Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2012 - 15:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tycker själv för det mesta att en skvätt vatten passar sig bra i whisky över 50%, även i alligatorn för min del :)

Såg att SwedishBadger hade plockat upp Octomore och en supernova tidigare i tråden, vart kan man få tag i dessa? Gillar att slicka på tjäriga båtar så är lite sugen på dessa!

Sitter just nu och suger på en Yamazaki 12'a som jag kan rekommendera starkt. Kan inte påminna mig om att jag läst särskilt mycket om japans whisky här i tråden, men för min del är det antingen japanskt eller rökigt från islay som gäller.

Yamazaki 12 är jättegod. Får du någon gång tag på den artonåriga till överkomligt pris så klipp till. En av de bästa man kan dricka i mitt tycke, Härligt oljig och med den där typiskt japanska fruktigheten. Inte alldeles olik Hanyu i karaktären, och den går ju inte att lösa.
En superjapan som finns på bolaget är Nicka black. Precis så bra som Jim Murray säger, 95 poäng är ingen överdrift. Ett mycket överkomligt alternativ till denna är annars faktiskt Redbreast 12! Det är ju inte ens en singelmalt, och kostar 400 spänn.
Det där med vatten är såklart en smaksak. För egen del vattnar jag nästan aldrig. Har en MiltonDuff på 62% som jag mycket försiktigt vattnar i omgångar till det precis är behagligt att stoppa näsan i glaset, då är den perfekt.

Octomore går alltid åt som smör i solsken. Kolla med bolaget om det går att beställa. Denna tappningen är genuint bra, långt ifrån bara en sensation av rök och styrka. Den är helt enkelt fantastiskt god.

Min favorit är faktiskt fortfarande, efter alla år och whiskys som passerat, Uigeadail. Vill jag har något mildare blir det oftast just Redbreast eller Ballantines 17. Vill jag har sherrylagrat håller jag Glenfarclas 15 högst.

Redigerat av laddie15, 10 February 2012 - 15:25.

Postad 11 February 2012 - 14:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Senaste köpet. Har ingen aning om vem denna fristående buteljerare är, men tämligen säker på att innehållet är samma som Flora och Fauna 12.
Fantastiskt god i alla fall. Tveksamt kanske om den den är värd sina 700 spänn med tanke på att Flora & Fauna kostade 300 mindre. Men resan är ju som bekant lika intressant som målet....

Bilden blev visst lite på sniskan, hade kanske tömt halva flaskan när jag fotade :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av laddie15, 11 February 2012 - 14:11.

Postad 11 February 2012 - 17:57

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Senaste köpet. Har ingen aning om vem denna fristående buteljerare är, men tämligen säker på att innehållet är samma som Flora och Fauna 12.
Fantastiskt god i alla fall. Tveksamt kanske om den den är värd sina 700 spänn med tanke på att Flora & Fauna kostade 300 mindre. Men resan är ju som bekant lika intressant som målet....

Bilden blev visst lite på sniskan, hade kanske tömt halva flaskan när jag fotade :)

Ser ju inte helt dåligt ut. Har Linkwood också en Flora & Fauna? Trodde det bara var Mortlach...!?
Hur som... få se om man får sina tre flaskor som jag beställde från SB i veckan. Ville ha Mortlach 16 Flora & Fauna, men den fanns inte att beställa, så det blev en annan variant samt två Islay virrar så klart! :)

Postad 11 February 2012 - 20:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ser ju inte helt dåligt ut. Har Linkwood också en Flora & Fauna? Trodde det bara var Mortlach...!?
Hur som... få se om man får sina tre flaskor som jag beställde från SB i veckan. Ville ha Mortlach 16 Flora & Fauna, men den fanns inte att beställa, så det blev en annan variant samt två Islay virrar så klart! :)

Den är väldigt god faktiskt.
Flora & Fauna är ägarbolagets (DiaGeo:s) sätt att få ut singelmalt från de destillerier som normalt bara levererar till blendingindustrin. Finns från en mängd destillerier: Mortlach, Dailuaine, Linkwood mfl.
Mortlachen har varit slut ett bra tag tyvärr. Mortlach:s egna tappningar är ännu svårare att få tag på. Synd, för det är en helt unik whisky. Något mer sherrymättat gå ej att hitta.
Vad är det för gott du beställde då?

Postad 11 February 2012 - 21:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Den är väldigt god faktiskt.
Flora & Fauna är ägarbolagets (DiaGeo:s) sätt att få ut singelmalt från de destillerier som normalt bara levererar till blendingindustrin. Finns från en mängd destillerier: Mortlach, Dailuaine, Linkwood mfl.
Mortlachen har varit slut ett bra tag tyvärr. Mortlach:s egna tappningar är ännu svårare att få tag på. Synd, för det är en helt unik whisky. Något mer sherrymättat gå ej att hitta.
Vad är det för gott du beställde då?

Okej det viste jag faktiskt inte. Ja, verkligen synd att det skall vara så svårt att få tag i Mortlach, för den var jäkligt bra!
Det blev en Big Peat standardutgåvan (måste ju ha så man inte häller i sig specialutgåvan i onödan), en Mortlach Buorbon Cask 16 av Dewar Rattray och en st Kilchoman Vintage 2006 5år gammal.

Jag ville även få tag i en lite äldra Bunnahabhain utan att behöva betala 4-5000,-. 18 åringen verkar intressant men finns inte heller på bolaget tyvärr. Man får väl se vad man hittar på Arlanda nästa gång man åker på semester.

Postad 17 February 2012 - 10:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Okej det viste jag faktiskt inte. Ja, verkligen synd att det skall vara så svårt att få tag i Mortlach, för den var jäkligt bra!
Det blev en Big Peat standardutgåvan (måste ju ha så man inte häller i sig specialutgåvan i onödan), en Mortlach Buorbon Cask 16 av Dewar Rattray och en st Kilchoman Vintage 2006 5år gammal.

Jag ville även få tag i en lite äldra Bunnahabhain utan att behöva betala 4-5000,-. 18 åringen verkar intressant men finns inte heller på bolaget tyvärr. Man får väl se vad man hittar på Arlanda nästa gång man åker på semester.

Blev en Arran Amarone Cask igår. Skall bli spännande. Har 10:an som liten favorit, frisk och god. 12:an var en enormt kraftig whisky trots sina 46%, och 14 valde man att balansera med större andel Bourbonfat. Den är också riktigt bra.

Har du fått hem dina ännu?
Mortlach Bourbon? Låter spännande. Även de har tydligen velat prova en lite lättare stil. Äldre Bunnahabhain skulle jag också gärna prova. Skall ju vara en rökwhisky till skillnad från dagens standardtappning.

Postad 17 February 2012 - 10:28

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Beställde en Caol Ila Destillers Edition idag, får se om den är något att ha, vanliga 12an är en favorit.

Redigerat av Unregistered710b3906, 17 February 2012 - 10:34.

Postad 17 February 2012 - 12:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Beställde en Caol Ila Destillers Edition idag, får se om den är något att ha, vanliga 12an är en favorit.

Distillers edition betyder väl alltid Sherrylagrat? Kan ju vara intressant i en Caol Ila. Jo 12:an är fin.

Postad 17 February 2012 - 16:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Caol Ila 12 är riktigt fin... Islay whiskys brukar gotta till sig fint på sherryfat. Laga DE sägs vara riktigt bra... den vill jag ha om någon har en som dom måste bli av med. :)

Var på SB och frågade vart mina flaskor tagit vägen idag. De sa att de anlänt i förrgår enligt deras system men inte funnits med i leveransen!? Så hontrodde att dom möjligtvis skulle kunna dyka upp om en vecka... Dom verkar ha koll på sina grejer ser det ut som.

Postad 17 February 2012 - 16:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
De har Laga De på Hansakompaniet i Malmö. Men vad tror du om Sherry i den? Det är ju torrheten i std, Laggan som är så fin. Hade jag en hade du fått den(tror jag). :)
Den som väntar på nå't gott...
Systembolaget är fantastiska. Man blir glad av den servicen de erbjuder. :)

Postad 17 February 2012 - 17:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Ja, jag är allt för obildad vad gäller Laga i allmänhet och DE'n har jag bara sett på bild än så länge. Skulle ha köpt den senast jag var på Arlanda, men då var den slut så det fick bli en Talisker DE som jag ännu inte har öppnat.

Postad 18 February 2012 - 01:12

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Postad bild

Blair Athol 12 years ...

Mums :)

Inhandlad på Glenkichie's destilleri , för mig helt okänd då men numera en given favorit i denna prisklass ...

Postad 18 February 2012 - 23:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Blair Athol 12 years ...

Mums :)

Inhandlad på Glenkichie's destilleri , för mig helt okänd då men numera en given favorit i denna prisklass ...

Kul.. berätta gärna mer om den!

Postad 19 February 2012 - 12:32

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Nu i bokreatider är jag ute efter en bra och kompetent whiskybok som present.
Jag har själv "Världen Whisky" och "Single Malt Whisky" som jag båda tycker är helt ok.

Men vill ha tips på andra, vilka rekommenderar ni?

Postad 19 February 2012 - 14:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Kan tipsa om Michael Jackson:s klassiker "Whisky". Finns på både engelska och svenska, har själv den engelska. Både väldigt välskriven och med fantastiska bilder.
Per Ellsbergers "Skotsk whisky" är också mycket bra men lite torftig på just bilder. Annars kanske den mest kompletta boken.

Henrik Aflodals "Japansk Whisky" är också mycket trevlig. Han har ju ett sätt att beskriva whisky som är väldigt underhållande, inte minst.

Postad 19 February 2012 - 19:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Blair Athol är kanon, prisvärd!
Fick en flaska av bror min igår, ska bli intressant att testa.

Bifogad fil  IMAG0778.jpg   93.46K   3 Antal nerladdningar

Postad 20 February 2012 - 10:16

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Distillers edition betyder väl alltid Sherrylagrat? Kan ju vara intressant i en Caol Ila. Jo 12:an är fin.

Caol Ilas Distillers edition är väl lagrad på vitvinsfat från druvan Muscat. Det var i alla fall den jag har haft hemma. Men det finns kanske olika utgåvor. Den var dock lite av en besvikelse, det finns ju en anledning att det just är sherry som är så populärt...

Postad 20 February 2012 - 10:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Caol Ilas Distillers edition är väl lagrad på vitvinsfat från druvan Muscat. Det var i alla fall den jag har haft hemma. Men det finns kanske olika utgåvor. Den var dock lite av en besvikelse, det finns ju en anledning att det just är sherry som är så populärt...

Jag köpte Arran Amarone Cask nyligen. Var heller ingen större hit. Det finns absolut en anledning till att Sherryfat är populärt. Men det finns förvisso andra fat som smakar mumma. Salig Bruichladdich 15 var lagrad på Sauternesfat(tror det stavas så), helt underbar. :wub:

Postad 20 February 2012 - 15:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har läst att Arran experimenterat med massvis av olika fat, vissa med bättre slutresultat än andra.
Har dock bara smakat standard 10 åriga som jag inte var så förtjust i från början, men den har vuxit på mig allt eftersom innehållet sjunkit i flaskan.
Någon som har tips om en värdig ersättare från samma destilleri, när den nuvarande sinat?

Redigerat av _Lucifer_, 20 February 2012 - 15:50.

Postad 20 February 2012 - 15:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har läst att Arran experimenterat med massvis av olika fat, vissa med bättre slutresultat än andra.
Har dock bara smakat standard 10 åriga som jag inte var så förtjust i från början, men den har vuxit på mig allt eftersom innehållet sjunkit i flaskan.
Någon som har tips om en värdig ersättare från samma destilleri, när den nuvarande sinat?

Prova den fjortonåriga. Enastående bra faktiskt. Min sinade för ett tag sedan, skall nog ha en till. :)

Postad 20 February 2012 - 17:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Laddie, dina synpunkter på Laddys Infinity Edition? Värt att köra 5 mil för den?

Postad 20 February 2012 - 18:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Den har jag tyvärr inte provat, Tyckte i omdömena från de som provat att den liknade "Peat" ganska mycket, och den har jag haft ett par flaskor av.
Men vad tusan, en Laddie är alltid en Laddie, och vad är väl 5 mil. :)

Postad 20 February 2012 - 18:53

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Men vad tusan, en Laddie är alltid en Laddie, och vad är väl 5 mil. :)

Fem mil är väl ett norrlänskt stenkast brukar dom väl säga :P

Postad 20 February 2012 - 23:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Fem mil är väl ett norrlänskt stenkast brukar dom väl säga :P

5 mil?! He e ju int ens så man kom nästgårds på den korta sträckan! :)
E man lat så finns ju alltid Internet, å då kommer lantbrevbärarn med spriten direkt till brevlådan.

Någon som var på Cinderella i helgen? Jag ville åka, men 100 mil var nästan i längsta laget för lite whisky.

Postad 21 February 2012 - 16:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

5 mil?! He e ju int ens så man kom nästgårds på den korta sträckan! :)
E man lat så finns ju alltid Internet, å då kommer lantbrevbärarn med spriten direkt till brevlådan.

Någon som var på Cinderella i helgen? Jag ville åka, men 100 mil var nästan i längsta laget för lite whisky.

Trodde bara norrlänningar drack vargtass. :D

Postad 21 February 2012 - 17:02

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Trodde bara norrlänningar drack vargtass. :D

Haha, nejdu Rökiga islay whiskys som håller oss varma på vintern ;)

Postad 21 February 2012 - 18:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Haha, nejdu Rökiga islay whiskys som håller oss varma på vintern ;)

Så sant så sant! :)
Kvinnan på bolaget frågade mig om jag skulle ut och tjära bryggan när jag hämtade ut min beställning... :unsure:

Bifogad fil  P1050188.JPG   3.09MB   1 Antal nerladdningar

Redigerat av _Lucifer_, 21 February 2012 - 18:37.

Postad 21 February 2012 - 21:39

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Kvinnan på bolaget frågade mig om jag skulle ut och tjära bryggan när jag hämtade ut min beställning... :unsure:

Fyfan va gott, Kilchoman har man varit sugen på ett tag.

Postad 22 February 2012 - 00:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Tjära bryggan? Måste ha varit en Lagavulin då. :) Luktar som något man icke borde förtära men smakar som något man inte kan klara sig utan. Hur smakar Kilchoman nu då? Spännande med nystartat Islaydestilleri

Postad 22 February 2012 - 14:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har inte sprättat Kilchoman ännu.

Fick bli en skvätt Big Peat istället... Mmmmumma! :)
Först öppnar den konstigt nog med sin mildare beståndsdel Ardbeg, sen kommer det en lite strävare Bowmor som sen ersätts av en käftsmäll från en fyllig Caol Ila.. Var Port Ellen gömmer sig vet jag inte, men den ger nog sitt lilla bidrag tillsammans med de andra okända sorterna... riktigt bra "vatting" från Douglas Laing & Co. Men riktigt 96p som Jim Murray gett den vet jag inte om jag vågar ge.. men bra, det är den!

Postad 22 February 2012 - 15:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har inte sprättat Kilchoman ännu.

Fick bli en skvätt Big Peat istället... Mmmmumma! :)
Först öppnar den konstigt nog med sin mildare beståndsdel Ardbeg, sen kommer det en lite strävare Bowmor som sen ersätts av en käftsmäll från en fyllig Caol Ila.. Var Port Ellen gömmer sig vet jag inte, men den ger nog sitt lilla bidrag tillsammans med de andra okända sorterna... riktigt bra "vatting" från Douglas Laing & Co. Men riktigt 96p som Jim Murray gett den vet jag inte om jag vågar ge.. men bra, det är den!

Låter ju synnerligen lovande!. Sämre beståndsdelar i en vatting har man ju sett. Men port Ellen känns ju lite som ett helgerån förstås. Kan inte finnas många liter kvar på jorden av den. :(

Postad 22 February 2012 - 22:35

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Ikväll blev det en Hakushu, riktigt fin som tyvärr fått stå lite i skuggan av sina landsmän Yamazaki och Kurren.

Postad 23 February 2012 - 13:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ikväll blev det en Hakushu, riktigt fin som tyvärr fått stå lite i skuggan av sina landsmän Yamazaki och Kurren.

Den har jag inte provat. Såg att bolaget fått in en i standardsortimentet till riktigt bra pris. Hur smakar den då?
Menar du Karyuizawa med "Kurren" eller finns det något som heter så? Har själv en Karuizawa 17 annars som är bra, lite tunn, men bra. :)

Redigerat av laddie15, 23 February 2012 - 13:18.

Postad 23 February 2012 - 15:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har Hakushu 10 hemma. fick den på en provning... Helt okej, mycket prisvärd för att vara en japanare för ovanlighetens skull. Om man nu kan säga så!? Deras dyrare sorter kanske också är extremt prisvärda... har inte smakat dom. Men billig är den. :)
Kanske lite i lättaste laget, ingen smakbomb som spränger smaklökarna på en direkt, men ibland vill man ha något lite lättare, och då passar den som fisken i handsken.

Postad 23 February 2012 - 16:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har Hakushu 10 hemma. fick den på en provning... Helt okej, mycket prisvärd för att vara en japanare för ovanlighetens skull. Om man nu kan säga så!? Deras dyrare sorter kanske också är extremt prisvärda... har inte smakat dom. Men billig är den. :)
Kanske lite i lättaste laget, ingen smakbomb som spränger smaklökarna på en direkt, men ibland vill man ha något lite lättare, och då passar den som fisken i handsken.

Jo, priserna på både Yoichi 10 och Yamazaki 12 har skenat iväg rejält, men jag tycker fortfarande de är värda pengarna. :)
Då får man väl prova en Hakushu. Jag gillar att ha något lättare ibland, då verkar ju denna intresant.

Postad 23 February 2012 - 19:29

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Stämmer till viss del verkar det som, den jag har är från 97 och är både från muscat och sherry får jag det till.
Man känner av lite syrlighet som inte vanligtvis återfinns i Caol Ila, vet inte riktigt vad jag tycker än, god var den iaf.

Postad 23 February 2012 - 21:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag tvärbommade på ett blindtest som tjejen utsatte mig för, hon hällde upp ett glas och sa " vad är det för sort"
Är visst ingen finsmakare :D
Max 500 flaskan är därmed satt helt självmant, AnCnoc fick jag tips om sist så den tänkte jag ta med på nästa tur till Danmark. Nästa flaska då... Ardbeg kanske?

Postad 24 February 2012 - 11:32

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Jag tvärbommade på ett blindtest som tjejen utsatte mig för, hon hällde upp ett glas och sa " vad är det för sort"
Är visst ingen finsmakare :D
Max 500 flaskan är därmed satt helt självmant, AnCnoc fick jag tips om sist så den tänkte jag ta med på nästa tur till Danmark. Nästa flaska då... Ardbeg kanske?

Ardbeg är riktigt najs, dock en motpol till AnCnoc smakmässigt, men det är ju roligt och kolla in kontrasterna mellan olika whisky sorter.

Postad 24 February 2012 - 12:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag har Lauders som neutraldrickat, när man bara vill ha sig en liten rackare utan att sitta och analysera.
Sen står det även en Laphroaig 10åring i samma skåp och man vill ha lite mera karaktär på drickat, är mao rätt så bred i smaken.

AnCnoc lite lenare och mjukare och Arbeg en tjärklick med tång och lite spritigare?

Postad 24 February 2012 - 13:27

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

AnCnoc lite lenare och mjukare och Arbeg en tjärklick med tång och lite spritigare?

Nått i den stilen ja, jag brukar associera Ardbeg med mordbrand i en tjärfabrik.
I positiv bemärkelse bör tilläggas ;).

Postad 24 February 2012 - 13:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Mordbrand, hmm låter klart spännande )

Om ni valde mellan en Ardbeg 10år, eller en Laphroaig i samma prisklass vilken hade ni tagit då.
Eller är dom som natt och dag trots tjäran...
Kika här om ni vill se vad som erbjuds på båten
http://www.stenaline...se/ol-vin-sprit

Postad 24 February 2012 - 13:54

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

De Kilchoman jag provat var i princip helt orökta. Så allt från Islay är inte rökigt. Bruichladdich har ju även mycket som inte är rökigt.

Postad 24 February 2012 - 15:24

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Bruichladdich the laddie ten inhandlat, årets pimpigaste presentrör ;)

Postad 24 February 2012 - 16:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om ni valde mellan en Ardbeg 10år, eller en Laphroaig i samma prisklass vilken hade ni tagit då.

Jo de är väldigt olika. Ardbeg är apelsinsöt mitt i röken. Laphproaig har den klassiska "medicinsmaken" (typ lakrits alltså). Gillar själv inte Ardbegs 10:a, men älskar Uigeadail och Corrywreckan. Laphroaigh 10 tycker jag är lite tunn, men quartercask tycker jag är riktigt bra(och bara några tior dyrare).
Nu gjorde jag dig förmodligen inte ett dugg klokare. :)

Postad 24 February 2012 - 16:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

De Kilchoman jag provat var i princip helt orökta. Så allt från Islay är inte rökigt. Bruichladdich har ju även mycket som inte är rökigt.

Okej.. jag hade fått för mig att Kilchoman inriktade sig på klassisk Islay-rök... men där ser man vad dåligt påläst jag var om dom. :)
Precis, finns en del Islay whisky som är orökta och trotts det helt fantastiska. Drack en 30 årig (orökt) Bunnah som jag älskade utöver allt annat i hela världen.. nästan. ;)

Ja, i princip det enda Ardbeg och Laphroaig har gemensamt är sin torv rökta smak. Men att vara tvungen att välja en av dom är ändå riktigt svårt. Ena dagen skulle jag helt klart välja den ena framför den andra, men andra dan kan det vara helt tvärtom. Betygsmässigt skulle jag ge båda ganska liknande betyg. Hade jag varit dig hade jag köpt en av varje. Tillåter inte budgeten flera flaskor så dra lott! Ingen av flaskorna kommer göra dig besviken om du gillar Islay-whisky!

Postad 24 February 2012 - 17:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag har ju en liten flaska Laphroaig i skåpet, och den är mycket omtyckt men då kör jag på Ardbeg denna gången då.
Tackar för tipsen :)

Postad 24 February 2012 - 17:23

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Gav farsan en prenumeration på tidningen Allt Om Whiskey i Julklapp. Han fick första tidningen idag :D

Postad 27 February 2012 - 17:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Trevlig blaska. Du är snäll mot far du. :)

Postad 27 February 2012 - 18:32

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Köpte på mig en Flaska Bowmore 15 år Darkest,riktigt rökig ska den va har inte öppnat än :)
Postad bild

Postad 28 February 2012 - 08:02

merland
  • merland
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Trayzer...riktigt fin whisky du köpt där.
Har bara lite i min flaska kvar...mmm försvinnande god.

Tipset är att testa den som den är, sen testa med ett par droppar vatten.
Det blir en helt annan whisky och en mycket godare sådan.

Dricker alltid mina Bowmore med lite vatten numera...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.