Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 oktober 2016 - 15:25

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Du kan köra trådlöst till båda om du vill med ex dessa
https://www.kjell.co...700-mb-s-p61310

Postad 27 oktober 2016 - 18:04

andda715
  • andda715
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Om jag var i din situation så skulle jag begära att få ut inspelningen av det muntliga avtal som gjordes över telefon.

Det tror jag att du har rätt att få.

Om du sen kan visa att det är som du sagt (vilket jag inte betvivlar) så har du de bevis du behöver.

Om de inte kan/vill ge dig en inspelning så tycker jag att du ska hävda att det inte existerar något avtal.

Mvh,

Ingvar

Tack för tipset, har kört en vända till mot deras reklamationsavdelning. Får se vad som händer.

Mest intressant att se om de faktiskt sparar inspelningarna och ifall det går att få ut dem.

Kan ju vara intessant för någon annan som råkar ut för lögner, vilket inte verkar helt ovanligt för Comhem.

Nedan följer först mitt andra mejl och sedan reklamationsavdelningens svar och återigen nya frågor från mig...

Blev ett väldigt sent svar, 
men blev mest förbannade på ert pinsamma erbjudande nedan.
Vad jag ville ha var rätt Viaplay...
Det som gör mest ont är att ni ljög för mig.

Jag vill ha en kopia på det telefonsamtal 
jag hade med er säljare när vi tecknade avtalet som nedan rör.
> Vi spelar inte in då du ringer,

Eh, vänta nu. Säljaren sa något i stil med "jag startar nu inspelningen..." osv.
Verkar som något inte stämmer här? Spelar ni inte ens in när man skriver ett avtal?
Wow...
Känns som konsument väldigt olustigt att ni säljer saker
utan att det finns något spår av vad som faktiskt sålts, om det nu stämmer.

> men oavsett om vi haft en inspelning eller inte så ser utbudet ut på samma sätt, 
> så frågan är hur du vill göra med Viasat Premium. 
> Vill du säga upp Viasat Premium per omgående eller vill du att 
> vi bjuder dig på 3 månaders Viasat Premium (389x3= 1167:-  )?

Nej, jag bryr mig egentligen j-vligt lite om pengar hit eller dit.
Borde ni inse då jag knappast haft Comhem och senare max cmore+vsport hd i drygt 16 år annars...
Varför tror ni jag har i princip alla (hockey) sport-kanaler som finns antingen via Comhem eller streamat?

Redigerat av andda715, 27 oktober 2016 - 18:05.

Postad 28 oktober 2016 - 15:05

andda715
  • andda715
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

*asgarv*

"Samma Viaplay som från Viasat" blev nu magiskt till "hela Viaplay" (vilket inte är sant heller iofs).
Det där om jag tidigare haft Viaplay Sport HD och nu skulle få även film och serier är så uppenbart

och inget vi missförstod varandra på.

Jag till och med kommenterade flera gånger under samtalet

att jag bara var intresserad av sportdelarna.

Patetiskt att ens försöka få det till att det är "missförståndet". *asgarv*

Vilken pudel, vet inte om ska skratta eller gråta. :-D

Det hen hör på inspelningen är garanterat när jag påminner

säljaren om att jag villa ha exakt samma Viaplay som jag redan har.

Vilket jag uppenbarligen inte fått. Man får bara tillgång till ett subset

enligt någon konstig deal Comhem har med Viasat.

Konstigt att hen nu erbjuder sig direkt bryta avtalet

och gå tillbaks till mitt föregående däremot får jag inte tillgång till inspelningen...

Normalt gäller att enda gången vår Kundservice spelar in är
 då man flyttar över telefonnumret till oss.

Men jag tog och kollade upp det hela och precis som du skriver
 finns det en inspelning, men jag kan inte höra att du blir lovad
 annat än att du får hela Viaplay om du uppgraderar från Viasat
 sport till Viasat Premium. Med hela Viaplay menar vi att du går
 fram att bara har sport till att ha både sport och film vilket även säljaren säger, 
men det är inte riktigt det du menar så uppenbarligen 
har vi  missförstått varandra och det högts beklagligt. 

Som jag skrev tidigare kan jag dock inte göra något praktiskt
 åt själva utbudet som du får genom oss. Men om det här inte passar
 dina behov kan vi lösa det så att du får säga upp Viasat-abonnemanget 
du har genom oss och ta Viaplay direkt genom dem. En anna sak vi 
skulle kunna göra är att gå tillbaka till det du hade innan kontakten med vår säljare.

Postad 28 oktober 2016 - 19:39

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Den här tråden handlar ju i första hand om TiVo-boxen i ComHems händer, så jag tänkte dela med mig av mina första upplevelser nu när jag haft min igång ett par dygn.

Första intrycket är riktigt bra! Det finns så mycket grejer som är bra att jag inte orkar räkna upp dem, så jag tar de grejer som jag reagerat på som är dåligt hittills.

1. Det går inte att sortera kanalerna i EPGn!

2. Endast möjligt att skapa en favoritlista.

Jag har läst här i tråden att nr 1 är ComHem själva som spärrat. För mig är det helt sjukt, att enda sorteringsmöjligheten är bokstavsordning eller kanalplats! (Vem är intresserad av att ha kanalerna sorterade efter kanalplats?!)

Detta hade väl varit OK, om inte för 2:an: att man bara kan ha en favoritlista. Hade man kunnat skapa flera favoritlistor hade vi kunnat ha "Nyheter", "Vetenskap", "Sport", "Barn" osv. På sätt skulle det ändå vara ganska lätt att hitta specifika kanaler efter vad man är sugen på. Vi har Guldpaketet där det ju ingår ett gäng barnkanaler. Vi har inga barn själva, så vi är helt ointresserade av att ha dessa kanaler i EPG. Dock har vi ibland gäster med barn så då vore det ju smidigt att ta fram den favoritlistan så kan kidsen zappa som de vill.

Hur är det, är ComHem intresserade av att få feedback från sina kunder och i så fall, vart vänder man sig?

Jag kommer fylla på med mina tankar om boxen här framöver, kanske är någon intresserad. :)

Postad 29 oktober 2016 - 09:39

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Den här tråden handlar ju i första hand om TiVo-boxen i ComHems händer, så jag tänkte dela med mig av mina första upplevelser nu när jag haft min igång ett par dygn.

Första intrycket är riktigt bra! Det finns så mycket grejer som är bra att jag inte orkar räkna upp dem, så jag tar de grejer som jag reagerat på som är dåligt hittills.

1. Det går inte att sortera kanalerna i EPGn!

2. Endast möjligt att skapa en favoritlista.

Jag har läst här i tråden att nr 1 är ComHem själva som spärrat. För mig är det helt sjukt, att enda sorteringsmöjligheten är bokstavsordning eller kanalplats! (Vem är intresserad av att ha kanalerna sorterade efter kanalplats?!)

Detta hade väl varit OK, om inte för 2:an: att man bara kan ha en favoritlista. Hade man kunnat skapa flera favoritlistor hade vi kunnat ha "Nyheter", "Vetenskap", "Sport", "Barn" osv. På sätt skulle det ändå vara ganska lätt att hitta specifika kanaler efter vad man är sugen på. Vi har Guldpaketet där det ju ingår ett gäng barnkanaler. Vi har inga barn själva, så vi är helt ointresserade av att ha dessa kanaler i EPG. Dock har vi ibland gäster med barn så då vore det ju smidigt att ta fram den favoritlistan så kan kidsen zappa som de vill.

Hur är det, är ComHem intresserade av att få feedback från sina kunder och i så fall, vart vänder man sig?

Jag kommer fylla på med mina tankar om boxen här framöver, kanske är någon intresserad. :)

Jag håller med om att detta är några av de saker som är dåliga med TiVo-boxen.

Det fel som irriterar mig mest är att boxen bara kan skicka ut en sändning i en given upplösning,

jag skulle vilja ha ut den i originalupplösning oavsett vad den är. Det felet tillsammans med några

andra har jag rapporterat till Comhem för flera år sedan men ingenting har hänt.

Min uppfattning är att Comhem skiter i sina kunders åsikter om deras produkter.

Mvh,

Ingvar

Postad 31 oktober 2016 - 08:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det fel som irriterar mig mest är att boxen bara kan skicka ut en sändning i en given upplösning,

jag skulle vilja ha ut den i originalupplösning oavsett vad den är.

Det är inget "fel". Det är en funktion. Så fungerar alla boxar samt dvd/bd-spelare. Kan tillägga att funktionen "auto" brukar betyda att boxen/spelaren ställer in sig till det bästa som TVn kan ta emot och inte det som källmaterialet är lagrat/sänt som.

Postad 31 oktober 2016 - 18:52

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det är inget "fel". Det är en funktion. Så fungerar alla boxar samt dvd/bd-spelare. Kan tillägga att funktionen "auto" brukar betyda att boxen/spelaren ställer in sig till det bästa som TVn kan ta emot och inte det som källmaterialet är lagrat/sänt som.

Oavsett om man kallar det ett fel eller en funktion så är det olyckligt. Antingen får man alltid ut 720p, och det är dåligt ifall sändningen är 1080i. Eller så får man alltid ut 1080i och det är dåligt ifall sändningen är 720p. (Om man hade fått ut 1080p50 så hade det varit ok för mig.)

Dessutom har det inte alltid varit så här. I början kunde man få den att ställa om sig efter källan. Och inställningarna antyder ju att den borde kunna ställa om sig, annars hade det räckt med ett val.

Kan även tillägga att i alla fall min BD-spelare kan spela upp med samma upplösning som källan. ("Source Direct" heter det där.)

Redigerat av guth, 31 oktober 2016 - 18:53.

Postad 31 oktober 2016 - 19:22

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jo men där har du fel.

Om du går in i inställningar/Video/Videoformat så du kommer fram till "Videoläge" och tryck INFO så ser du och kan läsa :

"För att få din TV att skala video istället..."

Dvs om du kryssar i alla alternativ skall INTE TiVo skala, vilket den ändå gör. 

Pratar man med support blir det : "Nämen det stämmer ju, rapportera detta"

Svart på vitt, en bug som det inkompetenta företaget utan utvecklare, förmodligen inga testare, och avsaknad av engagerade produktägare, skiter i, för de flesta låter TiVon skala till 1080i och allt är frid o fröjd hos gemene man.

Postad 31 oktober 2016 - 22:03

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Det snart åtta år gamla chipsetet i TiVo:n, utvecklat för lågprismarknaden, är inte bra. De-interlacing och skalning är usla vilket gör det nödvändigt att kunna mata ut i originalupplösning om bilden ska hålla. Den TiVo som Com Hem har ärvt från Virgin Media var helt enkelt en förlegad skitbox redan när de introducerade den här och Virgin Media lär vara på väg att börja fasa ut den i Storbritannien.

Förhoppningsvis innebär det att Com Hem också blir tvungna introducera en ny box framöver oavsett hur mycket hellre de sniffar navelludd.

Postad 01 november 2016 - 08:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jo men där har du fel.

Om du går in i inställningar/Video/Videoformat så du kommer fram till "Videoläge" och tryck INFO så ser du och kan läsa :

"För att få din TV att skala video istället..."

Dvs om du kryssar i alla alternativ skall INTE TiVo skala, vilket den ändå gör. 

Pratar man med support blir det : "Nämen det stämmer ju, rapportera detta"

Svart på vitt, en bug som det inkompetenta företaget utan utvecklare, förmodligen inga testare, och avsaknad av engagerade produktägare, skiter i, för de flesta låter TiVon skala till 1080i och allt är frid o fröjd hos gemene man.

Aha, det visste jag inte. Finns valet så är det förstås en bugg om det inte funkar. Jag har annars hört krystade förklaringar om att det inte skulle funka med menyer och sådant om boxen inte hade en fast signal som matades ut.

Postad 01 november 2016 - 16:50

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

En annan sak som jag avskyr (även om det inte är en bug i sig) är att det inte går att automatiskt lägga

till inspelningstid för TiVo-tips. Det resulterar i att inspelningar av TiVo-tips ofta är för korta så man missar slutet.

Jag anmärkte på de när jag hade haft boxen någon vecka men det har ännu inte åtgärdats.

Mvh,

Ingvar

Postad 01 november 2016 - 21:59

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

En annan sak som jag avskyr (även om det inte är en bug i sig) är att det inte går att automatiskt lägga

till inspelningstid för TiVo-tips. Det resulterar i att inspelningar av TiVo-tips ofta är för korta så man missar slutet.

Jag anmärkte på de när jag hade haft boxen någon vecka men det har ännu inte åtgärdats.

Mvh,

Ingvar

Ja, det där med diverse grundinställningar verkar inte vara TiVos grej direkt. Samma sak när det gäller undertexter, fast lite tvärt om. Vi vill princip aldrig ha undertexter så länge det är svenska eller engelska program. Ibland är det dock något på något annat språk man vill se, och då måste man i TiVo slå på undertexterna globalt. På andra boxar vi haft kan man mycket enkelt slå på textningen för endast pågående program/inspelning, med ett knapptryck får man frågan ifall man vill slå på textningen för för just den uppspelningen.

Redigerat av Flintstone, 01 november 2016 - 21:59.

Postad 03 november 2016 - 18:50

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Är det bara jag som inte fattat riktigt ännu, eller lever "Serieinspelning" sitt egna lilla liv? Jag har problem med att den vill spela in ALLT som stämmer med titeln på en serie, alltså även repriser och gamla säsonger. För tillfället har jag "Gold Rush" på serieinspelning och HAR valt "Endast TV" och "Endast nya avsnitt", ändå är listan med kommande inspelningar full av gamla Gold Rush-repriser.

Gör jag något fel, eller är det så här boxen fungerar? Varför kan jag inte ändra "Hyr eller köp:         Inkludera"? Jag vill varken hyra eller köpa avsnitt som ändå kommer tablåsändas framöver...

Postad 03 november 2016 - 23:47

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Är det bara jag som inte fattat riktigt ännu, eller lever "Serieinspelning" sitt egna lilla liv? Jag har problem med att den vill spela in ALLT som stämmer med titeln på en serie, alltså även repriser och gamla säsonger. För tillfället har jag "Gold Rush" på serieinspelning och HAR valt "Endast TV" och "Endast nya avsnitt", ändå är listan med kommande inspelningar full av gamla Gold Rush-repriser.

Gör jag något fel, eller är det så här boxen fungerar? Varför kan jag inte ändra "Hyr eller köp:         Inkludera"? Jag vill varken hyra eller köpa avsnitt som ändå kommer tablåsändas framöver...

Mja... det är en ny feature som de börjat med. Man får upp en massa avsnitt om de har lagrat på sin play server så att säga.

Postad 04 november 2016 - 19:13

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Att sortera kanaler är en sak Com Hem håller hårt om!!!... har en Sony tv som är Com Hem godkänd där får man heller inte sortera kanaler för det har Com Hem spärrat, väljer jag dock i inställningarna att tv inte finns i Sverige så blir de helt plötsligt möjligt att sortera kanaler... att Com Hem inte vill att folk ska sortera kanaler beror på att Com Hem slipper själv förvållade problem då man t.ex. ringer support om saknade kanaler osv

Citerar ett mycket gammalt inlägg här, men det relaterar till mitt tidigare inlägg om att man inte kan sortera kanaler och skapa flera favoritlistor i TiVO. Det som Duckface skriver om att det är ComHem som spärrat möjligheten på grund av risken för "självförvållade problem" kan inte stämma. Jag installerade nyss vår Arris-box för syskonabonnemanget i sovrummet och i den gick det utmärkt, både att skapa flera favoritlistor och att sortera kanalerna efter egen smak i dessa.

Att detta inte går i TiVo-boxen måste alltså bero på att de inte valt att prioritera det i utvecklingen av mjukvaran. För varför skulle de vara rädda för att folk slarvar bort kanaler i en av deras boxar, men inte oroa sig för att de skulle göra det i en annan?

OT:

För övrigt måste jag säga att Arris-boxen är riktigt smutt! Mycket litet format och fjärr via RF så den kan gömmas helt bakom TVn, eller till och med i ett annat rum om man skulle vilja. Enkelt men överskådligt GUI och smidig att ställa in samt konfigurera efter egen smak. Dessutom 100% tyst! Dock låter nätadaptern mycket skumt när boxen är avstängd, så detta måste jag reklamera till ComHem...vi kan inte ha ett rytmiskt pipande i sovrummet när vi ska sova, även om det är väldigt svagt.

Postad 04 november 2016 - 21:22

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Citerar ett mycket gammalt inlägg här, men det relaterar till mitt tidigare inlägg om att man inte kan sortera kanaler och skapa flera favoritlistor i TiVO. Det som Duckface skriver om att det är ComHem som spärrat möjligheten på grund av risken för "självförvållade problem" kan inte stämma. Jag installerade nyss vår Arris-box för syskonabonnemanget i sovrummet och i den gick det utmärkt, både att skapa flera favoritlistor och att sortera kanalerna efter egen smak i dessa.

Att detta inte går i TiVo-boxen måste alltså bero på att de inte valt att prioritera det i utvecklingen av mjukvaran. För varför skulle de vara rädda för att folk slarvar bort kanaler i en av deras boxar, men inte oroa sig för att de skulle göra det i en annan?

OT:

För övrigt måste jag säga att Arris-boxen är riktigt smutt! Mycket litet format och fjärr via RF så den kan gömmas helt bakom TVn, eller till och med i ett annat rum om man skulle vilja. Enkelt men överskådligt GUI och smidig att ställa in samt konfigurera efter egen smak. Dessutom 100% tyst! Dock låter nätadaptern mycket skumt när boxen är avstängd, så detta måste jag reklamera till ComHem...vi kan inte ha ett rytmiskt pipande i sovrummet när vi ska sova, även om det är väldigt svagt.

Detta jag påpekade är vanligt på ComHems  certifierade boxar o tv apparater bl  på Sonys certifierade tv apparater

så kan man välja land och operatör väljer man tex  sverige och ComHem så  kan inte  kanaler sorteras men väljer man tex engelska och genereric operatör så kan kanaler sorteras

vid kontakt med sony så beror det på att  för att tv skulle va certifierad av comhem så har dem krav på att kanaler inte ska  sorteras men vid kontakt med ComHem så förnekas det!!

Det är inte bara Sony som har sagt detta utan även andra tillverkare  av tv apparater/boxar för att de ska få dem  certifierade...

ComHem vill inte att  kund ska sortera kanaler just av den anledningen att om kund ringer ComHem och felanmäler så ska de va lättare att felsöka tex kund hittar inte kanal eller tex att de vill att kund ställer sin  tv/box på kanal 157 för nått test och där finns tex Viasat film  men i själva verket så ligger tv3 eller kanal saknas helt där och försvårar felsökning

Postad 04 november 2016 - 21:29

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

ComHem vill inte att  kund ska sortera kanaler just av den anledningen att om kund ringer ComHem och felanmäler så ska de va lättare att felsöka tex kund hittar inte kanal eller tex att de vill att kund ställer sin  tv/box på kanal 157 för nått test och där finns tex Viasat film  men i själva verket så ligger tv3 eller kanal saknas helt där och försvårar felsökning

Fast det stämmer ju inte med att jag fått en box av ComHem som har båda möjligheterna. Menar du att de skulle ha glömt att spärra just den box jag fått då? Den är inställd på Sverige och med svenska språket valt.

Postad 04 november 2016 - 21:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jo det finns boxar hos ComHem  som kan  sortera  kanaler på det säger jag inte emot men merparten av boxar o tv apparater kan inte sortera kanaler på..

men den vet vi inte avtalet mellan ComHem och den box tillverkaren heller

Redigerat av Duckface21, 04 november 2016 - 21:33.

Postad 04 november 2016 - 21:54

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag påstår inte att du ljuger, men det verkar nu bara som en ganska ihålig teori. Jag trodde på den fram tills idag, när jag installerat Arris-boxen...då föll den helt. Om anledningen vore som du rapporterar skulle ju inte ComHem ha några boxar med de möjligheterna i sitt sortiment.

Jag tror att något annat ligger bakom, och då mest troligt att de snålat in på utvecklingskostnaderna gällande TiVo-boxen. När jag var kund hos ComHem förra gången, för kanske tio år sedan, hade jag en Samsung-box. Som jag minns det kunde jag sortera kanalerna i den samt göra flera favoritlistor.

Postad 04 november 2016 - 22:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Jo men det förklarar inte heller att com hem har så många boxar vs tv utan sortterings möjlighet och att de i vissa boxar går välja annat land och då kan man sortera de förklarar inte heller sonys svar och andra tillverkares svar att de är krav från comhem

Postad 05 november 2016 - 06:35

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Kanske självklart men:

Har du provat att ändra "Börja från" till aktuell säsong?

Om man sedan får en folder med en massa referenser till ComHems play-material så kan man trycka på "C" så visas bara det man har inspelat på den egna boxen.

Mvh,

Ingvar

Postad 05 november 2016 - 13:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Jag påstår inte att du ljuger, men det verkar nu bara som en ganska ihålig teori. Jag trodde på den fram tills idag, när jag installerat Arris-boxen...då föll den helt. Om anledningen vore som du rapporterar skulle ju inte ComHem ha några boxar med de möjligheterna i sitt sortiment.

Jag tror att något annat ligger bakom, och då mest troligt att de snålat in på utvecklingskostnaderna gällande TiVo-boxen. När jag var kund hos ComHem förra gången, för kanske tio år sedan, hade jag en Samsung-box. Som jag minns det kunde jag sortera kanalerna i den samt göra flera favoritlistor.

Kan du sortera på " riktigt " alltså exempelvis lägga SVT1 HD på programplats ett?
Alla apparater jag testat på behåller det ursprungliga programplatsnumret så en favoritlista funkar bara bra om zappar inte om man vill använda sifferknapparna på ett logiskt vis.

Postad 05 november 2016 - 15:37

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Nej, de behåller givetvis sina kanalnummer...men de går att sortera i ordning i stil med STV1 HD, SVT2 HD, TV3 HD, TV4 HD osv osv. Personligen använder jag aldrig sifferknapparna för att välja kanal, för mig är det helt orimligt att man ska memorera treställiga sifferkombinationer för alla 80 individuella kanaler. Jag använder EPGn, alt. stegar mig genom kanalerna med "Ch"-knapparna. Det är just därför jag vill kunna sortera kanalerna själv i min faovritlista. På så sätt lägger jag typ SVT 1 till och med TV10 först, och sedan kommer resterande kanaler i min högst personliga prioriteringsordning där vetenskaps-kanalerna ligger högst. Jag brukar också gruppera nyheter, film och sport längre ned i listan.

Jag har dessutom en Harmony universalfjärr som jag kan lägga favoriter i en skärm i stil med apparna på en smartphone, så jag väldigt snabbt kan hitta de kanaler jag använder mest.

För mig är att sortera på "riktigt" det sätt som slutanvändaren vill sortera. Det är extremt bakvänt och icke användarvänligt att leverantören bestämmer hur folk ska sortera sina kanaler. För vem finns TV överhuvudtaget? Även om företaget alltid vill tjäna så mycket pengar som möjligt så är det ALLTID kunden som står för fiolerna...att då begränsa kundens valmöjligheter vid användning av produkterna är ett gravt feltänk.

Postad 05 november 2016 - 16:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Nej, de behåller givetvis sina kanalnummer...men de går att sortera i ordning i stil med STV1 HD, SVT2 HD, TV3 HD, TV4 HD osv osv. Personligen använder jag aldrig sifferknapparna för att välja kanal, för mig är det helt orimligt att man ska memorera treställiga sifferkombinationer för alla 80 individuella kanaler. Jag använder EPGn, alt. stegar mig genom kanalerna med "Ch"-knapparna. Det är just därför jag vill kunna sortera kanalerna själv i min faovritlista. På så sätt lägger jag typ SVT 1 till och med TV10 först, och sedan kommer resterande kanaler i min högst personliga prioriteringsordning där vetenskaps-kanalerna ligger högst. Jag brukar också gruppera nyheter, film och sport längre ned i listan.

Jag har dessutom en Harmony universalfjärr som jag kan lägga favoriter i en skärm i stil med apparna på en smartphone, så jag väldigt snabbt kan hitta de kanaler jag använder mest.

För mig är att sortera på "riktigt" det sätt som slutanvändaren vill sortera. Det är extremt bakvänt och icke användarvänligt att leverantören bestämmer hur folk ska sortera sina kanaler. För vem finns TV överhuvudtaget? Även om företaget alltid vill tjäna så mycket pengar som möjligt så är det ALLTID kunden som står för fiolerna...att då begränsa kundens valmöjligheter vid användning av produkterna är ett gravt feltänk.

då kan du ju inte sortera de vi pratar om är kanal nummers sortering och det  har man kunnat till och från i vissa boxar men man har inte fått sortera kanal nr detta är ju för att felsökning ska gå lättare för comhem.. det du menar med en sortering är mer av en favorit listning

Redigerat av Duckface21, 05 november 2016 - 17:01.

Postad 05 november 2016 - 18:04

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Varför skulle man vilja byta kanalnummer på någon kanal...?  :wacko: Det är ju som att vilja byta frekvens på P1 eller P4 på radion. Vad kanalerna har för nummer i systemet är för mig helt ointressant och kunde lika gärna vara dolt, på samma sätt som det är i radiodisplayen i bilen där det står Rix Fm, Bandit Radio, P3, Radio Sthlm osv.

Jag har aldrig pratat om att kunna byta kanalnummer på enskilda kanaler, endast att kunna sortera kanalerna efter eget tycke och smak i EPGn samt att kunna göra fler än en favoritlista, som även den ska kunna sorteras som man vill. Jag vet inte riktigt varför du börjat prata om att byta kanalnummer Duckface... :huh:

Postad 05 november 2016 - 18:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

Varför skulle man vilja byta kanalnummer på någon kanal...? :wacko: Det är ju som att vilja byta frekvens på P1 eller P4 på radion. Vad kanalerna har för nummer i systemet är för mig helt ointressant och kunde lika gärna vara dolt, på samma sätt som det är i radiodisplayen i bilen där det står Rix Fm, Bandit Radio, P3, Radio Sthlm osv.

Jag har aldrig pratat om att kunna byta kanalnummer på enskilda kanaler, endast att kunna sortera kanalerna efter eget tycke och smak i EPGn samt att kunna göra fler än en favoritlista, som även den ska kunna sorteras som man vill. Jag vet inte riktigt varför du börjat prata om att byta kanalnummer Duckface... :huh:

Jag håller med Duckface21, då har du inte sorterat kanalerna bara flyttat dem
Jag vill ex att HD kanaler ligger på enligt mig rätt programplats typ SVT1HD på 1 inte 21 osv.
Jag ser det som att Comhem enbart bryr sig om att det ska vara enkelt för kundtjänst

Redigerat av OMD28, 05 november 2016 - 18:51.

Postad 05 november 2016 - 20:06

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag håller med Duckface21, då har du inte sorterat kanalerna bara flyttat dem
Jag vill ex att HD kanaler ligger på enligt mig rätt programplats typ SVT1HD på 1 inte 21 osv.
Jag ser det som att Comhem enbart bryr sig om att det ska vara enkelt för kundtjänst

Vad är skillnaden mellan att sortera och flytta? Om du vill ha SVT1 HD först i din favorit lista och inte på 21:a plats, och att den följs av SVT2 HD efter den, så sorterar du ju kanalerna genom att flytta dem.

Jag förstår inte heller varför det skulle bli svårare för kundtjänst ifall kunden kunde göra egna favoritlistor som var möjliga att sortera. Ska felsökning göras, och det blir för komplicerat att göra det med kundens inställningar, är det ju bara att ha en (eventuellt dold) default-lista där alla kanaler finns samt ligger i den ordning kundtjänst föredrar. Denna lista kunde vara låst när det gäller sortering (eller flyttning om ni så vill) av kanalerna.

Vi pratar digital teknik här...och då finns det i princip inga tekniska begränsningar för vad som kan göras. Allt handlar om vad man vill...inte vad man kan, för kan...det kan man.

Postad 05 november 2016 - 21:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

De som glöms är att alla sitter inte och kollar i list menyn för att ändra kanal

många använder kanal nr och man vill ju ha tex svt 1hd på 1 svt2hd på 2 tv3hd på 3 osv

det är ju det man eftersträvar och  lättare för alla som vill använda tv

en gäst ska inte behöva fråga  vart en kanal ligger eller som i mitt fall  så har jag en dotter som gärna frågar vart tex NickJr ligger i listan lika så vill man ha alla barnkanaler  tex börja på 100 och upp och dokumentär kanaler innan barn i nr ordning lätt för alla att hitta..

just nu är kanalerna  spridda  huller om buller  vilket jag tycker är uselt av CH 

Postad 05 november 2016 - 22:01

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det måste ju finnas någon teknisk anledning till att kanalnumren ser ut som de gör. Det är absolut inte bara CH som har dessa "konstiga" kanalnummer, det är många leverantörer som har det. Visst skulle det vara smidigt ifall SVT1 HD hade kanalnummer 1...men hur blir det då med SVT1 SD? Och alla kanaler som inte har ett nummer i namnet, typ Discovery ID? Vad ska de ha för nummer?

Menar du att du har memorerat alla kanalers kanalnummer, eller sitter du med en papperslapp vid TVn där de är listade? Då kan jag verkligen rekommendera dig att titta på någon universalfjärr i stil med Harmony. Dessa kan man programmera alla knappar helt efter eget behag. Så vill du ha SVT1 HD på siffra 1 går det utmärkt. Vill du av någon anledning skulle vilja ha den på "OK"-knappen så går även det.

Postad 05 november 2016 - 22:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Om man numrera om en kanal så förutsätter jag  självklart att kanalen på det nr också numrera om sig inget konstigt  funkar ju på tv apparater som inte är ComHem certifierade går utmärkt att numrera om  på dessa..

Jag har inte  memorerat  några kanal nummer men på min Sony tv har jag då en egen kanal lista  med rättade kanal nr där kanaler är sorterade efter kategori tex alla dokumentärkanaler i sin ordning och musik i sitt sen har jag  alla  normala kanaler fast i HD  från 1 och upp..  

Har tvilling kort så kör kort bak i tv,  tv är ComHem Certifierad men har valt  england som hemland bara för att få sortera kanalerna för väljer jag sverige och  CH som operatör då går de banne mig inte!!!

Har harmony men har lagt den på hyllan då jag tycker bättre om CEC via tvn egna

Redigerat av Duckface21, 05 november 2016 - 22:14.

Postad 05 november 2016 - 22:21

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Fast använder man TiVo hjälps man ju inte av att ha en TV som man kan ändra till England som hemland...

Postad 05 november 2016 - 23:22

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

nej det e de jag menar det är dåligt av comhem!!! jag har tivo  boxen med men de skulle va en storfördel om man kunde sortera

Postad 06 november 2016 - 13:06

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jag märkte något jag inte tänkt på förut jag spelade in fasanjägaren på tv4 men såg att det var inspelning på 3st olika program.

Såg att det stod rec på bla Halloween men senare när jag skulle se vad det spelat in var det bara Fasanjägaren.

Varför såg det ut som jag spelade in 3 program och sedan inte var något ?

En annan sak jag sett är att när man ska ta snabbare hastighet så verkar det inte fungera på tv4 HD blir samma hastighet men inget ljud

märkte det på Dicte tyckte det var lite segt och skulle spela med en hastighet till men inget hände provade sedan med annat program och tv4 HD fungerar inte någon annan som märkt det ?

Postad 07 november 2016 - 15:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

om ändå comhem kunde följa lite av  tivo i sitt hemland

https://www.tivo.com...to-use-SkipMode

som en våt dröm ;)

Postad 07 november 2016 - 16:26

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det hade varit nice...men jag tror inte det kommer till Sverige, och det är inte ComHems fel. Kanalerna ligger på leverantörerna att reklamen måste påtvingas kunderna, och leverantörerna ligger på boxtillverkarna att försvåra för kunderna att hoppa över reklamen. Rent tekniskt är det ju inget som helst problem att utsändningen skickar en signal till boxen att "här börjar reklamen" och sedan skickas en signal ut när reklamen är över. På så sätt skulle boxen själv kunna redigera bort reklamen vid inspelning...men som sagt, detta kämpar kanalerna med näbbar och klor för att stoppa. 

Det skulle heller inte vara något problem att utsändningen skickar en signal när ett program startar och slutar, så att man inte behöver lägga på inspelningsmarginal eller någonsin vara orolig att något missats att spelas in pga ändringar i tablån. Som jag skrivit tidigare; detta är digitalteknik och då finns knappt några begränsningar för vad man kan göra...utöver den egna fantasin, viljan, prioriteringen och ekonomiska underlag.

Postad 07 november 2016 - 18:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

faktum är att de behövs ingen signal för att de sa funka på mediaportal till  pc med tv kort i datorn finns nått som heter comskip de kollar efter bild byte osv klipper man in nått  mitt i samma bild ström så blir det ett hack de känner comskip av den pausar inspelning lika så vis start igen...

Postad 07 november 2016 - 19:22

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag märkte något jag inte tänkt på förut jag spelade in fasanjägaren på tv4 men såg att det var inspelning på 3st olika program.

Såg att det stod rec på bla Halloween men senare när jag skulle se vad det spelat in var det bara Fasanjägaren.

Varför såg det ut som jag spelade in 3 program och sedan inte var något ?

En annan sak jag sett är att när man ska ta snabbare hastighet så verkar det inte fungera på tv4 HD blir samma hastighet men inget ljud

märkte det på Dicte tyckte det var lite segt och skulle spela med en hastighet till men inget hände provade sedan med annat program och tv4 HD fungerar inte någon annan som märkt det ?

En gissning, kan det vara så att att den spelade in TiVo-tips?

Ang. snabbspolningen, det är inte inspelat material utan du kör med "Se från början"?

För med inspelat material går det mycket snabbare men nån gång när jag körde "Se från början" så har jag för mig det hände mig med.

Postad 08 november 2016 - 12:19

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

En gissning, kan det vara så att att den spelade in TiVo-tips?

Ang. snabbspolningen, det är inte inspelat material utan du kör med "Se från början"?

För med inspelat material går det mycket snabbare men nån gång när jag körde "Se från början" så har jag för mig det hände mig med.

Tivo tipsen kommer dom inte in på hårddisken så kanske det stämmer jag ska kolla.

Nej det var inspelade program från tv4 HD och jag ville bara ha en extra hastighet så jag kunde läsa textren men på

Dicte har det varit så i två avsnitt så jag tänkte det kanske är fel på TIVO boxen men på svt HD var det dubbel hastighet.

Se från början ja där vågar man inte spola någonting för då blir det riktigt strul.

Det skulle vara som det var på dom underbara PVR Pioneer och Sony hade förr där var det 1.5ggr hastigheten med ljudet helt perfekt.

Postad 09 november 2016 - 14:16

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tivo tipsen kommer dom inte in på hårddisken så kanske det stämmer jag ska kolla.

Nej det var inspelade program från tv4 HD och jag ville bara ha en extra hastighet så jag kunde läsa textren men på

Dicte har det varit så i två avsnitt så jag tänkte det kanske är fel på TIVO boxen men på svt HD var det dubbel hastighet.

Se från början ja där vågar man inte spola någonting för då blir det riktigt strul.

Det skulle vara som det var på dom underbara PVR Pioneer och Sony hade förr där var det 1.5ggr hastigheten med ljudet helt perfekt.

Jodå, dessa lägger sig på hårddisken.

Okej för nu testade jag igår med just Dicte och på alla 3 hastigheter hänger texten med men ljudet hänger såklart inte med

men i den nya boxen (som såklart Com hem inte kör med) där finns en funktion som heter "QuickMode" och där hänger

ljudet med och ljudet är korrigerat så det blir ingen Kalle Anka-röst heller.

Ja exakt, på "Se från början" blir det snabbaste sättet & "hoppa framåt 30 sekunder"-knappen upprepade gånger.

Blev verkligen ljudet perfekt?

För TiVo verkar vilja stoltsera med just "QuickMode" så trodde verkligen inte det har funnits nån gång.

Postad 10 november 2016 - 02:10

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Okej för nu testade jag igår med just Dicte och på alla 3 hastigheter hänger texten med men ljudet hänger såklart inte med

men i den nya boxen (som såklart Com hem inte kör med) där finns en funktion som heter "QuickMode" och där hänger

Ja exakt, på "Se från början" blir det snabbaste sättet & "hoppa framåt 30 sekunder"-knappen upprepade gånger.

För TiVo verkar vilja stoltsera med just "QuickMode" så trodde verkligen inte det har funnits nån gång.

Nu kollade jag på Tivo tippsen och tog bort alla men det frigjorde ingen plats på hårddisken ?

Nu missförstod du mig på Dicte menade jag bara att när jag tryckte första gången för att få den två gånger hastigheten så blev det inte någon hastighetsökning

utan samma fart utan ljud.

Kommer det en ny TIVO box ?
och den har en funktion som heter Quickmode eller är det så på den amerikanska ?

Nej jag kan inte trycka på 30sek knappen då blir det bara tok har provat med i fotbollsmatcher och då stämmer inget vart jag kommer eller

så är inte bilden helt ok.

Ljudet jag pratade om var inte på TIVO boxen utan på DVR jag kanske skrev fel och skrev PVR när jag pratade om Pioneer modellerna förr i tiden dom hette

DVR och man spelade in analoga program från tv:n till apparaten.

Nu kollade jag på Tivo tippsen och tog bort alla men det frigjorde ingen plats på hårddisken ?

Nu missförstod du mig på Dicte menade jag bara att när jag tryckte första gången för att få den två gånger hastigheten så blev det inte någon hastighetsökning

utan samma fart utan ljud.

Kommer det en ny TIVO box ?
och den har en funktion som heter Quickmode eller är det så på den amerikanska ?

Nej jag kan inte trycka på 30sek knappen då blir det bara tok har provat med i fotbollsmatcher och då stämmer inget vart jag kommer eller

så är inte bilden helt ok.

Ljudet jag pratade om var inte på TIVO boxen utan på DVR jag kanske skrev fel och skrev PVR när jag pratade om Pioneer modellerna förr i tiden dom hette

DVR och man spelade in analoga program från tv:n till apparaten.

Postad 12 januari 2017 - 22:54

Unregistered4071a47b
  • Unregistered4071a47b
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hur kopplar man tivo till stereon? Optisk kabel? Koppla från tvn till stereon?

Har en HK 980. 

Redigerat av Unregistered4071a47b, 12 januari 2017 - 22:55.

Postad 12 januari 2017 - 23:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Har en HK 980. 

har inte förstärkaren hdmi  så är det optisk sen går de få ut rca med

Postad 12 januari 2017 - 23:05

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Har en HK 980. 

De anslutningar för ljud som finns är som du säger optisk digital; dessutom HDMI eller SCART. Bild via HDMI eller SCART.

har inte förstärkaren hdmi  så är det optisk sen går de få ut rca med

Det finns kanske olika modeller, men min Tivobox har inga RCA-uttag (cinch/phonokontakter)

Postad 12 januari 2017 - 23:09

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag kör HDMI i hela kedjan från TiVo ==> förstärkare ===> TV. Sen kör jag optisk från TV till förstärkaren för att kunna använda TVns "smart"-tjänster och ändå få ut ljudet ur förstärkaren. Anledningen till optisk för det är att förstärkarens HDMI-ingångar är upptagna. Jag använder alltså förstärkaren som växlare för bild och ljud utom när jag använder smart-tjänsterna, då är det bara ljudet som hanteras av stärkaren.

Redigerat av Flintstone, 12 januari 2017 - 23:12.

Postad 13 januari 2017 - 01:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

De anslutningar för ljud som finns är som du säger optisk digital; dessutom HDMI eller SCART. Bild via HDMI eller SCART.

Det finns kanske olika modeller, men min Tivobox har inga RCA-uttag (cinch/phonokontakter)

Nej den har RCA men du måste ha adapter du tar ut de via scart

Postad 13 januari 2017 - 07:04

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Nej den har RCA men du måste ha adapter du tar ut de via scart

Det finns fortfarande inga RCA-uttag på en Tivo, SCART leder en ljudsignal som kallas analog stereo som kan tas ut via en SCART--> RCA/Cinch/Phono-adapter, ja.

Kontakten kallas alltså RCA, cinch eller phono medans signalen är analog stereo. Det måste ju vara korrekt på ett hembioforum ;)

Postad 13 januari 2017 - 11:43

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

En sak som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med, om det ens är möjligt, är att styra hur program spelas in så att säga i realtid. Säg att jag sitter och kollar på en film enligt tablå och har sett en timme. Då ringer polaren och säger att han fastnat med foten i byrålådan och behöver omedelbar assistans. Jag vill då starta inspelning av filmen från där jag är nu, så jag kan se resten när jag bänt loss polarens fot.

Fram till nu har jag en känsla av att det är lite "hit and miss" när det gäller detta. I vissa fall verkar boxen göra just detta, men allt som ofta spelar den in filmen från början med det irriterande resultatet att jag måste spola/hoppa fram en timme när jag vid ett senare tillfälle vill se slutet på filmen. 

Finns det något hemligt sätt att tala om för boxen att inte spela in en sändning från början när man inte vill det?

Postad 13 januari 2017 - 11:47

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

En sak som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med, om det ens är möjligt, är att styra hur program spelas in så att säga i realtid. Säg att jag sitter och kollar på en film enligt tablå och har sett en timme. Då ringer polaren och säger att han fastnat med foten i byrålådan och behöver omedelbar assistans. Jag vill då starta inspelning av filmen från där jag är nu, så jag kan se resten när jag bänt loss polarens fot.

Fram till nu har jag en känsla av att det är lite "hit and miss" när det gäller detta. I vissa fall verkar boxen göra just detta, men allt som ofta spelar den in filmen från början med det irriterande resultatet att jag måste spola/hoppa fram en timme när jag vid ett senare tillfälle vill se slutet på filmen. 

Finns det något hemligt sätt att tala om för boxen att inte spela in en sändning från början när man inte vill det?

Det går ju att trycka på PAUS och titta vidare därifrån senare. Jag vet inte hur länge den pausar så, men jag vet av erfarenhet att den kan stå i pausläge i minst fem timmar.

Det borde räcka för att få loss din polare ;)

Annars är det som du säger, att om man väljer inspelning, så spelar boxen in från början.

Postad 13 januari 2017 - 11:47

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Ingen inställning finns, men byta till annan kanal och tillbaka igen innan tryck på Rec bör funka. Då nollas ju inspelningen som hela tiden sker i bakgrunden.

Redigerat av Kanelen, 13 januari 2017 - 11:48.

Postad 13 januari 2017 - 11:58

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det går ju att trycka på PAUS och titta vidare därifrån senare. Jag vet inte hur länge den pausar så, men jag vet av erfarenhet att den kan stå i pausläge i minst fem timmar.

Det borde räcka för att få loss din polare ;)

Annars är det som du säger, att om man väljer inspelning, så spelar boxen in från början.

Jo, det är ju ett sätt för vissa situationer...men säg att polaren bor på Kanarieöarna...då blir det lite jobbigt för boxen!  :P

Ingen inställning finns, men byta till annan kanal och tillbaka igen innan tryck på Rec bör funka. Då nollas ju inspelningen som hela tiden sker i bakgrunden.

Det skulle ju kunna vara en lösning...ska absolut testas...nolla timeshiftläget helt enkelt. Frågan är bara om det funkar på program med cirkelpilen...

Jag tycker att TiVo-boxen är en riktigt bra box, men den har potential att bli helt grym om den utvecklas lite mer. I det här fallet skulle det ju vara en smal sak att lägga in ett val i OSD-menyn i stil med: "Spela in program från början" och "Spela in resten av programmet från nu".

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.