* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34710 svar till detta ämne
Postad 14 juli 2011 - 22:55
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Är det acceptabelt med en upp/ned hastighet på 1.2Mbit/19Mbit?
Jag fick besked när jag beställde tjänsten VDSL 30 att det skulle fungera hos mig, men siffrorna talar ett annat språk, speciellt upp hastigheten är inte särskilt hög. Kör ett kombi abonnemang med telefoni-bredband-television om det spelar någon roll.
Om jag inte kan få hastighet pga avstånd ( 1900m), varför måste jag i så fall betala lika mycket som de som inte har så långt till station?
De garanterar bara 12 Mbit . Vad de garanterar upp vet jag inte dock. Bor du så långt som 1900m ifrån så kommer du inte nu upp i mer än "ADSL"-snabbhet.
Tjänsten heter Telia Bredband 30 och det är 12-30 Mbit/s ner och upp till 12 Mbit i upphastighet. Sitter man kopplad till en stationsutrustning som bara klarar ADSL2+ får man max 24 Mbit/s ner och max 3 Mbit/s upp. Att du skulle ha 1900 meter finner jag lite konstigt med, för man ska inte sälja Bredband 30 i VDSL2 variant en på avstånd över 1500 meter. (Det är typ halva det avståndet för att man ska kunna ha någon nytta av Telia Bredband 60.) Det alltenativ du har är att betala för Telia Bredband 8 och således får 8 Mbit/s istället, och då betalar du mindre. Når man inte upp till 12 Mbit/s mellan modemet och stationen när man har 12-30 Mbit/s så får man gratis byta ner sig till 8 Mbit/s om man vill. Kör Thomson 787 med senaste programvaran ( 8.8.B.9 ) och adress 192.168.1.254
Nej, den har 192.168.1.1 fast det går bra att surfa till 192.168.1.254, precis som det går att surfa till 192.168.1.1 om man har 8.8.B.6. fast modemet egentligen har 192.168.1.254. Modemet klarar dock inte VDSL2 så du kan inte ha detta modem för VDSL2. DSL-typ: ITU-T G.992.5
Detta är ADSL 2+ Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.203 / 18.965 Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 12,2 / 21,0 SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,8 / 10,4 FEC-fel (upp/ned): 362.351 / 563 CRC-fel (upp/ned): 147 / 10 HEC-fel (upp/ned): 119 / 5
Kan förklara lite mer rörande de här siffrorna eftersom att jag har fått flera frågor om det. (Hoppa över detta om ni inte förstår..) Hastigheten upp och ner med tanke på avståndet är bra. Dämpningen upp är ungefär hälften av den ner och dämpningen ner tyder på omkring 2 km SNR (SN-Marginal) ska normalt vara över 8 dB åt bägge håll. FEC-fel är antalet rättade fel i överföringen. Här har utrustningen räknat ut vilket bit som blev fel i överföringen och räknat ut den rätt och på så sätt återskapat ett helt datapaket. Detta värde kan vara högt på vissa kunder men är ett tecken på att felkorrigeringen fungerar bra. Detta är ett tecken på att den interleave man har på uppkopplingen fungerar bra, annars skulle det bli mycket mer CRC fel (dessa kallas av tekniker oftast CV fel). CRC fel är alltså att checksumman på IP paketet är felaktig och paketet måste skickas om. HEC fel är motsvarande fel på checksumman fast på en del av IP paketet (det är ATM, ett IP paket delas upp i flera mindre ATM paket som skickas över ledningen och sen skapas ihop till ett IP paket igen på andra sidan.) Men den korta versionen, när det börjar bli uppåt 1000 CRC fel per dygn kan man märka av bildstörningar digital-tv tjänsten för det är en realtidstjänst, en perosn som bara surfar på hemsidor märker inte av det före det blir ytterligare några tusen CRC fel. Digital-tv tjänsten ställer alltså mycket högre kvar på ledningen än om man bara surfar så det är inte så konstigt att vissa kunder får bildstörningar fast de säger att det är ju inga problem att surfa. Man brukar vidare säga att har man mycket fel åt ett håll så är antagligen en störningskälla på den sidan. Om jag nu fattat rätt så menar modemet UPP som från modemet och är detta högt så är det nog en störningskälla nära modemet som man kan försöka ta bort om man vill ha en bättre uppkoppling. (Det blir väldigt tydligt här om man använder förlängningssladd mellan modemet och telejacket, inte sitter i första jacket eller har parallellkopplade telefonjack.) Ber om ursäkt då jag försökt att förenkla lite ovan för att det inte ska bli allt för tekniskt och så hoppas jag med att jag inte skrivit så mycket fel...  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 juli 2011 - 00:04
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@Telia Kundservice
Går det verkligen inte att flytta ned texten på Canal+ kanalerna och TV1000 HD? Det är ytterst irriterande med textningen nästan mitt i bilden när den är så stor och med svart bakgrund. Sedan blir det skräp kvar i underkanten av textningen på Canal+ Film HD. Det syns som smala svarta streck som är ca 2-4 cm långa under rad två på textningen. Ibland ligger det kvar under lång tid men det hjälper oftast att byta kanal och det är inte på alla program.
Detta har jag upptäckt på flertalet kanaler, just att det blir små svarta streck kvar efter textremsan, byte till annan kanal och tillbaka igen tar bort det, men ändå störande. Trodde tv´n höll på att ge upp första gångerna.
Postad 15 juli 2011 - 01:03
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
Nej, den har 192.168.1.1 fast det går bra att surfa till 192.168.1.254, precis som det går att surfa till 192.168.1.1 om man har 8.8.B.6. fast modemet egentligen har 192.168.1.254
Det där får du gärna förklara igen. Jag har min TG787 på 192.168.0.254, men jag kan inte surfa till 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 Dessutom har den version 8.6.B.0, är det en ännu äldre programversion? Som nån annan skrev här, kan man själv se till att modemet uppdateras? Gem-återställning?
Postad 15 juli 2011 - 05:21
spicata
-
spicata
-
Användare
-
-
109 inlägg
"Det alltenativ du har är att betala för Telia Bredband 8 och således får 8 Mbit/s istället, och då betalar du mindre. Når man inte upp till 12 Mbit/s mellan modemet och stationen när man har 12-30 Mbit/s så får man gratis byta ner sig till 8 Mbit/s om man vill."
Hej igen och tack för svar
Hur mycket garanterar Telia i upp hastighet med mitt avtal ( 12-30)? och skulle det vara aktuellt att byta till Thomson 789 för att få någon Mbit till ? Jag har barn som gärna vandrar runt med Wifi telefoner och laptops, som kanske också skulle tjäna på ett nyare modem?
Hastigheten ner ser ju ut att rymmas inom ramen för garanterad hastighet.
Postad 15 juli 2011 - 07:57
Elrico
-
Elrico
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej Markus!
Nu när du är aktiv här igen, kan du kanske svara på min fråga.
Kan man beställa HD kanalpaketet om man idag har ett kollektivt Lagom paket?
Mvh
Erik
Postad 15 juli 2011 - 08:53
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
@Telia Kundservice / Markus
Ett förbättringsförslag.
När man sorterar sina inspelningar i namnordning
så vore det jättebra om den sorterade i andrahand på datum och tid.
Detta så det är lättare att hitta ordningen på inspelningarna.
Detta skulle också förhindra det jag ser som en bug.
Ibland när man tittat på en inspelning så sorteras inspelningarna om och den man tittat på är flyttat till en annan sida.
Detta har orsakat att jag flera ggr raderat fel avsnitt.
Tillägg: jag har alltid sorterat mina inspelningar på namn a-ö.
Så det är bara när det är sorterat så här som detta händer.
Postad 15 juli 2011 - 13:12
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@Telia Kundservice / Markus
Ett förbättringsförslag. När man sorterar sina inspelningar i namnordning så vore det jättebra om den sorterade i andrahand på datum och tid. Detta så det är lättare att hitta ordningen på inspelningarna.
Detta skulle också förhindra det jag ser som en bug. Ibland när man tittat på en inspelning så sorteras inspelningarna om och den man tittat på är flyttat till en annan sida. Detta har orsakat att jag flera ggr raderat fel avsnitt.
Tillägg: jag har alltid sorterat mina inspelningar på namn a-ö. Så det är bara när det är sorterat så här som detta händer.
Och som jag skrev, mappstruktur vore en bra funktion och hjälp att kunna flytta över sina inspelningar till.
Postad 15 juli 2011 - 13:26
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@TeliaKundservice
En liten fundering gällande TV3HD, Telia styr ju säkert inte programinfon, men skulle nig inte kunna ge ett förslag/tips till Viasat, att skriva ut, likt SVT:s HD-kanaler, om programmet sänds i HD i programinfon, så man vet, eftersom kanalen speglar SD-kanalen....
Det skulle jag tycka underlättar iaf...
Postad 15 juli 2011 - 13:55
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
@TeliaKundservice
En liten fundering gällande TV3HD, Telia styr ju säkert inte programinfon, men skulle nig inte kunna ge ett förslag/tips till Viasat, att skriva ut, likt SVT:s HD-kanaler, om programmet sänds i HD i programinfon, så man vet, eftersom kanalen speglar SD-kanalen....
Det skulle jag tycka underlättar iaf...
Ser du inte skillnaden mellan SD och HD? Jag håller faktiskt med dig, att de kan märka ut de program som sänds i HD. Men som skrivet ovan, brukar det synas om det är i HD eller ej.
Postad 15 juli 2011 - 14:26
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
@TeliaKundservice
De kanske inte vill skylta med hur lite som är HD...
Postad 15 juli 2011 - 17:19
Mattison
-
Mattison
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Kräv tillbaka krypteringsavgiften
Har haft Telia Digital TV i flera år och tycker det är kanon men blir så förbannad på Telia och deras försäljare. När dom sålde in mitt abonemang Stor( hade lagom innan) så sa försäljaren att det skulle kosta mig 159:- i månaden. Bra sa jag men nu kommer grejen. det kostar ju då inte 159:- utan 200:-. för krypterings avgiften är ju på drygt 40:-. När jag upptäkte detta flera år senare så ringer jag och skäller på dom , dom sa att jag skulle läst avtalet, visst men jag sa då att skall jag inte kunna lita på era försäljare dvs dom ljuger? då visste han från Telia inte vad han skulle säga utan höll då med om att självklart skall amn kunna lita på dom men att han som sålde abbonemanget till mig glömt att upplyssa mig om den faktiska kostnaden så jag fick 2 år på krypteringsavgiften tillbaka plus 3 månader gratis.
Nu uppmanar jag alla som upplevt samma sak att kräva pengar tillbaka.
Fortfarande ringer telefon försäljarna och pratar priser utan att upplysa om krypteringsavgiften som en kostnad.
Telia lär sig aldrig!!!
Postad 15 juli 2011 - 18:55
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det där får du gärna förklara igen. Jag har min TG787 på 192.168.0.254, men jag kan inte surfa till 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 Dessutom har den version 8.6.B.0, är det en ännu äldre programversion? Som nån annan skrev här, kan man själv se till att modemet uppdateras? Gem-återställning?
Om du inte har 8.8.B.9 eller senare så kommer du ha modemet på 192.168.1.1 i normalfallet. Du kommer att få modemet på 192.168.0.1 om du har bett de på premiumsupporten att ändra till ip range till 192.168.0.x. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 15 juli 2011 - 19:48
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
Men varför har jag 8.6.B.0 när föregående version ska heta 8.8.B.6? Låter som jag har en jättegammal version?
Och är det nån idé att försöka med en gem-återställning för att få den nya versionen?
Postad 16 juli 2011 - 06:32
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Har kanske missat något, men var är TV4HD i mitt HDpaket?
Postad 16 juli 2011 - 12:12
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Ser du inte skillnaden mellan SD och HD?
Jag håller faktiskt med dig, att de kan märka ut de program som sänds i HD. Men som skrivet ovan, brukar det synas om det är i HD eller ej.
Klart man ser skillnaden, oftast i alla fall. Men HD-kanalerna skallar upp vissa filmer/program rätt bra, även om de inte är gjorda i just HD, så blir färgåtergivning och skärpa ibland lite bättre än SD, det är därför jag skulle tycka det vore en enkel med väldigt bra sak för oss tittare. Saknar också TV4HD och Kanal 5HD i mitt HD-paket... hoppas det kommer inom kort
Postad 16 juli 2011 - 18:57
johad
-
johad
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har samma problem och har ADSL i Linköping. Jag ringde supporten igår som sa att det inte var något generellt problem och försökte lösa det genom att uppgradera min boxmjukvara, kan de göra sådant remote? Sedan avslutade hon med att säga att om problemet kom igen så skulle jag fråga efter Telia smart supporten. Jag hade kvar samma fel imorse så något knas är det. Jag har startat om både boxen och smart-modemet ett flertal gånger.
Kan det vara relaterat till uppgraderingen av modemmjukvaran som nämns på de senaste sidorna här? Kan jag begära en uppgradering av den själv via gränssnittet på något vis?
Har ni i Linköping fortfarande problem med frysningar? Hos mig kvarstår det, nu kan det även ta ett par minuter innan bilden kommer fram när jag byter kanal, är helt svart innan bilden kommer fram.... Irriterande....
Postad 16 juli 2011 - 21:43
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Något jag tycker är konstigt är att det har varit mycket tjat om att HD-kanaler ska man inte kunna ha med gamla modemen och utan smart.
Men vi skulle få ett smarttjänsten och nytt modem som vi avbeställde. Men de nya kanalerna vi även beställde dök upp ganska omedelbart, inkl. 4 HD-kanaler vi fortfarande kan se.
På det gamla modemet (silvriga, ADSL).
Är det fler än oss som kan se hd-kanalerna utan smart?
Redigerat av Unregisteredf5f99731, 16 juli 2011 - 21:44.
Postad 17 juli 2011 - 09:43
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Det kan alla då det räcker med tripple play modemet, Telia har bara funnit en sätt att håva in pengar på mha en skitprodukt.
Postad 17 juli 2011 - 10:26
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har kanske missat något, men var är TV4HD i mitt HDpaket?
Förmodligen inte med då den inte ingår i paketet. Kanalpaket HD - TV
Postad 17 juli 2011 - 10:32
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Nån mer som upplever artefakter när ni kollar på National Geographic HD? Emmellnåt så blir det en glitch med artefakter (mosaikrutor) till följd, varar bara nån halv sekund till en sekund, men det är störigt. Sitter med Fiberlan så bandbredden borde inte vara nåt problam alls.
Postad 17 juli 2011 - 11:38
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
Nån mer som upplever artefakter när ni kollar på National Geographic HD? Emmellnåt så blir det en glitch med artefakter (mosaikrutor) till följd, varar bara nån halv sekund till en sekund, men det är störigt. Sitter med Fiberlan så bandbredden borde inte vara nåt problam alls.
Alla har detta (irriterande) problem så vitt jag vet. Skapade en post om det i denna tråd för en knapp månad sen(21:e juni) och teliarepresentanten svarade att detta var ett känt problem från leverantören som det jobbades på (vill jag minnas). Men uppenbarligen inget som fixats ännu.
Postad 17 juli 2011 - 13:59
dalleboy
-
dalleboy
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det nån annan än jag som har irriterande vita streck i överkant till vänster?
Postad 17 juli 2011 - 14:08
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Är det nån annan än jag som har irriterande vita streck i överkant till vänster?
Har sett dessa streck på vissa kanaler.. men det har hjälpt om man ändrat formatet. Kör jag med Hel bild läget på min Tv. Dvs utan Just Scan aktiverat så ser jag strecken. Men kör jag med 16:9 försvinner de ur bild.
Postad 17 juli 2011 - 14:45
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har sett dessa streck på vissa kanaler.. men det har hjälpt om man ändrat formatet. Kör jag med Hel bild läget på min Tv. Dvs utan Just Scan aktiverat så ser jag strecken. Men kör jag med 16:9 försvinner de ur bild.
Ser ut som det som hos Panna heter Overscan är påslaget, dvs bilden visar mer än den skall göra.
Redigerat av tomano58, 17 juli 2011 - 14:45.
Postad 17 juli 2011 - 17:21
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Jag har overscan avslaget, men ser dessa streck ofta. Kom nog nyligen efter en av uppdateringarna av Boxen
Postad 18 juli 2011 - 00:27
dalleboy
-
dalleboy
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har overscan avslaget, men ser dessa streck ofta. Kom nog nyligen efter en av uppdateringarna av Boxen
Precis, kom nyligen efter en uppdatering av boxen.
Postad 18 juli 2011 - 08:50
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg

Hej Har haft dom länge på vissa kanaler och program men inte alltid. Men i helgen var svärsonen här och satte 16:9Overscan PÅ och då försvann prickarna. Det är inget som kommit nyligen, jag har haft dom hur länge som helst.
Postad 18 juli 2011 - 08:54
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
De där strecken har jag haft på vissa kanaler jättelänge. Tror VH1 har det exempelvis.
Postad 18 juli 2011 - 09:00
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Slår man på overscan så försvinner ju en del av bilden och det vill jag inte. Vill helst att prickarna försvinner. På vissa kanaler är de där konstant. Har fått det på kanal fem också.
Postad 18 juli 2011 - 09:11
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Overscan har inget med Telia-boxen att göra. Boxen kan skicka ut 720p/1080i/1080p och sedan är det upp till era tv-apparater vad dom gör med signalen. Slår man av overscan på TVn finns det risk för någon enstaka skräp pixelrad på vissa kanaler. Själv skulle jag aldrig använda overscan eftersom jag inte vill att ett par % av bilden ska döljas.
Postad 18 juli 2011 - 13:21
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Problem med både Nat Geo och Nat Geo wild. I pauserna i deras program, eller mellan programmen där de gör reklam för sina egna program så hörs både en svensk och en norsk speakerröst. Det är väldigt irriterande att höra dessa prata "i mun" på varandra. Jag har testat både med digitalt ljud och analogt ljud. Jag har också testat att skicka ljudet via min försärkare och direkt till TV:n. Båda via HDMI. Är det inga fler än jag som har det problemet? Jag har fiberanslutning.
Postad 18 juli 2011 - 14:23
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 262 inlägg
Tryck Menu på fjärrkontrollen - Om tjänsten - Driftinformation, så kan du läsa mer om detta. Dessutom har Markus skrivit om detta några sidor tillbaka om jag inte minns fel. Mindes rätt: https://www.minhembi...s...t&p=3317027
Redigerat av Bopper, 18 juli 2011 - 14:35.
Postad 18 juli 2011 - 21:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Detta har jag upptäckt på flertalet kanaler, just att det blir små svarta streck kvar efter textremsan, byte till annan kanal och tillbaka igen tar bort det, men ändå störande. Trodde tv´n höll på att ge upp första gångerna.
Har på vilka kanaler har ni detta problem? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 juli 2011 - 22:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur mycket garanterar Telia i upp hastighet med mitt avtal ( 12-30)? och skulle det vara aktuellt att byta till Thomson 789 för att få någon Mbit till ? Jag har barn som gärna vandrar runt med Wifi telefoner och laptops, som kanske också skulle tjäna på ett nyare modem?
Upphastighet som garanteras är borttagen. Normalt får kunder omkring 0.8 Mbit (2-8 Mbit ner) och 1 Mbit om man har Bredband 30 när man sitter på en ADSL utrustning och man kan i få högre upphastighet om man har en Thomson 789 och sitter på en station som är uppgraderad till VDSL2. Det går inte att se om man sitter på en VDSL2 utrustning om man har ett annat Thomson modem. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 juli 2011 - 22:32
dalleboy
-
dalleboy
-
Rookie
-
4 inlägg
Overscan har inget med Telia-boxen att göra. Boxen kan skicka ut 720p/1080i/1080p och sedan är det upp till era tv-apparater vad dom gör med signalen. Slår man av overscan på TVn finns det risk för någon enstaka skräp pixelrad på vissa kanaler. Själv skulle jag aldrig använda overscan eftersom jag inte vill att ett par % av bilden ska döljas.
Kan man få overscan om man använder dot-by-dot?
Postad 18 juli 2011 - 22:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kan man beställa HD kanalpaketet om man idag har ett kollektivt Lagom paket?
Det jag vet idag är att om man har kollektivavtal så går det inte att beställa HD paket för man har ingen egen identifikationskod och kan inte beställa det via mina sidor. Det går inte heller idag att beställa HD paketet om man har bara abonnemanget så man kan hyra film på mina sidor. (Där man har kollektivavtalet med) Om det går för de som har kanalpaketet stor för kollektiv lagom via mina sidor vet jag inte i dagsläget, detta kanske någon av er som har det kan svara på? Hur det ska vara exakt vet jag inte så det får jag återkomma om senare i höst då det precis som på andra företag verkar vara som att det mesta stannar upp när det är semester. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 juli 2011 - 22:54
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Kan man få overscan om man använder dot-by-dot?
Olika TV-märken har olika namn för funktionen att stänga av overscan, t.ex. Samsung=Just scan, Sony=Full pixel, Pioneer=Dot-by-dot o.s.v, men de flesta märkena kan stänga av overscan vid både 720p och 1080i/p källor. Eftersom du skriver dot-by-dot misstänker jag att du har en Pioneer TV och just dom (iaf kuro-plasmorna) kan bara stänga av overscan vid 1080i/p källor, inte vid 720p, så då får man overscan även om TVn är inställd på dot-by-dot. Det här är väl off-topic så messa mig privat om du har nån mer fråga.
Postad 18 juli 2011 - 23:00
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
@TeliaKundservice: Jag har kanalpaketet "Stor med Canal+ Total", kan jag teckna HD-paketet för 19kr/mån i 12mån? Om det går, binder jag då även upp "Stor med Canal+ Total" i 12mån?
Postad 18 juli 2011 - 23:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Ett förbättringsförslag. När man sorterar sina inspelningar i namnordning så vore det jättebra om den sorterade i andrahand på datum och tid. Detta så det är lättare att hitta ordningen på inspelningarna.
Och som jag skrev, mappstruktur vore en bra funktion och hjälp att kunna flytta över sina inspelningar till.
För att förslagen ska komma rätt och inget ska försvinna i översättningen från mig till de som ska ha den så är det enklare om ni skickar in dem på den Här sidan. Detta skulle också förhindra det jag ser som en bug. Ibland när man tittat på en inspelning så sorteras inspelningarna om och den man tittat på är flyttat till en annan sida. Detta har orsakat att jag flera ggr raderat fel avsnitt.
Tillägg: jag har alltid sorterat mina inspelningar på namn a-ö. Så det är bara när det är sorterat så här som detta händer.
Detta verkar vara en bug ja. Kan du skriva ihop den mer utförlig beskrivning (med relevanta inspelningar, gärna en bild kanske?) och skicka den till mig via PM så skulle jag bli glad och så kan jag nog hitta något roligt att ge dig som tack för hjälpen.  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 juli 2011 - 23:27
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har på vilka kanaler har ni detta problem?
Markus Johansson Telia Kundservice
Just nu klockan 00:24: TV3, Tv6, Tv8, Cartoon Network, och Boomerang. Har bara Lagom paket och Barn med Disney, så kan inte tala om hur det ser ut för övriga kanaler. Slår jag av funktionen "Just Scan" så får jag inga streck i bilden.
Redigerat av Mushunt, 18 juli 2011 - 23:29.
Postad 19 juli 2011 - 00:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Något jag tycker är konstigt är att det har varit mycket tjat om att HD-kanaler ska man inte kunna ha med gamla modemen och utan smart. Men vi skulle få ett smarttjänsten och nytt modem som vi avbeställde. Men de nya kanalerna vi även beställde dök upp ganska omedelbart, inkl. 4 HD-kanaler vi fortfarande kan se. På det gamla modemet (silvriga, ADSL).
Detta har varit upp flera gånger i den här tråden, senast jag skrev om detta var här. Har du inte tjänsten Telia smart så blir du alltså av med kanalen om några dagar. Det sker inte omedelbart, men du är välkommen att skicka ett PM till mig med uppgifter om abonnemanget så kan jag fixa det på några minuter. Det kan alla då det räcker med tripple play modemet,
I dagsläget så fungerar det ja, men personligen skulle jag inte bli förvånad att det kommer sluta fungera senare i höst. Jag skulle inte heller bli förvånad om det kommer att bli möjligt att brygga en port för surftjänsten om det nu blir att man tillåter två IP per kund för surf tjänsten. Orsaken att man har Telia smart som krav är för att det krävs bättre prestanda för att kunna leverera en fullgod tjänst i alla lägen. Dessutom blir det samma utrustning om man har ADSL/VDSL2 eller fiberlan tjänst och detta gör att antalet olika lösningar kunderna har minskar på sikt. Sen att produkten ägs att Telia innebär det ju att Telia kan ta ett större ansvar för att digital-tv tjänsten ska fungera. Telia har bara funnit en sätt att håva in pengar på mha en skitprodukt.
För nästan samtliga kunder är det en absolut utmärkt produkt men så finns det några som har väldigt speciella krav och då kanske det inte fungerar så bra i deras ögon. Rent kostnadsmässigt är Thomson modemen nog dyrare än många av de andra nätverksprodukter kunderna har i dagsläget. Jag har tidigare skrivit att den som kan hittar något program som man inte får att fungera på något sätt med Thomsom modemet får gärna skicka ett PM till mig så ska vi se om det inte går att lösa. Kan ni hålla detta om att man måste ha Telia Smart på den nivån att det är ett konstaterande att det är så och vill ni ändra på det hjälper det inte att prata om det här utan ni får helt enkelt använda Tyck-om-Telia funktionen som ni hittar på Telias hemsida. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 08:12
Gizz
-
Gizz
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej,
- Programbiblioteken på Showtime och Silver innehåller noll (0) program. Inte mycket till bibliotek...
- SVT play. Vad händer?
- Kommer Kanal5 lägga upp ett programbibliotek? Vore kanon!
Hälsningar,
Gizz
Postad 19 juli 2011 - 08:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
- Programbiblioteken på Showtime och Silver innehåller noll (0) program. Inte mycket till bibliotek...
Pga rättighetsskäl så är det så just nu. Skrev om i senast i maj. - SVT play. Vad händer?
Inte så mycket verkar det som. Det är ganska strandade förhandlingar där verkar det som. Vi får väl se senare i höst efter semestern. - Kommer Kanal5 lägga upp ett programbibliotek? Vore kanon!
Vet inte, det är bara och vänta och se här med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 08:58
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
"Smart är bra för 95% av kunderna"
Jag tror absolut att du har rätt här, det vi andra stör oss på är att behöva betala för förvara ett modem i förrådet till en kostnad. Hade ni varit lite kundvänliga hade ni erbjudit ett alternativ, eller så kanske ni ser oss övriga kunder som mindre intressanta. Du nämner Telia "tyck till", men hade ni någon gång läst ert eget forum så råkar den mest diskuterade tråden vara "hur kan jag bli av med "smart" https://forum.tewss....tiv-till-tg789/Kort och gott, erbjud ett alternativ för oss som inte vill använda "one size fits" all lösningar", börja med att hjälpa zyxel tex för att få det modemet i tråden att fungera och ni vinner massor av goodwill, om det nu betyder något.
Postad 19 juli 2011 - 09:16
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg

Denna bild visar rätt bra om du kommer få nytta av VDSL eller inte. För den lata matematikern är 10 foot = 3 meter så sedan kan ni göra ett överslag för er egen situation. Om ni undrar hur långt ni har till er telestation så brukar kundtjänst vara behjälpliga.
Själv har jag 24 tjänsten och har 15ner/2upp med 1053m =3500foot men enligt graferna i bilden skulle detta avståndet ge mkt mer bandbredd. Vet ju inte om VDSL 30 tjänsten skulle göra så mycket skillnad för min del. Nackdelarna är iaf: * Modemshyra * 100 Mbit LAN (Hade velat haft Gigabit LAN för flyttning av data inom hemmets mediaprodukter)Någon som kör 30 tjänsten med liknande avstånd vad får ni för hastigheter ? Hur mycket tas bort för TV tjänsten när man har VDSL 30 ?
Postad 19 juli 2011 - 10:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Just nu klockan 00:24: TV3, Tv6, Tv8, Cartoon Network, och Boomerang. Har bara Lagom paket och Barn med Disney, så kan inte tala om hur det ser ut för övriga kanaler.
Cartoon network kan vi inte se det på, men de andra såg vi det på. De borde vara fixade nu, stämmer det?. Har ni några flera kanaler med fel? Edit: Hittade även Discovery World, TV4 Fakta, Canal+ Family, TCM och CNN så de kanalerna försöker vi fixa med nu. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 19 juli 2011 - 10:11.
Postad 19 juli 2011 - 10:20
michaellindqvist
-
michaellindqvist
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag kommer inom kort skaffa TV genom Telia och har två frågor som jag hoppas kunna få svar på genom denna tråd.
1. Jag har tidigare haft ComHem och är van med att det går smidigt att uppgradera abonnemang utan extra bindningstider. Hur är det hos Telia? Om jag skaffar Stor med Canal+ Total och 12 månaders bindningstid och efter fem månader bestämmer mig för att jag vill ha Stor med Canal+ Max istället. Kan jag då uppgradera från det gamla abonnemanget och fortsätta samma bindningstid som tidigare och med endast höjd månadsavgift?
2. Finns det ingen annan möjlighet att få Programbiblioteken för TV3, 6 och 8 än att skaffa typ Viasat Silver eller Guld? Om det inte gör det känns det väldigt onödigt att betala för flertalet kanaler två gånger om man redan har abonnemanget stor eller får man rabatt i den omfattningen att man redan har kanalerna? Varför ingår inte de Programbiblioteken i Viasat Premium? Tycker att det borde vara en möjlighet till att få dem. Skaffa Stor med Canal+ och sedan köpa till Viasat Premium.
Hoppas att det finns någon som kan svara på mina frågor.
Postad 19 juli 2011 - 10:40
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Själv har jag 24 tjänsten och har 15ner/2upp med 1053m =3500foot men enligt graferna i bilden skulle detta avståndet ge mkt mer bandbredd.
Vet ju inte om VDSL 30 tjänsten skulle göra så mycket skillnad för min del.
Nackdelarna är iaf: * Modemshyra * 100 Mbit LAN (Hade velat haft Gigabit LAN för flyttning av data inom hemmets mediaprodukter)
Någon som kör 30 tjänsten med liknande avstånd vad får ni för hastigheter ? Hur mycket tas bort för TV tjänsten när man har VDSL 30 ?
Jag hade tidigare ADSL 24 och låg på 16/2 tills jag skaffade digital-tv och bbtel vilket gjorde att jag gick ner till 8/2 just för att ge utrymme till digital-tv. För en vecka sedan fick jag VDSL 30 och har ett avstånd på cirka 900 m till stationen. Jag kan start rekommendera dig att skaffa VDSL 30 då du kommer att märka markant skillnad. Jag ligger på mellan 22-26 ner och mellan 7-8 upp. Detta oavsett om tv är på eller inte. När det gäller modemet (Telia smart) så är det tyvärr inte mycket att göra åt då det är en förutsättning för att det ska fungera. Jag hade åsikter om det för cirka 3-4 år sedan när jag skaffade men kan inte göra så mycket åt det. Jag har också giganät hemma och det enda som går på 100Mbit är faktiskt Telia smart.
Postad 19 juli 2011 - 13:15
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Cartoon network kan vi inte se det på, men de andra såg vi det på. De borde vara fixade nu, stämmer det?. Har ni några flera kanaler med fel?
Edit: Hittade även Discovery World, TV4 Fakta, Canal+ Family, TCM och CNN så de kanalerna försöker vi fixa med nu.
Markus Johansson Telia Kundservice
Alla kanaler i paket Stor såg bra ut! Bra jobbat Telia
Postad 19 juli 2011 - 14:31
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
@TeliaKundservice: Jag har kanalpaketet "Stor med Canal+ Total", kan jag teckna HD-paketet för 19kr/mån i 12mån? Om det går, binder jag då även upp "Stor med Canal+ Total" i 12mån?
@TeliaKundservice: Ni har svarat på många andra frågor så tror bara ni missade min enkla fråga inatt. Har ni lust att svara på den? Tack på förhand.
6 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|