Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 12 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 12 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 12 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 15 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 16 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 16 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 16 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 16 år sedan
installations problem (1 inlägg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 16 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 16 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 16 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 16 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 16 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 17 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 17 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 17 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 17 år sedan
ip tv (1 inlägg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 17 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 17 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 17 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 17 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 18 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 May 2011 - 21:10

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0

Då flera av er varit inne lite på varför inte Telia hittar fel som finns på inkommande signal till Telia från andra leverantörer så ska jag försöka mig på att förklara lite.

Telia har en nätövervakning som jobbar dygnet runt alla dagar om året.

Nätövervakningen ser direkt om det är större störningar på som inträffar i Telias nät iom att det finns mät utrustning på flera punkter i nätet som i realtid mäter om det försvinner datatrafik för en viss kanal. Dock så ser man ju på detta sätt inte om det sänds en helt svart bild på en kanal eller om leverantören skickar en 4:3 sändning som 16:9.

Nätövervakningen tittar dessutom på TV dygnet runt. Dock så kan man inte titta på alla kanaler samtidigt utan man har normalt det kanaler med flest tittare och några från varje ställe där kanalerna levereras till Telia. De har normalt ljudet avslaget för det skulle bli omöjligt att höra att en kanal har ljudet ur synk om man lyssnar på många kanaler samtidigt. Finns det ens någon i världen som klarar av att lyssna på över 100 TV kanaler samtidigt och kan se att ljudet är ur synk på någon av kanalerna?

Ni som varit här ett tag vet att det i Telias allmänna villkor att Telia inte tar ansvar för innehållet från leverantör men att vi vill att kunderna ska få en så bra upplevelse som möjligt och därför vill vi veta så fort någon kund hittar fel på ljudet, bildformat eller liknande.

Det finns som ni pratar om så finns det en grupp på Telia som testar funktionen av programvaran i boxen innan kunderna får den. Fel med osynk och fel format inträffar inte i förväg för denna grupp utan beror på felaktig källa från leverantör om det drabbar alla, oavsett om man är testare eller vanlig kund.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Konkret förslag för både Telias automatiska tester samt en busenkel och givande testrutin för användare:

Addera en testkanal som dygnet runt skickar ut testbild och ljud. Exempel på vad jag skulle göra om jag vore tekniker eller teknik-/TV-/kvalitetsansvarig på Telia:
* under 1 minut skulle jag visa en testbild som visuellt blinkar till samtidigt som man hör ett mycket kort pip.
På Digital Video Essentials-DVD:n använder de t.ex. en rund ring som en stor klocka fast med bara en visare, vilken snurrar runt ett varv på 2 sekunder. Varje gåg visaren når 12:00-läget hörs pipet och bakgrunden för hela bilden blinkar till ytterst kort.
Ute på olika testplatser i Sverige skulle jag ha datorer som kontinuerligt "tittar på" denna testsändning och mäter tiden mellan blinket och pipet. Om de inte infinner sig exakt samtidigt skickas ett automatiskt larm till nätdriften som får manuellt undersöka saken.
+ Med denna testbild kan en användare som upplever synkproblem på en annan kanal enkelt byta till testkanalen för att se om det är osynk även där, dvs enkelt avgöra om det är fel i den utsändande kanalen eller något annat.
+ Användare som vill kalibrera sin hemmautrustning har en bra testsignal att utgå från.
+ Telia (och användare som upplever fel) får en massa potentiell felsökningshjälp när man har en kanal som alla vet exakt hur den ska se ut och låta när allt fungerar, så att man bättre och enklare kan beskriva vad som är fel.

* under nästa minut skulle jag skicka ut en video på en person (ungefär som en nyhetsuppläsare) som tydligt räknar till 60 på svenska, gärna i HD-kvalitet och med både vanligt och digitalt ljud.
Vi svenskar kan enklast upptäcka läppsynk-fel när vi ser någon tala svenska (vi tittar på munnen och hör ljudet och vet instinktivt hur det ska se ut).
Detta test är alltså av samma typ som föregående minut, men anpassat för människor och inte datorer.

* Nästa 3 minuter skulle jag visa en mix med testbilder och ljud (se Digital Video Essentials)
o testbild för att ställa in skärpa
o testbild för att ställa in overscan
o testbild för att ställa in färgkalibrering
o testbild i 16:9 (som säger att det är 16:9 och visar en fyrkant)
o testbild i 4:3 (som säger att det är 4:3 och visar en fyrkant)
o DD5.1 testbrus, en kanal i taget runt, runt i rummet
o 10 sekunder med DD5.1-ljud (nån filmsnutt bara)
o 10 sekunder med DD2.0-ljud
o 10 sekunder med vanligt analogt stereo-ljud

Användaren kan då äntligen få kalibrera sin TV därhemma just för Telia-boxens signalnivåer.
...och Telia skulle få ordentlig cred som enda TV-leverantör med sådan kanal. :-)

Efter det börjar det hela om igen. Dessa 5 minuter med testmaterial upprepas dygnet runt och finns alltid tillgängligt för felsökning, hjälp, jämförelse och kalibrering, samt var 5:e minut ett automatiskt test att allting verkar 100% korrekt i Telias distributionsnät över hela sverige/norden.

Redigerat av elofu17, 02 May 2011 - 21:14.

Postad 03 May 2011 - 06:04

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Svar: Sen.

Av ren nyfikenhet, när du vet att jag eller mina kollegor inte kan ge något mer exakt svar på den frågan, varför ställer du den?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ni uppmanar ju oss att tycka till å lämna feedback. Jag förutsätter att ni loggar alla frågor å problem som kommer in till supporten å om ett ärende dyker upp väldigt ofta antar jag att de hamnar lite högre i "att göra listan".

Dvs, frågar många efter HD-TV så blir det mer prioriterat.

Fast jag är ändå osäker kring just HD-TV, där verkar Telia inte fatta att det är något konsumenterna vill ha..... :)

Postad 03 May 2011 - 07:51

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Konkret förslag för både Telias automatiska tester samt en busenkel och givande testrutin för användare:

Addera en testkanal som dygnet runt skickar ut testbild och ljud...........Efter det börjar det hela om igen. Dessa 5 minuter med testmaterial upprepas dygnet runt och finns alltid tillgängligt för felsökning, hjälp, jämförelse och kalibrering, samt var 5:e minut ett automatiskt test att allting verkar 100% korrekt i Telias distributionsnät över hela sverige/norden.

+1
Skulle vara en jättebra funktion.

Postad 03 May 2011 - 07:56

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Jag har nu bestämt mig för att avsluta mitt Telia digital-tv ab och har 2 frågor:

1. Behöver jag skicka tillbaka "originalboxen"?
2. Kan man sälja den inspelningsbara-boxen (1963) till någon annan Telia-abonnent? (För den har jag ju köpt).

Postad 03 May 2011 - 08:37

Gizz
  • Gizz
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har precis bytt abonnemang till stor med canal + total och skummade igår igenom programbiblioteken. Frågor:

- Är det något fel på mina programbibliotek för Silver och Showtime? Det ligger endast ett program i dessa "bibliotek". Borde väl innehålla flera program?

- Det finns inget programbiblioket för Kanal 5 va? Hittar inget iaf. Synd i så fall, kanalen visar en hel del sevärt.

- Varför ser jag programbibliotek som jag inte har tillgång till, tex viasat? Borde väl finnas ett filter så att man bara ser sådana program i biblioteket som man faktiskt kan starta (dvs har abonnemang för)?

Mvh
Gizz

Postad 03 May 2011 - 08:39

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Citera(elofu17 @ May 2 2011, 22:10 )

Addera en testkanal som dygnet runt skickar ut testbild och ljud...........Efter det börjar det hela om igen. Dessa 5 minuter med testmaterial upprepas dygnet runt och finns alltid tillgängligt för felsökning, hjälp, jämförelse och kalibrering, samt var 5:e minut ett automatiskt test att allting verkar 100% korrekt i Telias distributionsnät över hela sverige/norden.

+1
Skulle vara en jättebra funktion.

+1 Håller med men tror inte testfunktionen bör inkludera HDTV då det då blir svårt för SD-tittarna att testa.

Fö är det mycket tjat om fler HD-kanaler. Som flera gånger redan nämnts finns ju ett bandbreddsproblem då de flesta tittarna fortfarande har ADSL samt att det även finns krav på att kunna spela in annan kanal än man tittar på. Att dela upp lösningarna på fiber och koppartråd är förmodligen omständigt om ens görligt så jag förmodar att en större satsning på HD-kanaler lär dröja. Vill man inte vänta är det nog parabol som gäller.

Sedan kan man ju undra om verkligen de flesta vill ha HD? Det är ju de som önskar det som skriver så det är ju omöjligt att se vilken kategori som är i majoritet. För min del är jag nöjd med SD. För närvarande kanske jag ska tillägga då ju kraven kan ändras med tiden.

Vad har för resten hänt med SVT Gävleborg? Sedan i går är det svart i rutan när SVT har regionalsändning.

Och kanalen Outdoor visas fortfarande i fel format. Inte för att jag brukar titta på denna men alla fel bör ju åtgärdas.

Postad 03 May 2011 - 08:50

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Addera en testkanal som dygnet runt skickar ut testbild och ljud. Exempel på vad jag skulle göra om jag vore tekniker eller teknik-/TV-/kvalitetsansvarig på Telia:

Användaren kan då äntligen få kalibrera sin TV därhemma just för Telia-boxens signalnivåer.
...och Telia skulle få ordentlig cred som enda TV-leverantör med sådan kanal. :-)

Efter det börjar det hela om igen. Dessa 5 minuter med testmaterial upprepas dygnet runt och finns alltid tillgängligt för felsökning, hjälp, jämförelse och kalibrering, samt var 5:e minut ett automatiskt test att allting verkar 100% korrekt i Telias distributionsnät över hela sverige/norden.

Detta förslag synes så glimrande att det förmodligen redan övervägs hos Telia.
Heja.
.

Postad 03 May 2011 - 08:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet, när du vet att jag eller mina kollegor inte kan ge något mer exakt svar på den frågan, varför ställer du den?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ska jag vara helt ärlig borde inte någon på telia jobba med något annat än att skaffa nya hdkanaler. Jag tror inte ni förstår hur irriterad man blir när man får ett brev hem med 4-5 nya kanaler i stora utbudet och automatisk prishöjning, när det enda man är ute efter är fler HD-kanaler. Något som konkurrenter haft bra länge nu.

Det borde inte ligga någon som helst energi på att skaffa fler kanaler innan ni ordnat fram fler HD-kanaler, så tycker jag att det är iallaf. Och ju fler som skriver något om det ju mer uppenbart borde det ju te sig till ert företag ;)
Tro mig, folk går loco på gatorna snart om inte ni ordnar fram fler HD-kanaler. Eller så byter de bara TVprovider.

Postad 03 May 2011 - 09:49

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Fö är det mycket tjat om fler HD-kanaler. Som flera gånger redan nämnts finns ju ett bandbreddsproblem då de flesta tittarna fortfarande har ADSL samt att det även finns krav på att kunna spela in annan kanal än man tittar på. Att dela upp lösningarna på fiber och koppartråd är förmodligen omständigt om ens görligt så jag förmodar att en större satsning på HD-kanaler lär dröja. Vill man inte vänta är det nog parabol som gäller.

Sedan kan man ju undra om verkligen de flesta vill ha HD? Det är ju de som önskar det som skriver så det är ju omöjligt att se vilken kategori som är i majoritet. För min del är jag nöjd med SD. För närvarande kanske jag ska tillägga då ju kraven kan ändras med tiden.

Canal Digitals IPTV har 15 HD-kanaler och Bredbandsbolagets IPTV har 10 HD-kanaler, och de delar i många fall stadsnät med andra operatörer.

När SVT HD lanserades fanns den till att börja med bara tillgänglig för Fiber-kunder. Jag har svårt att tro att det plötsligt skulle ha blivit omöjligt att göra samma uppdelning.

Det är väl ganska ointressant om "de flesta" inte är intresserade av HDTV. De enda kanalerna en majoritet är intresserade av är förmodligen kanal 1-5. Resten är alla nischkanaler i någon mening. Rimligtvis är hemspråkskanalerna de klart minst efterfrågade, men det har inte hindrat Telia från att lansera totalt 20 sådana. Bara för att jag inte är intresserad betyder ju inte det att andra inte ska få möjlighet att abonnera på dessa kanaler, eller?

En kombination av stor TV och dålig bandbredd på SD-kanalerna gör iaf att många kanaler är närmast otittbara hemma hos mig.

Postad 03 May 2011 - 10:59

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

En kombination av stor TV och dålig bandbredd på SD-kanalerna gör iaf att många kanaler är närmast otittbara hemma hos mig.

Det var lite det jag ville säga. Köper man en stor TV och vill sitta nära, varför väljer man då en leverantör som tydligen har problem att leverera HD-kanaler (troligen för att många kunder har ADSL?) ?

Själv har jag en 32-tummare samt är helt ointresserad av sportkanaler. Sitter på en ADSL-lina och är nöjd med vad Telia levererar, förutom dessa ljudsynk- och bildformatsproblem. Samt skulle jag gärna vilja ha tillbaks SVT-play.

Postad 03 May 2011 - 11:18

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Det var lite det jag ville säga. Köper man en stor TV och vill sitta nära, varför väljer man då en leverantör som tydligen har problem att leverera HD-kanaler (troligen för att många kunder har ADSL?) ?

Tror du jag skulle klaga i det här forumet om jag hade alternativ? Telia har monopol på Triple-Play i min bostadsrättsförening. Nej, jag kan inte ta in Boxer, nej jag får inte sätta upp en parabol på balkongen och nej jag har inget vanligt kabelteveuttag. När jag flyttade in för ett drygt år sedan (med stor TV i flyttlasset) kunde jag inte tro att Telia skulle fortsätta vara lika usla på att hänga med i utvecklingen.

Jag bor i en modern lägenhet där jag kan få gigabituppkoppling, men jag kan år 2011 inte få tillgång till ett HDTV-utbud värt namnet.

För övrigt är det ännu mycket mer gnäll från folk med ADSL-uppkoppling... ;-)

Postad 03 May 2011 - 11:24

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Själv har jag en 32-tummare samt är helt ointresserad av sportkanaler. Sitter på en ADSL-lina och är nöjd med vad Telia levererar, förutom dessa ljudsynk- och bildformatsproblem. Samt skulle jag gärna vilja ha tillbaks SVT-play.

Så krasst sett kan du inte vara särskilt nöjd? ;)

Postad 03 May 2011 - 11:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Samt skulle jag gärna vilja ha tillbaks SVT-play.

Tjacka en Xtreamer Sidewinder, så har du SvtPlay via Internet/ADSL.

Telia har monopol på Triple-Play i min bostadsrättsförening.

Bara i typ tre år, sen måste de släppa in andra aktörer i det nätet.

Nej, jag kan inte ta in Boxer

Varför då, det är ju marksänt, krävs bara en antenn, och det brukar funka med en förstärkt inomhusantenn på de flesta ställen i Sverige, och annars en utomhusantenn på t ex din balkong/utanför ditt fönster, vilket inte husägaren får hindra enligt dom i EG-domstolen för några år sen.

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 May 2011 - 11:41.

Postad 03 May 2011 - 12:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Man kanske hoppas att de tar sig i kragen och följer med utvecklingen. Sen kanske man redan har bredband och telefoni inom samma bolag och då blir det smidigare med exempelvis räkningar osv.

Postad 03 May 2011 - 14:32

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Fullständig oacceptabel att Telia inte kan lämna några som helst besked om varför man inte har några HDTV kanaler! Nu när all andra TV distributörer har både HD och 3D kanaler så borde Telia förstå att man måste informera sina kunder. Vår förening kommer troligtvis att bryta det nuvarande avtalet eftersom de inte kan leverera de tjänster som man utlovat.

Postad 03 May 2011 - 14:41

Greson
  • Greson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Finns det någon som vet om man kan starta en 1963 box utan att vara uppkopplat mot Telia?
Tänkte ta med mig boxen till landet för att se på inspelade program där om det går.

Postad 03 May 2011 - 17:27

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Finns det någon som vet om man kan starta en 1963 box utan att vara uppkopplat mot Telia?
Tänkte ta med mig boxen till landet för att se på inspelade program där om det går.

Det lär tyvärr inte gå! Du måste vara uppkopplad.

Marcus, fick aldrig svar på varför SVT Gävleborg inte längre dyker upp. Bilden fryser eller blir
svart när den regionala sändningen startar. Har nu felrapporterat detta till Telias support.

Postad 03 May 2011 - 18:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
snabb fråga som säkert har varit uppe, den där kanallistan som fanns på ok knappen förut, finns det INGEN sån lista kvar allt nu?
jäkligt drygt att bläddra bland kanarerna nu

Postad 03 May 2011 - 18:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hej Marcus, jag följer inte tråden frekvent och visste inte att ni är oinformerade om ert bolags framtidsplaner på HD-området. Kanske ska ni kräva lite bättre information av era beslutsfattare framöver?

Jag har tidigare haft Canal Digital och ett antal HD-kanaler. När jag byggde nytt hus på annan ort fanns endast Telias fiber att tillgå och det blev naturligt att välja Telia för TV/Internet/telefoni, pga obefintlig konkurrens från andra aktörer. Baksidan var en 36 månaders bindningstid. Detta har dock inte hindrat Telia att avisera en prishöjning efter endast 12 månader.... Tror fasiken att jag vill ha något för pengarna. Om nu Canal Digital kan erbjuda ett stort antal HD-kanaler över IP-tv, varför kan då inte Telia göra motsvarande? Är det en kostnadsfråga? En principfråga? En fråga om bandbredd? Vad??

Kom in i kampen Telia. Ge kunderna ett rakt besked om hur planerna ser ut för att införa fler HD-kanaler.

Postad 03 May 2011 - 18:22

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Känns ju kul att Telia höjer priset med 40 spänn för det stora paketet bara för att man numera får ytterligare 4 skitkanaler! Kan nog ärligt säga att de kanalerna aldrig kommer att spelas upp på min TV! Hade gärna tagit paketet lagomm för 129kr men då blir det ett j*vla liv när ungarna upptäcker att Cartoon network försvinner! KLABB....jäkla skit telia!

Postad 03 May 2011 - 19:33

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

snabb fråga som säkert har varit uppe, den där kanallistan som fanns på ok knappen förut, finns det INGEN sån lista kvar allt nu?
jäkligt drygt att bläddra bland kanarerna nu

Finns ju en variant av den gamla med den gula knappen.

Postad 03 May 2011 - 20:36

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Tittar på kvällens CL match på VIASAT Fotboll, slår över till TV3 och inser att TV3 ligger ca.15 sekunder före VIASAT, intressant.

EK

Postad 03 May 2011 - 21:08

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Tittar på kvällens CL match på VIASAT Fotboll, slår över till TV3 och inser att TV3 ligger ca.15 sekunder före VIASAT, intressant.

EK

Kan bero på att TV3 länkas upp från London och Viasat Fotboll länkas upp från Kaknäs

Postad 03 May 2011 - 21:54

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Här hemma i Sverige klagar vi på Full hd kanaler

I USA kör dom allt mer med 3d sändningar

http://www.youtube.c...feature=related

Har man 74 kanaler som jag är den gula knappen totalt värdelös

Det måste ju varit många som protesterat med OK knappen

Då fick man upp 11 kanaler

Då fick man upp ALL text på programmen

Allt var så enkelt

Nu är det bara irriterande

Hela program syns inte med gula knappen, du ser mer av hela program som ska komma inte de som är aktuella!

Postad 04 May 2011 - 09:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tackar för det

Postad 04 May 2011 - 11:22

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
För er andra som också upplevt problem med SVT Gävleborg kan jag meddela att
jag fått följande svar från Telias support:

Svar: Hej!
Tack för din förfrågan.
Just nu har vi en driftstörning på lokalkanalen. Tekniker arbetar på att lösa problemet.
Jag ber dig att avvakta.

Postad 04 May 2011 - 12:22

Greson
  • Greson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
[quote name='Krutrök' date='May 3 2011, 18:27 ' post='3279399']
Det lär tyvärr inte gå! Du måste vara uppkopplad.

Ajdå, då får jag strömförsörja boxen via batteri och spänningsomvandlare för att
hålla igång på den.

Postad 04 May 2011 - 13:16

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Ajdå, då får jag strömförsörja boxen via batteri och spänningsomvandlare för att
hålla igång på den.

Jag hoppas verkligen att du skämtar! Om inte, rekommenderar jag starkt
att du lämnar boxen hemma! Det är nämligen bara där den fungerar.

Postad 04 May 2011 - 14:40

Greson
  • Greson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att du skämtar! Om inte, rekommenderar jag starkt
att du lämnar boxen hemma! Det är nämligen bara där den fungerar.

Nejdå inget skämt! Inspelade program kan jag se utan ha telialinan i, tyvärr kan
jag inte stänga av den för då får jag ju inte igång den utan telialinan.

Postad 04 May 2011 - 16:26

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Nejdå inget skämt! Inspelade program kan jag se utan ha telialinan i, tyvärr kan

Verkar väldigt besvärligt att fixa detta. Kan bara önska dig lycka till då!

Postad 04 May 2011 - 18:42

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0

Då din inspelning är krypterad på hårddisken så behöver din box vara uppkopplad så den kan få nycklarna som krävs för att avkryptera det inspelade materialet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 04 May 2011 - 19:19

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0

För er andra som också upplevt problem med SVT Gävleborg kan jag meddela att
jag fått följande svar från Telias support:
Just nu har vi en driftstörning på lokalkanalen. Tekniker arbetar på att lösa problemet.

Felet med SVT Sörmland, Gävledala samt Nordnytt ska vara avhjälpt nu. Har dock inte hunnit kontrollera detta så är det fortfarande fel skriv gärna det här.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 04 May 2011 - 20:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Ljudet på krig och fred är inte som det ska vara. Endast bakgrundsljud inget tal från personer som medverkar eller speakerröst. Misstänker att det har något med Dolbu Digital utsändningen att göra då jag har upplevt det på en TV1000 kanal flera gånger denna veckan.

Någon annan som upplever samma problem?

/Kribban

Postad 04 May 2011 - 20:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
ljudet rättade till sig 21:09 :)

Postad 04 May 2011 - 21:15

Greson
  • Greson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Då din inspelning är krypterad på hårddisken så behöver din box vara uppkopplad så den kan få nycklarna som krävs för att avkryptera det inspelade materialet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ja där bet jag mig i tummen. Testade att dra ur linan ikväll och då blev allt låst.
När jag testade igår kunde jag se på inspelade program men då fanns kanske
krypteringsnycklarna redan laddade. Jaja jag hade nog inte gjort mig besvär
med att ta med boxen med batteri och omvandlare iaf, men visst hade det
varit bra om det gick att se på inspelade program utan kontakt med telialinan.

Postad 04 May 2011 - 22:05

Unregistered1981
  • Unregistered1981
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

För mig är det troligt att det är någon utrustning i omgivningen som stör, men det är möjligt att det just är ett hårdvarufel.

Då min bekant nu till slut fått sitt modem utbytt och det nya fungerar helt felfritt är det därmed bevisat att du hade fel. Så alla ni andra ingenjörer där ute som dunkar huvudet mot en vägg av okunnighet i kundtjänst skall veta att det trots allt finns hopp.

.ps: Om du skulle vilja förvissa dig om att det inte bara är tomt prat utan att du verkligen hade 100% fel så går det bra att skicka ett PM så skall jag se om jag inte kan be min bekant om både kund- och ärendenummer.

Postad 05 May 2011 - 02:00

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Då min bekant nu till slut fått sitt modem utbytt och det nya fungerar helt felfritt är det därmed bevisat att du hade fel. Så alla ni andra ingenjörer där ute som dunkar huvudet mot en vägg av okunnighet i kundtjänst skall veta att det trots allt finns hopp.

.ps: Om du skulle vilja förvissa dig om att det inte bara är tomt prat utan att du verkligen hade 100% fel så går det bra att skicka ett PM så skall jag se om jag inte kan be min bekant om både kund- och ärendenummer.

Vet inte hur du tänker men han skriver ju att det kan vara ett hårdvarufel så han har väl istället 100 procent rätt, eller hur? Eller hur tänker du? Förklara gärna då jag måste ha missat något...

Postad 05 May 2011 - 07:21

Unregistered1981
  • Unregistered1981
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Vet inte hur du tänker men han skriver ju att det kan vara ett hårdvarufel så han har väl istället 100 procent rätt, eller hur? Eller hur tänker du? Förklara gärna då jag måste ha missat något...

Ta och bläddra tillbaks i tråden och läs både mitt inlägg och Marcus svar i sin helhet. Inte bara den lilla bit jag citerat. Då kommer det klarna.

Postad 05 May 2011 - 10:47

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har upprepade frysningar/svart bild på samtliga kanaler just nu?
Den senaste timmen slutar IPTVn att visa bild ca var 5:e minut, sen hoppar det igång igen efter nån minut, för att frysa/bli svart igen några minuter senare.
Gäller alla kanaler.

Jag har felrapporterat till Telia.
Har gjort de sedvanliga stegen med rensa mjukvara och Factory reset...

PS: FYI: Under de minutrar då TVn faktiskt fungerade hade jag TV4+ påslaget och märkte att läppsynken låg ca 0.5s fel. Supportkillen på chatten rattade in samma kanal samt ändrade så att deras box också körde digitalt ljud. Han kunde bekräfta synkfelet och har felrapporterat detta.

Han har även felrapporterat mina problem.
...och där frös bilden igen...

/Elof, med Fiberlan och en 1963 i Uppsala

Postad 06 May 2011 - 19:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Vad tror ni Telia säger om jag ringer och reklamerar en 16 månader gammal 1963-låda? När den fyllde ett halvt år bestämde den sig för att stänga av hårddisken var tredje vecka, vilket jag ringde Telia och diskuterade. Det kunde jag leva med, då, men nu ballar den ur var och varannan dag. Missade ett avsnitt av Star Trek från 1998 igår.... får nu aldrig reda på hur Seven of Nine's implantat plockades bort :-(

Postad 06 May 2011 - 21:44

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Ljudet är mycket (några tiondelar) ur synk på SVT2 och har varit det under kvällen. På SVT2 HD är det ok. 1963, Stockholm, Fiberlan.

Postad 07 May 2011 - 09:59

kadett
  • kadett
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Vad tror ni Telia säger om jag ringer och reklamerar en 16 månader gammal 1963-låda? När den fyllde ett halvt år bestämde den sig för att stänga av hårddisken var tredje vecka, vilket jag ringde Telia och diskuterade. Det kunde jag leva med, då, men nu ballar den ur var och varannan dag. Missade ett avsnitt av Star Trek från 1998 igår.... får nu aldrig reda på hur Seven of Nine's implantat plockades bort :-(

Det ska vara 2 års garanti på boxarna enligt Telia så det är bara att felanmäla.

Digitalboxen är kundens egendom och vi ger två års garanti på den. Att ni får en lagad begagnad i utbyte är för att ni ska slippa få ett avbrott i ert tv-tittande. Alternativet hade varit att vi skulle skicka in er box för reparation istället.

Postad 07 May 2011 - 11:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Det ska vara 2 års garanti på boxarna enligt Telia så det är bara att felanmäla.

Digitalboxen är kundens egendom och vi ger två års garanti på den. Att ni får en lagad begagnad i utbyte är för att ni ska slippa få ett avbrott i ert tv-tittande. Alternativet hade varit att vi skulle skicka in er box för reparation istället.

Oj! Superstort tack för den informationen!!

Postad 07 May 2011 - 13:36

Michael L
  • Michael L
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

...Och det avsnittét går i repris på söndag kväll... :)

Postad 07 May 2011 - 14:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Missade ett avsnitt av Star Trek från 1998 igår.... får nu aldrig reda på hur Seven of Nine's implantat plockades bort :-(

...Och det avsnittét går i repris på söndag kväll... :)

Que, vilken kanal går det på nu då, i repris nu igen?
Gick väl på Tv400 förut, men på Tv11 har jag inte sett det?

Redigerat av anderswillhelmsson, 07 May 2011 - 14:31.

Postad 07 May 2011 - 14:43

Michael L
  • Michael L
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Que, vilken kanal går det på nu då, i repris nu igen?
Gick väl på Tv400 förut, men på Tv11 har jag inte sett det?

TV4 Sci-Fi. Det var det enda stället det sändes under veckan och det sänds som sagt i repris på söndag.

Postad 07 May 2011 - 15:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

TV4 Sci-Fi. Det var det enda stället det sändes under veckan och det sänds som sagt i repris på söndag.

Ha ha, jag har ju världens tur!!

Postad 07 May 2011 - 18:05

Michael L
  • Michael L
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

J-ar, jag tittade på fel dag. Det är idag, lördag, reprisen går. Hoppas jag inte vilseledde för mycket...förlåt... :)

Postad 09 May 2011 - 09:20

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Finns det någon andrahandsmarknad för 1963-boxen?
Känns ju som att man borde kunna sälja den till någon som har Telias digital-tv...

För den är väl inte låst till "mitt" abonnemang?

Postad 09 May 2011 - 09:31

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Finns det någon andrahandsmarknad för 1963-boxen?
Känns ju som att man borde kunna sälja den till någon som har Telias digital-tv...

För den är väl inte låst till "mitt" abonnemang?

Så länge den du säljer till har koll på alla sina koder borde det fungera. Mitt tvillingabonnemang gick ut häromdagen och då fick jag mata in koderna för mitt kollektivabonnemang istället. Det spelade ingen roll att det inte var boxen jag fått från bostadsrättsföreningen.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.