Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2016 - 16:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

är det inte partikelfilter som är nåt krångel med när man kör mycket kallstarter och kör småsträckor?

hur känsligt är det?

Postad 26 August 2016 - 16:02

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Tror jag precis betalade 1400:- för min 1,6 CRDi från -15
0,4 kan man hålla om man kör i 80-90 konstant.
Motorvägskörning i 110 ger ett utfall på runt 0,51 och motorväg i 130 ger ett utfall på 0,56 typ.
Mitt snitt brukar ligga runt 0,55 men då är det mycket stadskörning blandat med motorledskörning i lagliga hastigheter (+5 km/h)

Konstigt att din är 300kr dyrare! Den jag kikat på kostar exakt 1103kr -16.

Redigerat av vinncent, 26 August 2016 - 16:03.

Postad 26 August 2016 - 16:12

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Konstigt att din är 300kr dyrare! Den jag kikat på kostar exakt 1103kr -16.

Min skatt låg nog på 1100 första året har jag för mig ;)

Postad 26 August 2016 - 16:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Jasså ändras skatten med åren ? (Om det blir en lagstadgad höjning förstår jag men inte bara för att bilen blivit några år äldre)

Postad 26 August 2016 - 16:20

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Jasså ändras skatten med åren ? (Om det blir en lagstadgad höjning förstår jag men inte bara för att bilen blivit några år äldre)

Var det 1,6 CRDi du jämförde med?
Min skatt har nog stigit tre gånger på två år, har för mog den kostade 800:- dag 1.

Redigerat av MartinAberg, 26 August 2016 - 16:20.

Postad 26 August 2016 - 16:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

fast är inte alla skattebefriade till att börja med?  står på vissa att dom är skattebefriade till ett visst årtal.  hur kan det bara gälla vissa bilar?

Så är det med min golf med, skattebefriad 5 första åren, sen en årsskatt på 288kr :)

Postad 26 August 2016 - 16:44

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Var det 1,6 CRDi du jämförde med?
Min skatt har nog stigit tre gånger på två år, har för mog den kostade 800:- dag 1.

Japp fast en GT line men det är ju bara kosmetisk!

Postad 26 August 2016 - 17:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

fast är inte alla skattebefriade till att börja med?  står på vissa att dom är skattebefriade till ett visst årtal.  hur kan det bara gälla vissa bilar?

Så är det med min golf med, skattebefriad 5 första åren, sen en årsskatt på 288kr :)

http://www.transport...kattens-storlek

http://www.transport...donsskatt-2015/

http://www.transport...kattebefrielse/

Postad 26 August 2016 - 17:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

är det inte partikelfilter som är nåt krångel med när man kör mycket kallstarter och kör småsträckor?
hur känsligt är det?

Kört min V70 1,6 Diesel 8000 mil.
Kör mest stadskörning/blandad körning.
Har inte haft några problem än.

Brukar se till att blåsa ut den på landsväg 1ggr/tank om jag vet med mig att jag bara puttrat i stan.

Sen är värmen ingen höjdare utan dieselvärmare om man kör i sträng kyla..Första vintern körde jag med den på auto...Var sjukt härlig värme.

Förra vintern körde jag utan,hade fått den utbytt på garantin så nu använder jag den bara till motorvärmare om ja inte har eluttag.

Så fortfarande är det bättre om man kör längre sträckor så motorn blir genomvarm men det gäller ju även bensinbilar egentligen.

Mitt partikelfilter byts var 12000 mil.
Nyare bilar byter inte vid vissa intervaller

Postad 26 August 2016 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

kanske formulerade mig lite dumt. jag menar det  att när jag kollar på kia ceed 2013 års modell så står det på vissa att dom är skattebefriade fram till 2019. och på vissa står det att skatten kostar så och så mycket.

sen i denna tråd står det ju att dom betalar skatt på sina kia ceed redan när den är helt ny. 

borde inte alla kia ceed vara skattebefriade istället för vissa?  dom har ju inte olika utsläpp från bil till bil.

Kört min V70 1,6 Diesel 8000 mil.
Kör mest stadskörning/blandad körning.
Har inte haft några problem än.

Brukar se till att blåsa ut den på landsväg 1ggr/tank om jag vet med mig att jag bara puttrat i stan.

Sen är värmen ingen höjdare utan dieselvärmare om man kör i sträng kyla..Första vintern körde jag med den på auto...Var sjukt härlig värme.

Förra vintern körde jag utan,hade fått den utbytt på garantin så nu använder jag den bara till motorvärmare om ja inte har eluttag.

Så fortfarande är det bättre om man kör längre sträckor så motorn blir genomvarm men det gäller ju även bensinbilar egentligen.

Mitt partikelfilter byts var 12000 mil.
Nyare bilar byter inte vid vissa intervaller

ok kanske inte är så farligt då.  men vad händer om det blir dåligt? bara att byta ut filtret eller ? eller är det massa mer som går sönder och blir dyrt?

Postad 26 August 2016 - 17:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Skatten beror ju på utsläppet, så det beror helt på motorstorleken kontra vikt och växellåda.

Postad 26 August 2016 - 17:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

hur känsligt är det?

har inte heller haft några problem med min Ford Kuga. Kör mest korta streckor på max 10-15 min styck i storstad, så det går ju inte fort. Men kör någon längre sträcka på landsväg i minst 40 min 1 gång i månaden så det får förbrännas. Läste att VW ska införa partikelfilter på deras bensinare också.

Postad 26 August 2016 - 17:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Lite olika resultat efter snabb googling om partikelfilter:

http://www.mestmotor...ycket-dyr-affar

http://www.vibilagar...elfiltret-bytas

http://www.eftermont...kfilter-dpf-n28

Postad 26 August 2016 - 17:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Skatten beror ju på utsläppet, så det beror helt på motorstorleken kontra vikt och växellåda.

ok men att det skiljer SÅ mycket på en vanlig kia. inga värstingmotorer direkt att ena vanlig 1,6l på 136hk är skattebefriad i 5 år mesans den andra kostar 1400kr i året från första året.  låter inte rätt i mina öron

Postad 26 August 2016 - 17:59

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

finns även företag som bränner rent partikelfiltret för betydligt mindre summor än att byta eller så kan man ju vara busig och ta bort det ;-) inget som besiktingen kollar och kommer att märka. Kan ju vara lite olika partikelfilter som finns på bilen också, många körde ju med i början att man måste fylla på någon vätska som började brinna/rensa eller vad man nu säger, det ska ju inte vara så bra

Postad 26 August 2016 - 17:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tror ja betalade 12000kr för den servicen inkl stor service så billigt är de ju inte.

På min märker jag att den regenerar filtret.
Förbrukningen ökar till de dubbla,även fast jag släpper gasen helt så har den förbrukning.
Kan även bli lite slö.
Har jag tid så brukar ja köra en mil eller så.
Händer 1ggr/tank ungefär .

Gillar starkt diesel.
45 mil ren landsväg och sen blandad körning så klarar jag mig över 105 mil på 63 liter

Postad 26 August 2016 - 18:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

så kontroll av filter först vid 18000 mil då på en bil nyare än 2011. känns inte som att man behöver oroa sig för det då med andra ord :)

jag köper en 2013 som gått max 5000mil och har den sen i max 2 år :)

Postad 26 August 2016 - 18:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
På volvon så går den att koppla in till dator och köra nått program för att rengöra filtret om de börjar va igensatt

Postad 26 August 2016 - 18:25

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

ok men att det skiljer SÅ mycket på en vanlig kia. inga värstingmotorer direkt att ena vanlig 1,6l på 136hk är skattebefriad i 5 år mesans den andra kostar 1400kr i året från första året. låter inte rätt i mina öron

Exakt! Jag jämnför ju två identiska bilar där det skiljer 300kr ! Skillnaden är årtalet (-15 -16) där den äldre är dyrare! Borde inte båda vara skattebefriade ?

Redigerat av vinncent, 26 August 2016 - 18:27.

Postad 26 August 2016 - 18:45

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

En diesel servas lite oftare än en bensinare. Sen beroende på märke/modell så är det kanske ett byte på partikelfilter runt ~15.000 mil.

Kia Sportage. 3000 mil eller 2 år.
Partikelfilter går på nybilsgaranti.

Postad 26 August 2016 - 18:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
VW Touran 185hk TDI också 3000 mil eller 2 år.

Postad 26 August 2016 - 19:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Exakt! Jag jämnför ju två identiska bilar där det skiljer 300kr ! Skillnaden är årtalet (-15 -16) där den äldre är dyrare! Borde inte båda vara skattebefriade ?

Hänvisar till mitt tidigare inlägg https://www.minhembi...34#entry4363051

Utrustning och växellåda påverkar bland annat vikt och förbrukning. Motorn kan absolut skilja mellan två år.

Postad 27 August 2016 - 13:42

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Verkar som om PCM-enheten måste bytas på min RX-8. :-(
Fan! Kunde ju ha varit ett billigare fel.

Postad 27 August 2016 - 14:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

hur känsligt är det?

Just av den anledningen kör jag inte diesel!

Kör du mycket korta sträckor med kall motor så får du problem. Även Volvo (samt många andra tillverkare) avråder från att köpa diesel om man kör mest stadskörning!

Med diesel får du även räkna med högre servicekostnader samt problem att få igång bilen när det blir som kallast på vintern! Den högre skatten (om man nu inte kör miljöbil) och inköpspris är också en faktor att ta hänsyn till om man inte kör mer än 2000 mil / år!

Dieselns största fördel är vridmomentet på låga varv, men i de högre registret är det helt dött tyvärr! Nu är det ju ganska sällan man vistas i de högre registren i normal stadskörning, så det är ju inte så extremt stor grej.

Postad 27 August 2016 - 15:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Just av den anledningen kör jag inte diesel!
Kör du mycket korta sträckor med kall motor så får du problem. Även Volvo (samt många andra tillverkare) avråder från att köpa diesel om man kör mest stadskörning!
Med diesel får du även räkna med högre servicekostnader samt problem att få igång bilen när det blir som kallast på vintern! Den högre skatten (om man nu inte kör miljöbil) och inköpspris är också en faktor att ta hänsyn till om man inte kör mer än 2000 mil / år!

Dieselns största fördel är vridmomentet på låga varv, men i de högre registret är det helt dött tyvärr! Nu är det ju ganska sällan man vistas i de högre registren i normal stadskörning, så det är ju inte så extremt stor grej.

Fast läser du längre upp i tråden och kollar länkarna så verkar det ju inte vara så farligt.
Står även om att skatten inte alls är dyr.
Det är sjukt vanligt med diesel, även på vintern och har aldrig sett någon som inte startar.

Dyr skatt, går ej att starta när det kallt och så vidare. Det låter som att du pratar om en gammal merca från 80-talet typ.

Postad 27 August 2016 - 17:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ca 1300 spänn betalar jag i skatt på min V70 diesel.
Min startade i minus 30 förra vintern.
Självklart med motorvärmare eller dieselvärmare innan.
Startar man utan det så startar en diesel sämre än bensinare i sträng kyla.

Alla bilar bör ju köras varm.
Gäller samma för bensinare.
Min har högre service pga partikelfilteret ska bytas vid 12k intervall.

Men billig skatt och drygt 30% lägre förbrukning än passat 1,8T bensin ja hade före gör inte ont.

Postad 27 August 2016 - 17:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag har kört diesel senaste 6-7 åren och har aldrig haft bekymmer med svårstartad bil på vintern.

Och vad gäller skatten känns det helt klart som att du fastnat i 90-talet.

Postad 27 August 2016 - 19:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Men billig skatt och drygt 30% lägre förbrukning än passat 1,8T bensin ja hade före gör inte ont.

2,0D?

Postad 27 August 2016 - 19:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
1,6D

Postad 28 August 2016 - 02:08

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Dieseln är dömd att dö ut!  

Idag finns det få fördelar med diesel enda jag kan komma på är vridmomentet.

Sen att tex Oslo förbjuder diesel bilar ser ju inte lovande ut för alla diesel älskare.

Så varför skulle jag köpa en diesel nästa gång jag byter bil?

Redigerat av Turtle, 28 August 2016 - 02:16.

Postad 28 August 2016 - 02:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Tja, för att dieselbilar har maxvarv runt -@1900-2300 varv?
För att moderna(ja, jag har har kört ett gäng) dieselbilar är effektiva runt effektkurvorvar som är kortare än vad Juasain Bolt har?

Jag kan tänka mig att köpa en dieselbil (inte en fusk-VW), men då är jag medveten om att motorn är skittrist, vars max-hk (och vrid) är runt 2100-2400 varv. Över eller under de varven finns absolut noll körglädje.

Om man är medveten om det, och kör inte endast kortare sträckor per år (här försvinner Volvo om man som jag "måste" hålla sig under koldioxid under 130 gr/km) så är diesel billigt, men partiklarna bilarna släpper ut är inte nödvändigtvis miljövänliga.
Ekonomin skiter sig också om du kör nästan bara stadstrafik.

Postad 28 August 2016 - 06:24

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Jag har kört diesel senaste 6-7 åren och har aldrig haft bekymmer med svårstartad bil på vintern.

Samma här, aldrig haft problem med svårstartad diesel de år jag ägt bilar med den typ av motor dvs senaste 6 åren.

Jag kommer köpa diesel tills det finns elbilar som fungerar bra som dragbil.

Postad 28 August 2016 - 07:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Tja, för att dieselbilar har maxvarv runt -@1900-2300 varv?
För att moderna(ja, jag har har kört ett gäng) dieselbilar är effektiva runt effektkurvorvar som är kortare än vad Juasain Bolt har?
Jag kan tänka mig att köpa en dieselbil (inte en fusk-VW), men då är jag medveten om att motorn är skittrist, vars max-hk (och vrid) är runt 2100-2400 varv. Över eller under de varven finns absolut noll körglädje.
Om man är medveten om det, och kör inte endast kortare sträckor per år (här försvinner Volvo om man som jag "måste" hålla sig under koldioxid under 130 gr/km) så är diesel billigt, men partiklarna bilarna släpper ut är inte nödvändigtvis miljövänliga.Ekonomin skiter sig också om du kör nästan bara stadstrafik.

Ja nog får du varva mer än så.
Men helt klart har ju diesel en annan karaktär.
Känns som att man plågar dem när man varvar över 3k motför en bensinare.
Men däremot är väl inte min pluttemotor nå tråkigare än min Yaris på 1 liter, bensin som måste plågas till varvstopp för att ens röra sig framåt :-D

Min V70 drar precis lika mycket som Toyotan blandad körning.
Och mindre ren landsväg.

Men rent ekonomiskt hade de bästa varit att fortsätta köra Volvo 240.

Postad 28 August 2016 - 10:50

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Dieseln är dömd att dö ut!
Idag finns det få fördelar med diesel enda jag kan komma på är vridmomentet.
Sen att tex Oslo förbjuder diesel bilar ser ju inte lovande ut för alla diesel älskare.
Så varför skulle jag köpa en diesel nästa gång jag byter bil?

+1!
Bor just i Oslo och tar konsekvenserna av dom signaler man får om framtiden. Har just sålt min dieselbil (Audi A4 Allroad), går över till elbil...

Postad 28 August 2016 - 11:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Skulle lätt köpa en elbil om de fanns vettiga begagnade till bra pris.
Iaf som andrabil som bara rullar max 5km som längst.
Men för att ersätta V70 skulle jag vilja ha en elbil som fixar iaf 20 mil året runt på en laddning.

Och bättre pris.
Tycker elbilar verkar va sjukt dyra i Sverige

Postad 28 August 2016 - 11:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Fast läser du längre upp i tråden och kollar länkarna så verkar det ju inte vara så farligt.
Står även om att skatten inte alls är dyr.
Det är sjukt vanligt med diesel, även på vintern och har aldrig sett någon som inte startar.

Dyr skatt, går ej att starta när det kallt och så vidare. Det låter som att du pratar om en gammal merca från 80-talet typ.

Som jag sa... miljödieslarna har helt okej skatt, men vill man ha en motor med lite mer hästar eller fyrhjulsdrivet så nog blir det hög skatt! Vet inte hur ni räknar?!

Ex. En ny Volvo XC70 D5 kostar 4127,- i årsskatt! Ja, visserligen billigare än en 90-tals Merca, men mer än dubbelt så mycket som min bensinare med fler hästar!

Ang kallstart och körning i kallt klimat så är diesel ofta, inte alltid, men väldigt ofta för trögflytande när det blir kallare än 30 minus som vi kan ha ett par veckor om året här uppe i norr. Framförallt miljödieseln brukar ha mycket problem.

När det kommer till att köra en diesel i kallt klimat så får du inte upp värme i motorn utan tillsattsvärmare vilket drar mer bränsle, så där tappar du direkt den låga bränsleförbrukningen!

Kör man mycket korta sträckor så säger bilen till när man behöver blåsa ur partickelfiltret... ja, men varför ska jag behöva åka ut och okynnesköra bara för att bilen inte klarar av att köra kortare sträckor?

Postad 28 August 2016 - 11:36

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Att Oslo förbjuder diesel är en sanning med modifikation ... Det gäller bara bilar som inte är Euro-6 anpassade vilket alla bilar är som säljs nya efter den 1 sept 2015 är ! Så inga problem med nya bilar alltså!

Redigerat av vinncent, 28 August 2016 - 11:36.

Postad 28 August 2016 - 11:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Har då funkat bra för mig utan tillsatsvärme.
Vist,det blir ingen bastu.
Men har alltid motorvärmare kopplad nån timma före om det är kallt.
Kör sällan mer än 5km,typ till å från jobbet.
Nångång lite längre..

Första året körde jag med tillsatsvärme å den drog lika mycket under 1 år som Yarisen med ungefär samma körmönster

Postad 28 August 2016 - 17:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vad ni är anti diesel, jag gjorde misstaget att provköra en f31 BMW 320d i veckan, jisses säger jag, jag blev störtkär på direkten.
Nackdelen är ju att en f31 är långt utanför budget så har börjat kika efter e91, fast risken kanske är att man blir besviken.

Har varit inställd på en Opel mokka med 1,6CDTI motorn, men den kändes inte alls lika aktuell efter jag provkörde bmw'n

Redigerat av Evil Homer, 28 August 2016 - 17:48.

Postad 28 August 2016 - 23:04

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Anti diesel vet jag inte men gillar man bilar så gillar man inte diesel!   ;)

Nej jag skojar bara! :)

Så trött på att alla tror att det är billigare att åka diesel fortfarande.

Redigerat av Turtle, 28 August 2016 - 23:04.

Postad 29 August 2016 - 07:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det är billigare för mig.
Ser jag på tankräkningarna varje månad och mindre skatt.
Men det beror ju lite på hur man räknar i övrigt.
Min 240 var MYCKET billigare totalt sett.
Gratis vid anskaffande.
Skattebefriad.
Ingen elektronik.
Ingen AC.
Inga elhissar.
Bakhjulsdrift.
Förgasare .
Spelade ingen som helst roll att den med samma körmönster som jag har nu drog 1,8 liter milen.

Postad 29 August 2016 - 17:50

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Jo men om man ska köpa ny bil och betala mellan 15-30K extra för diesel motorn det kan man åka många mil på.

Räknade på en Jeep Wrangler då kunde jag köra 3.6lit bensinare i 9år innan jag var uppe i samma summa.

Redigerat av Turtle, 29 August 2016 - 17:51.

Postad 29 August 2016 - 17:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Jo men om man ska köpa ny bil och betala mellan 15-30K extra för diesel motorn det kan man åka många mil på.

Räknade på en Jeep Wrangler då kunde jag köra 3.6lit bensinare i 9år innan jag var uppe i samma summa.

Tur att inte alla räknar på Jeep Wrangler...

Postad 29 August 2016 - 18:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Sant.
Köpa en ny bil verkar ju inte nån vidare ekonomisk affär på nått sätt egentligen.
Samma sak att välja automatlåda, fyrhjulsdrift osv och ändå jaga cl för att man tror man ska spara nånting med att välja diesel eller mindre motor

Redigerat av moparman, 29 August 2016 - 18:17.

Postad 29 August 2016 - 22:31

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Tur att inte alla räknar på Jeep Wrangler...

Nej du kan räkna på vilken bil du vill.

Kolla en V60 D4 mot en T4 eller en Peugeot 308 110hk Bensin mot en 100hk HDI.

Volvon skiljer 25K mellan motorerna och på Peugeot skiljer det hela 45K.

Postad 29 August 2016 - 23:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Nej du kan räkna på vilken bil du vill.

Kolla en V60 D4 mot en T4 eller en Peugeot 308 110hk Bensin mot en 100hk HDI.

Volvon skiljer 25K mellan motorerna och på Peugeot skiljer det hela 45K.

Varför ska jag kolla på dem? Hade lätt valt D5 istället för D4 och T4, alla dagar i veckan. Peugot skulle jag inte titta på ö.h.t.

Kikar däremot på en Focus ST med dieselmotor.

Postad 30 August 2016 - 06:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
För att folk lurar sig själva.
Se köper tex en bil med D5,automat,fyrhulsdrift för att dieselbilar drar lite.

Sant men hade de köpt en billigare bensin modell med manuell å framhjulsdrift hade de sparat 100k.
Blir många liter drivmedel

Postad 30 August 2016 - 07:07

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 3

För att folk lurar sig själva.
Se köper tex en bil med D5,automat,fyrhulsdrift för att dieselbilar drar lite.

Sant men hade de köpt en billigare bensin modell med manuell å framhjulsdrift hade de sparat 100k.
Blir många liter drivmedel

Fast det hade varit en usel dragbil i jämförelse. Om man nu inte drar en Icakasse efter bilen. Alla jagar inte förbrukningssiffror. De jag pratar med som tex köpt en D5 har aldrig haft "låg bränsleförbrukning" långt upp på listan. Du generaliserar rätt hårt i det du skriver.

Postad 30 August 2016 - 07:22

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 2

Kör mycket med hästsläp. Skulle aldrig överväga nåt annat än diesel, automat och fyrhjulsdrift. Varför skulle jag köpa en skitbil som inte passar mina behov för att spara 100k?

Har nu beställt en ny VW Tiguan, och den är billigare med diesel än med bensin i det utförande jag valt (GT). Så ta och stoppa upp er dieselfördomar där solen inte lyser. Och jo, det ÄR billigare att köra diesel. Bara du kör tillräckligt mycket  :)

Postad 30 August 2016 - 07:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo,kanske det.
Men många jagar cl men lägger lätt till tex extrautrustning för 50k eller väljer en dyrare dieselmotor utan att tänka på att besparingen på 30% på drivmedel tar låååååång tid att köra igen.

Sen finns det såklart olika behov.

Köpte min V70 3 år gammal och jag sparar över 1000 spänn/månad bara i drivmedel motför min bensinare.

För mig är det billigare men.

Jag gillar helt klart dieselmotorns karaktär mer än bensin.

Den får hänga med tills de finns elbilar som är vettiga att köpa

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.