Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 mars 2008 - 20:37

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
que jag kan meddela att klippa ihop flera program är inte fixat ännu.
Jag sumpade precis 5 avsnitt Winxclub till lill tösen och WIPS allt borta KUL!!!

Pappa e inte bäst längre haha

Postad 09 mars 2008 - 20:55

Hasse22
  • Hasse22
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Efter senaste uppgraderingen har jag haft ljudsynkproblem på inspelat material. Hjälpte lite med stopp/Start men inte helt bra. (TV4 HD).

Har också vissa problem med att ljudet försvinner 10 - 15 sekunder.

Ljudet försvann också efter det att jag programmerat en inspelning. Fick stänga av ljudanläggningen helt och sedan efter start kom ljudet tillbaka.

Postad 09 mars 2008 - 21:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Efter senaste uppgraderingen har jag haft ljudsynkproblem på inspelat material. Hjälpte lite med stopp/Start men inte helt bra. (TV4 HD).

Ljudet försvann också efter det att jag programmerat en inspelning. Fick stänga av ljudanläggningen helt och sedan efter start kom ljudet tillbaka.

Ljudsynkproblem är det också på sådant som är inspelat efter uppdateringen?

Jag sumpade precis 5 avsnitt Winxclub till lill tösen och WIPS allt borta KUL!!!

Gjorde du bara sammanslagning? några klipp innan?

Postad 10 mars 2008 - 00:05

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

30 minuter buffer är ju värdelöst. Har en SD PVR som buffrar i 6 h. Minst 1 h borde CDs HD PVR klara. Klarar den bara 30 min även om man ser på SD material?

Sen håller jag med att SVT borde ha sänt Melodifestivalen i HD. Enligt dem själva så skulle de inte hinna att producera det i HD med det pressade schema de har. Nästa år siktar de på HD iaf.

Alltså..om du trycker in pause vid live sändning buffrar den förstås upp ganska långt. Vet inte hur länge men några timmar är det nog. Om man inte gör nåt särskilt ska den enl. manualen alltid buffra 30 minuter kontinuerligt.
Synd att de har en begränsning i vilket fall. Den borde ju kunna buffra så långt hårddisken har plats kvar.

Postad 10 mars 2008 - 09:03

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Har alla klarat sig utan ljudsynkproblem och bildhack efter uppdatering?
Själv har jag inte haft något sådant efter uppdateringen.

Jag hade bildhack på HD kanalerna före uppdateringen. Det verkar ha försvunnit nu. Bra att HD boxen äntligen klarar att visa HD tv nu. På tiden...

Postad 10 mars 2008 - 09:11

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Visst borde det väl gå att spola i inspelade program i någon hastighet mellan 60x och 300x?
60x är ofta för sakta och 300 för att inte säga 600x har man sällan nytta av. Jag tycker det är en klar brist i boxen. Varför detta enorma hopp från 60x till 300x!

På tal om det borde det ju självklart gå att hoppa till en viss tid i en inspelning precis som mna kan göra med DVD-spelare.

Postad 10 mars 2008 - 09:18

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Visst borde det väl gå att spola i inspelade program i någon hastighet mellan 60x och 300x?
60x är ofta för sakta och 300 för att inte säga 600x har man sällan nytta av. Jag tycker det är en klar brist i boxen. Varför detta enorma hopp från 60x till 300x!

På tal om det borde det ju självklart gå att hoppa till en viss tid i en inspelning precis som mna kan göra med DVD-spelare.

Tycker det är utmärkt med 600x eftersom det inte går att hoppa till en viss tid. Hoppet mellan 10x till 60x är ju faktiskt större än mellan 60x och 300x....

Postad 10 mars 2008 - 10:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

30 minuter buffer är ju värdelöst. Har en SD PVR som buffrar i 6 h. Minst 1 h borde CDs HD PVR klara. Klarar den bara 30 min även om man ser på SD material?

Sen håller jag med att SVT borde ha sänt Melodifestivalen i HD. Enligt dem själva så skulle de inte hinna att producera det i HD med det pressade schema de har. Nästa år siktar de på HD iaf.

Alltså..om du trycker in pause vid live sändning buffrar den förstås upp ganska långt. Vet inte hur länge men några timmar är det nog. Om man inte gör nåt särskilt ska den enl. manualen alltid buffra 30 minuter kontinuerligt.
Synd att de har en begränsning i vilket fall. Den borde ju kunna buffra så långt hårddisken har plats kvar.

Vad tror du då skulle hända om du har programmerat inspelningar och utrymmet sedan har tagit slut pga av en lång buffring?
Som det är nu så är en viss yta på HDD dedikerad för buffring och på sätt ska det ej påverka de schemalagda inspelningarna och den lediga ytan som finns kvar där. (Detta har nämnts tidigare.)
Hur lång tid den dedikerade ytan räcker beror ju som sagt på vad det är man tittar på, HD eller SD, samt kvalitet och vad det är för ljudström på detta. Det går alltså inte att säga om det buffras 30 min eller 2 timmar. Tittar man på TV3 så buffras ca 2 timmar som ett exempel (det har jag testat).

Postad 10 mars 2008 - 11:18

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Har alla klarat sig utan ljudsynkproblem och bildhack efter uppdatering?
Själv har jag inte haft något sådant efter uppdateringen.

Bildhacken på HD-kanalerna är betydligt färre efter uppdateringen! Har sett det nån gång bara på Disc HD samt Canal+ FILM HD.
SVT HD har funkat perfekt för mig sen uppdateringen! Både LIVE o inspelat matrial!

Osynk på inspelat har jag dock sett på TV4 HD.

Postad 10 mars 2008 - 11:32

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Klarar boxen att spela in på två kanaler samtidigt?

Postad 10 mars 2008 - 11:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Klarar boxen att spela in på två kanaler samtidigt?

2 satellit och en marksänt går samtidigt att spela in. Om du spelar in 2 satellit så kan du inte se några andra satellitkanaler under tiden inspelning pågår, du kan bara växla mellan de med inspelning pågår

Postad 10 mars 2008 - 11:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har lagt in den senaste bugglistan på 1:a sidan i tråden (inlägg 3, det var då som jag fick min 1:a box), tänkte att jag kunde hålla den listan uppdaterad där istället, enklare att hitta till.

Postad 10 mars 2008 - 11:48

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Hej alla lyckliga hd-tittare.
Jag har nu äntligen beställt denna box och är lite fundersam på alla uppgraderingar.
Är det lika bra att lägga in den senaste när man får boxen eller är det någon uppgradering som gjort mer ont än gott? Typ att boxen blivit segare/instabilare eller så på bekostnad av att lösa nåt annat bugg-problem?
Kort sagt: är den senaste uppgraderingen den bästa?

Mvh

// Jesper

Postad 10 mars 2008 - 11:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej alla lyckliga hd-tittare.
Jag har nu äntligen beställt denna box och är lite fundersam på alla uppgraderingar.
Är det lika bra att lägga in den senaste när man får boxen eller är det någon uppgradering som gjort mer ont än gott? Typ att boxen blivit segare/instabilare eller så på bekostnad av att lösa nåt annat bugg-problem?
Kort sagt: är den senaste uppgraderingen den bästa?

Mvh

// Jesper

Den är klart bäst, jag tror inte att den har ställt till det på något sätt. De brister som finns nu, fanns redan innan.

Den nya mjukvaran fixade i stort korta bildhack och ljudsynkproblem som varit, kanske också några av hängningarna runt hanteringen av inspelat material.

Postad 10 mars 2008 - 11:55

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
ja, 2 sat eller en sat+ en marksänd

Postad 10 mars 2008 - 11:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan man inte spela in totalt 3 kanaler samtidigt om en är mark? jag har inte aktiverat markmottagaren, så jag har inte testat

Postad 10 mars 2008 - 12:54

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Kan man inte spela in totalt 3 kanaler samtidigt om en är mark? jag har inte aktiverat markmottagaren, så jag har inte testat

Men fungerar markmottagaren ännu?

Postad 10 mars 2008 - 12:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Ja, den är aktiverad.

Postad 10 mars 2008 - 13:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Den aktiverades i den första uppdateringen.
Ja, det går att spela in 3 kanaler samtidigt. Det gick efter första uppdateringen.

Redigerat av agpath, 10 mars 2008 - 13:55.

Postad 10 mars 2008 - 15:12

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Ja, det går att spela in 3 kanaler samtidigt. Det gick efter första uppdateringen.

hur gör ni då?

Trycker jag på rec när jag spelar in från två kanaler kommer en inforuta upp som talar om vad jag redan spelar in

Postad 10 mars 2008 - 17:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

hur gör ni då?

Trycker jag på rec när jag spelar in från två kanaler kommer en inforuta upp som talar om vad jag redan spelar in

Sant, samma här så då använder jag min HTPC - dvs att jag inte kan spela in marksänt om jag samtidigt spelar in på 2 st sattelit.

Redigerat av ruva, 10 mars 2008 - 17:26.

Postad 10 mars 2008 - 18:33

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Tackar för det snabba svaret på min tidigare fråga!
Idag kom den mycket efterlängtade avin om att paketet var på posten så nu är boxen inkopplad, dock bara på gamla singelhuvudet än så länge, men jag har redan stött på mitt första problem: Bolibompa! ;)
När de visar filmer blir bilden 4:3 och det verkar inte gå att åtgärda. Finns det någon funktion i boxen som gör om 4:3 som en del sändningar tydligen fortfarande är till 16:9?
Annars kommer det bli skapliga inbränningar i min LG :P

Mvh

// Jesper

Postad 10 mars 2008 - 18:39

DaddyLovebone
  • DaddyLovebone
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Det, finns en knapp längst ner på fjärren som heter On Demand, om du trycker på den så ändrar du bildstorleken.

/Lars

Postad 10 mars 2008 - 18:55

Hasse22
  • Hasse22
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ljudsynkproblem är det också på sådant som är inspelat efter uppdateringen?

Gjorde du bara sammanslagning? några klipp innan?

Ja, ljudsynkproblemet är på sådan som är inspelat efter uppdateringen (TV¤ HD).

Postad 10 mars 2008 - 19:38

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Det, finns en knapp längst ner på fjärren som heter On Demand, om du trycker på den så ändrar du bildstorleken.

/Lars

Men så enkelt och så bra!
Tackar!

så..
Vilken hd-kanal ska man kolla in för att se den största skillnaden mellan hd och sd tycker ni?

Postad 10 mars 2008 - 19:43

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har haft min box i några dagar men inte fått den senaste uppdateringen.... jag har version 1.1

Finns det något sätt att trigga igång en uppdatering?

mvh B

Postad 10 mars 2008 - 19:44

Max74
  • Max74
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag har haft min box i några dagar men inte fått den senaste uppdateringen.... jag har version 1.1

Finns det något sätt att trigga igång en uppdatering?

mvh B

När det står 8888 i displayen när du startar boxen.
Tryck OK sen MENU

Vänta sen till boxen startar.. :-)

Lycka till

Postad 10 mars 2008 - 20:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

/Lars

Men så enkelt och så bra!
Tackar!

så..
Vilken hd-kanal ska man kolla in för att se den största skillnaden mellan hd och sd tycker ni?

Naturdokumentärer på VOOM HD har klart bäst bild. Dock har de väldigt blandat med olika typer av program.

hur gör ni då?

Egentligen så spelar den ju in 3 samtidigt när man spelar in 2 från satellit och tittar på en mark, eftersom det går att timeshifta markkanalen. Dock går det inte att programmera denna för samtidig inspelning och tydligen funkar inte rec heller så detta är lite ologiskt.

Postad 10 mars 2008 - 22:23

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
En annan fråga med nytt abonnemang, kunde ni se alla hd-kanaler på en gång eller var några lite sena?
Jag kan bara se canal + film och sport hd samt svt hd, medan t.ex. tv4 hd, voom hd och de andra står som kodade när jag väljer dem, att de är otillåtna eller vad det nu står. Är det något som går till sig eller måste jag ringa och skälla lite tro?

Postad 10 mars 2008 - 22:33

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

En annan fråga med nytt abonnemang, kunde ni se alla hd-kanaler på en gång eller var några lite sena?
Jag kan bara se canal + film och sport hd samt svt hd, medan t.ex. tv4 hd, voom hd och de andra står som kodade när jag väljer dem, att de är otillåtna eller vad det nu står. Är det något som går till sig eller måste jag ringa och skälla lite tro?

Det tog kanske en halvtimme innan alla kanaler var igång!

Postad 11 mars 2008 - 00:43

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Psst...Ni har väl sett att Canal Digital fr o m 10 mars (igår) nu sänder TV4 Science Fiction på kanalplats 64. Tidigare hette det att man skulle börja sända fr o m den 1 april. kanalen kommer att vara gratis tils 1/4 då den ingår i Select-utbudet för 10kr/månad.

Efter den senaste firmware-uppdateringen uppför sig boxen rappt och trevligt. Testade att spela in Fråga Doktorn (SVT1), Dr Phil (Tv4+), Outsiders (Kanal 5), Kungamordet (SVTHD) + American Idol (TV4HD). Alla inspelningar både startade och slutade på rätt ställen. Desutom tittade jag på Outsiders samtidigt som apparaten spelade in Kungamordet och American Idol.

Minst sagt imponerande!!

Redigerat av Unregistered465868f1, 11 mars 2008 - 07:44.

Postad 11 mars 2008 - 07:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

HD-paketet ingår inte i "alla kanaler" som man får när man har aktiverat kortet, efter ung 30minuter (dessa "alla" får man som bonus i några veckor). Det har varit lite blandat om när HD-paketet aktiverades, de flesta har fått det aktiverat med en gång för CD har väl då lagt ut att det kortet också ska ha HD kanalerna. För några så har kundtjänst sagt att de kom inte ingång förrän efter någon vecka för det gjordes via någon uppdatering som sker med kortet. Ta du och prata med CD om du inte redan har fått HD kanalerna, så kan de manuellt aktivera det snabbare

Postad 11 mars 2008 - 18:56

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
ni som bytt boxar... har ni först fått skicka in den gamla innan CD skickar den nya eller hur funkar det?

Postad 11 mars 2008 - 19:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

ni som bytt boxar... har ni först fått skicka in den gamla innan CD skickar den nya eller hur funkar det?

Känns som min fråga :(

CD skickar ut en ny box (utan tillbehör) samt en retursedel som man använder för att skicka tillbaka den gamla boxen. Kan också var lämpligt att testa att den nya boxen fungerar innan man skickar tillbaka den gamla

Postad 12 mars 2008 - 00:17

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Efter den senaste firmware-uppdateringen uppför sig boxen rappt och trevligt. Testade att spela in Fråga Doktorn (SVT1), Dr Phil (Tv4+), Outsiders (Kanal 5), Kungamordet (SVTHD) + American Idol (TV4HD). Alla inspelningar både startade och slutade på rätt ställen. Desutom tittade jag på Outsiders samtidigt som apparaten spelade in Kungamordet och American Idol.

Minst sagt imponerande!!

Rappt & trevligt ? :lol:

Jag vet inte vad du jämför med, men jämfört med den gamla sunk-combo-boxen är denna seg som sirap, eller har jag missat någon uppgradering ? (uppdaterade firmware i går kväll...)

Sorry om jag låter negativ, men satt och zappade i EPG och retade mig just på att den är så seg (och att den inte automatiskt visar bild från den kanal man står på, och att den alltid startar på c&l, och att.. ja, ni fattar...) samtidigt läste jag denna tråd och kunde inte låta bli....

Hoppas verkligen att CD hänger med lite i denna tråden och fixar till en del framöver, känns ju som att rätt mycket av sånt som har varit problem sen första dagen fortfarande är olöst.

Trots att det finns en del grejor som suger med denna box är det ändå skönt med dubbla tuners och hårddisk, var ju nästan extas att få dumpa VCRen på elektronikåtervinningen :blush: och lägger de bara på ett kol med att fixa en del dumma mjukvarugrejer så kan det snart bli imponerande på riktigt :(

Postad 12 mars 2008 - 09:37

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Under senaste avsnittet av House på TV4HD så hängde sig boxen.
Det var när en ruta krossades och myriader av skärvor flög åt alla håll som boxen hackade till och sedan frös.
Var det någon annan som såg det avsnittet på TV4HD?

Postad 12 mars 2008 - 10:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad du jämför med, men jämfört med den gamla sunk-combo-boxen är denna seg som sirap, eller har jag missat någon uppgradering ? (uppdaterade firmware i går kväll...)

Sorry om jag låter negativ, men satt och zappade i EPG och retade mig just på att den är så seg (och att den inte automatiskt visar bild från den kanal man står på, och att den alltid startar på c&l, och att.. ja, ni fattar...) samtidigt läste jag denna tråd och kunde inte låta bli....

Det är inte relevant att jämföra med Comboboxen. Den har en jämföresle simpel mjukvara och ingen uppskalning, Timeshift mm. Allt sådant tar tid att processa och gör förstås HD PVR-boxen segare än en gammal standard-box. Det är bara att leva med.

Håller med dig om att EPG'n kan vara irriterande, men den är i varje fall bättre numera än innan uppgraderingen. Att den inte automatiskt byter bild beror ju på att all EPG-info, för alla kanaler ligger under just Travel&Living. Något underligt kan man tycka.

Postad 12 mars 2008 - 11:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det var när en ruta krossades och myriader av skärvor flög åt alla håll som boxen hackade till och sedan frös.

Jag såg det i TV4HD, men det var OK ingen hängning. Såg du det direkt, hade du också inspelning igång?

Postad 12 mars 2008 - 12:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det är inte relevant att jämföra med Comboboxen. Den har en jämföresle simpel mjukvara och ingen uppskalning, Timeshift mm. Allt sådant tar tid att processa och gör förstås HD PVR-boxen segare än en gammal standard-box. Det är bara att leva med.

Håller med dig om att EPG'n kan vara irriterande, men den är i varje fall bättre numera än innan uppgraderingen. Att den inte automatiskt byter bild beror ju på att all EPG-info, för alla kanaler ligger under just Travel&Living. Något underligt kan man tycka.

Tycker nog också att det är relevant, visst är det så att denna HD box kräver mycket mer av både HW och SW för att fungera än tidigare boxar. Både när det gäller uppskalning, två inspelningar som kan gå parallellt etc etc. Men det är Sagems uppgift att veta detta från början, det är Sagem som väljer komponenter som har sina begränsningar i timing behov av processorkraft mm. De ska göra en mjukvara som ska hantera multitasking och klara timingkrav från ingående komponenter.

Det finns alla möjligheter i världen att styra vilka processer mjukvaran ska kunna klara på den tid den har på sig, det är det som är Sagems uppgift att göra. Min gissning är nog ändå att Sagem har sålt en specifikation innan de har fått till mjukvaran, nu upptäcker de att mjukvaran inte kan hantera allt de har tänkt med den förutsättning som finns.

Det är därför som jag i mina önskemål (inlägg#3) har varit lite försiktig att ta med processkrävande modifieringar, kanske bättre att skala bort och få en stabil box som inte har dagens seghet jämfört med en box som hänger sig och som är ibland är som sirap!

Jag kan nog tänka mig tex en EPG utan bildvisning om jag kan få den med dubbla hastigheten , samma när det gäller inspelningslistan, kanske hellre en tabell med kanal, datum och program (som du kan sortera själv), än att ha en bildvisning samt ljud där bilden blir svart i den lilla rutan om man gör en snabb förlyttning och ljudet hackar som oftast, det hjälper inte när det inte fungerar. Därför bättre med en stabilare process

Redigerat av Unregistered124686ac, 12 mars 2008 - 12:11.

Postad 12 mars 2008 - 12:36

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag såg det i TV4HD, men det var OK ingen hängning. Såg du det direkt, hade du också inspelning igång?

Jo, jag såg det live och ingen inspelning var igång. Den scenen var nog komplex med hög bitrate liknande fågelscenen i BBC's Planet Earth.
Boxen var iofs lite hackig på andra HD-kanaler innan, men den blev bättre efter omstart. Och boxen hängde sig även ännu en gång när jag gjorde två raderingar i PVR-listan - det gör den ofta när jag raderar fler än en inspelning.

Postad 12 mars 2008 - 13:58

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Har nu hämtat ut boxen, menkommer tyvärr ej att hinna skaffa antennkabel samt installera före helgen. I paketet låg ett nytt programkort. Betyder det att det gamla inte fungerar med boxen? Eller är det ett rutinmässigt byte? Har haft det nuvarande kortet i 4 år.

Postad 12 mars 2008 - 16:20

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Har nu hämtat ut boxen, menkommer tyvärr ej att hinna skaffa antennkabel samt installera före helgen. I paketet låg ett nytt programkort. Betyder det att det gamla inte fungerar med boxen? Eller är det ett rutinmässigt byte? Har haft det nuvarande kortet i 4 år.

För mig fungerade det gamla kortet några veckor med alla HDTV-kanaler, däremot fungerade inte HDTV-kanalerna på det nya direkt.
Men efter några veckor när det nya kortet blev uppgraderat med alla kanaler då avaktiverades det gamla.
Att dom byter ut gamla kort har kanske med att dom tänker eller vill ha möjlighet att koppla på full parning i framtiden.

Postad 12 mars 2008 - 18:41

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Tycker nog också att det är relevant, visst är det så att denna HD box kräver mycket mer av både HW och SW för att fungera än tidigare boxar. Både när det gäller uppskalning, två inspelningar som kan gå parallellt etc etc. Men det är Sagems uppgift att veta detta från början, det är Sagem som väljer komponenter som har sina begränsningar i timing behov av processorkraft mm. De ska göra en mjukvara som ska hantera multitasking och klara timingkrav från ingående komponenter.

Det finns alla möjligheter i världen att styra vilka processer mjukvaran ska kunna klara på den tid den har på sig, det är det som är Sagems uppgift att göra. Min gissning är nog ändå att Sagem har sålt en specifikation innan de har fått till mjukvaran, nu upptäcker de att mjukvaran inte kan hantera allt de har tänkt med den förutsättning som finns.

Det är därför som jag i mina önskemål (inlägg#3) har varit lite försiktig att ta med processkrävande modifieringar, kanske bättre att skala bort och få en stabil box som inte har dagens seghet jämfört med en box som hänger sig och som är ibland är som sirap!

Jag kan nog tänka mig tex en EPG utan bildvisning om jag kan få den med dubbla hastigheten , samma när det gäller inspelningslistan, kanske hellre en tabell med kanal, datum och program (som du kan sortera själv), än att ha en bildvisning samt ljud där bilden blir svart i den lilla rutan om man gör en snabb förlyttning och ljudet hackar som oftast, det hjälper inte när det inte fungerar. Därför bättre med en stabilare process

Ja, håller med till 100%, de (sagem/CD) får välja helt enkelt, antingen så gör man mjukvaran lite enklare (skippar exempelvis live-bild i EPG) eller så får de stoppa in en propp som klarar av att göra det de vill att den ska göra på ett bra sätt.

Självklart så gör det boxen dyrare om de måste stoppa in mer/kraftigare hårdvara, men samtidigt så är det ju så att den *ska* bli billigare om de gör en enklare version av mjukvaran, och det skulle ju då leda till att man som kund kan välja mellan att köpa en enklare box lite billigare eller en värre box lite dyrare, inte som nu att man får betala dyrt för en box som är en halv-mesyr...

Jag tror dessutom att de skulle tjäna på det eftersom såna som jag skulle lätta på lädret för att få en bra box samtidigt som de skulle kunna sälja ett ganska stort antal boxar till såna som inte är riktigt lika teknik-intresserade.

Postad 12 mars 2008 - 19:13

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om topfield TF7700HDPVR Funkar till canal digital?
Den tror jag kan vara ett bättre alternativ än sagem

//mackan

Postad 13 mars 2008 - 15:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

//mackan

Det är ju bara att läsa specen: Den har bara 2 tuners, dvs ej markmottagare och blir därför inte ett alternativ.
Om den sedan funkar till CD är tveksamt med tanke på kort-pairingen.

Postad 13 mars 2008 - 16:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

//mackan

Det är ju bara att läsa specen: Den har bara 2 tuners, dvs ej markmottagare och blir därför inte ett alternativ.

Än så länge är det ingen kort-pairing. Sen får man avväga om man skall ha TV6 och lokalkanalen som är marksänt eller valfri kanal från valfri satellit som man själv väljer.

Postad 13 mars 2008 - 17:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

//mackan

Än så länge är det ingen kort-pairing. Sen får man avväga om man skall ha TV6 och lokalkanalen som är marksänt eller valfri kanal från valfri satellit som man själv väljer.

Det är inte bara TV6 m fl som lockar. Att kunna visa marksänt i 1080i när det är snöstorm eller åskoväder mitt i Idol (tex) och parabolen lägger av är mycket värt.

Postad 13 mars 2008 - 18:48

Unregistereda6c30862
  • Unregistereda6c30862
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej, är det bara jag som tycker att kvalitén på HD-sändningarna för hockey i Canal+ Sport HD har blivit sämre på sista tiden?
Det syns även på att skylten (i grönt/vitt) som visas med resultat och tid högst upp i bilden inte är lika knivskarp som tidigare. Tycker också att kvalitén kan variera under sändningen. Såg en HD-demo när det var sändningsuppehåll och då visade de ett exempel från en gammal match med knivskarp bild och då syntes skillnaden i kvalitet mot nuvarande sändningar tydligt. Wow-känslan innfann sig på nytt. Tråkigt om de börjar snika ner på bandbredd eller vad det kan bero på... Jag kör med hårddisk-boxen på 1080i till en Panasonic PT-AX200E.

Kollar nu på MODO-Timrå och nu ser det ut som det ska igen, undrar varför kvalitén varierar?

Redigerat av Unregistereda6c30862, 13 mars 2008 - 19:50.

Postad 13 mars 2008 - 19:25

jsb13
  • jsb13
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Får man ut signal via HDMI och compoill kunna kopploa nent samtidigt ? spdif och vanlig stereo samtidigt ? Vill kunna koppla den via component till en Slingbox Pro, men vill ha HDMI til TVn samtidigt

Postad 13 mars 2008 - 20:09

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
En fråga,
Gjorde en beställning på internet den 4/3,fick parabol och hdbox den 10/3.
Har fortfarande inte fått bekräftelsen som ska undertecknas och returneras.
Börjar undra om den kommit på villovägar eller tar det så lång tid att få pappren ?
/ Player

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.