Xbox Series X|S - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
![]() |
![]() |
![]() |
6 775:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
3 313:- |
Postad 15 oktober 2020 - 19:05
Nei, kollade lite nu och det ser ju kul ut, men min grund att jag gillar Fallout är en förstörd värld med historia i det som återstår (rostigt, igenväxt, ruiner, grupper och nya jobb och farligheter som skapats pga hur världen är idag osv) samt det nästan lite steampunkiga satiriska 50-tals temat.
Älskar apokalyptiska spel och filmer där man riktigt känner tidens tand och gärna med en utveckling baserat på loren, f.eks The road men även 28 weeks later som glider inn lite på samma känsla.
Har spelat Outer Worlds runt 5 timmar bara och själva gameplay påminner en hel del om Fallout. Men som du säger så är den apokalyptiska känslan i Fallout riktigt grym. Tycker också 50-tals temat är fantastiskt roligt. Jag gillade dock 3:an mer än NW och det jag spelat av 4:an.
Men om du gillar själva gameplay osv så är Outer Worlds riktigt kul. Känns lite som en light-variant av Fallout/Skyrim om man ser till djupet.
Postad 15 oktober 2020 - 19:49
Har spelat Outer Worlds runt 5 timmar bara
Har klarat det, det är väl helt okej. Men tyckte inte det var så bra som andra verkade tycka. Ett spel som gör sig mycket bättre på Series X för laddningstiderna är för j-vliga.
Postad 15 oktober 2020 - 20:20
Har klarat det, det är väl helt okej. Men tyckte inte det var så bra som andra verkade tycka. Ett spel som gör sig mycket bättre på Series X för laddningstiderna är för j-vliga.
Laddningstiderna kan jag hålla med om suger röv. Speciellt när man fast travelar en hel del.
Postad 15 oktober 2020 - 23:09
Om ett spel har 120fps läge men jag bara har en 60hz skärm.
Får jag ändå fördelen av lägre latens? Eller blir min bildvisare flaskhals då, och jag kan lika gärna köra på 60fps mer eye candy läget?
Postad 16 oktober 2020 - 05:39
Det är väl så att du inte ens kommer kunna välja 120hz läget om din tv bara stödjer 60 hz.Fråga:
Om ett spel har 120fps läge men jag bara har en 60hz skärm.
Får jag ändå fördelen av lägre latens? Eller blir min bildvisare flaskhals då, och jag kan lika gärna köra på 60fps mer eye candy läget?
Postad 16 oktober 2020 - 05:44
Skulle tro att vi får se fler stabila 30 fps spel på Series S i 4k.
Om du tänker efter lite så är tanken med S att erbjuda samma som X fast i lägre upplösning.
Postad 16 oktober 2020 - 06:45
Åhh, är det kopplat till 120hz på det sättet. Du har helt rätt.Det är väl så att du inte ens kommer kunna välja 120hz läget om din tv bara stödjer 60 hz.
Tänkte i min naivitet att det skulle vara som med pc, att man kan ha fler fps sak samma bildvisarens hz.
Redigerat av SKIBBE, 16 oktober 2020 - 06:58.
Postad 16 oktober 2020 - 08:04
Åhh, är det kopplat till 120hz på det sättet. Du har helt rätt.
Tänkte i min naivitet att det skulle vara som med pc, att man kan ha fler fps sak samma bildvisarens hz.
Vet inte med säkerhet hur det funkar men vill minnas från nått DF klipp (Dirt 5?) att de gick in och valde 120 Hz output i konsolen för få 120 Hz läget tillgängligt i spelet.
Postad 16 oktober 2020 - 09:04
Fast även om den har bättre CPU är den totala beräkningskraften likvärdig med Ps4 Pro, därmed inte sagt att Series inte kan prestera bättre än Ps4 Pro tack vare snabbare CPU och ny teknik. Är självklart flera parametrar som spelar in då CPUn förra generationen bottleneckade fpsn i många spel. Skulle tro att vi får se fler stabila 30 fps spel på Series S i 4k.
Teraflopp är inte lik spelprestanda.
Postad 16 oktober 2020 - 09:43
Vet inte med säkerhet hur det funkar men vill minnas från nått DF klipp (Dirt 5?) att de gick in och valde 120 Hz output i konsolen för få 120 Hz läget tillgängligt i spelet.
Såg det också, är väl samma nu redan på X. Min tv stödjer 120hz i 1080p men jag spelar på en vanlig datorskärm 60hz så det är ju redan bättre än min tv i 1080p/120hz gissar jag på. När man räknar med inputlag
Postad 16 oktober 2020 - 14:45
Endast 190W, imponerande (OneX låg enl samma källa på 185W)
https://arstechnica....ricted-preview/
Postad 16 oktober 2020 - 14:48
Redigerat av SKIBBE, 16 oktober 2020 - 14:49.
Postad 16 oktober 2020 - 17:12
Det enda vi hört här är väl att dom kostar ungefär likamycket - 400-450?
Postad 17 oktober 2020 - 12:59
https://www.youtube....h?v=2sxRm-2AphY
How fast can Xbox Series X transfer 100+ GB games? I used Destiny 2 (108GB) as the test game. Testing transfer speeds on Xbox Series X using the Seagate storage Expansion Card vs SSD vs HDD. Plus Xbox One vs Xbox One X vs Xbox SERIES X transfer speed test.
Postad 19 oktober 2020 - 13:37
Postad 19 oktober 2020 - 15:48
Postad 19 oktober 2020 - 16:01
Answer: Ray tracing, 4k, 30fps on PS5 and Xbox Series X.
Hmm, lite felprioriterat.
Postad 19 oktober 2020 - 16:17
Xbox har bedrövlig line up med spel, fattar ej vad man ska med Xbox series S/X redan nu. Kanske om 2-3 år.
Postad 19 oktober 2020 - 16:24
Xbox har bedrövlig line up med spel, fattar ej vad man ska med Xbox series S/X redan nu. Kanske om 2-3 år.
Bättre prestanda, snabbare laddtider, raytrace och andra gpu förbättringar osv.
Har ett antal spel jag väntat med att spela klart för att kunna spela med kortare laddtider på SX.
Men visst, det är lite som med ny gpu på PC, man behöver inte det senaste där heller.
Postad 19 oktober 2020 - 17:09
Bättre prestanda, snabbare laddtider, raytrace och andra gpu förbättringar osv.
Har ett antal spel jag väntat med att spela klart för att kunna spela med kortare laddtider på SX.
Men visst, det är lite som med ny gpu på PC, man behöver inte det senaste där heller.
Så tänker jag med , det är många spel jag väntat med sista året då jag tycker det inte är värt att spela i 30 fps och lägre.
Postad 19 oktober 2020 - 17:22
Så tänker jag med , det är många spel jag väntat med sista året då jag tycker det inte är värt att spela i 30 fps och lägre.
Då kanske man skulle orka ta tag i RDR2 till och med. Nästan så jag fungerar på att vänta med att fortsätta med Outer Worlds pga laddtiderna också.
Postad 19 oktober 2020 - 19:35
Men när får man se något ”riktigt” spel testas?
Microsoft har sålt in hårdvara och utseende väldigt bra men jag vill se next gen spel testas av DF på maskinen!!!
Jag har PS5 förbokat men det lär dröja så om det visar sig att multiplat spel som CoD etc är bättre på XSX så blir det nog en sådan och sen en PS5 när Uncharted eller nått sånt spel kommer.
Finns det några CoD spelande Xboxar här på sidan? 😉
Postad 20 oktober 2020 - 06:06
Postad 20 oktober 2020 - 06:34
Postad 20 oktober 2020 - 07:19
Du kan streama direkt från din Xbox. Så inte riktigt som xCloud men smutt ändå!
Ah, därför jag inte fattade riktigt då

Postad 21 oktober 2020 - 03:41
Men bara sluta! Försvinn från Xbox-trådar, troll!Xbox har bedrövlig line up med spel, fattar ej vad man ska med Xbox series S/X redan nu. Kanske om 2-3 år.
Postad 21 oktober 2020 - 09:23
Verkar som att även Series S kommer att få vissa spel i 4K, även om det bara blir indie spel.
https://wccftech.com...movie-says-dev/
Postad 22 oktober 2020 - 02:13
13 min gameplay Scorn Xbox Series X
https://www.youtube....h?v=6grwdMemV1o
Redigerat av Zerox_no1, 22 oktober 2020 - 02:14.
Postad 22 oktober 2020 - 14:52
13 min gameplay Scorn Xbox Series X
Herregud vilket sömnpiller, jag röstar för flopp!
Postad 22 oktober 2020 - 15:27
Digital Foundry tar en titt på Auto HDR.
Videon är i HDR, så kolla den på en TV istället.
https://youtu.be/LT1a6NXYy6E
Istället för vad?
Postad 22 oktober 2020 - 18:17
En skärm utan HDR?
Men om min platta har HDR och min tv inte har det...
Postad 22 oktober 2020 - 19:02
Gears Tactics - Series X: 4k/60, Series S 1440p/60fps, One X: 4K/30fps or 1440p/60fps, One S: 1080/30
Series S mot One X:
“That’s a good question — it is better on the Series S,” says McRae. “It’s visually better — same resolution, same frame rate, but the CPU is so much better in the Series S and the Series X that we have a lot more ability to just draw more stuff. Even though the GPU is responsible for drawing, we still have to get it there off the CPU, and on the Xbox One X you’ll see that the visual quality is not quite as high as it is on the Series S in the performance mode.”
Till de som brukade undra hur en 4 TF-konsol kan vara bättre än en 6 TF-konsol.
Postad 22 oktober 2020 - 19:23
Gears Tactics - Series X: 4k/60, Series S 1440p/60fps, One X: 4K/30fps or 1440p/60fps, One S: 1080/30
Series S mot One X:
Till de som brukade undra hur en 4 TF-konsol kan vara bättre än en 6 TF-konsol.
Samtidigt har man ju möjligheten att spela i 4K/30fps på Xbox One X som man inte har på Series S. Det är ju trots allt ett strategispel så man kanske hellre vill ha knivskarp grafik i 4K än halverad upplösning i 1440p. 30 fps kanske inte gör så mycket i just detta fallet även om man är en inbiten fps-fantast.
Postad 22 oktober 2020 - 19:48
Samtidigt har man ju möjligheten att spela i 4K/30fps på Xbox One X som man inte har på Series S. Det är ju trots allt ett strategispel så man kanske hellre vill ha knivskarp grafik i 4K än halverad upplösning i 1440p. 30 fps kanske inte gör så mycket i just detta fallet även om man är en inbiten fps-fantast.
Låter ju som om man får mer detaljer och annat på Series S också och de kanske man vill ha?
Postad 22 oktober 2020 - 20:57
Jag skulle hellre välja fler detaljer, klart snabbare laddningstider, snabbare AI-rundor, och dubbla frameraten än högre upplösning dock. Men to each his own.
Jag lirade det på PC via GP, men kom inte vidare pga spelförstörande bugg (monster som gick fram och tillbaka bakom skydd).
Postad 25 oktober 2020 - 10:32
Jag skulle hellre välja fler detaljer, klart snabbare laddningstider, snabbare AI-rundor, och dubbla frameraten än högre upplösning dock. Men to each his own.
Skulle gärna se en grafisk jämförelse mellan Xbox One X (4k30fps) jämfört med Series S (1440p60fps). Spelet är ju trots allt Xbox One X enhanced och detta är ju något inte Series S orkar med. Ja, det är snabbare laddningstider på Series S och mer detaljer. Mer detaljer har jag inte någon aning om vad dom menar. Är det något mer träd någonstans eller? Samtidigt så är det ju trots allt dubbelt så hög upplösning på Xbox One X och jag är helt övertygad om att den versionen kommer att se betydligt skarpare ut. På t ex Gears of War 4 så är det tydlig skillnad mellan 4K läget och den med lägre.
Redigerat av Agaton, 25 oktober 2020 - 10:33.
Postad 25 oktober 2020 - 11:17
Mer detaljer har jag inte någon aning om vad dom menar.
Bättre texturer t.ex.
Ja, Xbox One X har högre upplösning, men Series S kommer att ha bättre grafik.
Du kan t.ex. köra ett spel på PC, med medium detaljer osv, i 4K, eller så kör du High/Ultra i 1440p.
Väljer helt klart det senaste, om jag kan få överlag finare grafik.
Upplösning är inte allt.
Postad 25 oktober 2020 - 11:45
Skulle gärna se en grafisk jämförelse mellan Xbox One X (4k30fps) jämfört med Series S (1440p60fps). Spelet är ju trots allt Xbox One X enhanced och detta är ju något inte Series S orkar med. Ja, det är snabbare laddningstider på Series S och mer detaljer. Mer detaljer har jag inte någon aning om vad dom menar. Är det något mer träd någonstans eller? Samtidigt så är det ju trots allt dubbelt så hög upplösning på Xbox One X och jag är helt övertygad om att den versionen kommer att se betydligt skarpare ut. På t ex Gears of War 4 så är det tydlig skillnad mellan 4K läget och den med lägre.
Ray tracing, Auto HDR, snabbare CPU och SSD kanske kan ge bättre draw distance med mindre pop ups.
I värsta fall får man skaffa en Series S till att börja med om inte SX finns i lager :-(
Postad 25 oktober 2020 - 12:56
Ray tracing, Auto HDR, snabbare CPU och SSD kanske kan ge bättre draw distance med mindre pop ups.
I värsta fall får man skaffa en Series S till att börja med om inte SX finns i lager :-(
Auto HDR behövs väl inte på just denna titel, det finns väl redan riktig HDR på Gears Tactics. Kommer det verkligen vara problem med draw distance och pop ups på Gears Tactics? Det är ju ett långsamt strategispel.
Just Auto HDR är jag mycket skeptisk till men det är trevligt att det finns. Men enligt tester av Digital Foundry så blir det en hel del tokerier med bl a vit text som blåser på full ljusstyrka och annat som känns konstigt. Hoppas dom gör så man kan stänga av auto HDR separat på varje titel man vill och inte måste in i Xboxens huvudmeny varje gång man ska stänga av eller aktivera, som på Xbox One X.
Själv köper jag Series X så man får next gen på riktigt. Jag ser inte Series S som riktig next gen. Att Series S inte ens klarar att köra X enhanced spel är ju fullständigt bedrövligt. Den klarar alltså inte av att köra förra generationens spel så snyggt som en last gen konsol (Xbox One X).
Postad 25 oktober 2020 - 13:08
Auto HDR behövs väl inte på just denna titel, det finns väl redan riktig HDR på Gears Tactics. Kommer det verkligen vara problem med draw distance och pop ups på Gears Tactics? Det är ju ett långsamt strategispel.
Just Auto HDR är jag mycket skeptisk till men det är trevligt att det finns. Men enligt tester av Digital Foundry så blir det en hel del tokerier med bl a vit text som blåser på full ljusstyrka och annat som känns konstigt. Hoppas dom gör så man kan stänga av auto HDR separat på varje titel man vill och inte måste in i Xboxens huvudmeny varje gång man ska stänga av eller aktivera, som på Xbox One X.
Själv köper jag Series X så man får next gen på riktigt. Jag ser inte Series S som riktig next gen. Att Series S inte ens klarar att köra X enhanced spel är ju fullständigt bedrövligt. Den klarar alltså inte av att köra förra generationens spel så snyggt som en last gen konsol (Xbox One X).
Att den inte klarar X enhanced har ju att göra med 4k upplösning.
Kan ju fortfarande vara så att den klarar av mer detaljer, mer objekt, fler effekter osv fast i 1080p/1440p än vad som är möjligt på en One X pga den långsammare cpun, äldre instruktionsset, arkitektur osv. Men vi får se när spel kan testas och jämföras ordentligt på de olika maskinerna.
Postad 25 oktober 2020 - 13:08
Series S kommer inte sälja så bra jämfört med storebror tror jag. Inte i Sverige iallafall.
Postad 25 oktober 2020 - 13:49
Series S kommer inte sälja så bra jämfört med storebror tror jag. Inte i Sverige iallafall.
Själva tror dom ju att den kommer sälja mer än SX. Men Sverige kan ju såklart vara ett undantag.
Postad 25 oktober 2020 - 14:00
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar