Lägger upp en jag med då.
Original
105 mm105 mm1-500 sek. vid f - 4,01-500 sek. vid f - 4,0ISO 800-2.jpg 5.49MB
0 Antal nerladdningar
Bild efter LRredigering/Innan PS
Efter lr.jpg 3.47MB
0 Antal nerladdningar
Slutresultat
105 mm105 mm1-500 sek. vid f - 4,01-500 sek.jpg 3.65MB
5 Antal nerladdningar
Det är inte samma bild som finns i Djurtråden då jag jobbat vidare på den sen jag la den där.
Jag har i LR ökat kontrast och vita samt använt Irispensel på ögonen och klarhet/skärpa över huvudet på katten samt snön där fötterna står.
Resten av reglagen ser ni på före/efterbilden. Tyvärr verkar det som att bilden komprimeras när man gör en print screen men den är mest för att ni ska se skillnaden och att jag dragit i vitareglaget tills det vita nätt och jämnt börjar frätas ut. (jag vill att det ska se lika vitt ut som bakgrunden på tex ett forum)
föreefter.jpg 452.07K
9 Antal nerladdningar
(Följande ändringar gjorde jag efter att jag laddade upp bilden i djurtråden)
Därefter har jag tagit bilden till Photoshop och gjort 2 st kurvlager Ett ljusare lager och ett mörkare lager där jag använt mask på båda. På det mörkare lagret har jag först fyllt hela bilden svart (ta bort lager) och sen tagit fram lagret igen genom att måla vitt på I stort sett allt utom huvudet som jag tyckte redan var tillräckligt mörkt. Dvs hålet i snön blev nu mörkare och även ryggen, gränsen till munnen osv blev tydligare istället för att den nästan smälter ihop med snön. Morrhåren syns tydligare.
I uppljusningslagret gjorde jag likadant. Lagermask och fyllde bilden svart. Sen målade jag ut det jag skulle vilja bli ljusare. I detta fallet ville jag ta fram detaljer i pannan på katten där det blev för svart för att man skulle kunna se detaljer. Jag ljusade upp ögonen och håret på öronen. I det mörka lagret passade jag på att ta fram pupillen lite i ögonen genom att göra dom mörkare.
Rent teknisk är detta en dodge/burn process bara det att istället för att använda de vanliga verktygen till det så har jag använt kurvlager med maskning. Det fungerade mkt bra tyckte jag och jag kommer fortsätta använda detta och lära mig jobba på det viset då burn/dodgeverktygen har en tendens att ge artefakter på bilden och dessutom är lager mkt smidigare att förändra i efterhand.
Redigerat av Sgart, 16 December 2012 - 18:53.