Vem spelar gamla spel på nextgen, bakåtsträvare?
Spelar en del gamla spel på One X och kommer nog spela många PS4 spel på femman. Har många PS4 spel ospelade i hyllan.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
Startad av
Zartok
, Mar 08 2017 12:44
3887 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 31 May 2020 - 07:22
Spelar en del gamla spel på One X och kommer nog spela många PS4 spel på femman. Har många PS4 spel ospelade i hyllan. Postad 31 May 2020 - 09:50
Då kan man ju hoppas nästa generation inte börjar med massa remakes/remasters osv som denna generationen hade. Läser man lite kommentarer här och var så verkar ju folk vara peppade på PS5-versioner av TLOU, Uncharted 4 osv. Postad 31 May 2020 - 10:24
Ja och jag kan inte förstå varför men alla är vi ju olika. Den giriga samlaren i mig vill ha tillgång till alla gamla spel i biblioteket mitt för det känns liksom stort men sitter jag och spelar gamla spel..nej typ aldrig så in med det nya och ut med det gamla Postad 31 May 2020 - 10:30
behåll ps 4 i skrubben? Postad 31 May 2020 - 11:08
Finns väl plats för både och? Postad 31 May 2020 - 11:09
Men ja faktiskt, nostalgi på riktigt som när man dammar av gamla konsoler och ska återuppleva those days men inser efter 2min att det va inte bättre för och häver in skiten där det hör hemma, i skrubben! Postad 31 May 2020 - 12:06 Ser personligen ingen poäng alls i att exkludera äldre spel för att de är äldre. Jag lirar allt från slutet av 70-talet till idag, varav den absoluta majoriteten har jag ingen tidigare koppling till. Skulle aldrig någonsin stå ut med att bara spela nysläppta lir, ffa inte om man uteslöt allt som inte är AAA. Det är på tok för begränsande. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 31 May 2020 - 12:06. Postad 31 May 2020 - 12:34
Ja, alltså där de visade så kallat "game-play" och knappt nåt next-gen innehåll
https://www.youtube....h?v=XCTPu1aUsTE Postad 31 May 2020 - 13:14
Ångrar hårt att man sålde sin NES samling i 15 års åldern, därför kör jag mest på min RetroUSB och Everdrive även om det inte är samma känsla att spela med roms, dock har man ju mer valmöjligheter nu. Jag har Super NT med SD2snes, Mega SG med Mega SD och RetroUSB med Everdrive N8, värderar dom högre än Xbox One och PS4 Pro. Funderar även på en Mister FPGA. Postad 31 May 2020 - 13:37
Utöver det självklara att alla inte har hunnit spela klart alla spel de velat spela från förra generationen när den nya släpps, så kommer det ju dessutom nya förmågor (barn) som inte upplevt de gamla spelen. Att ha tillgång till alla spel som släppts på t.ex. Nintendos konsoler på samma konsol hade varit det ultimata, annars tappar man historien.
Tänk dig samma sak med filmer, alla nya generationer som föds skulle bara vilja kolla på nya filmer och inte de gamla
"Men pappa, Terminator? 1985? Det är ju 35 år sen!!!! Jag kollar hellre på den senaste, den måste vara bezt." Postad 31 May 2020 - 13:47
Köp en Genesis Mini eller Snes Mini så kan man ju lägga till många av dom spelen som man saknar där. Även om jag själv ogillar emulering om det inte är FPGA som ger i princip samma känsla i kontrollen som dom gamla konsolerna, ja man kan till och med använda sina gamla kontroller på en FPGA konsol från Analogue eller RetroUSB utan större fördröjning. Postad 31 May 2020 - 14:16 Har man en backlog av current-gen spel är det ju grymt bra att kunna spela dessa på next-gen med förbättrad fps t.ex. Så fort konsolerna kommer ryker den gamla. Postad 31 May 2020 - 14:16
Det var ju knappast en presentation MS hade. Ett avsnitt av Inside Xbox som blev överhypat och uppenbarligen tolkat som en presentation. Microsoft har redan haft presentation av nya konsolen tidigare. Sen vad Ubisoft väljer att skicka för material att visa upp kan man ju inte klandra MS för. Postad 31 May 2020 - 17:34
Tycker dock det är lite annorlunda, förutom att gamla filmer fortfarande håller upp mycket bra ser de ju fortfarande väldigt bra ut också. Spel åldras snabbt enligt mig. Därför är jag glad att det även kommer remasters. Annars hade jag aldrig spelat TLOU tex och även att spela barndomsspel som CRT och Crash Bandicoot med uppgraderad grafik var mycket roligt. Postad 31 May 2020 - 17:42 Menar du allvar att du inte hade spelat TLOU om det inte hade fått en remaster på grund av åldrad grafik? Postad 31 May 2020 - 17:49
Ja alla är vi olika tåliga mot äldre grafik, men de flesta klarar nog att spela PS4-spel på PS5. Jag gillar själv bra grafik men spelar ändå många spel med t.ex. pixelgrafik och sånt nu för tiden, då många indiespel kör på det. Körde även Ninja Gaiden (Xbox 1) på One X förra året och det såg med de automatiska förbättringar som gjorts rent utav bra ut idag.
Sen åldras filmer såklart inte lika snabbt tack vare människorna i dem, men själva tekniken åldras rejält. Såg t.e.x på Indiana Jones nyligen, för jävlig CG jämfört med idag Postad 31 May 2020 - 18:17
Ja så kan det ju vara för vissa men för egen del så finns det inga erfarenheter av att vilja spela något gammalt, barn har jag också och dom fnyser åt the old stuff Postad 31 May 2020 - 18:49
Ja nu när det är 100% BC så känns det meningslöst med att behålla sin gamla One X och S. Men oftast får man så lite för konsolerna att det knappt lönar sig att byta in. Postad 31 May 2020 - 19:31
Det låter extremt begränsande, men det funkar väl om man har en extremt begränsad smak.
Av ren nyfikenhet: Vad för nöje finner du med TV- och datorspel? Postad 31 May 2020 - 20:02
Det är ju inget tvångsmässigt beteende mot någons vilja att begränsa utan avsaknad av intresse helt enkelt. Oj...skön avslappning ifrån vardagen med ett fantastiskt äventyrspel typ Uncharted eller TLOU (men när man har klarat det så är man klar, finns inge nöje att göra det en gång till när alla överaskingar i alla dess former med miljöer, story's osv är gjort) eller socialt umgänge online med racing, NHL eller Warzone som går som hetast just nu. Jag finner inge nöje i gamla cod eller nhl 17 Postad 31 May 2020 - 20:07
Ja det är upp till var och en, alla har olika smak. Men en bakåtsträvare är en person som ogillar nyheter. Man ogillar inte nya spel för att man spelar både gammalt och nytt.
Hade man enbart spelat gamla spel och aldrig något nytt hade jag hållit med, men som det är känns det inte jättesvårt att förstå varför folk hellre har bakåtkompatibilitet än inte i sina konsoler.
(men när man har klarat det så är man klar, finns inge nöje att göra det en gång till när alla överaskingar i alla dess former med miljöer, story's osv är gjort)
De spel jag har spelat om kan jag räkna på en hand, det tycker jag också är rätt meningslöst. Men om något spel är 6-7 år så är det inte som att jag låter det hindra mig från att testa. Redigerat av Zoiler, 31 May 2020 - 20:10. Postad 31 May 2020 - 20:14
Fan bra snack, inser ju nu att för en person med ''extremt begränsad smak'' som mig borde man ju sälja kontot nu, har ju över 100 spel i biblan Postad 31 May 2020 - 20:39 Jag tycker helt enkelt inte att man ska utesluta äldre spel av skälet att de är gamla, på samma sätt som jag ogärna skippar filmer eller musikalbum med ett visst årtal på. Det hindrar förstås ingen annan från att vara nöjd med sin konsumtion hur den än är utformad, men jag skulle i varje fall bli rejält rastlös om jag bara hade nuvarande generation att välja på när jag känner för att lira något. Det kanske är jag som är extrem.
Har haft alla konsoler under denna generation, plus speldator, och kommer med all sannolikhet att köpa PS5 en bit efter releasen. Jag spelar inte särskilt ofta om spel och blir i regel trött på att bara ägna mig åt de mest populära titlarna, eftersom det finns så mycket mer att tillgå. För mig handlar mitt spelintresse om att gräva fram guldkorn och hitta nya kvalitéer, samt i viss mån förstå lite mer om vad som gör att man uppskattar förstklassiga spel så mycket som man ändå gör. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 31 May 2020 - 20:40. Postad 31 May 2020 - 20:46
Det var inte jag som sa det? Postad 01 June 2020 - 08:09
Har kan tur så kan man kanske se gt7 på kartan på torsdag man kan ju allt hoppas
Postad 01 June 2020 - 09:48
Alltså tycker ändå det är bra att Series X har 100% bakåtkompabilitet till skillnad från PS5 men ville bara säga att jag tycker det är lite skillnad mellan film och spel samt att jag tycker det finns plats för att både skapa nya spel men även remasters när jag svarade en annan här. Har kommit en hel del remasters till ps4 men det är inte så att det har stoppat dom från att skapa många grymma exklusiva spel också. Ja, tekniken på vissa äldre filmer har visserligen åldrats lite dåligt men annars ser de fortfarande väldigt skarpa ut. Kollade om Hajen för någon vecka sedan som är från 70-talet och även den hade bra bild. Postad 01 June 2020 - 15:07
Dåligt åldrade filmeffekter you say?
T1000. Say no more. Jag vill minnas att det pratades om att ps2 kunde göra liknande grafik som T1000 i realtid, om det var så (och det är högst osäkert om mitt minne stämmer) så känns det inte så lockande idag iaf Postad 01 June 2020 - 18:39 På tal om snabb SSD, 28 GB/s (okomprimerad data).
https://www.youtube....3p4j_5Yc&t=594s
Rubriken är clickbait iofs. 50x snabbare än en SATA SSD, men "bara" 5,6x snabbare än t ex Gigabyte Auros (5GB/s).
När det gäller PS4-spel på PS5, så är det ju en nobrainer. Båda är x86-64.
Här är en "hackad" PS4 som kör Linux, och PC-spel via Steam:
https://www.youtube....h?v=MyrnjJuBz5s
edit: Det går inte att jämföra med PS3, som måste emuleras eftersom hårdvaran är totalt annorlunda. Jaguar var inte tillräckligt snabb för det. På PS5 är det tekniskt möjligt men tveksamt om Sony lägger energi på det. Redigerat av Ageve, 01 June 2020 - 18:45. Postad 01 June 2020 - 19:10
Hahahaa fattar inte ett smack överhuvudtaget Postad 01 June 2020 - 19:23
Ja, det är ett kort med 8st SSD-slottar och ett styrchip. Ihop ger de ca 28GB/s. Meningslöst och dyrt, men snabbt. Postad 01 June 2020 - 19:40
Visningen på torsdag uppskjuten enligt PlayStation på Instagram. Antar att det är pga kravallerna i USA?
Surt! Postad 01 June 2020 - 20:37 Funkar ju inte automagiskt för det iofs. Vilken mega-flopp att de ställde in. Urlöjligt, att visa en online show hade gett 0 negativa effekter. Redigerat av pacman, 01 June 2020 - 20:40. Postad 01 June 2020 - 21:57
Ja jag fattar inte varför Sony satstat så mycket på extremt snabba diskar, kommer antagligen bli jäkligt dyrt med extra minne, 1TB lär väl räcka till 10 spel nästa generation. Postad 01 June 2020 - 23:39
Nej, men det är enkelt jämfört med att behöva emulera annan hårdvara.
Nu hade ju videon jag länkade till ingenting med PS5 att göra iofs.
Men ja, PS5 har en NVMe-slot, och den lär behövas. 825GB räcker inte långt.
Red Dead Redemption 2 på PC är 115GB, och spelen lär ju inte bli mindre framöver direkt. Postad 02 June 2020 - 06:26
Nu så förstår jag ju inte sånt här, men gör inte snabba diskar att spelen kan bli mindre eftersom man inte behöver programmera in samma assett flera gånger per skiva utan bara en gång och sen så går den att hämta ögonblickligen?
Postad 02 June 2020 - 06:40
Om man jämför ett spel med sig själv, ja. En PS5-anpassad och en som inte är det. Men om de nu inte behöver ha multipla instanser av samma asset på disken så kommer de säkert fulla utrymmet med annat.
Det jag undrar är, hur många spel behöver man ha installerade samtidigt? Det var ju knappast så att man fick plats med alla spel på hårddisken tidigare heller. Postad 02 June 2020 - 08:58 Jag tror inte heller att det kommer bli utbrett med små spel. Om man ser på Nintendo så är dom själva duktiga med att ha mycket kul på lite plats men 3.e part fyller ofta upp ganska bra är min erfarenhet. Kommer säkert några som ska visa hur mycket man kan få till med lite GB men flertalet kommer nog bli lika stora eller större är vad jag tror. Postad 02 June 2020 - 10:05
Nu åker min PS4 Pro ut. Tänkte spela på den för första gången på mkt länge och den låter så mkt att jag inte klarar av det. Får spela dom titlar jag har kvar på PS5 istället tänkte jag.
Postad 02 June 2020 - 10:45
Optimist? Postad 02 June 2020 - 10:57
En av poängerna med UE5-demot var att de använde "movie quality assets". Sådana tar förstås en jäkla massa plats.
Missade du Cernys "Road to PS5"? Redigerat av pacman, 02 June 2020 - 11:00. Postad 02 June 2020 - 11:12
Ett PS4 spel lär ju inte få en PS5 att svettas tänker jag. Sen hoppas jag Sony har lärt sig och gör en tyst konsol överlag. Redigerat av New Player, 02 June 2020 - 11:12. Postad 02 June 2020 - 12:12
Ett tips för PSPRO!
Min PRO varvade under helgen så hårt att den stängde av sig när jag startade cod. Polaren sa att jag skulle öppna den och dammsuga. Den är byggd så att det bara att är öppna locket och dammsuga. Han sa att det bara är lite damm men det hjälpte honom ändå, så jag testade. Lite damm fanns men inte mycket. Jag topsade och dammsög, typ tio minuter. Enheten blev extremt mycket förbättrad! Så testa det, stark rekommendation Postad 02 June 2020 - 12:55
Tror han syftade på bakåtkompatibiliteten.
Men Sony sa runt 4 000 spel så chanserna borde vara goda. Postad 02 June 2020 - 12:59 Nej jag syftade på att Sony inte byggt en tyst konsol på många år. Men man vet ju aldrig... Postad 02 June 2020 - 13:10
Jaha, det är nog ganska givet att den klarar PS4-spel bättre än PS4 Pro åtminstone. Annars vore det väldigt märkligt. Redigerat av Zoiler, 02 June 2020 - 13:11. Postad 03 June 2020 - 16:29
Hur många spel,spelar du aktivt samtidigt? Jag har 1TB + 256GB SSD till min X. Just nu hookar Warzone halva ssd:n får plats med ett spel till som jag anser drar nytta av ssd, resten ligger på interna disken. Men till verkligheten hör att jag spelar ju 90% Warzone (eller annat MP) sen 10% något SP spel när tid finns över. Så är ju 2-3 spel top som är aktiva spel. Skulle jag få feeling en dag på jobbet t.ex så kan man ju starta en remote install som är klar/nästan klar när man kommer hem. Men det har väl aldrig hänt. Man får planera sitt spelande helt enkelt ut efter lagringen. Ovärt att ha 20 installerade spel som ändå aldrig spelas. 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |