Men när fet är klart får du självklart komma förbi och lyssna på InfraZ12.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 31 July 2012 - 17:00
Men när fet är klart får du självklart komma förbi och lyssna på InfraZ12.
Postad 31 July 2012 - 17:28
Hehe, nu var det väl inte riktigt den poängen jag hade med liknelsen. Men visst.
Helt akustisk musik håller jag med om att det ofta kan låta väldigt bra live. Men även där krävs det ju att rummet tillåter god återgivning precis som med hifi faktiskt. Just med kontrabas så krävs det ett väldigt välbyggt instrument för att det skall låta riktigt bra helt akustiskt också. Otroligt häftigt instrument.
Många säger ju att live är referensen. Jag förstår precis hur dom tänker, men jag håller inte riktigt med. Det stämmer som sagt när det gäller helt akustisk musik. Men i ärlighetens namn, hur ofta lyssnar man till det i konsertsammanhang? Blir det fler än ca 10 personer i publiken så måste det ju förstärkas i vilket fall som helst. Det inkluderar harpa och kontrabas-duon. Då har du helt plötsligt problem med färgande mikrofoner, placering, högtalare, ljudtekniker etc. Jag älskar att gå på konserter men inte tusan är det för att ljudet är så fantastiskt (det kan iofs vara fantastiskt ibland också, dock väldigt sällan:)). Jag går ju dit för hela upplevelsen.
Dessutom är den mesta musiken väldigt processad nuförtiden. Så det är ju väldigt långt ifrån "verkligheten" i vilket fall som helst. Amon Amarth eller Periphery, som har riktigt häftiga hårdrocksinspelningar, låter ju inte alls likadant i replokalen som på skiva. Vilket är jävligt tur, för den skivan hade låtit jävligt illa.Jag är 100% säker på att du hade föredragit skivan i din nuvarande anläggning före ett identiskt ljud som dom har i replokalen hemma hos dig. Trots att det senare är mer verkligt.
Jag skulle ju oftast inte vilja ha det ljudet som jag har bakom trummorna hemma heller. Trots att det inte går att få det mer verkligt. Det är jag övertygad om att i princip alla trummisar håller med om.
Komorok?
Hur kan du gilla dubstep överhuvudtaget om det ska verklighetstroget? Då det inte finns någon verklig referens på programmerade ljud.
Jag tycker att det kan låta precis hur jäkla bra som helst live. Det kan låta exakt lika bra i en stereo, men på ett helt annat sätt. Så jag väljer att skilja en del på dom.
Som sagt, det känns som att du har snöat in i dina tankar lite för mycket just nu. Du vet ju själv att du har haft hur mycket glädje som helst åt denna hobby. Inte minst när vi träffas några stycken och bara har trevligt och nördar lite.
Har inte tid att skriva mer nu. Får se om jag fyller i eller redigerar det jag skrivit lite senare då jag inte känner att jag var riktigt klar med inlägget nu.
Elektronisk musik har igen referens = det jag hör får vara referensen = jag stör mig inte...
Brallan, du är en grymt bra snubbe, och jag trivs bra att umgås med både dig och alla övriga toknördar
Men att jag känt såhär är faktum och något som enbart jag kan veta med säkerhet, det är dock inget som hittils hindrat och inte i fortsättningen ska få hindra mig från att ha roligt med grymt härliga människor !
Att jag är trött på hobbyn betyder alltså bara att jag är trött på själva det tekniska och att känna att jag behöver bry mig om det, för det är vad som förtar musiklusten för mig
Inte att jag är trött på dom bra sakerna, som att umgås med er...
Och inte heller är jag trött på att det låter som det gör hemma, för det låter ju bra med andra anläggningar som referens, men jag har svårt att släppa verkligheten verkar det som...
Postad 31 July 2012 - 20:51
Postad 01 August 2012 - 00:12
Nej, det var ju ingen slump såklart. Men jag hade nog trött att Bagarens system skulle räcka. Men det var ju bara precis på det berömda &#?$-håret. Så jag tänkte att jag bygger dubbelt så stort, vilket detta blir så som jag ser det.
Då lär det räcka till slut.
Lugn och fin nu...
Dubbel Vd är det väl ändå inte...
Då får du allt bygga ett gäng bejsers till.
Några 65 liter flyttar du inte...
Men runt 45, så det är ju större än mitt pluttsystem.
Postad 01 August 2012 - 06:56
Postad 01 August 2012 - 10:25
Men nu blir jag nyfiken på hur InfraZ12 ska placeras hos dig ?
Postad 01 August 2012 - 10:35
Postad 01 August 2012 - 11:47
Men dagen efter du byggt klart så beställer bagaren 4st LMS till så blev du ändå nr 2
Jag visste inte att det handlade om att vara värst. Jag vill bara att mina basar inte skall bottna.
Postad 01 August 2012 - 12:23
Du har rätt i att mitt kommer pumpa runt 45l. Ditt eget pumpar väl inte 33l? Jag räknar med att dina element slår 60mm p-p eftersom den ju inte kan slå längre pga korgen. W121 räknar jag 50mm på då jag struntar i disten under 13Hz. De enda frekvenserna som kommer nyttja slaglängden utanför det linjära området är ju dessa... typ så. Väldigt slarvigt räknat är det, men det är nog ganska realistiskt tror jag.
Nä. Räknar man på 30 mm oneway så sveper dom ca 7 liter luft per element. Således 28 liter på fyra.
Dubbelt upp skulle då bli 56 liter. Jag räknade också lite för snabbt...
Postad 01 August 2012 - 12:26
Jag visste inte att det handlade om att vara värst. Jag vill bara att mina basar inte skall bottna.
Det gör det absolut inte. Jag vill inte heller att mina basar ska bottna, och vi lyckades ju inte med det här, och vi spelade ju "hyfsat" starkt i mitt basätande rum.
Dock trodde vi att dom bottnade i slutet på en låt, men kom senare på att det låg på skivan.
I det här rummet behöver jag inte mer bas.
Jag har dock beställt en ny lågnivåkabel mellan Z11 och steg som förhoppningsvis tar bort brummet..
Blev en gammal hederlig Supra.
Postad 01 August 2012 - 12:29
Postad 01 August 2012 - 12:32
Fasen, är det här allt kul händer. En tråd gömd i någon mörk garderob.
Japp!
Har du missat den här tråden?
Postad 01 August 2012 - 12:36
Japp!
Har du missat den här tråden?
Den är ju ganska lätt att missa.. Den är ju så liten...
Postad 01 August 2012 - 12:51
Postad 01 August 2012 - 12:54
Det gör det absolut inte. Jag vill inte heller att mina basar ska bottna, och vi lyckades ju inte med det här, och vi spelade ju "hyfsat" starkt i mitt basätande rum.
Dock trodde vi att dom bottnade i slutet på en låt, men kom senare på att det låg på skivan.
I det här rummet behöver jag inte mer bas.
Jag har dock beställt en ny lågnivåkabel mellan Z11 och steg som förhoppningsvis tar bort brummet..
Blev en gammal hederlig Supra.
Men det var ju utan infra boost !
Postad 01 August 2012 - 13:29
Men den befinner sig ju i botten av forumöversikten. Jag kommer sällan längre än till hifidelen.
Det är hit man går när man är färdig på faktiskt.se . Välkommen knasteråsprakguru
Postad 01 August 2012 - 13:31
Skall bli skoj att höra det frampå, det är farligt misstänker jag då man säkerligen lägger ens egen ribba än högre.
Postad 01 August 2012 - 14:00
Postad 01 August 2012 - 14:01
Det där var ju lite otäcktDu och Karlsson kan sitta och ha ribba tillsammans Niklas. :-P
Postad 01 August 2012 - 17:27
Men det var ju utan infra boost !
Ja.. Om det bottnar i helgen är det väl bara att beställa fyra till.
Det värsta är ju att jag inte har plats för fler...
Skulle kanske kunna stacka två till bak...
Postad 01 August 2012 - 19:45
Ljudtransparant duk så kan du stacka hela fronten full...
Du tror väl inte att det funkar att svepa sju liter luft per element bakom en ljudtransparent duk...?
Man vill ju gärna se vad som händer på duken...
Postad 01 August 2012 - 20:25
Du tror väl inte att det funkar att svepa sju liter luft per element bakom en ljudtransparent duk...?
Man vill ju gärna se vad som händer på duken...
Postad 01 August 2012 - 21:47
Man behöver inte ha duken 5cm ifrån högtalarna heller
Postad 01 August 2012 - 23:39
Hmm jag misstänker att det är så mr komorok skall göra med en hög av sina, han har inte sagt det men skulle bli lite förvånad annars.
Jag misstänker inte att det är så Mr. Komorok ska göra med sina...
Jag har förresten haft mailkontakt med Emotiva ett par dagar. Tänkte ju sälja av mina XPA-1, men frontbelysningen är paj på det ena steget, och funkar sisådär på det andra. Verkar vara en sjukdom på dessa steg.
Har för mej att David råkade ut för samma sak ?
Vem fan vill köpa steg som inte funkar som dom ska...? Skulle inte jag göra...
Trots att det var ganska länge sen jag köpte dom skulle dom skicka två nya paneler.
Bra service.
Postad 02 August 2012 - 08:51
Right...
Dock spelar basarna in mot mitten och duken sitter ca 70cm från basarna. Så jag har väl lite bättre förutsättningar att få det att fungera än dig, Bagaren.
Äh... det blir nog problem med duk och basar oavsett när det handlar om så stora system.
Postad 02 August 2012 - 09:25
Jag misstänker inte att det är så Mr. Komorok ska göra med sina...
Jag har förresten haft mailkontakt med Emotiva ett par dagar. Tänkte ju sälja av mina XPA-1, men frontbelysningen är paj på det ena steget, och funkar sisådär på det andra. Verkar vara en sjukdom på dessa steg.
Har för mej att David råkade ut för samma sak ?
Vem fan vill köpa steg som inte funkar som dom ska...? Skulle inte jag göra...
Trots att det var ganska länge sen jag köpte dom skulle dom skicka två nya paneler.
Bra service.
Stämmer bra det !
Men dom skickar utan bråk, helt nya paneler som man lätt byter ut om man inte har tummen mitt i handen
Synd dock att detta verkar vara ett återkommande fel på dessa stegen... typ det enda felet som verkar existera i och försig... men ändå bra irriterande !
När det dessutom är en för mig helt ointressant och värdelös fungtion som bråkar och kan ge upphov till brus och brum från högtalarna när felet uppstår...
Det problemet hade jag, brus och brum...
Jo, jag tänkte försöka flytta 50l luft bakom duken. Det ska nog gå bra.
Right...
Dock spelar basarna in mot mitten och duken sitter ca 70cm från basarna. Så jag har väl lite bättre förutsättningar att få det att fungera än dig, Bagaren.
Äh... det blir nog problem med duk och basar oavsett när det handlar om så stora system.
Ja det blir nog ett problem oavsett vart duken sitter i rummet... men värre ju närmare man kommer "pumparna" såklart...
I ditt fall har du ju lite marginal, men vist borde det bli sjösjuka om man inte passar sig ?
Postad 02 August 2012 - 09:47
Postad 02 August 2012 - 11:59
Postad 02 August 2012 - 14:26
Postad 02 August 2012 - 16:37
Postad 02 August 2012 - 17:09
Låter intressant, jag tror det är dåligt...Jo, det kan det bli. Dock så är det ju musiken som har mest bas och då ska inte duken vara nere. Min tv uppvisar rätt skumma fenomen när jag spelar musik. Två fält lyser liksom upp när det går vågor på skärmen. Undrar om det är dåligt eller skitdåligt?
Men frågan är om den tar skada av det ?
Postad 02 August 2012 - 18:38
Hmm jag misstänker att det är så mr komorok skall göra med en hög av sina, han har inte sagt det men skulle bli lite förvånad annars.
Denna visa mannen verkar ha rätt igen
Postad 02 August 2012 - 18:42
Nejdå, en display som skakar så bilden blir skev kan väl inte vara skadligtLåter intressant, jag tror det är dåligt...
Men frågan är om den tar skada av det ?
Postad 02 August 2012 - 18:53
Denna visa mannen verkar ha rätt igen
Japp, du är vis du. Och pålitlig.
Postad 02 August 2012 - 23:37
Får se om det banar väg för något nytt kul.
jdaniels: 100 tum på fyra meter.
Postad 03 August 2012 - 08:37
Vad har ni för storlek på duk och tittavstånd?
104" @ vettefan, men kan mäta när jag kommer hem på måndag.
Skulle lätt kunna tänka mig att gå upp i storlek, men då 2:35:1 och ljudtransparant.
Postad 03 August 2012 - 11:00
Vad har ni för storlek på duk och tittavstånd?
Skall du ha duken i ditt vardagsrum?
Finns dukarnas rolls royce för detta ändamålet i Trollhättan.
Postad 03 August 2012 - 11:00
2 meter bred duk på 3 meter. Skulle vilja ha 3,3 meter bred duk.Vad har ni för storlek på duk och tittavstånd?
Postad 03 August 2012 - 14:06
Nejdå, en display som skakar så bilden blir skev kan väl inte vara skadligt
"är" och "kan vara" är samma sak ?
Så du vet med fakta att det är skadligt, eller är det så att det kan vara skadligt ?
Det är i alla fall vad jag tror, att det kan vara skadligt, men det behöver inte vara så farligt som det ser ut tänker jag
Redigerat av DVD-ai, 03 August 2012 - 14:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
57 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?