Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2009 - 14:24

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
nuuuuu, är jag trött på PCH A-110 igen. Snälla förklara lite saker.

Har en laptop Vista-maskin som agerar trådlöst via min router. Där sitter poppen på kabel.
OBS: inga problem med överföringshastigheter, så blanda inte in det i diskussionen.

Har aldrig lyckats få igång SMB, utan har kört NFS. Nu har NFS för tredje gången börjat bråka och vägrar fungera alls.

Jag har ingen hårddisk i. Skulle det underlätta för mig att sätta i en sata-disk? Hjälper det mig alls?

Om jag får säga det själv är det totalt oförklarligt hur man kan sälja en sån här produkt utan "kom-igång-guide" som faktiskt fungerar. Denna tråd har blivit alldeles för stor och ingen vettig människa har tid att läsa allt i felsökningssyfte.

Vill ju bara kunna använda poppen!

Postad 15 April 2009 - 17:56

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
WmB:

Jag är rädd att du inte gillar svaret, men detta är ett Vista problem... Det handlar om rättigheterna i Vista... SMB funktionaliteten funkar aldeles utmärkt. Själv kör jag WinXP så jag tyvärr inte hjälpa dig! Jag har för mig jag läste nåt om exakt detta antingen någon sida tillbaks eller i andra PCH tråden! Hoppas det löser sig!

Postad 20 April 2009 - 16:20

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Ett litet tips som KAN förlänga livet på både hårddisk och Popcornhour:

Kör en fläkt.

Jag köpte en 80mm chassiefläkt av märket Zalman. Kopplingen som medföljer fläkten passar direkt på moderkortet till PopcornHour och på moderkortet finns även en jumper så du kan ställa hastigheten på fläkten. (5V eller 12V.)

Skillnaden är som natt och dag. Jag kör min nu i 5V-läget och fläkten hörs inte. Nu efter flera timmars användande så är Popcornhour fortfarande sval på utsidan (var väldigt varm innan) och kylflänsen för videochippet är ljummet (var innan kokhett). Hårddisken är även den mycket mycket kallare.

För tillfället har jag en väldigt improviserad montering av fläkten. (Den står vid sidan av PH med en fasttejpad kartong så inte luften ska åka ovanför.

Funderar på att tillverka en svart plexiglaskiva eller plåtskiva i samma form som locket och skära ett runt hål i den för att montera fläkten där. Till min fläkt medföljde det några silikon-pluttar för montering på det sättet för att undvika vibrationer.

Den chassiefläkt jag köpte kostade 79:-.

Det låter intressant! Du skulle inte vilja ta en bild på bygget och visa?

Postad 20 April 2009 - 16:45

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1923 inlägg
  • 0
Hej

Jag går i planer på att bygga en HTPC baserad på B-110 och hade tänkt köra med en BD-rom till den. Kommer jag att kunna titta på BD filmer med det ram och processor som B-110 erbjuder eller ska jag byta tanke bana?

Postad 20 April 2009 - 22:37

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
USiT2009:

Du bör veta att med en BD-rom drive o B-110 så kan du köra "backuper" alltså brända BD eller DVD skivor med din egna backupade filmer... Du kan alltså inte köra köp/hyr filmer... Så allt beror på vad du räknar med!! B-110 är en trevlig lösning, du kan välja låda själv, har gott om anslutningar osv, men rent prestanda-mässigt är det inget som skiljer den från PCH A-110.

Så ska du kör hyr/köp BluRay film så är det HDI Dune som gäller idag bland mediaspelarna. Alternativt en HTPC. Popcorn Hour kommer att avisera en ny spelare inom närmaste månaden... den kan ev bli en lösning!

Postad 20 April 2009 - 22:41

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Känns ganska sorgligt att man inte kan tillföra nya filer till min kära popcorn! Med tanke på IPRED lagen!

Postad 20 April 2009 - 22:55

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1923 inlägg
  • 0

USiT2009:

Du bör veta att med en BD-rom drive o B-110 så kan du köra "backuper" alltså brända BD eller DVD skivor med din egna backupade filmer... Du kan alltså inte köra köp/hyr filmer... Så allt beror på vad du räknar med!! B-110 är en trevlig lösning, du kan välja låda själv, har gott om anslutningar osv, men rent prestanda-mässigt är det inget som skiljer den från PCH A-110.

Så ska du kör hyr/köp BluRay film så är det HDI Dune som gäller idag bland mediaspelarna. Alternativt en HTPC. Popcorn Hour kommer att avisera en ny spelare inom närmaste månaden... den kan ev bli en lösning!

Tack för svaret Kanelbulle. Var just köpfilmer jag var oroligast för. Idag köper jag rätt mycket filmer och gick i tankar på om man skulle bygga en HTPC baserad på just popcorn hour. Gissar på att alternativet för mig i detta fall blir att köpa en ren BD spelare istället för att bygga en HTPC.
OM nu inte den "nya" Popcorn Hour har stöd för just BD.

Postad 21 April 2009 - 20:31

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Det låter intressant! Du skulle inte vilja ta en bild på bygget och visa?

Det kan jag göra men det ser för djävligt ut nu. :)

Ska tillverka en platta av plåt eller plexiglas som är lika stor som locket är nu och montera där när jag får tid och material.

Ska lägga upp en bild men känsliga tittare varnas:

https://www.minhembi...c_id=293169.jpg

Postad 21 April 2009 - 20:34

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
:) It´s art!
Skulle vara fint att som sagt borra några hål i en plåt eller plast och sedan fästa fläkten på lockets insida.

Redigerat av Belsebubnoone, 21 April 2009 - 20:35.

Postad 21 April 2009 - 20:41

Honken83
  • Honken83
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Måste bara fråga er experter en fråga.
Det går hur bra som helst att dela ut filer via nätvärket för mig, men jag vill inte ha en lång sladd mellan routern i det andra rummet och Poppen i vardagsrummet så jag köpte en trådlös TP-Link adapter. Min fråga är bara.... hur funkar detta egentligen? Ska jag sätta in den i poppen och leta efter trådlösa nätverk med datorn då eller? Förstår inte riktigt :)

tacksam för svar.

Postad 23 April 2009 - 15:23

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
En fråga angående nyttan med en hårddisk. Jag tittar på film via nätverket och har inget behov av att lägga film på hårddisk i Popcornen. Har heller ingen nytta av att ladda torrents med den. Finns det någon annan nytta med att stoppa in en hårddisk i den?

Postad 23 April 2009 - 18:48

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

En fråga angående nyttan med en hårddisk. Jag tittar på film via nätverket och har inget behov av att lägga film på hårddisk i Popcornen. Har heller ingen nytta av att ladda torrents med den. Finns det någon annan nytta med att stoppa in en hårddisk i den?

Inte direkt vad jag kan komma på.

Jag ville ha hårddisk i min för att jag har TV:n i samma rum som jag har datorn och datorn är inte helt tyst. (inget vrålmonster men en dator låter, speciellt när man inte använder den och Vista tycker det är ett bra tillfälle att defragga eller bygga om indexeringen. Då knattrar det på bra i datorn.).

Sen är det smidigt när man ligger på soffan och bara kunna slå på Popcornen och börja titta istället för att starta datorn.

Vet inte hur det funkar med snabbspolning och sånt när man kollar på en MKV-fil i 1080p via nätverket?

Ström? Nu är det ju inga stora summor men datorn drar ju en del, mitt nätaggregat är på 800 Watt.

Postad 23 April 2009 - 19:17

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
En lite klurig fråga. Jag är helt övertygad om att följande är möjligt men jag kan ej finna någon lösning på nätet:

Jag har en win 2003 burk som streamer till min popcorn. Nu har jag även införskaffat en iphone och skulle vilja ha itunes körandes på win 2003 burken för att kunna fjärrstyra detta via remote programmet i iphonen. Sen skulle jag helt enkelt vilja hijacka ljudsignalen i datorn och slänga över på popcornen via ethernet. Popcornen plus stereon står nämligen i ett annat rum så jag vill inte börja borra fler hål i väggarna för att dra gamla hederliga rcakablar till stereon.

Är denna lösning möjlig? Någon som har den blekaste?

Postad 25 April 2009 - 15:39

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
finns det någon spärr på vilka usbenheter man kan ansluta, wd's box har ju såna ?
om man skulle koppla in usb disk/dvd stängs dom av när man stänger ner popcornen ?

Postad 28 April 2009 - 15:38

Honken83
  • Honken83
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Detta forumet verkar inte vara till någon större hjälp.

Postad 28 April 2009 - 15:51

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0

Måste bara fråga er experter en fråga.
Det går hur bra som helst att dela ut filer via nätvärket för mig, men jag vill inte ha en lång sladd mellan routern i det andra rummet och Poppen i vardagsrummet så jag köpte en trådlös TP-Link adapter. Min fråga är bara.... hur funkar detta egentligen? Ska jag sätta in den i poppen och leta efter trådlösa nätverk med datorn då eller? Förstår inte riktigt ;)

tacksam för svar.

Du söker efter trådlöst nätverk i inställningsmenyn. I poppen alltså.

Postad 29 April 2009 - 17:56

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Vem säljer B-110 kortet i Sverige?

Kan inte inte hitta nån ÅF för det.

Postad 04 May 2009 - 09:21

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

nuuuuu, är jag trött på PCH A-110 igen. Snälla förklara lite saker.

Har en laptop Vista-maskin som agerar trådlöst via min router. Där sitter poppen på kabel.
OBS: inga problem med överföringshastigheter, så blanda inte in det i diskussionen.

Har aldrig lyckats få igång SMB, utan har kört NFS. Nu har NFS för tredje gången börjat bråka och vägrar fungera alls.

Jag har ingen hårddisk i. Skulle det underlätta för mig att sätta i en sata-disk? Hjälper det mig alls?

Om jag får säga det själv är det totalt oförklarligt hur man kan sälja en sån här produkt utan "kom-igång-guide" som faktiskt fungerar. Denna tråd har blivit alldeles för stor och ingen vettig människa har tid att läsa allt i felsökningssyfte.

Vill ju bara kunna använda poppen!

Du..D finns en jättebra kom-igång guide på kjell&co....kolla den...Lycka till!!!

Postad 07 May 2009 - 23:10

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ujujuj.. Skickade in Poppen på service den 26Mars... Fan den har inte kommit tillbax ännu... Dustin kan räkna med ett samtal i morgon.

Postad 11 May 2009 - 10:26

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

USiT2009:
Popcorn Hour kommer att avisera en ny spelare inom närmaste månaden... den kan ev bli en lösning!

Har du någon mer info kring detta?

Postad 11 May 2009 - 13:02

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sigma78:

Nix, tyvärr inte!! Men det bör inte vara långt borta...

Postad 11 May 2009 - 15:01

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Sigma78:

Nix, tyvärr inte!! Men det bör inte vara långt borta...

hmm jag som hade tänkt köpa en ...blir till och vänta ett tag då

Postad 11 May 2009 - 18:04

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
deadwood, Sigma78 & alla andra nyfikna:

Det vi väntar på är mer information om de kommande spelarna... Dom kan ju säga tex "I Augusti släpper vi..."... Skulle dom mot all förmodan säga att "Vi lanserar .... nu och skepper direkt", då kan du ändå förvänta dig en leveranstid på säkert 1-3 månader, beroende på stor efterfrågan och mindre produktions-serier i början... Så vänta dig inte att du sitter med en ny spelare om några veckor!!

Det ända som är lite trist är att Betorna till A-100/110 inte kommer speciellt ofta just nu... dom sitter väl o programmerar på dom nya så ögona blöder!!!

Postad 11 May 2009 - 18:28

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Var har du fått den här infon ifrån, att det ska vara nya modeller på g om de själva inte har indikerat något? Är det en ren spekulation?

Jag köpte mig precis en A-110, men om de skulle komma med en modell med Blu-ray spelare snart skulle jag nog kunna tänka om och skicka tillbaka 110'an.

Edit: Jag har precis installerat A-110an med en 1,5Tb disk i, men den blir ofantligt varm och luktar lite grand. Inte bränt, men det "luktar" varmt. Är det bara att ignorera, eller kan det vara skadligt för disken eller något annat?
Finns det några rekommendationer på hur mycket luft den behöver runt om sig?

På den interna disken skapar den automagiskt katalogerna "Music", "Photo" och "Video". Går det att bli av med dessa? Jag tog bort dem, men den skapade dem igen. Jag vill att de ska heta "Bilder", "Musik" respektive "Filmer". Mina egna kataloger funkar ju bra, men standardkatalogerna ligger där helt tomma utan nytta.

Redigerat av Sigma78, 11 May 2009 - 18:33.

Postad 11 May 2009 - 19:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sigma78:

Det är inte spekulation, men däremot så går ju aldrig någon officiell information ut förrän allt är klart! Så vi vet följande: 1. Det kommer en ny maskin (eller två) 2. Den officiella information kommer snart (inom max 1 månad skulle jag gissa), 3. Ja, den kommer bli fräckare snabbare, kanske har BD-läsare osv (här är mycket spekulation, men räkna med att PCH ska försöka slå tillbaka mot HDi:s Dune spelare, dom har BD!!).

Men inget är klart förrän det är klart, så jag har ingen egentlig aning. Har personligen haft kontakt med en av "huvud-support"-killarna på Syabas som bekräftat att det är nära. Dessutom har alla vi som är Beta-testare kännt av att det blivit "nedprioriterat" för tillfället, troligtvis pga den nya spelaren.

Men när det gäller detta kan ingen utom Syabas/Popcorn folk lova något!

Postad 11 May 2009 - 23:23

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Edit: Jag har precis installerat A-110an med en 1,5Tb disk i, men den blir ofantligt varm och luktar lite grand. Inte bränt, men det "luktar" varmt. Är det bara att ignorera, eller kan det vara skadligt för disken eller något annat?
Finns det några rekommendationer på hur mycket luft den behöver runt om sig?

Jag hade samma problem.

Den var extremt varm och efter några veckor så slutade den att fungera helt (under tiden jag kollade på en film.)

Jag fick den utbytt på garantin och vad jag såg så var hela moderkortet utbytt. Övertygad av att det var värmen som tog kål på min så skaffade jag en fläkt och nu är den knappt ljummen vid drift. HD:n mår säkert mycket bättre också.

Problemet verkar vara att det inte är någon luftcirkulation. Inte att det är brist på utrymme runt enheten. Minsta luftflöde sänker tempen nått oerhört.

Redigerat av Unregistered4ca4111b, 11 May 2009 - 23:24.

Postad 12 May 2009 - 06:59

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag har inte riktigt plats till en så stor fläkt som du har satt där... men en USB.fläkt kanske? Inte så kraftfull, men lite luftflöde kan den nog skapa.

För det finns ingen plats i lådan att montera något vad jag har förstått.

Det verkar iofs konstigt om alla PCH blir varma och går sönder inom ett par veckor om de inte moddas med en fläkt. Den säljs ju ändå på Kjell&co, så det är nog rätt mycket "vanligt" folk som har köpt en sådan...

Postad 12 May 2009 - 14:11

Sazern
  • Sazern
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
tjena, jag har fundering att köpa mig en a-110. Den enda grejjer som gör så jag överväger att köpa mig en stor HTPC istället är tillgängligheten att kunna ladda ner film direkt och kunna se på den direkt på maskinen.
Då såg jag att a-110an har en bittorrent klient i sig. men jag har därimot inte sätt att den har en webläsare. Jag vill såklart gå in på en tracker hemsida t.ex www.bit-hdtv.com och logga in och välja torrent därifrån och ladda ner. Går detta? eller måste jag få ner torrentfilen typ via usb eller något?

Jag undrar också om den pallar med 1080p x264?

Redigerat av Sazern, 12 May 2009 - 14:11.

Postad 12 May 2009 - 15:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem.

Den var extremt varm och efter några veckor så slutade den att fungera helt (under tiden jag kollade på en film.)

Jag fick den utbytt på garantin och vad jag såg så var hela moderkortet utbytt. Övertygad av att det var värmen som tog kål på min så skaffade jag en fläkt och nu är den knappt ljummen vid drift. HD:n mår säkert mycket bättre också.

Problemet verkar vara att det inte är någon luftcirkulation. Inte att det är brist på utrymme runt enheten. Minsta luftflöde sänker tempen nått oerhört.

Jag var iväg och köpte mig en 80mm-fläkt, och kopplade in den, men den vägrar snurra.

Jag har satt j6-jumpern på 12V, dvs flyttat jumpern till de två pinnarna närmst fronten. Fläkten är inkopplad på den vita kontakten mellan J6 och batteriet. Kontakten är nycklad så att räknat från batteriet är det svart, röd, vit kabel.

Har jag missat något? Behövs det göras något mer? Eller vad kan anledningen vara till att den står helt still utan någon indikation på att vilja röra sig?

Postad 12 May 2009 - 16:24

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sazern:

Du använder inte PCH:n till att surfa... det är inget kul! Gå in på valfri trackersida (lagliga såklart...) och ladda din Torrent-fil till din PCH. Antingen går du inte Remote mot PCH:n och startar igång den eller så finns det en programsnutt för Windows som gör att filen laddas ner o dras igång!

Så det funkar skitenkelt även om du inte surfar på PCH:n!

Redigerat av Kanelbulle, 12 May 2009 - 16:26.

Postad 12 May 2009 - 20:21

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Jag var iväg och köpte mig en 80mm-fläkt, och kopplade in den, men den vägrar snurra.

Jag har satt j6-jumpern på 12V, dvs flyttat jumpern till de två pinnarna närmst fronten. Fläkten är inkopplad på den vita kontakten mellan J6 och batteriet. Kontakten är nycklad så att räknat från batteriet är det svart, röd, vit kabel.

Har jag missat något? Behövs det göras något mer? Eller vad kan anledningen vara till att den står helt still utan någon indikation på att vilja röra sig?

Jag har det exakt så och min fläkt snurrar på så fint.

Antingen så är din fläkt sönder eller så är det nått glapp med jumpern.

Postad 12 May 2009 - 20:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag har det exakt så och min fläkt snurrar på så fint.

Antingen så är din fläkt sönder eller så är det nått glapp med jumpern.

Hmm... märkligt. Har du också en 110a?

Jag läste i något forum att någon hade mätt spänningen på pinnarna och bara mätt upp 1,3 respektive 1,6 volt vid 5/12V-inställningarna på sin 110, men för andra verkar det funka.

Postad 12 May 2009 - 20:46

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Jag läste i något forum att någon hade mätt spänningen på pinnarna och bara mätt upp 1,3 respektive 1,6 volt vid 5/12V-inställningarna på sin 110, men för andra verkar det funka.

Ja, jag har en a110:a.

Hade först på 12V men då lät fläkten lite. Satte på 6V och då blev den i princip tyst (HD:n överröstar fläkten) och den kylar nästan lika bra.

Postad 13 May 2009 - 15:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har en A110 och har ägt den någon månad nu. Jag har några frågor som ni säkert kan hjälpa mig med.

1. Resume funktionen är ju bra, men om jag ända vill se en film från början, hur startar man filmen utan att den skall ladda in senaste bokmärket?

2. Man kan ju ställa in en himla massa olika upplösningar och framrates. Vad rekommenderar ni att man kör? Jag har den kopplad med hdmi till en full hd proj och jag tittar mest på mkv-filer.

3. Det händer att jag tittar på inspelat material från min dreambox på PH och då vill man ju ibland hoppa fram tex 5-6 minuter för att skippa reklamen. Som det är nu så måste man spola med bild och då är det snabbaste 8x

Postad 14 May 2009 - 18:18

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag har en A110 och har ägt den någon månad nu. Jag har några frågor som ni säkert kan hjälpa mig med.

1. Resume funktionen är ju bra, men om jag ända vill se en film från början, hur startar man filmen utan att den skall ladda in senaste bokmärket?

2. Man kan ju ställa in en himla massa olika upplösningar och framrates. Vad rekommenderar ni att man kör? Jag har den kopplad med hdmi till en full hd proj och jag tittar mest på mkv-filer.

3. Det händer att jag tittar på inspelat material från min dreambox på PH och då vill man ju ibland hoppa fram tex 5-6 minuter för att skippa reklamen. Som det är nu så måste man spola med bild och då är det snabbaste 8x

1. tryck på 0 (så hamnar du på 0% om du trycker 1=10% 2=20% av filmen osv.)
2. Har du en tv/projje som klara 24p så välj NTSC/PAL/24p och valet av upplösning1080 och hz efter det du kör mest.
3. Pil åt höger så stegar man sig genom minuterna och släpper efter önskat hopp (30sek per tryck).

Postad 14 May 2009 - 19:05

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
http://media.photobu...rexuk/1.jpg?o=0

En sån fläkt verkar ju ultimat för poppen för att slippa borra hål i locket på den. Har inte hittat någon info. om vart man kan köpa den. Men ska leta vidare lite. Någon som vet något om den?

Postad 14 May 2009 - 22:35

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

En sån fläkt verkar ju ultimat för poppen för att slippa borra hål i locket på den. Har inte hittat någon info. om vart man kan köpa den. Men ska leta vidare lite. Någon som vet något om den?

här

Redigerat av Biggles2002, 14 May 2009 - 22:47.

Postad 15 May 2009 - 07:32

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Efter att ha letat runt lite på PCHs egna forum hittade jag felet! Fläktkontakten är dåligt jordad på en del enheter. Jag anslöt en ståltråd mellan Pin1 på fläktkontakten och en monteringsskruv i "moderkortet". Nu snurrar fläkten hur bra som helst!

Jag kör på 5V, på 12V snurrade fläkten så mycket att den hoppade runt på bordet. Men 5V räcker för att PCHn ska gå från oroande varm till att kännas lite lätt kylig när jag rör vid locket.

Postad 15 May 2009 - 07:57

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

En sån har jag moddat in i min maskin, gjorde en ny sida som bir 4-5 mm högre än normalt så jag fick sätta distanser på den andra kortsidan för att få det fint, sen så satte jag dit en vippströmbrytare bredvid fläkten också för att kunna slå på den när jag vill, så den inte går hela tiden. Köpte min på ebay men verkar inte hitta den där nu

Postad 15 May 2009 - 11:40

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

här

Ah, tack! Vågar man beställa ifrån den sidan då? Aldrig hört talats om den förut. Fläkten är ju inte så dyr o andra sidan.

Ampa69: Du har ingen bild på ditt bygge? Låter intressant. Låter fläkten mycket när den är igång?

Postad 15 May 2009 - 14:35

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Ah, tack! Vågar man beställa ifrån den sidan då? Aldrig hört talats om den förut. Fläkten är ju inte så dyr o andra sidan.

Ampa69: Du har ingen bild på ditt bygge? Låter intressant. Låter fläkten mycket när den är igång?

Min sitter lika som den på bilden tidigare i tråden.Den låter inte så farligt när den är på, inget som jag stör mig på iaf.
taskig bild Postad bild
fick byta skruvar också till lite längre bara

Postad 15 May 2009 - 15:12

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Min sitter lika som den på bilden tidigare i tråden.Den låter inte så farligt när den är på, inget som jag stör mig på iaf.
taskig bild Postad bild
fick byta skruvar också till lite längre bara

Ah, snyggt! Blir nog till att köpa en sådan för min del.

EDIT: Var du tvungen att plocka bort kylflänsen (den svarta metallklumpen) eller vad det nu är. För att få plats med fläkten?

Redigerat av Belsebubnoone, 15 May 2009 - 15:31.

Postad 15 May 2009 - 15:45

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Nej kylflänsen sitter kvar

Postad 15 May 2009 - 17:59

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

1. tryck på 0 (så hamnar du på 0% om du trycker 1=10% 2=20% av filmen osv.)
2. Har du en tv/projje som klara 24p så välj NTSC/PAL/24p och valet av upplösning1080 och hz efter det du kör mest.
3. Pil åt höger så stegar man sig genom minuterna och släpper efter önskat hopp (30sek per tryck).

Perfekt, tack!

En annan sak. Jag har en disk monterad och har mappat upp den i nätverket hemma. Kan nu föra över lite filmer. Jag har också tillfälligt kopplat en en USB disk och den dyker upp så fint, men hur gör man egentligen för att kopiera saker till den? Det går naturligtvis att flytta den till en dator och montera den tillbaka sedan.

Finns det någon typ av filhanterare i PH så man skulle kunna lägga saker först på den interna disken för att sedan flytta över till den externa?

Kan man mappa upp denna disk från en PC i nätverket?

Postad 16 May 2009 - 07:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

(Har du fått resume att funka på DVD? Då är jag intresserad av att veta hur?!)

Vid resume: 0 på fjärren för start av filmen. 1 för 10%, 2 för 20% osv.

Hoppa i tid går på de media jag testat mha "pil-höger" på "navigeringshjulet". Ljudet släpar hjälplöst ibland vid .mkv men det hämtar sig oftast inom 5-10 sek.

Postad 16 May 2009 - 22:57

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Citera(Mockan @ Mar 18 2009, 14:13 ) *
ingen av er som har problem med att bildskalningen, alltså Fullscreen, actualsize, crop och dom itne funkar som de ska med nyaste FW, får inte fullscren att funka, den håller inställningen från den tidigare inställningen, dvs antingen crop eller fit to screen beroede på vilket håll man bläddrar.

Detta verkar fortfarande inte funka...

Postad 17 May 2009 - 09:41

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Detta verkar fortfarande inte funka...

Sitter inte hemma just nu så jag kan inte prova. Men något fel vet jag att det är. Har precis fått tillbaks min från service och uppdaterade till senaste firmwear. Han inte pilla så mycket innan jag var tvungen att dra på jobb i 14 dagar. Men jag han trycka lite på bildskalnings knappen och det hände ingenting vilket håll jag än tryckte åt. Bilden är och förblir det den är inställd på i meny/ljud bild. Nu han jag inte som sagt pilla så mycket men reagerade på detta direkt när jag kopplat in Poppen, att så här var det ju inte förut.
Kan ni ändra till fullscreen, actualsize, crop när ni kör en MKV fil? Prova gärna innan ni svarar så att ni är 100 på att det fungerar :P.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 17 May 2009 - 09:42.

Postad 18 May 2009 - 11:36

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Är det möjligt att spela upp blu-ray på denna? Det jag menar är, kan man rippa av en bd film och sedan
spela upp detta i PH?

Postad 18 May 2009 - 15:38

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
kotten33:

Det beror på hur du menar. Du kan inte köra BD-ISO filer, dvs exakta Rippar av hela BD-skivan (med menyer osv), detta kräver licenser som inte finns. Däremot kan du köra de "rena filmfilerna" från en BluRay rip. Du kan självklart även köra MKV filer, många högupplösta är RIP:ar av BluRay som sedan komprimerats något, i de flesta fall mycket bra kvalitet om det är H.264 o bra upplösning.

Postad 19 May 2009 - 22:33

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det jag skulle vilja göra, det är: En kollega äger väldigt många bd filmer så jag hade tänkt att låna lite filmer någon helg, men jag kommer inte hinna se alla så jag skulle vilja rippa ner filmen på min disk för att kunna titta lite senare.

Om jag förstod dig rätt så kan man göra detta, om man endast tar ut filmen från en bd-film. Vilket program är det bästa att göra detta med?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.