Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2008 - 17:28

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min box över en vecka utan stora fel som ni skrev. :D Många skriver att de har haft 29. min. bugg som jag inte än haft. och fungerar 576i perfekt med SD kanaler om man väljer original på boxen. Det är klart denna box bättre än den gamla. jag märkte på en gång att den ger mjukare och bättre bilder . Jag kan tycka endå att comhem ska jobba med FW så att man kan spela in serier utan reklam.

Hmm, du verkar ha en Pioneer 8G. Jag har läst om 8G-ägare som har bättre bild på 576p än 576i. Har du jämfört dessa lägen? Jag kanske blir tvungen att byta TV för att få bra bild :D Pioneer verkar ha en individuell skärpeupplösning för de olika upplösningarna och detta skulle nog lösa en del av bildproblemen jag har.

Postad 27 December 2008 - 18:29

tjabo20
  • tjabo20
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Testade en inspelning i natt i standby,29 min bugg direkt ... va mitt första försök ,man kan ju undra hur detta gick igenom månader av testande :D

Postad 27 December 2008 - 20:26

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag har en Pioneer 8G och har inte märkt några som helst problem med bilden i några lägen, kör Original på boxen. Vi är alltså lyckligt lottade då...är det samma med Pioneer 9G?

Postad 27 December 2008 - 20:54

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Jag har en Pioneer 8G och har inte märkt några som helst problem med bilden i några lägen, kör Original på boxen. Vi är alltså lyckligt lottade då...är det samma med Pioneer 9G?

Jag har oxo Pioneer 508 Inga problem allls vilken källa man nu än använder från denna hdbox till analogt Är svin nöjd efter 2 år Annars hakar man alltid upp sig på småsaker jajaaja topic***
Pio 8 0ch HDPVR-1000c är en perfekt kombination!!

Postad 27 December 2008 - 22:37

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag saknar en bokmärkes insättning i inspelad media, så himla tråkigt att spola och komma ihåg var man var, eller vart man såg nåt kul. Har för mig att boxer humax kunde lägga ut 6-8 st.

Även att att man kan se redan på "thumbnailen" att man redan sett programmet (visst indexering,men det betyder ju inte att man såg hela just då).

Postad 27 December 2008 - 22:53

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Jag kanske få skaffa en Pioneer-plasma för att bli helt nöjd med bilden på denna box, särskilt om CH som Haihep antyder inte skulle bry sig om bildproblemen jag har i kommande FW-släpp. Under tiden får jag köra mycket med V-formatknappen beroende på vilken kanal jag ser.

Postad 28 December 2008 - 00:22

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag saknar en bokmärkes insättning i inspelad media, så himla tråkigt att spola och komma ihåg var man var, eller vart man såg nåt kul. Har för mig att boxer humax kunde lägga ut 6-8 st.

Även att att man kan se redan på "thumbnailen" att man redan sett programmet (visst indexering,men det betyder ju inte att man såg hela just då).

Man kan ju välja att se från senaste position (som man såg) istället för att se det från början.

Postad 28 December 2008 - 00:29

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Nej nej nej

Den här boxen hanterar inte analoga signaler alls utan visar endast digitala sådana.
Analoga signaler får du ta direkt i TVn och sedan byta källa när man vill titta på digitalt eller analogt.

Nja, missuppfattning.
Jag skriver att boxen hanterar analoga signaler och det är sant på det sättet att den skickar vidare den analoga signalern till nästföljande källa som sitter på antennsladden.
Det finns INGEN digitalbox som hanterar analoga singaler utom i fallet att ovandla digitala signaler till analoga via scart utgången men det hör ju inte hit i detta fallet.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 28 December 2008 - 00:48.

Postad 28 December 2008 - 00:37

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min box över en vecka utan stora fel som ni skrev. :D Många skriver att de har haft 29. min. bugg som jag inte än haft. och fungerar 576i perfekt med SD kanaler om man väljer original på boxen. Det är klart denna box bättre än den gamla. jag märkte på en gång att den ger mjukare och bättre bilder . Jag kan tycka endå att comhem ska jobba med FW så att man kan spela in serier utan reklam.

Nja, spela in utan reklam lär du nog aldrig få vilken FW uppgradering de än gör. Du menar väl att du vill kunna redigera? :D

Postad 28 December 2008 - 00:39

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Under luckan finns "lägg till bokmärke" samt "visa bokmärken", tyvärr bara på inspelat material, har för mig att på Humax 2000, eller vad den hette så kunde man lägga till bokmärke på "livesändningar"

Att man sett programet ser man på att texten faktiskt är blå och röd beroende på om man tittat/börjat tittat, tyvärr så är det svårt att se skillnad på färgerna det borde vara "klarare" färger.

Redigerat av Unregistered60ec3204, 28 December 2008 - 00:42.

Postad 28 December 2008 - 09:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Med risk för att bli tjatig, dock i hopp om att Comhemrepresentanter läser detta, upprepar jag två önskemål inför en ny firmware.
1. Vore bra om man kan numrera om kanalerna i favoritlistan. Då kan man byta kanal med sifferknapparna enligt den ordning man själv lagt sina kanaler.
2. Min box har en tendens att hela tiden hoppa tillbaka till listan "TV" trots att jag har den inställd på "Favorit 1".

Har använt sökfunktionen en del senaste tiden. Den är helt underbar.

:D

Postad 28 December 2008 - 11:13

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som upplevt att hårddisken låter väldigt högt när boxen är nyligen påslagen och man börjar en inspelning?

Om jag sätter igång boxen och kollar på en kanal så spelar ju boxen in automatiskt den kanal man tittar på, men efter en stund så börjar hårddisken att surra väldigt högt, likadant om jag har satt boxen på inspelning av ett program. Om jag avbryter inspelningen och stänger av boxen (med fjärren) och sätter på den igen så är det tyst.

Då kan jag hålla på att spela in hela kvällen utan att jag hör ett ljud från hårddisken.

Undrar om jag ska bli den förste som råkar ut för en hårddiskkrash :(

Postad 28 December 2008 - 15:59

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Med risk för att bli tjatig, dock i hopp om att Comhemrepresentanter läser detta, upprepar jag två önskemål inför en ny firmware.
1. Vore bra om man kan numrera om kanalerna i favoritlistan. Då kan man byta kanal med sifferknapparna enligt den ordning man själv lagt sina kanaler.
2. Min box har en tendens att hela tiden hoppa tillbaka till listan "TV" trots att jag har den inställd på "Favorit 1".

:(

Då jag köpte boxen sa de att de höll på att jobba på att man ska kunna editera titlar. Det står nog överst på min lista. Vill kunna splitta titlar och ta bort delar.

Postad 28 December 2008 - 17:26

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

:(

1. För mig så funkar det bra att ta fram listan med grön knapp och stega. Tycker det tar lika lång tid som att trycka på siffertangent för kanalval. Eller upp och ner bland favoriterna med stora piltangenterna om det är de närmaste favoriterna man vill stega i. Men det är ju klart, jag har inte alla kanaler, kanske upplevs det annorlunda med fler kanaler.

2. Har hittills inte märkt, får se om det dyker upp. är du säker på att du inte väljer fel knapp. Alltså, inte stega med kanal upp/ner utan med den stora cirkelformade knappen för favoriter.

Postad 28 December 2008 - 17:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

2. Har hittills inte märkt, får se om det dyker upp. är du säker på att du inte väljer fel knapp. Alltså, inte stega med kanal upp/ner utan med den stora cirkelformade knappen för favoriter.

Boxen byter från inställningen Favorit 1 till TV lite då och då, t.ex. om jag först gör en sökning efter särskilda TV-program och sedan går till Guide eller trycker på OK för att bläddra i kanalerna.

Postad 28 December 2008 - 21:50

Unregistered6ad43718
  • Unregistered6ad43718
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Precis som tjangen nämner så finns en sådan funktion för inspelat material. Fungerar utmärkt. Under luckan alltså... :D

.oljud

Postad 28 December 2008 - 22:49

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag har lyckats fånga hack i grafik över 1080i i en inspelning av Discovery HD. Vit "rubriktext" under en dokumentär. Min digitalkamera är paj, men jag kan lägga upp det för beskådan i forumet när jag skaffat ny kamera. 720p gav text utan hack men då ser man att den fladdrar lite istället.

Jag trodde faktiskt inte grafikbuggen på 1080i gällde på HDTV-sändningar som var i 1080i men tyvärr var detta fallet. Förhoppningsvis kan folk med andra TV-apparater replikera testerna sen. Ni som vill leva kvar i förvissningen att det inte finns några bildproblem med boxen gör med fördel INGA tester :D

Postad 29 December 2008 - 00:11

stathagen
  • stathagen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

???
kan du speca lite vad som är kasst?

Tja, bara efter att jag skrivit detta så har jag läst det här bl a:

Jag har lyckats fånga hack i grafik över 1080i i en inspelning av Discovery HD. Vit "rubriktext" under en dokumentär. Min digitalkamera är paj, men jag kan lägga upp det för beskådan i forumet när jag skaffat ny kamera. 720p gav text utan hack men då ser man att den fladdrar lite istället.

Jag trodde faktiskt inte grafikbuggen på 1080i gällde på HDTV-sändningar som var i 1080i men tyvärr var detta fallet. Förhoppningsvis kan folk med andra TV-apparater replikera testerna sen. Ni som vill leva kvar i förvissningen att det inte finns några bildproblem med boxen gör med fördel INGA tester

Är det någon mer än jag som upplevt att hårddisken låter väldigt högt när boxen är nyligen påslagen och man börjar en inspelning?

Om jag sätter igång boxen och kollar på en kanal så spelar ju boxen in automatiskt den kanal man tittar på, men efter en stund så börjar hårddisken att surra väldigt högt, likadant om jag har satt boxen på inspelning av ett program. Om jag avbryter inspelningen och stänger av boxen (med fjärren) och sätter på den igen så är det tyst.

Då kan jag hålla på att spela in hela kvällen utan att jag hör ett ljud från hårddisken.

Jag är inte helt nöjd med 576i det grumlar sig lite på grafikavsnitt t ex siffrorna på CNBC som jag ständigt återkommer till. På 1080i blir det taggigt och 720p för suddigt. Eftersom jag läser så få klagomål så antar jag att det beror på min Box-TV-kombination, eller så hårdjämför ni andra inte de olika lägena helt enkelt

Jag ser också att 576p ger skarpare bild än 576i på dessa grafikpartier i bilden och det verkar inte grumla sig. Det gäller både över komponent och HDMI.

Jag skulle vilja att CH/Humax kollade extra på detta med 576i och får väl felanmäla om ingen annan har gjort det. Ett näst bästa alternativ ( redan på nästa FW ) vore ett val:
"Enable 576i Original yes/no", d v s kunna välja gamla boxmodellens original-läge där SD visades i 576p om man vill. Då skulle mitt största bildproblem vara i stort sett väck i alla fall, men

Förutom detta 576i-klagomål återstår då följande:
1)Lite väl skarpt ( sharpness ) på både 576i och p jämfört de andra upplösningarna och min andra apparatur ( grällhet, för skarpa ansiktskonturer, särskilt på folk i profil )

2)"nåt skumt med 720p på Viasat Sport HD ( skuggning resultattavlan ) hur kan den se bättre ut med 1080i?? "

Då jag har dessa sammanlagt 3 klagomål på bilden samt 29-minutersbuggen anser jag inte allt vara frid och fröjd med boxen. Jag avvaktar dock med att kontakta kundrelationer o s v innan jag ser hur CH kommer svara på dessa buggar och hur man kommer takta med nya FW-släpp.

Sen orkar jag inte kopiera mer av det som skrivits INNAN jag skrev mitt inlägg. Men vad vet jag, jag har inte ens boxen. Men är extremt kräsen vad gäller det mesta.
Nä, jag behåller nog min gamla sagem från stenåldern, som har BÅDE digital och analog tuner. Lyxigt va?

Redigerat av stathagen, 29 December 2008 - 00:13.

Postad 29 December 2008 - 00:14

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Snälla alla - don't feed the troll...

Postad 29 December 2008 - 00:40

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Det finns alltid små små detaljer man kan anmärka på om man vill det... Jag har tex inte så bra koll på om jag börjat titta på inspelningar tidigare och väljer alltid att titta från "senaste position". Ifall det är första gången man ser inspelningen startar den ungefär 90% in och inte från början av inspelningen. När jag stoppar uppspelningen är det heller inte alltid det jag tittade på som är markerat i menyn. Det är små saker jag vill anmärka på.

Men jag köpte boxen i första hand för att titta på tv och jag blev grymt överraskad över hur bra bild jag kunde få på TV3, Kanal 5 och sådana kanaler! Jag hade ju en kanske 5-6 år gammal Sagem sedan tidigare men den bilden var ju helt värdelös i jämförelse. Även om man inte vill se HD-kanaler måste ju den här boxen vara ett bra köp.

Jag ser att det råder delade meningar ifall den gamla HD-boxen hade bättre eller sämre bild men är det alltså så att de åtminstånde är nära likvärdiga? I så fall känner jag mej besviken på att jag haft en sunkig skitbox medan jag suttit och väntat ett år på den här PVR-boxen. Hade jag vetat att det fanns så bra bild i mitt antennuttag hade jag slagit till på den första HD-boxen för länge sedan!

Postad 29 December 2008 - 03:16

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Men jag köpte boxen i första hand för att titta på tv och jag blev grymt överraskad över hur bra bild jag kunde få på TV3, Kanal 5 och sådana kanaler! Jag hade ju en kanske 5-6 år gammal Sagem sedan tidigare men den bilden var ju helt värdelös i jämförelse. Även om man inte vill se HD-kanaler måste ju den här boxen vara ett bra köp.

Jag ser att det råder delade meningar ifall den gamla HD-boxen hade bättre eller sämre bild men är det alltså så att de åtminstånde är nära likvärdiga? I så fall känner jag mej besviken på att jag haft en sunkig skitbox medan jag suttit och väntat ett år på den här PVR-boxen. Hade jag vetat att det fanns så bra bild i mitt antennuttag hade jag slagit till på den första HD-boxen för länge sedan!

CXHD-1000C boxen ger mycket bra bild.

Jag har en Crystalio scaler så jag kör 576i ut från SCART/RGBs till scalern, sen kör jag HDMI för HD kanalerna till scalern.

Har nu separat kanallista för HD samt SD, sen växlar jag mellan HDMI och RGB ingångarna om jag ska se SD eller HD.

Då får jag bästa bild från bägge.

Postad 29 December 2008 - 06:20

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Sen orkar jag inte kopiera mer av det som skrivits INNAN jag skrev mitt inlägg. Men vad vet jag, jag har inte ens boxen. Men är extremt kräsen vad gäller det mesta.
Nä, jag behåller nog min gamla sagem från stenåldern, som har BÅDE digital och analog tuner. Lyxigt va?

För allt i världen Stathagen, behåll inte den. Du kanske skämtar april med oss?! :D Jag tog fram den gamla hyr-Sagemen ur garderoben för att jämföra color banding med förra boxen. Jag trodde det inte var sant vad dålig bilden var. Att man suttit och tittat på den ö h t innan man fick förra HD-boxen. Till dig och alla andra säger jag att ni kan köpa gamla HD-boxen för 500-1000 kr på blocket medans ni väntar.

Postad 29 December 2008 - 07:56

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Det borde inte vara några problem att få boxen att komma ihåg upplösningar då man haft TV:n och/eller boxen i standby. Det funkade ju på förra HD-boxen.

Samma med att komma ihåg att man använder sig av favoritlistan ( grön ) och inte "TV" röd. Även det funkade på förra boxen.

Pacman och övriga CH-testare som gav sig till känna i trådens början: Finns dessa grejer inrapporterade? Dessa två punkter känns ju för små för att ringa in till ktj för min del, särskilt om de redan är anmälda.

Jag kommer ställa samman en bulkanmälan med samtliga fel jag har med boxen och ringa kundtjänst men tänkte avvakta första firmware-släppet innan jag gör detta.

Förvånande nog har vi inte hört något från CH angående hur det går med ny FW samt om alla andra saker förutom 29-minutersbuggen jobbas på.

Redigerat av ruhe, 29 December 2008 - 07:57.

Postad 29 December 2008 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Pacman och övriga CH-testare som gav sig till känna i trådens början: Finns dessa grejer inrapporterade?

Ja de är inrapporterade sen länge. Att komma ihåg upplösning är beroende av vilken display man har verkar det som.

Ang de bild-problem du nämner (skumheter med 576i, 720p osv) så låter det mera som det är din tv som har div bildprocessing problem, inte boxen.

Synd att stathagen valde att missa dina ord "Eftersom jag läser så få klagomål så antar jag att det beror på min Box-TV-kombination..." :) Får dessutom inte ihop orden "extremt kräsen" och gammal Sagem-box men det kanske bara är jag det. :D

Jag skulle vilja att CH/Humax kollade extra på detta med 576i och får väl felanmäla om ingen annan har gjort det. Ett näst bästa alternativ ( redan på nästa FW ) vore ett val:
"Enable 576i Original yes/no", d v s kunna välja gamla boxmodellens original-läge där SD visades i 576p om man vill.

Iprincip det jag sa här mao. :) Håller (förstås) med och rapporterade in mitt förslag i Oktober.

Redigerat av pacman, 29 December 2008 - 08:43.

Postad 29 December 2008 - 09:14

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ja de är inrapporterade sen länge. Att komma ihåg upplösning är beroende av vilken display man har verkar det som.

Ang de bild-problem du nämner (skumheter med 576i, 720p osv) så låter det mera som det är din tv som har div bildprocessing problem, inte boxen.

Synd att stathagen valde att missa dina ord "Eftersom jag läser så få klagomål så antar jag att det beror på min Box-TV-kombination..." :) Får dessutom inte ihop orden "extremt kräsen" och gammal Sagem-box men det kanske bara är jag det. :D

Iprincip det jag sa här mao. :) Håller (förstås) med och rapporterade in mitt förslag i Oktober.

Ja, det kan vara just min TV som har problem med boxen. Sen gör man gärna lite extra hårdtestning på nära avstånd vis av erf. efter förra boxen. Vi får se om denna uppgradering av box för 1500:- hemma hos mig leder till en betydligt större uppgradering i form av ny skärm vad det lider, det vore något det :)

Just det! Jag hade inte läst i Component-tråden på ett tag och där har ju mycket riktigt många punkter redan tagits upp. Eftersom de nått CH dels i oktober och dels i december får man anta att arbetet är i full gång med en FW som innehåller betydligt fler rättningar/förbättringar än 29-minutersbuggen. Att det skulle bli "firmware-väntan" även på denna box är något jag räknat med. Jämför man med förra boxen ( då det blev årslång väntan på FW för black crush och color banding ) kan man helt klart leva med denna box fram till nästa FW kommer.

Återigen - Vad härligt det är att kunna spela in och sen spela upp i valfria portioner vid valfritt tillfälle! Hur klarade man sig utan det innan? :blush:

Redigerat av ruhe, 29 December 2008 - 09:14.

Postad 29 December 2008 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja jag kan inte påstå att jag känner igen mig på många av de punkter du nämner och utan att veta om det är så så skulle dem punkterna likväl kunna förklaras som div skalnings/deinterlace-problem, baserat på det du skrivit iaf (samtidigt så ger ju boxen på min tv endel egenheter som inte alla har...rörigt det där)

Vad som överraskar är att det alltså finns G8-ägare som kan köra Original utan att boxen glömmer bort sig? Skumt...hos mig är det värsta alzheimers. :)

Jag ska skicka lite synpunkter (dvs grejjer som vi tog upp i tråden tidigare) och lite "reminders" (grejjer som jag rapporterat tidigare som jag vill trycka extra på) till dem i dagarna. Har bara varit så jäkla fullt upp ett tag nu, tar tag i det när det lugnat ner sig lite...

kan man helt klart leva med denna box fram till nästa FW kommer.

Utan att veta hur det ligger till så skulle jag gissa, om vi bortser från 29 min buggen som vi hoppas får en snabb lösning (yeah...), så undrar jag inte om det är en av de mest felfria boxar någon leverantör erbjuder. Det är ju det intrycket man får iaf, spelar in roll var man vänder sig - det klagas ju överallt. :D

Postad 29 December 2008 - 09:44

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Tja, bara efter att jag skrivit detta så har jag läst det här bl a:

Lycka till med den då :D Du kommer nog få behålla den över en oöverskådlig framtid..

Postad 29 December 2008 - 11:46

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag är beredd att hålla med Stathagen i sin tveksamhet. Om man läser den här tråden så innehåller ju boxen förutom en allvarlig bug - som gör PVR-funktionen opålitlig (eller elförbrukningen hög) - också en mängd irritationsmoment som Humax med en minimal konkurrentbevakning hade kunnat undvika. Enklaste DVD/HD-inspelare har ju redigeringsfunktioner och min gamla Nokia 112T i sommarstugan numrerar om kanalerna i favoritlistan. Det handlar ju inte om raketforskning. Nonchalant av Humax skulle jag vilja säga, speciellt som boxen ändå kostar 5000 kr.

Postad 29 December 2008 - 15:07

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Nja, missuppfattning.
Jag skriver att boxen hanterar analoga signaler och det är sant på det sättet att den skickar vidare den analoga signalern till nästföljande källa som sitter på antennsladden.
Det finns INGEN digitalbox som hanterar analoga singaler utom i fallet att ovandla digitala signaler till analoga via scart utgången men det hör ju inte hit i detta fallet.

Nja, det är nog inte riktigt sant att det inte finns någon digitalbox som har tuner för analoga kanaler, min 9 år gamla Macab Comhem box som jag inte längre anväder har tuner för både analogt och digitalt och man kan t om blanda analoga och digitala kanaler i favorit kanal listan.

Det dock säkert så att moderna digitalboxar inte i regel har analog tuner.

Postad 29 December 2008 - 19:31

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Snälla alla - don't feed the troll...

Instämmer! :blink:

Postad 29 December 2008 - 19:43

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Har bara varit så jäkla fullt upp ett tag nu, tar tag i det när det lugnat ner sig lite...

Det brukar kallas jul! :blink:
En stor eloge dig Pacman för allt arbete du gjort/gör med boxen!
TACK!

Postad 29 December 2008 - 20:22

toza
  • toza
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu har även jag gått och köpt denna box idag. Har dock några frågor, är det meningen att det ska ta flera minuter att starta boxen?

Jag börjar nämligen misstänka att det är något knasigt med min box, jag kan inte spela in, den hittar inte alltid hårddisken, det var hur jobbigt som helst att få igång boxen. Någon som haft dessa problem?

Ett tilägg, nu gick det att spela in, boxen startade till och med snabbare, men nu studsar bilden istället upp och ner.

Redigerat av toza, 29 December 2008 - 20:27.

Postad 29 December 2008 - 20:44

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Nu har även jag gått och köpt denna box idag. Har dock några frågor, är det meningen att det ska ta flera minuter att starta boxen?

Jag börjar nämligen misstänka att det är något knasigt med min box, jag kan inte spela in, den hittar inte alltid hårddisken, det var hur jobbigt som helst att få igång boxen. Någon som haft dessa problem?

Ett tilägg, nu gick det att spela in, boxen startade till och med snabbare, men nu studsar bilden istället upp och ner.

Måste vara något knas på box eländet kräv en ny!!Min pajjade efter 2 dagar toligtvis hårdvaru fel bara bootade om fick en ny efter mkt strul :blink: Den nya funkar felfritt (so far)

Postad 29 December 2008 - 22:39

magnusl1
  • magnusl1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hur funkar boxen i andra nät än Comhem? Har Transit (Vallentuna) hemma.

Postad 29 December 2008 - 23:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Hur funkar boxen i andra nät än Comhem? Har Transit (Vallentuna) hemma.

Notera att Transit har Cryptoguard i sina nät. De sänder visserligen de analoga kanalerna speglat okrypterade digitalt sedan kort tid tillbaka men framtida (?) extra betalkanaler kommer ComHems box ej klara. Annars borde den fungera om man kan mata in nätverksid korrekt. Tv-apparater som ska fungera i DVB-C nät ska ju fungera...

/T
även jag i Transits nät

Postad 30 December 2008 - 07:54

matkol
  • matkol
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej alla

Jag funderar på att köpa denna digitalbox för att få ut en bra bild till min LCD-tv.
Har ingen möljighet att ta emot HDTV där jag bor utan bara vanlig digital-tv via
Comhem.

Är det värt att investera i denna och kan man få bättre bild än via Samsung 850Z
genom "vanlig" digital-tvsom jag har nu?

Mvh
Mattias.

Postad 30 December 2008 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det brukar kallas jul! ;)
En stor eloge dig Pacman för allt arbete du gjort/gör med boxen!
TACK!

Aha, ja jul var det ja. :) Faktum är att Kalle Anka blev PVR:ad (med boxen påslagen - för säkerhets skull... :rolleyes: )

Tack för de snälla orden även om jag inte kan påstå att jag gjort så mkt (har rapporterat en hel del men det har ju inte gett nått resultat i praktiken) och det grämer mig att jag missa 29-minutaren, speciellt då jag faktiskt hade en sådan inspelad. O well... ;) Iofs så tror jag att en upptäckt av denna bugg under testskedet av nuvarande FW hade initierat en ny FW-version med allt vad det innebär och jag är tveksam till om vi då hade sett boxen i handeln den 3:e december...ingen höjdare det heller i så fall.

Gott nytt på er alla Humax-lovers! :P

Postad 30 December 2008 - 10:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hej alla

Jag funderar på att köpa denna digitalbox för att få ut en bra bild till min LCD-tv.
Har ingen möljighet att ta emot HDTV där jag bor utan bara vanlig digital-tv via
Comhem.

Är det värt att investera i denna och kan man få bättre bild än via Samsung 850Z
genom "vanlig" digital-tvsom jag har nu?

Mvh
Mattias.

Här hemma har vi en Samsung 850Z och en Humax HDPVR. Vi har visserligen tillgång till HDTV, men eftersom jag tycker att priset på HD-kanalerna inte har motsvarande kvalitet i programinnehåll har vi endast SVTHD, som ingår i Large. Jag är inte särskilt sportintresserad. Är man det är säkert HD-paketet prisvärt.

Bildkvalitet är ju oerhört subjektivt. Och det beror också på insignal, kombination TV+box och säkert en massa andra saker som jag inte har koll på. I min värld är också kablarna avgörande, även valet av korta HDMI-kablar.

Min högst subjektiva ståndpunkt är att bilden är bättre på Humaxen än på Samsungen. På SVTHD är den helt klart väldigt mycket bättre, framför allt de program som från början gjorts i HD-kvalitet. Skillnaden mellan de två boxarna är dock inte enorm. Tvärtom. Jag köpte Humaxen dels för att jag ville ha HDMI och dels för att om x antal år kommer fler HD-kanaler som gör HD-paketet mer prisvärt.

Postad 30 December 2008 - 12:01

matkol
  • matkol
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Här hemma har vi en Samsung 850Z och en Humax HDPVR. Vi har visserligen tillgång till HDTV, men eftersom jag tycker att priset på HD-kanalerna inte har motsvarande kvalitet i programinnehåll har vi endast SVTHD, som ingår i Large. Jag är inte särskilt sportintresserad. Är man det är säkert HD-paketet prisvärt.

Bildkvalitet är ju oerhört subjektivt. Och det beror också på insignal, kombination TV+box och säkert en massa andra saker som jag inte har koll på. I min värld är också kablarna avgörande, även valet av korta HDMI-kablar.

Min högst subjektiva ståndpunkt är att bilden är bättre på Humaxen än på Samsungen. På SVTHD är den helt klart väldigt mycket bättre, framför allt de program som från början gjorts i HD-kvalitet. Skillnaden mellan de två boxarna är dock inte enorm. Tvärtom. Jag köpte Humaxen dels för att jag ville ha HDMI och dels för att om x antal år kommer fler HD-kanaler som gör HD-paketet mer prisvärt.

Tack för svar, jag har samma tanke som du att jag får HDMI. Eftersom jag blir tvungen att investera in en ny box pga att ungarna ska ta över Samsungen är det nog kanske smartast att köpa en HUMAX. Prisskillnaden mellan dessa är väl drygt 1500 kr (nya).

Mvh
Mattias

Postad 30 December 2008 - 13:51

elf
  • elf
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Problemet med att det ej går att ändra volymen på Humaxfjärren då man kollar på en HD kanal som sänder 5.1 gäller tyvärr även kanaler med stereosändning ex. SVT1. Labbade med detta i går kväll. Detta är ju inget problem egentligen då jag höjer/sänker volymen på förstärkaren istället, men för att ställa in en jämn neutral volym på alla inkopplade enheter vore det ju smidigt att kunna justera ner volymen lite.

Om ovan skulle gå att få åtgärdat i en kommande update samtidigt som problemet med läppsynk på HD kanalerna för oss som bara vill använda HDMI även för ljudet då blir detta en riktigt grym box. Jag kör SPDif så länge då.
29min buggen har jag tack och lov inte råkat ut för trots flera dygn i rad med schemalagda inspelningar med boxen mestadels i standby.

I övrigt är jag j**ligt nöjd med bilden och funktionerna. Ska bara fixa en multifjärr för bra-å-ha knapparna.

Ni som fortfarande ältar om ni ska köpa den här eller inte, slå till!

Edit: Stavvfell

Redigerat av elf, 30 December 2008 - 14:01.

Postad 30 December 2008 - 19:19

CbbLe
  • CbbLe
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Är väldigt nöjd med boxen rent generellt. Har fått mycket bättre bild med den här nya än vad jag hade med min gamla comhem samsung original box.

Finns däremot en grej som är väldigt störande och undrar om nån annan har märkt av detta:

Ibland när jag spelat in en film så har inspelningen brytits (t.ex. bara spelat in 29min av 2 timmars filmen) OCH förstört den senaste inspelningen jag gjort (t.ex. gjort min 1,5 timmes film till 40 minuter). Detta har den bara gjort om den senaste inspelningen har varit i HD material. Inträffar inte alltid men fattar däremot inte när/varför det inträffar. Nån annan som märkt detta?

Postad 30 December 2008 - 21:38

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ibland när jag spelat in en film så har inspelningen brytits (t.ex. bara spelat in 29min av 2 timmars filmen) OCH förstört den senaste inspelningen jag gjort (t.ex. gjort min 1,5 timmes film till 40 minuter). Detta har den bara gjort om den senaste inspelningen har varit i HD material. Inträffar inte alltid men fattar däremot inte när/varför det inträffar. Nån annan som märkt detta?

Det är en känd bugg som har diskuterats mycket här. Lämna boxen på (ej i standby) när den ska spela in så går det bra.

ComHems info om problemet

Postad 31 December 2008 - 10:34

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Det är en känd bugg som har diskuterats mycket här. Lämna boxen på (ej i standby) när den ska spela in så går det bra.

ComHems info om problemet

Det som står efter OCH i inlägget är nytt. Att den skulle "käka upp" redan gjorda inspelningar med rätt längd. Hugaligen!

Boxen är konstant på hos mig och "dagen då hårddisken rasar" skyndar man ju på på det viset, även om den är väldigt långt fram i tiden. För en som har på TV:n mycket är det ändå 2-3 ggr mer "spinntid" för HD:n än om man kunde ha boxen i standby. Plus energiförbrukningen.

Postad 31 December 2008 - 15:36

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Boxen är konstant på hos mig och "dagen då hårddisken rasar" skyndar man ju på på det viset...

Någon som vet vilket HD (tillv/modell nr) boxen innehåller?

Postad 31 December 2008 - 19:55

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Går det verkligen bara att skapa EN ENDA favoritlista???!?!?

Postad 31 December 2008 - 20:05

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Går det verkligen bara att skapa EN ENDA favoritlista???!?!?

Det är 5st du kan redigera själv. När du öppnar din valda favorit genom att trycka på gröna knappen trycker du bara en gång till så kommer du till nästa favoritlista. Det går att navigera omkring med pilknapparna också.

Postad 31 December 2008 - 21:54

Bjoran
  • Bjoran
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag är helt fascinerad över vad få negativa inlägg som skrivs om denna box. Den är alltså så bra!
Jodå, den är rätt imponerande faktiskt. Själv så hittar jag två saker som har "förbättringspotential" och de är:

1. Den dåliga synkroniseringen mellan ljud och bild på HD-kanalerna. Här ligger bilden FÖRE ljudet vilket är ganska så ovanligt.
2. Vibrationer från hårddisken, vilket inte är så lätt att kurera helt kanske. Själv har jag dämpat de befintliga fötterna med både filt och gummi, vilket resulterat i en betydligt tystare box, men helt tyst är den inte. Det är ju också rätt mycket beroende på vilken slags bänk man har. Kom gärna med förslag på hur man kan göra.

Boxen är riktigt snabb att byta kanal, ca. 2 sekunder, i alla fall hemma hos mig. Dessutom är EPGn väldigt bra. Riktigt förvånad blev jag vad gäller kvalitén på inspelningarna. Det är stört omöjligt att se någon försämring jämfört med live-sändningen.

Postad 31 December 2008 - 23:49

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det är stört omöjligt att se någon försämring jämfört med live-sändningen.

Det är omöjligt, eftersom det är en perfekt digitalkopia av originalet :lol:.

Postad 01 January 2009 - 00:27

Bjoran
  • Bjoran
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det är omöjligt, eftersom det är en perfekt digitalkopia av originalet :lol:.

Så är det väl med säkerhet. Jämfört med min Sony DVD-inspelare är kvalitén på Humax-inspelningen helt perfekt. Sony-spelaren använde säkerligen någon annan teknik vid inspelning, för där kan man lätt se att kvalitén på det inspelade inte matchade originalet.

Postad 01 January 2009 - 00:33

Bjoran
  • Bjoran
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har själv inte märkt av detta när jag spelat in med boxen i stand-by. Är det inte märkligt att spelarna uppför sig olika? Jag antar att vi alla har samma version av firmware eftersom det bara finns en hittills.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.