Postad 22 september 2011 - 14:56
Postad 22 september 2011 - 21:28
Kan ni ge tips på några släpp senaste året på vinyl som varit stor förbättring mot CD versionen? Ghost kanske?
Postad 22 september 2011 - 21:36
har ni något tips var man kan kolla upp vad som är värt något eller inte av gammal vinyl.
Jag har en del ligger från sent sjuttital och fram till nittitalet.
Skicket på fodralen varierar men tror att det mesta är i spelbart skick, jag har inte ägt en vinylspelare på 15 år eller så.
Hur tvättar man vinylskivor ?
Många frågor, har någon ett svar blir jag glad.
Postad 22 september 2011 - 21:47
Två bra böcker finns:Hej alla vinyl älskare !
har ni något tips var man kan kolla upp vad som är värt något eller inte av gammal vinyl.
Jag har en del ligger från sent sjuttital och fram till nittitalet.
Skicket på fodralen varierar men tror att det mesta är i spelbart skick, jag har inte ägt en vinylspelare på 15 år eller så.
Hur tvättar man vinylskivor ?
Många frågor, har någon ett svar blir jag glad.
Record Collector, www.rarerecordpriceguide.com (UK-utgåvor)
Goldmine Record Album, www.goldminemag.com (US-utgåvor)
Kolla priser på böckerna främst på Amazon.co.uk, adlibris.com, www.bokus.com.
Värdet baseras på skivor i mint condition. I övrigt kan du se vad de sålts för på eBay och Tradera samt vad man begär på musicstack.com och discogs.com.
Tvätt beror lite på omfång och ekonomi. En budgetlösning är att köpa en Knostibalja (tyska eBay) och blanda egen tvättvätska. I övrigt kan man lägga hur mycket som helst på tvättapparater...
Tassens originalblandning:
3 DL isopropylalkohol
3 Droppar diskmedel
7 DL destillerat vatten/sterilt vatten
Postad 23 september 2011 - 15:04

Postad 23 september 2011 - 18:56
Jag "hitta" två låtar från vinylen och den lät klart bättre, även om den var lite basfattigare (om det beror både på masteringen eller rippen vet jag inte). Får väl köpa vinylen.
Kan ni ge tips på några släpp senaste året på vinyl som varit stor förbättring mot CD versionen? Ghost kanske?
Hej!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag har inte Spotify eller heller möjlighet att köra seriös från datorn. Men det kommer säkert någon gång att jag kommer till denna punkt. Men annars är det ju en bra fråga om de komprimerar vinyl annorlunda är de de digitala utgåvorna. Men annars har jag ju inget emot att lyssna på musik helst med bra inspelning osv oavsett lagringsform.
Postad 24 september 2011 - 08:09
Redigerat av Sidelakebob, 24 september 2011 - 08:48.
Postad 24 september 2011 - 08:57
Postad 24 september 2011 - 09:34
Kan bara hålla med. Hörde dem lite i ungdomen, hade en klasskompis på högstadiet som var ett fan, men sen har det aldrig blivit mer.King Crimson har jag aldrig varit medveten om. Men nu blir det nog att att lägga upp en ny flik efter att ha inköpt deras första LP "In the court"
http://users.utu.fi/...lo/crimson.html
Köpte du en nypress eller original?
Redigerat av tomano58, 24 september 2011 - 09:35.
Postad 24 september 2011 - 09:57
Hej TOmano!Kan bara hålla med. Hörde dem lite i ungdomen, hade en klasskompis på högstadiet som var ett fan, men sen har det aldrig blivit mer.
Köpte du en nypress eller original?
Det är så svårt att byta livsstil mellan sommar och vinter. Så hittar inte knappt Record Collector för att försöka reda i din fråga men det blir ändå lite spännande. Utan tvekan är skivan från utgivningsåret . Det enda jag kan se är att den verkar vara första utgåvan. Det står i Record Collector rosa etikett och i-logo. Sedan blir det i det senare trycket en palm-logo. Våldsam skillnad mellan priset första pressningen värderas i mint till 450 dollar. Den senare värderas till 30 dollar. Verkar vara första pressningen jag av misstag fått tag i. Skicket är mycket bra. Men det skulle också kunna vara ett falsarie. Skivan har beteckningen Island ILSP 9111 och har rosa etikett samt i-logo om nån vill kontrollera vad det är för skiva som jag köpt.
Postad 24 september 2011 - 10:00
Nice! Menade inte att "krångla till det". Egentligen undrade jag om det var en nypress eller begagnad o svaret fick jag juHej TOmano!
Det är så svårt att byta livsstil mellan sommar och vinter. Så hittar inte knappt Record Collector för att försöka reda i din fråga men det blir ändå lite spännande. Utan tvekan är skivan från utgivningsåret . Det enda jag kan se är att den verkar vara första utgåvan. Det står i Record Collector rosa etikett och i-logo. Sedan blir det i det senare trycket en palm-logo. Våldsam skillnad mellan priset första pressningen värderas i mint till 450 dollar. Den senare värderas till 30 dollar. Verkar vara första pressningen jag av misstag fått tag i. Skicket är mycket bra. Men det skulle också kunna vara ett falsarie. Skivan har beteckningen Island ILSP 9111 och har rosa etikett samt i-logo om nån vill kontrollera vad det är för skiva som jag köpt.

Postad 24 september 2011 - 10:13
Postad 24 september 2011 - 10:13
Du krånglar inte till det alls. Blev ju lite trevligt och lärorikt. Skicket är så bra att det faktiskt skulle kunna vara en hyggligt ny skiva så jag blev tvungen att gräva i din fråga. Och det är väl i pund priset skall vara i. Goldmine redovisar det amerikanska perspektivet. Då är etiketten Atlantic och priset mera hyggliga 20 dollar.Nice! Menade inte att "krångla till det". Egentligen undrade jag om det var en nypress eller begagnad o svaret fick jag ju
Skivan kom ut första gången 1969 och då var jag 15 år och körde omkring på en blå Pusch Dakota.
Redigerat av Kronkan, 24 september 2011 - 10:20.
Postad 24 september 2011 - 14:00

Ni som handlar på Ginza:
Vid nästa beställning, beställ 1 st 8905 och ange kampanjkod PLAST så skickar de med 5 plastfickor (Vinyl, LP) Giltig till 20111130
Skit i bägaren dock och skäll på väg till Ginza. Skivan är en limiterad utgåva, kommer inslagen i plast som sig bör. Men, båda innnerfodralen har split i underkant och omslaget i ena underkanten och båda överkanterna, antagligen pga deras slappa packning som tillåter vinylen att röra sig. Så j-a trist!
Redigerat av tomano58, 24 september 2011 - 14:11.
Postad 24 september 2011 - 20:11
Ska bli spännande att höra om dom skickar en ny skiva till dig, Jag har inte orkat reklamera dom gånger det hänt mig.
Tack för tipset om plastfickor. Håller på att slå ihop en liten beställning.
Redigerat av Sidelakebob, 24 september 2011 - 20:16.
Postad 25 september 2011 - 01:00
Jo, precis så svarade jag Ginza, dvs undrade om de får skivan i det skicket eller om det händer på väg hem till mig. Nån ny skiva blir det nog inte, den är slutsåld.. Sa lite snällt att de får gärna kompensera mig och att jag givetvis behåller skivan eftersom det inte finns något att byta mot.Just det där har hänt mig ett par gånger, Inte bara från Ginza dock. Tänk på att det kan ha hänt redan i frakten till Ginza, Jag har haft problem ett par gånger med 180 G Skivor.
Ska bli spännande att höra om dom skickar en ny skiva till dig, Jag har inte orkat reklamera dom gånger det hänt mig.
Tack för tipset om plastfickor. Håller på att slå ihop en liten beställning.
Om du inte redan kastat iväg beställningen så missa inte koden som ger 10% (ok2011ge6els)
Postad 25 september 2011 - 09:40
Där ser man, har droppat koden ett par gånger i den här trådenAttans! Missade den koden.
Var fanns den?

Postad 25 september 2011 - 12:49
Är det ebay som gäller?
Postad 25 september 2011 - 13:02
Är det plattor som kan ge ett bättre pris utanför sverige, så är det ebay som gäller
Har köpt några av mina värsta dyrgripar på ebay
Postad 25 september 2011 - 13:39
I det här fallet skulle jag nog rekommendera eBayRiktar man sig till Svenskar, är det tradera som gäller
Är det plattor som kan ge ett bättre pris utanför sverige, så är det ebay som gäller
Har köpt några av mina värsta dyrgripar på ebay
Postad 25 september 2011 - 14:52
Där ser man, har droppat koden ett par gånger i den här tråden
Just det ja. Man får ta smällen som en man.

Postad 25 september 2011 - 14:56
Väntar själv på Israel Nash Gripka (Ej lev. klar->Restnot.->Ej lev. klar... hoppet lever) från Ginza och Patti Smith från CDWOW (äntligen postad). Hoppas de dyker upp i veckan
Just det ja. Man får ta smällen som en man.Väntar även på en bunt från cdwow men som vanligt är det lite av det man vill ha som finns i lager.

Postad 26 september 2011 - 15:29
Fick 50:- tillgodo på kontot. Albumet kostade 99:- och då den är slutsåld så får man vara nöjd. Ordinarie pris (den var sänkt) var dessutom 199:-.Just det där har hänt mig ett par gånger, Inte bara från Ginza dock. Tänk på att det kan ha hänt redan i frakten till Ginza, Jag har haft problem ett par gånger med 180 G Skivor.
Postad 26 september 2011 - 21:07
Det märkliga verkar också vara att gamla rör många gånger håller stilen.
Postad 29 september 2011 - 22:48
Postad 29 september 2011 - 23:08
Fick tag i en sjukt fin kopia av Crimsons Larks toungh när jag var på semester. skivan är i prima skick men albumet är lite lite vattenskadat. inget synligt men just den här lite bobbliga, ojämna kartongen som kan bli. är det nån som har tips på hur jag kan "räta ut" omslaget gen? Funderade ett tag på att spräja med lite vatten och låta den torka mellan två stora böcker men vet inte om det är dåligt kanske? Nån som har erfarenheter?
Varför inte pressa konvolutet mot golvet några dagar med hjälp av lite tyngre böcker. Tror att det kan hjälpa fast utan vatten.
Postad 30 september 2011 - 20:15
Jag provar det! Tackar och bockar
Varför inte pressa konvolutet mot golvet några dagar med hjälp av lite tyngre böcker. Tror att det kan hjälpa fast utan vatten.
J
Postad 30 september 2011 - 22:39
Hej Jonny! Rapportera hur det går. Men misstänker att pappersfibern inte har ett minne såsom en del platser har. De återtar formen efter deformation. Papper gör nog inte detta på samma sätt. En gång var jag med och tillverkade kartong fast inte vid pappersmaskinen. Såg till att stocken var barkad uppsågad och fanns i lagom mängd till sliperiet. Fabriken nedlagd men lustigt nog var där samma tillfälle som maskinerna stannade för gott. Det skakade till i kroppen rejält men ingen sa något. Det var verkligen tyst. Vad fanns det att säga. Papper har inget minne, plaster och människor har dock ett. Även människor kan återta formen efter deformation. Sådant arbetar jag numera med.Jag provar det! Tackar och bockar
J
Postad 01 oktober 2011 - 19:48
Inte jag som köpte just detta ex men blues med John Mayall och Eric Clapton. Aldrig sett skivan innan men riktigt klassisk blues.
CHAMPION JACK DUPREE FROM NEW ORLEANS TO CHICAGO UK
http://www.tradera.c...10901_139774572
Sedan John Mayall - The Blues Alone
http://www.discogs.c...release/2586206
Redigerat av Kronkan, 01 oktober 2011 - 19:50.
Postad 05 oktober 2011 - 12:39

1973 Original UK-press, dock ej första press

1973 Japanpress med obi. Fungerar som spelex.
2003 Europautgåva, limiterad upplaga, 30th anniversary. Oöppnad
2011 Europa/UK/US, limiterad upplaga (dock i ganska stor upplaga gissar jag...). Oöppnad

Postad 06 oktober 2011 - 16:02

Moppen står i vinteridé och vinylsäsongen kan börja på allvar. Hemma å dyngförkyld med en
wirre i näven. Måste hitta lite nya bra plattor, Tror att Wilco´s sista är nåt.
ps. Svensk Roger var och klämde och kände på vad som blir nästa säsongs moppe. (Jag har
torskat rejält på mc-åkning.) Terapi för själen

Bifogad fil(er)
Redigerat av Bongo_Mongo, 06 oktober 2011 - 16:02.
Postad 06 oktober 2011 - 16:20
Ha, der gick du miste om ett grymt bra kjøp, Vinglo!Du är en riktig ekorre du, Tomano!
Moppen står i vinteridé och vinylsäsongen kan börja på allvar. Hemma å dyngförkyld med en
ps. Svensk Roger var och klämde och kände på vad som blir nästa säsongs moppe. (Jag har
Fick sjælv kjøpt en del vinyl i Andralånggatan idag, bla Dylan "time out of mind" meget rare
Postad 06 oktober 2011 - 16:35
som du sms´a.

Kör gamla plattor som hamnade i utvisningsbåset på Rega tiden. Prefab Strout "Steve Mc Queen"
bland annat. Nu håller det hög klass!
Postad 06 oktober 2011 - 16:44
Very nice! Tyvärr har jag inget hoj-kort självDu är en riktig ekorre du, Tomano!

Har lyssnat på Wilco's senaste på Spotify men tyckte den var lite blek.
Postad 06 oktober 2011 - 17:25

Postad 06 oktober 2011 - 17:34
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 06 oktober 2011 - 17:36.
Postad 06 oktober 2011 - 18:28
Jo,försöker alltid lyssna av via Spotify eller dragga i Sjörövarviken innan jag köper nåt jag inte hört förut. Men lyssna på Wilco, det kan ju falla dig på läppen bättre än migTack för varningen, Tomano. Spotify och forumvänner sparar mkt pengar!

Postad 06 oktober 2011 - 19:05
att hantera en gitarr dök upp ur intet. Eller fanns det influenser????
Postad 07 oktober 2011 - 10:33

Radiohead - In Rainbows, original från 2007 på XLR. Mint (Beg)
Israel Nash Gripka - Barn Doors And Concrete Floors. 2011 (Ny)
Patti Smith - Outside Society. 2011 (Ny)
Trettioåriga Kriget - Efter Efter, limiterad till 200 ex. 2011 (Ny)
Trettioåriga Kriget - S/T. limiterad bildskiva 1996 (Ny)

Postad 07 oktober 2011 - 17:27
är andra bra plattor med dom.

Postad 07 oktober 2011 - 17:41

Redigerat av k.rydberg, 07 oktober 2011 - 17:41.
Postad 07 oktober 2011 - 22:38
Där ser man. Radiohead för mig är i stort sett obruten mark så jag har mycket att ta igen därRadiohead är en riktig pärla. Men jag har lyssnat sönder den, dvs tröttnat. Men då finns som tur
är andra bra plattor med dom.

Postad 08 oktober 2011 - 12:32
En liten men brokig samling kjøpt idag på Andralånggatan
No Way!! Vad fick du ge för Dylan - Time out of mind?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar