Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2016 - 19:47

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

hur får man tag i ett billån? har googlat lite men hittar inget ens i närheten av den räntan du har.

Medlemsbillån  :)

Redigerat av Erik_N, 23 August 2016 - 19:48.

Postad 23 August 2016 - 20:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Besök olika bilförsäljare.
De brukar ha bra erbjudanden.
Dock under 3 är ju bra

Postad 23 August 2016 - 20:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Fördelen med blanco-lånet är att bilen kan avyttras närhelst det behagar, utan att lånet behöver lösas.

Nackdelen med ett billån är att det är bundet till bilen, det går alltså inte att sälja utan att lösa lånet (alternativt binda vidare till nye ägaren).

I mina ögon är dock ett blanco-lån inget vidare sätt att "finansiera" ett bilägande, men har man råd så är det upp till var och en. Lite som att ta lån för att köpa ny stereo/kamera/klocka o.dyl.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 August 2016 - 20:41.

Postad 23 August 2016 - 21:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Förutsatt att man har amorterat tillräckligt mycket, så att det man säljer bilen för räcker för att lösa lånet, så är det inget större krångel med det där. När jag bytte bil förra året så var det c:a 30 kkr kvar att betala på lånet på min gamla bil som jag sålde privat. Jag pratade med banken innan om hur vi skulle göra vid försäljningen.

När köparna kom till mig för att hämta bilen förde de över de 150 kkr jag skulle ha för bilen och skrev i köpeavtalet att jag skulle lösa lånet. Sen ringde jag banken som löste billånet som i sin tur meddelade Transportstyrelsen att ägarbytet skulle godkännas, och jag skickade in ägarbyteshandlingarna. Inget större krångel med detta.

Jag frågade banken om det var möjligt att föra över lånet till den nya ägaren, men det var det inte. Lån med bilen som säkerhet gäller endast när man köper hos bilhandlare. Detta gäller det lån jag länkade till (Swedbank Finans), som i mitt fall handlades av Westra Wermlands Sparbank. Det är möjligt att andra banker har andra villkor.

Men ska man sälja bilen och köpa hembiogrejer för pengarna så är det ju enklare med ett blancolån! :)

Postad 23 August 2016 - 21:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Måste de till ett blancolån för att lösa ett billån på firma om man vill byta eller går det att lösa och ta ett nytt billån med att bara höja?

Postad 23 August 2016 - 21:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Jag förmodar att detta kan variera lite, beroende på vilken relation du har till din bank. I mitt fall så ville jag inte vara utan bil och köpte därför en annan innan jag började annonsera ut min gamla. Jag tog då ett nytt billån på maxbeloppet, 80 % av köpeskillingen, och betalde 20 % kontantinsats.
När jag sålt den andra bilen och löst lånet på den använde jag resten till en extraamortering på ett blancolån, med högre ränta än billånet. Så svaret är att för mig funkade det att ta ett nytt billån innan jag löst det gamla.

Byter du in bilen med kvarstående lån så blir det väl lite enklare. Då fixar bilhandlaren och finansbolaget med det där. Blir det något över när du löst lånet kan du ha det till de där 20 % kontantinsats du måste lägga.

Att jag fortfarande har ett blancolån är för att jag inte hade fattat hur det här funkade när jag köpte min båt. Jag köpte den via en mäklare och kunde därför tagit ett sånt här finanslån, men jag trodde det var bättre att låna i banken. Det har jag betalat en hel del för mycket ränta för genom åren, men snart är det lånet borta. :)

Redigerat av Erik_N, 23 August 2016 - 21:43.

Postad 23 August 2016 - 21:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Har själv haft ett blancolån när ja böt bil sist.
150k gick den på.

Sen hörde jag av en polare att han betalade under 3% på sitt billån.

Jag betalar väl drygt de dubbla i ränta.
Nu ska jag göra om lånen så de kvittar men .

Postad 23 August 2016 - 21:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Fördelen med blanco-lånet är att bilen kan avyttras närhelst det behagar, utan att lånet behöver lösas.

Nackdelen med ett billån är att det är bundet till bilen, det går alltså inte att sälja utan att lösa lånet (alternativt binda vidare till nye ägaren).

I mina ögon är dock ett blanco-lån inget vidare sätt att "finansiera" ett bilägande, men har man råd så är det upp till var och en. Lite som att ta lån för att köpa ny stereo/kamera/klocka o.dyl.

sant. men ofta vill man ju lösa lånet när man säljer bilen. 

visst är det dumt att låna pengar rent generellt men att spara ihop till en bil skulle ta alldeles för lång tid. 7-8 år :)

man får se till att betala av i samma takt som värdeminskningen i alla fall. därför jag vill betala i alla fall 1000kr/mån i amortering. En 3-4 år gammal bil sjunker nog inte mer än 1000 spänn i månaden.  Inte min golf i alla fall. 

En sak till. Att ta billånet hos bilhandlare har ju alltid förr varit dyrare än att gå till banken, men så är det kanske inte? nackdelen är också att man måste ha en kontantinsats.

Postad 23 August 2016 - 21:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Tack för det!
Det är fortfarande sjukt mycket pengar för en bil, förra bilen jag hade kostade typ hälften - och kändes dyr den gången...
Men jag ser det nästan som en investering, är ganska säker på att den kommer behålla sitt värde över tid - samtidigt som den är nästan gratis att äga. På köpet får man en superbil man annars bara hade kunnat drömma om...

Känns som en "once in a lifetime"-chans att äga en sån här bil, så det blir mindre av andra "utsvävningar" framöver...😉

Nästan gratis att äga? "You are in for the surprise of your lifetime"!

Postad 23 August 2016 - 21:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

den där räntan var nog för att locka kunder för när man går in och räknar sen så räknar dom på en mycket högra ränta.

kollat några bilhandlare nu också och hittar ingen ränta på under 4,5-5% 

Postad 23 August 2016 - 21:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte vilka bilhandlare du kollat på men gjorde en snabb koll och fick ett antal träffar, Möller Bil 1,95% och Holmgrens likaså.

Postad 23 August 2016 - 21:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vilka bilhandlare du kollat på men gjorde en snabb koll och fick ett antal träffar, Möller Bil 1,95% och Holmgrens likaså.

kollade lekab och wafab. 

Postad 23 August 2016 - 21:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ändå några % mindre än ett blancolån

Postad 23 August 2016 - 21:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

kollade möller nu men ser inte den låga räntan.  Kollar man på bilarna så står det effektiv ränta 4,66%

Ändå några % mindre än ett blancolån

Vad?

Postad 23 August 2016 - 21:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
De kanske inte visar effektiv ränta ?

Postad 23 August 2016 - 21:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

den där räntan var nog för att locka kunder för när man går in och räknar sen så räknar dom på en mycket högra ränta.

kollat några bilhandlare nu också och hittar ingen ränta på under 4,5-5%

Det är precis den ränta jag betalar. Gå in till Westra Wermlands Sparbank i Töcksfors och prata med dem istället. :)

När jag köpte min förra bil kunde bilhandlaren inte matcha räntan på medlemsbillånet. Det är dock inte ovanligt att bilhandlarna har kampanjer med ännu lägre ränta. 20 % kontantinsats gäller dock oavsett var du lånar. Vanligtvis har man ett inbyte som täcker det. Är man bra kompis med banken kan man kanske ta ett blancolån till kontantinsatsen, men det är inget jag skulle rekommendera.

Redigerat av Erik_N, 23 August 2016 - 21:54.

Postad 23 August 2016 - 21:55

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

kollade möller nu men ser inte den låga räntan. Kollar man på bilarna så står det effektiv ränta 4,66%

Vad?

Bifogad fil  image.png   391.9K   0 Antal nerladdningar

Effektiv ränta landar iaf inte på 4,66 med uppläggningsavgift och aviavgift

Redigerat av lobo, 23 August 2016 - 22:06.

Postad 23 August 2016 - 21:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Att det ska va billigare med lån hos bilfirma än blancolån vet jag..En kompis fick strax under 3%.
Kanske var nån kampanj ,ingen aning men.

Postad 23 August 2016 - 21:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

De kanske inte visar effektiv ränta ?

den vanliga räntan var på 3,95%

Det är precis den ränta jag betalar. Gå in till Westra Wermlands Sparbank i Töcksfors och prata med dem istället. :)

När jag köpte min förra bil kunde bilhandlaren inte matcha räntan på medlemsbillånet. Det är dock inte ovanligt att bilhandlarna har kampanjer med ännu lägre ränta. 20 % kontantinsats gäller dock oavsett var du lånar. Vanligtvis har man ett inbyte som täcker det. Är man bra kompis med banken kan man kanske ta ett blancolån till kontantinsatsen, men det är inget jag skulle rekommendera.

jag gillar internetbanker bättre. dom brukar vara billigare än dom fysiska bankerna :)

attachicon.gifimage.png

Effektiv ränta landar iag inte på 4,66 med uppläggningsavift och aviavgift

ok, ser som sagt inte det på deras hemsida, och den räntan står inte när man går in på bilarna.

Postad 23 August 2016 - 22:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

jag gillar internetbanker bättre. dom brukar vara billigare än dom fysiska bankerna :)

Verkar inte så med de exempel du hittat hittills.... Du skrev även att du betalar 6,95 % på ditt blancolån, jag betalar 4,85 % på mitt.....

Uppenbarligen dödfött att ge några råd här. Lycka till med affärerna!

Postad 23 August 2016 - 22:09

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 1
Föredrar en god relation med min bankman/bankkvinna på min "riktiga" bank, inga nätbanker som slår det....

Postad 23 August 2016 - 22:19

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

hur får man tag i ett billån? har googlat lite men hittar inget ens i närheten av den räntan du har.

De större bankerna har billån vad jag vet iaf, jag har köpt min med VW finans och fick den räntan jag dealade med säljaren.

Postad 24 August 2016 - 04:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Verkar inte så med de exempel du hittat hittills.... Du skrev även att du betalar 6,95 % på ditt blancolån, jag betalar 4,85 % på mitt.....

Uppenbarligen dödfött att ge några råd här. Lycka till med affärerna!

Nej jag är jättetacksam för infon jag fått här. Jag hade inte ställt frågan från första början om jag inte ville ha hjälp. Men på ett forum med massa okända personer som. Alla har sina egna teorier så måste man ställa motfrågor och ibland vara kritisk bland annat för att bilda en egen uppfattning.
Att bara lita på en person vore bara dumt även om jag inte tror att någon ljuger.
Det kallas att vara en smart konsument 😊

Nu har jag i alla fall bildat mig en uppfattning och tagit åt mig av det du och alla andra har sagt.
Blir en tur till banken och se vad dom säger. Kommer lägga ner lite tid hur som helst innan jag köper nästa bil.
Kanske jag kan förhandla om räntan på lånet jag har. Kan ju säga att jag byter bank annars.

Postad 24 August 2016 - 06:40

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 3

Häng inte upp dig på vad banker och bilfirmor skriver på sina hemsidor, den informationen kan vara lika aktuell som motboken. Det bästa är alltid en personlig kontakt. Och var inte rädd för att spela ut banken mot bilfirman, får du 3,95 hos banken, så ring till bilfirman och säg att du får 2,95, men att du hellre tar lånet via dom (eller tvärtom). Ljug, det drabbar ingen fattig  :D  dom kommer tjäna pengar på dig ändå......

Postad 24 August 2016 - 09:48

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag tog medlemsbillån via Swedbank nu och fick 2,99% ränta. Tidigare hade jag billån via SEB och hade, innan jag löste lånet, en ränta på runt 2%!

Att lösa lånet vid försäljning är väl sällan ett problem. Man bör ju alltid räkna med att restvärdet på bilen är högre än lånet. Och löser man in bilen hos bilfirman så fixar dom oftast den biten.

Postad 24 August 2016 - 10:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag tog medlemsbillån via Swedbank nu och fick 2,99% ränta. Tidigare hade jag billån via SEB och hade, innan jag löste lånet, en ränta på runt 2%!

Att lösa lånet vid försäljning är väl sällan ett problem. Man bör ju alltid räkna med att restvärdet på bilen är högre än lånet. Och löser man in bilen hos bilfirman så fixar dom oftast den biten.

Billån eller vanligt?
Hur "fick" du den räntan ?

Postad 24 August 2016 - 11:04

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

https://www.swedbank...illan/index.htm

EDIT: Ser nu att det här är en dubbelpost och att andreassofus har kommenterat att det måste vara en lock grej för om man trycker på beräkna som får man en högre effektiv ränta.

Men grejen är den att du hamnar på vanligt billån när du trycker på beräkna och ja den är dyrare.

Redigerat av K1M, 24 August 2016 - 11:17.

Postad 24 August 2016 - 12:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Medlemsbillån... Jag var tvungen att ringa banken för att få reda på räntan.

Grejen är den att jag fick samma samt även billigare ränta på vissa bilaffärer, men räknar man den effektiva räntan så blev bilaffärernas avtal dyrare i längden!

Sen har man även lite förhandlingsmarginal ibland vilket kan vara värt att tänka på!

Postad 25 August 2016 - 10:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Dags för service på vår Kia Sportage 1,7CRDi.

Hedin Bil: 4316 kr. Givetvis med bibehållen 7-års nybilsgaranti.

Mekonomen: 3384 kr också MED bibehållen 7-års nybilsgaranti. 

Hur hade ni resonerat? Mekonomenverkstaden har jag bara goda erfarenheter till med mina tidigare bilar.

Postad 25 August 2016 - 11:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Hur hade ni resonerat? Mekonomenverkstaden har jag bara goda erfarenheter till med mina tidigare bilar.

Det billigaste så klart om det inte är någon skillnad 😊
Inget fel på mekonomen. En auktoriserad verkstad med bra kunskap . Tror inte att en märkesverkstad är bättre på att serva vilar än någon annan. Men dom vill gärna att vi ska tro det så dom kan mjölka oss på pengar.

Postad 25 August 2016 - 12:43

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Visar sig att Hedin Bil har prisgaranti. Frågan är om det är värt att  lägga ner mödan.

https://www.hedinbil...nti-pa-service/

Postad 25 August 2016 - 13:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

En massa blandat ögon och örongodis i en skön och härlig mix, enjoy ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DaqumLCOQMM

OBS, videon innehåller typ varenda supersportbil ny som gammal, dvs inte bara Koeniggsegg.

Redigerat av masse70, 25 August 2016 - 13:53.

Postad 25 August 2016 - 14:38

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Ford GTn är så sjukt brutal...

Postad 25 August 2016 - 14:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ford GTn är så sjukt brutal...

Jepp, håller med!

Postad 26 August 2016 - 08:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Svårt det där... Vet att Kia ibland kan vara kinkiga med garantiärenden t.o.m. om man servar hos deras auktoriserade verkstäder, hur är dom inte då om du servar hos Mekonomen?!

Kvalitén på själva servicen varierar så mycket från verkstad till verkstad! En märkesverkstad behöver inte vara bäst. Fördelen är dock att dom har senaste serviceprogrammen från tillverkaren med speciella åtgärder som kan ha dykt upp som utomstående verkstäder inte alltid får reda på.

Men skiljer det en tusenlapp så är det en "no brainer"! Jag skulle inte tveka att lämna in bilen hos Mekonomen!

Postad 26 August 2016 - 08:37

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Ett tips är att kolla med flera olika märkesverkstäder om du har det i närheten med. Senast jag hade in min bil för en lite större service skulle Toyota i Örebro ha lite drygt 6000 kr, medan Toyota i Köping (där jag jobbade på den tiden) skulle ha nästan 2000 kr mindre för samma jobb (samma prisnivå som oberoende verkstäder på orten). Så det kan verkligen löna sig att kolla runt lite eller lämna in på annan ort om man har möjlighet till det.

Postad 26 August 2016 - 10:48

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Ett tips är att kolla med flera olika märkesverkstäder om du har det i närheten med. Senast jag hade in min bil för en lite större service skulle Toyota i Örebro ha lite drygt 6000 kr, medan Toyota i Köping (där jag jobbade på den tiden) skulle ha nästan 2000 kr mindre för samma jobb (samma prisnivå som oberoende verkstäder på orten). Så det kan verkligen löna sig att kolla runt lite eller lämna in på annan ort om man har möjlighet till det.

Gjort så. Var 400 kr billigare på näst närmaste Hedin bil. Bra märkligt det där. 
Han sa dessutom att det ingick nån garantiåtgärd via Kia, något som de andra inte uppgett.

3912:- blev det, inte lika billigt som Mekonomen men eftersom det ingick garantiåtgärden + att jag har ett annat garantiärende kring bluetoothen i bilen (som inte vill funka) så bokade jag detta samtidigt. 

Postad 26 August 2016 - 11:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Är det Hedin Bil i Spånga har jag bara positiva erfarenheter.

Postad 26 August 2016 - 12:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Är det Hedin Bil i Spånga har jag bara positiva erfarenheter.

Hedin Bil Anderstorp.

Postad 26 August 2016 - 12:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Såg nu att de hade rätt många filialer inlandet :)

Postad 26 August 2016 - 13:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

någon som äger eller har ägt dieselbil?  pratade med en arbetskamrat som köpt sig en ny kia ceed diesel som tydligen går sjukt billigt. 

blev sugen på att köpa en jag med, fast en 2013 år modell. 

Finns det några nackdelar med att äga en dieselbil istället för bensin?  det skulle ju vara skatten då, men dom verkar vara skattebefriade fram till 2019 nån gång när jag kollade blocket. I alla fall den jag tittade på från 2013.  (borde ju vara samma för alla 2013)

Hur är det med service, är det lika dyrt/billigt som en bensinare?

försäkring? påverkas den beroende på drivmedlet?

Postad 26 August 2016 - 13:39

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Skatten på en ny ceed SW är 1100kr på en diesel! Den går på 0,4 l milen! Blir nog en GT line för min del!

Redigerat av vinncent, 26 August 2016 - 13:43.

Postad 26 August 2016 - 13:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

någon som äger eller har ägt dieselbil?  pratade med en arbetskamrat som köpt sig en ny kia ceed diesel som tydligen går sjukt billigt. 

blev sugen på att köpa en jag med, fast en 2013 år modell. 

Finns det några nackdelar med att äga en dieselbil istället för bensin?  det skulle ju vara skatten då, men dom verkar vara skattebefriade fram till 2019 nån gång när jag kollade blocket. I alla fall den jag tittade på från 2013.  (borde ju vara samma för alla 2013)

Hur är det med service, är det lika dyrt/billigt som en bensinare?

försäkring? påverkas den beroende på drivmedlet?

Kolla regnumret på bilen du är intresserad av. All info (inkl skatt) står på Transportstyrelsens hemsida.

https://fu-regnr.tra...elsen.se/extweb

Postad 26 August 2016 - 14:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Skatten på en ny ceed SW är 1100kr på en diesel! Den går på 0,4 l milen! Blir nog en GT line för min del!

ja det var ju inte så dyrt oavsett då.  Tycker man hör att skatten är på 4000-7000kr på vissa bilar. Men det kanske är på gamla bilar

det är förresten en gt-line hon på jobbet har köpt. Riktigt fina bilar.

Kolla regnumret på bilen du är intresserad av. All info (inkl skatt) står på Transportstyrelsens hemsida.

https://fu-regnr.tra...elsen.se/extweb

tack för tipset. Det underlättar ju  :)

Postad 26 August 2016 - 14:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Tror jag precis betalade 1400:- för min 1,6 CRDi från -15
0,4 kan man hålla om man kör i 80-90 konstant.
Motorvägskörning i 110 ger ett utfall på runt 0,51 och motorväg i 130 ger ett utfall på 0,56 typ.
Mitt snitt brukar ligga runt 0,55 men då är det mycket stadskörning blandat med motorledskörning i lagliga hastigheter (+5 km/h)

Postad 26 August 2016 - 14:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Om skatten på en dieselbil inte är minst 4000 kr/år så har den för liten motor! ;)

Väljer man en tillräckligt stor bil är det inga problem att komma upp i hög skatt även på en nyare. :)

Postad 26 August 2016 - 14:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tror jag precis betalade 1400:- för min 1,6 CRDi från -15
0,4 kan man hålla om man kör i 80-90 konstant.
Motorvägskörning i 110 ger ett utfall på runt 0,51 och motorväg i 130 ger ett utfall på 0,56 typ.
Mitt snitt brukar ligga runt 0,55 men då är det mycket stadskörning blandat med motorledskörning i lagliga hastigheter (+5 km/h)

Det är ju ändå ganska snålt måste jag säga.

min golf är inte så kul på motorväg.  ligger jag i 100 så varvar den nästan 3000 varv/min

snittförbrukningen ligger på 0,65.  går dock att få ner den till 0,55 typ om man kör som en kärring

Postad 26 August 2016 - 15:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Det är ju ändå ganska snålt måste jag säga.

min golf är inte så kul på motorväg.  ligger jag i 100 så varvar den nästan 3000 varv/min

snittförbrukningen ligger på 0,65.  går dock att få ner den till 0,55 typ om man kör som en kärring

Hehe... 0,55 är ju ingenting! Min bil drar runt litern landsväg oavsett hur jag kör! :)

Ang försäkring så är det ingen som vet riktigt vad som avgör hur hög premien blir... inte ens försäkringsbolagen vet verkar det som. Har varit i kontakt med några och försökt få svar på det men INGEN ger en enda kommentar om vad mer än ålder och boendeförhållanden som styr.

Samma bil (samma utrustning, samma motor, samma färg) fast två olika årsmodeller kan skilja 1000,- / år i försäkring på samma bolag!

Lite roligt att min nya bil med 250hk är betydligt billigare i försäkring än min förra med enbart 150hk! :)

Postad 26 August 2016 - 15:25

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

En diesel servas lite oftare än en bensinare. Sen beroende på märke/modell så är det kanske ett byte på partikelfilter runt ~15.000 mil.

Postad 26 August 2016 - 15:31

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

En diesel servas lite oftare än en bensinare. Sen beroende på märke/modell så är det kanske ett byte på partikelfilter runt ~15.000 mil.

Då borde Kias bensinare ha grym serviceintervall, för min diesel har 3000 mil/2 år som första service.

Tror nästa ligger på samma sträck/år

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.