Börjar bli trött på alla artefakter och hack i National Geographic HD. Har comhem sagt något om detta?
Postad 09 april 2016 - 07:55
Om du låter den vara igång ett tag så kommer den förmodligen uppdatera EPG'n av sig självt.
Det borde inte ta så lång tid att starta om. Har du kollat så hantverkarna inre sabbat någon kabel? Det hände mig vid ett stambyte/elbyte. De hade kapat en elkabel utan att berätta det. I TIVOns fall kan du kolla nätverkskabeln, eftersom du verkar ha bild i alla fall.
Du kan även kolla nätverksinställningarna i boxen under Inställningar och göra en anslutningskontroll där.
Lite sen uppdatering från min sida men det löste sig.
Var tvungen att manuellt gå in och trycka på uppdatering i inställningar. Trodde den fixade det automatiskt. Men det stod någonting om att när man varit nerkopplad i över 30 dagar från Tivos tjänst så var man tvungen att göra detta.
Postad 15 april 2016 - 19:24
Hjälp!
Tänkte skaffa Comhem, vad har de för bra erbjudanden nu tror ni?
Tänkte även skaffa tvillingkort, skulle jag kunna låna ut detta till farsan ibland?
edit: Räcker det med en CA-modul eller måste man ha box?
Redigerat av Peckham, 15 april 2016 - 19:35.
Postad 16 april 2016 - 08:22
Hjälp!
Tänkte skaffa Comhem, vad har de för bra erbjudanden nu tror ni?
Tänkte även skaffa tvillingkort, skulle jag kunna låna ut detta till farsan ibland?
edit: Räcker det med en CA-modul eller måste man ha box?
Ca modul funkar bara där Comhem enbart har coax nät sen med ca modul ser du bara kanalerna du får inga övriga grejer som tex Comhem play
Postad 17 april 2016 - 08:52
Ca modul funkar bara där Comhem enbart har coax nät sen med ca modul ser du bara kanalerna du får inga övriga grejer som tex Comhem play
Tack, jag behöver inte play
Men hur äre me tvillingkort då? Kan man dela med sig till ett annat hushåll eller är man fast? Måste man ha box till detta eller räcker det om båda har CA-modul?
Postad 17 april 2016 - 09:11
du kan ha tvillingkort men det gäller ditt hushåll men du kan teckna det på dig och sen ha kortet i ett annat CH hus.. CA räcker men den måste va från CH då deras boxar och CA är parade med deras kort... du kan para 4 CA/boxar från CH med ett kort samma gäller tvillingkort ...
puhh mycket CA vs CH hehe
Redigerat av Duckface21, 17 april 2016 - 09:22.
Postad 17 april 2016 - 17:05
Oj oj, börjar bli en tryckt stämning mellan mig o ComHem..
Försökte vara tydlig och vetenskaplig när jag presenterade data samt länkade till en artikel angående hur bl.a. synkfel kan uppstå inom TV-industrin. En helt objektiv analys om de tekniska svårigheterna som finns samt hur människor upplever "ljud före bild" och "bild före ljud". Jag visade även de rekommenderade värdena för de olika fallen från olika experter. Det visar sig ganska naturligt att "ljud före bild" är värre för den mänskliga hjärnan än tvärtom. Filmindustrin talar om värden kring 22 ms, själv ligger jag på som mest 9 ggr den rekommenderade max-delayen.
Hur som helst blev mitt inlägg på deras facebook-sida raderat efter några timmar. Kände sig kanske träffade.
Att de inte lyckats spåra ngn felkälla bland noderna på en himla massa veckor är märkligt. Börjar bli less på deras "ingen prognos" och "icke generellt problem" - svar.
Nån här som har koll på hur/om man kan lyssna på strömmarna (IP-TV, Fiberlan i väggen till TiVo) och analysera paketen åt dem. Skulle vara intressant och se om det gick o få fram nån info där.
En av de mer intressanta detaljerna är att jag även ser synkfel via webben (comhemplay.se) , dvs samma källa men olika väg.
TiVo-boxen torde alltså vara oskyldig i detta fall.
Postad 17 april 2016 - 18:36
Vilken/vilka kanaler gäller det? Jag tror inte att ljudsynk-problemen behöver vara Com Hem's fel. Jag hade nyligen en del kontakt med en tekniker(?) på Com Hem angående ett problem med bilden på SVT HD, som nu är fixat. Jag nämnde då även att det var ljudsynk-problem på t.ex. TV3. Hans svar var att de bara skickar vidare signalen som den kommer. Det är i princip bara SVT-kanalerna som Com Hem "packar om", alla andra skickas bara vidare orörda. Han sa även att de som sänder TV3 var medvetna om problemet.
Postad 17 april 2016 - 20:04
Oj oj, börjar bli en tryckt stämning mellan mig o ComHem..
Försökte vara tydlig och vetenskaplig när jag presenterade data samt länkade till en artikel angående hur bl.a. synkfel kan uppstå inom TV-industrin. En helt objektiv analys om de tekniska svårigheterna som finns samt hur människor upplever "ljud före bild" och "bild före ljud". Jag visade även de rekommenderade värdena för de olika fallen från olika experter. Det visar sig ganska naturligt att "ljud före bild" är värre för den mänskliga hjärnan än tvärtom. Filmindustrin talar om värden kring 22 ms, själv ligger jag på som mest 9 ggr den rekommenderade max-delayen.
Hur som helst blev mitt inlägg på deras facebook-sida raderat efter några timmar. Kände sig kanske träffade.
Att de inte lyckats spåra ngn felkälla bland noderna på en himla massa veckor är märkligt. Börjar bli less på deras "ingen prognos" och "icke generellt problem" - svar.
Nån här som har koll på hur/om man kan lyssna på strömmarna (IP-TV, Fiberlan i väggen till TiVo) och analysera paketen åt dem. Skulle vara intressant och se om det gick o få fram nån info där.
En av de mer intressanta detaljerna är att jag även ser synkfel via webben (comhemplay.se) , dvs samma källa men olika väg.
TiVo-boxen torde alltså vara oskyldig i detta fall.
Posta det igen reta dem lite!
Postad 17 april 2016 - 20:24
De tydligaste fel jag har är
* Viasat 140 - 180 ms (ljudet före) Viasat Fotboll värst.
* 7an likadant (även via play-tjänsten, "icke live")
* 3-9:an 40-100 ms
* Var 13e minut, ljud o bildhack ca 1 sek. På de flesta kanalerna jag tittar på. Intressant periodicitet..
* SVT alltid och CMore ofta: Med jämna mellanrum blir det smattrande ljudhack som varar i 20-30 sekunder.
Standardsvaret de ger är "pil bakåt" så att det buffras lite. Det blir lite bättre med 13 minuters-felet samt SVT-problemen då.
Postad 17 april 2016 - 20:33
Dock har kanalen börjat uppvisa "bild före ljud" vilket jag inte kan korrigera med min egen utrustning då jag endast kan ställa in audio delay....Ganska litet synkfel, men man noterar.
Postad 25 april 2016 - 18:04
Vad f-n har de gjort med Big Bang Theory på kanal 5 i Tivo-boxen ???
Nån som kommenterar programmet. Verkar vara någon funktion för blinda eller något.
Började för några dagar sedan...går ju inte att se den serien längre.
Verkar som det hjälpte att skriva här för nu kan jag inte höra det längre. :-)
Har haft kommentatorn i en vecka tror jag men slutade nu helt plötsligt tror jag.
Redigerat av Depeche, 25 april 2016 - 18:24.
Postad 27 april 2016 - 10:30
Nej och åter nej vilken hemsk bakgrund det är nu med nya uppdateringen på boxen, jag som har grymt svårt och somna om kvällarna lär väl aldrig somna nu med denna layout, snälla Comhem gör den lite mörkare, den är på tok för ljus.
Postad 27 april 2016 - 11:30
Ännu en ny layout?
Com Hem - fixa sånt som inte funkar istället. Ni har i flera veckor lovat att fixa 5.1 ljud till Netflix, till exempel!
Postad 27 april 2016 - 18:05
Postad 27 april 2016 - 19:43
Undrar om layouten alls blir läsbar för de som har Kalle Anka-läget inställt på sin tv?
Postad 28 april 2016 - 08:19
Ännu en ny layout?
Com Hem - fixa sånt som inte funkar istället. Ni har i flera veckor lovat att fixa 5.1 ljud till Netflix, till exempel!
Som att kunna leverera program i sin originalupplösning och inte konvertera allt till en förinställd upplösning oavsett hur det egentligen sändes!
Postad 28 april 2016 - 16:58
Som att kunna leverera program i sin originalupplösning och inte konvertera allt till en förinställd upplösning oavsett hur det egentligen sändes!
Precis!
Postad 30 april 2016 - 08:01
Precis!
Ha, denna bug (för det är det, t.o.m. info-texten säger att den ska släppa igenom de förkryssade upplösningarna) rapporterade jag oxå för månader sedan. Ja, så fort jag började med TiVo,,,
Nu ger de sig på lull-lull - grejer instället för funktionalitet.
Hur många minuter tar det o fixa koden så att förkryssade upplösningar släpps igenom, 60 , 120 ? Inte mycket mer lär det vara för den if-satsen.
Jag har ett gäng ärenden (tekniska) sen lång tid som jag frågar status på varje vecka, men det är tyst som i graven.
Postad 30 april 2016 - 10:33
Jag rapporterade den så snart jag fick Tivo (och jag skaffade Tivo så snart det kom) så de har haft gott om tid på sig.
Ännu en funktion som jag har begärt att få av kom hem är möjligheten att automatiskt lägga till extra tid vid inspelning
av TiVo-tips. Det händer allt som oftast att tipsen saknar slutet av programmet vilket jag tycker är fruktansvärt irriterande.
Postad 11 maj 2016 - 22:17
Jahaja, så har jag fått min box uppdaterad till den nya layouten.
Inget som gör en glad direkt, det är betydligt svårare att se, sämre kontraster och ger allmän en känsla av att den inte ser rätt ut. Måste undra vad den som kom på att detta skulle vara en bra ändring hade rökt, nåt som förstärker färger och skapar hallucinationer uppenbarligen.
Nej, jag tycker inte att det ser bra ut, jag tycker inte att det är mer funktionellt eller lättare att läsa. Det är helt enkelt inte ett bra genomfört jobb. Jag förstår bara inte varför man lägger tid och pengar att fixa nåt som inte behöver fixas (layouten) och försämrar den(!!) men inte fixar verkliga problem. Slöseri med både tid, pengar och förtroende.
Ni kan bättre ComHem. Eller, ni BORDE kunna bättre!
Postad 12 maj 2016 - 03:30
Många på Com Hem verkar inte ens veta att boxen är felprogrammerad.
Postad 12 maj 2016 - 09:03
Jag har också fått det nya utseendet nu. Hur tänkte de? Det går ju knappt att läsa texten på håll på min TV (visserligen en rätt liten TV). Det fungerade alldeles utmärkt med det tidigare utseendet. Då jag tittar med projektorn funkar det bättre.
Postad 12 maj 2016 - 14:35

Postad 13 maj 2016 - 16:14
Postad 13 maj 2016 - 16:48
Sedan kan man ju önska att de lägger krutet på annat än design, men med den nya loggan och allt så var väl detta ganska väntat...
Postad 13 maj 2016 - 18:13
Tycker också att det ser snyggare och fräschar ut, dock lite mer svårläsligt så det är säkert inte alla som gillar det.
Men boxen blev väldigt mycket snabbare. Klar förbättring när man tex ska "se från början" på ett program!
Postad 15 maj 2016 - 16:36
Börjar bli trött på alla artefakter och hack i National Geographic HD. Har comhem sagt något om detta?
Tyvärr så är det ett problem de inte verkar bry sig om, jag har framfört det och sagt hur de löser det genom att ändra frekvens på de kanaler det gäller.
Det gäller även Viasat hockey HD och Viasat Film HD de ligger på 434 MHz och mycket trådlöst ex Nexa belysning ligger på 433,92.
Har du Nexa eller kansk IR till rf extender eller liknande stäng av dessa och se om det hjälper.
Återkoppla gärna, kanske Comhem bryr sig om fler har problemet.
Postad 19 maj 2016 - 14:42
Jag har fått problem med att titta på Netflix via Tivo boxen. Den står bara och laddar men inget händer. Har inga problem med Netflix på andra enheter såsom tex Ipad och dator. Det har varit så här i en dryg vecka nu. Några idéer på vad det kan bero på eller skall jag kontakta Com Hems kundtjänst?
Postad 23 juni 2016 - 20:36
Nu har jag haft den nya layouten några månader och jag kan inte säga att jag är särskilt mycket nöjdare.
Någon har rapporterat att boxen är snabbare men jag tycker snarare att de funktioner jag använder är långsammare.
En sak som jag aldrig såg med den gamla programvaran är den digitala distorsion som uppstår i bilden när sändningen när sändningen går till/från reklam. Det kan förstås vara något jag missat tidigare.
Postad 04 september 2016 - 16:03
Om man inte har något abbonemang kan man fortfarande se TV1 & 2 via tivo-boxen?
Mitt Guldabbonemangserbjudande går ut i slutet på november och jag tycker det då blir för dyrt för vad man får. 80% är skit som jag inte vill betala för och samma gäller de övriga paketen
Postad 04 september 2016 - 16:07
Om man inte har något abbonemang kan man fortfarande se TV1 & 2 via tivo-boxen?
Mitt Guldabbonemangserbjudande går ut i slutet på november och jag tycker det då blir för dyrt för vad man får. 80% är skit som jag inte vill betala för och samma gäller de övriga paketen
TIVO-boxen tillhör Com Hem och måste lämnas tillbaka när abonnemanget går ut (?)
Postad 04 september 2016 - 16:18
TIVO-boxen tillhör Com Hem och måste lämnas tillbaka när abonnemanget går ut (?)
beror på va han köpt boxen eller hyrt av ch man kan nämligen köpa boxen nu mera med!
Postad 04 september 2016 - 16:22
beror på va han köpt boxen eller hyrt av ch man kan nämligen köpa boxen nu mera med!
Ok, det kände jag inte till
Postad 04 september 2016 - 16:32
Får kanske ta 180krs paketet i en månad eller två och se klart allt jag har spelat in då.
Vet inte om den är köpt eller inte, fick den med nåt erbjudande på elgiganten med största tv-paketet till riktigt billigt månadspris. Min förra (ej tivo) köpte jag inte och den har jag fått behålla.
Postad 05 september 2016 - 17:58
TivoToGo vs Comhemplay
Herre min skapare vad Com hem skött detta dåligt, jag själv har hela tiden kört med TivoToGo men idag fick jag reda på att den är helt nedsläckt den 26 Augusti (tror jag det var) använde den varje dag men igår loggades jag ut och kom inte in igen
Saknar att kunna redigera inspelningar samt se vad jag spelat in.
Tivo-boxens layout
Själv gillar jag inte det ljusa som lyser upp hela vardagsrummet, visst jag kan leva med det men jag lider med en del äldre personer som inte ens ser texten, tur att den uppdateras under hösten.
Postad 06 september 2016 - 21:01
Tivo
Kanal 5, digital SD
Postad 06 september 2016 - 21:46
Idag var ett par killar här och sprayade markeringar för nedgrävning av fiber till kåken (öppet stadsnät). Vi har kikat på vad som erbjuds i TV-hänseende och det lutar åt ComHems TV Guld med TiVo. Därför har jag läst igenom denna tråd och har väl en massa frågor, men tänkte bara ställa en just nu.
Det skrivs om att Comhem under detta år skulle leverera en ny version av TiVo-boxen. Hur säkerställer jag att det är den nya versionen jag kommer få ifall vi beställer inom några veckor?
(Tack också för tipset tidigare i tråden om att ComHem är mer villiga till bra dealer för oss som har turen att befinna oss i konkurrensutsatta öppna stadsnät. *tumme upp* Detta ska jag absolut försöka utnyttja!)
Postad 06 september 2016 - 22:56
Själv har jag så mkt osynk med TiVon att jag fick ta ett abonnemang med deras enklare Arris-box för realtids-TV för att kunna se TV.
Spelar endast in på TiVon vid behov.
Deras support är bland det värsta jag varit med om i produkt/tjänstesektorn under hela mitt liv. Aldrig ett ord om bugfixar, patchar eller nya features. Dvs de säger att "vi jobbar på det men har ingen prognos på när det kan vara löst" eller "vi tackar för ditt intresse men kan inte säga om eller när vi ev. tar in det".
En stor varning: Om du letar efter en leverantör som brinner för kunder och har en tydlig vision för TV-tittande, undvik ComHem.
Deras Tivo lider av stora tekniska brister så mitt råd ( om du har möjlighet att vänta) är att ligga lågt till en ny box dyker upp.
Men återigen, den tekniska kompetensen hos ComHem inkl. utvecklingsavdelningen ligger på gymnasienivå, så förvänta dig inte att ev mjukvaruproblem löses.
Bara en sån sak som att ingen av deras boxar släpper igenom signalen orörd är patetisk. Fler och fler sitter med 4k-TV och att låta boxen först skala till ex. 1080, och sedan TVn till 4k är ju bara ett stort missbruk.
Jag frågade om detta och det finns inte ens med i nästa release...
Är så j-a less på dem, men har ett billigt abb. 1 år till innan frihet väntar.
De är idag ett företag som bara vill knyta upp kunder via abb. Finns inget intresse att leverera en tjänst som inspirerar med nytänk etc. Chromecast, tror de jobbat 1 år med den featuren. Juniorer..
Postad 07 september 2016 - 18:19
Saxar lite från en konversation som visar att det kan vara knepigt att få till features hos ComHem :
JAG :
Allt viktigare blir mitt ärende angående att släppa igenom TV-signalen orörd från Era boxar. Ni tvingar idag skalning till exempelvis 1080i. Ni måste mkt väl veta att de TV-apparater som sålts både ifjol och i i år har 4k - upplösning, dvs TV-apparaterna måste i sin tur själva skala den redan skalade bilden från 1080i => 4k. Detta innebär en stor förlust i bildkvalitet ...
COMHEM :
Den nya generationen av TV-apparat med 4K upplösning fanns mer eller mindre inte alls då boxen utvecklades så skalningen av bilden är inget som vi har möjlighet att påverka på denna box.
JAG :
Hej,
skalningen kan ni visst påverka.
Ni ska helt sonika hoppa över att skala. Bara skicka vidare. Inte röra...
Ni la ju till "1080p /släpp igenom" till inställningarna i TiVon för ett tag sedan. Pga Netflix kanske då de möjligen sänder det, jag vet inte ??
Lägg till en "Släpp igenom" för vanlig TV oxå.
COMHEM :
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
I dagsläget finns det inte en enda kanal i vårt utbud som sänder i 1080p så därför behöves inte den inställningen.
Alla HD kanaler sänder i 1080i eller i 720p.
Men i framtiden kommer det säkert bli högre upplösning på sändningarna och tekniken ändras.
Ha en bra dag!
JAG:
Jag tror inte du förstår vad jag menar, så:
NI SKALL INTE SKALA SIGNALEN ALLS !!!!
LÅT 720p KANALERNA VISA 720p
LÅT 576i-KANALERNA VISA 576i
LÅT 1080i-KANALERNA VISA 1080i.
SOM DET ÄR NU LÅSES ALLT TILL ENDAST EN UPPLÖSNING FRÅN BOXEN !!!!
JAG ÄR OINTRESSERAD AV VILKEN SIGNAL SOM KOMMER, BARA SKICKA DEN VIDARE.
KAN DU SKICKA DENNA KONVERSATION TILL NÅGON SOM FÖRSTÅR SIG PÅ TV / TEKNIK HOS ER SÅ JAG KOMMER VIDARE...
Postad 18 september 2016 - 18:06
Instämmer med de flesta ovan. Comhem är ett stort, fult pack!
Har varit kund sedan 2001 och senaste åren har det bara gått utför snabbare och snabbare.
Droppen kom i våras då jag blev "inlurad" på Tivo.
Pratade med säljare som jag kanske inte litade helt fullt på mer om det senare.
Vi diskuterade hur bra det var med tivo, jag höll med om att det lät fantastiskt att kunna spela in material från telefonen/paddan var jag än var (I sverige, jag kollade! Lätt att lösa rese-problematiken med min befintliga privata VPN lösning till hem-nätet).
Blev ännu bättre när han förklarade att jag till och med kan (skulle kunna efter kontrakt) titta på detta material direkt på paddan när jag är ute och reser (händer ofta).
Här började jag bli riktigt intresserad!
Möjligheten att spela in NHL i full HD (nåja, se ovan. bättre än fultstreams iaf) och kunna se direkt på hotellet till frukosten lät sjukt bra.
Nu var jag intresserad så jag bad honom kolla över mina paket och bindningstider, hade inga sen senaste årtiondet typ, men däremot betalade jag väldigt mycket tyckte han (intressant!).
Hade då ett separat Viaplay-abonnemang sedan innan Comhem började "bjuda" på det.
Snubben förklarade nu för mig hur dum jag var då jag skulle få *exakt* samma Viaplay produkt, dvs alla Viaplay kanaler oavsett mitt Comhem-ab., genom Comhem.
Här anade jag rejält med ugglor i korvspadet så omformulerade frågor hurvida det verkligen var *exakt* eller bara "exakt" samma Viaplay-tjänst.
Han stod på sig.
Vi räknade på det och kom fram till att om jag sa upp mitt befintliga Viaplay-abonnemang så skulle jag kunna bli "vip/guld kund" (yay eller snarare dum-dum-dum-dum...) för en lite billigare penning än mina tidigare abonnemangs totala kostnad.
Sagt och gjort, vi tecknar abonnemang via telefonen där jag avbryter honom ett par gånger om jag vill ha med formuleringen om Viaplay att det ska vara samma tjänst. Anledning så klart att det var redan i våras klart-som-korvspad att Viasat tänkte lansera nya "premium-kanaler" (ironi att kanalen fick just det namnet *asgarv*) i samband med OS och/eller PL-premiären.
Här börjar snart det tråkiga, jag upptäcker av en slump att Viasat Hockey HD, Viasat Golf m.fl. har slutat fungera på Viaplay dagen efter.
Tänker inte så mycket mer på det då det var lite rörigt med alla abonnemang som ändrades med olika datum.
Ringer Comhems kundtjänst och de ser att killen som lagt in uppgifterna "har klantat sig lite" som hon jag då pratar med uttrycker det (om jag minns rätt).
Kollar några dar senare och då lirar Viasat Hockey, skönt!
Går ett par månader och vi har en vän på besök som är golf-fanatiker.
Efter middag m.m. sitter vi och dumglor på tv när jag tar upp paddan och ser att det är någon golftävling på Viasat Golf. Då den kanalen inte ingår i mitt Comhem-ab så har jag tidigare alltid kört Viaplay till chromecasten (fungerar ju hur bra som helst! Linjärtvns död är nära...).
Döm av min förvåning när det står "den här kanalen ingår ej i ditt abonnemang" på Viaplay-appen... WTF?!
Var ju precis det som var hela poäng med att jag ville ha *exakt* samma Viaplay tjänst, dvs kunna se det som inte Comhem-ab täcker.
Ringer kundtjänst dagen efter, påtalar att de verkar ha ett tekniskt fel då jag får ovan felmeddelande.
Han säger att "Nej, i Viaplay ingår bara det som ingår i ditt Comhem-ab".
Här börjar jag bli rejält irriterad minst sagt.
Berättar om mitt samtal med säljaren och att det uttryckligen ska stå i mitt kontrakt att det ska vara Viasats Viaplay som ska ingå, inget begränsat "Comhem Viaplay".
Han ber att få återkomma. Händer inget på en vecka.
Ringer igen, blir hänvisad till "reklamationsavdelningen" (tacka om hjälpsam kundtjänst...).
Försöker hitta hur man kontaktar denna specialstyrka, visar sig vara ett formulär på nätet man ska fylla i.
Personligt och trevligt, jättetrevligt.
Något arg och besviken så skickar jag in följande reklamation:
"
1) jag har blivit lovad att det inte är någon skillnad på comhems viaplay och viasats viaplay
2) baserat på 1) så sa jag upp mitt viasat viaplay abonnemang (frågade tre gånger och sa upprepade gånger att jag inte ville sitta i situationen vi nu har med att delar av viaplay inte "finns")
3) baserat på 1) och 2) så tecknade jag vip-abonnemang hos er
4) Nu har jag insett att 1) var en ren och skär lögn! Vilket så klart gör mig riktigt ledsen och arg!
Hur tänker ni lösa det?
Jag ser just nu tre alternativ:
A) ni ersätter mig med kostnaden för viasats viaplay per månad (så länge det finns någon skillnad eller tills min nuvarande bindetid går ut)
Jag säger upp mitt nuvarande avtal med er med omedelbar verkan då ingått avtal inte är giltigt (då det är baserat på lögn från er säljare) och jag kommer aldrig mer ha med er att göra (trogen kund under sexton år)
C) alternativ på A) ni löser så att jag får tillgång till rätt viaplay (viasats) utan kostnad
"
Gissa om jag blev kontaktad eller någon försökte nå mig för att diskutera en lösning på problemet (inte ens ett automatiskt "vi har tagit emot din reklamation"-mejl... jösses.)?
Nope, nada, zilch, nothing. "Kundservice" var ordet.
En lång tid senare dyker följande upp i min mejlkorg:
"Hej,
Beklagar om det blev något missförstånd vid beställningen. Vi har inget underlag som styrker att det ska ha förekommit någon felaktig information vid beställningen. Men för att visa på god vilja så erbjuder vi dig att endera säga upp Viasat Premium per omgående eller att vi bjuder dig på 3 månaders Viasat Premium (389x3= 1167:- ). Återkom genom att svara på detta mejl med vilket alternativ du väljer. [ComHem_MailSignatur_ENG.jpg] MVH Michael Hansson Kundrelationer Com Hem AB Org.nr 556181-8724 Storgatan 30 Box 43, 871 21 HÄRNÖSAND [email protected]<mailto:[email protected]> 08-553 630 00 www.comhem.se<http://www.comhem.se/>
"
F*** you, Comhem!
När bindningstiden är slut så kommer jag aldrig mer att ha med det skitföretaget att göra.
Så mitt råd till dig som ville teckna Tivo: gör det absolut inte.
Allt är bättre än Comhem, till och med en fulstream från en malware-sajt är att rekommendera. ;-)
p.s. Då har jag inte ens beskrivit hur uselt deras bredband var jämfört med fiber från BBB, nu sitter jag med dubbla abonnemang där också och Comhems router är tillbaka i pappkartongen den kom i...
p.s.s. förtydligande: ingen av tivo.tjänsterna som beskrevs ovan har fungerat sedan Comhem-play ersatte Tivo-togo appen! Sätta igång inspelningar har enligt ryktet stundtals fungerat men inte de halvdussin gånger jag hade behövt det. Typiskt jobbat sent och vill pausa match så jag kan se från början när jag kommer hem.
Redigerat av andda715, 18 september 2016 - 18:18.
Postad 18 september 2016 - 18:16
Instämmer med de flesta ovan. Comhem är ett stort, fult pack!
Har varit kund sedan 2001 och senaste åren har det bara gått utför snabbare och snabbare.
Droppen kom i våras då jag blev "inlurad" på Tivo.
Pratade med säljare som jag kanske inte litade helt fullt på mer om det senare.
Vi diskuterade hur bra det var med tivo, jag höll med om att det lät fantastiskt att kunna spela in material från telefonen/paddan var jag än var (I sverige, jag kollade! Lätt att lösa rese-problematiken med min befintliga privata VPN lösning till hem-nätet).
Blev ännu bättre när han förklarade att jag till och med kan (skulle kunna efter kontrakt) titta på detta material direkt på paddan när jag är ute och reser (händer ofta).
Här började jag bli riktigt intresserad!
Möjligheten att spela in NHL i full HD (nåja, se ovan. bättre än fultstreams iaf) och kunna se direkt på hotellet till frukosten lät sjukt bra.
Nu var jag intresserad så jag bad honom kolla över mina paket och bindningstider, hade inga sen senaste årtiondet typ, men däremot betalade jag väldigt mycket tyckte han (intressant!).
Hade då ett separat Viaplay-abonnemang sedan innan Comhem började "bjuda" på det.
Snubben förklarade nu för mig hur dum jag var då jag skulle få *exakt* samma Viaplay produkt, dvs alla Viaplay kanaler oavsett mitt Comhem-ab., genom Comhem.
Här anade jag rejält med ugglor i korvspadet så omformulerade frågor hurvida det verkligen var *exakt* eller bara "exakt" samma Viaplay-tjänst.
Han stod på sig.
Vi räknade på det och kom fram till att om jag sa upp mitt befintliga Viaplay-abonnemang så skulle jag kunna bli "vip/guld kund" (yay eller snarare dum-dum-dum-dum...) för en lite billigare penning än mina tidigare abonnemangs totala kostnad.
Sagt och gjort, vi tecknar abonnemang via telefonen där jag avbryter honom ett par gånger om jag vill ha med formuleringen om Viaplay att det ska vara samma tjänst. Anledning så klart att det var redan i våras klart-som-korvspad att Viasat tänkte lansera nya "premium-kanaler" (ironi att kanalen fick just det namnet *asgarv*) i samband med OS och/eller PL-premiären.
Här börjar snart det tråkiga, jag upptäcker av en slump att Viasat Hockey HD, Viasat Golf m.fl. har slutat fungera på Viaplay dagen efter.
Tänker inte så mycket mer på det då det var lite rörigt med alla abonnemang som ändrades med olika datum.
Ringer Comhems kundtjänst och de ser att killen som lagt in uppgifterna "har klantat sig lite" som hon jag då pratar med uttrycker det (om jag minns rätt).
Kollar några dar sedan och då lirar Viasat Hockey, skönt!
Går ett par månader och vi har en vän på besök som är golf-fanatiker.
Efter middag m.m. sitter vi och dumglor på tv när jag tar upp paddan och ser att det är någon golftävling på Viasat Golf. Då den kanalen inte ingår i mitt Comhem-ab så har jag tidigare alltid kört Viaplay till chromecasten (fungerar ju hur bra som helst! Linjärtvns död är nära...).
Döm av min förvåning när det står "den här kanalen ingår ej i ditt abonnemang" på Viaplay-appen... WTF?!
Var ju precis det som var hela poäng med att jag ville ha *exakt* samma Viaplay tjänst, dvs kunna se det som inte Comhem-ab täcker.
Ringer kundtjänst dagen efter, påtalar att de verkar ha ett tekniskt fel då jag får ovan felmeddelande.
Han säger att "Nej, i Viaplay ingår bara det som ingår i ditt Comhem-ab".
Här börjar jag bli rejält irriterad minst sagt.
Berättar om mitt samtal med säljaren och att det uttryckligen ska stå i mitt kontrakt att det ska vara Viasats Viaplay som ska ingå, inget begränsat "Comhem Viaplay".
Han ber att få återkomma. Händer inget på en vecka.
Ringer igen, blir hänvisad till "reklamationsavdelningen" (tacka om hjälpsam kundtjänst...).
Försöker hitta hur man kontaktar denna specialstyrka, visar sig vara ett formulär på nätet man ska fylla i.
Personligt och trevligt, jättetrevligt.
Något arg och besviken så skickar jag in följande reklamation:
"
1) jag har blivit lovad att det inte är någon skillnad på comhems viaplay och viasats viaplay
2) baserat på 1) så sa jag upp mitt viasat viaplay abonnemang (frågade tre gånger och sa upprepade gånger att jag inte ville sitta i situationen vi nu har med att delar av viaplay inte "finns")
3) baserat på 1) och 2) så tecknade jag vip-abonnemang hos er
4) Nu har jag insett att 1) var en ren och skär lögn! Vilket så klart gör mig riktigt ledsen och arg!Hur tänker ni lösa det?
Jag ser just nu tre alternativ:
A) ni ersätter mig med kostnaden för viasats viaplay per månad (så länge det finns någon skillnad eller tills min nuvarande bindetid går ut)
Jag säger upp mitt nuvarande avtal med er med omedelbar verkan då ingått avtal inte är giltigt (då det baserat på lögn från er säljare) och jag kommer aldrig mer ha med er att göra (trogen kund under sexton år)
C) alternativ på A) ni löser så att jag får tillgång till rätt viaplay (viasats) utan kostnad"
Gissa om jag blev kontakt eller någon försökte nå mig för att diskutera en lösning på problemet (inte ens ett automatiskt "vi har tagit emot din reklamation"-mejl... jösses.)?
Nope, nada, zilch, nothing. "Kundservice" var ordet.
En lång tid senare dyker följande upp i min mejlkorg:
"Hej,
Beklagar om det blev något missförstånd vid beställningen. Vi har inget underlag som styrker att det ska ha förekommit någon felaktig information vid beställningen. Men för att visa på god vilja så erbjuder vi dig att endera säga upp Viasat Premium per omgående eller att vi bjuder dig på 3 månaders Viasat Premium (389x3= 1167:- ). Återkom genom att svara på detta mejl med vilket alternativ du väljer. [ComHem_MailSignatur_ENG.jpg] MVH Michael Hansson Kundrelationer Com Hem AB Org.nr 556181-8724 Storgatan 30 Box 43, 871 21 HÄRNÖSAND [email protected]<mailto:[email protected]> 08-553 630 00 www.comhem.se<http://www.comhem.se/>"
F*** you, Comhem!
När bindningstiden är slut så kommer jag aldrig mer att ha med det skitföretaget att göra.
Så mitt råd till dig som ville teckna Tivo: gör det absolut inte.
Allt är bättre än Comhem, till och med en fulstream från en malware-sajt är att rekommendera. ;-)
p.s. Då har jag inte ens beskrivit hur uselt deras bredband var jämfört med fiber från BBB, nu sitter jag med dubbla abonnemang där också och Comhems router är tillbaka i pappkartongen den kom i...
Ett riktigt dj..skitföretag ägt av riskkapitalbolag. Går endast ut på att ta hem vinster och skita fullständigt i kunder. Hos mig funkar det skit med pixlig tv, erratiskt internet med lägre hastighet än utlovat. Kunde man byta skulle skiten ha åkt ut för länge sedan. Att klaga för att få ersättning funkar inte trotts att man bifogar loggar med kass hastighet. Dom ref alltid till någon form av undantag som att felsökning pågått etc etc.
Postad 16 oktober 2016 - 10:09
Mitt funkar fint, priset är lågt och kundtjänst hjälper mig alltid när det väl är dags för omförhandlig/klagomål.
Kanske har bemötandet att göra?
Satte mig dock och försökte använda Netflix på Tivon igår och där kan vi ju prata om ett skämt!
Postad 16 oktober 2016 - 18:07
Tråkigt att så många har problem.
Mitt funkar fint, priset är lågt och kundtjänst hjälper mig alltid när det väl är dags för omförhandlig/klagomål.
Kanske har bemötandet att göra?
Satte mig dock och försökte använda Netflix på Tivon igår och där kan vi ju prata om ett skämt!
Netflix mm fungerar ju utmärkt på iPad eller Android telefon och en Chromecast.
Att TiVo-boxen för ett antal tusenlappar hanterar Netflix sämre än en Chromecast för 350 bagis är helt patetiskt!
Mvh,
Ingvar
Postad 16 oktober 2016 - 18:13
"Hej,
Beklagar om det blev något missförstånd vid beställningen. Vi har inget underlag som styrker att det ska ha förekommit någon felaktig information vid beställningen. Men för att visa på god vilja så erbjuder vi dig att endera säga upp Viasat Premium per omgående eller att vi bjuder dig på 3 månaders Viasat Premium (389x3= 1167:- ). Återkom genom att svara på detta mejl med vilket alternativ du väljer. [ComHem_MailSignatur_ENG.jpg] MVH Michael Hansson Kundrelationer Com Hem AB Org.nr 556181-8724 Storgatan 30 Box 43, 871 21 HÄRNÖSAND [email protected]<mailto:[email protected]> 08-553 630 00 www.comhem.se<http://www.comhem.se/>
Om jag var i din situation så skulle jag begära att få ut inspelningen av det muntliga avtal som gjordes över telefon.
Det tror jag att du har rätt att få.
Om du sen kan visa att det är som du sagt (vilket jag inte betvivlar) så har du de bevis du behöver.
Om de inte kan/vill ge dig en inspelning så tycker jag att du ska hävda att det inte existerar något avtal.
Mvh,
Ingvar
Postad 16 oktober 2016 - 21:18
Kör Netflix via AppleTV i vanliga fall och där lirar det magiskt bra, kan tänka mig att fallet är detsamma på Chromecast.Netflix mm fungerar ju utmärkt på iPad eller Android telefon och en Chromecast.
Att TiVo-boxen för ett antal tusenlappar hanterar Netflix sämre än en Chromecast för 350 bagis är helt patetiskt!
Mvh,
Ingvar
Postad 25 oktober 2016 - 20:54
Idag hämtade jag ut TiVo-box (samt en liten Arris för syskonabonnemanget i sovrummet) eftersom vi nyligen fått fiber till villan. Jag har stora problem att få till en bra kabeldragning i huset och snubblade över informationen om ComHems USB-brygga. Har läst lite om den i tråden, men det verkar inte vara jättemånga som använder den.
Är det någon som har använt den och kan dela med sig av sina erfarenheter? Om den fungerar bra så skulle det lösa väldigt mycket för oss, då vi kan dra endast en kabel genom huset istället för två.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar