Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 04 June 2012 - 20:40
Postad 04 June 2012 - 20:40
Första anslaget hemma hos Mats så fick jag välbehagsrys på armarna
Postad 04 June 2012 - 20:43
@ Baker. Nej, tyvärr distar i32s också. Men inte så mycket att jag stör mig egentligen.
När har du tänkt att komma ner hit och lyssna på mitt eländiga rum då ?
Just ja, inte att förglömma sonus faber.
Första anslaget hemma hos Mats så fick jag välbehagsrys på armarna
Ja. Hos Mats lät det bra. Kasst rum dock.. Skulle velat ha isär högtalarna en bit till också..
Postad 04 June 2012 - 20:54
Helt kasst rum och ändå kunna förmedla den känslan, riktigt avis!
Det är väl bara att hosta upp en kvarts miljon så är du där.
Postad 04 June 2012 - 21:55
Hehe, kanske på vissa punkter. Sen gillar du ju lite mer bas än mig.Jag torde väl ha ungefär samma ljudideal som du har, men jag delar Niklas uppfattning om SA rakt av.
Men det är ju lite som att säga att vi har samma musiksmak bara för att bägge diggar hårdrock, vilket stämmer. Men jag gillar ju jazz, vilket du inte är superförtjust i t.ex. Så man kan ju ha delade meningar om ljudideal trots att vi bägge gillar Ino´s sound. Vilket bevisligen är fallet med SA.
Postad 04 June 2012 - 21:57
Upptäckte att det visst är två röda lampor på basstegen.
Den ena indikerar att man börjar närma sej klippning, och den andra visar klippning. Hade inte en aning om det.
Kan i alla fall konstatera att jag nog får investera i lite mer baseffekt.
Jag behöver det inte, men vill inte att grejerna ska vara nära max när jag poppar på. Stegen blir dessutom ganska varma med originalfläktar som låter som jetplan, och då är det nog inget vidare att modda..
MER EFFEKT !!
Hehe, kanske på vissa punkter. Sen gillar du ju lite mer bas än mig.
Lite kul att du skrev det samtidigt som jag skrev mitt.
Postad 05 June 2012 - 06:18
tänk om bara dissten i topparna kunde vara lägre också, då hade jag haft riktig aergasm !!!!
Men det låter bra, mycket bra !
jag är SÅ GLAD över mina moduler, dom är precis vad jag behöver...
Och jag upptäckte en sak här om dagen...
En av modulerna har varit fasvänd...
så närmare 3dB off har man haft inom vissa omrden i rummet...
kan säga att det märktes när jag kopplade den modulen rätt igen !
fick då även rycker att testa "glad mun" placerignen igen och nu fungerade det ju jätte bra, när modulerna spelar "som som ska", Jäklar va bra det blev och fick dämpa nivån i basen sjukt mycket.
Och det känns nu mer naturligt återgivet allting, det är någontign med att ha högtalarna på höjden vid frontväggen, teori och praktik arbetar bra ihopp
fy fen va nice !
borta bra men hemma bäst !
För det låter ju bäst hemma, även fast att lite lägre disst skulle ju inte skada...
Postad 05 June 2012 - 09:03
(Det borde funka om ca tre, fyra veckor.)
Postad 05 June 2012 - 09:41
Tommy du behöver knappast mer effekt, du behöver ett rum som sakerna kan spela i istället.
Gissar på att man skulle kunna spela så att man kräks med dina prylar om dom nu inte stod i detta rummet.
Postad 05 June 2012 - 11:14
@Baker: Jo... jag vet inte om jag vågar komma ned och hjälpa dig längre. Jag börjar bli lite mörkrädd.
Varför...?
Tommy du behöver knappast mer effekt, du behöver ett rum som sakerna kan spela i istället.
Gissar på att man skulle kunna spela så att man kräks med dina prylar om dom nu inte stod i detta rummet.
Men nu har jag ju det här rummet att leka med ?
Ska jag köpa ett nytt hus för att få ett bättre rum...? Blir lite dyrt...
Postad 05 June 2012 - 11:41
Antingen så bygger du ut så du kan utnyttja prylarna du har, eller så kikar du efter nytt boende.
Tänk att kunna lägga dom pengarna på akustikfix i ett riktigt rum, DÅ kommer du kunna utnyttja sakerna som det är tänkt.
Lite som att man har en Lamborghini med regumerade Nankangdäck, hjälper ju föga att montera dubbla turbo.
Postad 05 June 2012 - 12:02
Lösning: Riva kåken och bygga nytt.
Det finns tydligen en norsk dokumentär om ett gäng riktigt nördiga audiofiler, inklusive husrivarn.
Tyvärr har jag inte hittat den på youtube.
Redigerat av Bongo_Mongo, 05 June 2012 - 12:03.
Postad 05 June 2012 - 13:23
Någon som kikar efter kvalitetskabel till bra priser?
( Obs jag känner inte han/hon som säljer )
Postad 05 June 2012 - 13:36
http://www.blocket.s...9.htm?ca=16&w=2
Lite frestande med ett 218 till, men njee.
Postad 05 June 2012 - 17:32
Det är de gamla 801 jag tänker på.TAD e ju bra
B&W gillar jag inte sådär galet mycket... "helt okey" men inte sådär bra som jag skulle vilja !
GAMLA 801 e ju bäst av dom B&W jag hört, dom är till och med riktigt bra !
Postad 05 June 2012 - 17:36
Ja, alla högtalare distar till slut. Och jag delar åsikten att jag skulle vilja ha lite mer headroom än i32s klarar av att ge. Dock så finner jag de låta sjukt på bra på "vanlig" volym.@ Baker. Nej, tyvärr distar i32s också. Men inte så mycket att jag stör mig egentligen.
Hade jag haft ett större rum så hade jag haft ett par i64s istället
Postad 05 June 2012 - 17:45
Postad 05 June 2012 - 17:57
Blev ingen rivning av huset, det brann ner till grunden med anlegg/skivsamlingEller som norrmannen som ärvde ett fint gammalt hus av föräldrarna. Han fick inte till ljudet. Stort bekymmer.
Lösning: Riva kåken och bygga nytt.
Det finns tydligen en norsk dokumentär om ett gäng riktigt nördiga audiofiler, inklusive husrivarn.
Tyvärr har jag inte hittat den på youtube.
hifidelerium heter dokumentaren
Postad 05 June 2012 - 18:10
Var tvungen att vrida ur systemet lite nu. Var länge sen.
Upptäckte att det visst är två röda lampor på basstegen.
Den ena indikerar att man börjar närma sej klippning, och den andra visar klippning. Hade inte en aning om det.
Kan i alla fall konstatera att jag nog får investera i lite mer baseffekt.
Jag behöver det inte, men vill inte att grejerna ska vara nära max när jag poppar på. Stegen blir dessutom ganska varma med originalfläktar som låter som jetplan, och då är det nog inget vidare att modda..
MER EFFEKT !!
Lite kul att du skrev det samtidigt som jag skrev mitt.![]()
Men köp ett sanway fp14000 "liknar"
kolla på http://www.china-sanway.com
Postad 05 June 2012 - 18:12
Går att spela stört högt utan att den blir jobbig, jag vågade inte höja mer än till +5 på den, vill ju inte råka elda något...men s*tan i gatan vilket jäkla "punch" det va då... redigt mörad nu...
Testa !
Postad 05 June 2012 - 18:42
Komorok, du var en såndär stockholmare va?
Definitionsfråga.
Jag är uppvuxen i förorten Kungsängen. (Jag pratar inte stockholmska, utan rikssvenska... ooooh).
Postad 05 June 2012 - 18:52
Du som gillar lite speciell musik (Känsla),känner du dig sugen på att spela något som i alla fall på mig, får håren att resa sig och kylan att strömma genom ryggraden ?!
Jag kan tänka mig att det blir en minst sagt, obehaglig upplevelse på din anläggning att spela denna, mycket speciell komposition detta...
Ja jag kan ju bara skriva hur jag upplever denna...
Sjukt obehaglig stämning rakt igenom, verkligen som taget ur värst sortens heeelvetesmardröm typ... den berör mig väldigt starkt och jag har ärligt svårt att spela den alls, oavsett volym nästan, för att jag blir så illa till mods av den...
Lycka till att hitta den, den som blir nyfiken...
Artist: Elend
Låt: Winds Devouring Men
tid: 4:38
Jag är mest nyfiken på om någon mer upplever denna som stört obehaglig...
tänk att ljud kan väcka sådana känslor...
Edit: till saken hör att jag har hört denna på flertalet anläggningar, men värst hittills är här hemma...
Skulle vara kul att veta hur folk med lägre dissande versioner av min setupp upplever denna ?!
Men du bor väl där, eller yrar jag i nattmössan nu?
Nej du yrar inte mer än vanligt
Han e tokholmare !
Redigerat av DVD-ai, 05 June 2012 - 18:55.
Postad 05 June 2012 - 18:59
Kanske kanske har en liten affär på G med en stockholmare, du kanske har lust att kika förbi och se så att sakerna är hela och att det ser fint ut
Postad 05 June 2012 - 19:00
NiklasF: Jag är inte Stockholmare. Jag är konstnär
Klart jag kan hjälpa dig NiklasF.
Postad 05 June 2012 - 19:05
Du får en extra GT när du kommer frampå i sommar
Postad 05 June 2012 - 19:09
Det går inte att PMa dig NiklasF... Se till att skaffa mitt nummer från Baker och ring mig nu på en gång.
Postad 05 June 2012 - 19:10
Spelade ditt spår Pettson. Helt underbart! Skön ångest i den musiken
. Jag spelar nu resten av skivan.
Allvarligt ? misstänkte det !
Fan jag tycker den låten är helt galet knepig... precis som du skriver sådan ångest...
Typ ångesten från när man i ett härjat landskap, mitt ute i ingenstans men nära heelvetet blir injagad i ett hörn med familjen, som man sedan får se slitas i stycken brutalt och skoningslöst av ondskefulla demoner rakt framför ansiktet på en, och man vet att snart är det jag...
Typ så, Uch...
spela inte den då jag e på besök för då går jag fan ut det kan jag lova dig...
Redigerat av DVD-ai, 05 June 2012 - 19:12.
Postad 05 June 2012 - 19:11
Jag sitter på jobbet just nu och går inte av förens kl 22.00, men vi kanske kan höras imorgon istället?
Postad 05 June 2012 - 19:16
Inkorgen som är full igen, skall fixa detta.
Jag sitter på jobbet just nu och går inte av förens kl 22.00, men vi kanske kan höras imorgon istället?
Nej, då är det för sent
...
.. jaja, ring i morrn då.
DVD: Jag tror du blir lite glad när du får höra den här hos mig. Den där låten har en helt rubbat skön stereobild uppmålad.
Postad 05 June 2012 - 19:22
den låten e knepig, jag hatar den på samma sätt som jag har svårt att skiljas från den på något vis... alltså jag utsätter mig för den ibland, men det händer nästan inte att jag lyckas uppleva hela utan jag måste avbryta för jag tycker den är för jobbig...
Ja, jag blir nog tvungen att höra den hos dig, vi kan testa den om ett par veckor (ve det väll ?! eller mins jag fel ?!) men vågar inte lova att jag pallar med hela !
Oavsett så vet jag inte om jag VILL höra hela, gillar inte saker som får mig att må dåligt...
men trots det så... som sagt jag "råkar" ju lyssna på den mellanåt likt förbannat
Detta är det enda jag någonsin hört som påverkat mig så otroligt kraftigt faktiskt...
för er som inte lyssnat på den, så gör det, den är otroligt häftig, en riktigt upplevelse helt klart... på alla möjliga vis !
Redigerat av DVD-ai, 05 June 2012 - 19:25.
Postad 05 June 2012 - 19:29
Testar du att skicka PM så skall vi se om det funkar.
Det har jag gjort. Men inte fan får man något vettigt gensvar från dig... va faaaan.
http://www.youtube.com/watch?v=LimMVoxDfxA
Postad 05 June 2012 - 20:13
Nja, snart blir det inte. Frågan är om det någonsin blir. Så jäkligt dyrt med lägenhet/hus. Mycket pengar "bara" för att kunna spela på med musik ibland.Jag hoppas verkligen att du får ett större rum snart då, för i64s är en skön kärlekshistoria som aldrig behöver ta slut.
Redigerat av MKarlsson74, 05 June 2012 - 20:14.
Postad 05 June 2012 - 20:17
" fick iaf inte igång tv:n.... melwin suckade..."de e ju bara att ta pronten"!!!"
( Pronten är Philips Pronto )
Postad 05 June 2012 - 21:01
Men köp ett sanway fp14000 "liknar"
ett Lab gruppen FP 14000 ger ca 2x7000 watt rms 2 ohm för ca 8000kr med frakt+skatt, omtalat på AVS forum och finns dom som använder dem till just LMS elementen!
kolla på http://www.china-sanway.com
Jag har redan lusläst om alla steg på marknaden.
Sanway är inte speciellt stabila. Gillar inte heller infra. Ger dessutom för dåligt med effekt i 4 ohm som LMS är designade att kopplas i. Det är dessutom en ren kopia på ett Svenskt företag...
QSC PL380 ger 8kW i 4 ohm. Ett per element så finns det till full peakeffekt.
SKIT i att göra något mer med detta rummet, blir ju bara att elda åt kråkorna.
Antingen så bygger du ut så du kan utnyttja prylarna du har, eller så kikar du efter nytt boende.
Tänk att kunna lägga dom pengarna på akustikfix i ett riktigt rum, DÅ kommer du kunna utnyttja sakerna som det är tänkt.
Lite som att man har en Lamborghini med regumerade Nankangdäck, hjälper ju föga att montera dubbla turbo.
Det finns inget som säjer att jag inte vill ha minst fyra LMS till i nästa rum, och då har jag ju redan effekt så det räcker om jag köper två steg till.
Postad 05 June 2012 - 22:45
Postad 06 June 2012 - 00:42
Blev ingen rivning av huset, det brann ner till grunden med anlegg/skivsamling
hifidelerium heter dokumentaren
Vet du om man kan se den online någonstans?
Postad 06 June 2012 - 09:40
Känns som att jag har värsta baksmällan.... vad hände igår egentligen... ?!
Postad 06 June 2012 - 09:42
bakerman: vad finns det för mer allternativ på steg om man vill lägga max 5000 men få så mycket effekt som möjligt så klart!? har kollat in the t.amp proline 3000 med sina 37 kilo undrar man om det blivit billigt med metall helt plötsligt, har du hört t om hur den presterar?
Inte en aning faktiskt.. När jag började lusa marknaden letade jag efter 6000-8000 watt fyraohmseffekt per element, då dom grejar 8000 peak.
Eftersom Behringer EP2500, som jag har fyra av, lämnar 2400 watt vill man ju gå upp en hel del i effekt för att det ska vara värt det. Att lägga en massa pengar och gå upp till kanske 4000 watt känns oprisvärt och meningslöst.
Läste mest om Crown, LAB, och QSC. QSC levererade precis 8000 per steg i fyra ohm.
Precis vad jag ville ha. Mäter bra gör dom också.
Dock i en något högre prisklass än 5k.
Redigerat av Bakerman, 06 June 2012 - 09:43.
Postad 06 June 2012 - 10:27
men de va ju så länge sedan att jag bara va tvungen att testa, och det gjordes med den där DeadMau5 låten som jag tippsade om.
s*tan i gatan va bra det låter nu, och det går att kräma på som bara fan hemma utan att det blir "energiskt" efter att jag gjort om lite små saker med akustiken och vinklat in högtalarna lite mer
Hmmmm, såhär bra kommer krävas sjuka ingrepp i ett kommande boende för att få ljudet... det låter fan riktigt bra juhhh...och har så gjort nu hela våren... hur ska detta sluta...
bättre än det mesta annat faktiskt, kanske rent av bäst på jorden....
Men bara liite bättre än i68es-s....
Redigerat av DVD-ai, 06 June 2012 - 10:28.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
25 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?