Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *

2184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 augusti 2006 - 22:59

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag har samma fråga som många andra, bordsställ ?

Finns det inga andra alternativ än LG:s egna. Någon bild på denna iaf, vill ju se om jag kan ha min center framför bordsstativ.

/Lorant

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag sett bild och det blir nog rätt bra. Ingen som vet om några billigare bordsställ ? annars får det väl bli såhär

/Lorant

Postad 12 augusti 2006 - 09:15

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0

Hej. Någon som kan rekommendera en digitalbox som fungera bra ihop med LG PM1M. Jag har just nu Comhems basutbud, bor i lägenhet.

/
Tyler

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skaffade digitaltv från ComHem för ett par månader sedan och köpte då den Humax CX-Fox C som de erbjuder för ett relativt lågt pris. Jag vet inte om det är tv'n eller boxen som spökar men jag har haft lite strul med att få bilden att bli bra via RGB-scart. Den blir skarp som attan och till 90% är bilden sanslöst bra, men sen är det de sista procenten där vitt har en tendens att fräta ut lite. Alltså att vitt blir FÖR vitt så att detaljer i högdagrar försvinner. Denna tendens är i långt från alla scener men det irriterar mig. Detta ska tydligen vara ett känt problem med denna box så jag valde helt enkelt att byta den första vilket inte var något problem. Det var dock samma sak med den så då fick det bli att utnyttja ångerrätten. Istället köpte jag en Force 315C-CO som funkade strålande via RGB-scart. Problemet var bara att bilden trots det var sämre än då jag matade plasman med s-vhs från Humax-boxen. Tillbaka med Force alltså.

Summa summarum sitter jag nu med Humax-boxen igen och är jäkligt nöjd faktiskt. Lite förvånande kanske men med s-vhs ut blir bilden i min mening riktigt, riktigt bra. Jag rekomenderar alltså boxen trots att jag inte får rgb att funka helt till belåtenhet. Varför? Bra bild, strålande EPG, bra fjärr samt snabba kanalbyten.

Om du tänker använda Boxer har du LÅNGT många fler boxar att välja mellan vilket kan vara värt att väga in vid val av leverantör!

MvH / Andreas

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 12 augusti 2006 - 09:17.

Postad 12 augusti 2006 - 09:46

MiJo
  • MiJo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Jag har samma fråga som många andra, bordsställ ?

Finns det inga andra alternativ än LG:s egna. Någon bild på denna iaf, vill ju se om jag kan ha min center framför bordsstativ.

/Lorant

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag sett bild och det blir nog rätt bra. Ingen som vet om några billigare bordsställ ? annars får det väl bli såhär

/Lorant

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du säga ungefär hur högt upp från bänken underkanten på bilden kommer? Är också lite "orolig" för om centerhögtalarn får plats framför TV'n.

/ Micke

Postad 12 augusti 2006 - 17:40

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har nu haft min Lg 42pm1ma i 4-5 dagar och har funkat bra fram tills nu...
När man försöker starta den händer ingenting förutom att lampan blir orange i några sekunder sen röd igen, någon som haft samma problem???

Postad 12 augusti 2006 - 19:10

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Kan tyvär inte det, har bara sett bilden på hur själva stativet ser ut men fortfarande inte sett några bilder på någon som har det monterat. Men för mig kommer det funka med stativet och centern precis framför.

/Lorant

Redigerat av kinglolle, 12 augusti 2006 - 19:13.

Postad 13 augusti 2006 - 01:25

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

När man försöker starta den händer ingenting förutom att lampan blir orange i några sekunder sen röd igen, någon som haft samma problem???

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som haft samma problem? Blir väl till och lämna in skiten på service nu då...
Fattar inte hur dom kan släppa sådan här skit som inte fungerar korrekt. :)

Postad 13 augusti 2006 - 01:35

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
men seriöst, vadå "släppa sådan här skit som inte fungerar korrekt"...det finns alltid exemplar som det är fel på, oavsett vara du handlar...om det så är duschtvål eller en bil

vet att det är frustrerande men man får ta det lugnt bara, brukar lösa sig

Postad 13 augusti 2006 - 08:38

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som haft samma problem? Blir väl till och lämna in skiten på service nu då...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ett känt fel på den här modellen, felet uppkommer endast om du använder något inkopplat på AV1 ofta.
Jag har samma fel och har dessutom haft den inlämnad på Powermill. men den kom tillbaka med samma fel. Okar inte sända tillbaka den igen förrens dom med säkerhet kan fixa problemet. Under tiden använder jag AV2 med S-video till min digitalbox istället.

Postad 13 augusti 2006 - 08:51

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ett känt fel på den här modellen, felet uppkommer endast om du använder något inkopplat på AV1 ofta.
Jag har samma fel och har dessutom haft den inlämnad på Powermill. men den kom tillbaka med samma fel. Okar inte sända tillbaka den igen förrens dom med säkerhet kan fixa problemet. Under tiden använder jag AV2 med S-video till min digitalbox istället.

<{POST_SNAPBACK}>

ARGH! jag får hem min på onsdag... jag har tänkt att använda tv 90% med hjälp av digitalbox via scart rgb.. detta borde gå via AV1? Fan kan detta stämma att denna "bug" finns hos alla?

Postad 13 augusti 2006 - 08:56

Unregistered657b6d5a
  • Unregistered657b6d5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag kör min box på AV1.Visst händer det att den dör ibland men inte så ofta att det blir störande.

Postad 13 augusti 2006 - 09:36

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Oj, inte hört talas om detta innan.. Har precis kopplat in mitt PS2 till AV1, kanske läge att köra den på en annan tv för att inte riskera detta?

Vad kör ni med för bildinställningar på tv'n förresten?

Får ofta inbränningar, trots att jag inte har mer än 40-45 på kontrast och övrigt nedsatt till 40 också.
Är det "farligt" att köra med "Vit rengöring" ett par ggr om dagen? Kan man överanvända den funktionen på något sätt?

Postad 13 augusti 2006 - 10:57

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Asså, så din tv startar om du inte använder av1? Min startar inte på något sätt så jag kan inte använda någon annan ingång, så får väl bli att skicka in den på service då. Så om du bara tar ut scarten från av1 så startar din tv?
Har testat att starta den utan några kabla i förutom strömen då, men händer ingenting precis som innan att den röda lampan blir orange ett tag och sedan röd, men har man stängt av on/off knappen och sen på igen så blir lampan grön och det knäpper till i tv:n precis som om den ska gå igen, men strax efter så blir lampan röd ändå.

Tv:n har bara använts i ca 40-45 timmar, då med digitalbox inkopplad på av1, men även en hel del med hdmi kabel från datorn. Konstigt att detta fel kan komma så snabbt.
Däremot har jag varit väldigt nöjd med bilden och aldrig haft några problem med inbränningar inte sett någon inbränning överhuvud taget som "MartinSanna" beskriver det, och då har jag nästan använt datorn (med mycket stillbilder) mer än vanligt tv tittande.

Ska jag kontakta powermill nu då eller ska jag kontakta Lg eller kanske Dustin där jag köpte den? Ser även när jag kollar på service ställen på Lg:s hemsida att skövde finns med där (Skövde radio och tv service) kanske är lika bra att kontakta dom då jag bor i skövde och kanske då slipper skicka iväg tv:n någonstans.

Redigerat av MatteMan, 13 augusti 2006 - 10:59.

Postad 13 augusti 2006 - 12:11

Unregistered657b6d5a
  • Unregistered657b6d5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Så den är helt död.Då missförstod jag.
Du ska kontakta Powermill direkt.
Gick fort när min pajade och dom fixade det.

Postad 13 augusti 2006 - 12:22

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hejsan!
Skulle behöva ha ett svar på en fråga.
Går det att använda detta väggfäste ifrån Siba till LG-42PM1MA???

http://www.siba.se/i...ntifier=SE85319

Postad 13 augusti 2006 - 12:46

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har kört min snart i 450tim.... aldrig har min stängt av.....har av1 inkopplat på viasatboxen hela tiden.... så det var något nytt för för mig iallafall :P men jag har i och för säg Lg 42pm1m....men borde inte vara skillnad för det.....

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 augusti 2006 - 12:51.

Postad 13 augusti 2006 - 13:00

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har kört min snart i 450tim.... aldrig har min stängt av.....har av1 inkopplat på viasatboxen hela tiden.... så det var något nytt för för mig iallafall :P men jag har i och för säg Lg 42pm1m....men borde inte vara skillnad för det.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas på att få min på Onsdag från Dustin.
Visar detta fel sig så lämnar jag tillbaka plasman och kräver cashen tillbaka. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha det så att plasman stängs av eller inte går att sätta på utan att undvika ingångar eller trycka på on och off knappen på tvn.
Ska ju självklart fungera tycker man...
Har varit lite nervös men att se din post och att du inte har problemet får mig lite lugnare i alla fall.
//Bass

PS.
Någon som hittat några högtalare som blir bra att hänga på väggen brevid tvn? Skulle vara skönt att slippa dra igång surroundsystemet varje gång man ska kolla på sporten eller nyheterna.

Postad 13 augusti 2006 - 13:03

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

EDIT: Någon som har tips på bra kalibreringsskivor?

:)

<{POST_SNAPBACK}>

Ni som letar efter kalibreringsskivor så kan jag varmt rekomendera två stycken som i dagsläget är de jag tycker funkar bäst för standardupplösningar.
- DVE (digital video essentials) (finns på t.ex. DVDBoxoffice.com (NTSC version) och finns även för PAL om man hellre önskar detta). Inkluderar "glasögon"
- Editman setup 16:9 SDTV + HTPC sektion på skiva. 70 Kr ink frakt, inga "glasögon" men går att ställa färger ändå pga den fiffigt utformade kalibreringsbilden.
Editmans hemsida
Tråd på component om skivan

Har båda två som jag använder vid kalibrering och är väldigt nöjd med dem då de kompletterar varandra väldigt bra.

Mvh
Boogieman

<{POST_SNAPBACK}>

Dela gärna med dig av dina inställningar ??

<{POST_SNAPBACK}>

håller med Jokkmokksjocke..... :P gör gärna det...Ace34

Postad 13 augusti 2006 - 13:10

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0
[quote name='Bass' date='Aug 13 2006, 13:00 ']
[quote name='Ace34' date='Aug 13 2006, 13:46 '][quote name='Kurben' date='Aug 13 2006, 08:38 '][quote name='MatteMan' date='Aug 13 2006, 03:25 '][quote name='MatteMan' date='Aug 12 2006, 18:40 ']Har nu haft min Lg 42pm1ma i 4-5 dagar och har funkat bra fram tills nu...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag hoppas på att få min på Onsdag från Dustin.
Visar detta fel sig så lämnar jag tillbaka plasman och kräver cashen tillbaka. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha det så att plasman stängs av eller inte går att sätta på utan att undvika ingångar eller trycka på on och off knappen på tvn.
Ska ju självklart fungera tycker man...
Har varit lite nervös men att se din post och att du inte har problemet får mig lite lugnare i alla fall.
//Bass

PS.
Någon som hittat några högtalare som blir bra att hänga på väggen brevid tvn? Skulle vara skönt att slippa dra igång surroundsystemet varje gång man ska kolla på sporten eller nyheterna.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quot

kolla på sam fischer arkiv.... snygga högtalare till denna tv.......

https://www.minhembi...m fischer/24129 Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 augusti 2006 - 13:11.

Postad 13 augusti 2006 - 13:32

Luzen
  • Luzen
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Asså, så din tv startar om du inte använder av1? Min startar inte på något sätt så jag kan inte använda någon annan ingång, så får väl bli att skicka in den på service då. Så om du bara tar ut scarten från av1 så startar din tv?
Har testat att starta den utan några kabla i förutom strömen då, men händer ingenting precis som innan att den röda lampan blir orange ett tag och sedan röd, men har man stängt av on/off knappen och sen på igen så blir lampan grön och det knäpper till i tv:n precis som om den ska gå igen, men strax efter så blir lampan röd ändå.

Det där låter som ett defekt standby-kort.

Postad 13 augusti 2006 - 14:35

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kan just vara p.g.a att du har en PM1M som du inte lider av problemet. Problemet har att göra med att man just har en inbyggd analog tuner.
På sida 28 i denna tråd (en bit ner här, inlägg 835 --> https://www.minhembi...810&searchtime= ) har jag i ett inlägg beskrivit hur man kan trigga buggen.

Enligt Joakim på LG så ska det finnas en mjukvaruuppdatering som löser detta problem. Har själv inte orkat ta mig tid för att lämna in TV:n och uppdatera än och se om felet är löst men jag ska försöka få tummen ur nu efter semestern...

Finns mycket matnyttig information i denna tråd om man bara tar sig tid att läsa eller använder sökfunktionen.

Redigerat av Teppic, 13 augusti 2006 - 14:38.

Postad 13 augusti 2006 - 17:12

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Nu är jag ju lite lätt pantad.. men jag undrar öppet ändå.

Jag har analog digitaltv (antenn för tv3 och kanal5)
har även digitalbox (comhem för alla andra kanaler som canal+) dock bara med en tuner.

Så.. om jag kopplar antennen direkt till plasman. Och sen digitalboxen via scart rgb till plasman...
och sedan kopplar jag digitalboxen till mitt surroundsystem... SÅ:

Kommer jag bara ha ljud när jag kollar på dom kanalerna som går via digitalboxen men inte dom analoga kanalerna? Hur löser man detta då?

Bild: Antenn > Loop via digitalbox > Plasma
Bild: Digitalbox > Scart > Plasma
Ljud: Digitalbox > Spdif > Reciever

Redigerat av Bass, 13 augusti 2006 - 17:16.

Postad 13 augusti 2006 - 18:24

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kan just vara p.g.a att du har en PM1M som du inte lider av problemet. Problemet har att göra med att man just har en inbyggd analog tuner.
På sida 28 i denna tråd (en bit ner här, inlägg 835 --> https://www.minhembi...810&searchtime= ) har jag i ett inlägg beskrivit hur man kan trigga buggen.

Enligt Joakim på LG så ska det finnas en mjukvaruuppdatering som löser detta problem. Har själv inte orkat ta mig tid för att lämna in TV:n och uppdatera än och se om felet är löst men jag ska försöka få tummen ur nu efter semestern...

Finns mycket matnyttig information i denna tråd om man bara tar sig tid att läsa eller använder sökfunktionen.

<{POST_SNAPBACK}>

Men problemet är att min inte starta även om jag stänger av on/off knappen eller ej, så funkar inte att göra som du beskriver i inlägget på s. 28 tyvärr. Går som sagt inte på något sätt att få liv i den.

Postad 13 augusti 2006 - 18:26

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

har även digitalbox (comhem för alla andra kanaler som canal+) dock bara med en tuner.

Så.. om jag kopplar antennen direkt till plasman. Och sen digitalboxen via scart rgb till plasman...

Kommer jag bara ha ljud när jag kollar på dom kanalerna som går via digitalboxen men inte dom analoga kanalerna? Hur löser man detta då?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kommer inte få något ljud när du kollar på dom analoga kanalerna. Du får då använda dig av en lågnivå kabel som du kopplar in på audio out under tv:n sen in i stereon.

Postad 13 augusti 2006 - 18:56

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du kommer inte få något ljud när du kollar på dom analoga kanalerna. Du får då använda dig av en lågnivå kabel som du kopplar in på audio out under tv:n sen in i stereon.

<{POST_SNAPBACK}>

Finns det ingen audio out på tvn som man kan köra till recivern?
Annars är mitt enda alternativ att koppla mina fronthögtalare direkt till tvn?
Detta känns inge kul

Postad 13 augusti 2006 - 19:07

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Se Matteman's svar! Det finns audio out på tv'n.

MvH / Andreas

Postad 13 augusti 2006 - 19:17

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Se Matteman's svar! Det finns audio out på tv'n.

MvH / Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

doh.. sorry. Får köra audio out from tvn till audio in på recivern så är allt bra igen ^^

Postad 14 augusti 2006 - 07:12

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

EDIT: Någon som har tips på bra kalibreringsskivor?

;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ni som letar efter kalibreringsskivor så kan jag varmt rekomendera två stycken som i dagsläget är de jag tycker funkar bäst för standardupplösningar.
- DVE (digital video essentials) (finns på t.ex. DVDBoxoffice.com (NTSC version) och finns även för PAL om man hellre önskar detta). Inkluderar "glasögon"
- Editman setup 16:9 SDTV + HTPC sektion på skiva. 70 Kr ink frakt, inga "glasögon" men går att ställa färger ändå pga den fiffigt utformade kalibreringsbilden.
Editmans hemsida
Tråd på component om skivan

Har båda två som jag använder vid kalibrering och är väldigt nöjd med dem då de kompletterar varandra väldigt bra.

Mvh
Boogieman

<{POST_SNAPBACK}>

Dela gärna med dig av dina inställningar ??

<{POST_SNAPBACK}>

håller med Jokkmokksjocke..... ;) gör gärna det...Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Visa inställnigarn nu!.?

Postad 14 augusti 2006 - 07:15

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Hej. Någon som kan rekommendera en digitalbox som fungera bra ihop med LG PM1M. Jag har just nu Comhems basutbud, bor i lägenhet.

/
Tyler

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skaffade digitaltv från ComHem för ett par månader sedan och köpte då den Humax CX-Fox C som de erbjuder för ett relativt lågt pris. Jag vet inte om det är tv'n eller boxen som spökar men jag har haft lite strul med att få bilden att bli bra via RGB-scart. Den blir skarp som attan och till 90% är bilden sanslöst bra, men sen är det de sista procenten där vitt har en tendens att fräta ut lite. Alltså att vitt blir FÖR vitt så att detaljer i högdagrar försvinner. Denna tendens är i långt från alla scener men det irriterar mig. Detta ska tydligen vara ett känt problem med denna box så jag valde helt enkelt att byta den första vilket inte var något problem. Det var dock samma sak med den så då fick det bli att utnyttja ångerrätten. Istället köpte jag en Force 315C-CO som funkade strålande via RGB-scart. Problemet var bara att bilden trots det var sämre än då jag matade plasman med s-vhs från Humax-boxen. Tillbaka med Force alltså.

Summa summarum sitter jag nu med Humax-boxen igen och är jäkligt nöjd faktiskt. Lite förvånande kanske men med s-vhs ut blir bilden i min mening riktigt, riktigt bra. Jag rekomenderar alltså boxen trots att jag inte får rgb att funka helt till belåtenhet. Varför? Bra bild, strålande EPG, bra fjärr samt snabba kanalbyten.

Om du tänker använda Boxer har du LÅNGT många fler boxar att välja mellan vilket kan vara värt att väga in vid val av leverantör!

MvH / Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Känns inte som de spelar någon roll vilken box man har, jag har samma problem ...är tvungen att stänga av RGB ...och då blir det ju "komposkit" har en gammal Sagem...med analog och digital mott.

Postad 14 augusti 2006 - 07:16

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
HUr tycker ni att svärtan är när ni kör DVD via HDMI.....?

Postad 14 augusti 2006 - 15:35

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Hejsan!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej igen!
Ingen som kan hjälpa mig med min fråga?
MVH Daniel

Postad 14 augusti 2006 - 20:14

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Har kört min snart i 450tim.... aldrig har min stängt av.....har av1 inkopplat på viasatboxen hela tiden.... så det var något nytt för för mig iallafall ;)  men jag har i och för säg Lg 42pm1m....men borde inte vara skillnad för det.....

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men problemet är att min inte starta även om jag stänger av on/off knappen eller ej, så funkar inte att göra som du beskriver i inlägget på s. 28 tyvärr. Går som sagt inte på något sätt att få liv i den.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag förstår att det problem som du beskriver är något annat. Försökte bara svara på Ace34:as inlägg men det kom med lite väl många citat där...
För dig är det nog bara att lämna in till Powermill.

Postad 14 augusti 2006 - 20:27

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Snubbe med tummen mitt i handen behöver lite hjälp

;)

Jag har beställt ett MULTIBRACKETS M UNIVERSAL VÄGGFÄSTE 35-43# från Dustin http://www.dustinhom...odID=5010091628 .
Imorgon kommer fästet och Plasman!! (nervös)

Jag undrar om någon kan infomera eller tipsa om vad jag ska använda för skruvar för att fästa detta väggfäste i plasman och i väggen. Kan noll så det vore grymt om jag hade nåt och kan gå in på Bauhaus och säja:

Öh, en sån dära trettiofemtjugio special och fyra femtontrettio.

Jag kommer ha den på betongvägg.

Redigerat av Bass, 14 augusti 2006 - 20:29.

Postad 14 augusti 2006 - 20:27

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Hejsan!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej igen!
MVH Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar nog men verkar lite opraktiskt, eftersom det inte går att dra skruven efter att skenan hängs upp. Jag skulle kolla på det här i samma prisklass istället.
http://www.sovida.co...c=00231&lang=sv

Postad 14 augusti 2006 - 20:54

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hejsan!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej igen!
MVH Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte liknande på OnOff (skenorna ser ut precis som på bilden från Siba) av fabrikatet sms safe brackets ab. OnOff var dyrare, kostade 699:- där, och det för 2 metallskenor plus en massa skruvar (dock inte de att skruva fast skenorna i väggen)... ;)
Nåja, funkade det? JA sitter som berget i väggen och känns stabilt å säkert.

Hade dagen innan köpt ett fäste på Jula som liknade det här http://www.sovida.co...c=00231&lang=sv väldigt mkt.
Det (från Jula) fungerade inte för att fästena på min LG-42PM1M satt så brett isär att väggskenan var för kort. Så det var bara att returnera och leta vidare... å då blev det som sagt OnOff... ;)

Postad 14 augusti 2006 - 21:49

pilehave
  • pilehave
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Køb Henke vægophænget fra IKEA, det fungerer! Og koster bare 150 kr. Klart du må igang med at bore og save, men resultatet bliver topnice...og så tæt på væggen, bare 1,5 cm!

Postad 15 augusti 2006 - 15:39

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tack så mycket för eran hjälp!!!

Anledningen till att jag frågar är att jag redan använder detta väggfäste.
Ska sälja min gamla Philips plasma och funderar på att köpa en LG.
Vore bra om jag slipper borra upp ett nytt väggfäste.

MVH Daniel

Postad 15 augusti 2006 - 16:09

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Hej!
Jag hämtade ut mitt MULTIBRACKETS M UNIVERSAL VÄGGFÄSTE 35-43# fäste nyss och inom en timme kommer dom med min LG plasma.

Vad jag undrar är om dom skruvar som följer med fästet räcker för att fästa plasman med räcket.. eller måste man ha muttrar å sånt för att det ska stämma?
Någon med erfarenhet som kan svara på detta?

Postad 15 augusti 2006 - 17:44

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Skruvar eller bultar med dimension M5 c:a 15-20 mm långa passar i motsvarande gängor i plasman.
Borde följt med fästet.

Postad 15 augusti 2006 - 19:53

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0
Jag har i princip bestämt mig för att köpa en LG-42PM1MA efter att varit såld på Lcd igår :) Man får väl beställa fort innan man ångrar sig igen.
Men jag har ett par frågor.

1. Följer det inte med något fäste överhuvudtaget, varken bordsstativ eller väggfäste?

2. Finns det enkla linjeutgångar för ljud (rca) eller måste jag ta det via en av scartkontakterna?

3. Tänkte köpa en ny dvd-spelare med hdmi / dvi utgång i samma veva, har kollat på datorbutiken som verkar ha plasman billigast för tillfället och dom har en Samsung HD850
http://www.datorbuti...ct=SAMDVD-HD850
Är den ok? eller finns det andra i samma prisklass som är bättre.

4. Vad är det bästa man kan göra i början för att minimera riskerna för inbränning, har läst att man ska dra ner kontrast, färger och ljusstyrka och köra på 50% eller mindre de första 200 timmarna. Finns det något mer man kan göra, köra "plasmatvätt" nån timme varje dag eller nåt vad vet jag.
Lg har väl även egna funktioner för att motverka inbränning, vad innebär alla dessa, ISM/Orbiting/White wash/Inversion/Normal, någon är väl att bilden flyttas några pixlar varannan minut eller vad det är? Och white wash kanske bara är en vit bild helt enkelt, men dom andra, och hur bra funkar dom?

5. Finns det nån inbyggd klocka i plasman som visar hur länge den varit på, så man vet hur länge man haft igång den?

Postad 15 augusti 2006 - 20:00

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tack så mycket för eran hjälp!!!

Anledningen till att jag frågar är att jag redan använder detta väggfäste.
Ska sälja min gamla Philips plasma och funderar på att köpa en LG.
Vore bra om jag slipper borra upp ett nytt väggfäste.

MVH Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en ganska stor risk att du behöver borra om för åtminstone den ena skenan... LG'n har ganska brett mellan fästhålen. Ca 63-63,5cm mellan hålen horisontellt (sitter på väggen så det var lite svårt att mäta exakt... :) )

Postad 15 augusti 2006 - 20:32

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
YES! Det fungerade perfekt! Tog mig 15 minuter att får upp den på väggen. Sitter som en smäck och fan va bra bild det är?! Är riktigt förvånad ändå.. tycker den piskar dom jag tittade på under dagen på Elgiganten.. ingen aning om va det va för nåt där men detta är ju riktigt bra.. helt klart över förväntan!

Hoppas nu att inga konstiga sjukdommar visar sig... peppar peppar :)

Postad 15 augusti 2006 - 20:48

MatteMan
  • MatteMan
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har kört min snart i 450tim.... aldrig har min stängt av.....har av1 inkopplat på viasatboxen hela tiden.... så det var något nytt för för mig iallafall :)   men jag har i och för säg Lg 42pm1m....men borde inte vara skillnad för det.....

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag förstår att det problem som du beskriver är något annat. Försökte bara svara på Ace34:as inlägg men det kom med lite väl många citat där...
För dig är det nog bara att lämna in till Powermill.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp jag lämnade in tv:n igår till Skövde radio & tv service som hade hand om LG service. Gött det så man slapp skicka iväg paketet med posten som tar ännu längre tid.
Han jag lämnade in tv till trodde att det skulle ta en till två veckor att laga tv:n, undra om man vågar lite på det. :D

Du Teppic, läste att du skulle prova att knipsa av pin 8 på en scart kabel och testa det dära felet igen, har du provat det? Hjälpte det isåfall. Försökte hitta ifall du skrivit om det redan men orkade inte läsa igenom så många sidor =)

Postad 15 augusti 2006 - 21:08

korken
  • korken
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

1. Följer det inte med något fäste överhuvudtaget, varken bordsstativ eller väggfäste?

2. Finns det enkla linjeutgångar för ljud (rca) eller måste jag ta det via en av scartkontakterna?

3. Tänkte köpa en ny dvd-spelare med hdmi / dvi utgång i samma veva, har kollat på datorbutiken som verkar ha plasman billigast för tillfället och dom har en Samsung HD850
http://www.datorbuti...ct=SAMDVD-HD850
Är den ok? eller finns det andra i samma prisklass som är bättre.

5. Finns det nån inbyggd klocka i plasman som visar hur länge den varit på, så man vet hur länge man haft igång den?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Nej.

2. Högtalarutgångar finns (klämkontakt).

3. Den är hyfsad, vad jag vet. Sök på Prisjakt för andra alternativ.

5. Ja, i servicemenyn. Sök i denna tråden för mer info.

Postad 15 augusti 2006 - 21:26

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Du Teppic, läste att du skulle prova att knipsa av pin 8 på en scart kabel och testa det dära felet igen, har du provat det? Hjälpte det isåfall. Försökte hitta ifall du skrivit om det redan men orkade inte läsa igenom så många sidor =)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag genomförde aldrig den lilla idén. :)
Har blivit en vana att stänga av digitalboxen under natten istället.
MatteMan, när du ändå har TV:n inne på service hos den där handlarn så kan du ju be dem uppgradera mjukvaran i TV:n om det inte redan är den senaste versionen i den. Enligt LG ska ju "standbyproblemet" som jag beskrivit vara fixat i en nyare version av mjukvaran.

Postad 16 augusti 2006 - 06:57

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Angående. Av1 / Av2

På min digitalbox kan jag välja om jag ska skicka ut komposit eller komposit+rgb via scart.
Saken är den att jag inte märker någon skillnad när jag växlar mellan komposit eller rgb. Borde det inte vara en kvalitets skillnad mellan dom två.

Då undrar jag... vilken av AV1 eller AV2 är det som är RGB?
Nåt annat jag borde tänka på för att vara säker på att den får rätt signal?

Bilen är jäkligt bra ändå.. men om detta är komposit så blir man ju ruskigt nyfilken på vad den kan prestera annars!

Postad 16 augusti 2006 - 07:12

pilehave
  • pilehave
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Angående. Av1 / Av2

På min digitalbox kan jag välja om jag ska skicka ut komposit eller komposit+rgb via scart.
Saken är den att jag inte märker någon skillnad när jag växlar mellan komposit eller rgb. Borde det inte vara en kvalitets skillnad mellan dom två.

Då undrar jag... vilken av AV1 eller AV2 är det som är RGB?
Nåt annat jag borde tänka på för att vara säker på att den får rätt signal?

Bilen är jäkligt bra ändå.. men om detta är komposit så blir man ju ruskigt nyfilken på vad den kan prestera annars!

<{POST_SNAPBACK}>

AV1 er med RGB

Postad 16 augusti 2006 - 07:51

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
"Lg har väl även egna funktioner för att motverka inbränning, vad innebär alla dessa, ISM/Orbiting/White wash/Inversion/Normal, någon är väl att bilden flyttas några pixlar varannan minut eller vad det är? Och white wash kanske bara är en vit bild helt enkelt, men dom andra, och hur bra funkar dom?"

Var hittar man dessa inställningar????

Postad 16 augusti 2006 - 08:06

pilehave
  • pilehave
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

"Lg har väl även egna funktioner för att motverka inbränning, vad innebär alla dessa, ISM/Orbiting/White wash/Inversion/Normal, någon är väl att bilden flyttas några pixlar varannan minut eller vad det är? Och white wash kanske bara är en vit bild helt enkelt, men dom andra, och hur bra funkar dom?"

Var hittar man dessa inställningar????

<{POST_SNAPBACK}>

Orbiter flytter billedet nogle få pixel med nogle minutters mellemrum. White Wash er et helt hvidt billede. Inversion er et negativt billede (sort=hvidt, hvidt=sort). Ved ikke hvad ISM og Normal er, normal er vel bare at der ingen beskyttelse er.

Postad 16 augusti 2006 - 10:39

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tack "pillehave", men i vilken meny hittar jag dessa inställningar?

Postad 16 augusti 2006 - 10:48

pilehave
  • pilehave
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tack "pillehave", men i vilken meny hittar jag dessa inställningar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er på arbejde så har ikke tv'et her, men det er i menudelen et sted, ikke i servicemenuen. Kan kolla når jeg er hjemme igen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.