Dom verkar ju ha fattat att de skall skicka med en fjärrkontroll denna gång i alla fall.
nVidia Shield Pro Android TV 500GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 500GB (2017)
(Mediaspelare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017)
(Mediaspelare)
|
7
|
(38)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)
(Mediaspelare)
|
3
|
(94)
|
2 390:- |
Postad 05 January 2017 - 14:44
Beställde på Elgiganten 3-5 dagars leveranstid
Dock står det "I webblager 2017-01-11" så det verkar som det kommer att ta 5+ dagar.
Postad 05 January 2017 - 14:53
Dock står det "I webblager 2017-01-11" så det verkar som det kommer att ta 5+ dagar.
Helt ok. Ska flytta så kommer inte kunna rigga allt innan 28/1
Postad 06 January 2017 - 10:11
Postad 06 January 2017 - 13:55
Nu dök Viaplay upp i Google Play på Shield ![]()
Det verkar dock inte vara en Android TV anpassad app ? Verkar snarare vara telefon-versionen som är "snabb-anpassad" till formatet ?
Det gick att logga in, men den visar en stående (telefon-anpassad) meny tills man startar exempelvis en film då den växlar till anpassat tv-format.
Postad 06 January 2017 - 15:44
Det här måste vara den mest meningslösa uppgraderingen man kan göra.
En av dem i alla fall ![]()
Postad 06 January 2017 - 15:55
Det här måste vara den mest meningslösa uppgraderingen man kan göra.
Ja en smått besvikelse minst sagt.
Postad 06 January 2017 - 15:55
Det gick att logga in, men den visar en stående (telefon-anpassad) meny tills man startar exempelvis en film då den växlar till anpassat tv-format.
Tänkte jag skulle prova, men kommer inte åt ett fylla i inloggnings uppgifterna? Får bara fram en stående mobil app!
Edit! Gick inte med den lilla fjärren men nu så!
Redigerat av mcmike, 06 January 2017 - 16:00.
Postad 06 January 2017 - 16:03
Tänkte jag skulle prova, men kommer inte åt ett fylla i inloggnings uppgifterna? Får bara fram en stående mobil app!
Edit! Gick inte med den lilla fjärren men nu så!
Det går att fylla i inloggningsuppgifterna med handkontrollen - du får styra muspekaren och fylla i med telefon-tangentbordet.
Det är såhär det brukar se ut om man testar en app som inte är anpassad för Android TV - så den riktiga appen kanske är på gång, men den har inte riktigt uppdaterats ännu.
Postad 06 January 2017 - 16:29
Det är såhär det brukar se ut om man testar en app som inte är anpassad för Android TV - så den riktiga appen kanske är på gång, men den har inte riktigt uppdaterats ännu.
Nej smidigt var det inte just nu, men blir nog bra till slut! Plus i kanten alla fall att den kom till NV ![]()
Postad 06 January 2017 - 17:54
trevligt med viaplay app, kunde man bara få hbonordic stöd vore livet toppen!
Liten dum fråga till er andra, la just in viaplay-appen men får ingen ikon bland andra appar, däremot kan jag säga "öppna viaplay" så startar den, är jag dum eller krävs det en omstart?
Vidare, en fråga till er som kör retroarch, hur gör man enklast för att föra över roms till shieldens inbyggda hårddisk, nu har jag ett löst usb sittande bak i shielden, men känns lite onödigt när man har 500g att spela med. Har prövat med es filutforskare, men lyckas inte kopiera filer?!
Tacksam för bra ideer!
Per B
Redigerat av Pebos, 06 January 2017 - 17:54.
Postad 06 January 2017 - 20:01
Liten dum fråga till er andra, la just in viaplay-appen men får ingen ikon bland andra appar, däremot kan jag säga "öppna viaplay" så startar den, är jag dum eller krävs det en omstart?
Tror det handlar om att appen inte är uppdaterad till Android TV ännu.
Vidare, en fråga till er som kör retroarch, hur gör man enklast för att föra över roms till shieldens inbyggda hårddisk, nu har jag ett löst usb sittande bak i shielden, men känns lite onödigt när man har 500g att spela med. Har prövat med es filutforskare, men lyckas inte kopiera filer?[/quote"]
Det går att kopiera filer i ES filutforskaren, men det är lite krångligt.
Har för mig att man håller in knappen extra länge för att markera en fil eller mapp
Postad 07 January 2017 - 10:22
I dagsläget går det att använda Viaplay genom utvalda Smart TV-apparater från Samsung, Panasonic och LG, men vi har ingen app som är utformad för Android TV just nu. Jag misstänker därför att appen som har dykt upp i din TV är den som vi har utvecklat för telefoner och surfplattor, vilket innebär att vi inte kan garantera att den fungerar som man annars kan förvänta sig av en app för TV-apparater.
Jag vet att vissa användare har kunnat använda den här appen genom att justera bild-läget med en annan app som kallas "Set Orientation". Det är som sagt bara ett litet trick som har visat sig fungera för vissa användare, men jag passar på att nämna det ifall du skulle vilja prova.
Jag har sett till att vännerna som sköter utvecklingen av tjänsten har ditt intresse för en Android TV-app i åtanke och tills vidare hoppas vi båda på det bästa.
Skulle det dyka upp något annat som du funderar över är du mer än välkommen att höra av dig till oss igen. Det är bara att hojta till.
Ha en riktigt trevlig kväll!
Mvh Tony
Viaplay Kundservice
Hittade detta på Viaplay:s facebook sida angående app till Android TV.
Postad 07 January 2017 - 10:45

Fast dessa screenshots finns ju tillhörande appen i Google Play på Android TV så det är nog bara en tidsfråga
Postad 07 January 2017 - 11:00
Nu är det snart bara HBO Nordics ignorans kvar.
Postad 07 January 2017 - 11:53
Ja, konstigt att det dröjer så - det finns ju många appar som anpassats till Apple-TV, men betydligt färre till Android-TV.
Startade min Apple-TV 4 nu och konstaterade att där finns en mängd appar som inte finns till Android TV - exempelvis: D Play, Canal Digital Go, Telia Play+, ViaFree, HBO Nordic, Cmore, UR Play mfl
Lite märkligt med tanke på att Android TV numera även är standard i TV-apparater från Philips och Sony (förutom Nvidia Shield)
Postad 07 January 2017 - 14:24
Nu gissar jag att ni alla är fanboys och kommer ha svårt att hitta några fel på er ögonsten, men hur är bildkvaliten jämfört med andra 4k-devices, exempelvis Samsung och Panas UHD-spelare? Åtminstone i början förekom det en del gnäll på Shields bildkvalite...
Postad 07 January 2017 - 14:37
Nu gissar jag att ni alla är fanboys och kommer ha svårt att hitta några fel på er ögonsten, men hur är bildkvaliten jämfört med andra 4k-devices, exempelvis Samsung och Panas UHD-spelare? Åtminstone i början förekom det en del gnäll på Shields bildkvalite...
För att få en någorlunda rättvis jämförelse bör väl inte det man jämför med vara avsevärt mycket dyrare, billigaste UHDspelarna har väl minst 30% högre pris (billigaste Samsungspelaren som har fått en del kritik) och de flesta är flera gånger dyrare.
Redigerat av Unregistered17177ab2, 07 January 2017 - 14:39.
Postad 07 January 2017 - 14:43
Tänker du streamad UHD? Det bör vara samma då det är samma källa. UHD på skiva kommer dock alltid se bättre ut än streamad.
Postad 07 January 2017 - 14:44
Nej jag har faktiskt plockat bort NV i min 4k/HDR kedja där Panasonicen gör ett lika bra jobb. Upplever faktiskt bilden "skarpare" med den. Men är du bara ute efter 4k streamning så satsa på en CCU ![]()
Redigerat av mcmike, 07 January 2017 - 14:46.
Postad 07 January 2017 - 14:47
För att få en någorlunda rättvis jämförelse bör väl inte det man jämför med vara avsevärt mycket dyrare, billigaste UHDspelarna har väl minst 30% högre pris (billigaste Samsungspelaren som har fått en del kritik) och de flesta är flera gånger dyrare.
Ok,
Men om vi jämför med Zappiti One 4K (med Realtek RTD1295) eller dune hd solo lite (med Signma Design SMP8758, som bara har HDMI 1.4, jag vet) då?. Dessa ligger i jämförbart prisläge.
Postad 07 January 2017 - 14:52
Nej jag har faktiskt plockat bort NV i min 4k/HDR kedja där Panasonicen gör ett lika bra jobb. Upplever faktiskt bilden "skarpare" med den. Men är du bara ute efter 4k streamning så satsa på en CCU
Jo, jag har funderat på en sådan, men jag skulle vilja ha HD audio pass through, vad det nu kan heta på svenska.
Postad 07 January 2017 - 18:53
Nu gissar jag att ni alla är fanboys
Postad 08 January 2017 - 02:20
Nja, känner mig inte direkt luras. Samma pris men nu inklusive fjärr. Ser fram emot att jämföra med min MED800X3D som iofs fungerar klanderfritt men som inte kan hantera h.265.Känns som Nvidia "lurar" köparna lite med de nya modellerna och att vinnarna är de som redan har första modellen.
Postad 08 January 2017 - 08:09
Samma pris men nu inklusive fjärr.
Jämför man 16Gb modellen så har micro-sd och ir-mottagare försvunnit.
Jag har själv den tidigare versionen av 16Gb-modellen och har utökat minnet med hjälp av ett micro-sd kort, fungerar fint och det är märkligt att de tagit bort den möjligheten.
Men, trevligt med fjärr - Ja ![]()
Jag tror att man kan utöka minnet med hjälp av ett usb-minne istället för micro-sd.
Postad 08 January 2017 - 08:28
Redigerat av Garrett, 08 January 2017 - 08:50.
Postad 08 January 2017 - 11:16
Ja dom lovade ju i början att nerflix skulle få autorefreshrate men har väl inte hänt så mycket där än.
Postad 08 January 2017 - 11:48
Jämför man 16Gb modellen så har micro-sd och ir-mottagare försvunnit.
Jag har själv den tidigare versionen av 16Gb-modellen och har utökat minnet med hjälp av ett micro-sd kort, fungerar fint och det är märkligt att de tagit bort den möjligheten.
Men, trevligt med fjärr - Ja
Jag tror att man kan utöka minnet med hjälp av ett usb-minne istället för micro-sd.
Ser för ingen del någon mening med större lagringsutrymme, kommer endast använda den för att köra streamat material från min NAS. Således hänger jag inte upp mig på att det inte finns något uSD-plats.
Sedan gör det inget heller att nya modellen är mindre, bara den inte kommer lida av värmebekymmer.
Edit: Och sedan påverkar det inte mig heller att det inte finns IR.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 08 January 2017 - 12:33.
Postad 08 January 2017 - 12:12
Men, trevligt med fjärr - Ja
Kanoners att den ingår nu, den är smidig! Jag fick min med för 1749kr, när EG körde kampanj i slutet av förra året ![]()
Fast dessa screenshots finns ju tillhörande appen i Google Play på Android TV så det är nog bara en tidsfråga
Inom riktigt snar framtid kommer appen finnas, sett till Viaplay´s tidigare lanseringar ![]()
Redigerat av mcmike, 08 January 2017 - 12:12.
Postad 08 January 2017 - 14:03
Jag gillar shielden... men en del saker stör jag mig på... som ycbr 23.976hz buggen https://forums.gefor...-2-firmware/... är alltid kritisk och försöker aldrig "skydda" det jag köpt, utan vill dela med mig av både det som är bra, och det som jag stör mig på... men ibland vägar man knappt, för man kan själv bli kritiserad när man ger kritik tydligen...
Sen tycker jag även om jag kör ycbr rakt genom, så är det nåt med bilden som känns att den klipper i svärtan... visst, man ser rad 17 i avs709 hd, när man ställer in svärtan, men man kan inte urskilja 16 hur mycket man än ställer upp brightness... och jag har en liten "knäpp" grej, att jag vill ställa in reglaget så jag ser 16, sen dra ner så man precis INTE ser 16...... samma när man ställer in med DVE...Gör jag detta med tex boxee, så funkar det direkt... och när jag sen kör material från servern, mkv, iso filer... så tycker jag bilden blir bättre med boxeen... men den tar dock inte 4k, eller har HDR... men streamat 1080 material, som jag kör till 99% så blir det bättre bild med boxeen...I tex The Dark Knight, är väldigt mörka scener där, då kommer detaljer i dom mörka scenerna bättre fram med boxee. Har testat alla rgb, ycbr lägena.Sen blir det mer banding/posterization med shielden. http://i.imgur.com/OzSbibL.jpg , i vissa scener, och boxeen får inte det... knappt iaf...Så jag funderar på att sälja shielden, och köpa en mediaspelare med sigmachip istället... som helst ska klara 4k 60hz.... och ycbr med 23.976Men shieldenär väldigt smidig annars, om man inte är ritktig bildnörd, och inte stör sig på detta... plex och kodi/spmc funkar kanon, och netflix med...Fattar inte varför dom inte implanterar så i själva mjukvaran så att det visas rätt hz vad man än visar, netflix, redbull tv, ytube mm... det funkar så på våran uhd spelare, samsung UBD-k8500... dock så är ljudet lite ur synk på den när man streamar netflix... så vi får förställa den lite när vi använder netflix...Edit: Den är grym att streama spel till, från datorn, om man har ett nvidiakort.Kan bli lite artefakter ibland, men inte så det stör.
Under presentationen av den nya för några dar sedan så pushade Nvidia ganska hårt på 4K HDR, dvs bildkvalitet, tror du inte man kan förvänta sig att de fixar ycbr-buggen och svartnivå etc? Det finns ju knappast några hårdvarubegränsningar utan det handlar väl bara om de satsar resurser på att fixa mjukvaran? Eftersom de inkluderar fjärren nu så kanske också det innebär att de fokuserar mer på medieuppspelning av hög kvalitet.
Jag beställde precis den nya för 1 995:- på Elgiganten och den skall användas enbart som Plex-uppspelare och fotovisare. (Har nu en Mac mini men saknar både 4K, HDR och högupplöst ljud.)
Postad 08 January 2017 - 14:56
Jag antar att du inte har en massa "förbättrings"-inställningar aktiva i Panasonicen när du jämför? :-)Nej jag har faktiskt plockat bort NV i min 4k/HDR kedja där Panasonicen gör ett lika bra jobb. Upplever faktiskt bilden "skarpare" med den. Men är du bara ute efter 4k streamning så satsa på en CCU
Och vad jämför du med? Uhd BD i Pannan och streamat 4k material i Shielden? Bara nyfiken.
För övrigt hoppas man ju verkligen att dom fixat alla buggar som fanns i gen1 nu med gen2 som tex rgb/ycbcr. Hade gärna sett en lösning på skrivrättighetsproblematiken i android också.
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 08 January 2017 - 15:22.
Postad 08 January 2017 - 15:27
Jag antar att du inte har en massa "förbättrings"-inställningar aktiva i Panasonicen när du jämför? :-)
Nej använder mig inte av bildförbättrare överhuvud taget i någon bildvisare/spelare ![]()
Och vad jämför du med? Uhd BD i Pannan och streamat 4k material i Shielden? Bara nyfiken.
Jag jämför med streamat material, Netflix/youtube! ![]()
Postad 08 January 2017 - 15:27
För övrigt hoppas man ju verkligen att dom fixat alla buggar som fanns i gen1 nu med gen2 som tex rgb/ycbcr. Hade gärna sett en lösning på skrivrättighetsproblematiken i android också.
Instämmer, är nöjd med Plex server på shielden men hade varit nice med video/chapter thumbnails också.
Postad 08 January 2017 - 15:33
Postad 08 January 2017 - 18:34
En sak jag har märkt med mina 2 Shields är att om man har uppkopplat med än 2st USB hårddiskar så försvinner ljudet, så där rök den som Plex server.
Det verkar konstigt. Jag har själv haft 3st USB hårddiskar på min Shield utan några ljud-problem.
Nej använder mig inte av bildförbättrare överhuvud taget i någon bildvisare/spelare
Jag jämför med streamat material, Netflix/youtube!
Så du kan streama Netflix och Youtube på Panasonicen?
Postad 08 January 2017 - 18:44
Hmm, har de plockat bort någon IR mottagare så den inte kommer fungera lika bra med en logitech multifjärr längre? Tänkte köpa en till nämligen, men vill ha samma smidiga styrning via multifjärr. (tror jag kör den med båda blåtand och IR om jag inte minns fel för bästa funktion)
Postad 08 January 2017 - 18:48
Så du kan streama Netflix och Youtube på Panasonicen?
Ja inkl Netflix/HDR!
https://www.minhembi...howtopic=328133
Postad 09 January 2017 - 01:48
Hej,
Ursäkta utifall min fråga finns bland svaren i denna tråd redan.
Jag funderar på att uppgradera mig från min gamle trotjänare Boxee Box och letar efter alternativ.
Har Nvidia Shield TV ett "bibliotek" med film-affischer likt Boxee Box har för lokala filer (Filmer och TV-Serier)?
Kan man koppla in en extern hårddisk och spela upp mkv-filer (även andra filformat) med externa undertextfiler o.s.v?
Tacksam för svar.
/Cologeno
Postad 09 January 2017 - 05:40
Hej,
Ursäkta utifall min fråga finns bland svaren i denna tråd redan.
Jag funderar på att uppgradera mig från min gamle trotjänare Boxee Box och letar efter alternativ.
Har Nvidia Shield TV ett "bibliotek" med film-affischer likt Boxee Box har för lokala filer (Filmer och TV-Serier)?
Kan man koppla in en extern hårddisk och spela upp mkv-filer (även andra filformat) med externa undertextfiler o.s.v?
Tacksam för svar.
/Cologeno
Ja, på alla, filmbibliotek får du med tex Kodi.
Postad 09 January 2017 - 11:31
Ja, på alla, filmbibliotek får du med tex Kodi.
Toppen, då lutar det åt att nästa inköp av mediaspelare blir en Nvidia Shield.
Är det någon skillnad på Nvidia Shield TV Slim och Nvidia Shield TV Slim Pro utöver storleken på hårddisken. Som jag antar att man enbart har nytta av ifall man ska installera en massa spel ?
/Cologeno
Postad 09 January 2017 - 12:15
Jag har några frågor som förhoppningsvis någon har ett bra svar på.
I dagsläget har jag en Plex Media Server på min stationära dator och använder en Chromecast för att casta till TVn. Jag har sett på Plex hemsida att Shielden har stöd för Plex Media Server.
Så jag undrar om det finns någon som använder Sheilden som media server, har du 16 gig eller 500 gig?
Finns det något smidigt sätt att föra över filer från min stationära dator till servern på Shielden över nätverket?
Postad 09 January 2017 - 13:02
I dagsläget har jag en Plex Media Server på min stationära dator och använder en Chromecast för att casta till TVn. Jag har sett på Plex hemsida att Shielden har stöd för Plex Media Server.
Så jag undrar om det finns någon som använder Sheilden som media server, har du 16 gig eller 500 gig?
Finns det något smidigt sätt att föra över filer från min stationära dator till servern på Shielden över nätverket?
Jag kör min 500:a som PLEX-server sen någon månad tillbaka och upplever den minst lika snabb att transcoda subs till 720&1080mtrl som min gamla stationära C2D/E7500. Plex mediaservern är förinstallerad på Shielden och behöver fullständiga media-rättigheter för att kunna dela ut från HD:n.
Överföring görs smidigast via den inbyggda SMB/CIFS-delningen som för övrigt hanteras av Plex-servern och konfigureras under Shieldens inställningar/lagring.
Är både stationär dator och Shield ansluten via Gigabit-switch får du skaplig fart också. Når själv 12MB/s (120Mbit).
Enda problemet jag hade var att min Plex-server inte var aktiverad innan den uppdaterades via Play och då fick jag rensa Plex-serverns app-conf för att återaktivera den.
/Per
Redigerat av Perus, 09 January 2017 - 13:50.
Postad 09 January 2017 - 13:33
Jag kör också Plex Media Server på Shielden (16GB) med mkv-filer på diskar tillgängliga på nätverket och adderade som nätverksenheter på Shielden, så jag går inte genom Shielden på något sätt när jag för över filer. Vet inte om det är någon fördel eller nackdel dock.
Postad 09 January 2017 - 14:39
Under presentationen av den nya för några dar sedan så pushade Nvidia ganska hårt på 4K HDR, dvs bildkvalitet, tror du inte man kan förvänta sig att de fixar ycbr-buggen och svartnivå etc? Det finns ju knappast några hårdvarubegränsningar utan det handlar väl bara om de satsar resurser på att fixa mjukvaran? Eftersom de inkluderar fjärren nu så kanske också det innebär att de fokuserar mer på medieuppspelning av hög kvalitet.
Största anledningen till att man inte gör något, är säkert att de fokuserar på android 7 istället.. vilket upppenbarligen är versionen version 2 skeppas med.
Postad 09 January 2017 - 14:57
Största anledningen till att man inte gör något, är säkert att de fokuserar på android 7 istället.. vilket upppenbarligen är versionen version 2 skeppas med.
Precis, jag har också läst mig till att Shield v2 skeppas med AndroidTV baserat på Nougat, dvs version 7. Det innebär (väl) att v1 också får nougat via uppdatering rätt snart.
Postad 09 January 2017 - 15:11
Jag kör min 500:a som PLEX-server sen någon månad tillbaka och upplever den minst lika snabb att transcoda subs till 720&1080mtrl som min gamla stationära C2D/E7500. Plex mediaservern är förinstallerad på Shielden och behöver fullständiga media-rättigheter för att kunna dela ut från HD:n.
Överföring görs smidigast via den inbyggda SMB/CIFS-delningen som för övrigt hanteras av Plex-servern och konfigureras under Shieldens inställningar/lagring.
Är både stationär dator och Shield ansluten via Gigabit-switch får du skaplig fart också. Når själv 12MB/s (120Mbit).
Enda problemet jag hade var att min Plex-server inte var aktiverad innan den uppdaterades via Play och då fick jag rensa Plex-serverns app-conf för att återaktivera den.
/Per
Tack för svar!
Okej vad bra, då vet jag att det är möjligt. Min förhoppning är att jag inte alltid ska behöva ha min dator igång så fort jag vill kolla på en film eller serie. Det är ju möjligt att fortsätta ha datorn som server och använda Shielden som en dyr chromecast men det är ju inte optimalt ![]()
Jag kör också Plex Media Server på Shielden (16GB) med mkv-filer på diskar tillgängliga på nätverket och adderade som nätverksenheter på Shielden, så jag går inte genom Shielden på något sätt när jag för över filer. Vet inte om det är någon fördel eller nackdel dock.
Tack för svaret, kommer lite fler funderingar också ![]()
Jag är inte så hemma på nätverksdiskar men jag antar att du har dom på en server typ? Eller har du anslutit en hårddisk till din router?
Mitt mål är att inte behöva ha igång min stationära dator hela tiden utan att kunna kolla film med endast Shielden.
Postad 09 January 2017 - 15:19
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm.
21 bilder
945 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?