XTZ Cinema Series
2824 svar till detta ämne
Postad 06 January 2015 - 02:28
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
När jag sa burkigt så menade jag instängt, dämpat, livlöst etc. Då har jag jämfört med procella p5 samt klipsch RB 81 på plats. De spelar mer öppet med mycket dynamik som jag tycker är väldigt viktigt vid filmtittande. Pistolskott hörs som pistolskott. Troligtvis beror det på horndiskanten som spelar ljudet "in your face" med mycket dynamik. Detta är min uppfattning sen bryr jag mig ärligt talat inte om orsakerna till det dåliga ljudet som xtz cinema ger utan jag är ute efter högtalare som enligt mig låter bäst för priset och det är inte xtz cinema.
Jag förstår att vissa blir griniga med tanke att de betalat 25 000+ för högtalarna men alla ska kunna säga hur de upplever ljudet. Ni får hoppa över inlägg som ni uppfattar som kritik och istället läsa bara positiva kommentarer och leva i er lilla bubbla. Sen tycker jag att Plingen ska sälja sitt system på blocket och köpa något vettigt istället för att sitta här och grina 
Du är så ivrig att försöka racka ner på andra och deras produkter, att du helt och hållet själv glömmer av att din åsikt är bara just det, din egna subjektiva åsikt  Alltså hur just du upplever ett par högtalare är ju ingen sanning eller fakta, bara dina egna, högst personliga intryck. Sitt du nöjd med dina "Klipsch på REA" högtalare, så kan vi andra sitta nöjda med våra  PS, glöm inte av att detta är XTZ Cinema tråden...
Redigerat av WB-Cinema, 06 January 2015 - 02:31.
Postad 06 January 2015 - 15:52
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Sen det där med att du försökte få det att låta som att 25000kr skulle vara mycket och en anledning till missnöje är ju bara helt felvänd.
Det är ju helt tvärtom i fallet med XTZ Cinema, alltså väldigt mycket högtalare för pengarna, systemet kostar ju långt mkt mindre än konkurrenternas motsvarigheter, men ändå så presterar XTZ väldigt bra i rena jämförelser.
Klart det finns bättre grejjer, men då kostar det oxå mer, betydligt mer.
Postad 06 January 2015 - 22:49
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
När jag sa burkigt så menade jag instängt, dämpat, livlöst etc. Då har jag jämfört med procella p5 samt klipsch RB 81 på plats. De spelar mer öppet med mycket dynamik som jag tycker är väldigt viktigt vid filmtittande. Pistolskott hörs som pistolskott. Troligtvis beror det på horndiskanten som spelar ljudet "in your face" med mycket dynamik. Detta är min uppfattning sen bryr jag mig ärligt talat inte om orsakerna till det dåliga ljudet som xtz cinema ger utan jag är ute efter högtalare som enligt mig låter bäst för priset och det är inte xtz cinema.
Jag förstår att vissa blir griniga med tanke att de betalat 25 000+ för högtalarna men alla ska kunna säga hur de upplever ljudet. Ni får hoppa över inlägg som ni uppfattar som kritik och istället läsa bara positiva kommentarer och leva i er lilla bubbla. Sen tycker jag att Plingen ska sälja sitt system på blocket och köpa något vettigt istället för att sitta här och grina 
Jag visste inte att jag satt här och grinade...kan bara konstatera att du verkar ganska ensam om dina åsikter. Jag vet att de pengar jag spenderat på Cinema - och flera med mig - spelar skiten ur system för dubbla eller tom trippla pengen. Sen om en personlig smak spelar in är en annan sak. Klart man kan tycka att en golvhögtalare för en mindre summa låter bättre, men än en gång... Att jämföra XTZ med Dynavoice visar bara på att du är ute efter att skapa osämja. Endast löjligt och barnsligt! En övergripande kommentar från de flesta recensenterna är just att Cinema låter bättre än flera dyrare och mer välkända system. Har inte sett en enda som gjort annat än att lovprisa kvaliteten, speciellt när man ställer det mot priset!
Postad 06 January 2015 - 23:09
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
spelar skiten ur system för dubbla eller tom trippla pengen.
Du ser hur du skriver här det är ganska kaxigt att skriva så och det retar upp folk . Jag har hört systemet i julas och det imponerade inte på mig i alla fall.
Postad 07 January 2015 - 00:02
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Du ser hur du skriver här det är ganska kaxigt att skriva så och det retar upp folk . Jag har hört systemet i julas och det imponerade inte på mig i alla fall.
Kom igen nu, har du inte lite mer att säga om vad du tycker efter att ha lyssnat? Du har ju hängt en hel del i den här tråden och varit, ja vad ska jag säga... skeptisk. Även om du inte blev frälst, vad tyckte du om och vad gillade du inte.
Postad 07 January 2015 - 01:16
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Där ser man, vart lyssnade du på systemet? och berätta också gärna vad du inte tyckte var bra.
Postad 07 January 2015 - 01:44
Irule
-
Irule
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det är inte lönt att diskutera med fanboys om det inte är positiv feedback. Så fort man säger något negativt så hoppar den här lilla gänget upp som tuppar. Det roliga är att Plingen skrev att högtalaren M6 (cinema) är sämre än xtz 99,26 (pris 6 tusen) och att master m2 är några resor värre (pris 13 tusen). Sen babblar han hur cinema slår system som kostar 100k
Redigerat av Nomad, 13 January 2015 - 09:26.
Postad 07 January 2015 - 01:55
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Om ni läser inläggen lite mer noggrant istället och tolkar dom på det sättet dom är tänkta att tolkas på, så slipper ni tramsa så mycket i tråden om helt onödiga saker.
Det märks ganska lätt när personer bara ser det dom vill se i ett inlägg, och inte tar in eller förstår det som skrivs på rätt sätt.
Postad 07 January 2015 - 07:39
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Se så grabbar, nu tar vi och lugna ner oss lite innan den här skutan går på grund. Tänk på att alla har rätt till sina egna subjektiva åsikter. Klanka inte ner på varandra och ta inte era egna eller andras ord som någon allmän sanning. Detta är ett diskussionsforum, tänk på det!
Postad 07 January 2015 - 09:05
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Det är inte lönt att diskutera med fanboys om det inte är positiv feedback. Så fort man säger något negativt så hoppar den här lilla gänget upp som tuppar. Det roliga är att Plingen skrev att högtalaren M6 (cinema) är sämre än xtz 99,26 (pris 6 tusen) och att master m2 är några resor värre (pris 13 tusen). Sen babblar han hur cinema slår system som kostar 100k 
Du vet varken vad jag betalat för 99.26 resp Cinema (och andra kunnat gjort också via Fyndbörsen). Sen blandar du ihop det, 99.26 är bättre än M6 på 2-kanaligt, men inte på bio... Kaxigt? Många recensenter som pratat om just det att Cinema står upp mot system som är mycket dyrare...
Postad 07 January 2015 - 11:53
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Är det någon utav er som äger Cinema som kör med kvalitetselektronik, tex ett bättre slutsteg på 200w och stabil ström?
Det jag tänker på är att en vanlig reciver har nog det ganska tufft att driva ett komplett 5.0 eller ett 7.0 system.
Postad 07 January 2015 - 12:07
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Är det någon utav er som äger Cinema som kör med kvalitetselektronik, tex ett bättre slutsteg på 200w och stabil ström?
Det jag tänker på är att en vanlig reciver har nog det ganska tufft att driva ett komplett 5.0 eller ett 7.0 system.
Skickar pm så slipper tråden bli helt uppfuckad...
Postad 07 January 2015 - 12:12
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Skickar pm så slipper tråden bli helt uppfuckad...
Tack!
Postad 07 January 2015 - 12:47
Unregistered106e586d
-
Unregistered106e586d
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag kör mina LCR M6or med ett Emotiva XPA-3 slutsteg, 300 tämligen strömstarka watt. Bytte frontsystemet från ett fantastiskt välljudande B&W 804/HTM1 Nautilus till Cinema M6orna lite på chans eftersom jag vill renodla bion till just bio (och få lite stålar över...  ). Konstaterar att essensen av den infekterade debatten i denna tråden stämmer, M6orna är inget att rekommendera till musikaliskt finlir i 2-kanal, men pratar vi om att leverera ljudupplevelse till en film, eller konsert för den delen, så är M6orna grymma ihop med en kraftfull sub eller två. Inspelning krävs av alla högtalare, från början lät M6orna förskräckligt. Ångrar inte mitt byte till Cinema M6, och då använder jag inte Cinemas subbar utan en annan lösning.
Redigerat av Unregistered106e586d, 07 January 2015 - 12:48.
Postad 07 January 2015 - 13:22
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Jag kör mina LCR M6or med ett Emotiva XPA-3 slutsteg, 300 tämligen strömstarka watt. Bytte frontsystemet från ett fantastiskt välljudande B&W 804/HTM1 Nautilus till Cinema M6orna lite på chans eftersom jag vill renodla bion till just bio (och få lite stålar över... ). Konstaterar att essensen av den infekterade debatten i denna tråden stämmer, M6orna är inget att rekommendera till musikaliskt finlir i 2-kanal, men pratar vi om att leverera ljudupplevelse till en film, eller konsert för den delen, så är M6orna grymma ihop med en kraftfull sub eller två. Inspelning krävs av alla högtalare, från början lät M6orna förskräckligt. Ångrar inte mitt byte till Cinema M6, och då använder jag inte Cinemas subbar utan en annan lösning.
Tack för ett förklarande inlägg. Jag kommer lyssna mer på M6 innan jag bestämmer mig vad som ska köpas till nya hembion.
Postad 13 January 2015 - 08:58
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Mina första intryck av cinema M6 <3
Jag ska skriva ner några rader vid veckans slut och även försöka testa dom mot Procella P5.
Postad 13 January 2015 - 13:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Efter att ha lyssnat på M&K och de mindre Procella-systemen finns det iaf inte för mig något att klaga på med M6. Men de kräver inspelning och MYCKET kräm, det här som någon skrev ang instängt och burkigt stämmer inte för fem öre när de är inspelade och får bra med ström, definitivt inte om du jämför med serier i samma prisklass och en bra bit upp!
På vilket sätt skulle "bra med ström" påverka om något låter instängt och burkigt?
Postad 13 January 2015 - 13:57
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
På vilket sätt skulle "bra med ström" påverka om något låter instängt och burkigt?
Du citerade hans inlägg, men verkar inte ens ha läst igenom det? han förklarar mkt väl precis hur han personligen upplever det. Kan inte se var det skulle vara svårtolkat? Tillräckligt med ström, kan till skillnad mot för lite ström mot vad högtalaren ifråga kräver, göra så att kontrollen och dynamiken växer, detta kan upplevas som att högtalaren låter mindre burkigt än vad den låter med för lite ström och dist osv som följd. Subjektiv uppfattning kan vara svårt att skriva ner i ord så att det tolkas "rätt", men jag förstod iaf vad han menade.
Postad 13 January 2015 - 16:34
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Du citerade hans inlägg, men verkar inte ens ha läst igenom det? han förklarar mkt väl precis hur han personligen upplever det.
Kan inte se var det skulle vara svårtolkat?
Tillräckligt med ström, kan till skillnad mot för lite ström mot vad högtalaren ifråga kräver, göra så att kontrollen och dynamiken växer, detta kan upplevas som att högtalaren låter mindre burkigt än vad den låter med för lite ström och dist osv som följd.
Om man inte mätt hur mycket ström som går i högtalarkabeln, hur kan man då göra en korrelation mellan "bra med ström" och "instängdhets"/"burkighets"-egenskapen? Mängden ström är ingen subjektiv observation.
Postad 13 January 2015 - 18:28
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Tillräckligt med ström, kan till skillnad mot för lite ström mot vad högtalaren ifråga kräver, göra så att kontrollen och dynamiken växer, detta kan upplevas som att högtalaren låter mindre burkigt än vad den låter med för lite ström och dist osv som följd.
En bra högtalare skall inte påverkas av om det är en låg eller hög strömmatning till högtalaren. Distar det så är det fel någonstans . Om en högtalare låter burkigt så handlar det om lådans Q värde som är alldeles för högt och det kan inte ens en högre strömmatning råda bot på.
Postad 13 January 2015 - 19:02
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Min upplevelse, oavsett kablar hit och strömmatning dit, är att bättre (läs; mer kraft) får högtalare att blomma ut mer. Novis på området men de fyra olika uppsättningar jag testat hemma under längre tid har alla bara låtit bättre (läs; mindre burkigt, tydligare mellanregister/diskant/bas, mer kontroll, större ljudbubbla)...
Stor skillnad när jag kör M6 direkt via NAD T757 än när jag kör via Sherwood-Newcastle A-965 på dubbel uppgiven ström...
Sen om det är en skithögtalare från början kan inget Kraaaaftweeeerk i världen ändra på det
Postad 13 January 2015 - 19:06
baconaboo
-
baconaboo
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Jag har lyssnat på Cinema-serien i hembiobutikens butik.
Det lät väl bra om man hade den uppställningen de hade i butiken, dvs ett avstånd på 1-1.5m ifrån lyssningspositionen.
Ökade man avståndet mellan öron och högtalare så försvann dynamiken i mitt tycke och det lät mest spretigt.
Stängde man av basen försvann all känsla.
Jag gillar att ha en stor rymd i ljudet och bara sitta mitt i filmen. Det kan inte dessa små högtalare skapa, så för mig är dessa inte intressanta.
Men de kändes väldigt välbyggda och prisvärda om man tänker att man får en uppsättning cinemahögtalare och en 3x12bas för 50 000 cirkus?
Postad 13 January 2015 - 19:16
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Upplever också att mer ström skänker en bättre upplevelse, speciellt när det gäller förmågan att bromsa upp membranet och slippa eftersläpningar i ljudet detta gäller speciellt stativhögtalare med kombinerat mellanregister/baselement som även är lite mer trög drivna generellt.
Postad 13 January 2015 - 19:29
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Om man inte mätt hur mycket ström som går i högtalarkabeln, hur kan man då göra en korrelation mellan "bra med ström" och "instängdhets"/"burkighets"-egenskapen? Mängden ström är ingen subjektiv observation.
Nu svävade du ut lite väl långt kanske? Varför göra en höna utav en fjäder? En bra högtalare skall inte påverkas av om det är en låg eller hög strömmatning till högtalaren. Distar det så är det fel någonstans . Om en högtalare låter burkigt så handlar det om lådans Q värde som är alldeles för högt och det kan inte ens en högre strömmatning råda bot på.
Klart att en högtalare som spelas med ett undermåligt och för svag förstärkare, börjar dista och kan låta instängd på höga nivåer.
Postad 13 January 2015 - 19:33
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Det håller nog dom allra flesta med om, att om man vill få ur alla kvaliteter en högtalare mäktar med och samtidigt kunna ha möjligheten att spela starkt, krävs det både höga watt och rikligt med ampere.
Att påstå något annat berättar väl mer om den som påstår det än något annat?
Postad 13 January 2015 - 19:42
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Man kan ju fråga sig varför strömstarka slutsteg finns öht annars? Jo dom finns för att driva de högtalare som kräver det.
Vem skulle köra ett MK S300 system eller ett XTZ Cinema system med 5x2 watt och 2 ampere tillgodo med ett bra resultat? Har testat en hel del högtalare under åren som svarat mycket positivt på bättre drivning (slutsteg) med mer ampere, jämfört mot tex en reciver i mellanklassen.
Postad 13 January 2015 - 20:42
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Har testat en hel del högtalare under åren som svarat mycket positivt på bättre drivning (slutsteg) med mer ampere, jämfört mot tex en reciver i mellanklassen.
hur menar du här mer ampere .
Postad 13 January 2015 - 20:47
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
hur menar du här mer ampere .
Strömstyrka, hur hög förmåga steget har givetvis.
Postad 13 January 2015 - 20:51
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Jag har lyssnat på Cinema-serien i hembiobutikens butik. Det lät väl bra om man hade den uppställningen de hade i butiken, dvs ett avstånd på 1-1.5m ifrån lyssningspositionen. Ökade man avståndet mellan öron och högtalare så försvann dynamiken i mitt tycke och det lät mest spretigt. Stängde man av basen försvann all känsla.
Jag gillar att ha en stor rymd i ljudet och bara sitta mitt i filmen. Det kan inte dessa små högtalare skapa, så för mig är dessa inte intressanta.
Men de kändes väldigt välbyggda och prisvärda om man tänker att man får en uppsättning cinemahögtalare och en 3x12bas för 50 000 cirkus?
Jag gav 37 000:- för ett 7.2 (dubbla SUB1x12) vilket i mitt tycke och efter man jämfört mest med M&K gav mycket mer än vad priset låg på. Jag har mina på 4 meters avstånd, 2 meter till surrarna. Upplever inte alls det du uttrycker. Har varit i många lyssningsrum (och många andra också har) där mycket dyrare högtalare låtit illa, så.... sen har det blivit riktigt stor skillnad sen de blivit mer och mer inspelade.
Postad 13 January 2015 - 21:12
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag har lyssnat på Cinema-serien i hembiobutikens butik. Det lät väl bra om man hade den uppställningen de hade i butiken, dvs ett avstånd på 1-1.5m ifrån lyssningspositionen. Ökade man avståndet mellan öron och högtalare så försvann dynamiken i mitt tycke och det lät mest spretigt. Stängde man av basen försvann all känsla.
Det ska nämnas här att M6 mår bra av att sitta brett isär. 1,5 m är ju väldigt nära.
Postad 13 January 2015 - 21:21
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Tror han menade till lyssningspositionen, om man skulle mäta mellan högtalarna har jag även där 4 meter...
Postad 13 January 2015 - 22:19
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Tror han menade till lyssningspositionen, om man skulle mäta mellan högtalarna har jag även där 4 meter...
Kanske var lite otydlig, men det förstod jag.. Har han inte Baconaboo plats att ha dem brett isär så gör han rätt i att titta vidare.
Postad 14 January 2015 - 00:31
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Man kan ju fråga sig varför strömstarka slutsteg finns öht annars? Jo dom finns för att driva de högtalare som kräver det.
Vem skulle köra ett MK S300 system eller ett XTZ Cinema system med 5x2 watt och 2 ampere tillgodo med ett bra resultat? ��
Givetvis behöver man mycket effekt för att spela högt, det gäller speciellt för basen som behöver överlägset mest effekt eftersom hörseln är mycket mindre känslig där än för diskantljud. Sen finns det ju ett samband mellan impedans, ström och effekt, dvs spelar du med ett visst ljudtryck på en viss högtalare kommer du alltid ha samma strömstyrka i högtalarkabeln oavsett vilken förstärkare du använder (givet att förstärkarna är hyffsat linjära). Den enda hörbara skillnaden jag kan tänka mig att man kan uppfatta mellan olika förstärkare som klarar att leverera tillräckligt med effekt är den harmoniska distorsionen (som ju kan bero av både frekvens och effekt).
Postad 14 January 2015 - 03:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Min upplevelse, oavsett kablar hit och strömmatning dit, är att bättre (läs; mer kraft) får högtalare att blomma ut mer. Novis på området men de fyra olika uppsättningar jag testat hemma under längre tid har alla bara låtit bättre (läs; mindre burkigt, tydligare mellanregister/diskant/bas, mer kontroll, större ljudbubbla)...
Stor skillnad när jag kör M6 direkt via NAD T757 än när jag kör via Sherwood-Newcastle A-965 på dubbel uppgiven ström...
Sen om det är en skithögtalare från början kan inget Kraaaaftweeeerk i världen ändra på det 
Det finns två saker jag funderar över. Vad spelar det för roll hur mycket ström (ampere) en förstärkare kan leverera om inte högtalarna kräver det? Och hur skulle det eventuellt påverka ett upplevt burkigt ljud? Jag är inte ute att sätta dit dig men jag funderar varför vissa påståenden ständigt framförs som sanningar fast man kan ifrågasätta basen till påståendet.
Postad 14 January 2015 - 10:49
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Givetvis behöver man mycket effekt för att spela högt, det gäller speciellt för basen som behöver överlägset mest effekt eftersom hörseln är mycket mindre känslig där än för diskantljud. Sen finns det ju ett samband mellan impedans, ström och effekt, dvs spelar du med ett visst ljudtryck på en viss högtalare kommer du alltid ha samma strömstyrka i högtalarkabeln oavsett vilken förstärkare du använder (givet att förstärkarna är hyffsat linjära).
Den enda hörbara skillnaden jag kan tänka mig att man kan uppfatta mellan olika förstärkare som klarar att leverera tillräckligt med effekt är den harmoniska distorsionen (som ju kan bero av både frekvens och effekt).
Ja, men förstår inte riktigt hur du kom in på det spåret i denna diskussionen?  Det finns två saker jag funderar över. Vad spelar det för roll hur mycket ström (ampere) en förstärkare kan leverera om inte högtalarna kräver det? Och hur skulle det eventuellt påverka ett upplevt burkigt ljud? Jag är inte ute att sätta dit dig men jag funderar varför vissa påståenden ständigt framförs som sanningar fast man kan ifrågasätta basen till påståendet.
Vi pratar ju givetvis om ett fall när högtalarna ifråga kräver det, eller vad tänkte du att vi menade här? Och hur olika högtalare kan reagera på olika förstärkare finns det ju väldigt många variabler på, men det hör ju inte specifikt till denna tråden.
Postad 14 January 2015 - 11:38
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Det finns två saker jag funderar över. Vad spelar det för roll hur mycket ström (ampere) en förstärkare kan leverera om inte högtalarna kräver det? Och hur skulle det eventuellt påverka ett upplevt burkigt ljud? Jag är inte ute att sätta dit dig men jag funderar varför vissa påståenden ständigt framförs som sanningar fast man kan ifrågasätta basen till påståendet.
Jag kan ju bara referera till vad jag upplever och har upplevt när man byter från en 3000 kr's Pioneer till ett slutsteg som kostade 12 000 kr nytt. Blir som en helt ny högtalare, helt annan karaktär och kontroll! Försöker inte påstå att det är så i alla fall, men mina tidigare Quadral och sen XTZ i 3 omgångar, så är det stor skillnad. M6 är helt annorlunda skulle jag säga.
Postad 14 January 2015 - 12:29
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Mina lyssnings intryck av XTZ Cinema M6 så här långt:
Kringrustning: Onkyo 616 som jag kör utan Audessey igång och skurit basen vid 80hz mot mina Dayton Audio 15" subwoofers.
Det första jag lade märke till efter jag kopplat in dom är hur mycket bättre tv-ljudet blev. Tv-ljudet låter högupplöst med bra botten och dialogen är mycket tydlig. Till och med ljudet på Netflix kan nästan jämföras med bluray kvalite. Imponerande minst sagt
Jag tänker inte alls på att högtalarna är mycket mindre än min förra golvare. M6 målar upp en stor ljudbild trots sin storlek.
Lyssning på låg volym:
När jag har volym ratten på 25db på min receiver så hörde jag ingenting från mina gamla golvhögtalare nu låter ljudet lågt men ändå tydligt.
Vid film/tv tittand med normal hög volym så har m6 en dynamisk diskant med bra punsh i midbasen. Jag upplever diskanten som aningen mer hissad än mellanregistret men inte alls vass utan bara dynamisk med grym upplösning.
Film på hög volym: Jag drog igång Lone Survivor. Filmen bygger på den före detta soldaten Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) och hans sanna historia om fyra marinsoldater som får i uppdrag att eliminera en talibangrupp i ett avlägset och farlig bergsområde i Afghanistan. Uppdraget går inte som det ska och de upptäcks av en liten grupp herdar – och händelsen får allvarliga konsekvenser. Ljudeffekterna från när Navy Seals soldaterna ligger och trycker i bergen, hör man minsta lilla detalj från lövprassel och andetag. När eldstriden bryter ut mellan talibaner och amerikanska soldater så är det verkligen en WOW upplevelse från det att skottsalvor avlossas och susar igenom skogen till kulorna smattrar till när dom träffar träden.
Jag sitter hela tiden med ett flin på läpparna och tänker "j-vlar vilket bra ljud" vad behöver man surround högtalare till?? 3D djupet och panoreringar mellan L/C/R är riktigt bra.
Så här långt i texten är allt guld och gröna skogar..men. När jag drog igång Guardians of the Galaxy häromdagen så tyckte jag diskanten blev lite väl påträngande i vissa scener. Därför ska jag testa M6 med annat förstärkeri samt köra samma film på ett par Procella P5.
P.S Jag skriver från mobilen så ha lite överseende. Jag kommer renskriva och uppdatera texten efter jag lyssnat mer på M6 och även jämfört mot Procellorna.
Postad 14 January 2015 - 12:50
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Tack för en trevlig liten recension, alltid trevligt att få läsa
Postad 14 January 2015 - 13:01
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Tackar
Postad 14 January 2015 - 13:27
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ja, tack för det 
Du kommer säkerligen märka skillnad när de är inspelade som sagt, diskanten är betydligt mindre påträngande så du får se Guardians igen
Postad 14 January 2015 - 13:47
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Jag hoppas på det  har ju 2v till som jag kan spela på dom. Har spelat ca 75h mestadels på låg volym. Hade helst skippat att se Guardians igen men nu blir man så illa tvungen
Redigerat av MikeVKR, 14 January 2015 - 13:49.
Postad 14 January 2015 - 14:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
tycker det är synd att xtz inte finns här uppe i norr. dom borde ju kunna säljas av större ellador som media markt eller något. media markt är synonymt med värdelösa subbar, så där finns ju en fot in
Postad 14 January 2015 - 14:40
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
tycker det är synd att xtz inte finns här uppe i norr. dom borde ju kunna säljas av större ellador som media markt eller något. media markt är synonymt med värdelösa subbar, så där finns ju en fot in 
Haru tråkigt?
Postad 14 January 2015 - 15:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Postad 14 January 2015 - 15:20
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Woot?
Ja eller vad menade du ordagrant i ditt senaste inlägg? missförstod dig kanske?
Postad 14 January 2015 - 15:47
Unregistered295546cf
-
Unregistered295546cf
-
Användare
-
-
118 inlägg
Ja eller vad menade du ordagrant i ditt senaste inlägg? missförstod dig kanske?
Att MM har skit subbar som XTZ kanske kan ändra på där det är mer bang for the buck.
Postad 14 January 2015 - 16:01
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Att MM har skit subbar som XTZ kanske kan ändra på där det är mer bang for the buck.
Ok, då missförstod jag.
Postad 14 January 2015 - 16:03
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
tycker det är synd att xtz inte finns här uppe i norr. dom borde ju kunna säljas av större ellador som media markt eller något.
Jepp, det hade varit suveränt. Tror dom hade sålt som smör om dom fick en bra plats i MM's butiker.
Postad 14 January 2015 - 17:04
Irule
-
Irule
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ok, då missförstod jag.
Zartok där var du riktigt illa ute
Postad 14 January 2015 - 17:06
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Zartok där var du riktigt illa ute 
Jasså, det säger du
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|