Då flera av er varit inne lite på varför inte Telia hittar fel som finns på inkommande signal till Telia från andra leverantörer så ska jag försöka mig på att förklara lite.
Telia har en nätövervakning som jobbar dygnet runt alla dagar om året.
Nätövervakningen ser direkt om det är större störningar på som inträffar i Telias nät iom att det finns mät utrustning på flera punkter i nätet som i realtid mäter om det försvinner datatrafik för en viss kanal. Dock så ser man ju på detta sätt inte om det sänds en helt svart bild på en kanal eller om leverantören skickar en 4:3 sändning som 16:9.
Nätövervakningen tittar dessutom på TV dygnet runt. Dock så kan man inte titta på alla kanaler samtidigt utan man har normalt det kanaler med flest tittare och några från varje ställe där kanalerna levereras till Telia. De har normalt ljudet avslaget för det skulle bli omöjligt att höra att en kanal har ljudet ur synk om man lyssnar på många kanaler samtidigt. Finns det ens någon i världen som klarar av att lyssna på över 100 TV kanaler samtidigt och kan se att ljudet är ur synk på någon av kanalerna?
Ni som varit här ett tag vet att det i Telias allmänna villkor att Telia inte tar ansvar för innehållet från leverantör men att vi vill att kunderna ska få en så bra upplevelse som möjligt och därför vill vi veta så fort någon kund hittar fel på ljudet, bildformat eller liknande.
Det finns som ni pratar om så finns det en grupp på Telia som testar funktionen av programvaran i boxen innan kunderna får den. Fel med osynk och fel format inträffar inte i förväg för denna grupp utan beror på felaktig källa från leverantör om det drabbar alla, oavsett om man är testare eller vanlig kund.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Konkret förslag för både Telias automatiska tester samt en busenkel och givande testrutin för användare:
Addera en testkanal som dygnet runt skickar ut testbild och ljud. Exempel på vad jag skulle göra om jag vore tekniker eller teknik-/TV-/kvalitetsansvarig på Telia:
* under 1 minut skulle jag visa en testbild som visuellt blinkar till samtidigt som man hör ett mycket kort pip.
På Digital Video Essentials-DVD:n använder de t.ex. en rund ring som en stor klocka fast med bara en visare, vilken snurrar runt ett varv på 2 sekunder. Varje gåg visaren når 12:00-läget hörs pipet och bakgrunden för hela bilden blinkar till ytterst kort.
Ute på olika testplatser i Sverige skulle jag ha datorer som kontinuerligt "tittar på" denna testsändning och mäter tiden mellan blinket och pipet. Om de inte infinner sig exakt samtidigt skickas ett automatiskt larm till nätdriften som får manuellt undersöka saken.
+ Med denna testbild kan en användare som upplever synkproblem på en annan kanal enkelt byta till testkanalen för att se om det är osynk även där, dvs enkelt avgöra om det är fel i den utsändande kanalen eller något annat.
+ Användare som vill kalibrera sin hemmautrustning har en bra testsignal att utgå från.
+ Telia (och användare som upplever fel) får en massa potentiell felsökningshjälp när man har en kanal som alla vet exakt hur den ska se ut och låta när allt fungerar, så att man bättre och enklare kan beskriva vad som är fel.
* under nästa minut skulle jag skicka ut en video på en person (ungefär som en nyhetsuppläsare) som tydligt räknar till 60 på svenska, gärna i HD-kvalitet och med både vanligt och digitalt ljud.
Vi svenskar kan enklast upptäcka läppsynk-fel när vi ser någon tala svenska (vi tittar på munnen och hör ljudet och vet instinktivt hur det ska se ut).
Detta test är alltså av samma typ som föregående minut, men anpassat för människor och inte datorer.
* Nästa 3 minuter skulle jag visa en mix med testbilder och ljud (se Digital Video Essentials)
o testbild för att ställa in skärpa
o testbild för att ställa in overscan
o testbild för att ställa in färgkalibrering
o testbild i 16:9 (som säger att det är 16:9 och visar en fyrkant)
o testbild i 4:3 (som säger att det är 4:3 och visar en fyrkant)
o DD5.1 testbrus, en kanal i taget runt, runt i rummet
o 10 sekunder med DD5.1-ljud (nån filmsnutt bara)
o 10 sekunder med DD2.0-ljud
o 10 sekunder med vanligt analogt stereo-ljud
Användaren kan då äntligen få kalibrera sin TV därhemma just för Telia-boxens signalnivåer.
...och Telia skulle få ordentlig cred som enda TV-leverantör med sådan kanal. :-)
Efter det börjar det hela om igen. Dessa 5 minuter med testmaterial upprepas dygnet runt och finns alltid tillgängligt för felsökning, hjälp, jämförelse och kalibrering, samt var 5:e minut ett automatiskt test att allting verkar 100% korrekt i Telias distributionsnät över hela sverige/norden.
Redigerat av elofu17, 02 May 2011 - 21:14.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
9 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?