LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 18 November 2016 - 19:51
backfeed
-
backfeed
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tror ni man kan packa upp och "montera" ihop en B6 65" ensam? Funderar på att lägga in en beställning Fanns det någon risk för böjda TV:s om man beställde från Netonnet eller hur var det?
Jag packade upp och monterade själv utan problem (den väger i princip ingenting, men lite otympligt att lyfta pga dimensionerna är det allt), men det hade varit smidigare om jag fått hjälp (vilket sambon förvisso erbjöd men jag vägrade på klassiskt töntigt manligt sätt ).
Jag köpte från Netonnet, den var inte böjd.
Redigerat av backfeed, 18 November 2016 - 19:55.
Postad 18 November 2016 - 20:00
backfeed
-
backfeed
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
En fråga förresten... går det att ta in bild+ljud från en hdmi-port (t.ex. 1:an) och skicka ljudet vidare ut genom annan hdmi-port (dvs 2:an, som är märkt med ARC)?
Grejen är att jag skulle vilja få ljudet från tv:n in i förstärkaren via hdmi (men om det är omöjligt så får jag nöja mig med optiskt eller köpa ny förstärkare som klarar hdmi 2.0 och hdcp 2.2).
Postad 18 November 2016 - 21:46
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Optic är bättre än hdmi, om det var vad su skulle vilja fräga...
Postad 18 November 2016 - 22:17
backfeed
-
backfeed
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Optic är bättre än hdmi, om det var vad su skulle vilja fräga...
Hdmi har mycket högre bandbredd för ljud än s/pdif (optisk eller koaxial), så det kan omöjligen stämma. 
Postad 18 November 2016 - 22:21
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Det ser ut att Amazon Prime har minder judder. Igår började att tittat på Netflix och utan TruMotion på blir jag illamående. Så TruMotion är på nu. Skall över till Prime efter en månad igen 
Illamående är ett bra sätt att beskriva det hela haha
Exakt vilken inställning har du gjort med TruMotion...?
Postad 18 November 2016 - 22:45
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Jag packade upp och monterade själv utan problem (den väger i princip ingenting, men lite otympligt att lyfta pga dimensionerna är det allt), men det hade varit smidigare om jag fått hjälp (vilket sambon förvisso erbjöd men jag vägrade på klassiskt töntigt manligt sätt ).
Jag köpte från Netonnet, den var inte böjd.
Bra att det gick utan problem! Jag tog hjälp med uppackning och installation av min lilla 55" av den enkla anledning att den kändes bräcklig. Ville inte riskera spräcka/böja den om jag gjort allt själv.
Lämna gärna din bildmässiga feedback här sen!
Postad 19 November 2016 - 08:01
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Illamående är ett bra sätt att beskriva det hela haha
Exakt vilken inställning har du gjort med TruMotion...?
3+7
Postad 19 November 2016 - 09:54
Unregistered94f9f4c4
-
Unregistered94f9f4c4
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hallå,
Står u valet och kvalet! Sugen på denna, funderar på hur Oleden är med fönster? Har fönster bakom soffa och till höger! Har rullgardiner! Men frågan är, kastar jag pengar i sjön pga. Ljus och reflektioner?
/D
Postad 19 November 2016 - 09:56
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Vad märker du av för nackdelar med den kombinationen, eller tycker du allt flyter på bra?
Har du sett av några skillnader mellan mjukvara 04.30.08 och 04.30.50?
Jag höjde nyss De-judder till 4 och ryckigheten minimeras, men tyvärr introduceras ju SOE istället. Dock inte så farligt. Förstår inte riktigt vad LG har gjort ärligt talat då 04.30.08 gjorde att man kunde använda sparsam De-judder utan att se nån ryckighet.
Postad 19 November 2016 - 10:04
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Hallå,
Står u valet och kvalet! Sugen på denna, funderar på hur Oleden är med fönster? Har fönster bakom soffa och till höger! Har rullgardiner! Men frågan är, kastar jag pengar i sjön pga. Ljus och reflektioner?
/D
Fönster mitt emot en TV-skärm är dess värsta fiende brukar jag säga. Hade själv det innan jag möblerade om.
Nu har jag inget direkt ljus mot bilden alls och knappt några reflektioner. I övrigt klarar sig B6 bra i mitt i förhållandevis ljusa vardagsrum. Den kan göras ljusstark så det är inga problem där, men du får kanske inte en 'korrekt' eller särskilt vilsam bild för ögonen med hög ljusstyrka. Det är individuellt vad du tycker. Det är dock först när rummet mörknar som du verkligen upplever vad en sån här fin OLED-panel har att erbjuda! Att njuta film nattetid är en fröjd som aldrig förr! Nja... bortsett från de rörelsehanteringsproblem jag konstant tjatar om förstås hehe
Redigerat av RickyDeg, 19 November 2016 - 10:04.
Postad 19 November 2016 - 10:18
Unregistered94f9f4c4
-
Unregistered94f9f4c4
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Fönster mitt emot en TV-skärm är dess värsta fiende brukar jag säga. Hade själv det innan jag möblerade om.
Nu har jag inget direkt ljus mot bilden alls och knappt några reflektioner. I övrigt klarar sig B6 bra i mitt i förhållandevis ljusa vardagsrum. Den kan göras ljusstark så det är inga problem där, men du får kanske inte en 'korrekt' eller särskilt vilsam bild för ögonen med hög ljusstyrka. Det är individuellt vad du tycker. Det är dock först när rummet mörknar som du verkligen upplever vad en sån här fin OLED-panel har att erbjuda! Att njuta film nattetid är en fröjd som aldrig förr! Nja... bortsett från de rörelsehanteringsproblem jag konstant tjatar om förstås hehe
Oki, ja! Klart man kan köpa och sen hårdtesta och eventuellt byta! Svårt val, vilka I landsproblem!!
/D
Postad 19 November 2016 - 10:56
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Nja... bortsett från de rörelsehanteringsproblem jag konstant tjatar om förstås hehe
Fattar inte att det ska vara så svårt att få till rörelsehanteringen? Det kan ju knappast hänga ihop med oled som teknik utan måste handla om dålig mjukvara, eller? Hur är det förresten på de dyrare apparaterna, E6 tex? Är det problem där också?
Postad 19 November 2016 - 11:07
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Fattar inte att det ska vara så svårt att få till rörelsehanteringen? Det kan ju knappast hänga ihop med oled som teknik utan måste handla om dålig mjukvara, eller? Hur är det förresten på de dyrare apparaterna, E6 tex? Är det problem där också?
Vet inte, men de kör ju inte samma chipset i de dyrare apparaterna. Realtek (RTD2999) i B6V och LGs eget (LG1312) i de dyrare. Det påtalas bl.a att det är orsaken till den högre input laggen på B6V.
Postad 19 November 2016 - 11:37
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Vad märker du av för nackdelar med den kombinationen, eller tycker du allt flyter på bra?
Har du sett av några skillnader mellan mjukvara 04.30.08 och 04.30.50?
Jag höjde nyss De-judder till 4 och ryckigheten minimeras, men tyvärr introduceras ju SOE istället. Dock inte så farligt. Förstår inte riktigt vad LG har gjort ärligt talat då 04.30.08 gjorde att man kunde använda sparsam De-judder utan att se nån ryckighet.
När det gäller Netflix ser jag inga skillnad men 08 och 50. Jag tycker under dem två månader som jag har varit borta från Netflix inget har ändrats dvs samma judder som innan. Men det märktes direkt när jag började med Netflix igen.
Men som jag sa innan ser jag inga judder i Amazon Prime med TrueMotion av. Med TrueMotion på blir för mjuk rörelse
Postad 19 November 2016 - 11:55
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Jag fattar inte det heller ärligt talat. Som 'tur' är störs inte alla av det.
Jag har sett liknande problematik med plasma och LCD från LG så det har förmodligen inte med OLED-tekniken i sig att göra. Deras TruMotion mjukvara är troligen inte flexibel och kapabel nog att hantera olika sorters material med bra flyt utan artefakter. Jag hade aldrig sådana här problem med min f.d. Samsung. Har talat med några som äger E6 och de upplever samma sak med rörelsehanteringen. Ja, det är ett annat mer avancerat chip i E6 mestadels pga ljudlimpan då annan processorkraft krävs (åtminstone enligt LG själva). Men det är tydligen också skillnad på input lag.
Postad 19 November 2016 - 12:17
PaulDenton
-
PaulDenton
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har jag förstått det rätt om judder är typ som försvunna bildrutor? Typ att om en människa börjar röra läpparna så skippas de första bildrutorna så att läpparna går från att vara helt stilla till att vara i rörelse, på ett onaturligt sätt?
Finns det något bra klipp för hur judder ser ut? Jag kommer ihåg att många recensioner tog upp problem med judder med den första riktigt "billiga" oled tvn, lg ec930v, men jag såg det aldrig i praktiken. Tror inte jag sett det på min 910V heller. Kan det ha att göra med firmware, att det är olika programvara som används på olika modeller eller är det att 4K Oleds med HDR processar bilden på ett mer advancerat sätt vilket skapar fördröjning?
Är sugen på en B6 men vet att om jag skulle se hack i flytet ofta så skulle jag störa mig på det. Har alltid kört trumotion helt avstängt på min 910V förresten, det har funkat bra. Är det en bra inställning att köra även på B6?
Postad 19 November 2016 - 13:32
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Hängde precis upp min på väggen och upptäckte att jag har 5st fläckar straxt till höger om mitten av skärmen, trodde först det var utsmetade fingeravtryck, men det verkar som om de ligger under glaset.
Nån som har varit med om något liknande?
EDIT ett försök till bild:

Bortse från den svarta blämman det är något annt, lite svårt att ta kort på något så mörkt....
Tycker nästan det ser ut som om det har blivit någon miss i antireflexbehandlingen....
Redigerat av Nebudchanezzer, 19 November 2016 - 13:48.
Postad 19 November 2016 - 17:42
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
http://www.avsforum....rice-ever-sale/
Black Friday week is here (aka the week we also have Thanksgiving), and as usual there are already great bargains to be had, well ahead of the traditional start of the shopping season. One of the more tempting price cuts this week comes from LG. Officially, the sale on its B6 OLEDs starts Sunday, November 20 and runs until Monday, November 28. During this time, the price of a 55″ LG B6 OLED TV will officially be cut to $1,800 and the price of a 65″ LG B6 OLED TV will drop to $2800. Notably, those prices are available on Amazon as of now and represent a $200 discount off the current street price of these two models.
Redigerat av spuj, 19 November 2016 - 17:44.
Postad 19 November 2016 - 19:35
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Har jag förstått det rätt om judder är typ som försvunna bildrutor? Typ att om en människa börjar röra läpparna så skippas de första bildrutorna så att läpparna går från att vara helt stilla till att vara i rörelse, på ett onaturligt sätt?
Finns det något bra klipp för hur judder ser ut? Jag kommer ihåg att många recensioner tog upp problem med judder med den första riktigt "billiga" oled tvn, lg ec930v, men jag såg det aldrig i praktiken. Tror inte jag sett det på min 910V heller. Kan det ha att göra med firmware, att det är olika programvara som används på olika modeller eller är det att 4K Oleds med HDR processar bilden på ett mer advancerat sätt vilket skapar fördröjning?
Är sugen på en B6 men vet att om jag skulle se hack i flytet ofta så skulle jag störa mig på det. Har alltid kört trumotion helt avstängt på min 910V förresten, det har funkat bra. Är det en bra inställning att köra även på B6?
Jag tycker mer judder är som skakig bild vid panoreringar och rörelser eller hoppiga linjer.
Postad 19 November 2016 - 19:47
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Judder är när 24p visas i 60hz, inget annat.
http://www.hemmabiot...der-vad-ar-det/
Postad 19 November 2016 - 19:58
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Judder är när 24p visas i 60hz, inget annat.
http://www.hemmabiot...der-vad-ar-det/
Hmm läste inlägget men fattade inte riktigt. Men kan slippa judder med rätta inställningar? Var kan man hitta det då? Hur får jag tv:n att visa i 24p om filmen är 24p tex. Trodde sånt sköts automatiskt nu för tiden. :/
Postad 19 November 2016 - 20:30
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jag tippar på 27990kr här då 
Postad 19 November 2016 - 20:47
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Hmm läste inlägget men fattade inte riktigt. Men kan slippa judder med rätta inställningar? Var kan man hitta det då? Hur får jag tv:n att visa i 24p om filmen är 24p tex. Trodde sånt sköts automatiskt nu för tiden.
De flesta apparater idag inklusive LGs oled-modeller spelar 24p så det är inget problem.
Stäng bara av interpoleringen (trumotion) som LG inte fixar speciellt bra så har du så bra bild som materialet tillåter.
Postad 19 November 2016 - 20:59
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Kom igen, hemmabiotidningen har inte rätten att exakt definera vad ordet "judder" betyder i sammanhanget av en TV och dess hantering av 23,976/24,000 hz. Just ordet judder känns rätt brett. Jag tar mig rätten att även använda det när en tv försöker göra rätt med blu-ray men endå misslyckas av någon j*vla anledning (dålig mjukvara, firmware hårdvara, what ever). Jag tror inte svenska akademin skulle ha några problem med min hållning.
Snälla, försök inte påpeka denna meningslöshet igen.
Postad 19 November 2016 - 21:14
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Vet ej om det har att göra med "försvunna bildrutor" men eftersom TruMotion försöker lägga till bildrutor som inte finns så kan man väl säga att det är så, mer eller mindre. Rätta mig någon om jag har fel. Interpolering tror jag det kallas.
Ryckiga rörelser vid dialog-scener är ganska frekvent med de flesta TruMotion User inställningar jag testat (med undantag för mjukvara 04.30.08). Fenomenet du beskriver är det jag personligen upplever mest irriterande med denna funktion. Och ja - det ser onaturligt ut till den nivå att jag omöjligt kan missa det, speciellt då allt annat ser så bra ut. Fördelen är att man kan minimera judder (fladdrande konturer) med hjälp utav TruMotion De-judder men man introducerar istället denna typ av artefakter och/eller SOE. Pest eller kolera. Å andra sidan är detta inget som förtar från andra fina aspekter, men nog så trist ändå om man är känslig.
Postad 19 November 2016 - 21:39
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1055 inlägg
Ett tips om ryck är hz på källan. Har en AppleTV och vissa appar/program funkar bäst på 50hz och några på 60hz.
Kanske är tillämpligt på andra källor också?
Postad 19 November 2016 - 21:43
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Första gången jag stötte på begreppet "judder" var för 18 år sedan när jag började bli intresserad av att importera amerikanska DVD:er. Judder är namnet på fenomenet med den ryckighet som 60 Hz-länder alltid har tampats med, långt innan DVD:n kom. En ryckighet som kommer av att källan i 24 bilder i sekunden måste återges av en frekvens av 60 Hz. Så i TV-sammanhang är judder synonymt med 24fps->60Hz. Det har det varit så länge som TV funnits.
Att då tro (och dessutom bli förbannad över) att liten svensk tidning hittat på begreppet är väl, tja, rätt så gulligt. 
Kanske bästa läsningen:
http://www.rtings.co...ests/motion/24p
Postad 19 November 2016 - 21:43
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Vet ej om det har att göra med "försvunna bildrutor" men eftersom TruMotion försöker lägga till bildrutor som inte finns så kan man väl säga att det är så, mer eller mindre. Rätta mig någon om jag har fel. Interpolering tror jag det kallas.
Ryckiga rörelser vid dialog-scener är ganska frekvent med de flesta TruMotion User inställningar jag testat (med undantag för mjukvara 04.30.08). Fenomenet du beskriver är det jag personligen upplever mest irriterande med denna funktion. Och ja - det ser onaturligt ut till den nivå att jag omöjligt kan missa det, speciellt då allt annat ser så bra ut. Fördelen är att man kan minimera judder (fladdrande konturer) med hjälp utav TruMotion De-judder men man introducerar istället denna typ av artefakter och/eller SOE. Pest eller kolera. Å andra sidan är detta inget som förtar från andra fina aspekter, men nog så trist ändå om man är känslig.
Upplever du judder, ryckighet, eller vad vi nu ska kalla det, på alla typer av källmaterial, RickyDeg? Eller är det olika beroende på vad teven matas med?
Postad 19 November 2016 - 22:22
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Thomas skriver ju ganska klart att det utöver det självklara exemplet oxå finns variationer på problematiken. Taget ur den länkade artikeln ovan:
I praktiken varierar det enormt mycket. Internt arbetar teven med någon annan frekvens och det är inte alls säkert att det system som driver bildpanelen går jämnt upp med frekvensen på källmaterialet. Detta kan vara en orsak till att det så ofta misslyckas på teveapparater. En annan är att tillverkaren räknar med att teven ska köras med rörelsekompensation, interpolering av bildrutor, ”amatörkamera-effekten” och att man därför struntar i eller inte begriper att många vill se filmen i sin ursprungsform.
Slutcitat
(Sorry hittar inte quotes på paddan)
Det finns massor med komplikationer och saker som kan gå fel i rörelsehanteringen men den största anledningen till att vi i slutändan får ryckig onaturlig bild utöver den inbyggda begränsningen i inspelningshastigheten är att tillverkarna lägger mer energi och pengar på att hitta på material som aldrig funnits än vad de spenderar på att visa signalen på ett korrekt sätt utan extra tillsatser. En prioritering helt enkelt.
Varför gör man så kan man ju då undra?
Jo helt enkelt för att det säljer mer tv-apparater. Sen kan vi entusiaster tycka vad vi vill om det men det är ett faktum att siffror, specar och interpolering säljer.
Jag önskar att vi kunde göra folk mer medvetna och ändra på detta men tvivlar på att det kommer hända i praktiken.
Ny snabbare, bättre och smartare inspelningsteknik kommer så småningom om lösa problemet till oss men en konservativ och komplicerad branch kommer ta sin tid på sig.
Bättre bild och häftigare upplevelse åt alla!
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 19 November 2016 - 22:53
Pachole
-
Pachole
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag har inga problem med den på min E6 dock inte så känslig så säger kanske inte så mkt...
Postad 20 November 2016 - 04:28
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Upplever du judder, ryckighet, eller vad vi nu ska kalla det, på alla typer av källmaterial, RickyDeg? Eller är det olika beroende på vad teven matas med?
Eftersom jag har TruMotion (User) aktiverat för alla källor och allt material kan jag ibland se fenomenet uppstå på i princip allt, ja (Blu-ray, DVD, parabol, Netflix, YouTube etc). Skulle gärna köra utan helt och hållet, men då uppstår andra problem istället.
Artefakterna jag beskrev tidigare är vissa ryckiga rörelser som kan uppstå pga TruMotion och vad De-judder funktionen gör med bilden. Främst handlar det om dialog-scener där det är relativt lite som händer i bilden i övrigt - TruMotion får problem att återge ansiktsrörelser; när folk pratar rycker ansikte och mun till på ett onaturligt sätt. Händer det mycket i bilden är det normalt sett inga bekymmer konstigt nog (!) utan det är stillsammare scener som brukar vara problematiska. Höjer man upp De-judder försvinner det men då introduceras ju SOE istället. Stänger man av TruMotion helt fladdrar konturer ganska ordentligt, speciellt vid panoreringar.
Självfallet är det så att det förekommer svåra utmaningar i ursprungskällan pga inspelningsteknik och dylikt, men tycker ändå det är synd att LG inte lyckats bättre på att behandla detta för de tittare som störs av det. Eller rättare sagt; LG var på god väg att göra det med mjukvara 04.30.08 men sabbade allt igen med mjukvara 04.30.50 i min erfarenhet. Jättetrist att man inte kan återvända till en tidigare mjukvara, men så är det.
Postad 20 November 2016 - 08:47
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Eftersom jag har TruMotion (User) aktiverat för alla källor och allt material kan jag ibland se fenomenet uppstå på i princip allt, ja (Blu-ray, DVD, parabol, Netflix, YouTube etc). Skulle gärna köra utan helt och hållet, men då uppstår andra problem istället.
Artefakterna jag beskrev tidigare är vissa ryckiga rörelser som kan uppstå pga TruMotion och vad De-judder funktionen gör med bilden. Främst handlar det om dialog-scener där det är relativt lite som händer i bilden i övrigt - TruMotion får problem att återge ansiktsrörelser; när folk pratar rycker ansikte och mun till på ett onaturligt sätt. Händer det mycket i bilden är det normalt sett inga bekymmer konstigt nog (!) utan det är stillsammare scener som brukar vara problematiska. Höjer man upp De-judder försvinner det men då introduceras ju SOE istället. Stänger man av TruMotion helt fladdrar konturer ganska ordentligt, speciellt vid panoreringar.
Självfallet är det så att det förekommer svåra utmaningar i ursprungskällan pga inspelningsteknik och dylikt, men tycker ändå det är synd att LG inte lyckats bättre på att behandla detta för de tittare som störs av det. Eller rättare sagt; LG var på god väg att göra det med mjukvara 04.30.08 men sabbade allt igen med mjukvara 04.30.50 i min erfarenhet. Jättetrist att man inte kan återvända till en tidigare mjukvara, men så är det.
Tack för info. Det här den här kritiken mot LG:s OLED-burkar som gör att jag är lite osäker på att slå till redan i år. Kanske känns det tryggare att vänta till 7-serien dyker upp framåt våren? Å andra sidan; om de har fått till rörelsehanteringen i en tidigare firmware så vore det väl sjutton om de inte kunde få till det i en kommande?
Har en KURO-plasma (LX-5090) idag och valde den mycket beroende på den naturliga bilden. Gillar inte alls LCD. PÅ Kuron känns det som att filmer och annat flyter på riktigt fint. Är känslig för det där med artefaktier, ryckighet och dylikt och känner att det kan ta förta upplevelsen väldigt mycket.
Postad 20 November 2016 - 11:28
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1651 inlägg
Jag är också lite sugen på denna tvn (65 tummaren) men blir orolig när jag läser om rörelsehanteringsproblem. Jag ser mig själv som ganska känslig för sådant och ser när något inte stämmer. Hur stort är det här problemet? Jag kommer använda tvn mest med PS4 Pro, tvsändingar och lite film när jag inte orkar köra igång projen.
Postad 20 November 2016 - 12:14
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Första gången jag stötte på begreppet "judder" var för 18 år sedan när jag började bli intresserad av att importera amerikanska DVD:er. Judder är namnet på fenomenet med den ryckighet som 60 Hz-länder alltid har tampats med, långt innan DVD:n kom. En ryckighet som kommer av att källan i 24 bilder i sekunden måste återges av en frekvens av 60 Hz. Så i TV-sammanhang är judder synonymt med 24fps->60Hz. Det har det varit så länge som TV funnits.
Att då tro (och dessutom bli förbannad över) att liten svensk tidning hittat på begreppet är väl, tja, rätt så gulligt. 
Kanske bästa läsningen:
http://www.rtings.co...ests/motion/24p
Jag är inte sur på hemmabiotidningen. Jag är däremot trött på att denna diskussion ständigt dyker upp i tv trådar som handlar om dålig hantering av 23,976Hz/24,000Hz. Det är självklart att en tv som tar en 24p signal och applicerar 2:3 pulldown kommer att inducera "telecine judder". Man behöver inte orda mer om det och faktiskt undrar jag om inte en klar majoritet av dagens TV apparater INTE gör detta när de blir matade med en 24p signal källa, typ blu-ray. Kanske det var så 2007, men inte 2016. Idag gör de flesta TV apparater ett ärligt försök att göra rätt. Notera att jag skriver "flesta".
Det blir därför, enligt mig, fördummande att komma dragande med detta telecine judder snack så fort det blir diskussion om dålig 24p hantering. Det är mycket mer intressant att höra förklaringen varför det blir judder (som jag nu tar rätten att kalla det) trots att tillverkaren försöker göra rätt. Vad beror det på? Dålig mjukvara? hårdvara? Vad fan säger tillverkarnas egna ingenjörer om detta? Varför är tex Sony kända för att ha bra 24p hantering, vad gör de annorlunda? Kan man fånga fenomenet av dålig 24p hantering i ett Youtube klipp? Hade för mig varit oerhört intressant om man tog en tv som alla är överens har bra 24p hantering, typ en high-end panasonic eller Pioneer Kuro, och sedan LGs B6 OLED. Koppla in en källa via dual output HDMI från typ en Oppo blu-ray, tillsammans med en blu-ray som vi vet är mastrad korrekt. Ställ in båda tv apparater optimalt sida-vid-sida och börja filma i 23,976Hz. Går det att se hur B6:an ibland juddrar till?
Sådana frågor tycker jag är mycket mer intressant än publicerade informationsbubblor att telecine judder existerar och att det var jävligt viktigt att känna till 2004 när man tittade på NTSC DVD. Vad fan har hänt med alla test tidningar? Varför kan ni inte bjuda på riktigt intressanta reportage? Nä, antar att det är lättare att racka ner på "gulliga" användare här på minhembio och fortsätta leverera enkla default svar i hemmabiotidningen.
Postad 20 November 2016 - 12:19
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Tack för info. Det här den här kritiken mot LG:s OLED-burkar som gör att jag är lite osäker på att slå till redan i år. Kanske känns det tryggare att vänta till 7-serien dyker upp framåt våren? Å andra sidan; om de har fått till rörelsehanteringen i en tidigare firmware så vore det väl sjutton om de inte kunde få till det i en kommande?
Har en KURO-plasma (LX-5090) idag och valde den mycket beroende på den naturliga bilden. Gillar inte alls LCD. PÅ Kuron känns det som att filmer och annat flyter på riktigt fint. Är känslig för det där med artefaktier, ryckighet och dylikt och känner att det kan ta förta upplevelsen väldigt mycket.
Jag är också lite sugen på denna tvn (65 tummaren) men blir orolig när jag läser om rörelsehanteringsproblem. Jag ser mig själv som ganska känslig för sådant och ser när något inte stämmer. Hur stort är det här problemet? Jag kommer använda tvn mest med PS4 Pro, tvsändingar och lite film när jag inte orkar köra igång projen.
Förstår precis vad ni menar.
Det är dock viktigt att påpeka att alla ändå inte är lika känsliga/petiga när det gäller detta, och många säger sig inte se något störande på sina paneler överhuvudtaget. Tror inte denna aspekt har med panel-lotteri att göra utan individen framför skärmen. Finns säkert dem som inte vill vara helt ärliga om ev negativa saker å andra sidan. Mitt tips är att ge dessa paneler en chans, via öppet köp. Dessa OLED är ju makalöst bra på så många plan!
Rörelsehanteringen må vara problematisk för vissa av oss (inklusive en del recensenter), men inte alla, och det råder delade meningar om hur pass bra/dåliga LG är på denna detalj. Min personliga åsikt är övertydlig men jag hoppas de fortsätter utveckla TruMotion och generella rörelsehanteringen. De har ju släppt uppdateringar för detta vid ett par tillfällen bara i år.
Redigerat av RickyDeg, 20 November 2016 - 12:38.
Postad 20 November 2016 - 12:29
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Hade för mig varit oerhört intressant om man tog en tv som alla är överens har bra 24p hantering, typ en high-end panasonic eller Pioneer Kuro, och sedan LGs B6 OLED. Koppla in en källa via dual output HDMI från typ en Oppo blu-ray, tillsammans med en blu-ray som vi vet är mastrad korrekt. Ställ in båda tv apparater optimalt sida-vid-sida och börja filma i 23,976Hz. Går det att se hur B6:an ibland juddrar till?
Detta är en test jag skulle vilja se utförd, for sure! 
Har för mig HDTVtest.co.uk i somras gjorde nåt liknande med en LG OLED och några nysläppta konkurrenters modeller och konstaterade att de såg mer judder hos LG. Nu hittar jag inte länken naturligtvis...
Postad 20 November 2016 - 12:43
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag funderar också på denna tv nu när black friday närmar sig.
Precis som nu nämnt så är det olika från person till person hur känslig man är med detta gällande rörelsekänsligheten.
Jag kommer också att använda ett PS4 pro som film visare och även till spelande.
Är det någon som testat att spela spel på denna OLED tv?
För där borde man väl också märka av detta med rörelse känsligheten?
Hur blir det om man kör all teknisk utrustning via en receiver som stödjer alla tänkbara format?
Postad 20 November 2016 - 18:12
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
MediaMarkt börjar "Das Black Friday" rean redan nu på 55", gäller att vara först ut 
http://www.mediamark...rt-1286595.html
Redigerat av mcmike, 20 November 2016 - 18:13.
Postad 20 November 2016 - 18:19
Unregistereddf4d6b3c
-
Unregistereddf4d6b3c
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
MediaMarkt säljer LG OLED55B6V för 17990 kr.
Postad 20 November 2016 - 18:24
NisseT1
-
NisseT1
-
Användare
-
-
209 inlägg
Vill ha motsvarande sänkning på 65"
Vill ju ha nu!
Postad 20 November 2016 - 18:30
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Vill ha motsvarande sänkning på 65"
Vill ju ha nu!
Jo då blir det svårt att hålla korvfingrarna borta.
Postad 20 November 2016 - 18:31
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Fattar ingenting?
Varför sänker de på söndagen veckan innan black friday?
Är de rädda att någon annan är billigare på fredag?
Men strunt i vilket. Jag kommer iallafall att avvakta och se vad som händer?
Hade det inte varit för de negativa recensionerna från er här om rörelse känsligheten ( eller vad det nu heter ), hade jag nog slagit till direkt.
Postad 20 November 2016 - 18:45
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Vet inte, fick från amazon.de tidigare idag att "Cyber 'Monday' WEEK" börjar i morrn... De verkar galna i år...
Postad 20 November 2016 - 19:16
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Vet inte, fick från amazon.de tidigare idag att "Cyber 'Monday' WEEK" börjar i morrn... De verkar galna i år...
Cyber monday är ju alltid efter black friday.
Men jag avvaktar lite och ser hur övriga elektronik kedjor ställer sig på fredag.
Har fortfarande inte bestämt mig vilken TV jag skall ha.
Ligger 4 st under bevakning på prisjakt, en av dessa är LG B6.
Postad 20 November 2016 - 19:20
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
17990 verkar vara ett ruggigt bra pris! Frågan är om någon annan kedja kommer bräcka det på fredag? Tveksamt...
Postad 20 November 2016 - 19:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Hade det inte varit för de negativa recensionerna från er här om rörelse känsligheten ( eller vad det nu heter ), hade jag nog slagit till direkt. 
Glöm inte att mycket av den diskussionen handlar om interpolering. Jag avskyr det, men det finns de som gillar att allting konverteras till 60fps. När det finns för lite rörelseinformation för att trolla fram nya bildrutor, så räknar Truemotion ibland fel vilket gör att bilden tillfälligt går ner i 30fps (eller 25fps beroende på insignal).
Problemet löser man genom att helt enkelt stänga av allt som har med Truemotion* att göra. Då visas 25, 30, 50 och 60Hz-material helt korrekt**.
24Hz material däremot, kan (eller kunde iaf med äldre firmware) orsaka judder, och judder är det som Ringblixt mfl beskrev, inget annat.
Det ska inte förväxlas med att bilden hackar, för det gör den "alltid" om 24p visas korrekt. Det ska dock hacka med en jämn hastighet.
* Till spel är Truemotion alltid totalt kass eftersom det ökar input lag och ger stora bildfel.
** Om man kör ett spel i 60fps och frameraten sjunker så kan naturligtvis inte TVn fixa det 
Redigerat av Ageve, 20 November 2016 - 19:43.
Postad 20 November 2016 - 19:36
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Glöm inte att mycket av den diskussionen handlar om interpolering. Jag avskyr det, men det finns de som gillar att allting konverteras till 60fps. När det finns för lite rörelseinformation för att trolla fram nya bildrutor, så räknar Truemotion ibland fel vilket gör att bilden tillfälligt går ner i 30fps (eller 25fps på 50Hz material).
Problemet löser man genom att helt enkelt stänga av allt som har med Truemotion* att göra. Då visas 30, 50 och 60Hz-material helt korrekt**.
24Hz material däremot, kan (eller kunde iaf med äldre firmware) orsaka judder, och judder är det som Ringblixt mfl beskrev, inget annat.
Det ska inte förväxlas med att bilden hackar, för det gör den "alltid" om 24p visas korrekt. Det ska dock hacka med en jämn hastighet.
* Till spel är Truemotion alltid totalt kass eftersom det ökar input lag och ger stora bildfel.
** Om man kör ett spel i 60fps och frameraten sjunker så kan naturligtvis inte TVn fixa det.
Ok. Tack för ditt tips.
Och hur pass insatt eller hur bra syn skall man ha för att se detta?
Eller är det på ett specifikt avstånd det märks tydligast?
Är det när man typ spelar spel eller är det vid alla typer av signal som man märker det?
jag är bara en lekman på detta så jag undrar om jag överhuvudtaget kommer märka det.
Så just därför känns det lite som att jag kan köpa en billigare 55" LCD. O andra sidan lägger jag hellre till 10 000:- och har en TV av senaste teknik.
Sedan läste jag att någon kommenterat att livslängden är kortare på en OLED. Stämmer detta eller är det skit snack?
Är ju inte så att man vill köpa grisen i säcken för att några veckor efter ångra sitt köp.
Eller så köper man en billigare LCD nu och när den gjort sitt lär ju OLED vara billigare.
O andra sidan har det säkert kommit en ny teknik då som man vill ha.
Är väl därför man velar fram och tillbaka. Tvn är ju igång varje dag här hemma. Alltid någon barnkanal eller annat program som ljuder i bakgrunden.
Postad 20 November 2016 - 19:43
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Happ då blir det att åka till mediamarkt imorgon då Hade tänkt en 65tum men 17990 för 55an är för bra för att inte slå till. Då fick jag plötsligt massa pengar över att köpa annat för 
Någon som läst eller hört något om speciella batchar man ska satsa på? Eller är alla likvärdiga?
Postad 20 November 2016 - 19:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Är det när man typ spelar spel eller är det vid alla typer av signal som man märker det?
Nej, du kommer inte att få judder i spel. Det kan som sagt bara hända med 24Hz material dvs film på Blu-ray eller Netflix osv.
Redigerat av Ageve, 20 November 2016 - 19:51.
Postad 20 November 2016 - 21:01
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Happ då blir det att åka till mediamarkt imorgon då Hade tänkt en 65tum men 17990 för 55an är för bra för att inte slå till. Då fick jag plötsligt massa pengar över att köpa annat för 
Någon som läst eller hört något om speciella batchar man ska satsa på? Eller är alla likvärdiga?
Ja, nu blev det intressant
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|