Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 04 August 2012 - 21:12
Btw, du blir nog tjock som oss övriga snart skall du se. Misströsta inte
Säger han som är så liten och späd...
Postad 04 August 2012 - 21:25
Edit. Eller så här du verkligen SÅ dålig smak. Men med tanke på att din tjej är väldans snygg så förstår jag inte riktigt.... kan bara betyda att du inte är läskunnig alltså.
Redigerat av Unregistered757ca215, 04 August 2012 - 21:27.
Postad 04 August 2012 - 21:32
Snart jobbat en vecka i sträck(gör dygnspass, Mao sover på jobbet ), så hon lär vara extra vacker nu.
Redigerat av Evil Homer, 04 August 2012 - 21:33.
Postad 04 August 2012 - 22:24
Nån får berätta för din tjej att du egentligen tänder på steroidpumpade öststatare
Postad 04 August 2012 - 22:41
Postad 05 August 2012 - 12:53
Lägger lite ryssfemmor i hennes frukostflingor just nu, får se hur lång tid det tar innan det börjar ta skruvSnacka om dålig smak du har Niklas
Nån får berätta för din tjej att du egentligen tänder på steroidpumpade öststatare
Postad 05 August 2012 - 16:39
Ville bara retas lite med dig. Det kommer nog att blir kalas med filtret.Men vafan.. Vad finns det för alternativ då ? Mini-DSPn lät ju skit vid lite pådrag..
Jag tycker fortfarande inte att cr80s är prisvärt...
Alla är ju så jävla lyriska över filtret, så det borde ju vara bra...
Förstod jag det rätt med att det var svårt att integrera systemet om du boostade dom främre också? Varför inte köra med dom bakre även till musik?Har tänkt att köra det som Micke och jag körde mini-DSPn. Boost bak, men ingen boost fram.
Köra bara dom två fram vid tvåkanal och koncerter på bd, men koppla på dom bakre till film. Borde bli bra.
Postad 05 August 2012 - 17:02
Kul!Tror jag har hittat en ny kille till vårt "gäng".
Nicket är vr6jos. Han som köpte mina XPA-1. En helt vanlig kille som gillar bra ljud. Trevlig som fan.
Välkommen vr6!
Postad 05 August 2012 - 17:17
Förstod jag det rätt med att det var svårt att integrera systemet om du boostade dom främre också? Varför inte köra med dom bakre även till musik?
Till musik integrerar det lite snyggare med bara dom främre. Dom främre räcker till musik.
Ska givetvis testa båda varianterna med filtret.
Postad 05 August 2012 - 18:20
Jag funderar lite på om jag skulle kunna köra två basar i främre hörnen, sedan två stycken mot bakväggen i mitten.
Jag har för mig att man då vill ställa lägre nivå på de bakre eftersom de kommer närmare lyssningsplats? Det går ju utmärkt om man kopplar dom bakre som ett eget par och ställer volymen i cr80s.
Jag skulle gärna frigöra platsen i mitten på högtalarväggen för elektroniken (ja, jag vill gärna ha den där
Redigerat av spuj, 05 August 2012 - 18:26.
Postad 05 August 2012 - 19:35
Postad 05 August 2012 - 21:31
Typ så kanske kan vara en vettig början?
Postad 05 August 2012 - 21:52
Kul!
Välkommen vr6!
Tack så mkt! Känns inte som jag har så mkt tekniskt att bidra med men ett och annat glatt tillrop kanske räcker?!?
Postad 05 August 2012 - 22:17
Kör mono. Sen använder du höger kanal till bak och ställer q-värdet lååågt. Vänster kanal kör du fram och där ställer du q lite högre. På så sätt kommer du få de bakre badarna att spela svagt närmre delningen.
Typ så kanske kan vara en vettig början?
Absolut, låter vettigt.
Borde också funka att justera kurvorna för vardera par så att de blir så fina som möjligt med q-rattarna och sedan matcha volymen vid delningen med volym-rattarna, där de bakre borde hamna på en lägre volym.
Kanske är bättre att matcha volymen med q-rattarna dock, jag har aldrig lekt med ett cr80s och gjort mätningar så jag har ingen känsla för hur det funkar.
Postad 05 August 2012 - 23:28
...jag har aldrig lekt med ett cr80s och gjort mätningar så jag har ingen känsla för hur det funkar.
Då är vi två...
Postad 06 August 2012 - 00:02
Man får ju dock ingen handbok...
En annan grej jag märkte när josarn hämtade mina steg var att det brummade om mina DP, fast inte av XPA-1 när vi testade dom...
Inget kul om brummet ligger i stegen..
Mina förhoppningar är att dom är känsligare för störningar och att en skärmad Supra blir bättre än lakritssnören..
Postad 06 August 2012 - 00:13
Har för mig att det finns en "manual" någonstans på nätet om hur man kan gå tillväga?
Postad 06 August 2012 - 00:49
Kan dessutom rekommendera dig att tillverka semi-balanserade kablar om du vill bli av med brummet, alltså rca i ena änden och xlr i andra, för att kortsluta jorden (eller vad det nu är som händer).
Det finns någon bra tråd om det på faktiskt.
Edit: Det var en .rtf fil, men den går nog att öppna i anteckningar/wordpad eller nå.
http://www.faktiskt....wtopic&p=120655
Redigerat av spuj, 06 August 2012 - 00:57.
Postad 06 August 2012 - 10:10
Nope. Hoppas på att nya kabeln kommer imorrn. Då ska jag koppla in och testa..
Man får ju dock ingen handbok...
En annan grej jag märkte när josarn hämtade mina steg var att det brummade om mina DP, fast inte av XPA-1 när vi testade dom...
Inget kul om brummet ligger i stegen..
Mina förhoppningar är att dom är känsligare för störningar och att en skärmad Supra blir bättre än lakritssnören..
Nej... fan va trist i sådant fall då... OM det verkar vara så, så får du testa att "faskorrekt" koppla alla utrustning i hema anläggningen, det har jag varit med om varit en källa till problem!
Alltså om lindningen på transformatorerna i dom olika apparaterna ligger laddade med potentialen olika, då kan det bli "störnings-vandring" genom skärmarna i kablarna mellan olika apparater, det är värt att testa sedan i sådant fall
Får kolla upp det.
Får kolla upp det.
![]()
Jag har två dokument, ett med mätningar på cr80s och infratillsats så att du får en känsla för vad dom olika vreden gör för något, och sedan det vanliga dokumentet som ingvar ger.
Sugen ?
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2012 - 10:12.
Postad 06 August 2012 - 12:02
Postad 06 August 2012 - 12:55
Anläggningen har sedan i onsdags varit hos en kompis och spelat, jag har haft enbart hörlurar och ett par plastburkar att spela på.
Allt för att bevisa för mig själv att kass återgivning inte gör mig gladare....
Hörlurar har en viss charm, bra lurar har ett förhållandevis obesvärat sätt att förmedla musiken, dock utan den sköna frihetskänsla man får vid högtalarlyssning.
Plastburkarna låter för dåligt för att duga till annat än bakgrundsljud... jag mätte med Ifånen och kom inte ens upp i 80dB innan det lät så trist och illa att jag bara ville sänka...
Så plast burkarna är urkopplade och nere i förrådet igen, hörlurarna är det som har stått för musiken senaste dagarna alltså.
Jag insåg igår/ söndag att jag inte kan lyssna med lurar, jag behöver högtalare och allt vad det innebär, att inte kunna lyssna på musik i en avslappnad ställning, utan "ljudet mitt i huvudet" och inte få något riktig ljudbild, det är för mycket !
Bäst hittils låter faktiskt mina in-ear lurar Senheisser ie6, dom projicerar liksom en ljudbild som en halvmåne runt huvudet och INTE inuti huvudet, mycket behagligt
Och det är dom jag har lyssnat mest med också
Lurar fungerar bra som komplement, när man inte har möjlighet att lyssna vid en anläggning, men det är ingen ersättare...
Jag ringde helt enkelt Andreas och åkte över, vi satt och lyssnade i hans allt annat är optimala rum, någorlunda intrimmat och uppställt.
Och genast så infann sig ett lugn i kroppen och vi satt och lyssnade på musik hela kvällen, vände skiva efter skiva och allt mellan himmel och jord betades av.
Metal, Pop, Rock, klassiskt, Jazz, Ambient, elektronisk musik av både tungre och snällare slag.
Jag insåg då igen vad hela grejen handlar om, som jag en gång kände för hobbyn, att få fram musiken och dess själ, så att den griper tag i mig och får mig att känna saker.
Det gjorde jag i söndags, det var jätte härligt och jag uppskattade verkligen musiken på ett helt annat sätt än jag gjort på länge.
För att jag kunde koppla av, inte bry mig om eller fokusera på ljudet, utan på musiken och dess alla nyanser.
Idag är Andreas här hemma hos mig, vi har kört hit grejerna igen, allt är inkopplat och uppställt så som det var, inställt så som vi både tyckte lät bäst.
Och nu gläds vi åt musik, ljuva toner och känsla, lätthet och närvaro i tonerna.
Både han och jag är överens om att hemma hos mig så är det än mer musik är vad det var hemma hos honom, och vi är överens om att jag nog ska låta grejerna vara nu ett tag och inte ägna dom så mycket tanke...
Det är musiken som gäller nu och inget annat, och just nu så får jag väldigt mycket musik, känsla och njutning av min anläggning, det är knappast värt att gå ner i skala.
Inte idag, inte här och nu, nu får det vara, nu lyssnar vi på musik och sådant jag inte lyssnat på på mycket länge! gamla favoriter som jag upptäckt på nytt, nostalgi !
För länge har jag varit brydd över tekniken, och mer och mer tappat känslan, orken och lusten för musiken...
men inte mer...
Andreas är verkligen helt rätt ute, han är nog den person jag träffat som kan njuta av musiken som ingen annan...
För honom är musiken så mycket mer än vad jag någonsin upplevt, han lyssnar inte, han upplever! och han visade mig åter igen vad det är det hela handlar om, öppnade mina ögon igen.
Det känns befriande...
Tack Andreas för att du är "the music man" som kan banka mig till rätta när jag blir för mycket av motsatsen... !
Postad 06 August 2012 - 14:26
En annan blir ju som barn på julafton när det kommer nya prylar att koppla in, visst inte alla som är såna.
Jag är inte speciellt sugen på biorummet alls just nu. I alla fall inte att greja.
Jag går in, slår på grejerna, tittar på en film, och går ut.
Tycker intresset går lite upp och ner i perioder. Dessutom är det ju "sommar" nu, och inte riktigt säsong.
Postad 06 August 2012 - 15:13
Uppföljning på mina bravader:
Anläggningen har sedan i onsdags varit hos en kompis och spelat, jag har haft enbart hörlurar och ett par plastburkar att spela på.
Allt för att bevisa för mig själv att kass återgivning inte gör mig gladare....
Hörlurar har en viss charm, bra lurar har ett förhållandevis obesvärat sätt att förmedla musiken, dock utan den sköna frihetskänsla man får vid högtalarlyssning.
Plastburkarna låter för dåligt för att duga till annat än bakgrundsljud... jag mätte med Ifånen och kom inte ens upp i 80dB innan det lät så trist och illa att jag bara ville sänka...
Så plast burkarna är urkopplade och nere i förrådet igen, hörlurarna är det som har stått för musiken senaste dagarna alltså.
Jag insåg igår/ söndag att jag inte kan lyssna med lurar, jag behöver högtalare och allt vad det innebär, att inte kunna lyssna på musik i en avslappnad ställning, utan "ljudet mitt i huvudet" och inte få något riktig ljudbild, det är för mycket !
Bäst hittils låter faktiskt mina in-ear lurar Senheisser ie6, dom projicerar liksom en ljudbild som en halvmåne runt huvudet och INTE inuti huvudet, mycket behagligtBra jäkla lurar !
Och det är dom jag har lyssnat mest med också
Lurar fungerar bra som komplement, när man inte har möjlighet att lyssna vid en anläggning, men det är ingen ersättare...
Jag ringde helt enkelt Andreas och åkte över, vi satt och lyssnade i hans allt annat är optimala rum, någorlunda intrimmat och uppställt.
Och genast så infann sig ett lugn i kroppen och vi satt och lyssnade på musik hela kvällen, vände skiva efter skiva och allt mellan himmel och jord betades av.
Metal, Pop, Rock, klassiskt, Jazz, Ambient, elektronisk musik av både tungre och snällare slag.
Jag insåg då igen vad hela grejen handlar om, som jag en gång kände för hobbyn, att få fram musiken och dess själ, så att den griper tag i mig och får mig att känna saker.
Det gjorde jag i söndags, det var jätte härligt och jag uppskattade verkligen musiken på ett helt annat sätt än jag gjort på länge.
För att jag kunde koppla av, inte bry mig om eller fokusera på ljudet, utan på musiken och dess alla nyanser.
Idag är Andreas här hemma hos mig, vi har kört hit grejerna igen, allt är inkopplat och uppställt så som det var, inställt så som vi både tyckte lät bäst.
Och nu gläds vi åt musik, ljuva toner och känsla, lätthet och närvaro i tonerna.
Både han och jag är överens om att hemma hos mig så är det än mer musik är vad det var hemma hos honom, och vi är överens om att jag nog ska låta grejerna vara nu ett tag och inte ägna dom så mycket tanke...
Det är musiken som gäller nu och inget annat, och just nu så får jag väldigt mycket musik, känsla och njutning av min anläggning, det är knappast värt att gå ner i skala.
Inte idag, inte här och nu, nu får det vara, nu lyssnar vi på musik och sådant jag inte lyssnat på på mycket länge! gamla favoriter som jag upptäckt på nytt, nostalgi !
För länge har jag varit brydd över tekniken, och mer och mer tappat känslan, orken och lusten för musiken...
men inte mer...
Andreas är verkligen helt rätt ute, han är nog den person jag träffat som kan njuta av musiken som ingen annan...
För honom är musiken så mycket mer än vad jag någonsin upplevt, han lyssnar inte, han upplever! och han visade mig åter igen vad det är det hela handlar om, öppnade mina ögon igen.
Det känns befriande...
Tack Andreas för att du är "the music man" som kan banka mig till rätta när jag blir för mycket av motsatsen... !
Den här tråden kan vara en av de roligare på minhembio.. Jag måste säga att du bidrar mest till draman i den helt klart =) Det smärtar en alltid lite när man ser någon som till synes tröttnat på något som den personen varit så passionerad av, för att sedan bli glad när samma person hittar tillbaka till den. Att läsa om dina upp och ned gångar har varit rätt underhållande faktiskt =)
Jag hoppas du tänker på just dom orden nästa gång du tycker allt känns skit och du vill sälja ditt system, "att det är njutningen av musiken som är viktig". Sen så är det ju faktiskt svårt att gå tillbaka till något halvdant när man suttit med ett bra system.. ett bra system tar just fram den där själen och njutningen i musiken.. och det är ju det som man är ute efter =) Sedan är ju detta lite en hobby där man aldrig sitter 100% nöjd, en del av er sitter liksom med bassystem som skulle få Globen att gunga, ändå så läser man om uppgraderingar av dessa bassystem så man undrar ju vart det ska sluta =) Men som sagt, njutningen av musiken får man aldrig glömma.
Redigerat av Mikael_80, 06 August 2012 - 17:24.
Postad 06 August 2012 - 16:36
Jag själv testar aldrig nu för tiden och det känns trevligt.
Postad 06 August 2012 - 17:27
Jag tror att en av de saker David kanske ska fundera på är att skippa allt fixande, testande etc. Sånt är (enligt mig) sinnessjukt trist och det blir lätt man tröttnar på hifi om det enda man använder det till är att göra något annat än bara lyssna.
Jag själv testar aldrig nu för tiden och det känns trevligt.
Jag har aldrig gillar att hålla på med HiFi, jag har gjort det i 2år nu och det ger mig bara illamående känsla... jag vill lyssna på musik, så HiFi som hobby är ett jäkla skit... Uchhh!
Musiken har alltid varit intresset och att se hur mycket musik jag kan få fram, alltså vad som går att göra för att musiken ska få tala sitt språk så obehindrat som möjligt, jag vet nu vad som krävs och vad som ens går att göra. Så jag behöver inte hålla på och spekulera längre, känns skönt !
som sagt, HiFi i form av prylar har jag inget för... jag gillar det inte, inget bra sätt att se på saken anser jag
Den här tråden kan vara en av de roligare på minhembio.. Jag måste säga att du bidrar mest till draman i den helt klart =) Det smärtar en alltid lite när man ser någon som till synes tröttnat på något som den personen varit så passionerad av, för att sedan bli glad när samma person hittar tillbaka till den. Att läsa om dina upp och ned gångar har varit rätt underhållande faktiskt =)
Jag hoppas du tänker på just dom orden nästa gång du allt känns skit och du vill sälja ditt system, "att det är njutningen av musiken som är viktig". Sen så är det ju faktiskt svårt att gå tillbaka till något halvdant när man suttit med ett bra system.. ett bra system tar just fram den där själen och njutningen i musiken.. och det är ju det som man är ute efter =) Sedan är ju detta lite en hobby där man aldrig sitter 100% nöjd, en del av er sitter liksom med bassystem som skulle få Globen att gunga, ändå så läser man om uppgraderingar av dessa bassystem så man undrar ju vart det ska sluta =) Men som sagt, njutningen av musiken får man aldrig glömma.
Hehe, ja och för dom som tänker börja fastna i tekniken, trotts att ni egentligen vill lyssna på musik, passa er annars så kan ni läsa här i tråden hur det blir då...
Postad 06 August 2012 - 17:49
Jag är inte speciellt sugen på biorummet alls just nu. I alla fall inte att greja.
Jag går in, slår på grejerna, tittar på en film, och går ut.
Tycker intresset går lite upp och ner i perioder. Dessutom är det ju "sommar" nu, och inte riktigt säsong.
Man kan väl bara hålla med, men gjorde iaf slag i saken och tog och rengjorde och lade rätt på listerna för den vänstra elektrostatpanelen idag.
Riktigt snuskigt vid baselementet!
Postad 06 August 2012 - 17:59
http://www.clasohlso...lie/Pr341303000
60meter kon. Hur många tum blir det?
Postad 06 August 2012 - 18:13
Kan vara såpass enkelt som att det ligger damm och förstör, skall se om det finns lust till att köra den andra imorgon.
Postad 06 August 2012 - 18:21
Postad 06 August 2012 - 18:39
Fantastiska konstruktioner. Gjorda av gladpack och lite damm kan förstöra allt. Bra köp Niklas!
![]()
![]()
Postad 06 August 2012 - 18:48
Här hör jag cymbalerna fint och lätt...
Postad 06 August 2012 - 18:51
jag ber väl om detta antar jag, skall FÖRSÖKA att inte mobbas lika mycket.
Du kan kanske modifiera dom lite ?
Du lyssnar väl ändå mest på metal ?
http://www.clasohlso...una/Pr345465000
Postad 06 August 2012 - 21:01
Jag är absolut likadan!! Jag får samma euforiska känsla av att köpa nya saker och packa upp/koppla in som när jag packade upp julklappar som barn.En annan blir ju som barn på julafton när det kommer nya prylar att koppla in, visst inte alla som är såna.
Postad 06 August 2012 - 22:14
Bra, då slipper vi läsa att du testar nya basar, filter, ändringar i rummet, etc framöverJag har aldrig gillar att hålla på med HiFi, jag har gjort det i 2år nu och det ger mig bara illamående känsla... jag vill lyssna på musik, så HiFi som hobby är ett jäkla skit... Uchhh!
Så kommer det nog bra.
Postad 07 August 2012 - 11:11
Postad 07 August 2012 - 12:07
Ska man behöva skaffa en ny apparat ändå? Illa.
Men jag ska rota i det du undrar... du har säkert rätt.
Redigerat av Unregistered757ca215, 07 August 2012 - 12:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?