* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *
1769 svar till detta ämne
Postad 13 januari 2008 - 21:30
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag har nu, efter 7 sorger och 8 bedrövelser fått till det så jag kan streama filmer via Lankabeln,
men jag har fortfarande några frågor,
Vilken funktion fyller "media manager" ? vad gör jag där ?
Hur gör man för att föra över filer till Hårddisken på tvixen ?
Via FTP kommer jag inte åt den.
HUr får man "thumbnails" att fungera.
osv osv. kommer säkert på mer snart
Postad 13 januari 2008 - 21:58
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
behöver hjälp!
Har excractat subs från MKV filer till .srt men när Tvixen spelar upp dem visar den bara siffror och "timestamps". På datorn funkar de utan problem men tvixen visar bara siffror trots att den säger att den hittat sub. Jag har provat firmware 1.3.15 och 1.3.05
nån som har nån aning om va jag gör för fel?
Du har skrivit i fel dorumtråd (det här är tvix 4000/5000, du har nog en 4100/5100. Du behöver spara om .srt-filen som ANSI i notepad, så kommer den fungera bättre. Dvs öppna filen och välj "spara som" med kodning "ANSI".
Postad 14 januari 2008 - 10:59
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Har presis köpt en Tvix 4000 och har lite problem som jag skulle vilja ventilera...
Har dels problem med något konstigt hackande när jag kör avi-filmer. Det är som om den fryser bilden en kort stund innan scenbyte/klipp till en annan bild.
Sen fungerar inte snabbspolningen på avi-filer. Någon som vet vad dessa problem beror på? Jag har senaste firmware.
Sen undrar jag lite över inlägget ovanför...var ställer du in "packed bitstream" i Tvixen?
Hälsningar Sepulcretum.
Packed bitstream är ett av alternativen i xvid-codecen när man komprimerar sin film i datorn. Det är alltså inget man ställer in på sin tvix utan det är själva avi-filen man ändrar. Denna option är till för att lösa problem med sökning i avi-filer som komprimerats med B-frames. Med hjälp av programmet MPEG4 Modifier så kan man packa om en avi-fil så att den får packed bitstream om den inte har det. Detta skulle kunna lösa ditt problem. Ompackningen går ganska snabbt (kanske en minut eller så). MPEG4Modifier kräver att datorn har .net framework 2 installerat. Genom att använda packed bitstream har problemen med frysningar vid scenbyte minskat för mig. Själv får jag stora problem med snabbspolning om filstorleken på avi-filen är större än 2GB. Jag löser det genom att splitta filerna om de är större än 2GB. Enligt DViCO så skulle snabbspolning kunna funka bättre med mp4 container istället för avi, men då får jag problem med ljudet istället så jag kör med avi ändå. Med MP4 funkar bara ljud i AAC-format men det verkar processorkrävande vilket ger sämre prestanda för videoavkodningen och jag får då mer problem med hackande bild vid hög bitrate. En annan grej som kan orsaka problem är om xvid-filen har för hög bitrate (typ mer än 15 Mbit/s peak). Detta kan hända när man försöker koda i HD-format. Jag brukar hålla mig till max 1024x576 upplösning då min TV ändå inte kan visa högre. Bitraten försöker jag hålla under 15 Mbit/s peak.
Postad 14 januari 2008 - 15:17
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tackar för tipsen Ronnylov!
Jag ska prova direkt när jag kommer hem!
Jag var inne på om det hade med "variable bitrate" på ljudet...men det verkar ju inte spela någon roll.
Alla filer som hacker och inte går att såola är avi-filer på ca. 700 Mb så storleken borde inte heller spela in.
Om det nu fungerar, kan man kika med G-spot om alla andra filmer har samma inställning eller hur ser man det lättast?
Hälsningar
Sepulcretum.
Postad 15 januari 2008 - 08:53
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jodå! Det fungerade perfekt!
Tack så mycket för hjälpen ronnylov!
Vad innebär det där med "Packet Bitstream" för en som inte vet så mycket om sånt här?
Postad 15 januari 2008 - 11:50
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Packed bitstream används bara om filen komprimerats med så kallade bidirektionella bilder, alltså B-frames. B-frames är ett sätt att få högre komprimeringsgrad vid samma kvalitetsnivå om man säger så och det funkar i princip som så att för att avkoda en B-frame så behövs det information om en föregående och en efterkommande bildruta (av typ I eller P) samt rörelsevektorer både framlänges och baklänges som beskriver hur bilden rör sig mellan bildrutorna. Genom att applicera rörelsevektorerna på föregående och efterkommande bildrutor så kan utseendet på den mellanliggande bildrutan beräknas (som alltså är en B-frame, bidirectional frame). Problemet är att AVI-containern (som är en gammal behållare för video och ljud i windows) inte är designad för annat än sekventiell sökning och då blir det lite krångligt när man refererar till bildrutor före och efter i tiden för att beräkna nuvarande bildruta. Det kan bli strul med att hitta rätt tidsmässigt i avi-filen. Då kom man på tricket med packed bitstream. I en "packed bitstream" packas flera bildrutor ihop (B-frames tillsammans med de I eller P-frames som de hör ihop med) till ett enda paket och så läggs en så kallad null-frame in i bitströmmen för att representera ett sådant paket. Då kan dekodern packa upp detta paket och avkoda det utan att behöva söka fram och tillbaka efter bildrutor i andra paket i strömmen. Detta ska då kunna underlätta sökning i filer med B-frames. Ofta funkar avspelningen bra ändå även utan packed bitstream men tydligen verkar TviXen klara uppspelningen bättre om man kör med packed bitstream. Se denna beskrivning av hur det funkar: http://www.avidemux....?title=B-framesEtt sätt att se om det är packed bitstream tycker jag är att öppna filen i MPEG4Modifier. Då står det ju "Yes" om det är packed bitstream. Finns säkert andra program som kan visa detta också. En annan bra grej man kan göra med MPEG4 modifier är att ändra aspectratio-flaggan. Ibland kan det ha blivit fel så att man kodat widescreen som 4:3 eller 1:1 och då är det ju bara att ändra DAR eller PAR så att bilden skalas om rätt i TviX. Min TviX 4000 förstår PAR och DAR flaggorna och jag har fixat en del filer som råkat blivit fel. I datorn så klarar VLC player att skala om bilden med hjälp av PAR och DAR medans windows media player (i alla fall för mig) inte klarar det. Ofta utnyttjar jag PAR-flaggan när jag kodar xvid, t.ex. genom att komprimera inspelad TV i dess original-upplösning (720x576) och sätta PAR till 16:9 eller 4:3 beroende på vilket det ska vara. På så sätt slipper man förlora upplösning genom ändrad upplösning vid xvid-komprimeringen. Detta funkar som sagt väldigt bra med min TviX 4000.
Postad 16 januari 2008 - 15:07
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Oj! Det var ett uttömmande svar!
Nu fattar jag ialla fall lite hur det fungerar.
Det var ju lite överkurs för mig men jag fattar principen.
Ett jättetack till dig, ronnylov för din tid och din hjälp!
Nu har jag bara (än så länge) en fil som beter sig konstigt men det får man nog räkna med att Tvixen inte klarar alla avi-filer perfekt. Så den får jag kika på i datorn!
Hälsningar
Sepulcretum.
Postad 18 januari 2008 - 09:22
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nu dök det upp en fråga till om MPEG Modifier...
En av filmerna hade inte "Packed Bitstream" men rutan för "yes" är grå och går inte att klicka i.
Varför är det så?
Och finns det något att göra åt det?
Hälsningar
Sepulcretum.
Postad 19 januari 2008 - 13:44
mtaolda
-
mtaolda
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, någon som vet varför det går fort att kopiera filer till min Tvix M-5000A men enormt långsamt att kopiera tillbaks dem till Datorn via USB 2?
Mvh Ola
Postad 21 januari 2008 - 16:50
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Nu dök det upp en fråga till om MPEG Modifier...
En av filmerna hade inte "Packed Bitstream" men rutan för "yes" är grå och går inte att klicka i. Varför är det så? Och finns det något att göra åt det?
Hälsningar Sepulcretum.
Filen kan vara komprimerad helt utan B-frames, alltså enbart med I och P-frames. Tidigare versioner av divx och xvid saknade möjlighet att komprimera med B-frames. B-frames är en option som man inte måste aktivera även om man komprimerar med senare versioner av divx eller xvid (t.ex. för vissa äldre DVD-spelare med divx-uppspelning som inte klarar B-frames alls). Det ska nog gå att se någonstans i MPEG4 Modifier om filen har B-frames, kanske trycka på knappen video info. Har du ändå problem med hack när du spelar filen? Jag menar det bör inte vara något problem om den saknar B-frames, men det kan ju finnas andra orsaker att det strular. Jag har en del riktigt gamla divx-filer som mer ser ut som ett bildspel när man spelar upp dom i min TviX och jag har inte kommit underfund med varför det är så. Enda sättet att lägga in B-frames så att man kan använda "packed bitstream" om filen inte har B-frames är att komprimera om den. Men normalt sett ska det inte behövas som sagt, det ska funka att spela den ändå.
Redigerat av ronnylov, 21 januari 2008 - 16:54.
Postad 21 januari 2008 - 20:47
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tackar så mycket än en gång, ronnylov!
Du har självklart rätt som vanligt. Jag provade en sån film som inte gicka att klickai, och den fungerade utmärkt!
Du har precis hjälpt mig med det (förhoppningsvis) sista hindret från att älska min Tvix 4000.
Ett jättetack till dig och det är roligt att det finns hjälpsamma människor som du...och som vet vad dom pratar om!
TACK!
Postad 01 februari 2008 - 13:20
honky
-
honky
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej 1
Har skaffat mig en 5000 har en panasonoc 32 crt med 2 scart den ena rgb hur kopplar jag för att få bäst bild
Mvh
Mikael
Postad 12 februari 2008 - 08:50
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
en kompis till mig har en gammal 5000 (han är inte medlem så jag får fråga)..
kan man på något sett få mkv att fungera på en 5000 eller är det dax för honom att byta upp sig lite..
Postad 12 februari 2008 - 09:08
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
en kompis till mig har en gammal 5000 (han är inte medlem så jag får fråga)..
kan man på något sett få mkv att fungera på en 5000 eller är det dax för honom att byta upp sig lite..
Nej, det är bara till att byta upp sig. /J
Postad 16 februari 2008 - 14:42
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Crap - min display dog idag på min 5000  Tur att det inte är långt kvar tills man får 6500, men surt som attan att inte kunna kränga iväg den gamla.
För Dvicos garanti är 1 år och samma sak står det där jag köpte den - och det är väl det som gäller antar jag?
Postad 21 februari 2008 - 12:04
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Stött på lite problem idag när jag skulle spela upp två st AVI filer.
den ena fungerar inte ljudet på.,. det bara skrapar och skorrar. via datorn fungerar det dock felfritt.
Enligt GSpot är audio encoding PCM 192 kb/s
Den andra är ocå en AVI men här stöds inte formatet säger Tvixen,. MPE4 MP42.,
Kan man uppdatera det här på nått vis så att tvixen tar emot dom ?
Postad 01 mars 2008 - 13:43
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
"Nån" har med hjälp av många andra gjort en första version av ett program som kan generera egenmodifierade fwp-filer till Tvix 4000/5000 och troligen även x100. Nå, vem kan hacka in .rar-stöd åt mig nu då? (jag gillar att packetera mina semesterfilmer så) Eller åtminstone stöd för att hitta filer som heter "*.dts"? http://www.mpcclub.c...p=117798#117798/J
Redigerat av jofa, 01 mars 2008 - 13:45.
Postad 06 mars 2008 - 08:19
Goran65
-
Goran65
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Stött på lite problem idag när jag skulle spela upp två st AVI filer. den ena fungerar inte ljudet på.,. det bara skrapar och skorrar. via datorn fungerar det dock felfritt. Enligt GSpot är audio encoding PCM 192 kb/s
Den andra är ocå en AVI men här stöds inte formatet säger Tvixen,. MPE4 MP42.,
Kan man uppdatera det här på nått vis så att tvixen tar emot dom ?
Angående ljudet. Pröva att skruva ner volymen på Tvixen. Ställ den så att den är GRÖN, då skickas ljudet helt rent ut ut Tvixen. Tror att det är på läge 24 eller 25
Postad 26 mars 2008 - 20:44
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Nu kommer nästa lilla fenomen...
nu kan jag inte plocka bort vissa filmer och filer från hårddisken...
Åtkomst nekad. "kontrollera att disken inte är full eller att filen inte är skrivskyddad eller inte används "
Nä den används inte,. för jag startade just tvixen, nej den är inte skrivskydda, och nej det finns 25gb ledigt utrymme... Hur fn får jag bort filmerna nu då ?+
Använder USB för att komma åt filerna
Postad 27 mars 2008 - 07:42
Daniel25
-
Daniel25
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Det har hänt mig ett antal gånger med, när en FTP överföring har avbrutits utan att få köra klart.
Gör så här:
Kopplia TViX:en till datorn med USB sladden.
Högerklicka på hårddisken via t.ex. "Den här datorn" och välj egenskaper eller properties.
Välj Tools(verktyg misstänker jag det står hos er som kör svenskt OS) och klicka på error-checking.
Klicka i de båda kryssrutorna och välj start.
Datorn vill nu starta om och köra en checkdisk. Den fixar till de korrupta filerna och du kan efteråt radera dem.
Färdigt!
Postad 28 mars 2008 - 00:26
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Men mig hjälpte det ju givetvis inte.
Blev helt ärligt ingen skillnad alls, Gjorde en defrag med.
Det konstiga är ju att filerna fungerar, för det går att titta på dom. Men att ta bort eller döpa om dom går inte
Postad 28 mars 2008 - 10:53
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Men mig hjälpte det ju givetvis inte. Blev helt ärligt ingen skillnad alls, Gjorde en defrag med.
Det konstiga är ju att filerna fungerar, för det går att titta på dom. Men att ta bort eller döpa om dom går inte
Hade också det problemet - gick inte att göra något åt. Men det var extremt få filer som det vart så på. Som Daniel25 sa tidigare så var det enbart filer som strulade att ladda upp via FTP som krånglade. Om det är många filer så är frågan varför det blivit så. EDIT: Iofs så funkade inte mina att titta på - låter knepigt...
Redigerat av DevilGod, 28 mars 2008 - 10:58.
Postad 28 mars 2008 - 11:51
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det är ju det som är lite lurigt.
Har flera mappar på tvixhårddisken där filmerna är sorterade efter typ.
i en av mapparna är alla ok, i den ena är det bara en av filmerna, ( +omslagsbilden) som inte går att göra nåt åt, mer än titta då.
och i en annan map är det väl ca hälften av filerna som verkar skadade.
Tittar jag i mappen från datorn så får jag heller inte upp nån förhandsgranskning av dom felande filerna, men via tvixen går det att titta på dom utan problem. Må vara att dom tar lite längre tid än övriga att ladda, men funkar gör dom .
Postad 29 mars 2008 - 00:30
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Någon mer som haft problem med FLAC-uppspelning med FW 2.2.7? Jag testade nu under eftermiddagen men fick det inte att fungera. Gick tillbaka till 2.2.0 och då vart det inga problem längre.
Postad 29 mars 2008 - 12:55
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Tjaa, 2.2.7 har ju fler buggar. Internet radio fungerar inte heller.
Den åkte i soptunnan....
/J
Postad 22 april 2008 - 09:18
Goran65
-
Goran65
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ny BETA firmware TViX X100 TViX BETA 1.4.41
Postad 22 april 2008 - 11:17
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ny BETA firmware TViX X100
TViX BETA 1.4.41
men det här är ju 4000/5000-tråden.... Ville du bara göra oss avundsjuka? /J
Postad 25 april 2008 - 08:52
Goran65
-
Goran65
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
men det här är ju 4000/5000-tråden.... Ville du bara göra oss avundsjuka?
/J
SORRY.......
Postad 29 april 2008 - 22:02
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Tja... nu finns det i alla fall en ny firmware till 4000/5000. Den rättar inga fel och tillför inga direkt nya funktioner, utom en: man kan ändra utseendet på GUIet om man vill. I övrigt är det 2.2.3 http://forum.opentvi...=...&p=534#p534I samma forum finns även en firmware med nytt GUI. Fast inte utbytbart. /Jofa
Postad 11 juni 2008 - 11:38
gwendibbley
-
gwendibbley
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
jag köpte en TViX M-4000P hos JME Data i slutet av mars förra året. Igår gick den sönder, JME har garanti på ett år. Vad har jag som konsument för lagar på min sida?
/g
Postad 11 juni 2008 - 13:10
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Man har väl alltid två år på sådana prylar, men bevisbördan skiftar till dig? Dvs, första året måste säljaren bevisa att felet inte fanns från början, annars får du lagat/en ny på garantin. Andra året måste du bevisa att det är pga dålig tillverkning som felet nu uppkommit.
Du kan ju alltid höra med Canman, om JME skulle krångla. Vilket de är kända för att göra.
Postad 11 juni 2008 - 14:16
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Man har väl alltid två år på sådana prylar, men bevisbördan skiftar till dig? Dvs, första året måste säljaren bevisa att felet inte fanns från början, annars får du lagat/en ny på garantin. Andra året måste du bevisa att det är pga dålig tillverkning som felet nu uppkommit.
Du kan ju alltid höra med Canman, om JME skulle krångla. Vilket de är kända för att göra.
Liten korrigering: Nu för tiden är det tre år som gäller. Jag har tidigare hört att det skulle vara så tufft att hävda sin rätt men hörde för något år sedan på radion att det är lättare än man tror att reklamera varor inom treårsgränsen. Jag håller med dig. Kolla med Canman först men om de och säljaren står fast vid treårsgränsen skulle jag personligen inte tveka att anmäla det till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är gratis så man har ingenting att förlora. Nackdelen är att det tar tid. Jag har anmält saker två gånger och fått rätt båda gångerna så det är inte omöjligt. /Göran
Postad 14 juni 2008 - 00:36
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Tror att man använder sig av reklamationsrätten (som fr.o.m 2005-01 är 3 år) direkt mot säljaren. Om generalagent/distributör hjälper till så är det nog mer av välvilja.
Postad 14 juni 2008 - 18:27
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Visst är det mot säljaren som det formella kravet ska ställas.
Ett annat litet tips. Om man ska anmäla till ARN så tror jag att det kan vara lämpligt att ha kommunicerat skriftligt med säljaren. Det blir så mycket "du sa - jag sa" annars. De gånger som jag anmält till ARN har jag haft skriftlig kommunikation med säljaren. Jag har inte heller uppgett mitt telefonnummer i kommunikationen utan bara angett brev-adress. När jag har anmält till ARN har företagen vid båda tillfällena varit oärliga i sina svar. Eftersom det fanns skriflig dokumentation och svaren till mig och ARN pekkade i olika riktningar tror jag att reklamationsnämnden trodde mer på mig. Jag hade för övrigt varit hundraprocentigt ärlig i min anmälan. Jag tror inte att det lönar sig att ljuga i sådana här sammanhang. Om en lögn blir avslöjad så lär ju ARN ha svårt att tro på resten.
/Göran
Postad 16 juni 2008 - 21:53
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Tror att man använder sig av reklamationsrätten (som fr.o.m 2005-01 är 3 år) direkt mot säljaren. Om generalagent/distributör hjälper till så är det nog mer av välvilja.
Hmmm... Intressant, med tanke på att min display dog för några månader sen, men vad exakt bör man säga till återförsäljaren? MicroStore som jag köpte min 5000 har ett år som garanti och Dvico har ju ända fram till 6500 också bara haft ett års garanti på sina prylar, hur ska man lägga fram sitt "mål" till/mot dem?
Postad 17 juni 2008 - 06:49
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hmmm... Intressant, med tanke på att min display dog för några månader sen, men vad exakt bör man säga till återförsäljaren? MicroStore som jag köpte min 5000 har ett år som garanti och Dvico har ju ända fram till 6500 också bara haft ett års garanti på sina prylar, hur ska man lägga fram sitt "mål" till/mot dem? 
Du kan få information hos Konsumentverket. http://www.konsument...ngArticleId=129/Göran
Postad 22 juni 2008 - 21:12
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
En fråga om tunern:
Har den extremt dålig mottagare?
Jag tycker den är väldigt dålig på att få in kanaler. Jag kanske bor i en stålbur, det har jag inte undersökt, men jämfört med en 500 kr's box så verkar den sämre.
Har jag fått ett måndagsexemplar?
Tycker någon annan som jag eller kanske tvärtom?
/J
Postad 22 juni 2008 - 21:19
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
En fråga om tunern: Har den extremt dålig mottagare? Jag tycker den är väldigt dålig på att få in kanaler. Jag kanske bor i en stålbur, det har jag inte undersökt, men jämfört med en 500 kr's box så verkar den sämre. Har jag fått ett måndagsexemplar? Tycker någon annan som jag eller kanske tvärtom?
/J
Hej på dig Jofa!  Har du provat att flytta antennen? Det kanske kan ha med den att göra (kvalitet även på den) samt placeringen? När vi testade tunern (när jag fortfarande jobbade på Canman), så blev det knivskarp bild på SVT HD, för att ta ett exempel. Det blev precis lika bra bild på de vanliga kanalerna också som inte var HD som det var på en "vanlig" TV som inte är kopplad via tunern och TViX:en.
Postad 22 juni 2008 - 21:54
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Jo, jag har provat olika antennlägen, samt ett olika antal antenner. Nu senast denna: http://www.kjell.com...00000,684500000I min lgh så får den in några kanaler, men inte SVT1, SVT2 o SVT4... Yippie för finsk tv med hackande bild. I helgen så hade den fri sikt till nackamasterna ute i skärgårn på ett berg. Den billiga digitalbox vi har där får ju inte allt utan problem, men tvixen var känsligare på antennläge. Kanske det är ett måndagsexemplar då. Eller så är tunerprogramvaran i en 5000 rutten. Var det en sån du provade med? SVT-HD har ju numera h.264 så jag gissar att du menar en 4100 eller 6500, om det inte var på den tiden då SVT-HD hade MPEG2... /J
Postad 22 juni 2008 - 22:25
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Kanske det är ett måndagsexemplar då. Eller så är tunerprogramvaran i en 5000 rutten. Var det en sån du provade med? SVT-HD har ju numera h.264 så jag gissar att du menar en 4100 eller 6500, om det inte var på den tiden då SVT-HD hade MPEG2...
Aha. Well, jag har ingen erfarenhet av tunerdelen själv då jag inte har någon och som du riktigt har påpekat, så var det heller inte en 4000/5000 som vi kör det med, utan en 4100. Det kan vara förklaringen, att TViX:en klarar det bättre med snabbare processor och mer minne, eventuellt...
Postad 30 juni 2008 - 07:35
newgentech
-
newgentech
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon mer som haft problem med FLAC-uppspelning med FW 2.2.7?
+1. Jag är så trött på att jaga runt alla forum att jag slängde upp en wiki sida om tvixarna. http://tvixinfo.wikidot.com/Där la jag upp en sida om flac: http://tvixinfo.wikidot.com/flacÄr där fler än jag som alltid haft vissa problem med flac? Typ att 5000 inte fixar cover images och flac?
Postad 30 juni 2008 - 07:53
newgentech
-
newgentech
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon mer som haft problem med FLAC-uppspelning med FW 2.2.7? Jag testade nu under eftermiddagen men fick det inte att fungera. Gick tillbaka till 2.2.0 och då vart det inga problem längre.
Går det ok att nedgradera på det viset? Inga problem? (Hmm, var fanken hamnar ens svar i denna gigantiska tråd?? Hur kommer det sig att det bara är en tråd på 1750 poster?? Lite jobbigt att hitta info. Pluggar wikin igen:
http://tvixinfo.wikidot.com/)Ska även kolla in opentvix!
Postad 19 juli 2008 - 12:01
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Fasiken - här har man jiddrat om garanti hit och dit - sen kom jag precis på att jag har ju öppnat min 5000 för att skärma flatkabeln för att få till 1080p
Ett saftigt "DOH!" är på sin plats
Postad 11 oktober 2008 - 18:23
selin
-
selin
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Väcker liv i den här gamla tråden då jag stött på patrull med min gamla 4000. Den har börjat byta ikonstorlek i vissa mappar utan speciell anledning. Har kollat manualen, men hittar inget om det här. Har haft den här ett bra tag och aldrig sett det tidigare, inte på min 4100 heller. Nån som har något förslag?
Uppdaterade till firmware 2.27 nyligen så jag skulle få wi-fi-menyn.
Bifogar en bild.
Postad 21 oktober 2008 - 18:12
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Eh... det är inte så att du menar att du plötsligt fått 10 ikoner på 2 rader i stället för många små ikoner på en sida med filnamnet bredvid ikonen? Dvs aktiverat "Icon mode". För då har du en fil som heter "icon.tvix" i de kataloger där det händer. Fast du kanske menar att ikonerna i Icon Mode blir olika stora i olika kataloger? Och då har jag inget bra tips alls.... /jofa
Postad 08 december 2008 - 15:49
akvarius
-
akvarius
-
Rookie
-
4 inlägg
Anybody has problem with the m-4000 being slow when streaming with NFS and netshare?
Really slow motion when viewing
Redigerat av akvarius, 08 december 2008 - 15:55.
Postad 02 januari 2009 - 15:52
nlindholm
-
nlindholm
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej
Jag vill gärna väcka liv i tråden för en liten fråga. Jag har precis blitt macifierad med en macmini och
en macbook air. Jag har tyvärr ingen aning om hur jag skall få TviXen (en M5000A) att funka med mac
så jag behöver lite hjälp. Har sett lite guider på andra sites men det blir bara fel. Kan någon snäll mac
användare förklara hur jag skall göra? Det står att man skall "Ansluta till SMB server i finder" och sen
"knappa in TViX'ens IP adress" men jag blir inte klokare för det? Snälla snälla hjälp mig
Vidare står det att läsa :
"Skapa en användare som heter "tvixhd1" med samma lösenord "tvixhd1". Detta görs i mac".... men var
EXAKT i min mac gör jag det (och hur)?
hmmm..... 20 år med PC har satt sina spår (snyft)
Postad 15 januari 2009 - 15:16
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag har några snabba korta frågor igen om min M-5000A. (Hoppas jag iaf att dom är)
Hårddisken på min 5000A är full nu så jag funderar på att byta till en större, har bara 80 nu.
Hur stor Hdd stöds ? Och hur gör man för att byta ? Är det bara att koppla ur den gamla och i med den nya eller ska det formateras/partioneras/nåtannat först ?
Sen undrar jag om FW, vilken är den nyaste som finns på svenska ? och hur ser jag vilken jag har installerad ? Tror i ärlighetens namn inte jag uppdaterat den sen jag köpte lådan för 1,5-2 år sen så det kanske är dags
Gissar oxå att jag har en gammal netshare, tror att jag har 1.08 den funkar iofs helt felfritt för mig och mina behov men jag har sett att det finns mycket nyare, Blir jag gladare av att uppdatera ? blir det något annat som blir bättre av det ?
Läste om nått som hette tvixie (tvixie.com) som snyggade upp utseendet på menyer och filmerna rejält och laddade ner info om filmerna, men det verkade finnas till typ alla modeller utom 4/5000A. Någon som testat om det fungerar ändå,.
Eller någon som har några andra tips och program och tweaks som snyggar upp, rättar till och gör det hela lite roligare igen ?
Vänligen
Gmats
Postad 15 januari 2009 - 17:48
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Hej, Om tvixie fungerar till 4100 så fungerar det till 5000. Jag tror man ändrade storlek på ikonerna i 6500 däremot. Firmware: http://www.tvix.co.k...0UFirmware.aspxNetshare finns där i krokarna också. Den nyaste, 2.nånting kan dela ut 4 olika diskar/kataloger. Den är dock något instabilare än jag minns 1.08, men jag ska inte gå ed på att det är så. Hårddisken måste partitioneras och formateras enligt instruktioner som du också hittar i krokarna på ovanstående länk. Klicka FAQ. Jag har för mig att jag läste nån gång för läääänge sen att nån hade problem med hårddiskar större än 750 GB, å andra sidan har jag för mig jag läst att 1 TB också går bra. Går säkert att söka lite i denna tråd på det. /J
Postad 18 januari 2009 - 22:27
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Nästa fråga då..
Storleken på ikonerna när man använder icon.tvix går dom att justera ?
och isf var och hur gör man det ?
Istället för tvixie hittade jag ett annat program som hetter movie gui, dock ser det lite knepigt ut eftersom jag har text som talar om var jag befinner mig i mappsystemet samt storlek och datum på aktuell fil, den vill jag ha bort., hur fixar ajg det
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|