Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 13 March 2011 - 00:35

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har beställt ett nytt RIAA i form av pro-ject tube box II. kostade 3300:- snälla säg att det är något att ha?

Hårdrock och annan svårspelad musik låter organiskt och fint på min tube box II. Om du inte blir nöjd med ljudkaraktären är det bara att leta fram rör som matchar din smak.

Postad 13 March 2011 - 15:13

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Hårdrock och annan svårspelad musik låter organiskt och fint på min tube box II. Om du inte blir nöjd med ljudkaraktären är det bara att leta fram rör som matchar din smak.

Är det någon genre som låter sämre?

Postad 13 March 2011 - 17:03

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Är det någon genre som låter sämre?

Nä, jag tycker allt låter övertygande bra.
Tog (hård)rocken som exempel då den ofta är dåligt inspelad - låter lätt kallt hårt & skramligt, men tubebox ger en skopa "analog värme" som passar rock n rollen extra bra - detta med originalrören, här kan du laborera/uppgradera.

Postad 14 March 2011 - 17:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Nu blev det en 2M blå beställd hur som helst, känns som en bra matchning till spelaren jag har nu efter att ha pratat med några butiker. Är väl lite utav tjusningen med det här att det finns så mycket olika saker att laborera med.
Velat om jag inte skulle köpa något finare för att ha senare också men när det väl är dags för en ny spelare tror jag att jag hellre byter upp mig då istället. Ett ordentligt kliv upp från det jag har idag kommer dröja en tid hur som helst, försöker omvärdera jakten/värdet på uppgraderingar nu efter att ha landat lite efter jättelyftet som Hegeln gjorde också :D

Nu väntans tider...

En vän var här med sin treåring för ett tag sen, oerhört tveksam till vad som var på gång när vi skulle spela skivor, hittade min gamla kopia av Trazan & Banarnes - Djungelmums att spela och då blev det genast ett stort leende istället :angry:

Japp, det är hela poängen med vinylen.

Att lyssna på musik blir nästan en organisk aktivitet, mer fysiskt företeelse där varje komponent lämnar sitt avtryck på musiken. Jag har bara hört fina saker om din kommande puppa, och designmässigt tycker jag att den är fin.

Jag har nu arbetat som lärare i snart två mån efter examen, och ångrar inte att jag gav mig själv en Rega P3-24 som examenspresent. Vissa dagar på jobbet är mer krävande än andra, samtidigt som vissa dagar är jätteroliga. Men oavsett så vet jag att jag kan komma hem till min klar-röda svarv och koppla av med lite Thin Lizzy eller annat.

Min käre far gav mig en vinylspelare när jag fyllde 24, vilket är elva år sedan. Han påtalade hur det var en övergående trend och jag snart skulle tröttna, men det gick åt andra hållet i stället.

Hoppas att ni har haft det fint i vårvädret, solen skiner igen. För dem som känt sig lite låga pga den sena
våren, cheer up! Nu kommer snart värmen igen.

Bifogad fil  regap3243.jpg   57.33K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 March 2011 - 18:03

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
"Glidtassen"

Grattis till lärarjobbet. Jag förstår att du förespråkar vinylens fördelar varje dag för ungdomarna. :D

Är albumet Jailbreak din favorit med Thin Lizzy? Mina två Lizzy favorit album är Johnny The Fox och Fighting. Även om Jailbreak tillsammans med Live And Dangerous är strax under och stångas för att ta sig upp till topplaceringen.

Ibland kan pappor göra riktigt bra saker. Det är livskvalitet att koppla av med vinyl.

Trevlig vår på dig!

Postad 14 March 2011 - 22:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

"Glidtassen"

Grattis till lärarjobbet. Jag förstår att du förespråkar vinylens fördelar varje dag för ungdomarna. :D

Är albumet Jailbreak din favorit med Thin Lizzy? Mina två Lizzy favorit album är Johnny The Fox och Fighting. Även om Jailbreak tillsammans med Live And Dangerous är strax under och stångas för att ta sig upp till topplaceringen.

Ibland kan pappor göra riktigt bra saker. Det är livskvalitet att koppla av med vinyl.

Trevlig vår på dig!

Jag gillar mest "Night Life" och "Jailbreak" som jag har lyssnat på i många år. Det är visserligen svårt att förespråka vinyl för den yngre generationen, allt skall vara komprimerat och finnas i mobilen.

Postad 16 March 2011 - 21:30

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Behöver lite råd och tips från er som spelat vinyl länge. Köpte en Rega RP1 för någon månad sen som jag monterat en Audio Technica AT95E på och kopplat till min Rotel RA-1520. Jag tycker det riktigt roligt med vinyl och det låter bra men jag är sugen på ett separat RIAA. RIAA:t i min Rotel ska vara bra så frågan är om det är lönt att köpa ett Music Fidelity V-LPS för 1500 kr eller om jag ska spara till ett Heed Questar eller liknande för runt 3000 kr?

Ett annat alternativ är att köpa en bättre pickup. I vilken ende tycker ni jag ska börja?

Postad 16 March 2011 - 21:49

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Behöver lite råd och tips från er som spelat vinyl länge. Köpte en Rega RP1 för någon månad sen som jag monterat en Audio Technica AT95E på och kopplat till min Rotel RA-1520. Jag tycker det riktigt roligt med vinyl och det låter bra men jag är sugen på ett separat RIAA. RIAA:t i min Rotel ska vara bra så frågan är om det är lönt att köpa ett Music Fidelity V-LPS för 1500 kr eller om jag ska spara till ett Heed Questar eller liknande för runt 3000 kr?

Ett annat alternativ är att köpa en bättre pickup. I vilken ende tycker ni jag ska börja?

Välkommen till svarta sidan

Jag skulle nog rek. spara lite till o sen slå till på Heeden som jag hört mkt gott om, men du bör nog ändå passa på att provlyssna på andra riaa också innan du bestämmer dig. Sedan om något år eller två kanske det kan vara dags att uppgradera själva drivverket, kan göra ganska stor skillnad på denna nivå(ex. rega P1 till P3).

Postad 17 March 2011 - 06:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Hej Bino

Jag minns hur vi hade samtal för en tid sedan om Rotel och Dynaudio, och 1520 verkar har fungerat bra för dig. Jag skulle säga att du nog får lite roligare med en ny puppa först. Många rekommenderar Goldring med Rega och jag kan inte annat än instämma, det fungerar mycket bra. Även HEEDs RIAA är mycket fint med massor av detaljer och värme.

Det kan vara ett tacksamt och billigare alternativ att köpa en bättre puppa (Goldring 2100/200) och gå vidare därifrån. För mig har båda uppgraderingarna av Goldring och HEED inneburit stora förändringar.

Redigerat av Glidtassen, 17 March 2011 - 07:01.

Postad 17 March 2011 - 08:30

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Riaa-steget i Roteln är helt ok (kör med ett Rotel RC-03 själv) men ett MF V-LPS är bättre, betydligt bättre. Men frågan är om det inte är bättre att lägga de 1500-2000:- som den kostar på en bättre PU?
T.ex. skulle du kunna ta och köpa uppgraderingskitet till RP1:an?

Postad 17 March 2011 - 18:33

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Riaa-steget i Roteln är helt ok (kör med ett Rotel RC-03 själv) men ett MF V-LPS är bättre, betydligt bättre. Men frågan är om det inte är bättre att lägga de 1500-2000:- som den kostar på en bättre PU?
T.ex. skulle du kunna ta och köpa uppgraderingskitet till RP1:an?

Tack för alla svar. Blir kanske en ny PU först och satsa på ett separat RIAA senare. Har tittat på uppgraderingskitet Hultin men vill inte ha Rega-PU:n som hänger med. Tänkte dock beställa de andra delar i kitet plus en Michell skivklämma och en annan PU, kanske en Goldring 2100.

Har ni inte kollat analogueseduction.net tycker jag ni ska göra det. Engelska sida med massor vinyltillbehör till bra priser och de skickar till Sverige.

Postad 17 March 2011 - 19:54

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Har ni inte kollat analogueseduction.net tycker jag ni ska göra det. Engelska sida med massor vinyltillbehör till bra priser och de skickar till Sverige.

Dom är bra. Köpte min Goldring 2400 därifrån. Snabb leverans.

Postad 17 March 2011 - 23:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tack för alla svar. Blir kanske en ny PU först och satsa på ett separat RIAA senare. Har tittat på uppgraderingskitet Hultin men vill inte ha Rega-PU:n som hänger med. Tänkte dock beställa de andra delar i kitet plus en Michell skivklämma och en annan PU, kanske en Goldring 2100.

Var noggrann med att beställa "Rega Versionen" av klämman, så att den passar.

Postad 20 March 2011 - 11:55

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Brukar köra min Rega p2 utan filt och alltså direkt på glastallriken. Kan inte höra att det är någon ljudskillnad när jag använder tillhörande filt.

Vad har filten för funktion?

Har sett att det finns andra material man kan använda, men tjänar man något på det? Har som sagt inga problem idag när jag lägger vinylen direkt på glasplattan.

Postad 20 March 2011 - 17:57

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Ortofon 2M Blue.

Har haft original pickupen (Ortofon Alpha) som följde med spelaren på i ungefär ett år, var ett stort kliv när jag skaffade ett ordentligt riaa och tyckte nog att det lyftet räckte bra länge.
När Hegeln kom in i kedjan tyckte jag att det fanns potential att plocka ut mer ur vinylerna och efter mycket funderingar kring uppgraderingar kontra pris blev det denna pickup.

Väldigt svårt att beskriva ljudförändringar med ord.
Första intrycket var att allt lät större helt enkelt, nu har iaf ett antal skivor spelats igenom och detaljer är en av sakerna jag uppskattar med bytet men främst tydligheten.
Alphan lät i jämförelse odefinierat, nu är ett eko på en skiva ett eko och en sjungande puka just det istället för en släpning efteråt. Skillnaden i basen som plockas upp är stor, mycket större än jag förväntade mig. Fasta trummor och sjungande när de ska vara det och bättre koll på t.ex. en elbas olika toner.

Har fått ett otroligt lyft här sista tiden, nya högtalare som lät mycket bättre än de tidigare, därefter greppade Hegeln tag i X12:orna på ett sätt som jag knappt trodde på först, den nya pickupen lyfte vinylerna massor och många skivor där jag har både CD:n och vinylen låter vinylen bättre än CD:n nu vilket inte var så klart innan.

Mer detaljer kommer fram, det är ett klarare ljud och basen är mycket mer kontrollerad än vad det var med original nålen.
Nöjd är nog ordet jag letar efter, kommer dröja innan det blir tal om någon större uppgradering på vinylfronten nu.

2M blue känns som gjuten på Min spelare iaf...
Bifogad fil  SANY.JPG   38.2K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 March 2011 - 19:39

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Ska man stänga av spelaren innan man lyfter upp nålen från skivan?
Eller kan man lyfta nålen under spelningens gång?
Sliter man på skivan genom att byta låtar mitt i ofta? Bör man alltså låta skivan spela klart innan man lyfter nålen?

Tacksam för svar.

Postad 20 March 2011 - 21:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Om du har vanlig tonarms-lift behöver du inte stänga av den emellan. En del hävdar tom att man inte skall stänga av skivspelare vid byta av skivor, utan man kan bara lyfta av skivan trots att tallriken snurrar. Att stänga av och på skivspelaren sliter på både rem och motor.

Postad 20 March 2011 - 21:36

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Om du har vanlig tonarms-lift behöver du inte stänga av den emellan. En del hävdar tom att man inte skall stänga av skivspelare vid byta av skivor, utan man kan bara lyfta av skivan trots att tallriken snurrar. Att stänga av och på skivspelaren sliter på både rem och motor.

Amen

På min Thorens 318 kopplade jag t.om bort de sk. halvautomatiska finesserna (stopp+armlyft) för att det blev irriterande att starta spelaren om o omigen under längre spelsessioner, dessutom slitagerisken. (Bytte sedan tonarm o då försvann ju dessutom möjligheten till automatik). Inga som helst problem att byta skiva "on the fly".

Postad 20 March 2011 - 23:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Amen

På min Thorens 318 kopplade jag t.om bort de sk. halvautomatiska finesserna (stopp+armlyft) för att det blev irriterande att starta spelaren om o omigen under längre spelsessioner, dessutom slitagerisken. (Bytte sedan tonarm o då försvann ju dessutom möjligheten till automatik). Inga som helst problem att byta skiva "on the fly".

Byter/vänder alltid on the fly. Stänger bara av spelaren när jag lyssnat klart.

Postad 21 March 2011 - 06:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har jag visserligen Michells Skivpuck.

Så jag måste stänga av emellan och jag vill använda pucken. Men jag får fortfarande verkliga aha-upplevelser av min Rega P3-24 och precis som min föregående spelare så gissar jag att den kommer göra mig glad under många år framöver.

Postad 21 March 2011 - 11:59

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Har tänkt bygga en hylla till min Rega P3-24 nu i veckan men ville bara vända mina idéer med er innan jag börjar. Det handlar om en mycket enkel konstruktion som ska hänga på en bärande (ytter)vägg i tegel. Idéen är i princip bara två skivor 12 mm björkplywood ihoplimmade med en gummimatta/membran, möjligtvis kork, i mitten. Hyllan placeras sedan på två robusta konsoler med några centimeters släpp till väggen så att plattan in upptar några vibrationer. Borde jag även lägga gummi/kork mellan plattan och konsolerna eller blir det bara overkill? Är det andra svaga punkter jag ska lösa innan jag börjar bygga?

Bifogar en snabb skiss:

Bifogad fil  hylla.jpg   94.03K   1 Antal nerladdningar

Postad 21 March 2011 - 16:00

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Brukar köra min Rega p2 utan filt och alltså direkt på glastallriken. Kan inte höra att det är någon ljudskillnad när jag använder tillhörande filt.

Vad har filten för funktion?

Har sett att det finns andra material man kan använda, men tjänar man något på det? Har som sagt inga problem idag när jag lägger vinylen direkt på glasplattan.

Nu är jag irriterande och citerar mig själv. Någon som har tankar om ovan?

Har också lite andra funderingar. Hur stor skillnad tror ni att det är mellan en Rega från 80-talet och en ny Rega av samma modell? Det lär ju vara uppdaterat med lite bättre teknik, kablar mm. Stor skillnad?

RCA-kabel. Hur mycket bör man lägga om övriga utrustningen ligger på låt säga 20k? I runda slängar bör kablar bestå av ca 10% av hifi-budget (tror jag att jag läst någonstans...). Lite inne på att köpa vassare RCA, men vet inte om min gamla Rega är flaskhals och jag kanske ska lägga det på en uppdaterad spelare.

Postad 21 March 2011 - 16:52

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag har haft gamla P2 och P3 och nya P3-24. Byt till den senare och låt
din gamla P2á gå till nya förmågor. Stort lyft.

Filt lr inte. Hör du inte skillnad så är det hugget som stucket. Själv körde jag
med filten. Annars bli armhöjden fel bland annat.

Men RCA-kabel - menar du den från skivspelaren?

Postad 21 March 2011 - 17:11

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har haft gamla P2 och P3 och nya P3-24. Byt till den senare och låt
din gamla P2á gå till nya förmågor. Stort lyft.

Filt lr inte. Hör du inte skillnad så är det hugget som stucket. Själv körde jag
med filten. Annars bli armhöjden fel bland annat.

Men RCA-kabel - menar du den från skivspelaren?

Tack för svaret

När det kommer till RCA tänker jag den som går från RiAAt till förstärkaren. När jag ändå är inne på det, högtalarkablar har jag inte lagt nämnvärt mycket pengar på. Kanske skulle lägga en slant där.

Postad 21 March 2011 - 17:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kablar är ett känsligt ämne. :) Inget jag ger mig in på om man säger så.

Den där filten borde väl ha något med dämpning av resonanser från motorn att göra.
Men ärligt talat har jag inte en susning. Jag kommer dock ihåg att den var ett irritations-
moment, när den hade en tendens att följa med skivan när man bytte plattor.

Provade hursom helst med en gummiplatta från en gammal Technics, men då gillade
jag ljudet med filten bättre. Tänkte nåt i stil med att "Rega vet vad dom sysslar med" -
filten får vara kvar. :)

Postad 21 March 2011 - 19:22

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Har tänkt bygga en hylla till min Rega P3-24 nu i veckan men ville bara vända mina idéer med er innan jag börjar. Det handlar om en mycket enkel konstruktion som ska hänga på en bärande (ytter)vägg i tegel. Idéen är i princip bara två skivor 12 mm björkplywood ihoplimmade med en gummimatta/membran, möjligtvis kork, i mitten. Hyllan placeras sedan på två robusta konsoler med några centimeters släpp till väggen så att plattan in upptar några vibrationer. Borde jag även lägga gummi/kork mellan plattan och konsolerna eller blir det bara overkill? Är det andra svaga punkter jag ska lösa innan jag börjar bygga?

Bifogar en snabb skiss:

Ser intressant ut detta o kan bli riktigt bra. Skulle tro att du får mindre vibrationer om du drar ut konsolerna så att dom nästan når ända fram till kanten.
Sedan vad du behöver mellan konsolerna o skivorna tycker jag du får prova dig fram till. Det finns jätte mycket roliga matrial att prova.

En tanke är att byta en skiva mot ett annat matrial så att dom kan släcka ut olika frekvenser.

Lycka till med ditt bygge mvh JAS.

Postad 21 March 2011 - 20:03

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Tack för alla bra svar denna tråd.

Har en pro-ject rpm 3 genie 1 spelare. Den står ju på konor. Behöver man ändå dämpa spelaren? Eller är det bara spelare utan konor som behöver dämpas? Vad ställer man den på isåfall? spikesen kommer givetvis få sitta kvar.

Postad 21 March 2011 - 23:56

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Tack för alla bra svar denna tråd.

Har en pro-ject rpm 3 genie 1 spelare. Den står ju på konor. Behöver man ändå dämpa spelaren? Eller är det bara spelare utan konor som behöver dämpas? Vad ställer man den på isåfall? spikesen kommer givetvis få sitta kvar.

Jaha du, welcome to the jungle...

Finns hur mycket som helst att experimentera med, både olika sorters fötter i alla tänkbara material och dessutom plattor, plattformar och små "bänkar". Det är ett område som är mycket lämpat för diverse DIY-projekt. En sak är väl säker och det är att det inte finns något generalsvar på frågan. Ut på nätet och leta förslag o testa.

Kan ju föreslå en mkt stadig bänk, ovanpå denna en stenplatta med två bitumenlager under (mellan bänk o sten) o sedan spelaren på stenen.

Postad 23 March 2011 - 18:20

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Bifogar en snabb skiss:

Här är några bilder på Regas egen hylla.

Postad bild Postad bild Postad bild

En hylla vi bygger.

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

Hoppas bilderna är lite inspiration till ditt projekt.

Postad 23 March 2011 - 20:41

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Perfekt med lite inspiration Sidelakebob, ser riktigt bra ut.

Har precis börjat bygga hyllan, som i nuläget består av två skivor 10 mm björkplywood och en 10 mm gummimatta (en sån man använder till tvättmaskiner så att de inte ska vibrera så förfärligt). Den verkar bli väldigt solid och jag är för tillfället ganska övertygad om att den kommer att fungera någorlunda. Däremot har jag börjat tvivla på huruvida de konsoler jag köpt är tillräckligt robusta men det får tiden utvisa.

Håller just nu på att limma fast den ena plywood-skivan på gummimattan så det får lov att torka över natten. Imorgon limmar jag andra sidan och slipar kanter och så kan jag förhoppningsvis prova att hänga upp den imorgon kväll eller fredag.

Just nu står jag och väger mellan olja och bets, problemet är att den ska hänga över en teakmöbel som är ganska mörk så jag tror nästan att bets är bästa vägen att gå.

Postad 24 March 2011 - 20:40

kungzlatan
  • kungzlatan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Någon som vet om svalanders lock passar till en Rega p2?
http://www.svalander.../skivspelarlock

Har mätt och det verkar funka så det är gånggärnen jag funderar på främst.

Redigerat av kungzlatan, 24 March 2011 - 20:41.

Postad 24 March 2011 - 22:56

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
http://media.avguide..._guide_2011.pdf

Postad 25 March 2011 - 08:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Den tackar vi för :)

Postad 25 March 2011 - 16:39

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Är ny på området och funderar på vilka E-sidor som pysslar med tillbehör till vinyl (förutom svalander) Någon som kan rekommendera några bra svenska butiker? Söker bl a en skivklämma och kanske finns det något mer kul. . .

Postad 25 March 2011 - 17:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Är ny på området och funderar på vilka E-sidor som pysslar med tillbehör till vinyl (förutom svalander) Någon som kan rekommendera några bra svenska butiker? Söker bl a en skivklämma och kanske finns det något mer kul. . .

Kanske inte det svar du vill ha men eBay är en utmärkt källa som starkt rekommenderas.

Här hemma finns tex www.vinylbutiken.se

Postad 25 March 2011 - 18:03

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Intressant läsning!

Blev lite intresserad av Mobile Fidelity’s skivor... Är det någon som vet om kan man köpa dessa någonstans i Sverige eller måste man beställa från US?

Redigerat av Malbo, 25 March 2011 - 18:04.

Postad 25 March 2011 - 18:19

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Intressant läsning!

Blev lite intresserad av Mobile Fidelity’s skivor... Är det någon som vet om kan man köpa dessa någonstans i Sverige eller måste man beställa från US?

Inte så vanliga i sverige, men här finns några:
http://www.ljudmakar...e_id=169&menu=2

Lasses HIFI har också några inspelningar, men har andra intressanta skivor med bra ljud:
http://shop.textalk....4507&grp=476744

Hoppas att du hittar några som passar!
/turismo/

Postad 25 March 2011 - 19:35

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Inte så vanliga i sverige, men här finns några:
http://www.ljudmakar...e_id=169&menu=2

Lasses HIFI har också några inspelningar, men har andra intressanta skivor med bra ljud:
http://shop.textalk....4507&grp=476744

Hoppas att du hittar några som passar!
/turismo/

Man tackar :)

Postad 26 March 2011 - 09:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Intressant läsning!

Har ett 40- tal av MoFi:s vinylplattor som de gett ut genom åren, de flesta av de som finns i min skivsamling gavs ut i slutet på 70- talet och början på 80- talet. Bl.a. har jag förmånen att äga den ofta omtalade och numera klassiska Sinatra- boxen innehållande 16 st av hans mest klassiska plattor från åren på Capitol. Övriga som kan nämnas är Pink Floyds "Dark Side of the Moon", Steely Dans "Aja" och Supertramps "Crime of the Century. Måste medge att samtliga av Mofi:s plattor som finns i samlingen håller mycket hög nivå när det gäller ljudkvaliteten. Har tyvärr inte hört någon av de skivor som man gett ut under senare år men med den teknik som används idag lär det inte ha blivit sämre direkt.

Redigerat av GyroSE, 26 March 2011 - 10:29.

Postad 27 March 2011 - 20:30

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
I helgen har vi haft en riaa shoot-out med Oslo vinylklubb :) .
Les mer her
http://www.oslovinylklubb.net/34222789

Postad 28 March 2011 - 09:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Trevlig tillställning. Mitt PS audio spelade väl inte riktigt i samma liga som
de andra men den tog sig på slutet. Hatten av för Svensk Roger som fått
till en riktigt väljudande anläggning, eller två egentligen. Min gamla Luxman
ståtar nu i förrummet (bild 2) :)

Bifogad fil  Picture_109.jpg   111.17K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Picture_110.jpg   149.05K   0 Antal nerladdningar

Postad 28 March 2011 - 20:19

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Trevlig tillställning. Mitt PS audio spelade väl inte riktigt i samma liga som
de andra men den tog sig på slutet. Hatten av för Svensk Roger som fått
till en riktigt väljudande anläggning, eller två egentligen. Min gamla Luxman
ståtar nu i förrummet (bild 2) :)

Oj, det var seriöst, åka till Norge för en riaa-test :D . Kul idé. Orkar inte googla om saken men spelar alla de testade riorna i samma prisklass? Utfallet var tydligen att det var ganska jämnt skägg. E du själv med på bild eller?

Postad 29 March 2011 - 08:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haha, närå. Främsta anledningen var att S. Roger bytt ut det mesta sedan jag var
å hälsade på sen sist. Det blev en lyssningsintensiv och ölstänkt lyssningskväll
dan innan Riaa testet. :)

Rioorna låg i pris ca 15 - 25 000 kr. Mina personliga favoriter var ASR och NLE

Jag har väl råkat fastna på nån av de nroska bilderna. :D

Postad 31 March 2011 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Blandade i ordning en ny sats...

1 DL Isopropylalkohol
4 DL Destillerat Vatten
10 Droppar Diskmedel (YES)

Jag hade spätt ut min gamla blandning för många gånger, så nu gjorde det verkligen skillnad. När jag nu blandade en ny så gjorde jag bara 50 cl, vilket räcker ett tag.

Redigerat av Glidtassen, 31 March 2011 - 10:47.

Postad 31 March 2011 - 10:56

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Blandade i ordning en ny sats...

1 DL Isopropylalkohol
4 DL Destillerat Vatten
10 Droppar Diskmedel (YES)

Jag hade spätt ut min gamla blandning för många gånger, så nu gjorde det verkligen skillnad. När jag nu blandade en ny så gjorde jag bara 50 cl, vilket räcker ett tag.

Funkar denna bättre än din ursprungliga blandning (nedan)? Mycket diskmedel för bara 50 cl(?)

3 DL isopropylalkohol
3 Droppar diskmedel
7 DL destillerat vatten/sterilt vatten

Postad 31 March 2011 - 11:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det löddar mer, det medger jag - och jag hade i lite för mycket diskmedel. Men jag menar att denna fungerar mycket bra. Det blir lite mindre alkohol i blandningen istället.

Postad 31 March 2011 - 11:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Det löddar mer, det medger jag - och jag hade i lite för mycket diskmedel. Men jag menar att denna fungerar mycket bra. Det blir lite mindre alkohol i blandningen istället.

När du blandar, håller du dig under köksfläkten eller skall man dra sig ut på balkongen? Isopropanolen kan ju tydligen vara lite otäck innan den spätts ut.

Postad 31 March 2011 - 13:21

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hej tassen

Sköljer du skivorna i rent destvatten efter den tvätten så spelar inte mängden yes så stor roll ?
Men om du inte gör det så var det lite väl mycket yes i den blandningen för att bara tvätta i :-)

Jag håller på att provspela ett gammalt riaa hemma som har riktigt bra drag i sig, min nya pickup lirar så otroligt gött och välavlägt så det är förbannat sköj att lira musik. Man får nästan hålla i sig i fotöljen för det är skönt när det nästan smakar mässing i munnen efter lite blås :blush:

Ha det gött gubbar mvh Jas

Postad 31 March 2011 - 21:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Yeah, kanske lite mycket diskmedel. Men får ta in i ekvationen att skivorna rinner av och torkar. Noop jag eftersköljer dem inte, men jag tror att jag kommer hålla ihop min vardag trots några droppar diskmedel för mycket ha, ha.

Kram Tassen

:blush:

Postad 01 April 2011 - 06:10

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Går det att fukta en mikrofibertrasa med den blandningen och torka av skivorna med?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.