Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 30 september 2013 - 19:24
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Varför tror du de? jag hör skillnad annars skulle jag ju inte skriva de här, men den är inte stor men man hör de, men vi pratar som sagt marginella skillnader här. De är ju som sagt ingen digital signal man för över... tror att om en kabeln skulle ha en hög induktans borde man med höra skillnad om man jämför med en som har låg... vet du hur ett filter fungerar ?
Det är placebo punkt slut, det finns inte en enda peer-reivew artikel i ämnet. Du vet ju vilken kabel du lyssnar på, hjärnan kan lura en rejält. Det lustiga är att de som säger sig veta att de hör skillnad på kablar vet bättre en vetenskapsmän och andra kunniga inom ämnet... Att tänka "att jag vet minsann bättre än forskare inom psykologi, det är inte placebo " är mycket underligt. Gör ni samma sak när det gäller medicin, byggingenjörer, evolutionsbiologer mm? Blindtest efter blindtest säger samma sak, ändå fortsätter kabelmänniskorna... Här är en riktigt bra video om placebons effekt: https://www.youtube....h?v=CU52YAgFxX0
Postad 30 september 2013 - 19:36
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1 711 inlägg
Blindtester är nog det absolut bästa för att övertyga någon om skillnader! Inne på Ljudfokus i Falkenberg blev både jag och polaren tagna av ett blindtest i deras demo rum. Där de switchade emellan en billigare variant av högtalarkabel och en dyrare klass.
Jag hörde ingen skillnad. Kompisen tyckte sig "veta" att den dyrare var bättre. Men gick på nit direkt då de spelat med samma kabel hela tiden Lura hjärnan är enkelt och billigt 
Där är bara ett problem med den testen. Man spelade aldrig med den dyrare kabeln, därför vet ni inte om det var någon skillnad i verkligheten. Nu har ni bara blivit lurade
Postad 01 oktober 2013 - 11:37
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Här är en riktigt bra video om placebons effekt: https://www.youtube....h?v=CU52YAgFxX0
Riktigt bra... en stund. Sedan faller hela trovärdigheten när han snabbhypnotiserar tjejen i slutet.  Meta-placebo?
Redigerat av BitterMelon, 01 oktober 2013 - 11:37.
Postad 01 oktober 2013 - 15:50
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Riktigt bra... en stund. Sedan faller hela trovärdigheten när han snabbhypnotiserar tjejen i slutet. 
Meta-placebo? 
Tror du han visar hur han hypnotiserar?  Derren Brown är en väldigt trovärdig och accepterad, han har en stor kunskap om hur människor fungerar och hur man kan manipulera.
Postad 25 oktober 2013 - 15:30
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1 130 inlägg
Postad 04 januari 2014 - 02:18
Unregisteredda53bcc0
-
Unregisteredda53bcc0
-
Amatör
-
-
54 inlägg
men den där artikeln kan jag motbevisa vilken dag som helst i veckan, eller hade jag bara ett måndagsex?
köpte en billig ca 360kr 10m dvi duallink kabel. fick något grönt gitter problem..
bytte ut den mot en ca 1.1k-1.5k ochelbach kabel och problemet försvann.. skulle jag då ha bytt till fler kassa kablar?= var det så att den var rullad så hårt i fabrik att den var paj när den rullades upp..
och hur kommer det sig att bilden kom fram (digitalt antingen allt eller inget) om sedan det var masssa små flimmer..
om ni inte tror mig så har jag bilder på flimmret som kan klöpas för 50000kr per styck eller bytas mot nordost kablar
kanske var det kontakten i den billiga kabeln som inte klarade en installation ....
hur som, jag köper kablar för estetiken, och har svårt att motivera en 2000++ rca kabel mot en lakris variant för 29kr.. jag hörde skillnad vid random switchning byte av input, men det kanske var kablaget i recievern som var skillnaden och inte kabeln... whatever...
tyckte lakritskabeln var prisvärd och lät bra..
hörde större skillnad på kablarna än på 6000kr dack mot 12000kr dac av olika märken.. (men de består ju också av kablar(ledare som byts lite fram och tillbaka i något mönster) ??
over and out.
Postad 04 januari 2014 - 02:30
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
men den där artikeln kan jag motbevisa vilken dag som helst i veckan, eller hade jag bara ett måndagsex?
köpte en billig ca 360kr 10m dvi duallink kabel. fick något grönt gitter problem..
bytte ut den mot en ca 1.1k-1.5k ochelbach kabel och problemet försvann.. skulle jag då ha bytt till fler kassa kablar?= var det så att den var rullad så hårt i fabrik att den var paj när den rullades upp..
och hur kommer det sig att bilden kom fram (digitalt antingen allt eller inget) om sedan det var masssa små flimmer..
om ni inte tror mig så har jag bilder på flimmret som kan klöpas för 50000kr per styck eller bytas mot nordost kablar 
kanske var det kontakten i den billiga kabeln som inte klarade en installation ....
hur som, jag köper kablar för estetiken, och har svårt att motivera en 2000++ rca kabel mot en lakris variant för 29kr.. jag hörde skillnad vid random switchning byte av input, men det kanske var kablaget i recievern som var skillnaden och inte kabeln... whatever...
tyckte lakritskabeln var prisvärd och lät bra..
hörde större skillnad på kablarna än på 6000kr dack mot 12000kr dac av olika märken.. (men de består ju också av kablar(ledare som byts lite fram och tillbaka i något mönster) ??
over and out.
Här har vi allt en belieber
Postad 04 januari 2014 - 03:16
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
I ett blindtest skulle säkert dessa två kablar kunnas misstolkas också. Feelgood är en stor del
Postad 04 januari 2014 - 16:54
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Åk över till Usa och gör tester, du kan vinna över miljonen då, om du litar på att du kan höra skillnaden så skulle det vara värt för dig att lägga pengar på flyg och hotel. Varför tveka?
Postad 04 januari 2014 - 17:00
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Åk över till Usa och gör tester, du kan vinna över miljonen då, om du litar på att du kan höra skillnaden så skulle det vara värt för dig att lägga pengar på flyg och hotel. Varför tveka?
Vi vet alla varför kabeltroende väljer att inte göra det här...
Postad 05 januari 2014 - 08:32
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Skitbra placebo-länk en bit upp. Folk förstår verkligen inte hur extremt mycket som placebo kan göra. Det finns rätt många intressanta (etiska) experiment kring detta också. Brown skulle inte få publicera sina fynd eftersom hans metod inte skulle godkännas av någon etikkomitte, men det ör likväl stora resultat han påvisar.
Att övervinna en kraftig fobi är dock långt mycket mer extremt än att höra skillnad på kablar. Ändå tror folk fortfarande på högtalarkablars inverkan och även skeptiker kan påverkas av placebo.
Postad 28 januari 2014 - 20:30
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Skratt, ja placebo kan man säkert använda i vissa delar inom sjukvård. Men inte alls i alla lägen där heller.
Min seriösa(?) hifitid började bl a med Arcam Alpha 9CD. Det sköna med den förutom ljudet var att den hade två par steroeutgångar. Det gjorde mig lite nyfiken på om jag hade köpt kablar alldeles för dyrt.  Första året ville jag inte testa för att bespara eventuell besvikelse över finansiella utlägg. Men efter ett par år så tog jag mod till mig och kopplade in Nordost blue heaven på en utgången och lakritskablar på andra utgången. Jag lät min dåvarande flickvän göra jobbet och bad henne också skicka in dessa på för mig okänd ingång i stärkaren.Skallen vaknade till efter någon halvtimme och jag förstod vad jag skulle lyssna efter. Jag fann till slut och var toksäker på vilken som var Nordost, ena ingången var galet mcyket klarare och jag upplevde/hörde en snabbare attack i ljudet. Minns att jag slog vad om 2000kr på det. Samma test med okänd ingång gjorde jag även med Audioquest Coral som lät ruskigt likt lakritskabeln. De där pengarna var nog bortkastade för användning till CD. Däremot är de bra skärmade och de bästa jag har för vinylen, Nordost Blue Heaven var ususla till min dåvarande vinylrigg, goldring 1042, project rpm6, project riaa. Audioquest plockade inte alls upp störningar på samma sätt som Nordost. Där accepterar jag distortionen när den är ganska okänslig för hf-störningaar.
Vet inte om jag är en troende för troende tillhör en kollektiv neuros som begränsar möjligheter till upplysning. Är öppen för tester hos vem som helst.
Redigerat av PML73, 28 januari 2014 - 20:48.
Postad 03 februari 2014 - 23:21
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Jag skulle påstå att det finns skillnader i ljudet mellan olika kablar, men då har jag extremt känsliga öron för olika ljud (har aspergers, mild autism)
Kör just nu med silverplätterade Dynavoice silverstar som kostar 1295kr paret och höll på växla mellan dom och 50kr/m noname 4mm och mellan dom var den solklara skillnaden bas och diskant. Med silverkabeln blir basen stramare och tydligare och diskanten blir mjukare på ett bra sätt. Med noname kabeln var basen djupare/blötare och diskanten mer ofokuserad.
Har nyligen inhandlat Canton Chrono 509 som kablarna testades med och med Onkyo TX-NR717.
Och finns även skillnad i ljud på att koppla sladdarna (singelwire) till HF ingångarna istället för LF ingångarna.
Redigerat av SonySamppa79, 03 februari 2014 - 23:39.
Postad 03 februari 2014 - 23:56
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
... finns även skillnad i ljud på att koppla sladdarna (singelwire) till HF ingångarna istället för LF ingångarna.
Hur tänkte du där?
Postad 04 februari 2014 - 00:04
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Hur tänkte du där?
Som det lät. Tog ju såklart inte bort byglarna om du trodde det
Postad 04 februari 2014 - 00:14
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Som det lät. Tog ju såklart inte bort byglarna om du trodde det 
Ursäkta, men är inte riktigt hundra på vad du menar att du gjort.
Postad 04 februari 2014 - 00:21
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Ursäkta, men är inte riktigt hundra på vad du menar att du gjort.
Det är bi-wire/bi-amp möjlighet på mina Chrono 509 men kör singelwire. Testade mellan att ha kablarna kopplade till övre registret och sen nedre registret utan att ta bort byglarna. Bara att ha dom kopplade uppe eller nere gör ljudskillnad.
Postad 04 februari 2014 - 00:26
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Det är bi-wire/bi-amp möjlighet på mina Chrono 509 men kör singelwire. Testade mellan att ha kablarna kopplade till övre registret och sen nedre registret utan att ta bort byglarna. Bara att ha dom kopplade uppe eller nere gör ljudskillnad.
Du tror på tomten också? Eller så har du noll koll på hur du vänder polariteten när du kopplar om...
Postad 04 februari 2014 - 00:31
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Du tror på tomten också?
Eller så har du noll koll på hur du vänder polariteten när du kopplar om...
Tror på sånt jag kan se och höra, rött till rött och svart till svart. Resten tar öronen hand om.
Redigerat av SonySamppa79, 04 februari 2014 - 00:35.
Postad 04 februari 2014 - 00:34
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Tror på sånt jag kan se och höra.
Då kanske du ska öppna ögonen och se till att koppla lika nästa gång du testar.
Postad 04 februari 2014 - 00:35
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Då kanske du ska öppna ögonen och se till att koppla lika nästa gång du testar.
Japp, gjort det flera gånger med två olika kablar.
Postad 04 februari 2014 - 01:07
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Ah, då förstår jag. Får väl i all välmening berätta att såvida det inte är allvarliga kontaktproblem i dina byglingar finns det ingen som helst möjlighet att en "flytt av anslutningen" med några centimeter skulle ge upphov till hörbara skillnader. Mätbart kan det för all del vara, men med tanke på ljushastigheten och våra något långsammare hörselorgan är det inget som ens närmar sig det hörbara området, och därför kan man med hundraprocentig säkerhet säga att din observation har en annan förklaring.
Postad 04 februari 2014 - 01:35
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Ah, då förstår jag.
Får väl i all välmening berätta att såvida det inte är allvarliga kontaktproblem i dina byglingar finns det ingen som helst möjlighet att en "flytt av anslutningen" med några centimeter skulle ge upphov till hörbara skillnader.
Mätbart kan det för all del vara, men med tanke på ljushastigheten och våra något långsammare hörselorgan är det inget som ens närmar sig det hörbara området, och därför kan man med hundraprocentig säkerhet säga att din observation har en annan förklaring.
Som sagt, extremt känslig hörsel. Jag kan tyda den extra skillnaden i mellanbasen tex när jag kopplade till HF-ingångarna och förbättrad diskant återgivning och tydligare mellanregister. Kopplat till LF så blir ljudet dovare. Jag skulle uppskatta att inte bli gjord narr av pga min hörsel. Lider av det också då vissa ljud får mig må fysiskt illa.
Postad 04 februari 2014 - 05:33
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Jag skulle påstå att det finns skillnader i ljudet mellan olika kablar, men då har jag extremt känsliga öron för olika ljud (har aspergers, mild autism)
Att vara känslig för vissa ljud är det ganska många som är men inte betyder det att de hör bättre, Jag är också känslig för ljud i vissa situationer men inte har jag superhörsel för det.
Postad 04 februari 2014 - 10:01
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Som sagt, extremt känslig hörsel. Jag kan tyda den extra skillnaden i mellanbasen tex när jag kopplade till HF-ingångarna och förbättrad diskant återgivning och tydligare mellanregister. Kopplat till LF så blir ljudet dovare. Jag skulle uppskatta att inte bli gjord narr av pga min hörsel. Lider av det också då vissa ljud får mig må fysiskt illa.
Be nån göra ett blindtest åt dig, klarar du det så kan du yttra dig om din goda hörsel.
Postad 04 februari 2014 - 10:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Kör just nu med silverplätterade Dynavoice silverstar som kostar 1295kr paret och höll på växla mellan dom och 50kr/m noname 4mm och mellan dom var den solklara skillnaden bas och diskant. Med silverkabeln blir basen stramare och tydligare och diskanten blir mjukare på ett bra sätt. Med noname kabeln var basen djupare/blötare och diskanten mer ofokuserad.
Om det nu är en skillnad på riktigt...vad beror det på? Förklara också varför Dynavoicekabeln har strömriktningspilar.
Postad 04 februari 2014 - 11:55
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Det där med riktning på högtalarkablar är ju helt meningslöst. Lär inte spela någon roll öht.
Postad 04 februari 2014 - 12:03
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Be nån göra ett blindtest åt dig, klarar du det så kan du yttra dig om din goda hörsel.
Mellan dom två kablarna jag testat så ja, jag skulle med lätthet veta vilken som är vilken.
Postad 04 februari 2014 - 12:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag skulle uppskatta att inte bli gjord narr av pga min hörsel.
I den mån nån gör narr av dig så är det iaf inte pga din hörsel. Snarare att nån gör narr av dig för att du tror att det handlar om hörsel.
Postad 04 februari 2014 - 12:07
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Om det nu är en skillnad på riktigt...vad beror det på? Förklara också varför Dynavoicekabeln har strömriktningspilar.
Har ingen aning om dom tekniska fördelarna, har bara min hörsel. Och det är rätt roligt med trångsyntheten från er som kritiserar. Synd att ni inte hör skillnader mellan olika kablar.
Postad 04 februari 2014 - 12:07
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag tror alldeles uppriktigt sagt inte att det är någon här som gör narr av dig pga din hörsel, men ibland är det ju onekligen så att man "slås av ett intryck" och helt enligt den mänskliga naturen söker en förklaring. Ibland hittar man något som tycks bekräfta och förklara eller åtminstone inte motbevisa det man upplevt, även om det ibland kan stå i strid med både vetenskapliga rön och "sunt förnuft". Du har bildat dig en uppfattning som du "trivs med" och tycker är en sanning - åtminstone för dig med "extremt känslig hörsel" - men det hindrar ju inte alls att du faktiskt kan ha fel. Om du är genuint ointresserad av att söka andra förklaringar eller faktiskt försöka få bekräftelse på om din upplevelse är verklig eller ej så får du tyvärr finna dig i att många anser dig en smula trångsynt. Skrivet i I all välmening.
Postad 04 februari 2014 - 12:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
http://pcforalla.idg...2.1054/1.521964
De flesta sladdar som säljs i dag är usb-, hdmi- eller nätverkssladdar och här fall finns internationella organisationer som har satt upp standarder. För att få heta exempelvis hdmi 1.4 eller usb 2.0 måste sladdarna uppfylla samma krav. – Det här gör att det inte är någon skillnad mellan sladdarna så länge de har certifikat och uppfyller rätt standard. En hdmi 1.4-kabel är samma oavsett pris, säger Siamak Alian. Siamak gick aldrig Minhembioskolan där man fick lära sig att hdmi-kablar inte delas in efter versionsnummer...
Postad 04 februari 2014 - 12:23
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Och det finns det bevisligen ingen som gjort hittills heller. Finns mig veterligen ingen som lyckats i ett blindtest... Har ingen aning om dom tekniska fördelarna, har bara min hörsel. Och det är rätt roligt med trångsyntheten från er som kritiserar. Synd att ni inte hör skillnader mellan olika kablar.
Postad 04 februari 2014 - 12:30
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Har ingen aning om dom tekniska fördelarna, har bara min hörsel. Och det är rätt roligt med trångsyntheten från er som kritiserar. Synd att ni inte hör skillnader mellan olika kablar.
Finns det riktiga hörbara skillnader så beror det på nåt. Jag är intresserad av att veta vad det beror på. Trångsynt nej, vetenskaplig ja, troende nej...
Postad 04 februari 2014 - 12:41
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Det är rätt roligt att folk som kommer med de mest bisarra flum-påståendena som busenkelt kan motbevisas kallar de som faktiskt har informerat sig för "trångsynta". Det är humor på riktigt. Du skriver också att du har ingen aning. Precis så.  Om du vill ha en aning kanske du ska lyssna lite på de som försöker förklara varför du har fel? I all välmening.
Postad 04 februari 2014 - 13:19
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Ok jag ger mig, bara inbillning. Slipper diskutera vidare.
Har ett extra par av dessa värdelösa silverstar-kablar till salu iaf, om någon är intresserad.
Postad 04 februari 2014 - 13:34
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Det är rätt roligt att folk som kommer med de mest bisarra flum-påståendena som busenkelt kan motbevisas kallar de som faktiskt har informerat sig för "trångsynta". Det är humor på riktigt.
Du skriver också att du har ingen aning. Precis så. Om du vill ha en aning kanske du ska lyssna lite på de som försöker förklara varför du har fel? I all välmening.
Man måste inte veta hur saker och ting fungerar för att njuta av dom  Det är rätt roligt att folk som kommer med de mest bisarra flum-påståendena som busenkelt kan motbevisas kallar de som faktiskt har informerat sig för "trångsynta". Det är humor på riktigt.
Du skriver också att du har ingen aning. Precis så. Om du vill ha en aning kanske du ska lyssna lite på de som försöker förklara varför du har fel? I all välmening.
Man måste inte veta hur saker och ting fungerar för att njuta av dom
Postad 04 februari 2014 - 13:36
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Man bör ha en grundförståelse för hur saker fungerar innan man slänger ur sig nonsens. Framför allt om man vill bli tagen på allvar.
Postad 04 februari 2014 - 13:39
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Man bör ha en grundförståelse för hur saker fungerar innan man slänger ur sig nonsens. Framför allt om man vill bli tagen på allvar.
Jag vet redan hur öron fungerar  Så menar du seriöst att ljudet ändras i ens öron av att veta varför dom är tvinnade på ett visst sätt?
Redigerat av SonySamppa79, 04 februari 2014 - 13:40.
Postad 04 februari 2014 - 13:40
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Jag vet redan hur öron fungerar Så menar du seriöst att ljudet ändras i ens öron av att veta varför dom är tvinnade på ett visst sätt?
Hoppas du bara hade otur nu när du tänkte...
Postad 04 februari 2014 - 13:50
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Hoppas du bara hade otur nu när du tänkte...
Nope, så förklara gärna hur ljud ändras i dina öron av att veta hur kabeln är tvinnad tex. Nej men vänta nu, fanns ju inga skillnader på ljud oavsett kabel.
Redigerat av SonySamppa79, 04 februari 2014 - 13:51.
Postad 04 februari 2014 - 13:53
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Nope, så förklara gärna hur ljud ändras i dina öron av att veta hur kabeln är tvinnad tex. Nej men vänta nu, fanns ju inga skillnader på ljud oavsett kabel.
Ska sätta mig och förklara ellära för min son på 2 månader, han både lyssnar och förstår bättre än dig.
Postad 04 februari 2014 - 14:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hur gick testet till? Hur gjorde du när du växlade mellan kablarna?
Postad 04 februari 2014 - 14:09
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Nej, absolut inte. Njut på så mycket du kan!  Det har nog ingen hävdat att du inte ska. Jag vet redan hur öron fungerar Så menar du seriöst att ljudet ändras i ens öron av att veta varför dom är tvinnade på ett visst sätt?
Inte i öronen; i hjärnan. Det är ju trots allt den som tolkar allting som öronen skickar in. Slå upp förväntanseffekt, eller placebo. Det förklarar det rätt väl. Finns videor på Youtube också som visar det bra i praktiken. Hjärnan förändrar ljudet beroende på vad din andra sinnen säger, ex. synen.
Postad 04 februari 2014 - 14:21
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Hur gick testet till? Hur gjorde du när du växlade mellan kablarna?
Helt vanligt test. Turades om mellan noname och silverstar, lyssnade ca 10-15 min (samma låt varje gång, om och om igen) och bytte kabel. Gjorde detta säkert tio ggr och varje gång var kablarna anslutna till LF. Sen när jag bestämt mig för vilken kabel lät bäst, så testade jag att flytta dom mellan HF och LF. Samma procedur där med samma låt. Nej, absolut inte. Njut på så mycket du kan! Det har nog ingen hävdat att du inte ska.
Inte i öronen; i hjärnan. Det är ju trots allt den som tolkar allting som öronen skickar in. Slå upp förväntanseffekt, eller placebo. Det förklarar det rätt väl. Finns videor på Youtube också som visar det bra i praktiken. Hjärnan förändrar ljudet beroende på vad din andra sinnen säger, ex. synen.
Jadå, det gör jag  Om det är hjärnan så är jag ju psykiskt funktionshindrad, så det skulle ju förklara en hel del. Men jag gissar ändå på mina öron
Redigerat av SonySamppa79, 04 februari 2014 - 14:21.
Postad 04 februari 2014 - 14:21
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag slår ett slag för lågt blodtryck...
Alltså.
Om en person halvligger och såsar till att lyssna på musik.
Sen! Reser sig upp ur fåtöljen, stegar fram till utrustning. Böjer sig hastigt ner. Byter kablar i kraftigt obekväm position. Rättar på sig till upprätt position och stegar tillbaka till fåtöljen för fortsatt lyssning.
Alla som haft blodtrycksfall vet att det blir ett jädra susande i öronen.
Viola - här har vi ett typexempel på icke-placebo och verkligt upplev förändring av ljud av att byta kablar!
Eller...
Eller kanske, mer motion, mindre finlyssning
Postad 04 februari 2014 - 14:25
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Ska sätta mig och förklara ellära för min son på 2 månader, han både lyssnar och förstår bättre än dig.
Gör så du. Men din son är säkert en smart grabb (grattis förresten, trevligt med barn) och kommer fråga samma sak: vad ändrar ljudet i öronen av att veta hur kabeln ser ut, är tvinnad osv. Jag slår ett slag för lågt blodtryck...
Alltså.
Om en person halvligger och såsar till att lyssna på musik. Sen! Reser sig upp ur fåtöljen, stegar fram till utrustning. Böjer sig hastigt ner. Byter kablar i kraftigt obekväm position. Rättar på sig till upprätt position och stegar tillbaka till fåtöljen för fortsatt lyssning.
Alla som haft blodtrycksfall vet att det blir ett jädra susande i öronen.
Viola - här har vi ett typexempel på icke-placebo och verkligt upplev förändring av ljud av att byta kablar!
Eller... 
Eller kanske, mer motion, mindre finlyssning 
Där kom förklaringen  Tack!
Postad 04 februari 2014 - 15:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Strömriktningspilar på högtalarkabel är 100% bullshit.
Postad 04 februari 2014 - 15:40
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Om det är hjärnan så är jag ju psykiskt funktionshindrad, så det skulle ju förklara en hel del. Men jag gissar ändå på mina öron 
Gissar? Ja, där har vi väl problemet då. Du gissar, vi tar reda på fakta. kommer fråga samma sak: vad ändrar ljudet i öronen av att veta hur kabeln ser ut, är tvinnad osv.
Du fick ett svar av mig. Du behöver inte kräva det av alla andra också.
Postad 05 februari 2014 - 07:39
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Jag skulle påstå att det finns skillnader i ljudet mellan olika kablar, men då har jag extremt känsliga öron för olika ljud (har aspergers, mild autism) Kör just nu med silverplätterade Dynavoice silverstar som kostar 1295kr paret och höll på växla mellan dom och 50kr/m noname 4mm och mellan dom var den solklara skillnaden bas och diskant. Med silverkabeln blir basen stramare och tydligare och diskanten blir mjukare på ett bra sätt. Med noname kabeln var basen djupare/blötare och diskanten mer ofokuserad.
Har nyligen inhandlat Canton Chrono 509 som kablarna testades med och med Onkyo TX-NR717.
Och finns även skillnad i ljud på att koppla sladdarna (singelwire) till HF ingångarna istället för LF ingångarna.
Varför skall du sälja dom om dom är så bra!!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|