* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34706 svar till detta ämne
Postad 26 juli 2011 - 23:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Spelar man in filmer eller TV-program så fattas det oftast en eller ett par minuter av det man har spelat in då tablå-tiderna inte stämmer. Vet inte hur många avsnitt av favoritserien som man har spelat in där både början och slutet av avsnittet fattas. Ändrar man så boxen börjar spela in någon minut före eller efter utsatt tablå-tid så får man se slutet av avsnitt 1 i början på avsnitt 2 och slutet av avsnitt 2 i början på avsnitt 3. Denna "lösning" fungerar men är inte acceptabel.
Precis som vi sagt tidigare så beror detta på att kanalen som sådan inte följer de tider som finns i EPG. Från viasat och SVT så får vi uppgifterna direkt från leverantören och för de andra kanalerna kommer den från samma ställe som man ser i tryckta tidningar och på sidor som visar tv tablåer på nätet. Telia kan bara påtala att vi inte tycker att det är ok att de inte följer EPG (vilket vi gjort flera gånger hittills). Men detta beror ofta på någon förskjutning och styrs t.ex. av att de måste ha sin reklam där de har den så finns inte mycket man kan göra åt det som leverantör. För visast kanalerna har vi noterat att det ofta kan var felaktig sluttid på långa program, så tills viasat löst detta måste man kontrollera tiderna på inspelningarna. Bild och ljud är ofta i osynk. Sker flera gånger i veckan och gäller alla kanaler som jag har tittat på. Detta är inte acceptabelt alls.
Det kommer inte väldigt få felanmälningar om osynk och då det är ganska omöjligt för oss att sitta och titta på alla kanaler för att se att det är i synk eller ej. Är det konstant osynk på en viss kanal kan man åtgärda osynk ganska enkelt men om det är som så att synken varierar på en viss kanal under en kortare tid går det inte att åtgärda om inte programbolaget som sänder programmet åtgärdar så att åtminstonde samtliga program som kanalen sänder har samma fördröjning av ljudet. Ni kan som jag sagt tidigare anmäla osynk via den här sidan så tittar vi på det under kontorstid. Sedan detta med att många kanaler sänds i fel bildförhållande. Ofta som man ser program i 4:3 på kanaler som Discovery Channel. För att få korrekt bild måste man stretcha ut bilden med TV:ns olika bildinställningar. Denna "lösning" fungerar men är inte acceptabel.
På discovery channel har jag inte sett detta på länge, men har du ex på program som är fel får du gärna upplysa oss om det. På TV3 är det fel och där är bilden alltid i 16:9 format nu, detta varkar bero på att signalen som berättar vilket format bilden ska vara i försvinner på vägen från TV3 i England och när den kommer in i Telias nät. Man försöker lösa detta. Har felanmält alla fel som jag har stött på men Telia gör ingenting mer än att man tar emot felanmälan, ber mig starta om boxen samt att man skickar ut en uppdatering till boxen. Inget annat sker för jag har haft problemen i snart 1 år nu. Det tar inte 1 år att rätta till fel av denna art.
Tar man emot en felanmälan så skickas felanmälan vidare till en avdelning som jobbar med detta. Denna avdelning skickar tillbaka en klarskrivning till supporten som när det behövs utför ytterligare en åtgärd. Nästan samtliga felanmälningar leder till att man gör någon åtgärd. Att man ber dig starta om boxen är helt enkelt för att det oftast löser många problem. Det är ju en dator i boxen och många kunder har boxen påslagen mycket längre än de har sin dator på behöver den startas om ibland. Då jag aldrig använder uttrycket skickar ut en uppdatering till boxen vet jag inte exakt vad de menar med det men jag antar att de i nästan samtliga fall menar att de skickar över krypteringsnycklarna för de kanaler kunden har till servern som skickar ut krypteringsnycklar till kundena digital-tv box. Det är väldigt ofta det hjälper med att uppdatera krypteringsnycklarna med, och detta tycker jag är konstigt att supporten ska behöva göra så ofta som idag. Vi har spenderat en hel del tid på att försöka förstå varför detta händer och rapporterat det till de ansvariga vad som är fel. Men där verkar det fastna och ingen verkar fixa systemfelet som orskar detta. Men hoppas de kan åtgärda det nu i höst. Fel på krypteringen orsakar ju alltså att kunden får svart bild och de som har hand om krypteringsservern kan se att kunden saknar krypteringsnyckeln för aktuell kanal, och detta beror på att det har gått fel i en uppdatering till servern från ett annat system som håller reda på vilka kanaler en kund ska ha. Att uppdatera krypteringsnyckeln kan alltså bara hjälpa mot problemet med svart bild på en eller flera kanaler. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 23:41
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har märkt att TV4 play - Nyheterna är just bara nyheter och "inget" väder? Kuttas direkt i reklamen emellan.......
Beror på att TV4 har ändrat i EPG så att vädret står med som eget program. Det är bara det som det står nyheter på i EPG som spelas in. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 juli 2011 - 23:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vilken hastighet är den rätta, om man jämför med bredbandskollens 13Mbit ned och i modemets egna siffror där det loggas för runt 18-19 ned?
Den rätta hastigheten du har är den som modemet rapporterar. Är hastigheten som modemet får högre än den man har abonnemang på så kommer hastigheten att strypas till det man har för surf tjänsten. Du kommer som kund aldrig kunna mäta upp samma hastighet som modemet rapporterar på något sätt och detta beror på den overhead som finns i IP paket som skickas över internet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 juli 2011 - 06:06
spicata
-
spicata
-
Användare
-
-
109 inlägg
Då vet jag lite mera och tackar så mycket för hjälpen!
Efter jag fick det nya modemet, TG 789 ( kanske efter min senaste kontakt med dig) så har jag "tjänat" ca 1Mb i ned hastighet och jag tror att även Wifi hastigheten har fått en skjuts till nya höjder.
DSL-anslutning
Länkinformation
Aktiv tid: 0 dagar, 8:17:45
DSL-typ: ITU-T G.992.5
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.214 / 19.548
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,1 / 15,8
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 12,1 / 22,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 10,5 / 10,8
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 1 / 0
FEC-fel (upp/ned): 20.917 / 0
CRC-fel (upp/ned): 2 / 0
HEC-fel (upp/ned): 0 / 0
Kan också göra en jämförelse på TV sidan, där jag kommer från Boxer innan och både ljud och bild känns krispigare med IPTV, snabbare kanalbyte och mycket behaglig bild, så klar ibland att jag tror att det är HD utsänt på vissa program.
Körde med CA modul innan och har en bra reciever/högtalar setup.
Postad 27 juli 2011 - 22:41
Xstrul
-
Xstrul
-
Rookie
-
6 inlägg
.... I övrigt har du rätt i allt du skrev.
Markus Johansson Telia Kundservice
Du var mig en ironisk djävel, du har ju slagit ned på varje rad jag skrev. Så då är det väl inte mer än rätt för mig att fråga: Vad var det som jag skrev som var fel ? /Xstrul
Postad 27 juli 2011 - 22:41
Xstrul
-
Xstrul
-
Rookie
-
6 inlägg
dubbelpost
Redigerat av Xstrul, 27 juli 2011 - 22:42.
Postad 27 juli 2011 - 23:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Du var mig en ironisk djävel, du har ju slagit ned på varje rad jag skrev.
Så då är det väl inte mer än rätt för mig att fråga: Vad var det som jag skrev som var fel ?
Jag hade inte alls för avsikt att du skulle känna det så, ber om ursäkt om du nu kände det så. Jag gav dig och de andra som läser här lite mer information, samt korrigerade uppgiften du fick av supporten att du skulle kontakta dem. Det var ju inte ditt fel att du har fått felaktig information. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 juli 2011 - 23:26
Xstrul
-
Xstrul
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag hade inte alls för avsikt att du skulle känna det så, ber om ursäkt om du nu kände det så.
Jag gav dig och de andra som läser här lite mer information, samt korrigerade uppgiften du fick av supporten att du skulle kontakta dem. Det var ju inte ditt fel att du har fått felaktig information.
OK. Jag feltlo(l)kade tydligen, skriftlig kommunikation kan vara knepig. Sorry. /Xstrul
Postad 28 juli 2011 - 07:07
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(TeliaKundservice @ Jul 26 2011, 21:31 ) * .... I övrigt har du rätt i allt du skrev.
Du var mig en ironisk djävel, du har ju slagit ned på varje rad jag skrev.
Så då är det väl inte mer än rätt för mig att fråga: Vad var det som jag skrev som var fel ?
/Xstrul
Intressant inlägg av Xstrul, där det står att TeliaKundservice skrivit ett inlägg 21:31 26/7, men nåt sånt inlägg existerar inte ... ? spicata skrev ett inlägg: Jul 26 2011, 17:13 Nästa inlägg är: TeliaKundservice Jul 26 2011, 22:19 Men inget inlägg är skrivet 21:31 26/7 ... ?
Redigerat av anderswillhelmsson, 28 juli 2011 - 08:30.
Postad 28 juli 2011 - 08:19
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Inlägget verkar borttaget. Det fanns igår, läste det själv........
Postad 28 juli 2011 - 09:47
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Inlägget verkar borttaget. Det fanns igår, läste det själv........
Njae, det ligger häruppe - bara klockat 22:31?
Postad 28 juli 2011 - 15:37
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Stämmer det att man inte kan spela in på en inspelningsbar box om man har Fiberlan och kollektiv lagom abonnemang?
Om så är fallet, vad gäller då för abonnemanget stor för kollektiv lagom? Kan man spela in om man använder ett sådant tvillingabonnemang?
Vad händer om man köper en VIP 1963 tex från Tradera. Kommer den inte gå att använda eftersom man ej köpte den hos Telia?
Redigerat av Joakim_A, 28 juli 2011 - 15:38.
Postad 28 juli 2011 - 17:09
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Vad händer om man köper en VIP 1963 tex från Tradera. Kommer den inte gå att använda eftersom man ej köpte den hos Telia?
Fixar du en box som är låst till Telia bör det inte vara några problem, så länge ni som har kollektiva avtal får koder precis som alla andra abonnenter (Telia verkar ju behandla kollektiva anslutningar på speciella sätt^^).
Postad 28 juli 2011 - 17:25
sinara
-
sinara
-
Rookie
-
9 inlägg
Stämmer det att man inte kan spela in på en inspelningsbar box om man har Fiberlan och kollektiv lagom abonnemang?
Om så är fallet, vad gäller då för abonnemanget stor för kollektiv lagom? Kan man spela in om man använder ett sådant tvillingabonnemang?
Mitt bostadsbolag har kolektivavtal så här ingår TV/Internet/tel i hyran när vi fick Fiberlan Jag som hade inspelningsboxen sen tidigare kan fortfarande använda den efter att de nere på Telia butiken aktiverade om den tjänsten till mitt nya abbonemang Fördelen med FiberLAN är att jag kan titta på en kanal o spela in annan via boxen, vilket inte funkade via ADSL Däremot så tyckte Telia att jag skulle betala ytterligare 18 månader för boxen som jag redan betalt i 7 månader för =/ Bara för attjag ingick nytt avtal, men får väl ta kontakt med Telia o fixa detta
Postad 28 juli 2011 - 19:22
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Det som står på den här sidan är det som gäller. Karin har förtydligat där att vi inte har någon information när just den där stationen ska uppgraderas.
Varför står det slutet av 2011 här då?
Postad 28 juli 2011 - 19:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag skrev i princip svaret på din från till Xstrul tidigare. Du behöver ha ett personlig abonnemang hos Telia där det går att lägga till tjänsten Telia inspelare plus, det går inte att lägga på den tjänsten på den kollektiva ID koden. Det räcker dock med att du har Video on Demand som kanalpaket (ingen krypteringsavgift). Det går bra att ha vilket kanalpaket som helst på abonnemanget men då tillkommer krypteringsavgift. Fixar du en box som är låst till Telia bör det inte vara några problem.
Boxen är rent tekniskt inte låst till Telia utan man måste bara ha en box som är godkänd av Telia. Mitt bostadsbolag har kolektivavtal så här ingår TV/Internet/tel i hyran när vi fick Fiberlan Däremot så tyckte Telia att jag skulle betala ytterligare 18 månader för boxen som jag redan betalt i 7 månader för =/
Bara för attjag ingick nytt avtal, men får väl ta kontakt med Telia o fixa detta
Det borde faktiskt vara som så att man slutfakturerar resterande tid för den inspelningsbara boxen pga brutet kontrakt, alltså du får en faktura på resterande belopp du ska betala av. Du får gärna skicka ett PM till mig så ska jag be någon titta på det åt dig. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 juli 2011 - 19:38
ILOS
-
ILOS
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej
Jag har en inspelningbar box, 1963.
Har en helt vit bild på tv-n, har provat starta om både box och Telia smart.
Inget hjälper utan den vita bilden kommer upp när boxen loggar in.
Någon som har något tips vad jag ska göra??
/ Daniel
Postad 28 juli 2011 - 19:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Varför står det slutet av 2011 här då?
Det var en bra fråga. Antagligen beror det på att det är lite försenat pga flera orsaker och den texten skrevs i januari. Jag har fört det vidare att de borde ändra texten. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 juli 2011 - 19:46
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Det var en bra fråga. Antagligen beror det på att det är lite försenat pga flera orsaker och den texten skrevs i januari. Jag har fört det vidare att de borde ändra texten.
Ok, tänkte att eftersom den uppdateras nästan varje vecka, så borde den väl vara aktuell, men detta har man tydligen missat då.
Postad 28 juli 2011 - 19:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har en inspelningbar box, 1963. Har en helt vit bild på tv-n, har provat starta om både box och Telia smart. Inget hjälper utan den vita bilden kommer upp när boxen loggar in. Någon som har något tips vad jag ska göra??
Kan du prova och surfa till modemet och välja Återställ min Thomson Gateway? Detta borde lösa problemet om du har kopplat allt rätt. Felet som sådant betyder att tv boxen inte kommer åt loginservern. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 juli 2011 - 19:51
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Att man ber dig starta om boxen är helt enkelt för att det oftast löser många problem. Det är ju en dator i boxen och många kunder har boxen påslagen mycket längre än de har sin dator på behöver den startas om ibland.
Jag försöker starta om boxen i förebyggande syfte ibland, för att undvika såna där konstiga fel man får ibland. Vilket är rätt sätt att starta om: Menu - Inställningar - Systeminställningar eller helt enkelt rycka strömsladden för att få en fullständig omstart?
Postad 28 juli 2011 - 20:44
ILOS
-
ILOS
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Kan du prova och surfa till modemet och välja Återställ min Thomson Gateway? Detta borde lösa problemet om du har kopplat allt rätt. Felet som sådant betyder att tv boxen inte kommer åt loginservern.
Tack Marcus, nu funkar det! Men nu har telefonerna dött, har tilgin-adaptern! Har gjort reset på den, men telefonadapetern får inte kontakt med nätet, enligt ett meddelande i luren. HAr haft den här utrustningen i flera år och inte kopplat om något. /Daniel
Postad 28 juli 2011 - 22:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Men nu har telefonerna dött, har tilgin-adaptern! Har gjort reset på den, men telefonadapetern får inte kontakt med nätet, enligt ett meddelande i luren. HAr haft den här utrustningen i flera år och inte kopplat om något.
Får du inte ordning på det kan du skicka att PM till mig så kan jag be någon ändra så du får telefonen i Thomson modemet istället. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 juli 2011 - 23:26
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Boxen är rent tekniskt inte låst till Telia utan man måste bara ha en box som är godkänd av Telia.
Har en Motorola VIP1003 som ingår i min lägenhet, på den kan vi få in de fria kanalerna. Dvs kanalpaket Start. Den är dock inte levererad utav Telia, när jag skaffade mitt fiber via Telia nu istället så sa killen på kundtjänst att det var exakt en sådan box Telia ger ut till sina kunder. Så jag skulle inte behöva få ut någon, utan det skulle räcka att jag gjorde en software remove och koppla in den i väggen så skulle den uppdatera sig själv. Detta fungerade inte! får bara en röd prick som blinkar.. Vad är fel?
Redigerat av Mushunt, 28 juli 2011 - 23:27.
Postad 29 juli 2011 - 08:01
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Detta fungerade inte! får bara en röd prick som blinkar.. Vad är fel?
Är det den första pricken som är röd? Då är det ingen kontakt mellan boxen och modemet, om det är samma som på min äldre box.
Postad 29 juli 2011 - 10:19
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Är det den första pricken som är röd? Då är det ingen kontakt mellan boxen och modemet, om det är samma som på min äldre box.
Japp är den första.. Men jag har Fiberlan via vägguttag.
Postad 29 juli 2011 - 10:29
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Kolla om du har ett kopplingskåp för detta.
Så får du koppla om eller vara säker på att ansluta till ett "TV" kompatibelt uttag.
Jag har oxå hörttalas om felkopplade uttag i lägenheter där man behöver korsade utp kablar.
Postad 29 juli 2011 - 10:32
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Japp är den första.. Men jag har Fiberlan via vägguttag.
Men vägguttaget går väl till ett kopplingsskåp? Där har du väl ett modem? Eller en switch som delar upp bredband, tv och telefoni?
Postad 29 juli 2011 - 13:19
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Men vägguttaget går väl till ett kopplingsskåp? Där har du väl ett modem? Eller en switch som delar upp bredband, tv och telefoni?
Ni har rätt, jag som tänker fel  Har ett skåp nere i hallen där sitter mycket riktigt en switch, men det är rätt kopplat, min inspelningsbara box ifrån Telia fungerar. Det var mest det att killen på Telia sa att den boxen som ingår i lägenheten skulle fungera, men får bara en röd prick på den när jag kopplar den till samma uttag som min inspelningsbara. (som jag självklart kopplat ut) och satt samma kabel i boxen som ingår i lägenheten.
Postad 29 juli 2011 - 13:56
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ni har rätt, jag som tänker fel 
Har ett skåp nere i hallen där sitter mycket riktigt en switch, men det är rätt kopplat, min inspelningsbara box ifrån Telia fungerar. Det var mest det att killen på Telia sa att den boxen som ingår i lägenheten skulle fungera, men får bara en röd prick på den när jag kopplar den till samma uttag som min inspelningsbara. (som jag självklart kopplat ut) och satt samma kabel i boxen som ingår i lägenheten.
Aha, då misstänker jag att du fallit offer för adresslåsning hos Telia, har själv råkat ut för det vid boxbyte. Man får inte ha gamla TV-boxen inkopplad på sex timmar (tror jag det var, rätta mig gärna någon) - när man byter box. Jag har aldrig hört att det går att ha ett kollektivt och ett privat abonnemang samtidigt, och dessutom på två olika boxar, utan jag misstänker att du bara har rätt till en box och att ditt privata abonnemang ligger ovanpå det kollektiva med ett litet prisavdrag. Vill du använda två boxar samtidigt tror jag inte att man har något annat val än att slanta upp för ett tvillingabb, men som sagt, jag är osäker när ena abonnemanget "tillhör" lägenheten. Jag är säker på att Markus kan reda ut detta.
Postad 29 juli 2011 - 16:09
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Aha, då misstänker jag att du fallit offer för adresslåsning hos Telia, har själv råkat ut för det vid boxbyte. Man får inte ha gamla TV-boxen inkopplad på sex timmar (tror jag det var, rätta mig gärna någon) - när man byter box.
Jag har aldrig hört att det går att ha ett kollektivt och ett privat abonnemang samtidigt, och dessutom på två olika boxar, utan jag misstänker att du bara har rätt till en box och att ditt privata abonnemang ligger ovanpå det kollektiva med ett litet prisavdrag. Vill du använda två boxar samtidigt tror jag inte att man har något annat val än att slanta upp för ett tvillingabb, men som sagt, jag är osäker när ena abonnemanget "tillhör" lägenheten.
Adresslåsning som du kallar det kan bara inträffa när man försöker använda samma identifikationskod på två boxar. Alltså är det bara vid byte av box med samma kod som man måste vänta 6 timmar innan man kan logga in igen. Alternativt kontaktar man Telia som låser upp spärren så att man kan byta direkt. Kollektiva koder via fastighetsägaren funkar alldeles utmärkt parallellt med individuella koder. Och har man kontaktat Telia för att få tillgång till kanalpaketet Video On Demand som endast innebär att man får sina kollektiva kanaler + möjligheten att hyra film så kan man lägga tvilling (eller flera tvilling) på detta paket för att få fler koder hemma. Vid detta fall måste man dock betala fullpris för boxen om man inte redan har fler men man slipper ju månadskostnaden.
Postad 29 juli 2011 - 18:23
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Schysst, tack för den infon!
Postad 30 juli 2011 - 01:22
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Verkar som att vi kommer få fiber via Telia inom en inte allt för avlägsen framtid.
Kollade givetvis upp vilket utbud som fanns när det gällde tv-kanaler och blev rätt så besviken när jag insåg att man måste betala 129:- i månaden för att få tillgång till Kanal 6. Ganska sniket för en kanal som är gratis i marknätet.
Är det här något som man kan hoppas på att det kommer ändras i framtiden?
Tror dessvärre att det kommer bli väldigt svårt att övertala mina föräldrar, som aldrig tidigare har betalat för att se på TV, att lägga 129:- för att få ett utbud som de har från start med marknätet.
Postad 30 juli 2011 - 07:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Tror dessvärre att det kommer bli väldigt svårt att övertala mina föräldrar, som aldrig tidigare har betalat för att se på TV, att lägga 129:- för att få ett utbud som de har från start med marknätet.
Vem vill frivilligt ha Tv via Internet, speciellt när man redan har Marksänd tv med alla dess fördelar? I marknätet kan du ju skaffa en box där du kan spela in både två, tre och fyra kanaler samtidigt, sån lyx kan man ju glömma när det gäller IP-Tv! Med IP-Tv kan man ju knappt titta på en kanal medan man spelar in en annan kanal ... Däremot är ju Fibern en dröm att ha för sin 'vanliga' internetuppkoppling, och det duger bra även för IP-telefoni, så teckna Telias TriplePlay-avtal när ni får Fiber, och sen säger du upp IP-Tv efter 12 eller 18 månader, och behåller bara Bredbandet och IP-telefonin!
Redigerat av anderswillhelmsson, 30 juli 2011 - 07:05.
Postad 30 juli 2011 - 08:18
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Verkar som att vi kommer få fiber via Telia inom en inte allt för avlägsen framtid. Kollade givetvis upp vilket utbud som fanns när det gällde tv-kanaler och blev rätt så besviken när jag insåg att man måste betala 129:- i månaden för att få tillgång till Kanal 6. Ganska sniket för en kanal som är gratis i marknätet.
Är det här något som man kan hoppas på att det kommer ändras i framtiden? Tror dessvärre att det kommer bli väldigt svårt att övertala mina föräldrar, som aldrig tidigare har betalat för att se på TV, att lägga 129:- för att få ett utbud som de har från start med marknätet.
Det sätt som du uttrycker dig, så låter det som om det är frågan om en kollektiv anslutning via bostadsrättsföreningen. Stämmer detta? I så fall så är det olika avtal vad som ingår, men standard numera brukar vara att föreningen tecknar avtal om tripple play där IP telefoni, 10Mbit/s bredband samt digital TV med kanalpaket lagom (där ingår TV6 och alla andra standardkanaler). Allt detta kommer då ingå som del av eran hyra.
Postad 30 juli 2011 - 10:04
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Vem vill frivilligt ha Tv via Internet, speciellt när man redan har Marksänd tv med alla dess fördelar?
I marknätet kan du ju skaffa en box där du kan spela in både två, tre och fyra kanaler samtidigt, sån lyx kan man ju glömma när det gäller IP-Tv!
Med IP-Tv kan man ju knappt titta på en kanal medan man spelar in en annan kanal ...
Anledningen till att jag börjat kolla lite på IP-TV är för att Mamma gärna vill ha möjligheten att flytta runt TVn (t ex ha den ute på altanen och där finns det inget antennuttag, men med en Ruckus MediaFlex går det ju finfint). Sen löser det sig väl förmodligen med SVT Play någongång framöver, behöver man inte en internetuppkoppling för att komma åt det utbudet på TVn? Mina föräldrar är inte så tekniska av sig så de skulle inte klara av att hantera en HTPC osv, därför känns det väldigt smidigt att ha en box där sådana saker är integrerade. Samma sak med den inspelningsbara boxen som verkar vara enkel för att spela in tv-program. Det sätt som du uttrycker dig, så låter det som om det är frågan om en kollektiv anslutning via bostadsrättsföreningen. Stämmer detta?
I så fall så är det olika avtal vad som ingår, men standard numera brukar vara att föreningen tecknar avtal om tripple play där IP telefoni, 10Mbit/s bredband samt digital TV med kanalpaket lagom (där ingår TV6 och alla andra standardkanaler). Allt detta kommer då ingå som del av eran hyra.
Det är öppen fiber som ska dras, så vi får välja leverantör själva, men vi har alltid haft Telia som leverantör av ADSL och det har vi varit nöjda med, därför tänkte jag att vi skulle fortsätta med det. De har ett bra pris verkar det som om man tar Triple play dessutom, 379:-. Andra aktörer är Bredband 2, Bahnhof, AllTele osv. Men det känns som Telia är mer att lita på i sammanhanget.
Postad 30 juli 2011 - 11:14
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Anledningen till att jag börjat kolla lite på IP-TV är för att Mamma gärna vill ha möjligheten att flytta runt TVn (t ex ha den ute på altanen och där finns det inget antennuttag, men med en Ruckus MediaFlex går det ju finfint).
Funkar ju fiiiiinfint även med en enkel Bordsantenn för det fria digitala markutbudet ...
Postad 30 juli 2011 - 18:09
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Funkar ju fiiiiinfint även med en enkel Bordsantenn för det fria digitala markutbudet ...
Kan nog variera lite beroende på vart i landet man bor
Postad 30 juli 2011 - 18:26
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(anderswillhelmsson @ Jul 30 2011, 12:14 ) * Funkar ju fiiiiinfint även med en enkel Bordsantenn för det fria digitala markutbudet ...
Å andra sidan så lär det inte precis vara BRA bild man är ute efter om man nu sitter ute på altanen och tittar på Tv (som qom's mamma skulle göra...), med allt störande ljus/ljud osv som det lär vara där ute ...
Postad 30 juli 2011 - 18:26
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Ja sannerligen! En mast på 10 meter kontra tv genom telejacket. Jag hade inte svårt alls att välja!
Postad 01 augusti 2011 - 20:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Efter lite övertalning så lyckades jag få killen på supportchatten att springa över till abonnemangsavdelningen och dubbelkolla och det var uppsagt. Plus i kanten till Fredrik S på Telia! Bekräftelser verkar de ha noll koll på dock precis som du säger. Nästa fråga blir väl vad som ska skickas tillbaka och vad man en gång i tiden "köpte" när man teckna abonnemanget men där finns det gott om tid att reda ut. Gissar att man får behålla allt utom "Smart" som aldrig var ur lådan .
Det går faktiskt att se att ett abonnemang är uppsagt då det står i ett system. Dock är de i chatten inte utbildade på att läsa detta i systemet. Dock kan ingen förutom den speciella avdelningen som har rätt att säga upp abonnemang behörighet att göra det. Det är bara Thomson modemet om man har Telia smart du behöver skicka tillbaka. Övrig utrustning ägs av kunden och behöver inte returneras. Har framfört plus i kanten till Fredrik för övrigt  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 augusti 2011 - 20:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag försöker starta om boxen i förebyggande syfte ibland, för att undvika såna där konstiga fel man får ibland. Vilket är rätt sätt att starta om: Menu - Inställningar - Systeminställningar eller helt enkelt rycka strömsladden för att få en fullständig omstart?
Min rekommendation är att dra ur strömmen och sen vänta ett tag innan man stoppar i den igen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 augusti 2011 - 21:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har en Motorola VIP1003 som ingår i min lägenhet, på den kan vi få in de fria kanalerna. Dvs kanalpaket Start.
Den är dock inte levererad utav Telia, när jag skaffade mitt fiber via Telia nu istället så sa killen på kundtjänst att det var exakt en sådan box Telia ger ut till sina kunder. Så jag skulle inte behöva få ut någon, utan det skulle räcka att jag gjorde en software remove och koppla in den i väggen så skulle den uppdatera sig själv.
Detta fungerade inte! får bara en röd prick som blinkar.. Vad är fel?
Får du fem prickar och den första blinkar röd (inte lyser röd)? Telia använder lika dan box men det kan ju vara lagrad information i boxen som medför att den inte fungerar. Får man fråga vilken leverantör det var? Jag har aldrig hört att det går att ha ett kollektivt och ett privat abonnemang samtidigt, och dessutom på två olika boxar, utan jag misstänker att du bara har rätt till en box och att ditt privata abonnemang ligger ovanpå det kollektiva med ett litet prisavdrag. Vill du använda två boxar samtidigt tror jag inte att man har något annat val än att slanta upp för ett tvillingabb, men som sagt, jag är osäker när ena abonnemanget "tillhör" lägenheten.
Kollektiva koder via fastighetsägaren funkar alldeles utmärkt parallellt med individuella koder. Och har man kontaktat Telia för att få tillgång till kanalpaketet Video On Demand som endast innebär att man får sina kollektiva kanaler + möjligheten att hyra film så kan man lägga tvilling (eller flera tvilling) på detta paket för att få fler koder hemma. Vid detta fall måste man dock betala fullpris för boxen om man inte redan har fler men man slipper ju månadskostnaden.
Du får ha en egen box med eget programpaket och sen lägger man på det kollektiva från föreningen med. Förningens kod och box tillhör dock lägenheten så man måste lämna kvar den om man flyttar och ha den koden som börjar på 99 inloggad i den då. Så det är viktigt att man har kvar denna kod. Vilken kod det är i just din box kan inte Telia se utan det är någon ansvarig i föreningen som har en lista med koder och till vilken lägenhet de går. Aha, då misstänker jag att du fallit offer för adresslåsning hos Telia, har själv råkat ut för det vid boxbyte. Man får inte ha gamla TV-boxen inkopplad på sex timmar (tror jag det var, rätta mig gärna någon) - när man byter box.
Det kan i princip inte inträffa maclås på digital-tv tjänsten för en normal kund. Det finns en begränsning på 5 stycken boxar om man inte har smart. Har man smart går det ju att koppla in flera fast alla boxar får ju den IP som smart modemet har på tv tjänsten på utsidan. (på detta sätt sparar man dessutom IP adresser och sannolikheten för att man ska kunna få flera IP på surf tjänsten ökar.) Det finns en begränsning på att man kan ha en IP adress på surf tjänsten. Alltså kan bara en dator var ansluten och få en adress på upp till 20 minuter. Hur lång tid det blir beror på när exakt datorn förnyade IP adress lånet, och sen är det en timeouttid på tio minuter innan en ny enhet får IP. Adresslåsning som du kallar det kan bara inträffa när man försöker använda samma identifikationskod på två boxar. Alltså är det bara vid byte av box med samma kod som man måste vänta 6 timmar innan man kan logga in igen. Alternativt kontaktar man Telia som låser upp spärren så att man kan byta direkt.
Detta skulle jag inte kalla för adresslåsning utan snarade att identifikationskoden är låst till en box åt gången. Har man två boxar inloggade med samma kod så kommer det bli krypteringsfel på den ena av dem. (krypteringsfel innebär svart bild.) Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2011 - 14:32
UncleBuck
-
UncleBuck
-
Rookie
-
4 inlägg
Någon som har updates om USB porten på 1903? Kommer Telia aktivera usb för typ extern HD mm.
Postad 02 augusti 2011 - 21:31
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någon som har updates om USB porten på 1903? Kommer Telia aktivera usb för typ extern HD mm.
Nej. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2011 - 23:32
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Får du fem prickar och den första blinkar röd (inte lyser röd)?
Telia använder lika dan box men det kan ju vara lagrad information i boxen som medför att den inte fungerar. Får man fråga vilken leverantör det var?
Det stämmer att jag får fem prickar, och mycket riktigt lyser den första pricken rött. (fel av mig i tidigare inlägg). Innan telia aktiverade sin TV fick jag tillgång till Start paketet som gick via Serverado. När jag sedan fick Telias IP tv akitverad så sa killen att det räckte jag gjorde en software remove så skulle den boxen fungera med Telias TV. Så kort sagt, programvaran i den boxen som medföljer lägenheten är Serverados. (har tillgång till flera olika leverantör i nätet)
Postad 03 augusti 2011 - 06:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Nej. Markus Johansson Telia Kundservice
Nej, VAD? Har du ingen Update info, eller kommer inte Telia att aktivera USB?
Postad 03 augusti 2011 - 09:59
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nej, VAD? Har du ingen Update info, eller kommer inte Telia att aktivera USB?
Dom kommer inte att tillåta det.
Postad 03 augusti 2011 - 10:54
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Dom kommer inte att tillåta det.
Är det du som numera är Telia Kundservice, som ju var den jag frågade, eller ... ?
Redigerat av anderswillhelmsson, 03 augusti 2011 - 10:55.
Postad 03 augusti 2011 - 14:13
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Lär dig använda sökfunktionen för ämnestråd så ska du se att du får svar på din fråga...
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|