Postad 30 August 2016 - 08:03
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nu när E85 är närapå 3,50 kr billigare än 95 så känns det rätt gott varje gång jag tankar min törstiga Saab 9-5. 
Glädjen lär väl dock ta slut när det framåt november ändras till E75, då blir även etanolen dyrare pga högt bensinpris. Såsom jag räknar är break even när bensinen ligger 2 kr över E85.
Postad 30 August 2016 - 12:25
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Kör mycket med hästsläp. Skulle aldrig överväga nåt annat än diesel, automat och fyrhjulsdrift. Varför skulle jag köpa en skitbil som inte passar mina behov för att spara 100k?
Har nu beställt en ny VW Tiguan, och den är billigare med diesel än med bensin i det utförande jag valt (GT). Så ta och stoppa upp er dieselfördomar där solen inte lyser. Och jo, det ÄR billigare att köra diesel. Bara du kör tillräckligt mycket 
Grattis till ett bra bilköp, jag sneglade på den nya modellen innan jag slog till på passaten bredvid 
Postad 30 August 2016 - 13:35
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Kör ni mycket kortkörning så se till att byta olja 1ggr/år oavsett när färddatorn tycker att det är dags .
Helt om ni bor i övre delen av landet .
Farsan gjorde inte det med sin Tiguan.
Han litade på att VW kallade in bilen som alla andra.
Han fick plocka isär hela motorn när den rullat kring 8-10k..Kostade många 10k att laga..
Nu är den inställd för service 1ggr/år
Postad 30 August 2016 - 14:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nu när E85 är närapå 3,50 kr billigare än 95 så känns det rätt gott varje gång jag tankar min törstiga Saab 9-5. 
Glädjen lär väl dock ta slut när det framåt november ändras till E75, då blir även etanolen dyrare pga högt bensinpris. Såsom jag räknar är break even när bensinen ligger 2 kr över E85.
E85 är skit. Många motorer som rasat pga det utan förklaring typ.
Dessutom krävs det mycket tätare serviceintervaller också.
Det är inte så billigt som man kan tro. Jag vågar inte tanka e85
Kör ni mycket kortkörning så se till att byta olja 1ggr/år oavsett när färddatorn tycker att det är dags .
Han fick plocka isär hela motorn när den rullat kring 8-10k..Kostade många 10k att laga..
Byter alltid olja var 1500 mil eller en gång per år. Beroende vad som kommer först. En billig försäkring tycker jag.
Postad 30 August 2016 - 14:39
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Byter alltid olja var 1500 mil eller en gång per år. Beroende vad som kommer först. En billig försäkring tycker jag.
Etanolmotorer ska ha oljebyte var 1500 mil. Ingen skillnad mot det intervall som du har. Min 9-5 har gått 24.000 mil och går som en klocka. Inga etanol-motorer rasar om man håller oljebytesintervallet.
Sedan finns det förstås sämre konstruktioner än Saabs motorer.
Postad 30 August 2016 - 15:45
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Etanolmotorer ska ha oljebyte var 1500 mil. Ingen skillnad mot det intervall som du har. Min 9-5 har gått 24.000 mil och går som en klocka. Inga etanol-motorer rasar om man håller oljebytesintervallet.
Som jag sa så är det många motorer som oförklarligt har rasat ändå. Till och med återförsäljarna själva har varnat för det har jag läst.
Bara för att din bil håller än betyder inte det att alla andra gör det 😊
Givetvis rasar inte ALLA bilar.
Postad 30 August 2016 - 17:09
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Tack men är inte min första diesel eller VW  jag byter även bil vart 3e
Postad 30 August 2016 - 18:03
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tack men är inte min första diesel eller VW jag byter även bil vart 3e 
Då behöver du inte ta åt dig alls av mitt tips :-)
Men de kan ju finnas andra som kanske åker in på service när datorn säger till utan en tanke på att det kan bli kostsamt.
Postad 30 August 2016 - 18:48
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Är det Volvos 1,8 Fordflexifuel (typ V50) man ska undvika rörande etanol?
Har för mig jag har hört talas om femsiffrig service p.g.a. ventiljustering.
Rätta mig gärna om jag minns/hört fel!
Postad 30 August 2016 - 22:45
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Varför ska jag kolla på dem? Hade lätt valt D5 istället för D4 och T4, alla dagar i veckan. Peugot skulle jag inte titta på ö.h.t.
Kikar däremot på en Focus ST med dieselmotor.
Det var liksom ett exempel på vad det skiljer i pris på en diesel mot en likvärdig bensin motor.
Men det var du nog för trög för att fatta märker jag. 
Skulle inte heller köpa nån Peugeot men inte nån Ford heller.
Vad jag syftade på med mina inlägg var att idag är det inte lika fördelaktigt att åka diesel som förr, men att folk fortfarande lurar sig själva genom att köpa en dyrare bil för att den ska gå billigare.
Som när grannen frågar mig om chiptrim till sin V70 D5 för att få bättre bränsleförbrukning.
Spara du dina pengar och lägg dom på diesel för när du har tjänat in dom pengarna så har du redan sålt bilen.
Men ska du göra det för att få en roligare bil som drar husvagnen bättre så goo for it men inte bara för förbrukningens skull.
Postad 31 August 2016 - 05:22
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
När jag tittar på en bil för dryga 300.000kr så väljer jag inte motor efter vilken som är billigare, utan vad som passar mig. Och dör passar diesel bättre än vad bensin gör.
Att påstå att dieseln tappar över 2000v/min är så fel och generellt verkar det som att dieselmotorn drar mindre än bensin med samma effekt.
Sedan får man inte använda bensin/gas på alla arbetsplatser heller.
Postad 31 August 2016 - 07:40
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Som jag sa så är det många motorer som oförklarligt har rasat ändå. Till och med återförsäljarna själva har varnat för det har jag läst.
Bara för att din bil håller än betyder inte det att alla andra gör det
Givetvis rasar inte ALLA bilar.
Jag läser på en del Saab-forum, både svenska och engelskspråkiga. Av alla fel en Saab kan ha (vilket iofs är rätt många) så har jag aldrig sett att något skulle vara relaterat E85. De allvarligare motorfelen gäller fram till -06. Med Biopower som kom -07 så var dessa problem lösta.
Är det Volvos 1,8 Fordflexifuel (typ V50) man ska undvika rörande etanol?
Har för mig jag har hört talas om femsiffrig service p.g.a. ventiljustering.
Rätta mig gärna om jag minns/hört fel!
Enligt Teknikens Världs beg-tester så ska man absolut undvika Volvo med etanolkonverterad Ford-motor.
Postad 31 August 2016 - 09:02
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Grattis till ett bra bilköp, jag sneglade på den nya modellen innan jag slog till på passaten bredvid 
Tack, ska bara få den också, beställde i maj och den har inte kommit på tillverkningsbandet ännu 
Funderade också på en Passat (Alltrack), men valde Tiguanen för jag gillar SUVar som biltyp.
Postad 31 August 2016 - 09:03
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jag läser på en del Saab-forum, både svenska och engelskspråkiga. Av alla fel en Saab kan ha (vilket iofs är rätt många) så har jag aldrig sett att något skulle vara relaterat E85. De allvarligare motorfelen gäller fram till -06. Med Biopower som kom -07 så var dessa problem lösta.
Enligt Teknikens Världs beg-tester så ska man absolut undvika Volvo med etanolkonverterad Ford-motor.
tror du missförstod mig. Jag pratar inte om saab. Jag pratar om bilar rent generellt som går på E85.
Postad 31 August 2016 - 09:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
tror du missförstod mig. Jag pratar inte om saab. Jag pratar om bilar rent generellt som går på E85.
Jo, jag för egen del skulle aldrig köpa någon annan E85-bil än Saab. Nu har jag haft både 9-3 och 9-5 Biopower utan några bränslerelaterade problem. För övrigt var det egentligen endast pga av det låga beg-priset och den låga skatten som det blev en 9-5. Körde tidigare en Touran 2.0T diesel som de höjde skatten på från ca 4000 till drygt 6000 årligen. Då ledsnade jag på diesel. Betalar nu mindre än en 1/3 av den skatten.
Postad 31 August 2016 - 09:45
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jo, jag för egen del skulle aldrig köpa någon annan E85-bil än Saab. Nu har jag haft både 9-3 och 9-5 Biopower utan några bränslerelaterade problem. För övrigt var det egentligen endast pga av det låga beg-priset och den låga skatten som det blev en 9-5. Körde tidigare en Touran 2.0T diesel som de höjde skatten på från ca 4000 till drygt 6000 årligen. Då ledsnade jag på diesel. Betalar nu mindre än en 1/3 av den skatten.
jag köper en bil som är max 3 år gammal och då verkar det ju vara skattefritt på många av dom. har den max i två år också så då slipper jag skatten helt. så diesel funkar i mitt fall.
Men jag får se. jag tror inte att det är någon fara men det finns ändå en liten oro med att köra korta sträckor hela tiden.
kör till jobbet varje dag och det är 2km enkel väg. Bilen blir inte varm på den tiden.
Dock så kör jag ibland långa sträckor också. åker ofta på roadtrips och då vore det gött med en diesel. Som i somras då jag körde 440 mil. åker ibland även sträckor på 15-70 mil och då vill jag ha något som drar lite mindre.
Postad 31 August 2016 - 09:45
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Mazda-motor... har grottat ner mig i det där och kommit fram till att det är en Mazda motor som är rebrandad av Ford som är rebrandad av Volvo som har klantat till sig! 
Har ägt två bilar med den motorn (1,8l)! Utan etanolkonvertering så var det en riktigt bra motor. Driftssäker och bränslesnål! Med etanolkonvertering så var det en riktig skitmotor. Har dock inte haft eller hört någon med ventilproblem.. och justering av ventiler är ju heller ingen större åtgärd. Däremot insprutning, "gasspjäll", mm. verkar vara vanliga fel. Min V50 tvärdog när man stannade vid en korsning t.ex. och trampade ner kopplingen vilket kunde vara ganska enerverande speciellt då den ibland kunde vara extremt svårstartad om man försökte starta för tidigt efter man stängt av motorn!
Efter många verkstadsbesök och ingen lösning från Volvo gav jag upp! Det enda jag fick höra var att jag inte skulle köra på etanol vilket jag bara gjort en enda gång sedan bilen var ny.
Volvo hade tidigare (slutet på 90-talet) problem med en annan japansk motor, Mitsubishis GDI-motor som satt i S/V40 1,8S om jag minns rätt. Den var tydligen fruktansvärt dålig. Men det är en helt annan historia.
Postad 31 August 2016 - 09:55
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Körde tidigare en Touran 2.0T diesel som de höjde skatten på från ca 4000 till drygt 6000 årligen. Då ledsnade jag på diesel. Betalar nu mindre än en 1/3 av den skatten.
Min 185hk Touran 2.0TDI med DSG har en årlig skatt på 3136kr.
Postad 31 August 2016 - 12:24
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Min 185hk Touran 2.0TDI med DSG har en årlig skatt på 3136kr.
Vet inte varför min 2.0TDI (också DSG) blev så dyr. Det var en -07 så det kanske har med åldern att göra?
Postad 31 August 2016 - 12:57
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
En liten rättning, BioPower fanns faktiskt redan -05. 
Jag kör också 9-5 BP för övrigt 
Postad 31 August 2016 - 13:11
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
En liten rättning, BioPower fanns faktiskt redan -05. 
Jag kör också 9-5 BP för övrigt 
Åh, korrekt. Jag tänkte på "nya" 9-3 och 9-5 som kom -07. 
Postad 31 August 2016 - 13:26
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Åh, korrekt. Jag tänkte på "nya" 9-3 och 9-5 som kom -07. 
Hur tänkte du nu? 9-5 facelift kom MY06 och (ng)9-3 facelift MY08. Däremot verkar det som BP kom på 9-3 först MY07. Andreassofus, om du ska till Helmia en vardag får du höra av dig - jobbar ett stenkast bort. Alltid kul att köpa en glass o glo på bilar 
Postad 31 August 2016 - 13:43
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
kör till jobbet varje dag och det är 2km enkel väg. Bilen blir inte varm på den tiden.
Hmm, hur ser oljan ut då?
Redigerat av Buddypresley, 31 August 2016 - 13:45.
Postad 31 August 2016 - 14:05
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Hmm, hur ser oljan ut då?
Inga problem tror jag. Servar 1 ggr per år eller max 1500mil
Kör ju som sagt inte enbart så heller som du ser längre upp.
Är nog ganska många som gör som. Jag gör. Kolla alla som bor i städer bara. 😊
Hur tänkte du nu? 9-5 facelift kom MY06 och (ng)9-3 facelift MY08. Däremot verkar det som BP kom på 9-3 först MY07.
Andreassofus, om du ska till Helmia en vardag får du höra av dig - jobbar ett stenkast bort. Alltid kul att köpa en glass o glo på bilar 
Jag har faktiskt tänkt dra till kd vid tillfälle och kolla lite bilar. Vet dock inte när riktigt 😊
Postad 31 August 2016 - 15:36
Unregistered634f2beb
-
Unregistered634f2beb
-
Användare
-
-
136 inlägg
Finns förklaring! Många mackar har genom åren haft väldigt varierande kvalitét på siin e85, det är inte alltid man fått E85 när man tankat..
Men för oss som vill plåga ur all effekt ur motorn är det rena guldbränslet! Men ja, då är det inte så bra när man fått motorn justerad efter E85 och fått typ E70 i tanken istället. Därför mäter man upp bränslet innan man tankar det. 
Men vem i dagens läge åker etanolbil för ekonomins skull?
Postad 31 August 2016 - 15:48
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3421 inlägg
102 oktaning bensin hade jag gladeligen betalat extra för 
Postad 31 August 2016 - 16:52
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Därför mäter man upp bränslet innan man tankar det. 
Skönt att ha en bil där man kan blanda som man vill.
Postad 31 August 2016 - 18:03
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Behöver inte högoktanigt när man kör progressiv metanoldimma
Postad 02 September 2016 - 07:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Finns förklaring! Många mackar har genom åren haft väldigt varierande kvalitét på siin e85, det är inte alltid man fått E85 när man tankat..
Men för oss som vill plåga ur all effekt ur motorn är det rena guldbränslet! Men ja, då är det inte så bra när man fått motorn justerad efter E85 och fått typ E70 i tanken istället. Därför mäter man upp bränslet innan man tankar det. 
Men vem i dagens läge åker etanolbil för ekonomins skull?
Det gör man inte. Min 9-5 halsar i sig upp till 1.7 l/mil blandad körning. Det fanns egentligen bara en anledning till inköpet. Att beg-priset på 9-5 är extremt lågt, ned till halva priset mot en V70 av samma årsmodell. 50.000 kr i skillnad blir rätt många liter E85. I princip handlar det allstå ändå om ekomomi. 
Fråga: Vad händer med motorn när det vintertid är E75?
För övrigt höjs då priset pga den högre bensinhalten och det oftast då blir billigare att köra på 95!
Redigerat av agpath, 02 September 2016 - 07:40.
Postad 02 September 2016 - 07:39
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Hur tänkte du nu? 9-5 facelift kom MY06 och (ng)9-3 facelift MY08. Däremot verkar det som BP kom på 9-3 först MY07.
Andreassofus, om du ska till Helmia en vardag får du höra av dig - jobbar ett stenkast bort. Alltid kul att köpa en glass o glo på bilar 
Det var bensinmotorn fram till 2003 som kunde rasa. Biopower-motorerna har aldrig haft rykte om sig att kunna rasa. Ironisk med tanke på att starten på diskussion gällde att "E85-motorer rasar".
Och, ja, jag blandade ihop bilmodell och motormodell. Jag har inte själv haft någon äldre än -07.
Postad 02 September 2016 - 07:51
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Fråga: Vad händer med motorn när det vintertid är E75?
För övrigt höjs då priset pga den högre bensinhalten och det oftast då blir billigare att köra på 95!
Vilken motor? I en folkabubbla? 
De höjer ju bensinhalten för att inte bilen ska bli så svårstartad. Annars påstår de ju att färgämnet i etanolen sätter igen spridare, så då är det väl bättre om det är mer bensin inblandat..
Postad 02 September 2016 - 09:17
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Vilken motor? I en folkabubbla? 
De höjer ju bensinhalten för att inte bilen ska bli så svårstartad. Annars påstår de ju att färgämnet i etanolen sätter igen spridare, så då är det väl bättre om det är mer bensin inblandat..
Det är inget problem med Saab som automatiskt känner av bensinhalten så det kan vara allt från 0%-85% etanol utan problem. Jag tänkte på andra modeller, hur väl anpassar de sig efter olika halter av bensin/etanol?
Postad 02 September 2016 - 09:30
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Det är inget problem med Saab som automatiskt känner av bensinhalten så det kan vara allt från 0%-85% etanol utan problem. Jag tänkte på andra modeller, hur väl anpassar de sig efter olika halter av bensin/etanol?
Tror nog de andra anpassar sig också, men SAAB var nog de enda som erbjöd mer hästar om man tankade E85 vad jag vet. (Om man inte räknar med Koenigsegg) 
Postad 02 September 2016 - 09:39
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Etanol torde vara en av världshistoriens största felsatsningar. Allt för att förnybart bränsle ju "måste vara miljövänligt".....
Postad 02 September 2016 - 09:42
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Etanol torde vara en av världshistoriens största felsatsningar. Allt för att förnybart bränsle ju "måste vara miljövänligt".....
Fast det är ju inte miljövänligt så länge som det finns en tillsats av bensin. Fast att avgaserna luktar grogg är ju förstås ett plus. Särskilt vid kall motor. 
Postad 02 September 2016 - 10:22
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Min 9-3 -08 hackar som fasiken när jag kör! Fått tips om att sluta tanka E85 då det sotar igen rubbet ! Nu blir det bara 95oktan
Redigerat av vinncent, 02 September 2016 - 10:23.
Postad 02 September 2016 - 10:29
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Min 9-3 -08 hackar som fasiken när jag kör! Fått tips om att sluta tanka E85 då det sotar igen rubbet ! Nu blir det bara 95oktan
Får du inte felkod då? Säker på att det handlar om sot? Det är vanligt med läckande vaccumslangar och det kan generera diverse problem.
Postad 02 September 2016 - 10:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Får du inte felkod då? Säker på att det handlar om sot? Det är vanligt med läckande vaccumslangar och det kan generera diverse problem.
hade själv läckande vacuumslang på min 9-3 men då visas det upp en felkod. eller rättare sagt, motorlampan börjar lysa.
Postad 02 September 2016 - 10:35
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Den visade fel en gång.... Åkte till en verkstad och då var det borta såklart ! Då sa det att de inte kan felsöka när den inte visar fel! Jag skulle komma tillbaka nästa gång den larmade men den har inte gjort det fler ggr. Men bilen hackar fortfarande lika mkt! Händer varje gång vid kraftigt gaspådrag !
Redigerat av vinncent, 02 September 2016 - 10:37.
Postad 02 September 2016 - 10:38
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Den visade fel en gång.... Åkte till en verkstad och då var det borta såklart ! Då sa det att de inte kan felsöka när den inte visar fel! Jag skulle komma tillbaka nästa gång den larmade men den har inte gjort det fler ggr. Men bilen hackar fortfarande lika mkt! Händer varje gång vid kraftigt gaspådrag !
va? det klart dm kan kolla. Felkoderna ligger ju kvar fast lampan släcks. måste varit en dålig verkstad. eller en inkompetent mekaniker.
Postad 02 September 2016 - 10:51
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
va? det klart dm kan kolla. Felkoderna ligger ju kvar fast lampan släcks. måste varit en dålig verkstad. eller en inkompetent mekaniker.
Det var ingen kod... Det var motorlampan som lös!
Postad 02 September 2016 - 10:56
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
fast lyser motorlampan så finns det också en felkod 
Postad 02 September 2016 - 10:59
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Aha... Ok även fast den inte lyser när man kommer till verkstaden?
Redigerat av vinncent, 02 September 2016 - 11:01.
Postad 02 September 2016 - 11:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Engine Check-lampan lyser varje gång det kommer en felkod. Denna ligger kvar i minnet även efter att felet försvinner och lampan har slocknat. Man kan läsa av själv med en ODB2 från Kjell&Co och valfri smartphone.
Aha... Ok fast han gjorde inget tyvärr!
Kan tillägga att enda 2 ggr jag tankat E85 på QSTAR så hackade motorn helt galet så fort jag gasade efter tankning. Tankar annars endast på Ingo och det är aldrig några problem. Innan tankade jag på ST1 och det var heller inga problem.
Postad 02 September 2016 - 11:37
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Har bara hunnit köra ca 400 mil med min 2,3t BP sedan juni, varav ca 150 mil med husvagn, men den har inte hackat med E85 vare sig från ST1 eller Qstar, osäker på om jag testat Ingo..
Sotar igen tror jag inte, men läs ovan inlägg ang färgämnet - tydligen har 9-3 spridare med mindre hål som korkar igen lättare än 9-5 och därför bör man varva med en tank bensin regelbundet i dessa. Testa att lämna in spridarna på rengöring (eller gör själv om du kan).
Postad 02 September 2016 - 11:52
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Lite kuriosa: Vet ni vad ST1 står för ? Fick bara själv reda på det häromdan faktiskt ! Ganska coolt oxå !
Postad 02 September 2016 - 11:55
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Skamlöst snodd bild från en FB-grupp, foto av Robert Uhr. Spridaren till vänster har kladdat igen av färgämne. Dessa spridare sitter tydligen bara på 9-3, ej 9-5 - så den är inte lika känslig.
14067468_10154041209767690_909891283082059112_n.jpg 47.22K
2 Antal nerladdningar
Postad 02 September 2016 - 11:58
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Skamlöst snodd bild från en FB-grupp, foto av Robert Uhr. Spridaren till vänster har kladdat igen av färgämne. Dessa spridare sitter tydligen bara på 9-3, ej 9-5 - så den är inte lika känslig.
14067468_10154041209767690_909891283082059112_n.jpg
Aj då... Det där såg ju inte roligt ut! Jag som bara tankade E85 en ganska lång period! Kanske bäst att lämna in den då!
Postad 02 September 2016 - 12:26
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Lite kuriosa: Vet ni vad ST1 står för ? Fick bara själv reda på det häromdan faktiskt ! Ganska coolt oxå !
Stone?
Redigerat av MartinAberg, 02 September 2016 - 12:27.
Postad 02 September 2016 - 12:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Har bara hunnit köra ca 400 mil med min 2,3t BP sedan juni, varav ca 150 mil med husvagn, men den har inte hackat med E85 vare sig från ST1 eller Qstar, osäker på om jag testat Ingo..
Sotar igen tror jag inte, men läs ovan inlägg ang färgämnet - tydligen har 9-3 spridare med mindre hål som korkar igen lättare än 9-5 och därför bör man varva med en tank bensin regelbundet i dessa. Testa att lämna in spridarna på rengöring (eller gör själv om du kan).
Var 10e tank bensin brukar de säga.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|