Jag har ett obundet Stor och beställde HD-paketet. Tittar jag på Mina Sidor så är Stor fortfarande obundet men HD bundet.@TeliaKundservice: Ni har svarat på många andra frågor så tror bara ni missade min enkla fråga inatt. Har ni lust att svara på den? Tack på förhand.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 juli 2011 - 15:18
Postad 19 juli 2011 - 15:54
Efter en sådan uppdatering så fungerar inte snabbhoppen med spolknappen på de första inspelningarna som man tittar på. Bugg??
Postad 19 juli 2011 - 21:59
Har ett problem med digital-tv. Jag får inte ljudet att funka när jag kör tv via denna switch:
http://www.xn--ndvnd...witch-3-i-1-out
telia boxen är Motorola VIP 1910-9
Jag har testat köra 576p och byta mellan stereo och dd men det hjälper inte. Ljudet funkar bra när jag kör den direkt till tvn.
Finns det ngn lösning eller är switchen dålig?
/Christian
Postad 19 juli 2011 - 22:08
Nån mer som upplever artefakter när ni kollar på National Geographic HD? Emmellnåt så blir det en glitch med artefakter (mosaikrutor) till följd, varar bara nån halv sekund till en sekund, men det är störigt. Sitter med Fiberlan så bandbredden borde inte vara nåt problam alls.
Alla har detta (irriterande) problem så vitt jag vet. Skapade en post om det i denna tråd för en knapp månad sen(21:e juni) och teliarepresentanten svarade att detta var ett känt problem från leverantören som det jobbades på (vill jag minnas).
Men uppenbarligen inget som fixats ännu.
Har tyvärr ingen mer information om detta i dagsläget mer än att det är problem fortfarande.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 22:31
@ Telia KundserviceDet är uppenbart inte så lätt att fixa för de har försökt fixa felet i England nu ett tag. Nu så har man tvingat den att sända i 16:9 så nu kommer antagligen vissa program som ska vara i 4:3 inte att bli rätt men tills de har hittat felet så gjorde man valet att göra på detta sätt.
Fortfarande ingen lösning i sikte på format problemen med TV3?
Postad 19 juli 2011 - 22:38
Med en helt digital MPEG4 signal så ska det inte finnas några skräp pixelrader i över eller underkant. Man skall kunna visa hela HD bilden (1080i) utan att använda någon overscan funktionen i TV:n och skala om bilden med sämre kvalitet som följd.Overscan har inget med Telia-boxen att göra. Boxen kan skicka ut 720p/1080i/1080p och sedan är det upp till era tv-apparater vad dom gör med signalen. Slår man av overscan på TVn finns det risk för någon enstaka skräp pixelrad på vissa kanaler. Själv skulle jag aldrig använda overscan eftersom jag inte vill att ett par % av bilden ska döljas.
Redigerat av Unregistered29650, 19 juli 2011 - 22:55.
Postad 19 juli 2011 - 22:41
@TeliaKundservice: Jag har kanalpaketet "Stor med Canal+ Total", kan jag teckna HD-paketet för 19kr/mån i 12mån? Om det går, binder jag då även upp "Stor med Canal+ Total" i 12mån?
Jag hänvisar till mitt svar tidigare. Det är meningen att du ska göra det via mina sidor och som du ser tidigare i denna tråd så har flera personer gjort det via mina sidor. Om du inte lyckas första gången försök igen och lyckas du inte fortfarande så kan du kontakta Telia via något av de sätt du hittar på hemsidan.
Jag har ett obundet Stor och beställde HD-paketet. Tittar jag på Mina Sidor så är Stor fortfarande obundet men HD bundet.
Det som kan vara värt att notera är ju att du behöver lagom eller stor för att få ha HD paketet och då måste du ha kvar lagom eller stor under tiden du vill ha tillgång till HD kanalerna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 19 juli 2011 - 22:54.
Postad 19 juli 2011 - 22:51
1. Jag har tidigare haft ComHem och är van med att det går smidigt att uppgradera abonnemang utan extra bindningstider. Hur är det hos Telia? Om jag skaffar Stor med Canal+ Total och 12 månaders bindningstid och efter fem månader bestämmer mig för att jag vill ha Stor med Canal+ Max istället. Kan jag då uppgradera från det gamla abonnemanget och fortsätta samma bindningstid som tidigare och med endast höjd månadsavgift?
I Just det exemplet du skrev går det att byta till det dyrare programpaketet.
Du kan byta till dyrare programpaket i visasat och canal+ paketen. Du kan även byta från lagom eller stor till något av paketen med viasat eller canal+.
Du kan inte byta från ett kanalpaket från viasat paketen till ett motsvarande canal+ paket eller vice versa, detta oavsett om kanalpaketet du byter till är dyrare eller ej.
Ovan pratar vi alltså om paket som har bindingstid med bibehållen bidnignstid. Oundna kanalpaket kan bytas ut hur som helst i princip.
2. Finns det ingen annan möjlighet att få Programbiblioteken för TV3, 6 och 8 än att skaffa typ Viasat Silver eller Guld? Om det inte gör det känns det väldigt onödigt att betala för flertalet kanaler två gånger om man redan har abonnemanget stor eller får man rabatt i den omfattningen att man redan har kanalerna? Varför ingår inte de Programbiblioteken i Viasat Premium? Tycker att det borde vara en möjlighet till att få dem. Skaffa Stor med Canal+ och sedan köpa till Viasat Premium.
Det är den paketeringen Viasat har, man får tillgång till hela viasat on demand paketet där de kanalerna ingår helt enkelt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 22:59
Jaha, då har digitalboxen uppdaterat sig själv igen vid midnatt.......
Det är inte en uppdatering, det är en omstart som boxen gör för att den tror att den har tappat nätkontakten.
När blir detta åtgärdat??
Förhoppningsvis snart, man har identifierat problemet och tittar på hur man ska kunna lösa detta för tillfället.
Efter en sådan uppdatering så fungerar inte snabbhoppen med spolknappen på de första inspelningarna som man tittar på. Bugg??
Det var intressant. Felet borde existera varje gång du startar om boxen, lyckas du återskapa detta fel är du välkommen att skriva ner exakt vad du gör så ska jag skicka det vidare så får de titta på detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 23:05
Med en helt digital MPEG4 signal så ska det inte finnas några skräp pixelrader i över eller underkant. Man skall kunna visa hela HD bilden (1080i) utan att använda någon overscan funktionen i TV:n och skala om bilden med sämre kvalitet som följd.
Har ni fortfarande problem med detta kan jag be de titta på detta med, men vi spenderade ett tag att titta på alla kanaler för att se vilka det var fel på så hoppas alla ska vara rätt nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 19 juli 2011 - 23:37
Det var mer en allmän kommentar till övriga inlägg. Bra att ni fixade de kanaler som hade problem!Har ni fortfarande problem med detta kan jag be de titta på detta med, men vi spenderade ett tag att titta på alla kanaler för att se vilka det var fel på så hoppas alla ska vara rätt nu.

Postad 19 juli 2011 - 23:42
@Telia Kundservice
Varför åtgärdas inte detta? Det är flera kanaler som saknar kanalsymboler i iPhone appen och några är fel.
SVT2 HD
Canal+ Film HD
Canal+ Series
Canal+ Family
Canal+ Drama (Emotion)
SF-kanalen
Eurosport HD
National Geographic HD
@Telia Kundservice@Telia Kundservice
Kan ni inte ta och fixa kanalsymbolerna i iPhone appen? Ingen av de nya HD kanalerna har någon symbol. Och samma sak i TV-Guiden på Mina Sidor.
Någon uppdatering av iPhone appen på gång?
Postad 20 juli 2011 - 02:03
Hej Markus!
Nu när du är aktiv här igen, kan du kanske svara på min fråga.
Kan man beställa HD kanalpaketet om man idag har ett kollektivt Lagom paket?
Mvh
Erik
Hej!
Jag har ett fiber/lagom paket genom min bostadsrätts förening.
Ringde till fiberlan-supporten och fick ett nytt ID. (tog ett dygn via mina sidor, en vecka via brebäraren)
Efter att ha knappat in detta ID i min digitalbox ser jag abonnemanget på 'mina sidor' och kan nu beställa extra abonnemang samt spela in va min 1963 digitalbox.
Enlligt supportpersonen jag talade med kan jag uppdatera till kanalpaket 'stor' för 149:-, dock endast via telefonsamtall till supporten.
M.v.h.
Xstrul
Postad 20 juli 2011 - 06:56
Har på vilka kanaler har ni detta problem?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hmm, nu minns jag inte vilka såhär i dagsläget, skall hålla lite mer utkik, men var på Tv3HD jag såg detta sist (när jag skrev) sedan har det varit på någon canal+ kanal också.
Postad 20 juli 2011 - 09:45
Har på vilka kanaler har ni detta problem?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag har detta problem på Canal+ HD. Skall hålla utkik ifall jag kan se det på någon mer kanal.
Postad 20 juli 2011 - 11:54
Vi har då en inspelningsbar box (VIP1963) som vi använder ganska flitigt men tyvärr så blir det många störningar i inspelningarna med en bild som stannar i några sekunder (2-10) för att sen hoppa igång igen. Det verkar bli mest störningar när vi spelar in So You Think Yoy Can Dance på kanal 5 vilket inte är uppskattat i hushållet...
Felet dyker även upp ibland när man tittar i realtid men inte alls lika ofta som på inspelade program. Är detta ett känt fel, finns det något sätt att lösa det hela på? Tacksam för alla tips o all hjälp då vi i övrigt tycker tjänsten fungerar väldigt bra och trivs med upplägget.
/ magnus
Postad 20 juli 2011 - 18:12
@Telia Kundservice
Och när ni ändå fixar detta så fixa så att man kan spela in två efterföljande program, precis som man kan med boxen. Känns som en väldigt enkel if-sats hade löst det...
Postad 20 juli 2011 - 19:03
Ok så vad händer om man säger upp det underliggande abonnemanget under bindningstiden för HD-paketet? Jag kan leva med att hd-kanalerna stängs av och att jag får betala resterande månader x 19kr för HD-paketet, men jag är inte så sugen på att binda upp ett 369kr/mån abonnemang i 12månader för att jag lägger till ett paket för 19kr/mån.Det som kan vara värt att notera är ju att du behöver lagom eller stor för att få ha HD paketet och då måste du ha kvar lagom eller stor under tiden du vill ha tillgång till HD kanalerna.
Postad 21 juli 2011 - 13:15
Nu när VDSL2 är officiellt lanserat går det att få reda på när ens station blir uppgraderad?
http://www.telia.se/.../natarbete.page
Sidan ovan visar ju bara en vecka framåt men det måste ju ändå finnas en mer långtgående planering?
Om det nu ändå inte går att få reda på sin specifika station, finns det ett slutdatum för hela VDSL2-uppgraderingen? Har läst olika, både slutet av 2012 och slutet på 2013.
Postad 21 juli 2011 - 20:13
Vi har precis börjat titta på Cornelis HD som vi hyrt via boxen. När det är svarta färger i bilden så "pulserar" bilden, samt att det uppstår ett svart shackmönster. Bilden är inte heller särskilt "HD". Det är bara just Cornelis HD som har dessa problem för oss.
EK
Postad 21 juli 2011 - 20:28
Det finns inga planer som är offentliga i dagsläget men är ni smarta så kan ni nog tänka själva utifrån det jag har sagt och andra har sagt..
Markus Johansson
Telia Kundservice
P.s. tekniken bygger på standarden VDSL2 så lika bra ni använder den förkortningen.
Ang. planer på inspelning på en kanal samtidigt som man tittar på en annan. Lyckades inte citera in min fråga här.
Men jag får inte ut något av svaret. Skulle någon räv kunna förklara det kundtjänst insinuerar.
Postad 22 juli 2011 - 09:35
Vi har precis börjat titta på Cornelis HD som vi hyrt via boxen. När det är svarta färger i bilden så "pulserar" bilden, samt att det uppstår ett svart shackmönster. Bilden är inte heller särskilt "HD". Det är bara just Cornelis HD som har dessa problem för oss.
Ser inget fel på den här. Det har inte att göra med att du har din tv inställd på att visa 0-255 istället för 16-235 som det ska vara?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 juli 2011 - 13:35
Ser inget fel på den här. Det har inte att göra med att du har din tv inställd på att visa 0-255 istället för 16-235 som det ska vara?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Allt annan HD från TELIA funkade utmärkt igår (HD kanalerna), så det är inga inställningar i TV:n det är fel på. Vi har någon gång tidigare hyrt HD film, men då utan ovan nämna problem.2 & 1/2 man på TV6 u SD hade bättre bild än Cornelis HD igår. Ljudet var i Dolly Digital, men kanske det skall vara?
EK
Postad 22 juli 2011 - 17:29
Vi har idag Telia Bredband FiberLan 100 (hastighet 50/8 - 100/10) och har även TV o telefon via fibern (Telia Smart).
Vi har då en inspelningsbar box (VIP1963) som vi använder ganska flitigt men tyvärr så blir det många störningar i inspelningarna med en bild som stannar i några sekunder (2-10) för att sen hoppa igång igen. Det verkar bli mest störningar när vi spelar in So You Think Yoy Can Dance på kanal 5 vilket inte är uppskattat i hushållet...
Felet dyker även upp ibland när man tittar i realtid men inte alls lika ofta som på inspelade program. Är detta ett känt fel, finns det något sätt att lösa det hela på? Tacksam för alla tips o all hjälp då vi i övrigt tycker tjänsten fungerar väldigt bra och trivs med upplägget.
/ magnus
Har själv felanmält det ett antal gånger. Här kommer det och går. Mycket irriterande! Här är det dock inte koncentrerat mest till inspelat material utan det är exakt samma resultat vilket som. Ska försöka ta mig i kragen och lägga ut ett exempel på youtube..
Postad 22 juli 2011 - 19:41
Edit:
Det var switchen som var trasig,luktade tom illa om den.
Fick tag på en så jag kunde testa som tur var och nu fungerar allt
Skrivet från Mobilen
Redigerat av Volvis, 22 juli 2011 - 20:33.
Postad 23 juli 2011 - 09:52
https://forum.tewss....9/page__st__152
P-870M-I1 : Rent modem med dålig prestanda som inte rekommenderas för "vanliga personer"
P-870HW : Modem kombinerat med router och trådlöst, bra prestanda och fungerar för alla
P-870H : Rent modem med bra prestanda och fungerar för alla, billigare än HW
https://www.prisjakt...ams=l=s73158068
Redigerat av Ibymafayhas, 23 juli 2011 - 09:59.
Postad 23 juli 2011 - 10:20
Pratade med supporten tidigare som skickade mig uppdateringar, boxen har nollställts och problemet kvarstår ännu. Någon med samma symptom?
Postad 23 juli 2011 - 15:20
Spelar man in filmer eller TV-program så fattas det oftast en eller ett par minuter av det man har spelat in då tablå-tiderna inte stämmer. Vet inte hur många avsnitt av favoritserien som man har spelat in där både början och slutet av avsnittet fattas. Ändrar man så boxen börjar spela in någon minut före eller efter utsatt tablå-tid så får man se slutet av avsnitt 1 i början på avsnitt 2 och slutet av avsnitt 2 i början på avsnitt 3. Denna "lösning" fungerar men är inte acceptabel.
Mycket frysningar av både bild och ljud. Sker dagligen och gäller alla kanaler som jag har tittat på. Detta är inte acceptabelt alls.
Bild och ljud är ofta i osynk. Sker flera gånger i veckan och gäller alla kanaler som jag har tittat på. Detta är inte acceptabelt alls.
Sedan detta med att många kanaler sänds i fel bildförhållande. Ofta som man ser program i 4:3 på kanaler som Discovery Channel. För att få korrekt bild måste man stretcha ut bilden med TV:ns olika bildinställningar. Denna "lösning" fungerar men är inte acceptabel.
OK-knappen på fjärrkontrollen måste få tillbaka den funktionen den hade från början.
Har felanmält alla fel som jag har stött på men Telia gör ingenting mer än att man tar emot felanmälan, ber mig starta om boxen samt att man skickar ut en uppdatering till boxen. Inget annat sker för jag har haft problemen i snart 1 år nu. Det tar inte 1 år att rätta till fel av denna art.
Efter att bindningstiden har tagit slut kommer jag att byta leverantör om ingen ändring sker. Är trött på att betala för tjänster som alltid felar på ett eller annat sätt.
Postad 23 juli 2011 - 21:14
Kommer hem från semestern och ingen dator ser nån annan! Det enda jag kan se i hemnätverket är Thomson och den egna maskinen. Har det hänt nåt särskilt? Vad ska jag göra för att få igång allt igen. Jag har sedan länge använt en stationär maskin som "server". Tidigare kunde tom min blurayspelare spela upp från den. (Just nu testar jag att dela ut en hel partition, få se om det hjälper.)
Postad 23 juli 2011 - 21:56
Lite OT kanske, men då jag har ADSL med Thomson och digitalTV så är det kanske ändå i närheten?
Kommer hem från semestern och ingen dator ser nån annan! Det enda jag kan se i hemnätverket är Thomson och den egna maskinen. Har det hänt nåt särskilt? Vad ska jag göra för att få igång allt igen. Jag har sedan länge använt en stationär maskin som "server". Tidigare kunde tom min blurayspelare spela upp från den. (Just nu testar jag att dela ut en hel partition, få se om det hjälper.)
Det har varit snack om ip adresser efter någon uppdatering så kolla så alla dina maskiner har samma ipadres range, nätmask, gateway osv.
Postad 24 juli 2011 - 08:27
Stämmer tiderna i tidningarnas/text-tv's Tablåer med det som Telias EPG anger, så är det ju inte Telias fel att de olika tv-kanalerna inte startar/slutar sina prg på angiven tid.Spelar man in filmer eller TV-program så fattas det oftast en eller ett par minuter av det man har spelat in då tablå-tiderna inte stämmer. Vet inte hur många avsnitt av favoritserien som man har spelat in där både början och slutet av avsnittet fattas. Ändrar man så boxen börjar spela in någon minut före eller efter utsatt tablå-tid så får man se slutet av avsnitt 1 i början på avsnitt 2 och slutet av avsnitt 2 i början på avsnitt 3.
Informationen på EPG är det BARA tv-kanalerna själva som svarar för, och EPG har INGEN funktion som kan korrigera för om ett visst prg börjar eller slutar på felaktig tid. Detta oavsett om du använder IP-Tv, Kabel-Tv, eller Marksänt.
Ska jag spela in 2 avsnitt efter varandra på Tv3/6 eller Kanal5/9, så ställer jag alltid in inspelningarna med EPGn, sen går jag in o korrigerar så att första inspelningen börjar en minut innan, och slutar en min. tidigare, sen andra inspelningen på start en min. tidigare, fast där lägger man istället till två min. på slutet - fungerar i 99,9% av fallen.
Så dina problem är nog inte Telias fel.
Redigerat av anderswillhelmsson, 24 juli 2011 - 08:28.
Postad 24 juli 2011 - 11:21
Så dina problem är nog inte Telias fel.
Har samma problem. Hade inte det när jag bodde i ett Comhem-hus... så felet ligger helt klart hos Telia och deras EPG.
Postad 24 juli 2011 - 11:35
LÄSTE du öht vad jag skrev till "2-kanaler" ovan; HAR du kollat OM tiderna i tidningarnas och text-tv's tablåer stämmer med tiderna i Telias EPG?Har samma problem. Hade inte det när jag bodde i ett Comhem-hus... så felet ligger helt klart hos Telia och deras EPG.
Gör de det så är det tv-kanalernas fel om inte programmen startar och/eller slutar på utlovad EPG-tid - det har isf alltså INTE med Telias EPG att göra!
Varför skulle Telias EPG-info skilja sig från t ex Comhems eller Marksända EPG'ernas?
Samma info skickas ju ut från kanalerna, till samtliga distributörer av EPG.
Postad 24 juli 2011 - 11:59
LÄSTE du öht vad jag skrev till "2-kanaler" ovan; HAR du kollat OM tiderna i tidningarnas och text-tv's tablåer stämmer med tiderna i Telias EPG?
Gör de det så är det tv-kanalernas fel om inte programmen startar och/eller slutar på utlovad EPG-tid - det har isf alltså INTE med Telias EPG att göra!
Varför skulle Telias EPG-info skilja sig från t ex Comhems eller Marksända EPG'ernas?
Samma info skickas ju ut från kanalerna, till samtliga distributörer av EPG.
Skulle spela in en film förra veckan som skulle sluta 00:00 enligt tidningens TV-tablå. Enligt Telias EPG så slutade filmen 23:35 så 25 minuter av filmen spelades inte in. Detta visste jag inte om då utan först nu i efterhand när jag upptäckte att filmen inte spelades in rätt. Att filmen verkligen slutade 00:00 kan jag intyga om eftersom jag såg eftertexterna rulla när jag kom hem och satte på TV 23:58.
Så som jag sa så ligger felet hos Telia så sluta försvara företaget och dess tjänster.
Postad 24 juli 2011 - 12:11
EPG:n skulle fungera som det väl egentligen är tänkt. Att den verkligen uppdateras i realtid när det blir en programändring och inspelningen hänger på. Men å andra sidan hade det inte varit klockrent heller för ändras ett program med en halvtimme bakåt så blir det problem med en ev. schemalagd inspelning precis innan det aktuella programmet. Eller senarelägges. Vad ska en annan schemalagd inspelning på en annan kanal direkt efter den ordinarie sluttiden göra?
Redigerat av Bosse-i-skogen, 24 juli 2011 - 12:13.
Postad 24 juli 2011 - 12:57
Jag försvarar definitivt inte Telia - jag försöker bara få utrett OM det verkligen ÄR deras EPG som visar fel, vilket fortfarande är konstigt eftersom samma EPG-info skickas ut till samtliga distributörer av Tv.Så som jag sa så ligger felet hos Telia så sluta försvara företaget och dess tjänster.
Du får nog kolla om nån annan råkat ut för samma sak med samma inspelningar, fast med ett annat
distributionsätt - såsom t ex Kabel-Tv eller Marksänt - så hitta nån sån person som spelat in samma
sak, och kan bekräfta att just samma inspelning blev rätt/fel, så har vi ju konstaterat VAR felet är.
Eller slå på din EPG just NU, och kolla sen om du hittar nån EPG-tid på Telias IP-Tv som inte stämmer med vad som utannonserats i tidningarna, Tv-tablåerna på nätet ( DE har oftast BÄST=Färskast! info! ) och på kanalernas egen Text-Tv.
Och vilken film var det du misslyckades med, var gick den, hette den, vilket start- och sluttid hade den i EPGn?
Redigerat av anderswillhelmsson, 24 juli 2011 - 21:34.
Postad 25 juli 2011 - 07:31
Postad 25 juli 2011 - 17:19
Ringde i förra veckan och sa upp mina abonnemang då jag ska flytta och idag får jag ett brev på uppsägning, fast endast för telefonin.
Någon annan som sagt upp/känner någon som sagt upp och vet om Telia skickar ut ett brev per abonnemang eller lyckades personen jag prata med missförstå vad säga upp betyder i sin iver över att ha kvar mig som kund?
Skickat mail till Telia men tar nog sin tid efter de små översvämningarna, och sitta i timköer för att bekräfta en uppsägning känns sådär.
Postad 25 juli 2011 - 21:37
Sa själv upp samtliga abonnemang den 1:a juli på grund av flytt, och har ännu inte fått en enda bekräftelse på någon uppsägning. Jag chattade med supporten som bekräftade rätt uppsägningsdatum på samtliga abonnemang, så mitt tips är att kolla där också - men nej, det här med bekräftelsebreven verkar inte fungera som det ska. De ville också att jag skulle ringa kundtjänst för att se till att de kommer ut, men håller med dig, det lockar inte direkt.Någon annan som sagt upp/känner någon som sagt upp och vet om Telia skickar ut ett brev per abonnemang eller lyckades personen jag prata med missförstå vad säga upp betyder i sin iver över att ha kvar mig som kund?
Postad 25 juli 2011 - 21:48
Sa själv upp samtliga abonnemang den 1:a juli på grund av flytt, och har ännu inte fått en enda bekräftelse på någon uppsägning. Jag chattade med supporten som bekräftade rätt uppsägningsdatum på samtliga abonnemang, så mitt tips är att kolla där också - men nej, det här med bekräftelsebreven verkar inte fungera som det ska. De ville också att jag skulle ringa kundtjänst för att se till att de kommer ut, men håller med dig, det lockar inte direkt.
Ska kolla med chatten imorgon, den är alltid snabb och smidig. Telia som bolag vet jag dock inte om jag har någon tillit kvar hos.
Kolla på din slutfaktura så att du betalar rätt mängd dessutom, Telia's standardväg är att ta betalt för ett helt kvartal och senare betala tillbaka. Schysst gratislån!! Fick försäkran på att de inte gör så längre, men litar inte alls på det så kommer dubbelkolla själv.
Postad 26 juli 2011 - 07:54
Ha, nä, just det - de krånglar till max!Kolla på din slutfaktura så att du betalar rätt mängd dessutom, Telia's standardväg är att ta betalt för ett helt kvartal och senare betala tillbaka. Schysst gratislån!! Fick försäkran på att de inte gör så längre, men litar inte alls på det så kommer dubbelkolla själv.
När man klagar på fakturan pga av t ex tillbakaskickad Smart, så får man pengarna tillbaks, Ok, men via UTBETALNINGSKORT!
Ett Utbetalningskort man får BETALA för att kunna casha på t ex Pressbyrån eller 7/11, 25:-, och ännu värre på en Nordeabank, där de - som UTFÄRDAT! Utbetalningskortet - ska ha hela 50 SPÄNN!!! för att casha det ...
Snyggt då när man får tillbaks 98:- att behöva betala 25:- för att få tillbaks dem ...
Som tur är så löser ens vanliga bank in Utbetalningskort utan avgift när man sätter in beloppet på sitt konto.
Men VARFÖR ska Telia öht skicka ut Utbetalningskort belagda med Avgift, när de istället kan dra av beloppet på nästa faktura, DET kan man verkligen undra?
Ok har man inte längre nåt med Telia att göra, så kan de ju fråga vilket konto de ska sätta in resterande belopp på istället!
Postad 26 juli 2011 - 10:30
Sa själv upp samtliga abonnemang den 1:a juli på grund av flytt, och har ännu inte fått en enda bekräftelse på någon uppsägning. Jag chattade med supporten som bekräftade rätt uppsägningsdatum på samtliga abonnemang, så mitt tips är att kolla där också - men nej, det här med bekräftelsebreven verkar inte fungera som det ska. De ville också att jag skulle ringa kundtjänst för att se till att de kommer ut, men håller med dig, det lockar inte direkt.
Efter lite övertalning så lyckades jag få killen på supportchatten att springa över till abonnemangsavdelningen och dubbelkolla och det var uppsagt. Plus i kanten till Fredrik S på Telia!
Bekräftelser verkar de ha noll koll på dock precis som du säger. Nästa fråga blir väl vad som ska skickas tillbaka och vad man en gång i tiden "köpte" när man teckna abonnemanget men där finns det gott om tid att reda ut. Gissar att man får behålla allt utom "Smart" som aldrig var ur lådan

Postad 26 juli 2011 - 16:13
Ska också säga det, att när jag kollade med bredbandskollen så hade jag 28Mbit ned vid ett tillfälle och med PS3 så höll jag endast runt 8Mbit ned, lite snurrigt det här med upplevd hastighet och aktuell speed.
Är det kanske också så att när man har hela paketet med tele, TV och bredband, att det finns en begränsning vid 12Mbit ned?
( har 12-30Mbit alternativet )
Redigerat av spicata, 26 juli 2011 - 18:04.
Postad 26 juli 2011 - 21:19
Har ni i Linköping fortfarande problem med frysningar? Hos mig kvarstår det, nu kan det även ta ett par minuter innan bilden kommer fram när jag byter kanal, är helt svart innan bilden kommer fram.... Irriterande....
Har det fungerat bra nu senaste tiden där nere i Linköping?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 21:24
Och när ni ändå fixar detta så fixa så att man kan spela in två efterföljande program, precis som man kan med boxen. Känns som en väldigt enkel if-sats hade löst det...
Har inte hört något, men en gissning är att det kommer senare i höst när semestertiderna är över.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 26 juli 2011 - 21:35.
Postad 26 juli 2011 - 21:31
Ringde till fiberlan-supporten och fick ett nytt ID. (tog ett dygn via mina sidor, en vecka via brebäraren)
Det borde bara ta några minuter innan det syns på mina sidor, men det du har fått är alltså VoD tjänsten samt din föreningens kollektivavtal nu.
Efter att ha knappat in detta ID i min digitalbox ser jag abonnemanget på 'mina sidor' och kan nu beställa extra abonnemang samt spela in va min 1963 digitalbox.
Du måste ha ett abonnemang som inte är kollektivt för att kunna spela in med din box, man kan inte lägga på tjänsten Telia inspelare plus på den kollektiva identifikationskoden.
Enlligt supportpersonen jag talade med kan jag uppdatera till kanalpaket 'stor' för 149:-, dock endast via telefonsamtall till supporten.
Rätteligen ska du ringa 020 755 766 för att beställa detta abonnemang som heter ”stor för kollektiv lagom”. Du ska inte ringa supporten.
I övrigt har du rätt i allt du skrev.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 21:41
Ok så vad händer om man säger upp det underliggande abonnemanget under bindningstiden för HD-paketet? Jag kan leva med att hd-kanalerna stängs av och att jag får betala resterande månader x 19kr för HD-paketet, men jag är inte så sugen på att binda upp ett 369kr/mån abonnemang i 12månader för att jag lägger till ett paket för 19kr/mån.
Har försökt få ett svar på detta men inte lyckats för det finns inget beslut på hur detta ska bli. Du kommer antagligen få en slutfaktura där man fakturerar för HD kanalerna till bindningstiden slut.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 21:53
Nu när VDSL2 är officiellt lanserat går det att få reda på när ens station blir uppgraderad?
http://www.telia.se/.../natarbete.page
Sidan ovan visar ju bara en vecka framåt men det måste ju ändå finnas en mer långtgående planering?
I princip så finns det inte någon mer långtgående planering för det finns så många faktorer som påverkar det där. Så varken jag eller mina kollegor kan ge någon annan information än den som finns på hemsidan.
Om det nu ändå inte går att få reda på sin specifika station, finns det ett slutdatum för hela VDSL2-uppgraderingen? Har läst olika, både slutet av 2012 och slutet på 2013.
Det som står på den här sidan är det som gäller. Karin har förtydligat där att vi inte har någon information när just den där stationen ska uppgraderas.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 22:06
Teliakundtjänst går inte komma fram till pga åskvädret som var inatt, kanske även mina problem har med det att göra iofs.
Det är ganska så extremt med åska i år på vissa platser och det är bara att beklaga att detta leder till problem att nå oss.
Vill man ha en uppfattning om hur läget är i olika delar av landet kan man se detta på skanovas hemsida. Detta och sambandet med semester leder till att jag har mer att göra och beklagar om jag inte kan vara lika aktiv att skriva här lika ofta som jag brukar göra men jag hoppas det blir bättre snart. Vi är flera som dock läser här hela tiden så vi ser vad ni skriver.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 22:18
Har det fungerat bra nu senaste tiden där nere i Linköping?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jovrs nu funkar det hyffsat efter kontakt med supporten som ville ha det till strul med kryptering som löstes med "uppdaterad kryptering" och factory reset. Som kodknackare har jag själv svårt att först hur det hänger ihop, vaddå uppdaterad kryptering och factory reset? Hade den sw vi levererar krävt motsvarande hade huvuden rullat i organisationen för länge sedan.

Om det är lokalt strul på en ort, får varje enskild kund kontakta supporten?
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar