Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2vision Digital TV Box

2306 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 February 2010 - 13:08

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är lite nyfiken om någon har provat att köra HDPVR-1000C nyligen och fått det att funka/inte funka.
Jag provade för ett år sedan, och då var ju som sagt mjukvaran låst till Comhem.

Är sugen på en PVR med HDMI...

Postad 01 February 2010 - 16:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Finns massor med MPEG4 boxar med HDMI som funkar till Tele2 så förstår inte varför man ska köra med Humax som är skitboxar.

Postad 02 February 2010 - 00:21

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Finns massor med MPEG4 boxar med HDMI som funkar till Tele2 så förstår inte varför man ska köra med Humax som är skitboxar.

Hejs ,hade varit gött om du kom med några förslag på boxar som skulle passa bra gärna bäde pvr och standard boxar.

Postad 02 February 2010 - 11:49

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag gör en sökning på Prisjakt med följande filter:
DVB-C
Hårddisk
HDMI
Dubbla TV-mottagare

Då dyker Humax HDPVR-1000C 320GB och Maximum C-8000 CX-CI 160GB upp i listan.
Maximum har inte HD-stöd.

Skulle oxå gärna vilja ha tips ur "drösen", eftersom det är svårt för en nybörjare som mig att hitta något relevant alternativ till HDPVR-1000C!

Tackar!

Postad 02 February 2010 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tja om ni har råd så är ju Dreambox 8000 ett bra alternativ som man kan ha dubbla plug n play DVB-C tuners i.
Den har dessutom 2 inbyggda DVB-S2 tuners ifall man vill köra satellit samtidigt också.
Den har också nätverk och plats för DVD brännare bla med som ger många möjligheter.
Linux och opensource som gör att det utvecklas en hel del till boxen.
Tyvärr så kan man glömma parade HD kanaler med den :D
Men för SD kanaler och mediacenter så är den perfekt.
Den har iofs inte HDMI utan det är DVI men den har en smart lösning så det är HDMI signal med både bild och ljud man får ändå genom DVI-HDMI kabel.
Finns ju andra linuxboxar som Azbox HD t.ex också.

Redigerat av Leatherface, 02 February 2010 - 11:59.

Postad 02 February 2010 - 15:20

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Den verkar ha allt :) Om man håller sig till en standard box med hdmi för kabel tv som passar tele2 som mer tänkt som ett uppsving från den hemska humax som man får på "köpet" av tele2 har du något förslag på en sån?

Postad 02 February 2010 - 23:17

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Den verkar ha allt :blink: Om man håller sig till en standard box med hdmi för kabel tv som passar tele2 som mer tänkt som ett uppsving från den hemska humax som man får på "köpet" av tele2 har du något förslag på en sån?

NI som följt forumet ett tag vet väl att han är helt insnöad på sin dreambox så förvänta er inga andra tips ;)
Om man är ute efter en standarbox med HDMI så är tyvärr utbudet väldigt skralt. HDMI sitter nästan bara på HD-boxar och de är fortfarande löjligt dyra (särskilt med tanke på att tele2 inte sänder nåt vettigt i HD). UNder 2000kr är svårt och då är det utan PVR.
PVR och dubbla tuners gör betydligt mer för mitt TV-tittande än HD. Tele2 PVR (Humax 9200C) hänger sig visserligen ibland, men den är inte så dålig som ryktet och bildkvaliten är helt OK

Postad 02 February 2010 - 23:24

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Men det finns boxar hd boxar(hdmi) som fungerar enkelt med tele2 alltså,jag vill bara åt den bättre bilden på tv sändningarna som hdmi boxarna ger ,någon med ett eller två alternativ eller fungerar alla dvb-c boxar utan problem med tele2 ?

Postad 02 February 2010 - 23:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nämde ju ett annat exempel med och det var Azbox HD.
Går även den att ha som mediacenter och klarar även den 1080p.

Och ja dom flesta DVB-C boxar ska funka sålänge dom inte är låst i mjukvaran som i fallet med Humax boxarna.
Samsung brukar ha problemet att man måste välja Finland som land då Sverige är låst till Comhem.
Men HD kanalerna kommer inte funka i nån annan box än Tele2's egen.

Redigerat av Leatherface, 02 February 2010 - 23:40.

Postad 03 February 2010 - 18:09

Mackan92
  • Mackan92
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

PVR och dubbla tuners gör betydligt mer för mitt TV-tittande än HD. Tele2 PVR (Humax 9200C) hänger sig visserligen ibland, men den är inte så dålig som ryktet och bildkvaliten är helt OK

Håller med dig. Har haft Humax 9200C i nio månader nu och förutom att den hakar upp sig tack vare EPG:n så tycker jag den fungerar klockrent. Humax släppte en ny programvara till boxen igår, uppdaterade den och sen dess har den inte hakat upp sig en enda gång :blink:
Sen känns HD inte så aktuellt med det skrala utbudet. När väl dom börjar sända Canal+ Film/Sport i HD, då kan man börja tänka på att införskaffa sig ett HD-abonnemang och en HDPVR.

Postad 03 February 2010 - 21:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Håller med dig. Har haft Humax 9200C i nio månader nu och förutom att den hakar upp sig tack vare EPG:n så tycker jag den fungerar klockrent. Humax släppte en ny programvara till boxen igår, uppdaterade den och sen dess har den inte hakat upp sig en enda gång :)
Sen känns HD inte så aktuellt med det skrala utbudet. När väl dom börjar sända Canal+ Film/Sport i HD, då kan man börja tänka på att införskaffa sig ett HD-abonnemang och en HDPVR.

Aha jag ska se om jag hittar den mjukvaran sedan då.
Jag har bara fått den att hänga en gång på EPG och det va det ett speciellt program på tv7 som den inte orkade visa. Lite jobbigt när man har inspelningar och grejer på gång. Annars har den hängt sig max 1gång/månad.

Postad 03 February 2010 - 21:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Håller med dig. Har haft Humax 9200C i nio månader nu och förutom att den hakar upp sig tack vare EPG:n så tycker jag den fungerar klockrent. Humax släppte en ny programvara till boxen igår, uppdaterade den och sen dess har den inte hakat upp sig en enda gång :)

Tja vi har ju alla olika krav.
Om Canal+ Film HD och Canal+ Sport HD kommer så kommer dom ingå i Canal+ paketet så ska inte behövas nåt HD abb för det.

Redigerat av Leatherface, 03 February 2010 - 21:17.

Postad 06 February 2010 - 08:32

Unregistered0139d2bb
  • Unregistered0139d2bb
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nån som vet vad som kom in med nya uppdateringen? Det är inte EPG-hängningarna ialf, min hänger sig lika friskt som vanligt när det ligger nåt bad apple i EPGn.

Postad 08 February 2010 - 20:43

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Nån som vet vad som kom in med nya uppdateringen? Det är inte EPG-hängningarna ialf, min hänger sig lika friskt som vanligt när det ligger nåt bad apple i EPGn.

Undrar också vad som kom med nya uppdateringen, har inte märkt nån som helst skillnad här hemma.

Redigerat av Mentos, 08 February 2010 - 20:44.

Postad 08 February 2010 - 22:51

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Undrar också vad som kom med nya uppdateringen, har inte märkt nån som helst skillnad här hemma.

De enda skillnaden verkar vara attveckovisa program som man timat före uppdateringen inte längre spelas in trots att de syns i timerlistan...hmmm. SÅ blev det iallafall nu ikväll. Ska prova att programmera om det och hoppas det hjälper
Fast jag tycker dock att den slutat hänga i EPG visserligen...

Postad 09 February 2010 - 09:56

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

De enda skillnaden verkar vara attveckovisa program som man timat före uppdateringen inte längre spelas in trots att de syns i timerlistan...hmmm. SÅ blev det iallafall nu ikväll. Ska prova att programmera om det och hoppas det hjälper
Fast jag tycker dock att den slutat hänga i EPG visserligen...

Nja. Min hängde sig igår vid uppspelning - helt utan att jag interagerade med boxen. Normalt sett hänger sig skräpboxen främst när jag är inne i EPG:n (cirka 40% av gångerna) - nu har de kanske lagt till lite slumpvis hängningar även om man inte är inne i EPG:n!

Jag har satt dit en fjärrstyrd stömbrytare för att enkelt kunna rycka strömmen när den dyker......

Postad 11 February 2010 - 02:04

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Min EPG har varit riktigt konstig dom senaste dagarna, hänger sig titt som tätt och fungerar väldigt oregelbundet.
Vet inte om det har med senaste uppdateringen på boxen att göra?

Postad 15 February 2010 - 20:49

lundvall
  • lundvall
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Tja vi har ju alla olika krav.
Om Canal+ Film HD och Canal+ Sport HD kommer så kommer dom ingå i Canal+ paketet så ska inte behövas nåt HD abb för det.

Fatta jag verkligen rätt nu?

Jag har tele2vision som leverantör och tänkte skaffa mig canal+ sportpaket med canal+ sport HD... Men funkar inte HDTV i tele2s nät?

Jag tyckte mig se enligt deras hemsida att man kunde beställa canal+ sportpaketet med canal+ sport HD :S

Postad 15 February 2010 - 21:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Canal+ Sport HD sänds inte hos Tele2 i dagsläget.

Postad 20 February 2010 - 20:54

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt om detta kom i senaste uppdateringen, men jag har hittat ett par ittiterande konstigheter som jag inte känner igen.
1. Om man har en pågående timerinspelning och börjar titta på den så får jag synkproblem med ljudet. När inspelningen är klar så är det inga problem
2. Samma sak - om man har pågående inspelning och börjar titta så står sluttiden som 1:33:57 (vilket låter misstänkt likt storleken på timeshift bufferten). Dock går det att använda GUL knapp för att hoppa förbi 1:33, men snabbspolning går inte för sig.
3. Om man tittar på en kanal med timeshift och det går igång en inspelning på samma kanal (vet inte om det gäller oavsett om det är samma kanal eller ej) så pajar timeshift bufferten och du missar det du pausat.
T.ex.
-Du har programmerat en inspelning 20:00-21:00
-Du tittar på programmet som ligger 19-20 med 30 min timeshift. Kl 20 har du alltså 30 min kvar att se på det första programmet, men då hoppar den helt ur utan förvarning och bufferten är som bortblåst.

Det verkar som den har på något korkat sätt har börjat använda bufferten när den spelar in på timer också.
Dock så provad jag att pausa kanal 10 samtidigt som jag hade inspelning på gång på kanal 1 och då gjorde den som förväntat . bufferten fungerade.
Jag har inte kollat så noga om ljudsynken blir fel även på vanlig timeshift (paus)

Någon som upplevt samma sak?
Jag har inte felanmält det ännu och har väl ingen större förhoppning om det ska hjälpa.
Jag är dock ganska säker på att jag inte haft detta problem innan.
SÅ nu ska jag ner och se på halvt inspelad melodifestival med ljudsynk problem - Hurra.

Postad 02 March 2010 - 17:04

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
I slutet av februari förlorade vi (i Falun) de kanaler som var betalade via hyra i och med att kabel-tv-nätet blev öppet för flera aktörer, bredbandstv.
Om man vill ansluta sig till det "fria" bredbands-utbudet", å kostar det en ny anslutningsavgift, måste köpa en ny box och man får en mindre obligatoriska avgift (39kr) per månad, samt att kanal-utbudet och priset inte är så mycket bättre hos de andra leverantörerna.

Den box som erbjuds är en hd-box utan inspelningsmöjligheter.

Det jag nu undrar är om det finns någon bra box som fungerar med Tele2s kabelnät?
De som tele2 erbjuder känns lite gamla. Helst skulle jag vilja ha en inspelningsbar box med hdmi, inte bara rgb. Alternativt komponent.

Tacksam för tips.

Postad 02 March 2010 - 18:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Dreambox 8000 bla om man klarar sig utan HD kanaler (bortsett från SVT HD).
För HD kanalerna är det deras Humax box som gäller.
Då har du full mediacenter, plats för DVD brännare (för att t.ex bränna ut inspelningar eller se DVD filmer) och nätverk bla.
Om du vill komma billigare undan så finns det t.ex Azbox HD.
Dom flesta Comhem boxar ska funka också men kan vara lite strul med vissa pga mjukvaran i boxarna.

Redigerat av Leatherface, 02 March 2010 - 18:33.

Postad 02 March 2010 - 18:49

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Dreambox 8000 bla om man klarar sig utan HD kanaler (bortsett från SVT HD).
För HD kanalerna är det deras Humax box som gäller.
Då har du full mediacenter, plats för DVD brännare (för att t.ex bränna ut inspelningar eller se DVD filmer) och nätverk bla.

Tack för tipsen.
Men Humaxboxen har väl inte stöd för hårddisk?

Postad 02 March 2010 - 19:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nope.

Postad 15 March 2010 - 18:50

Mackan92
  • Mackan92
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Frågade Tele2 innan idag om det kommer några fler HD-kanaler i deras nät snart och dom svarade att dom är på gång med fler kanaler snart. Dom har haft stor efterfrågan nu på senare tid så snart så får vi förhoppningsvis se fler HD-kanaler :)

Postad 24 March 2010 - 10:11

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Jag har tele2 via tv-uttaget i vårt radhus uppe i sovrummet och Boxer med topfieldbox med hårddisk i vardagsrummet men nu när Premier League kommer sändas i Viasat nästa höst så blir det ju till att göra förändringar. Det svider lite då man nu har klockrent vad gäller EPG via internet i 14 dagar och inspelningsmöjligheter som är kanon med hjälp av ett tilläggsprg som heter Mystuff.

Någon som har inspelningsbar digitalbox via Tele2 och kan rekommendera någon box med bra EPG, inspelningsmöjlighet och helst 2 tuners? Är det en Dreambox 8000 man ska satsa på och montera in egen hårddisk eller?

Hatar dessa I-landsproblem!

Postad 24 March 2010 - 11:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja Dreambox 8000 eller Dreambox 7025 modellen om du klarar dig utan HD kanaler/material.
HD kanalerna lär inte funka iaf även fast man har HD box pga pairing med utantag för SVT HD som sänds fritt.
Sen så gör du precis som nu grabbar 14 dagars EPG från internet.

Redigerat av Leatherface, 24 March 2010 - 11:09.

Postad 24 March 2010 - 13:22

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Ja Dreambox 8000 eller Dreambox 7025 modellen om du klarar dig utan HD kanaler/material.
HD kanalerna lär inte funka iaf även fast man har HD box pga pairing med utantag för SVT HD som sänds fritt.
Sen så gör du precis som nu grabbar 14 dagars EPG från internet.

Klarar mig nog bra utan HD-kanaler har jag märkt! Kan du berätta lite om hur EPG:n är och är det lätt att fixa den via nätet. På min Topfield så kan man ju lägga in massa Taps som förbättrar prestandan så man kan ställa in egna spolningsmöjligheter, hur man vill spela in med hjälp av timers och massa annat men det kanske finns till dreambox också?

Postad 24 March 2010 - 15:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja det kan man och man kan spela in automatiskt med allt med ett visst programnamn osv.
Men det är ju bra om man kan lite om nätverk då det egentligen är en liten linuxdator med tvtuners.

Redigerat av Leatherface, 24 March 2010 - 15:03.

Postad 25 March 2010 - 18:55

Unregisteredaeedf1bf
  • Unregisteredaeedf1bf
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
En liten fråga. Jag har inte brytt mig om TV-sändningen i mitt hus innan, men förra veckan upptäckte jag att det är Tele2'a analoga nät. Hur värdelöst är det på en skala? Och vad kan jag göra mer förutom att vänta på att min BRF skaffar ett nytt avtal? :)

Postad 25 March 2010 - 19:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Skaffa inomhusantenn med boxer
Sätta upp parabol om du har balkong mot söder och skaffa CD och/eller Viasat.
Skaffa nån IPTV leverantör.
Jaga ansvarig för din BRF med motorsåg till han/hon fixar nytt avtal.

Några alternativ att välja bland.

Redigerat av Leatherface, 25 March 2010 - 19:11.

Postad 26 March 2010 - 19:49

Nightwisher73
  • Nightwisher73
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har tele2 via tv-uttaget i vårt radhus uppe i sovrummet och Boxer med topfieldbox med hårddisk i vardagsrummet men nu när Premier League kommer sändas i Viasat nästa höst så blir det ju till att göra förändringar. Det svider lite då man nu har klockrent vad gäller EPG via internet i 14 dagar och inspelningsmöjligheter som är kanon med hjälp av ett tilläggsprg som heter Mystuff.

Någon som har inspelningsbar digitalbox via Tele2 och kan rekommendera någon box med bra EPG, inspelningsmöjlighet och helst 2 tuners? Är det en Dreambox 8000 man ska satsa på och montera in egen hårddisk eller?

Hatar dessa I-landsproblem!

Tjena !
ja kan rekomender NanoXX 9500HD-C ,köpte den för en vecka sen och den har funkat hur bra som hälst.
http://nanoxx.info/w...xx-9500hd-c.php

JOnas

Postad 26 March 2010 - 21:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tror knappast du har 14 dagars EPG med den där som jag har på min box.

Postad 29 March 2010 - 12:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Frågade Tele2 innan idag om det kommer några fler HD-kanaler i deras nät snart och dom svarade att dom är på gång med fler kanaler snart. Dom har haft stor efterfrågan nu på senare tid så snart så får vi förhoppningsvis se fler HD-kanaler ;)

Ja, det hoppas jag verkligen också. Frågade även jag om detta i förra veckan när jag pratade med dom och fick samma svar som dig. Känns som att det kan vara på g nu..

Postad 12 April 2010 - 13:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Nu verkar det som att Tele2 äntligen har lite nya HD-kanaler på g, fick detta svar från dom i förra veckan när jag var i kontakt med dom:

Hej xxxxxx,

Vi har planer på att inom en snart framtid ändra i vårat HD-utbud. Dock har vi i dagsläget ingen information om när förändringarna sker och hur paketeringen kommer se ut. Vänligen avvakta så kommer vi uppdatera våran hemsida med information så snart vi vet något.

Vad tror ni det kan blir för kanaler som blir aktuella för HD och vilket pris kan tänkas för ett nytt HD-paket?

Postad 12 April 2010 - 15:25

Mackan92
  • Mackan92
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
TV1000HD och Viasat Sport HD känns rätt så självklart att dom kommer börja sända om det blir fler HD-kanaler. Sen får jag väl hoppas på C+ Film/Sport HD också, det skulle ha varit najs :P

Sen i själva HD-paketet så kanske Animal Planet HD, TV4 HD och ESPN America HD skulle jag tippa på. Priset höjs med 20kr till 99:- tror jag.

Redigerat av Mackan92, 12 April 2010 - 15:27.

Postad 12 April 2010 - 16:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tycker HD kanalerna ska ingå i respektive paket som SD versionerna ligger i alternativt både där och 1 HD paket med alla kanalerna.
Fast det hjälper iofs inte mig jag vägrar skaffa deras boxar då är jag hellre utan.

Redigerat av Leatherface, 12 April 2010 - 16:11.

Postad 12 April 2010 - 16:17

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Ja, viasat sport HD kan man nog räkna med att dom plockar med. Även TV4 HD tror jag kommer finnas med i paketet.
Personligen skulle jag gärna också se att dom tar med Discovery HD.

99:- för 6-8st HD kanaler hade jag själv nappat på.

Postad 12 April 2010 - 17:15

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Discovery HD finns väl redan?

Postad 12 April 2010 - 17:56

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Discovery HD finns väl redan?

Jo, det har du helt rätt i Sardaukar, har jag faktiskt missat :P

Postad 12 April 2010 - 19:05

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hoppas på en HDBOX med hårddisk i samband med de eventuella nya kanalerna.

Sedan undrar jag om någon kan hjälpa mig med följande problem rörande Logitech Harmony 555.

Jag försöker få till så att Digitalboxen Humax CX-FOX C II ska fungera med ovan nämnd fjärrkontroll.
Dock blir det problem när jag vill byta kanal, den hoppar flera kanaler i taget.
Hur gör jag så att den bara hoppar en kanal i taget?

Och sedan kan jag inte kontrollera ljudet på digitalboxen bara på tvn.
Hur gör man så att man kan styra volymen på digitalboxen?

Tacksam för hjälp.

Postad 12 April 2010 - 19:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Om det är ac3 ljud så skickar den antagligen direkt till förstärkare/tv och går inte styra på själva boxen.
Finns gott om bra HD boxar med hårddisk men dom blir utlåsta från marknaden pga operatöerna dumheter med pairing. Ett brott mot EU's konkurensregler som jag ser det.

Redigerat av Leatherface, 12 April 2010 - 19:14.

Postad 13 April 2010 - 19:23

Unregistered1866
  • Unregistered1866
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hallå..

Är det någon som vet hur hög upplösning det är på det vanliga SD-ljudet? Tänkte prova med en extern Dac för att få bättre ljud. Digitalboxen har digital ljudutgång.. Själv gissar jag att upplösningen är nånstans mellan 128 kBit/s eller möjligtvis 256?! Hittar ingen information om detta nånstans. Någon som har provat med extern dac? antingen via sin reciever eller nåt annat?

Mvh

Redigerat av Unregistered1866, 13 April 2010 - 19:25.

Postad 14 April 2010 - 00:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Varierar mellan 192-256kbit/s beroende på kanal och använder MP2 (MPEG part 2).

Postad 14 April 2010 - 19:33

Unregistered1866
  • Unregistered1866
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ok, det låter väl som en okey bitrate. Blir det högre bitrate med HD-kanalerna?! Bara undrar för jag hade tänkt köpa en Dacmagic D/A-omvandlare o koppla koaxialt från digitalboxen. Det borde ju funka bra. Har sett flera andra som gjör så..

Mvh

Postad 14 April 2010 - 21:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Eurosport HD = 256kbit MPEG layer 2
Discovery HD = 384kbit AC3
SVT HD = 640kbit AC3
Även SVT1/2, Canal+ och TV1000 bla kör med AC3 ljudspår också.

Själv förstår jag inte varför du inte bara kopplar en optisk kabel till reciever?

Redigerat av Leatherface, 14 April 2010 - 21:20.

Postad 15 April 2010 - 07:52

Unregistered1866
  • Unregistered1866
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ok, du vet inte vilken upplösning canal+ kör med? Svt:s Hd-upplösning var ju verkligen bra!

Varför köper jag inte en surroundreciever? Jo, dels har jag valt att köra med vanlig tvåkanal och dels köpte jag för inte så längesen en ny integrerad tvåkanalare. Tyvärr har den inte home Theater passthrough vilket betyder att den skulle oanvändbar om jag köpte hemmabio. Så därför blir det en extern dac istället.

Mvh

Postad 15 April 2010 - 10:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Hinner inte kolla nu men kan kolla sen men man ska inte stirra sig blind på bitrates bara då det inte säger nåt om kvaliten på källmaterialet.
Sen kommer aldrig bli helt bra om du inte kör med optisk kabel eller HDMI kabel då det blir digitalt hela vägen då istället för att skicka det analogt och dessutom konvertera ner ljudet till 2 kanaler.
Jag har iaf reciever med 5.1 ljud och har alldeles utmärkt ljud där källmaterialet är bra iaf och det utan att blanda in externa grejer.
Sen kan jag då åtminstone koppla min reciver till externa grejer och det borde vara bästa lösningen för dig
Sen finns det ju inget som hindrar att du kopplar analloga kablar till din externa samtidigt också.

Redigerat av Leatherface, 15 April 2010 - 10:18.

Postad 15 April 2010 - 10:56

Unregistered1866
  • Unregistered1866
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hinner inte kolla nu men kan kolla sen men man ska inte stirra sig blind på bitrates bara då det inte säger nåt om kvaliten på källmaterialet.
Sen kommer aldrig bli helt bra om du inte kör med optisk kabel eller HDMI kabel då det blir digitalt hela vägen

Har en Humax PVR9200 med en koaxial ljudutgång, så det blir ju så att jag plockar det digitalt till min D/A- omvandlare, som sen omvandlar det analogt till stereon. Tack för all intressant info. Har letat efter den länge!

Mvh

Postad 15 April 2010 - 21:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kollade nu och det är 384kbit/s på ac3 ljudspåret på Canal+ filmkanalerna och 256kbit/s för MP2 ljudspåret.
Sen rekomenderar jag ändå att skicka ljudet över optisk eller HDMI för bättre ljud så om inte Humaxen klarar det så bör du nog se efter en bättre box.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.