Snyggt jobbat bakerman!
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 19 August 2012 - 16:51
Har dock en polare som fick en kniv i magen när han skulle hindra en man som försökte att slå ner en person.
Sådan tur va så tog den väldigt snällt och inte så djupt, men Oj om han fick sig en tankeställare...
trist att det ska behöva vara så...
Lite kul,
en kompis till mig jobbar halvårsvis i central Afrika, där är mentaliteten en helt annan, ser man någon stjäla något så hjälper verkligen ALLA på hela gatan till och fångar skurken, och det blir en regelrätt gruppmisshandel som straff! (med varierande utgång... men oftast så är polisen nära och griper förövaren efter att han fått sig en omgång och sätts sedan i finkan)
eller om några bråkar så hjälper ALLA till och skiljer på dom utan att själva involvera sig, och man slår INTE till någon som är där för att sära på dom som bråkar.
Verkligen stor konstrast mot i västvärden där alla bara rycker på axlarna eller flyr om något händer, för här vet man ju att ingen jävel kommer och backar upp en ! och här så vevar folk ju mot allt och alla som är i närheten om det hettar till.
Med där vet man att exakt alla på hela gatan kommer och hjälper till om det är något skit på G, så där vågar alla ingripa för alla vet att dom inte kommer att vara ensamma.
Väldigt bar system tycker jag
så ett tips, åk inte ner till Central Afrika och fundera på att göra an karriär i att vara ficktjuv eller att misshandla folk, det slutar illa för dig...
Postad 19 August 2012 - 16:59
http://www.component...showtopic=15059
Blir ju dock en slant emellan.
Hade du lyssnat på Spire förresten?
Postad 19 August 2012 - 18:58
Lite dumt att uppgradera högtalare när dom inte har rum att spela ut i som det är nu, det är nog bland det sista jag skulle vilja byta faktiskt.
Men tack för tipset iaf
Hmm syramannen kanske är sugen
Postad 19 August 2012 - 19:18
Postad 19 August 2012 - 19:38
Postad 19 August 2012 - 19:52
" Tommy skulle styra upp ett bråk igår, han fick en kniv i halsen och vi vet inte om han klarar sig"
??
Nu är maskinen äntligen färdigkonstruerad... Nu ska man bara göra alla ritningar, lägga in maskinen i systemet och beställa.. Snark!
Va gör herrn egentligen?
Postad 19 August 2012 - 20:03
Va gör herrn egentligen?
Jobbar.. Vi har fått en stor order på vårt automatiska lagersystem med ett tight tidsschema, så vi har fullt upp!
Redigerat av Svenn3SaataN, 19 August 2012 - 20:04.
Postad 19 August 2012 - 23:21
Den enda lackfärg jag har någon erfarenhet av är Beckers elegant, den är dock vattenbaserad så jag gissar att Biltemas kan täcka lite bättre? Spånskiva och masonit suger ju en del färg.
Redigerat av spuj, 19 August 2012 - 23:25.
Postad 20 August 2012 - 08:32
Postad 20 August 2012 - 10:15
Har en liten fråga. Ska bygga ett par subbar och undrar vad som är best. Basreflex röret fram eller bak på subben. Så som jag mätt nu så får det bara plats bak. Sen har jag förstått att röret inte får monteras precis bakom elementet. Har jag förstått rätt då?
Postad 20 August 2012 - 11:11
Det var fint gjort av dig bakerman. Har gjort något liknande i en sådan situation, men då ställde jag mig i vägen och fick en smäll själv. Men då jag inte föll och stog kvar så gick han iväg. Men det är skönt att veta att det finns folk som fortfarande hjälper andra som inte kan hjälpa sig själv
Har en liten fråga. Ska bygga ett par subbar och undrar vad som är best. Basreflex röret fram eller bak på subben. Så som jag mätt nu så får det bara plats bak. Sen har jag förstått att röret inte får monteras precis bakom elementet. Har jag förstått rätt då?
Ja du kan ha som utgångspunkt att du inte vill att rörets intre mynning ska kunna "se" elementet, försökt att rikta den bort från elementet och det skadar inte om mynningen hamnar en bit ifrån också.
Smidigast för placering m.m. är ju cokså att ha porten på framsidan, det går inte att göra lådan mindre på någon ledd och större på någon annan för att få in porten i bafeln ?
Kanske lådan allmänt är för liten, öka volymen på den ?
Efter mycket tänkande så tror jag att jag blir fullkomligt nöjd med två Jamo 650 subbar. Så ska försöka dra iväg en beställning i veckan
Det kommer nog att bli bra det, försök få till placerignen bara, tänk 1/4 av rumsmåttet, det är en bra utgångspunkt
Postad 20 August 2012 - 11:14
Postad 20 August 2012 - 12:18
Postad 20 August 2012 - 12:33
Jag sitter 1/3 in i rummet, jag upplevde bra bas i min förra när jag satte den bakom mig. Ska jag ha en bakom mig och en framför eller bägge framför mig framme vid duken?
Bägge framme tycker jag du ska börja med.
Postad 20 August 2012 - 13:34
Tack. Men vill ha så små lådor som möjligt , har redan förstorat lådan från 27l till 30l för att basreflex röret ska få plats med lite marginal. Kanske om jag gör lådan smalare och högre så kanske det går. Ska bygga två st med css trio 8 element avstämda till 30 hz. Borde funka bra till musik och film. Kör ju med b&w m1 or som jag tycker om. Ska köpa mig ett par cm1or senare. Så 2st 8 tums subbar tror jag skulle funka bra till det.
oj, 30 liter till 1st 8" ?
Hmm, jag hade personligen föredragit det dubbla, men nu kanske elementen är konstruerade för att arbeta i så små lådor med allt både det onda och goda (mindre format) som det för med sig.
Så då är det ju små lådor som gäller då, men om 30liter är max vad du kan tänka dig eller är det max vod som bör vara rent tekniskt ?
så blir det ju svårt att ändra på.
Men om du gör lådan smalare, och precis så djup som den behöver vara bara och så lägger du till någon liter och det du vunnit på avsmalningen till att få baffeln större i en ledd. Då kanske du kan få in ett rör ?
Om ddet nu går att göra lådan större alls, annars blir det ju till att sätta röret bak.
Jag sitter 1/3 in i rummet, jag upplevde bra bas i min förra när jag satte den bakom mig. Ska jag ha en bakom mig och en framför eller bägge framför mig framme vid duken?
Hmm jag hade satt båda fram och med element/port spelandes på 1/4 av rumsbredden, det upplevs naturligare för kroppen när vågfronten för låga frekvenser kommer framifrån när övriga ljud kommer därifrån.
Upplever jag i alla fall och känner flera som tycker likadant om den saken, men det är ju en subjektiv grej antar jag...
Men att du vill ha dom på 1/4 av rumsmåtten är ju för att du vill arbeta bort lite av hel och halv vågsresonanserna i rummet, "gratis" akustikfix kan man kalla det för, att ge prylarna optimala förutsättningar att arbeta bra i rummet och ge en naturligare och trevligare bas
blir liksom mer musik och mindre "bas" ju mindre negativ påverkan man har från rummet som blandar sig i...
Men, det är dina basar, ditt rum, och DU som ska lyssna så jag kan bara rekommendera dig att testa och se vad du gillar mest och begrunda varför du gillar det också
Jag vet flera som gillar när bas låter just bas och inte alls uppskattar på samma sätt, ett välintegrerat bassystem som bara spelar musik, och är väll inget fel med det, det är praktiskt för livet blir så mycket lättare då
Så, testa nu en massa placeringar och nöj dig när du tycker det låter riktigt bra, utan att virra bort dig för mycket med testandet (säger en som är bäst i världen på det...
Har du 4meter brett rum ska alltså baselementen på dina två moduler placeras 1m från var sitt hörn och därmed 2m mellan varandra.
Enkelt och värt att testa
Postad 20 August 2012 - 14:52
När solen tittar fram så måste man passa på!
Postad 20 August 2012 - 14:56
Postad 20 August 2012 - 15:14
Hmm jag hade satt båda fram och med element/port spelandes på 1/4 av rumsbredden, det upplevs naturligare för kroppen när vågfronten för låga frekvenser kommer framifrån när övriga ljud kommer därifrån.
Upplever jag i alla fall och känner flera som tycker likadant om den saken, men det är ju en subjektiv grej antar jag...
Men att du vill ha dom på 1/4 av rumsmåtten är ju för att du vill arbeta bort lite av hel och halv vågsresonanserna i rummet, "gratis" akustikfix kan man kalla det för, att ge prylarna optimala förutsättningar att arbeta bra i rummet och ge en naturligare och trevligare bas
blir liksom mer musik och mindre "bas" ju mindre negativ påverkan man har från rummet som blandar sig i...
Men, det är dina basar, ditt rum, och DU som ska lyssna så jag kan bara rekommendera dig att testa och se vad du gillar mest och begrunda varför du gillar det också
Jag vet flera som gillar när bas låter just bas och inte alls uppskattar på samma sätt, ett välintegrerat bassystem som bara spelar musik, och är väll inget fel med det, det är praktiskt för livet blir så mycket lättare då
Så, testa nu en massa placeringar och nöj dig när du tycker det låter riktigt bra, utan att virra bort dig för mycket med testandet (säger en som är bäst i världen på det...), men testa först med 1/4 måttet tycker jag
Har du 4meter brett rum ska alltså baselementen på dina två moduler placeras 1m från var sitt hörn och därmed 2m mellan varandra.
Enkelt och värt att testa
Mitt rum är 240cm brett så kan inte ha allt för mycket där fram. I Jamo d500 manual står det att man kan sätta en fram och en bak? Varför gör man det istället för två där fram? Det kanske är lämpligare för mig då jag inte har ett så brett rum?
Postad 20 August 2012 - 15:33
Med en bas i vardera främre hörnet kommer man automagiskt undan halvvågstesonansen mellan sidväggarna. Den fula resonansen blir svår att undvika med en ensam bas.
Placerar man dem en fjärdedel av rummets bredd in från sidväggarna undviker man helvågsresonansen också. Det blir också svårt med en bas.
Jo.... sen kan man ju placera basar hur dumt som helst, men det frågades ju om placering och jag bad den frågande att ringa mig för att det blir drygt att förklara allt i ett inlägg.... Ny står jag ändå här med tum(dum)reglerna. Verkligheten är mer komplicerad än detta. Rum är inte enbart mått.
Känns ju som att placeringsråden redan blivit framförda.
Upprepar vi dem några gånger till kanske de börjar dyka upp i googles sökresultat
Postad 20 August 2012 - 15:39
Jo, lycka till förresten. Hoppas du får till det.
Postad 20 August 2012 - 15:41
Redigerat av Unregistered295546cf, 20 August 2012 - 15:43.
Postad 20 August 2012 - 15:53
Men då har jag iofs alltid haft minst fyra.
Postad 20 August 2012 - 16:14
Måste ha bättre ljud till tvn och dom finns i skapligt pris begagnade nu.
Postad 20 August 2012 - 16:19
https://www.minhembi...howtopic=300978
Postad 20 August 2012 - 16:27
Det blev bättre med bara de främre igång hos dig imho.I mitt rum har resultatet alltid blivit bäst med hälften av basen bak.
Men då har jag iofs alltid haft minst fyra.
Men med den delning jag trixade fram så blev det ordning på det hela. Synd att miniDSPn inte klarar våra nivåer bara.
---
Jo finns ingen plats på golv så kan man hänga dem på väggen. Kolla in mitt galleri.
Sen vet jag inte hur du möblerat, men sterobänken måste ju inte stå framme mellan högtalarna. Själv anser JAG att det är sämsta platsen. Är den väck då finns plats för bejsers
Postad 20 August 2012 - 17:02
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered295546cf, 20 August 2012 - 17:02.
Postad 20 August 2012 - 17:09
Får inte bejsarna plats där under då? Sätter du centern på någon sorts konsoler får du ju full frihet att ha dem där.
Sen kunde det väl bli mysigt med en tjock matta och lite dämpning av reflexer också? Kanske en basabsorbent vid väggen längst bak i rummet?
Postad 20 August 2012 - 17:25
Centern ska sväva på ett sätt eller annat. Då kan jag passa på att höja upp övriga komponenter om nu inte bejsarna får plats. Jag kan fortfarande tillämpa 1/4 metodiken på ett såpass smalt rum ?
Nästa steg är att riva den hiskeliga 70tals träpanelen till vänster och måla om väggarna med en mörk röd färg. Därefter dra upp klick golvet och lägga en tjock luddrig heltäckningsmatta.
Basabsorbenter(absorbenter överhuvudtaget) fascinerar mig med deras otroligt vackra utseende, det är något jag även måste fördjupa mig i ytterligare.
Såhär ser "bak"-väggen ut.
Bifogad fil(er)
Postad 20 August 2012 - 18:13
Körde själv med en limpa förut, men spelar numer med en center åt rätt håll.
På den andra bilden när biorummet är "färdigt" i mitt galleri "från garage till biorum" kan du (inte
Det ligger och samlar damm i friggan. Det kan fås gratis.
Postad 20 August 2012 - 18:32
Postad 20 August 2012 - 18:57
----
Den där regeln om 1/4 fungerar ända till inte två bejsers får plats på bredden längre. Då utgår jag ifrån att elementen sitter på mitten av lådfronten också.
Postad 20 August 2012 - 18:58
Jag har såna fästen både i kök, sovrum och biorum. Riktigt rejäla. Har testat att hänga mej med mina 100+ tjock-kilon i ett sånt fäste, och det höll alldeles utmärkt.
Tror inte att Kappacentern väger mindre, och som du ser på bilden så testade jag med två på varandra.
Kolla dock hur bred din center är.
Postad 20 August 2012 - 19:46
Redigerat av Unregistered1470cd9f, 20 August 2012 - 19:57.
Postad 20 August 2012 - 19:52
Tjohooo.
----
Den där regeln om 1/4 fungerar ända till inte två bejsers får plats på bredden längre. Då utgår jag ifrån att elementen sitter på mitten av lådfronten också.
Jajamänn, elementen sitter mitt i lådan. Jag kanske får lyssna mig fram bara?
Den är specad till max 25 kilo, men det vet du ju hur safe tillverkarna specar för att slippa betala högtalare som ramlar ner.
Jag har såna fästen både i kök, sovrum och biorum. Riktigt rejäla. Har testat att hänga mej med mina 100+ tjock-kilon i ett sånt fäste, och det höll alldeles utmärkt.
Tror inte att Kappacentern väger mindre, och som du ser på bilden så testade jag med två på varandra.
Kolla dock hur bred din center är.
91cm bred
Postad 20 August 2012 - 20:03
Tjohooo.
----
Btw, vad hette det där duktyget du skulle köra med nu igen?
Jajamänn, elementen sitter mitt i lådan. Jag kanske får lyssna mig fram bara?
91cm bred
Underlättar OTROLIGT att mäta sig fram, xtz ra ligger väl på under tusningen nu.
Postad 20 August 2012 - 20:24
Postad 21 August 2012 - 17:50
Postad 21 August 2012 - 18:56
Vet inte om jag vågar mig till hans källare, kanske att jag med går över till de mörka sidan då...
Ja det vore ju förjäkligt om du också blev med välljud..
Postad 21 August 2012 - 19:06
MatsE däremot, i ett riktigt dåligt rum dessutom så var det tuppskinn nästan direkt, smaken är helt enkelt som baken även om det mäter bra och är "distfritt" så är det inte lika med musikupplevelse.
Om jag däremot blir rik som ett skogstroll så skulle jag kunna tänka mig Ino i en biorigg och ha en annan till musiken
Postad 21 August 2012 - 19:10
Postad 21 August 2012 - 19:18
Postad 21 August 2012 - 19:31
Jag kör med Ino istället för ML för jag gillar när det är lite diskant.
![]()
Haha
Postad 21 August 2012 - 20:09
Postad 21 August 2012 - 20:30
Vore ju skitkul om du kunde komma över lite längre någon gång på lite bira o bra musik Niklas :-)Tror inte Ino är något för mig, tyvärr. Som sagt jag gillar att det går att spela högt och oansträngt men det händer inget hos mig, inget tuppskinn på någon av ino-riggarna jag lyssnat på.
MatsE däremot, i ett riktigt dåligt rum dessutom så var det tuppskinn nästan direkt, smaken är helt enkelt som baken även om det mäter bra och är "distfritt" så är det inte lika med musikupplevelse.
Om jag däremot blir rik som ett skogstroll så skulle jag kunna tänka mig Ino i en biorigg och ha en annan till musiken
Postad 21 August 2012 - 20:37
Kommer nog bli bra det där Micke :-)
Jag är tämligen säker på att det kommer att bli super! Jag är enormt taggad på att äntligen få höra bas spelad med så låg distorsion att det nästan är lite snuskigt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder

369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?