SONOS
2436 svar till detta ämne
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg)
|
2 år sedan
|
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg)
|
5 år sedan
|
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg)
|
5 år sedan
|
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg)
|
5 år sedan
|
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg)
|
7 år sedan
|
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg)
|
7 år sedan
|
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg)
|
8 år sedan
|
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg)
|
8 år sedan
|
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg)
|
8 år sedan
|
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg)
|
8 år sedan
|
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg)
|
9 år sedan
|
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg)
|
9 år sedan
|
Råd inför ljudbygge (14 inlägg)
|
9 år sedan
|
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
Sonos Playbar (98 inlägg)
|
9 år sedan
|
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg)
|
10 år sedan
|
Heos vs Sonos (7 inlägg)
|
10 år sedan
|
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg)
|
10 år sedan
|
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg)
|
10 år sedan
|
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg)
|
10 år sedan
|
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg)
|
11 år sedan
|
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg)
|
11 år sedan
|
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg)
|
12 år sedan
|
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bästa musikstreamern? (72 inlägg)
|
12 år sedan
|
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg)
|
12 år sedan
|
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg)
|
13 år sedan
|
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
trådlöst hem (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Sonos BU250 (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg)
|
17 år sedan
|
Postad 28 november 2015 - 17:03
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Eftersom december månad är här igen så är julklappsjakten i full gång.
Morföräldrarna har ledsnat på deras fula, tråkiga, billiga 2.1 ljudsystem de har till deras PC och Spotify. De vill ha något mindre/snyggare och har börjat titta på billigare lösningar. Tänkte överraska dem i jul med något trevligt 
Har tittat på Sonos play 1 som verkar perfekt till det dem ska använda den till. Men, jag läste i någon recension att den inte gick att koppla direkt till det befintliga wifi-systemet utan att man måste köpa till en Bridge. Stämmer detta?
Likaså är man tvungen att gå via Sonos egen app när man vill spela Spotify från både PC och iPad?
Finns det idag bra alternativ till Sonos?
Tack!
Postad 28 november 2015 - 19:23
Unregistered8cacec98
-
Unregistered8cacec98
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Du behöver inte en bridge eller boost för att lägga till Sonos på ditt wi-fi
Postad 29 november 2015 - 03:14
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
I stället för Play 1 skulle jag nog rekommendera en Connect tillsammans med Swans M10 då du får mycket mer ljud för pengen.
Skrev om det tidigare på tråden: https://www.minhembi...23686&p=3455578
Postad 29 november 2015 - 09:04
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Du behöver inte en bridge eller boost för att lägga till Sonos på ditt wi-fi
Tack för snabbt svar! Ska åka och provlyssna på en 
I stället för Play 1 skulle jag nog rekommendera en Connect tillsammans med Swans M10 då du får mycket mer ljud för pengen.
Skrev om det tidigare på tråden: https://www.minhembi...23686&p=3455578
Tack för tipset! "Problemet" med Swans M10 är att de är så stora. De är specifikt ute efter något litet och nätt, och är rätt så långt ifrån audiofiler men ändå vill ha något vettigt 
Postad 29 november 2015 - 10:18
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Radio och Spotify connect i snygg och relativt liten förpackning:
https://www.hifiklub...amer-och-radio/
Finns också en större variant med två högtalare. Ljudet är förvånansvärt bra.
Postad 30 november 2015 - 09:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Så, vem har varit och provlyssnat Play:5 II? Funderar på ett Stereo-par.
Postad 01 december 2015 - 08:44
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Apple Music till SONOS:
http://macworld.idg....mmer-till-sonos
Redigerat av echotuva, 01 december 2015 - 08:45.
Postad 01 december 2015 - 11:46
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Kul! Blir givet att signa upp sig på ett testabb om Apple fortfarande erbjuder detta.
Postad 01 december 2015 - 22:58
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Grymma nyheter 
Mer info på SONOS sida: http://www.sonos.com...ic-on-sonos?r=1
Postad 02 december 2015 - 20:29
HerrFall
-
HerrFall
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjena!
Lurkar runt efter en bra lösning till hemmet och sneglar på Sonos Play 1. Kit om två högtalare lär det bli i så fall.
Behöver lite tips och ev. rekommendationer kring liknande produkter.
Kanske frågar de redan frälsta iofs, men den risken får jag ta!
Har kikat bak i tråden, men marknaden förändras ju i mellan åt
Önskelista:
- Multi-room. Olika eller samma ljudström. Börjar med två rum (kök+vardagsrum) så får vi se. Plus om det går att bygga ut till hemmabio.
- Enkel radio. (Viktigt för att få inköpet sanktionerat) Man ska i princip kunna trycka på apparaten och få igång typ p3 (via internet är ok)
- Schysst ljud såklart! Dock är vi inga audio-filer
- Vardagsrummet är typ 16 kvm. Bra om man kan få LITE tryck där vid en eventuell fest var tredje år.
Tackar experterna på förhand!
Postad 03 december 2015 - 08:23
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Tjena!
Lurkar runt efter en bra lösning till hemmet och sneglar på Sonos Play 1. Kit om två högtalare lär det bli i så fall.
Behöver lite tips och ev. rekommendationer kring liknande produkter.
Kanske frågar de redan frälsta iofs, men den risken får jag ta!
Har kikat bak i tråden, men marknaden förändras ju i mellan åt
Önskelista:
- Multi-room. Olika eller samma ljudström. Börjar med två rum (kök+vardagsrum) så får vi se. Plus om det går att bygga ut till hemmabio.
- Enkel radio. (Viktigt för att få inköpet sanktionerat) Man ska i princip kunna trycka på apparaten och få igång typ p3 (via internet är ok)
- Schysst ljud såklart! Dock är vi inga audio-filer
- Vardagsrummet är typ 16 kvm. Bra om man kan få LITE tryck där vid en eventuell fest var tredje år.
Tackar experterna på förhand!
- Inga problem med Sonos. Du kan även köra olika (eller samma givetvis) Spotify strömmar i de olika rummen, från ett och samma abonemang.
- Den apparat du måste trycka på är telefonen eller surfplattan. Du kan lägga in olika radiostationer som favoriter i appen, funkar väldigt bra. Du kan även ställa "alarm" så att t.ex. radio RIX startar i köket varje morgon klockan sex, och stänger ned igen klockan åtta.
- Bra ljud i samtliga, och jag är relativt kräsen. Givetvis bättre ljud desto större enhet du väljer, men jag kör själv Play1 i köket.
- Beror på hur MYCKET tryck du ska ha. Rekomederar att provlyssna om möjlighet finns. Play 3, Play 5,,,, eller Connect kopplad till befintlig förstärkare med gigantiska högtalare....

Postad 03 december 2015 - 10:58
HerrFall
-
HerrFall
-
Rookie
-
4 inlägg
- Inga problem med Sonos. Du kan även köra olika (eller samma givetvis) Spotify strömmar i de olika rummen, från ett och samma abonemang.
- Den apparat du måste trycka på är telefonen eller surfplattan. Du kan lägga in olika radiostationer som favoriter i appen, funkar väldigt bra. Du kan även ställa "alarm" så att t.ex. radio RIX startar i köket varje morgon klockan sex, och stänger ned igen klockan åtta.
- Bra ljud i samtliga, och jag är relativt kräsen. Givetvis bättre ljud desto större enhet du väljer, men jag kör själv Play1 i köket.
- Beror på hur MYCKET tryck du ska ha. Rekomederar att provlyssna om möjlighet finns. Play 3, Play 5,,,, eller Connect kopplad till befintlig förstärkare med gigantiska högtalare....

Tack för dina utmärkta utlåtande.
Det är enligt mina "krav" nummer 2 som är problemet med Sonos oavsett modell. Kanske ska satsa på en annan produkt iallafall för att få mer "stand-alone" möjligheter. Förslag uppskatta!
Annars är det bara att börja bearbeta min bättre hälft att det är uppspelning från app som gäller... Kanske kan pitcha in en padda också när jag ändå är igång!
Postad 03 december 2015 - 15:38
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Det är enligt mina "krav" nummer 2 som är problemet med Sonos oavsett modell. Kanske ska satsa på en annan produkt iallafall för att få mer "stand-alone" möjligheter. Förslag uppskatta!
Annars är det bara att börja bearbeta min bättre hälft att det är uppspelning från app som gäller... Kanske kan pitcha in en padda också när jag ändå är igång!
Kan nämna att frugan älskar Sonos, och hon är långtifrån ett teknik freak. Det är verkligen superenkel app.När man inte behöver bry sig om knappar på apparaten så kan man lättare placera dom istället. Själv placerade jag PLAY1 ovanpå ett köksskåp.
Postad 03 december 2015 - 17:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Sonos är det ultimata för teknikhandikappade skulle jag säga.
Gillar man att pilla och trixa kan man köra något annat, men detta är verkligen så plug n play det kan bli.
Postad 03 december 2015 - 19:00
Daja_Z3
-
Daja_Z3
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Kan bara hålla med om enkelheten, frugan klarar av det och barnen klarar det också (6 & 8 år).
Väldigt enkelt faktiskt.
Kör själv med Play 1 i kök och barnen har varsin. Sen har jag Playbar plus Sub i vardagsrummet. Funkar jättebra 
(Så jag är frälst)
Postad 04 december 2015 - 11:41
Andreaz
-
Andreaz
-
Användare
-
-
195 inlägg
Du kan ju trycka på play-knappen uppepå Sonos enheten så startas senaste spelningen (en radiokanal till exempel). Ska du byta källa eller kanal är det en controller som gäller (App i telefon/padda, eller från dator)
Postad 06 december 2015 - 15:00
htiawe
-
htiawe
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Är det någon fler som tycker att Sonos-appen och spelarna ofta tappar kontakten?
Minst en gång per dag så är det antingen bara en av mina högtalare som spelar eller så får appen inte kontakt med någon av dem..
Postad 06 december 2015 - 16:07
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Kontakta deras alldeles utmärkta support (svenskspråkig) så kan de nog hjälpa dig att lösa problemet, htiawe.
http://www.sonos.com/sv-se/support
Du kanske även finner hjälp här:
https://sonos-sv.cus...etail/a_id/3536
Redigerat av Unregistered8f84b172, 06 december 2015 - 16:15.
Postad 07 december 2015 - 10:44
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Du kan ju trycka på play-knappen uppepå Sonos enheten så startas senaste spelningen (en radiokanal till exempel). Ska du byta källa eller kanal är det en controller som gäller (App i telefon/padda, eller från dator)
Jag hade totalt glömt bort de knapparna...
Postad 07 december 2015 - 14:07
HerrFall
-
HerrFall
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för alla rekommendationer.
Idag blev det ett kit med två Play 1:or på lunchen.
Har fått binda fast mig på kontoret för att inte springa hem och installera.
Tror och hoppas jag blir nöjd.
Stod och valde lite mellan HEOS eller SONOS och den faktorn som gör att jag grämer mig lite är att ett HEOS system hade blivit betydligt billigare i utbyggnad med sub och bar framöver. Men men... Livet skall inte vara billigt, tydligen... 
Postad 12 december 2015 - 00:55
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Nja, prisökningen på t.ex. en connect är 700:- vilket blir med slarvig huvudräkning sisådär 22% ökning. Så stor skillnad har det inte blivit i värde mellan USD och Euro. Mera någon som har blivit girig och passar på...
Har länge varit intresserad utav Sonos men den första prisökningen utav girighet av Sonos gjorde att jag inte köpte ngt.
Jag var/är intresserad utav Play 5. Den startade på ca 3500kr. Sedan kom prisökningar och då blev priset för Play 5 4300kr.
Den nya Play 5 II är 1000 kr dyrare än originalet. 5300 kr för Play 5 II. Det hade varit trevligt med 2 st, stereo, Play 5 II och då landar kalaset ca 10 600kr för TVÅ högtalare.
Skall man slå till på en Sonos Playbar, tidigare ca 6000 kr, som nu kostar ca 7500 kr så blir hela kalaset ca 18 000 kr.
Finns det något annat system som inte tar överpriser?
Postad 14 december 2015 - 18:40
Unregisteredb1334109
-
Unregisteredb1334109
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Har länge varit intresserad utav Sonos men den första prisökningen utav girighet av Sonos gjorde att jag inte köpte ngt.
Jag var/är intresserad utav Play 5. Den startade på ca 3500kr. Sedan kom prisökningar och då blev priset för Play 5 4300kr.
Den nya Play 5 II är 1000 kr dyrare än originalet. 5300 kr för Play 5 II. Det hade varit trevligt med 2 st, stereo, Play 5 II och då landar kalaset ca 10 600kr för TVÅ högtalare.
Skall man slå till på en Sonos Playbar, tidigare ca 6000 kr, som nu kostar ca 7500 kr så blir hela kalaset ca 18 000 kr.
Finns det något annat system som inte tar överpriser?
Du vet att dollarn gått upp från ca 6,3kr till nära 9kr över 1,5år, alltså en ungefärlig ökning på 40%. Så vi får väl vara nöjda med att priserna inte riktigt lika mycket iallafall.
Sen låter ju den nya femman många gånger bättre än den gamla. Visst finns det bättre högtalare för samma peng, men inte med ett multiroom system i världsklass inbyggt.
Redigerat av Unregisteredb1334109, 14 december 2015 - 18:40.
Postad 01 januari 2016 - 16:10
Grimson
-
Grimson
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej! behöver lite hjälp med att välja mellan 2st play 1 eller 1st nya play 5, vilket är bäst?
Postad 01 januari 2016 - 23:15
BruteBonk
-
BruteBonk
-
Användare
-
-
145 inlägg
Tänkte uppdatera ljudanläggningen med en playbar + sub men aldrig att man betalar 15k(!!!) för den kombon som dessutom börjar bli till åren. Dagens prisnivå är ocker. Att det skulle vara USD som är orsaken är bull då kostnaden för produktionen är i MYR.
Redigerat av BruteBonk, 01 januari 2016 - 23:23.
Postad 02 januari 2016 - 10:26
htiawe
-
htiawe
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Jag har också kikat på Playbar, är det någon som hört om en eventuell uppgradering av Playbar? Den börjar ju som sagt bli till åren...
Efter lite googlande så ser jag att Playbar inte stödjer DTS och Sonos själva säger att de inte har några planer på det utan rekommenderar isåfall att man söker sig till andra ljudprodukter. Trist men tacksamt med ett tydligt svar.
Redigerat av htiawe, 02 januari 2016 - 10:39.
Postad 02 januari 2016 - 16:24
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Tänkte uppdatera ljudanläggningen med en playbar + sub men aldrig att man betalar 15k(!!!) för den kombon som dessutom börjar bli till åren. Dagens prisnivå är ocker. Att det skulle vara USD som är orsaken är bull då kostnaden för produktionen är i MYR.
Rätt säker på att Sonos inte sätter sina riktpriser i MYR.
Postad 02 januari 2016 - 20:51
Daja_Z3
-
Daja_Z3
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej! behöver lite hjälp med att välja mellan 2st play 1 eller 1st nya play 5, vilket är bäst?[/size]
Du får bättre stereobild med två Play1, men skulle tro att du får mer tryck i en Play5. Har dock inte lyssnat på nya Play5 så kan bara uttala mig om den gamla.
Postad 04 januari 2016 - 11:32
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Du får bättre stereobild med två Play1, men skulle tro att du får mer tryck i en Play5.
Har dock inte lyssnat på nya Play5 så kan bara uttala mig om den gamla.
Instämmer helt. Beror nog på i vilken typ av rum du tänker köra. Kör själv en Play5 i hemmagymmet, medan jag kör Play1 i köket.
Så det är en kombination av vilken typ av rum det är, och hur du använder ljudet i de olika rummen, plus förstås budget. Ett stereo par av Play 5 kan ju också vara rätt smutt.....
Postad 04 januari 2016 - 12:54
Adamski
-
Adamski
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Instämmer helt. Beror nog på i vilken typ av rum du tänker köra. Kör själv en Play5 i hemmagymmet, medan jag kör Play1 i köket.
Så det är en kombination av vilken typ av rum det är, och hur du använder ljudet i de olika rummen, plus förstås budget. Ett stereo par av Play 5 kan ju också vara rätt smutt.....
Annars stereopar av 2 st Play:3 låter sjukt bra.
Postad 04 januari 2016 - 16:00
juanlasergun
-
juanlasergun
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej, kör i nuläget gamla Squeezebox i alla rum, men funderar på en uppgradering till Sonos. Ska även installera ett system i sommarstugan. Två frågor:
- Hur är det med stöd för podcasts och internetradiokanaler, har de fått ordning på det? Sist jag kollade var man låst vid någon extern tjänst där man var tvungen att maila för att få sin favoritradiokanal eller podcast tillagd. Dvs det gick inte att lyssna på / lägga till en godtycklg URL.
- Hur klarar ni Sonosägare er utan fysiska knappar? Detta är det största hindret för mig, att man är beroende av en extern kontroller eller sin mobiltelefon/surfplatta. Jag vill t.ex. enkelt slå på radion på P1 på morgonen när jag går in i badrummet. Det fina vore om man kunde köpa någon sorts trådlös separat knappsats, men det närmaste man kommer det verkar vara den gamla Sonos controllern, en separat padda, Logitecs fjärrkontroll, eller något eget bygge med Nexa-strömbrytare och en raspberry som fjärrstyr.
Postad 05 januari 2016 - 15:15
Daja_Z3
-
Daja_Z3
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej, kör i nuläget gamla Squeezebox i alla rum, men funderar på en uppgradering till Sonos. Ska även installera ett system i sommarstugan. Två frågor:
- Hur är det med stöd för podcasts och internetradiokanaler, har de fått ordning på det? Sist jag kollade var man låst vid någon extern tjänst där man var tvungen att maila för att få sin favoritradiokanal eller podcast tillagd. Dvs det gick inte att lyssna på / lägga till en godtycklg URL.
- Hur klarar ni Sonosägare er utan fysiska knappar? Detta är det största hindret för mig, att man är beroende av en extern kontroller eller sin mobiltelefon/surfplatta. Jag vill t.ex. enkelt slå på radion på P1 på morgonen när jag går in i badrummet. Det fina vore om man kunde köpa någon sorts trådlös separat knappsats, men det närmaste man kommer det verkar vara den gamla Sonos controllern, en separat padda, Logitecs fjärrkontroll, eller något eget bygge med Nexa-strömbrytare och en raspberry som fjärrstyr.
Sonos har integration med TuneIn så allt som är tillgängligt där finns också via Sonos. Och jag hittar alla podcasts och radioprogram där som jag behöver, men jag är ingen storkonsument av podcast och radio via Sonos.
Postad 06 januari 2016 - 07:21
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Där finns fysiska knappar (som jag själv inte använder) så du kan starta tex den radiostation du senast lyssnade på. För att byta station behöver du dock fjärr. Som "separat" fjärr kan du även använda en gammal avlagd android eller iPhone . Jag testade det men i slutändan använder jag alltid telefonen.
Postad 07 januari 2016 - 18:42
psike
-
psike
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Efter julfirandet hos min far som investerat i Sonos i hela lägenheten blev jag lite driven på impuls också "tvungen" att köpa mig lite Sonosprylar (började med 2st Ettor (sovrum+kök) och en 3:a (vardagsrum). Tog även över farsans BOSE Soundbar (några år gammal) och passade på att kasta ut recievern och golvhögtalarna jag tidigare hade!
Men nu sitter jag här och har musik/ljud överallt förutom toaletten(ska ringa elektrikern bara, så får en Sonos 1 ta plats där). Saknar dock lite "tryck" i vardagsrummet där jag alltså har en Sonos 3:a.
Jag är såklart bra sugen att göra som min käre far - köpa en PLAYBAR+SUB och då blir jag ju "av med" BOSE:n jag stal av honom. Men det är ju onekligen kostsamt och just för TV/Film/Netflix så gör ju Bose:n jobbet tillräckligt bra för min del.
Så, förutom att köpa en playbar enligt ovan, vad har jag för alternativ?
1. Köpa en till 3:a och köra som stereo i vardagsrummet? (Kan jag då köpa endast Sonos SUB och således få "2.1"?) (kostnad 3200kr (+7400 sub) (+2000 för en till 1:a till toa/dusch ) tot. 12.600kr
2. Köpa en 5:a och hoppas att "det räcker" - då flyttar jag 3:an till köket och får ju över 1:an till toaletten... tot kostnad 5.400kr
3. Köpa 2st 5:or (ev + SUB (möjlig kombination?)) till vardagsrummet? (kostnad 10800kr) (+7400kr) tot18200
4. Som först nämnt, bita i det sura och köpa PLAYBAR+sub direkt. tot15.000kr
Vad ger mig mest "bang for the buck" tro? Inser redan innan jag postar att alt. 3 är dyrare än att göra "rätt direkt" (alt4). Men om jag går på alt. 2 och det "inte räcker" så hamnar jag ju där?
Har provlyssnat på Elgiganten - men det är ju inte uppställt parvis och såklart i en HELT annan miljö än man har hemmavid. har kanske 15kvm i mitt vardagsrum jämfört med Elgiganten på kanske 1500kvm 
Frågan är egentligen enkel: Kan man kombinera SUB med ett par av valfria Sonos-högtalare? Isåfall lutar jag nästan åt alt 1. tänker jag fel?
Postad 08 januari 2016 - 10:45
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Efter julfirandet hos min far som investerat i Sonos i hela lägenheten blev jag lite driven på impuls också "tvungen" att köpa mig lite Sonosprylar (började med 2st Ettor (sovrum+kök) och en 3:a (vardagsrum). Tog även över farsans BOSE Soundbar (några år gammal) och passade på att kasta ut recievern och golvhögtalarna jag tidigare hade!
Men nu sitter jag här och har musik/ljud överallt förutom toaletten(ska ringa elektrikern bara, så får en Sonos 1 ta plats där). Saknar dock lite "tryck" i vardagsrummet där jag alltså har en Sonos 3:a.
Jag är såklart bra sugen att göra som min käre far - köpa en PLAYBAR+SUB och då blir jag ju "av med" BOSE:n jag stal av honom. Men det är ju onekligen kostsamt och just för TV/Film/Netflix så gör ju Bose:n jobbet tillräckligt bra för min del.
Så, förutom att köpa en playbar enligt ovan, vad har jag för alternativ?
1. Köpa en till 3:a och köra som stereo i vardagsrummet? (Kan jag då köpa endast Sonos SUB och således få "2.1"?) (kostnad 3200kr (+7400 sub) (+2000 för en till 1:a till toa/dusch ) tot. 12.600kr
2. Köpa en 5:a och hoppas att "det räcker" - då flyttar jag 3:an till köket och får ju över 1:an till toaletten... tot kostnad 5.400kr
3. Köpa 2st 5:or (ev + SUB (möjlig kombination?)) till vardagsrummet? (kostnad 10800kr) (+7400kr) tot18200
4. Som först nämnt, bita i det sura och köpa PLAYBAR+sub direkt. tot15.000kr
Vad ger mig mest "bang for the buck" tro? Inser redan innan jag postar att alt. 3 är dyrare än att göra "rätt direkt" (alt4). Men om jag går på alt. 2 och det "inte räcker" så hamnar jag ju där?
Har provlyssnat på Elgiganten - men det är ju inte uppställt parvis och såklart i en HELT annan miljö än man har hemmavid. har kanske 15kvm i mitt vardagsrum jämfört med Elgiganten på kanske 1500kvm 
Frågan är egentligen enkel: Kan man kombinera SUB med ett par av valfria Sonos-högtalare? Isåfall lutar jag nästan åt alt 1. tänker jag fel?
5. Köpa en Connect (blocket eller ny) och ansluta din BOSE. 2-3000 spänn. Klart.
Tycker jag är en otroligt stor fördel med SONOS att man fortfarande har användning av sina befintliga system.
Ett bra system ska ju inte behöva kvala ut det gamla.
Eventuellt lite mycket pengar för en connect, men väl värt om man har en bra befintlig anläggning.
//W
Postad 12 januari 2016 - 23:38
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Kan man se bitrate och format på olika streams i SONOS appen? Tänker på tex. när man kör TuneIn, via TuneIn appen så kan man tvinga högsta kvalité på streamen men kan även välja och se vilka olika streams det finns.
Postad 17 januari 2016 - 09:23
agb007
-
agb007
-
Användare
-
-
156 inlägg
Kan man se bitrate och format på olika streams i SONOS appen? Tänker på tex. när man kör TuneIn, via TuneIn appen så kan man tvinga högsta kvalité på streamen men kan även välja och se vilka olika streams det finns.
Såvitt jag ser går det inte att se bitrate och format det går lätt att bläddra och söka osv.
Postad 19 januari 2016 - 23:38
200sx
-
200sx
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Har 4st sonos högtalare i huset( 1st play 5 och 3st play 1) och är väldigt nöjd! Problemet är att jag vill ha lite ljud på altanen på baksidan. Play 1 är ju lite fukt tålig, hade man kunnat ha den utomhus på våren/sommaren om den står under ett tak som går ut över en del av baksidan? Hur klarar den kylan/fukten som blir på nätterna tror ni? Vill ju inte ta in den på nätterna och behöva installera om den varje gång den ska användas.
Mvh Jonas
Redigerat av 200sx, 19 januari 2016 - 23:40.
Postad 20 januari 2016 - 08:12
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hej!
Har 4st sonos högtalare i huset( 1st play 5 och 3st play 1) och är väldigt nöjd! Problemet är att jag vill ha lite ljud på altanen på baksidan. Play 1 är ju lite fukt tålig, hade man kunnat ha den utomhus på våren/sommaren om den står under ett tak som går ut över en del av baksidan? Hur klarar den kylan/fukten som blir på nätterna tror ni? Vill ju inte ta in den på nätterna och behöva installera om den varje gång den ska användas.
Mvh Jonas
Själv löste jag det med en Sonos-Amp (står parkerad inomhus) som är kopplad till utomhushögtalare på terrassen. Är inte helt säker på att elektroniken i Sonos trivs så bra utomhus.
Postad 20 januari 2016 - 08:14
Gioacchino
-
Gioacchino
-
Forumräv
-
-
837 inlägg
Jag skrev till Sonos på sociala medier angående utehögtalare. De gjorde i alla fall sken av att de tog det till sig.
Borde vara något för dem att titta på...
Postad 20 januari 2016 - 08:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag har nu beställt mig 2 st Sonos 5 Play II ... ska bli spännande att testa 
Postad 20 januari 2016 - 09:07
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Jag har nu beställt mig 2 st Sonos 5 Play II ... ska bli spännande att testa 
Snälla,,, om de låter mycket bättre än gamla Play 5 modellen,,,, säg inget.... (*var sjutton ska man parkera den gamla...*)
Postad 20 januari 2016 - 09:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Snälla,,, om de låter mycket bättre än gamla Play 5 modellen,,,, säg inget.... (*var sjutton ska man parkera den gamla...*)
Jag har gamla 5 också. Så det kommer bli en jämförelse 😈
Postad 02 februari 2016 - 22:49
ibeardtech
-
ibeardtech
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Jag undrar om de e möjligt på nått sätt att använda sig av Sonos app på telefon/dator om man ej har nån sonos högtalare?
Postad 02 februari 2016 - 23:18
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Jag undrar om de e möjligt på nått sätt att använda sig av Sonos app på telefon/dator om man ej har nån sonos högtalare?
Skulle inte tro det, funkar ju inte heller att använda om man inte är ansluten till samma nätverk. Ved skulle vitsen vara?
Postad 03 februari 2016 - 12:06
ibeardtech
-
ibeardtech
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Tycker deras app och utbud av radiokanler e najs
Postad 04 februari 2016 - 21:30
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Tycker deras app och utbud av radiokanler e najs 
För radiokanalerna kan du ladda ned TuneIn appen till din telefon istället.
Postad 16 februari 2016 - 08:10
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hej!
Min router ställer till bekymmer för mig med Sonos eftersom jag inte får tillräcklig WiFi-täckning i hela huset. Byte av router kan jag inte göra eftersom jag har Telia som leverantör av digital-TV och då tappar jag funktioner.
Vad göra - fungerar det med en accesspunkt eller måste Sonos ligga på samma WiFi-nät?
Mvh
TMC
Redigerat av TMC, 16 februari 2016 - 08:11.
Postad 16 februari 2016 - 08:16
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Hej!
Min router ställer till bekymmer för mig med Sonos eftersom jag inte får tillräcklig WiFi-täckning i hela huset. Byte av router kan jag inte göra eftersom jag har Telia som leverantör av digital-TV och då tappar jag funktioner.
Vad göra - fungerar det med en accesspunkt eller måste Sonos ligga på samma WiFi-nät?
Mvh
TMC
Du kan inte "brygga" Telia-Routern, koppla förbi router-funktionen, så att du fortfarande får ut din digital-TV från den och sen kan koppla på en ny/bättre router efter den? Annars kanske det kan vara läge att skaffa en Sonos BOOST som du kopplar med kabel till din router.
Postad 16 februari 2016 - 08:25
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Du kan inte "brygga" Telia-Routern, koppla förbi router-funktionen, så att du fortfarande får ut din digital-TV från den och sen kan koppla på en ny/bättre router efter den? Annars kanske det kan vara läge att skaffa en Sonos BOOST som du kopplar med kabel till din router.
Om jag låter Telia brygga routern som de gärna erbjuder (utan att tala om baksidan på det myntet...) tappar jag dels möjligheten att köra deras appar som sköter inspelning och fjärrkontroll till boxarna i telefonen. Jag har mina boxar dolda och styr dem via app så därför vill jag inte göra detta.
Nu vet jag inte hur det fungerar rent tekniskt, men kan man dra en vanlig patchkabel ut från min router till en annan router, eller vad är det som gör att man måste brygga den?
Jag har en BRIDGE direkt vid routern och en BRIDGE centralt placerat i huset, men nu är det ju åtkomsten av WiFi från mina iOS-enheter som gör att jag inte kommer åt Sonosappen. BOOST förbättrar väl enbart Sonos uppbyggda nät men löser inte mitt bekymmer?
Redigerat av TMC, 16 februari 2016 - 08:27.
Postad 16 februari 2016 - 08:35
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Om jag låter Telia brygga routern som de gärna erbjuder (utan att tala om baksidan på det myntet...) tappar jag dels möjligheten att köra deras appar som sköter inspelning och fjärrkontroll till boxarna i telefonen. Jag har mina boxar dolda och styr dem via app så därför vill jag inte göra detta.
Nu vet jag inte hur det fungerar rent tekniskt, men kan man dra en vanlig patchkabel ut från min router till en annan router, eller vad är det som gör att man måste brygga den?
Jag har en BRIDGE direkt vid routern och en BRIDGE centralt placerat i huset, men nu är det ju åtkomsten av WiFi från mina iOS-enheter som gör att jag inte kommer åt Sonosappen. BOOST förbättrar väl enbart Sonos uppbyggda nät men löser inte mitt bekymmer?
Aah, jag tolkade det som att det var Sonos-enheterna som hade problem med Wifi (att du körde dem utan brygga).
Jag hade liknande problem med Wifi hemma i vardagsrummet, löste det med en repeater - Du sätter den en bit från Routern där du fortfarande har bra täckning så skapar den ett nytt nät som förlänger det befintiliga. Jag kör med denna: https://www.prisjakt...t.php?p=1444134 Men det finns en mängd olika med lite olika specar beroende på om man behöver 5GHz, AC eller liknande.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|