hos mig, det saknades a, b och c. X och y var ganska bra, men z hade inte alls samma karaktär som hemma hos mig, eller nåt liknande.
2. Låten de spelade kände jag igen, och den lät bättre än hemma hos mig, det fanns a, b och c. X och y var ganska dåligt, men z hade bättre karaktär som hemma hos mig, eller nåt liknande.
3. Låten de spelade kände jag inte igen, men jag tyckte ändå det lät bra/dåligt för klassen för att det hade/hade inte a, b och c, eller nåt liknande.
4. För litet system. Jag vill ha mer ljudtryck och/eller bas och/eller har stort rum.
5. För billigt system. Det klarade därför inte av att måla upp den ljudbild jag vill ha och diskant, mellanregister och bas höll inte alls den kvalitet som jag kräver av ett system, eller nåt liknande.
6. Gillar inte utseendet/formfaktorn.

Till slut hamnar vi då på frågan: lyckades Stage med nåt av ovan eller inget, och kan något annat system för samma pengar göra likadant?

På vilket sätt låter det väldigt mycket bättre än Stage enligt dig?

Antar att du utgår från din minnesbild av det felinställda Stagesystemet förra veckan? :)

Säkert är Stage utmärkt bra på någon punkt och mindre bra på andra. Jag fångades dock inte av dessa. Nu är jag ju ganska erfaren och nog minst lika kräsen som du. Men för mig är det hela mycket enkelt. Tycker jag om det jag hör är det bra. That's it. Du kallar det flum men det kan jag leva med. :)

Postad 03 November 2013 - 14:40

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Ja, en arcam rdac :D både jag och laddie vet hur bra den är. Mymsmyms.

Felinställd? Nej, stage var rättinställd. Den lät bara dåligt *asg*

Mike, du har just dragit upp mitt exempel innan jag hörde på boston. Jag hade, och har kefs r100 som stativreferens sub 10.000. Visst är det en sjuj*vla högtalare? :)

Yepp!:)…är en fruktansvärt bra stativare för dom pengarna!…..men måste säga att jag blev minst lika imponerad av Nad:s nya lilla digitala förstärkare en riktig fullträff av Nad där driver på nått fruktansvärt med sin digitalswitchade nätdel.

Ja boys nu är vi lite off topic!:) sorry.

Postad 03 November 2013 - 14:42

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ja, fast det är ju inte samma sak som du sa :) Nog om det.

Det är ju samma sak som jag sa, alltså man kan dra en slutsats baserad på empirisk information. Ja, nog om det i denna tråd, men mer om det i denna, om intresse finns: https://www.minhembi...howtopic=313275

Postad 03 November 2013 - 14:49

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Det är ju ett argument som alltid kan dras upp, det låter dåligt p.g.a. rummet, placeringen. En tanke, kanske lika bra att lägga ner allt vad dema heter, då det alltid kan bli så otroligt mycket bättre?

Postad 03 November 2013 - 15:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är ju ett argument som alltid kan dras upp, det låter dåligt p.g.a. rummet, placeringen. En tanke, kanske lika bra att lägga ner allt vad dema heter, då det alltid kan bli så otroligt mycket bättre?

Precis! Förvisso kan det låta olika men inte som natt och dag. Skulle snarare säga att smak och tycke skiljer minst lika mycket som yttre förutsättningar. Det är alltså faktiskt fullt möjligt att alla inte gillar Stage. Detta tror jag på lika mycket som vissa tror på Stage. :)

Postad 03 November 2013 - 16:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nope.

Aja, väldigt övertygande...

Jag har gett exempel som du inte kommenterade. Du verkar inte så sugen att förklara dig heller. Jag håller fast vid vad jag sagt. :)

Postad 03 November 2013 - 16:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Fast den där Ingvar säger ju att han mätt upp Stage och att de är 100% korrekta. Ingvar själv ger ju Stage "tummen upp" om man säger så.

Nope.

Som sagt, det handlar om förmågan att inse att alla inte nödvändigtvis tycker samma som man själv. HRT saknar, som jag förstått det, den insikten i fallet Stage.
Fö kan tilläggas att inte ens I. Ö:s egna produkter, enligt egen utsago, mäter perfekt. Han tar helt enkelt hänsyn till andra faktorer som är klar överkurs för de flesta av oss. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.