![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 februari 2011 - 16:33
Underbar ton, bra separation, djup och bredd (större ljudbild och djupare än AT95E) och spårar mycket bra (klarar skivor som AT95E distar på i innerspåren) trots att den inte är riktigt optimalt inställd ännu. Nuvarande tonarmsplatta tillåter inte armen att flyttas riktigt så långt bak som behövs, fattas några millimeter (amatörborrat av tidigare ägare). Har en ny i alu som skall råda bot på det.
Är riktigt nöjd och till priset jag gav, ett fynd.

Postad 25 februari 2011 - 22:06
Till den har jag en skivspelare pro-ject rpm 3 genie 1.
RIAA-försteget jag använder är detta http://www.jam.se/lj...trustning/2717/
Jag upplever att jag måste höja ganska mycket för att få någon volym (om man jämför med andra medier kopplade till förstärkaren).
Dessutom vid högre volymer känns det som om höga frekvenser och sånger "distar".
Kan detta ha med RIAA:t att göra?
Tror ni jag kommer märka stor skillnad på att köpa ett nytt RIAA i 2000-3000:- klassen? eller är det en ny förstärkare också som gäller?
Postad 04 mars 2011 - 17:06

Som svar på denna fråga känner jag mig därmed nödgad att svara med ett rungande JA... det gör ofta en jättestor skillnad!Tror ni jag kommer märka stor skillnad på att köpa ett nytt RIAA i 2000-3000:- klassen? eller är det en ny förstärkare också som gäller?
Redigerat av Unregistered7b85be38, 04 mars 2011 - 17:08.
Postad 05 mars 2011 - 23:28
Senaste tillskottet. Har nu bytt ut min gamla AT95E mot en Goldring 2400 som inköptes i början på December för en idag löjligt låg summa (eBay). Har kört ca 20 timmar nu och den blir bara bättre och bättre. Faktum är att den var riktigt trevlig direkt ut kartong. Verkar passa bra med min SME 3009 S2 Imp. Resonansfrekvensen är beräknad till ca 8.5 Hz. Dock är den rätt tung så det var inte så mycket kvar att vrida ut motvikten på. Blev lite nervös där...
Underbar ton, bra separation, djup och bredd (större ljudbild och djupare än AT95E) och spårar mycket bra (klarar skivor som AT95E distar på i innerspåren) trots att den inte är riktigt optimalt inställd ännu. Nuvarande tonarmsplatta tillåter inte armen att flyttas riktigt så långt bak som behövs, fattas några millimeter (amatörborrat av tidigare ägare). Har en ny i alu som skall råda bot på det.
Är riktigt nöjd och till priset jag gav, ett fynd.2400.jpg 199,55K 0 Antal nerladdningar
En sådan Thorens TD 160 hade jag också i många år och spisade skivor på. Tyvärr var det inte någon SME Serie II tonarm. Det var Thorens egen variant som satt monterad på min och en Pickering 620 pickup (minns inte riktigt modell beteckning på pickupen). Men det lät riktigt bra. Din skivspelare låter nog ändå bättre med dom grejerna monterade. Kommer ihåg att det fanns en så kallad "paddel" med "tråg" att montera på SME armen. En oljedämpare som fungerade riktigt bra.
Fluid Damper FD 200: http://www.theanalog...p... FD 200.pdf
Redigerat av Unregistered1061, 05 mars 2011 - 23:45.
Postad 06 mars 2011 - 01:07
Kul att höra. Jo, jag är duktigt nöjd just nu. Dämparen är jag väl bekant med. Tyvärr är den inte alltid så lätt att få tag i och oftast rejält dyr. Känner inget direkt behov men snubblar jag över en så slår jag nog till.En sådan Thorens TD 160 hade jag också i många år och spisade skivor på. Tyvärr var det inte någon SME Serie II tonarm. Det var Thorens egen variant som satt monterad på min och en Pickering 620 pickup (minns inte riktigt modell beteckning på pickupen). Men det lät riktigt bra. Din skivspelare låter nog ändå bättre med dom grejerna monterade. Kommer ihåg att det fanns en så kallad "paddel" med "tråg" att montera på SME armen. En oljedämpare som fungerade riktigt bra.
Postad 06 mars 2011 - 18:30
Ha, ha, ha..nog visste jag att engelsmen är konservativa men detta var ju med råge i överkant. Nja, Nya Zeeland, men de har ju smittan genom arv.Får man fresta med ett nytt drivverk?
http://www.youtube.c...h?v=lSiVWkk5zaQ
Postad 06 mars 2011 - 18:32
Postad 06 mars 2011 - 21:03
Har precis fått hem min Pro-ject debut iii esprit men jag är rätt ny på det här med vinyl. Kom på nu att jag kanske borde ha en borste? Finns ju i massa olika utföranden och prisklasser så vet inte vad jag ska beställa och från var? Sen är det något mer än borste man borde ha hemma?
Välkommen i vinylgänget!
Kul att du att du också börjat med vinyl. Det behövs egentligen inte mer än en bra borste för att spela vinyl.
Du klarar dig länge med en sån här: Conrad.se. Har en Antracit borste. Artikelnummer: 345040. Pris:75Kr
Men sen finns det också nålrengöringsborstar med olika vätskor, skivklämma, Antistatmatta, korkmatta, gummimatta, utbytesnålar, pickuper, pickupskal, tonarmar, tonarmskablar, signalkablar, drivremmar, självhäftande ljudisoleringsmattor att fästa på lämpliga ställen på skivspelaren, special hyllor, vibrationsdämpande puckar att sätta under skivspelarens fötter och massor av annat skoj. Men det är nog bara de mest frälsta vinyldiggarna som gillar allt detta, förutom skivborsten. Men det är klart, får du tråkigt någon dag kan du alltid tillverka din alldeles egna drivrem av ett gammalt kassettband.
Det är en underlig värld du har gett dig in i. Nej, jag skojar bara, det blir nog bra med borsten. Men sen...
Redigering: Länken fungerade inte.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered1061, 06 mars 2011 - 21:10.
Postad 06 mars 2011 - 22:56
Postad 06 mars 2011 - 23:03
Har precis fått hem min Pro-ject debut iii esprit men jag är rätt ny på det här med vinyl. Kom på nu att jag kanske borde ha en borste? Finns ju i massa olika utföranden och prisklasser så vet inte vad jag ska beställa och från var? Sen är det något mer än borste man borde ha hemma?
En rejäl bunt skivor.
Postad 06 mars 2011 - 23:14
Välkommen i vinylgänget!
Kul att du att du också börjat med vinyl. Det behövs egentligen inte mer än en bra borste för att spela vinyl.
Du klarar dig länge med en sån här: Conrad.se. Har en Antracit borste. Artikelnummer: 345040. Pris:75Kr
Men sen finns det också nålrengöringsborstar med olika vätskor, skivklämma, Antistatmatta, korkmatta, gummimatta, utbytesnålar, pickuper, pickupskal, tonarmar, tonarmskablar, signalkablar, drivremmar, självhäftande ljudisoleringsmattor att fästa på lämpliga ställen på skivspelaren, special hyllor, vibrationsdämpande puckar att sätta under skivspelarens fötter och massor av annat skoj. Men det är nog bara de mest frälsta vinyldiggarna som gillar allt detta, förutom skivborsten. Men det är klart, får du tråkigt någon dag kan du alltid tillverka din alldeles egna drivrem av ett gammalt kassettband.
Det är en underlig värld du har gett dig in i. Nej, jag skojar bara, det blir nog bra med borsten. Men sen...
Redigering: Länken fungerade inte.
Tack! Ja jag har förstått att det finns en jäkla massa man kan köpa till sin spelare, men det får jag sätta mig in i vid ett senare tillfälle . Ska ha råd att köpa skivor med

Verkar attans smidigt om man slipper nålborste och vätskor. Men behöver man en sån omgående eller kan man vänta ett tag innan man handlar rengöringskit? Spelaren är ju helt ny så den borde ju vara ren än så längeFör nålrengöring är en Onzow Zerodust helt klart rekommenderad, grymt bra.
http://cgi.ebay.co.u...=item35b02ac3b5

Haha så sant. 2 Skivor beställda än så länge och fler blir detEn rejäl bunt skivor.

Postad 06 mars 2011 - 23:14
Vad valde du för färg till din Esprit?
Redigerat av mostling, 06 mars 2011 - 23:15.
Postad 06 mars 2011 - 23:16
Den är bra men denna är bättre (bild lånad från Ljudmakarn). Dubbla kolfiberborstar och plysch emellan dessa Tar upp dammet bättre. Kosta iofs ca 300 men går att hitta billigare på eBay (sök på "super exstatic"Välkommen i vinylgänget!

rekommenderas!För nålrengöring är en Onzow Zerodust helt klart rekommenderad, grymt bra.
http://cgi.ebay.co.u...=item35b02ac3b5
Postad 06 mars 2011 - 23:27
Svart blev det. Syns tydligt när det är dax att damma av sen passade svart bäst in i resten av lägenhetenJag kör min Esprit utan matta, funkar klockrent.
Vad valde du för färg till din Esprit?
Postad 06 mars 2011 - 23:30
sitter faktiskt här och läser om super exstatic just nu på svalander.seDen är bra men denna är bättre (bild lånad från Ljudmakarn). Dubbla kolfiberborstar och plysch emellan dessa Tar upp dammet bättre. Kosta iofs ca 300 men går att hitta billigare på eBay (sök på "super exstatic"
rekommenderas!
verkar vara en bra sida, står mycket nyttig info för mig som nybörjare
Postad 06 mars 2011 - 23:33
Tack! Ja jag har förstått att det finns en jäkla massa man kan köpa till sin spelare, men det får jag sätta mig in i vid ett senare tillfälle . Ska ha råd att köpa skivor med

JA, Du ser, du är redan där, fast du inte har köpt några skivor än! Hur ska detta sluta. Ha, ha!!!
Mattan kan du nog vänta med. Som "mostling" skriver så funkar Espritens akryltallrik bra utan matta.
Istället kanske du skulle fixa en skivklämma som nästa pryl till din skivspelare. Inte ikväll men nån gång i framtiden.
/turismo/
Postad 06 mars 2011 - 23:50
Haha kan bara sluta på ett sättJA, Du ser, du är redan där, fast du inte har köpt några skivor än! Hur ska detta sluta. Ha, ha!!!
Mattan kan du nog vänta med. Som "mostling" skriver så funkar Espritens akryltallrik bra utan matta.
Istället kanske du skulle fixa en skivklämma som nästa pryl till din skivspelare. Inte ikväll men nån gång i framtiden.
/turismo/

Detta är inhandlat eller på väg:
Pro-Ject Debut III Esprit
Pro-Ject Phono Box II
Chord Crimson Plus RCA-Kabel
LP-Innerficka Nagaoka 102
LP-Ytterficka i Polyeten
Super Exstatic skivborste
Och framtida investeringar:
Pro-Ject Speed Box II
Onzow Zerodust
Michell Skivklämma
ORTOFON 2M Red Pickup
Fast är lite osäker på speedboxen. På vissa siter står det att den inte funkar med esprit och på andra, att den funkar, och jag får dubbla budskap även på tillverkarens sida beroende på var jag läser. Lite skumt det där men jag kanske tolkar texten fel helt enkelt.
Redigerat av Unregisterede2549596, 07 mars 2011 - 14:18.
Postad 07 mars 2011 - 10:31
Har ett par funderingar..
Om jag vill uppgradera min OMB 5E, vad rekommenderas då?
Är den inbyggda riaa'n bättre eller sämre än min HK3490's "phono" ingång?
Om HK är bättre, kan man bygga om Project spelarn/koppla ur riaa'n?
Vad jag egentligen vill är att försöka få ut lite mer utsignal från mina vinyler/vinylsvarv i slutändan..
Postad 08 mars 2011 - 19:26
Kikat främst på
Eller kanske några helt andra tips, finns på gränsen till för mycket olika modeller att leta bland känner jag

Spelaren jag har är en Pro-ject debut esprit med Pro-jects SE RIAA till.
Postad 08 mars 2011 - 20:41
Om jag får lägga mitt tips så blir det en Denon 103 som går för 1695 SEK hos hifi-klubben. Mycket skön o prisvärd pickup.Har efter ett förstärkarbyte som gav ett betydligt större lugn till bakgrunden vid vinylspelandet blivit sugen på att byta pickup nu.
Kikat främst påmen är även lite nyfiken påsom är en MC pickup. Är väl iaf prisklassen 1500 till 2000 jag känner är värd att kosta på min spelare, för att formulera någon fråga så får det väl bli vad ni tycker om skillnader mellan de olika typerna och om det ens är värt med MC pickup i den prisklassen eller om det är något som gör sig bättre i lite finare anläggningar?
Eller kanske några helt andra tips, finns på gränsen till för mycket olika modeller att leta bland känner jag![]()
Smaken är som baken delad men det är ett tips iallafall mvh JAS.
Postad 08 mars 2011 - 21:26

Postad 08 mars 2011 - 21:36
Postad 08 mars 2011 - 21:46
Postad 08 mars 2011 - 22:29
Till ProJect's instegsmodeller är det nog Ortofon 2M Red eller 2M Blue som passar bäst. Det finns naturligtvis massor av andra märken att välja på. Men det är enkelt att uppgradera Ortofons 2M serie. Man kan t ex börja med 2M Red och sedan när nålen ska bytas, kan man välja en 2M Blue nål istället. Den passar direkt i gamla pickuphuset.
Välj inte en pickup som har hög fjädringsmjukhet till ProJects enklaste skivspelare. Den enkla tonarmen och pickupen tillsammans kanske inte klarar av att spåra som den ska, med en nål med för mjuk upphängning. Till det behövs mer avancerade tonarmar som t ex SME och liknande.
Redigerat av Unregistered1061, 08 mars 2011 - 23:53.
Postad 08 mars 2011 - 23:17
Har man ett riaa med inst.möjl. för mc så är MC20L ett mycket prisvärt alternativ. Köpte en baserat på de lysande recensionerna den erhöll och kan varmt rekommendera den. Jag fick lite senare möjlighet att köpa en annan pu ett antal steg uppåt på prisstegen, för ett mkt fördelaktigt pris dock. Skillnaden mot MC20'n var faktiskt inte så stort ljudkvalitetsmässigt, spec. inte om man betänker på skillnad i pris.Har efter ett förstärkarbyte som gav ett betydligt större lugn till bakgrunden vid vinylspelandet blivit sugen på att byta pickup nu.
Kikat främst påmen är även lite nyfiken påsom är en MC pickup. Är väl iaf prisklassen 1500 till 2000 jag känner är värd att kosta på min spelare, för att formulera någon fråga så får det väl bli vad ni tycker om skillnader mellan de olika typerna och om det ens är värt med MC pickup i den prisklassen eller om det är något som gör sig bättre i lite finare anläggningar?
Eller kanske några helt andra tips, finns på gränsen till för mycket olika modeller att leta bland känner jag![]()
Postad 10 mars 2011 - 16:49
Om jag får lägga mitt tips så blir det en Denon 103 som går för 1695 SEK hos hifi-klubben. Mycket skön o prisvärd pickup.
Smaken är som baken delad men det är ett tips iallafall mvh JAS.
Dl 103 passar inte bra med lätta tomarmar.
Ska du ha en sån på Debuten så måste den utrustas med tyngre motvikt, tror inte det finns till din spelare.
Då blir det att köpa en nålvåg och med hjälp av tyngder som fästs på pickuphus & motvikt hitta rätt tonarmsmassa & downforce: Krångligt, blir kanske inte ens speciellt bra...
Kan du justera VTA på din spelare??? Behöver också göras om dl 103 ska funka med Pro-ject!
Köp hellre en annan pickup - som passar din lätta arm.
Redigerat av Jörgen A., 10 mars 2011 - 16:52.
Postad 10 mars 2011 - 17:12
Nej det går inte att justera VTA annat än med brickor och dylikt har jag för mig, känns som att det lutar åt Ortofons blåa variant, 2M serien kommer ju monterad på Esprit spelaren ibland och kommer säkert hålla mig nöjd tills det är dags för en finare spelare vart efter. Har inget jättesug efter att skicka på något som Espriten inte kan nyttja fullt ut. Men jag kanske tänker fel?Dl 103 passar inte bra med lätta tomarmar.
Ska du ha en sån på Debuten så måste den utrustas med tyngre motvikt, tror inte det finns till din spelare.
Då blir det att köpa en nålvåg och med hjälp av tyngder som fästs på pickuphus & motvikt hitta rätt tonarmsmassa & downforce: Krångligt, blir kanske inte ens speciellt bra...
Kan du justera VTA på din spelare??? Behöver också göras om dl 103 ska funka med Pro-ject!
Köp hellre en annan pickup - som passar din lätta arm.
Postad 10 mars 2011 - 17:24
Nej det går inte att justera VTA annat än med brickor och dylikt har jag för mig, känns som att det lutar åt Ortofons blåa variant, 2M serien kommer ju monterad på Esprit spelaren ibland och kommer säkert hålla mig nöjd tills det är dags för en finare spelare vart efter. Har inget jättesug efter att skicka på något som Espriten inte kan nyttja fullt ut. Men jag kanske tänker fel?
Gå till din hifihandlare och berätta om hur du tänker... Skall du så småningom byta upp spelaren, kanske du kan få hjälp med vad det ev. kommer bli för något. Därefter kan ni kanske hitta en finare pickup som funkar på både den spelare du har nu OCH den du tänker inhandla. dvs flytta pickupen vidare till nya spelaren när du byter - och på så sätt redan nu få en försmak om vad som komma skall.
Postad 10 mars 2011 - 18:13
Men visst det är ju en väg det med, funderar lite på hur mycket man skulle behöva kliva upp i pris ifrån instegsvarianterna för att få en ny aha känsla från en vinylspelare? (vill inte mata uppgraderingsdjävulen för mycket för snabbt heller

Och hur länge lever en nål egentligen? är det som att fråga hur långt ett snöre är kanske...
Postad 10 mars 2011 - 18:45
Brukar trilla in på prat om nålar och grejer så fort jag kliver in på Lefflers, tror dock att det ligger en bit bort nu med byte av hela spelaren. Har haft den i ett år ungefär med original nålen och har inte tyckt det har varit värt att byta tills nu.
Men visst det är ju en väg det med, funderar lite på hur mycket man skulle behöva kliva upp i pris ifrån instegsvarianterna för att få en ny aha känsla från en vinylspelare? (vill inte mata uppgraderingsdjävulen för mycket för snabbt heller)
Och hur länge lever en nål egentligen? är det som att fråga hur långt ett snöre är kanske...
Är du snäll emot den, håller den länge.
Dubblar du priset för Pro-jecten , kommer du märka stor skillnad! Typ Rega P3 24 ( går dessutom att uppgradera med separet strömförsörjn. osv...)
Redigerat av Jörgen A., 10 mars 2011 - 20:33.
Postad 11 mars 2011 - 06:55
Som en kommentar till Martgus så har jag hört att puppan låter mer likt det digitala ljudet, att det finns andra puppor som lyfter fram mer av vinylljudets särprägel. Men jag gissar att det enda som återstår för dig är att pröva.
För mig har mina uppgraderingar på vinylfronten inneburit stora skillander varje gång: Goldring 2200, HEED Questar samt min nya Rega P3-24.
Men mitt käraste lilla minne har varit när jag först lånade hem HEED Questar. Visst, det lät bra vid inkoppling - men dagen som följde, när det stått inkopplat i ett dygn, wow.
Jag har massor av cd-skivor hemma som jag aldrig spelar, jag får inte samma kick av det.
Jag var på Ljudmakarn för något år sedan och en av försäljarna sade: - Du kan läsa dig igenom hundratals forumtrådar beträffande varför vinylljudet låter så bra som det gör, men du kommer inte bli klokare på det - det bara är så.
Redigerat av Glidtassen, 11 mars 2011 - 06:56.
Postad 11 mars 2011 - 09:50
Ortofon 2M Blue
Som en kommentar till Martgus så har jag hört att puppan låter mer likt det digitala ljudet, att det finns andra puppor som lyfter fram mer av vinylljudets särprägel. Men jag gissar att det enda som återstår för dig är att pröva.
För mig har mina uppgraderingar på vinylfronten inneburit stora skillander varje gång: Goldring 2200, HEED Questar samt min nya Rega P3-24.
Men mitt käraste lilla minne har varit när jag först lånade hem HEED Questar. Visst, det lät bra vid inkoppling - men dagen som följde, när det stått inkopplat i ett dygn, wow.
Jag har massor av cd-skivor hemma som jag aldrig spelar, jag får inte samma kick av det.
Jag var på Ljudmakarn för något år sedan och en av försäljarna sade: - Du kan läsa dig igenom hundratals forumtrådar beträffande varför vinylljudet låter så bra som det gör, men du kommer inte bli klokare på det - det bara är så.
Din nya Rega P3-24 var verkligen snygg och plockar säkert upp minsta lilla nyans i skivspåren. Goldring pickuperna låter riktigt bra, men har tyvärr gått upp mycket i pris. Ditt fristående Riia, HEED Questar har jag inte hört, men tack för tips! Har funderat länge på Cambridge 640P med MM/MC möjlighet. Men kör tillsvidare med de inbyggda Riia't i min förstärkare, så det är inte bråttom att köpa in något nytt än.
Kompisens CD spelare slutade att fungera, så han fick ta min istället. Känner inte så stort behov av att kunna spela cd skivor längre. Upptäckte att jag hellre lyssnar LP skivorna.
Vinylens värld är verkligen förunderlig och samtidigt rolig att uppleva. Nostalgi i stor skala, men framför allt ljudet gör att man väljer lp framför cd.
Om man tittar på papperen med tekniska uppgifter på vinyl och jämför med det modernare digitala återgivare, har vinylen inte mycket att sätta emot. Men lyssnar man på resultatet blir man verkligen förvånad hur bra återgivningen är med vinyl. Detta är verkligen svårt att att beskriva på ett vettigt och bra sätt.
Postad 11 mars 2011 - 10:00
dock den bästa beskrivningen hittills om varför många subjektivt
föredrar den ändå. Jag kommer tyvärr inte ihåg ordalydelsen men dom
tog upp ett antal fel som gör att basen upplevs som bättre diskanten
mer upplöst mm mm.
Och nej, inte det vanliga dravlet om att vi gillar vinyl pga dist och brus.

Postad 11 mars 2011 - 11:15
Fortsätter o tjata om GoldringDin nya Rega P3-24 var verkligen snygg och plockar säkert upp minsta lilla nyans i skivspåren. Goldring pickuperna låter riktigt bra, men har tyvärr gått upp mycket i pris. Ditt fristående Riia, HEED Questar har jag inte hört, men tack för tips! Har funderat länge på Cambridge 640P med MM/MC möjlighet. Men kör tillsvidare med de inbyggda Riia't i min förstärkare, så det är inte bråttom att köpa in något nytt än.

Redigerat av tomano58, 11 mars 2011 - 11:15.
Postad 11 mars 2011 - 11:41
Ja, på pappret är vinylen underlägesen. I Norska Fidelity nr 44 så stod
dock den bästa beskrivningen hittills om varför många subjektivt
föredrar den ändå. Jag kommer tyvärr inte ihåg ordalydelsen men dom
tog upp ett antal fel som gör att basen upplevs som bättre diskanten
mer upplöst mm mm.
Och nej, inte det vanliga dravlet om att vi gillar vinyl pga dist och brus.
Helt klart är det något annat än dist och brus som jag gillar med vinylen.
Kul är det att även moderna artister ger ut sina skivor på vinyl. Så att dagens ungdomar har möjlighet att lyssna på sina favoriter på vinyl.
En rolig episod i vinylens förtrollande värld tilldrog sig hos en kompis till mig. Vi letade igenom skivsamlingen och hittade lp skivan, Bachman * Turner Overdive - Not fragile och började lyssna på den. Efter att ha diskuterat omslag, ljud och låtar. Upptäckte vi att låten Sledgehammer fanns på sidan 2 och han gick fram och bytte sida på lp'n. Varpå hans son som också var hemma, utbrast: - Men, Pappa kan du vända på skivan, också!!!
Det tyckte vi var lite roligt, Ha ha.
"tomano58" Tack för tips, om prisbild på Goldring pickuperna.
Postad 11 mars 2011 - 16:21

I förra numret av HiFi News (finns nog fortfarande i välsorterade tjorrar),
så vann 2M Black ett grupptest mot bla Goldring 2500.
Dom presenterade även intressanta mätningar på varje pickup.
Redigerat av Bongo_Mongo, 11 mars 2011 - 16:22.
Postad 11 mars 2011 - 17:31
Klockren kommentar av grabben!
![]()
I förra numret av HiFi News (finns nog fortfarande i välsorterade tjorrar),
så vann 2M Black ett grupptest mot bla Goldring 2500.
Dom presenterade även intressanta mätningar på varje pickup.
tack för tips, den får jag försöka hitta. Alltid trevlig med läsning om olika vinylavspelare.

Postad 11 mars 2011 - 18:59
Postad 11 mars 2011 - 19:51
Min grabb (o han är 17!) gjorde samma sak idag... Jaja... den ungdomen.Klockren kommentar av grabben!
Redigerat av tomano58, 11 mars 2011 - 19:51.
Postad 12 mars 2011 - 10:32
Velat om jag inte skulle köpa något finare för att ha senare också men när det väl är dags för en ny spelare tror jag att jag hellre byter upp mig då istället. Ett ordentligt kliv upp från det jag har idag kommer dröja en tid hur som helst, försöker omvärdera jakten/värdet på uppgraderingar nu efter att ha landat lite efter jättelyftet som Hegeln gjorde också

Nu väntans tider...
En vän var här med sin treåring för ett tag sen, oerhört tveksam till vad som var på gång när vi skulle spela skivor, hittade min gamla kopia av Trazan & Banarnes - Djungelmums att spela och då blev det genast ett stort leende istället

Postad 12 mars 2011 - 12:14
Du blir säkert nöjd. Den går också vid behov enkelt att uppgradera genom byte av nålinsats till Bronze eller Black.Nu blev det en 2M blå beställd hur som helst, känns som en bra matchning till spelaren jag har nu efter att ha pratat med några butiker. Är väl lite utav tjusningen med det här att det finns så mycket olika saker att laborera med.
Velat om jag inte skulle köpa något finare för att ha senare också men när det väl är dags för en ny spelare tror jag att jag hellre byter upp mig då istället. Ett ordentligt kliv upp från det jag har idag kommer dröja en tid hur som helst, försöker omvärdera jakten/värdet på uppgraderingar nu efter att ha landat lite efter jättelyftet som Hegeln gjorde också
Postad 12 mars 2011 - 17:21
Nu blev det en 2M blå beställd hur som helst, känns som en bra matchning till spelaren jag har nu efter att ha pratat med några butiker. Är väl lite utav tjusningen med det här att det finns så mycket olika saker att laborera med.
Velat om jag inte skulle köpa något finare för att ha senare också men när det väl är dags för en ny spelare tror jag att jag hellre byter upp mig då istället. Ett ordentligt kliv upp från det jag har idag kommer dröja en tid hur som helst, försöker omvärdera jakten/värdet på uppgraderingar nu efter att ha landat lite efter jättelyftet som Hegeln gjorde också![]()
Nu väntans tider...
En vän var här med sin treåring för ett tag sen, oerhört tveksam till vad som var på gång när vi skulle spela skivor, hittade min gamla kopia av Trazan & Banarnes - Djungelmums att spela och då blev det genast ett stort leende istället
Visst är uppgraderingar roligt, men det blir ofta riktigt dyrt. Tror att du klarar dig länge med skivspelaren du har. Hoppas du skriver och berättar om resultatet med din nya Ortofon 2M Bue. Helt klart finns det många möjligheter att förbättra ljudet på skivspelaren. Ibland till och med förmycket, så man blir osäker på vilket som kan vara bäst.
Ha ha, Trazan & Banarne vem blir inte glad av det.
Postad 12 mars 2011 - 17:29
Du blir säkert nöjd. Den går också vid behov enkelt att uppgradera genom byte av nålinsats till Bronze eller Black.
Jag är själv nyfiken på Bronze, men tror inte min tonarm är tillräckligt bra. Behövs kanske något i klass med din SME arm. Ska kolla upp detta och se vilken/vilka modeller som kan passa min arm.
Postad 12 mars 2011 - 17:29
Postad 12 mars 2011 - 18:15
Dom har en viss charm helt klartNån mer än jag som gillar dessa portabla skivspelare från 50 - 60 talet?
http://www.youtube.c...feature=feedlik

Postad 12 mars 2011 - 18:33
Ska återkomma med intryck från den nya nålen när den väl har kommit på plats, kanske blir att montera först nästa helg dock. Om det går som det ska och att man klarar sig med den medföljande pappersbiten för att ställa in det hela.Visst är uppgraderingar roligt, men det blir ofta riktigt dyrt. Tror att du klarar dig länge med skivspelaren du har. Hoppas du skriver och berättar om resultatet med din nya Ortofon 2M Bue. Helt klart finns det många möjligheter att förbättra ljudet på skivspelaren. Ibland till och med förmycket, så man blir osäker på vilket som kan vara bäst.
Ha ha, Trazan & Banarne vem blir inte glad av det.
Självklart vände jag sida och lyssnade på den också när de hade smitit hem igen

Postad 12 mars 2011 - 19:58
Spännande. Räkna med 20-50 timmars inspelning, den kan låta vass i början.Ska återkomma med intryck från den nya nålen när den väl har kommit på plats, kanske blir att montera först nästa helg dock. Om det går som det ska och att man klarar sig med den medföljande pappersbiten för att ställa in det hela.
Självklart vände jag sida och lyssnade på den också när de hade smitit hem igenvi spelade nog inte den skivan själva när vi var små jag och min bror för den var i utmärkt skick utan ett enda fingeravtryck... happy days!
Postad 12 mars 2011 - 21:42
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar