HBO Nordic
3030 svar till detta ämne
Postad 06 April 2015 - 19:02
Unregistered1aa3c9f9
-
Unregistered1aa3c9f9
-
Forumräv
-
-
796 inlägg
Skulle ju kunna använda AirPlay till AppleTV men tycker iPhone/iPad är för dyra med den hårdvaran de innehåller (jo, jag vet att det är högkvalitativ mjukvara man betalar för med produkter från Apple).
Ja det är ju klart billigare för dig att skaffa en Chromecast än en iPhone eller en iPad.
Postad 06 April 2015 - 19:06
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Har nu testat via apple tv och det flyter på riktigt bra.
Postad 06 April 2015 - 22:03
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Fick ett erbjudande från HBO Nordic om en gratismånad plus en Chromecast om jag återupplivade mitt gamla konto. Så jag slog till och betar just nu av The Wire med Airplay från min iPod till Apple TVn. Funkar riktigt bra! Tappar iofs synket när avsnitten slutat, men synkar direkt när jag manuellt startar nästa avsnitt. Hittar inget sätt att få igång nästa avsnitt med automatik.
Fortfarande en bit efter smidigheten hos Netflix, men helt klart framsteg.
Postad 07 April 2015 - 08:40
bagarfrun
-
bagarfrun
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag som använde fel begrepp helt enkelt. Filmerna är croppade för 16:9 visning, kolla på Carlitos way och sen tar du en koll vad det ska vara för bildformat egentligen på tex imdb.
Tv-serierna är orörda det lilla jag har sett av det äldre materialet, det är filmerna jag reagerar på som är croppade.
Ah då förstår jag vad du menar. Konstigt att filmerna är croppade, med tanke på att 4:3 materialet inte verkar vara det så undrar man om det inte är så att materialet som de får in är croppade enligt det formatet som vi ser.
Postad 07 April 2015 - 09:03
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Såg Dazed and confused igår via HBO nordic, bra film men det är ju synd att HBO nordic inte visar den i rätt aspect ratio...
Verkar som att allting som finns på HBO nordic är anpassat för att fylla skärmen istället för köra med den aspect ration som filmen är filmad och klippt för. Ett exempel är Carlitos way.
Vad visades Dazed and confused i? Min LD är i 1.78 eller 1.85 och det är så det ska vara. Har svårt att tro att dom dom croppade den till 4:3
Postad 07 April 2015 - 20:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
HBO NOW supports nu av unlocator om någon är sugen på att testa den amerikanska versionen:
https://unlocator.com/channel/hbo-now/
Postad 07 April 2015 - 21:14
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
Vad visades Dazed and confused i? Min LD är i 1.78 eller 1.85 och det är så det ska vara. Har svårt att tro att dom dom croppade den till 4:3
Nä, dom har inte croppat till 4:3, dom har ju bara kört på 1.77:1 när ursprungsformatet enligt imdb ska vara 1.85:1.
Ah då förstår jag vad du menar. Konstigt att filmerna är croppade, med tanke på att 4:3 materialet inte verkar vara det så undrar man om det inte är så att materialet som de får in är croppade enligt det formatet som vi ser.
Så är det ju säkerligen, SVT körde ju samma version för några år sedan
Postad 07 April 2015 - 21:46
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Det där är inom ramarna. Har nästan aldrig sett något större gnäll på det. Väldigt många BDs är i 1.78 numera. Finns många orsaker till det HBO NOW supports nu av unlocator om någon är sugen på att testa den amerikanska versionen: https://unlocator.com/channel/hbo-now/
Bättre bild, gränssnitt, utbud och andra teknikaliteter eller är det likvärdigt?
Postad 08 April 2015 - 14:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det där är inom ramarna. Har nästan aldrig sett något större gnäll på det. Väldigt många BDs är i 1.78 numera. Finns många orsaker till det
Bättre bild, gränssnitt, utbud och andra teknikaliteter eller är det likvärdigt?
Finns på Apple TV så då bör det vara 1080p/5.1 som gäller. Vore knappt någon poäng annars då detta till att börja med är exklusivt för Apple och iTunes.
Postad 08 April 2015 - 14:51
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag kör HBO Nordic via min Samsung smart tv. En 6675 med firmware 2104.2 och HBO Nordic app version 1.20106 . Undrar finns det en nyare/bättre app version till "modernare" Samsung smart tvs än min ?
Undrar även om nån läst/hört nåt om en uppdatering av appen ? Senaste uppdatering är ifrån 2014-03-26 enligt http://www.samsung.c...ub/app_hbo.html
Redigerat av Tjofräs, 08 April 2015 - 15:27.
Postad 08 April 2015 - 15:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag kör HBO Nordic via min Samsung smart tv. En 6675 med firmware 2104.2 och HBO Nordic app version 1.20106 . Undrar finns det en nyare/bättre app version till "modernare" Samsung smart tvs än min ?
Undrar även om nån läst/hört nåt om en uppdatering av appen ? Senaste uppdatering är ifrån 2014-03-26 enligt http://www.samsung.c...Hub/app_hbo.htm
Länk funkar inte, man måste klicka sig fram till rätt a manuellt. Men om det är till någon tröst så är ppNetflix app från feb -14. Med tanke på Netflix uppdaterar app på tex Apple TV några gånger per år så suger det med att ha apparna på Smart TV.
Med andra ord: Tillåt mig att vara mycket skeptiskt till ett positivt svar på din fråga.
Redigerat av agpath, 08 April 2015 - 15:02.
Postad 08 April 2015 - 15:31
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu ska länken funka. Ja den där sidan jag länka så kanske man ska ta datum med en nypa salt då netflix som du nämde skulle ha en äldre app version men jag har fått en nyare efter det.
Postad 08 April 2015 - 17:11
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Är lite sugen på att testa HBO Now men jag antar att de uteslutande har HBO-serier? Det innebär ju ett minskat utbud i förhållande till Nordic...
Någon som prövat och hur funkar det i så fall?
Postad 08 April 2015 - 19:20
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Är lite sugen på att testa HBO Now men jag antar att de uteslutande har HBO-serier? Det innebär ju ett minskat utbud i förhållande till Nordic...
Någon som prövat och hur funkar det i så fall?
HBO-serier samt Hollywood-filmer:
https://help.hbonow....WQvSS1DTk5tam0=
Postad 08 April 2015 - 20:07
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Undrar även om nån läst/hört nåt om en uppdatering av appen ? Senaste uppdatering är ifrån 2014-03-26 enligt http://www.samsung.c...ub/app_hbo.html
Enligt en kompis som har en Samsung HU7505 så har han 1.20107 versionen av HBO Nordicappen.
Postad 08 April 2015 - 20:19
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
Det där är inom ramarna. Har nästan aldrig sett något större gnäll på det. Väldigt många BDs är i 1.78 numera. Finns många orsaker till det
Har du någon vettig länk så att jag får läsa in mig på ämnet. Handlar det om folk inte vill ha borders eller beror det på någon teknisk detalj?
Jag själv klarar knappt av att se film där man verkligen ser hur skådisarna hamnar fel i bilden. Det är ju en ganska brutal skillnad mellan originalformatet på Carlitos way och det som HBO nordic har på sin server.
Redigerat av Poka64, 08 April 2015 - 20:22.
Postad 08 April 2015 - 23:33
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Har testat HBO Now lite. Fungerar utmärkt och det är ju en jättefördel att det finns native på ATV. Känns inte som man saknar så mycket innehåll, trots att antalet serier är mindre. Det uppvägs av att Now innehåller en del nyare filmer. Om det är tillräckligt för att berättiga det högre priset får tiden visa, men det råder inga tvivel om villken plattform som är mest komplett rent tekniskt.
Postad 09 April 2015 - 06:51
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Har du någon vettig länk så att jag får läsa in mig på ämnet. Handlar det om folk inte vill ha borders eller beror det på någon teknisk detalj?
Jag själv klarar knappt av att se film där man verkligen ser hur skådisarna hamnar fel i bilden. Det är ju en ganska brutal skillnad mellan originalformatet på Carlitos way och det som HBO nordic har på sin server.
Skillnaden mellan 1.78 och 1.85 är så liten att många väljer det förstnämda numera när filmen ska ut på BD eller kabel kanaler i USA. Dom tummarna väl hellre några få procent på bilden för att slippa den lilla svarta kanten som uppstår på en HDTV vid 1.85
Postad 09 April 2015 - 10:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Har testat HBO Now lite. Fungerar utmärkt och det är ju en jättefördel att det finns native på ATV. Känns inte som man saknar så mycket innehåll, trots att antalet serier är mindre. Det uppvägs av att Now innehåller en del nyare filmer. Om det är tillräckligt för att berättiga det högre priset får tiden visa, men det råder inga tvivel om villken plattform som är mest komplett rent tekniskt.
Rent praktiskt: funkar det att rega via Apple TV och ta abonnemanget via sitt Apple id? I så fall vore det ju supersmidigt.
Postad 09 April 2015 - 19:33
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Rent praktiskt: funkar det att rega via Apple TV och ta abonnemanget via sitt Apple id? I så fall vore det ju supersmidigt.
Japp. Dock kör jag uteslutande med ett amerikanskt Apple ID på min ATV så jag vet inte huruvida det går lika bra att använda ett svenskt. Utöver det så är det en barnlek att regga sig via ATV, tog cirka 1 minut.
Postad 09 April 2015 - 20:29
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
Skillnaden mellan 1.78 och 1.85 är så liten att många väljer det förstnämda numera när filmen ska ut på BD eller kabel kanaler i USA. Dom tummarna väl hellre några få procent på bilden för att slippa den lilla svarta kanten som uppstår på en HDTV vid 1.85
jo, så är det nog, men det förklarar ju inte varför man tex slaktar Carlito's way, den är ju betydligt "bredare" och är längre ifrån det formatet som HBO nordic presenterar det i.
Postad 10 April 2015 - 05:58
NickoM
-
NickoM
-
Användare
-
-
158 inlägg
Japp. Dock kör jag uteslutande med ett amerikanskt Apple ID på min ATV så jag vet inte huruvida det går lika bra att använda ett svenskt. Utöver det så är det en barnlek att regga sig via ATV, tog cirka 1 minut.
Euhm, det kanske är jag som är dum, men hur regar man sig via ATV? HBO Nordic har väl ingen app?
Postad 10 April 2015 - 06:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Euhm, det kanske är jag som är dum, men hur regar man sig via ATV? HBO Nordic har väl ingen app?
Det är HBO NOW vi talar om. Den syns om man ställer om regionen på ATV till USA.
Postad 10 April 2015 - 20:51
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Hbo Nordics failar på översättningen en del.
Postad 10 April 2015 - 21:17
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hbo Nordics failar på översättningen en del.
Antar du menar det inte översätts alls ibland ? Verkar som vissa rader bara ramlar bort..
Postad 11 April 2015 - 08:07
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
På Xbox 360, för att få fram texten, får man varje gång trycka på OK (använder Harmony 650) och och gå till undertexter, låta den stå där tills texten kommer och absolut inte trycka ok på något.
Utvecklarna av apparna till HBO, vart har de hittat dem?
Postad 12 April 2015 - 06:30
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Utvecklarna av apparna till HBO, vart har de hittat dem?
Ja dom ligger en hel del efter Netflix när det gäller funktioner, smidighet och även bild. Har dock bara testat Samsung smart tv apparna.
Postad 12 April 2015 - 08:30
Unregistered1aa3c9f9
-
Unregistered1aa3c9f9
-
Forumräv
-
-
796 inlägg
Är det inte dags att ta en liten paus från teknikgnället? I och med stödet för Chromecast och riktig AirPlay till ATV finns det vettiga alternativ för alla. Allt talar dessutom för att de verkligen jobbar med att utveckla tjänsten och göra den tillgänglig på fler enheter. Men de är en förhållandevis liten aktör, pyttesmå i jämförelse med Netflix, och då är det inte så lätt. Därmed inte sagt att de gjort mycket fel, i synnerhet vid lanseringen. Huvudsaken är ändå att utvecklingen går i rätt riktning.
Postad 12 April 2015 - 11:35
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Andra här som spelar upp HBO nordic från HTPC?
Vilken webläsare är bäst tycker ni? Och vilken hz ska man köra... tycker det är småhackigt vilket jag än ställer in... fasen att det inte finns plugin till Kodi, eller app till ps4an...
Postad 12 April 2015 - 18:56
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Andra här som spelar upp HBO nordic från HTPC?
Vilken webläsare är bäst tycker ni? Och vilken hz ska man köra... tycker det är småhackigt vilket jag än ställer in... fasen att det inte finns plugin till Kodi, eller app till ps4an...
Kör med NUC i3 och ibland kan det berömda kugghjulet snurra en stund men eftersom det hoppar igång är det inte så farligt. Använder Firefox. Har 1000 Mbps fiber.
Dock även i webbläsaren är det svårt att veta vilket avsnitt man senast tittat på. Watchlist visar det avsnittet man såg på när man började gilla serien. Klickar man på info-knappen är det bara om det avsnittet. Det blir att bläddra igenom alla serier och när man hittat den får man upp en överskådlig meny där man ser vilka avsnitt man sett.
Finns även funktionen "fortsätt titta" men då kommer man förhoppningsvis i slutet på senaste avsnittet man såg i serien. Trycker man på info är det bara om det avsnittet. Tillbaka till huvudmenyn och leta.
Postad 12 April 2015 - 22:45
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag skaffade hbo nordic igår inför den nya säsongen av game of thrones och hittills har det funkat smidigt både på datorn och cromecasten. Visst kan det utvecklas och förbättras i stil med netflix men det kommer säkert.
Mitt största klagomål är dock att det inte går välja engelsk textning. Jag väljer alltid detta när det är möjligt och brukar undvika att köpa engelskspråkiga filmer utan engelsk text då jag tycker att en hel del går förlorat i översättningen och det inte är direkt ovanligt att det översätts fel. Vet någon om det går få engelsk text eller är jag fast med de nordiska språken?
Postad 13 April 2015 - 07:56
Unregistered1aa3c9f9
-
Unregistered1aa3c9f9
-
Forumräv
-
-
796 inlägg
Jag skaffade hbo nordic igår inför den nya säsongen av game of thrones och hittills har det funkat smidigt både på datorn och cromecasten. Visst kan det utvecklas och förbättras i stil med netflix men det kommer säkert.
Mitt största klagomål är dock att det inte går välja engelsk textning. Jag väljer alltid detta när det är möjligt och brukar undvika att köpa engelskspråkiga filmer utan engelsk text då jag tycker att en hel del går förlorat i översättningen och det inte är direkt ovanligt att det översätts fel. Vet någon om det går få engelsk text eller är jag fast med de nordiska språken?
För tillfället är det tyvärr så, men det verkar vara ett allt vanligare önskemål så det är nog inte omöjligt att det kommer att införas ett "hard of hearing" alternativ. Svenska Netflix har sedan de lanserades infört både det och möjligheten att ta bort textningen. De alternativen fanns inte från början. Men skriv till HBO Nordic och önska det, så att de vet att det efterfrågas!
Postad 13 April 2015 - 07:56
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Hur många skärmar tillåter HBO Nordic?
idag har vi ett netflix abbonemang som stödjer upp till 4 skärmar (119:-)
Kan t.ex jag kolla på en serie vi AppleTV (airplay iphone) och frugan en annan på ipaden?
MVH Kribban
Postad 13 April 2015 - 08:03
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Testar htpc och surfplatta just nu... verkar gå med två enheter iaf... trodde bara man kunde ha en åt gången... 
När jag testade på datorn så fick jag felmeddelande att det va för många enheter igång... så 2 enheter kan man ha igång.
Redigerat av Garrett, 13 April 2015 - 08:11.
Postad 13 April 2015 - 08:36
bagarfrun
-
bagarfrun
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hur många skärmar tillåter HBO Nordic?
idag har vi ett netflix abbonemang som stödjer upp till 4 skärmar (119:-)
Kan t.ex jag kolla på en serie vi AppleTV (airplay iphone) och frugan en annan på ipaden?
MVH Kribban
Enligt deras FAQ kan man ha två streams igång samtidigt, https://se.hbonordic.com/service/faq
Postad 13 April 2015 - 10:41
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Tack för hjälpen! Då kan man kanske dela på ett konto med svågern. Gör så med Netflix just nu 
Postad 13 April 2015 - 11:20
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Är oftast en rättighetsfråga om de får ha engelskt text eller inte.
Postad 13 April 2015 - 18:25
Jo No
-
Jo No
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Skaffade också HBO Nordic igår för att följa Game of Thrones, men också för att en hel del andra serier tilltalar mig. Tyvärr imponerar ju bildkvaliteten inte alls. I min blåögdhet hade jag antagit att alla tjänster på den här prisnivån streamade 1080p. Trodde först det bara inte var streamen som hade buffrat upp ordentligt, men så förstod jag att japp, det är så här det är meningen det ska se ut. Men då var jag ju bara van vid Netflix sedan tidigare, det är väl visserligen sant att man kanske inte ska dra för långa slutsatser av bara dem. Med komprimeringen ovanpå kvaliteten kändes den här säsongspremiären mycket som om jag hade tryckt in en Game of Thrones-DVD. Nåja, det finns ju alternativ som tur är. Jag brukar inte vara så kinkig, men jag har vant mig vid att se den här serien i hög kvalitet. Svårt vänja av sig, kan jag känna...
Edit: Hmm, kollar via webben nu och märkligt nog mot tidigare rapporter tycker jag den gör sig lite bättre där än på min Samsung Smart TV. Blir inte klok på det här. Jag tyckte verkligen TV-versionen såg liksom smetig ut och inte helt krispig heller. Nåja, i-landsproblem kanske.
Redigerat av Jo No, 13 April 2015 - 19:13.
Postad 14 April 2015 - 08:22
bagarfrun
-
bagarfrun
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Skaffade också HBO Nordic igår för att följa Game of Thrones, men också för att en hel del andra serier tilltalar mig. Tyvärr imponerar ju bildkvaliteten inte alls. I min blåögdhet hade jag antagit att alla tjänster på den här prisnivån streamade 1080p. Trodde först det bara inte var streamen som hade buffrat upp ordentligt, men så förstod jag att japp, det är så här det är meningen det ska se ut. Men då var jag ju bara van vid Netflix sedan tidigare, det är väl visserligen sant att man kanske inte ska dra för långa slutsatser av bara dem. Med komprimeringen ovanpå kvaliteten kändes den här säsongspremiären mycket som om jag hade tryckt in en Game of Thrones-DVD. Nåja, det finns ju alternativ som tur är. Jag brukar inte vara så kinkig, men jag har vant mig vid att se den här serien i hög kvalitet. Svårt vänja av sig, kan jag känna...
Edit: Hmm, kollar via webben nu och märkligt nog mot tidigare rapporter tycker jag den gör sig lite bättre där än på min Samsung Smart TV. Blir inte klok på det här. Jag tyckte verkligen TV-versionen såg liksom smetig ut och inte helt krispig heller. Nåja, i-landsproblem kanske.
Nej bildkvaliteten på Samsung appen går inte att jämföra med de i webben eller om man kör chromecast/airplay, där är det klart bättre. Verkar som att de bara kör 720p på Samsung appen.
Postad 14 April 2015 - 19:56
Jo No
-
Jo No
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nej bildkvaliteten på Samsung appen går inte att jämföra med de i webben eller om man kör chromecast/airplay, där är det klart bättre. Verkar som att de bara kör 720p på Samsung appen.
Tack för den infon!
Då hade jag fått det om bakfoten, men det kändes ju också som att jag hade det. En lagom komprimerad variant av 720p var precis vad det kändes som. Då ligger AirPlay annars närmast till hands för mig. Provar vidare! Vill ju gärna krama ur lite bättre kvalitet, för själva serierna är det ju inget fel på.
Edit:
Ja, nu har jag äntligen kvaliteten jag hade hoppats på! Men har svårt att se att gemene man råkar hamna rätt från start, lite synd. Först Samsung TV, sedan testade jag då via AirPlay från laptop och där såg jag genast den bättre kvaliteten, men nu istället småryckigt mest hela tiden. Visade sig att AirPlay Mirroring kan bete sig så på Macbooks... Som en sista utväg testade jag från iPhone, och då får jag först typ 480p? Skulle precis ge upp när jag meckade lite, startade om strömmen från HBO-appen, och plötsligt funkade allt, ryckfritt och i 1080p. Det visade sig senare att jag ofta får dålig kvalitet på första försöket på ett nytt avsnitt, men startar jag bara om klippet så funkar det bra för resten av avsnittet utan buffring. Skumt, men någorlunda enkelt löst.
Det jag tror skulle hjälpa HBO mycket, vore om de samlade alla appar och tjänster under ett paraply. Det är ju lite löjligt hur HBO Now t.ex. finns på Apple TV nu men däremot inte HBO Nordic. OK om de nu måste ha olika utbud beroende på rättigheter, men herregud, varför inte fokusera alla ansträngningar på en och samma tekniska plattform åtminstone. Så att man får en enda välsupportad som finns "överallt". Det borde generellt förbättra kvaliteten på alla deras plattformar.
Redigerat av Jo No, 14 April 2015 - 23:47.
Postad 15 April 2015 - 05:17
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Har ännu inte lärt mig deras gränssnitt i Xbox 360 appen och i vanlig webbläsare... efter något år.
Postad 15 April 2015 - 07:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det jag tror skulle hjälpa HBO mycket, vore om de samlade alla appar och tjänster under ett paraply. Det är ju lite löjligt hur HBO Now t.ex. finns på Apple TV nu men däremot inte HBO Nordic. OK om de nu måste ha olika utbud beroende på rättigheter, men herregud, varför inte fokusera alla ansträngningar på en och samma tekniska plattform åtminstone. Så att man får en enda välsupportad som finns "överallt". Det borde generellt förbättra kvaliteten på alla deras plattformar.
Hur svårt kan det vara? Netflix har samma app för alla men olika utbud beroende på region.
Postad 15 April 2015 - 07:57
bagarfrun
-
bagarfrun
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ja, nu har jag äntligen kvaliteten jag hade hoppats på! Men har svårt att se att gemene man råkar hamna rätt från start, lite synd. Först Samsung TV, sedan testade jag då via AirPlay från laptop och där såg jag genast den bättre kvaliteten, men nu istället småryckigt mest hela tiden. Visade sig att AirPlay Mirroring kan bete sig så på Macbooks... Som en sista utväg testade jag från iPhone, och då får jag först typ 480p? Skulle precis ge upp när jag meckade lite, startade om strömmen från HBO-appen, och plötsligt funkade allt, ryckfritt och i 1080p. Det visade sig senare att jag ofta får dålig kvalitet på första försöket på ett nytt avsnitt, men startar jag bara om klippet så funkar det bra för resten av avsnittet utan buffring. Skumt, men någorlunda enkelt löst.
Jag ser precis samma beteende, men det är en bieffekt av adaptiv bitrate, beroende på implementation så börjar de ofta på lägre profiler (sämre kvalitet) och hoppar sedan upp till högre profiler (bättre kvalitet) om ens Internetuppkoppling tillåter det. D.v.s. man behöver inte starta om avsnittet, den hoppar automatiskt upp till de bättre profilerna inom en viss tid.
Postad 15 April 2015 - 19:59
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Kör med NUC i3 och ibland kan det berömda kugghjulet snurra en stund men eftersom det hoppar igång är det inte så farligt. Använder Firefox. Har 1000 Mbps fiber.
Dock även i webbläsaren är det svårt att veta vilket avsnitt man senast tittat på. Watchlist visar det avsnittet man såg på när man började gilla serien. Klickar man på info-knappen är det bara om det avsnittet. Det blir att bläddra igenom alla serier och när man hittat den får man upp en överskådlig meny där man ser vilka avsnitt man sett.
Finns även funktionen "fortsätt titta" men då kommer man förhoppningsvis i slutet på senaste avsnittet man såg i serien. Trycker man på info är det bara om det avsnittet. Tillbaka till huvudmenyn och leta.
Tog faktiskt ner Game of Thrones. Får man 5.1 ljud på datorn och enklare att navigera i Kodi. Ska egentligen inte vara att gratis är enklare och bättre än det man betalar för.
Postad 16 April 2015 - 14:20
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Öppnade upp mitt konto i går då det kommit stöd för Chromecast. Trodde aldrig jag skulle prova igen förrän hel vetet frusit över för andra gången efter all strul förra gången.
Bilden är faktiskt bra på CC, ljudet är bara stereo och apparna sådär.
Det går att hitta fram men är omständligt bara att se nästa avsnitt
Bilden och innehållet är ju ändå de viktigaste sakerna
Postad 16 April 2015 - 17:15
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Tecknade upp mig igår och är positivt överraskad ännu så länge. Tycker det inte är någon skillnad mellan airplay/chromecast, men bra bild är det 
Postad 16 April 2015 - 19:06
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Testade precis på Chromecast. Bara kört med Samsung smart tv app förut. Kanske marginellt bättre bild på CC men tråkigt med inget 5.1 ljud. Smidigt med appen annars för att hitta serier och avsnitt smidigare och snabbare, och även att kunna spola och så. Smart tv appen är ju sådär. Med CC stödet lär dom kunna få mycket fler kunder och förhoppningsvis uppdateras diverse appar ljud och bildmässigt.
Redigerat av Tjofräs, 19 April 2015 - 23:20.
Postad 20 April 2015 - 07:44
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Ser att Penny Dreadful s2 börjat på showtime... när kommer den till HBO tro..? Gillade första säsongen.
Postad 20 April 2015 - 09:20
madison6
-
madison6
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ser att Penny Dreadful s2 börjat på showtime... när kommer den till HBO tro..? Gillade första säsongen. 
Enligt HBO Nordics fb så kommer de att starta säsong 2 dagen efter USA, dvs 4 maj.
Jag tycker också att första säsongen var grymt bra.
Postad 23 April 2015 - 18:40
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Ger snart upp i att kunna bläddra i deras utbud. Snälla, när man trycker på info i en serie kan man väll kunna komma till seriens huvudsida eller är det för mycket begärt rent tekniskt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|