Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - Nokia N95 *

2779 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 16 July 2007 - 22:41

boltis
  • boltis
  • AnvĂ€ndare

• 248 inlĂ€gg
  • 0

NÄn av er som rÄkat ut för vad som ser ut att vara döda pixlar nÀr man anvÀnder kameran (bild/video) pÄ handenheten?

Vid det vanliga displaylÀget sÄ Àr bilden perfekt, inga felaktiga pixlar pÄ skÀrmen. NÀr man aktiverar kameran och antingen tar bilder eller video sÄ syns en och annan vit prick i displayen (som Àven finns med pÄ bild och videosekvens som spelas in). Zoomar man in i bilden sÄ trÀngs prickarna ut Ät sidorna, för att helt försvinna om man stÀnger av kameran och ÄtergÄr till vanliga bakgrundsbilden. Har kollat och det rör sig inte om damm eller smuts pÄ linsen. Syns klart och tydligt nÀr man spelar in video eller tar bild mot en mörk bakgrund.

- Kan tillÀgga att det Àr inget som gÄr att "massera" bort frÄn skÀrmen (tror inte det Àr skÀrmen det Àr fel pÄ).

Tips/förslag?

Kan tyckas petigt men jag anvÀnder kameran en del och det Àr en av anledningarna till att jag valde just denna.

Mvh,
S.Adv

<{POST_SNAPBACK}>

LÄter vÀldigt, vÀldigt mÀrkligt. Ingenting jag sjÀlv har rÄkat ut för eller för den delen lÀst om. Det enda jag reagerat pÄ Àr att ibland upptÀcka "ljusare partier" pÄ displayen nÀr man skall ta bilden men som sedan försvinner nÀr man tagit bilden. Det lÄter ju inte som om det Àr nÄgot fel pÄ sjÀlva displayen (som du sjÀlv nÀmner) iomed att det försvinner nÀr du gÄr ur kameralÀge.

Postad 16 July 2007 - 23:44

Minglarn
  • Minglarn
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0

NÄn av er som rÄkat ut för vad som ser ut att vara döda pixlar nÀr man anvÀnder kameran (bild/video) pÄ handenheten?

Vid det vanliga displaylÀget sÄ Àr bilden perfekt, inga felaktiga pixlar pÄ skÀrmen. NÀr man aktiverar kameran och antingen tar bilder eller video sÄ syns en och annan vit prick i displayen (som Àven finns med pÄ bild och videosekvens som spelas in). Zoomar man in i bilden sÄ trÀngs prickarna ut Ät sidorna, för att helt försvinna om man stÀnger av kameran och ÄtergÄr till vanliga bakgrundsbilden. Har kollat och det rör sig inte om damm eller smuts pÄ linsen. Syns klart och tydligt nÀr man spelar in video eller tar bild mot en mörk bakgrund.

- Kan tillÀgga att det Àr inget som gÄr att "massera" bort frÄn skÀrmen (tror inte det Àr skÀrmen det Àr fel pÄ).

Tips/förslag?

Kan tyckas petigt men jag anvÀnder kameran en del och det Àr en av anledningarna till att jag valde just denna.

Mvh,
S.Adv

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr med nÀstan 100% döda pixlar i din kamera. Min Siemens SX75 led av samma problem. Verkstaden nÀmnde detta för mig..

Postad 17 July 2007 - 16:38

S.Adv
  • S.Adv
  • Wannabe

• 32 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren.

Verkar inte som om dÀr finns nÄgot man sjÀlv kan göra. Har ringt runt lite och det Àr inlÀmning pÄ produktgaranti som gÀller.

Mvh,
S.Adv

Postad 17 July 2007 - 19:58

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • ForumrĂ€v

• 587 inlĂ€gg
  • 0
NÀr man sÀkerhetskopierat nternminnet, fÄr man med alla instÀllningar sÄ som SIP profiler, SMS / MMS / Internet kopplingspunkter/instÀllningar dÄ?

TÀnkte nu om man skall ladda in en firmware uppdatering sÄ kan det vara bra att veta.

Har nÄgon annan problem med att N95 inte verkar hÄlla kontakten med WiFi nÀtet om man har IP telefon inkopplad genom SIP profilerna? Jag kan ringa ut jÀtte bra, men det verkar som den inte vill ta imot samtal sÄ bra.

Postad 17 July 2007 - 22:07

Jensa86
  • Jensa86
  • AnvĂ€ndare

• 172 inlĂ€gg
  • 0
Den sparar precis allt pÄ telefonen, problemet Àr bara att programen hamnar i oordning och vissa mÄste installeras om igen.

Jag har problem med wifin jag med men det har inget med ip telefoni att göra, mottagningen i N95 Ă€r helt enkelt bara vĂ€rdelös. Ibland hittar jag inte ens mitt eget wlan nĂ€r jag sitter œm frĂ„n accesspunkten.

Postad 18 July 2007 - 10:18

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • ForumrĂ€v

• 587 inlĂ€gg
  • 0
FÄr man med SMS / MMS med? Epost profiler?

Jag har inte problem att hitta wifi nÀt. Den hittar massor. Jag har full styrka (3 streck) i hela min lgh pÄ mitt nÀt.

Postad 18 July 2007 - 11:13

el_zicko
  • el_zicko
  • AnvĂ€ndare

• 232 inlĂ€gg
  • 0
Jag har meŽ full styrka pÄ mitt Àven om jag stÀllt ner uteffekten frÄn 100 till 4 för att spara ström. Det lÄter som ett byte av kanal pÄ din router Àr aktuellt.

Postad 18 July 2007 - 11:54

Jensa86
  • Jensa86
  • AnvĂ€ndare

• 172 inlĂ€gg
  • 0

Jag har meŽ full styrka pÄ mitt Àven om jag stÀllt ner uteffekten frÄn 100 till 4 för att spara ström. Det lÄter som ett byte av kanal pÄ din router Àr aktuellt.

<{POST_SNAPBACK}>

Provade det nu och dÄ funkade det perfekt, skumt att det bara var mobilen som hade svÄrt att hitta innan dock. Laptopen fungerade det perfekt pÄ innan med.

Postad 18 July 2007 - 21:36

xmarcusx
  • xmarcusx
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0
HJÄLP med ÅÄÖ

Efter sista uppdateringen funkar det ej med ÄÀö i kartan. Blir helmysko, typ Klö#ver€gren 39, Ä$lmhult, pĂ„ ortsnamn och gator. Jag har försökt att Ă€ndra spĂ„rkinstĂ€llningar och jag har inget minneskort att formatera men inget verkar hjĂ€lpa. NĂ„gra idĂ©er dĂ€r ute i landet? NĂ„gra med samma problem?

Postad 18 July 2007 - 21:59

oskarr
  • oskarr
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag stött pÄ problem, jag sÀkerhetskopierade alla mina kontakter, meddelanden o.s.v. för att jag skulle uppdatera. Men nÀr jag skall ÄterstÀlla sÀkerhetskopian sÄ ÄterstÀlls enbart bilderna i galleriet, inte kontakter o.s.v.

Den överför ju en mÀngd data vid ÄterstÀllningen men den finns inte i telefonen efter omstart???

Smart som man var sÄ syncade man ju inte med outlook eller nÄt sÄnt innan :angry:

NÄgon annan som har stött pÄ samma problem!?

Postad 18 July 2007 - 22:36

S.Adv
  • S.Adv
  • Wannabe

• 32 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag stött pÄ problem, jag sÀkerhetskopierade alla mina kontakter, meddelanden o.s.v. för att jag skulle uppdatera. Men nÀr jag skall ÄterstÀlla sÀkerhetskopian sÄ ÄterstÀlls enbart bilderna i galleriet, inte kontakter o.s.v.

Den överför ju en mÀngd data vid ÄterstÀllningen men den finns inte i telefonen efter omstart???

Smart som man var sÄ syncade man ju inte med outlook eller nÄt sÄnt innan :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej oskarr,

Ja, tyvÀrr.

AnvÀnde PC-Suites back-up funktion innan firmware uppdateringen dÄ jag trodde att detta innebar att allt skulle sparas (sÄg Àven ut som att sÄ var fallet nÀr man kollade i logg-filen).

Fast nÀr det skulle Äterskapas sÄ fick jag ocksÄ bara tillbaka bilderna.

Av nÄgon anledning sÄ fanns dock merparten av mina kontakter sparade i PC-Suite (under Contacts) och dessa kunde överföras till telefonen med att markera samtliga, aktivera dessa och sen spara dom en och en tillbaka till telefonen. SMS och MMS fanns ocksÄ sparade i PC-Suite men jag har Àn att hitta nÄgot sÀtt att föra tillbaka dessa till telefonen.

Mvh,
S.Adv

Postad 18 July 2007 - 23:12

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
SnÀlla nÄgon som kan hjÀlpa mig :angry:
Sitter med en ny n95
och vet ej hur jag ska anvÀnda Nokia map loader har programet instalerat i datorn ej i telefon för de vet jag ej hur de gÄr till telefonen Àr ansluten med usb kabel men nÀr jag trycker pÄ nokia maps sÄ sÀger den att den inte hittar nÄgon enhet eller nÄgot liknande
Vet ej vad jag ska göra Àr de nÄgon instÀllning i telefon som Àr fel enligt nokia pc siut sÄ Àr den ju ansluten.
Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig med ett lÀttförstÄligt svar hÄller pÄ att bli tokig. :blink:

Postad 18 July 2007 - 23:26

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • LĂ€rjunge

• 472 inlĂ€gg
  • 0

SnÀlla nÄgon som kan hjÀlpa mig :angry:
Sitter med en ny n95
och vet ej hur jag ska anvÀnda Nokia map loader har programet instalerat i datorn ej i telefon för de vet jag ej hur de gÄr till telefonen Àr ansluten med usb kabel men nÀr jag trycker pÄ nokia maps sÄ sÀger den att den inte hittar nÄgon enhet eller nÄgot liknande
Vet ej vad jag ska göra Àr de nÄgon instÀllning i telefon som Àr fel enligt nokia pc siut sÄ Àr den ju ansluten.
Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig med ett lÀttförstÄligt svar hÄller pÄ att bli tokig. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

om du inte har gjort det redan sÄ mÄste man ha startat gps programet "kartor" i telefonen innan man kan ladda över kartorna. Man mÄste Àven ha ett minneskort i telefonen.

Postad 19 July 2007 - 00:11

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
Hej vet ej vad jag gör för fel har ett minneskort i pÄ 2 gb har nu provat att köra kartor och de vÀrkar som om den letar position men kan ej hitta men telefonen vill att man anger nÄgon nÀtverksinstÀllning vilket jag ej fÄr att fungera vet inte vad jag gör för fel men de gÄr inge bra :angry:

Postad 19 July 2007 - 02:18

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
Hej hej nu fick jag de att fungera vet inte hur men jag instalerade om nokia map loader sen gick de lite bÀttre de tog ett tag att hitta satelitpossition.
Men jag har ÀndÄ ett par frÄgor som jag hoppas nÄgon klok person kan svara pÄ

FrÄga nr ett, nÀr jag laddar kartor för sverige sÄ ser jag inte i telefonen var dom hammnar enligt map loader sÄ har överföringen gÄtt som den ska, men nÀr jag gÄr igenom alla mappar i filanteraren sÄ kan jag ej hitta nÄgon fil pÄ ca 80 mb, sÄ frÄgan Àr var tar filen vÀgen. ;)

Nr2 jag vill till att börja med bara anvÀnda gratisfunktionen i gpsen sÄ har ni nÄgra tipps pÄ hur man utnytjar den pÄ besta sÀtt, och finns de nÄgra instÀlningar man ska göra för att inte rÄka göra fel och fÄ en saftig rÀkning

Ni har sÀkert redan förstÄtt att ni behöver förklara tydligt :blink:

Kan tillÀgga att jag har lÀst stora delar av trÄden men friska gÀrna upp minnet för mig. :D

Postad 19 July 2007 - 08:28

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • LĂ€rjunge

• 399 inlĂ€gg
  • 0
@ magi

1. filerna Àr dolda ;)
2. Meny-verktyg-instÀlln-allmÀnt-position, vÀlj integrerad gps.

Vi hörs :D

Postad 19 July 2007 - 08:57

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • ForumrĂ€v

• 587 inlĂ€gg
  • 0
I maj skrev jag nÄgra frÄgor om IP-telefon i N95 fick svar hÀr i den officiela N95 trÄden.
Nu har jag en lur och kör iofs med Cellip's IP-telfoni, men har problem att telefonsamtalen till hemnummret (IP telefon) ej vill gÄ fram. Det ringer helt enkelt ej i N95'an. Om jag ringt ut eller nyss kopplat upp den (vilket sker automatiskt) sÄ gÄr det bra att ta imot. Men det Àr precis som N95'an "tappar" kopplingen eller nÄtt till WLAN routern. Loggar jag in pÄ mitt konto hos CellIp sÄ sÀger info'n dÀr att min Nokia Àr inloggad.

NÄgon som kör med N95 och Cellip precis som jag?
Kan man justera nÄgra router instÀllningar alt. N95 instÀllningar för att fÄ det att lira bÀttre?
Hur kan jag se N95'ans ip adress? Kanske kan lÀgga in i firewall settings att slÀppa fram allt frÄn cellip till N95 pÄ nÄtt sÀtt.
NÄgon som har nÄgra tips?

Tacksam för idéer.

Postad 19 July 2007 - 10:58

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Hej hej nu fick jag de att fungera vet inte hur men jag instalerade om nokia map loader sen gick de lite bÀttre de tog ett tag att hitta satelitpossition.
Men jag har ÀndÄ ett par frÄgor som jag hoppas nÄgon klok person kan svara pÄ

FrÄga nr ett, nÀr jag laddar kartor för sverige sÄ ser jag inte i telefonen var dom hammnar enligt map loader sÄ har överföringen gÄtt som den ska, men nÀr jag gÄr igenom alla mappar i filanteraren sÄ kan jag ej hitta nÄgon fil pÄ ca 80 mb, sÄ frÄgan Àr var tar filen vÀgen. ;)

Nr2 jag vill till att börja med bara anvÀnda gratisfunktionen i gpsen sÄ har ni nÄgra tipps pÄ hur man utnytjar den pÄ besta sÀtt, och finns de nÄgra instÀlningar man ska göra för att inte rÄka göra fel och fÄ en saftig rÀkning

Ni har sÀkert redan förstÄtt att ni behöver förklara tydligt :blink:

Kan tillÀgga att jag har lÀst stora delar av trÄden men friska gÀrna upp minnet för mig. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte ett 70 kronors abb men slutade anvÀnda det rÀtt snart. Eftersdom min Àr TelialÄst ( 500 kr rabatt och inga extra mÄnadsavgifter) sÄ fick jag Telia Navigator i tre mÄnader. HÀmtar kartor utan trafikavgift och fungerar jÀttebra. Vill man ladda kartor med Nokias mapploader gratis fÄr man viss sitta och skrolla i hela sveriges karta i hemmanÀtverket för att kunna zooma in sÄ man kan anvÀnda kartorna riktigt. Annars Àr ju Nokias enklare och mycket lÀttare att skapa landmÀrken, se historik mm. Mapploader har jag aldrig fÄtt fungerande trotts alla rÄd hÀr.

NĂ€tverksservermjukvara?

NÄgon som vet ett bra program till telefonen sÄ man frÄn telefonen direkt kan ladda in bilderna/video i datorn utan att behöva sitta vid datorn.

Redigerat av ruva, 19 July 2007 - 11:01.

Postad 19 July 2007 - 18:35

Alessia
  • Alessia
  • Amatör

• 50 inlĂ€gg
  • 0

SnÀlla nÄgon som kan hjÀlpa mig ;)
Sitter med en ny n95
Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig med ett lÀttförstÄligt svar hÄller pÄ att bli tokig. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Den ska vara instÀlld pÄ "masslagring" om jag minns rÀtt. Det finns manual till maploader. Lycka till!

Postad 19 July 2007 - 18:38

Alessia
  • Alessia
  • Amatör

• 50 inlĂ€gg
  • 0

HJÄLP med ÅÄÖ

Efter sista uppdateringen funkar det ej med ÄÀö i kartan. Blir helmysko, typ Klö#ver€gren 39, Ä$lmhult, pĂ„ ortsnamn och gator. Jag har försökt att Ă€ndra spĂ„rkinstĂ€llningar och jag har inget minneskort att formatera men inget verkar hjĂ€lpa. NĂ„gra idĂ©er dĂ€r ute i landet? NĂ„gra med samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick samma problem efter uppdateringen. Provade oxÄ utan minneskort o det var samma sak. Ska ladda om kartorna med nya maploader o se om det hjÀlper. Men nÀr jag har bredband, sÄ det dröjer (surfar pÄ telen nu).

Jag fick oxÄ problem med att bluetooth kopplar ur sig ofta, spec nÀr jag startar weblÀsare ed. Det funkade innan. Irriterande! :D

NÄgon som vet hur man löser detta med Ä À ö?? Har lÀst svaren innan men det har inte hjÀlpt tyvÀrr...

DÀremot har GPS enheten blivit jÀvulskt snabb efter uppdateringen! Jag fÄ tom in satelliterna inomhus utan problem! ;)

Redigerat av Alessia, 19 July 2007 - 18:40.

Postad 19 July 2007 - 18:46

Alessia
  • Alessia
  • Amatör

• 50 inlĂ€gg
  • 0

Smart som man var sÄ syncade man ju inte med outlook eller nÄt sÄnt innan ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej oskarr,

Ja, tyvÀrr.

AnvÀnde PC-Suites back-up funktion innan firmware uppdateringen dÄ jag trodde att detta innebar att allt skulle sparas (sÄg Àven ut som att sÄ var fallet nÀr man kollade i logg-filen).

Av nÄgon anledning sÄ fanns dock merparten av mina kontakter sparade i PC-Suite (under Contacts) och dessa kunde överföras till telefonen med att markera samtliga, aktivera dessa och sen spara dom en och en tillbaka till telefonen. SMS och MMS fanns ocksÄ sparade i PC-Suite men jag har Àn att hitta nÄgot sÀtt att föra tillbaka dessa till telefonen.

Mvh,
S.Adv

<{POST_SNAPBACK}>

Det lÄter jÀttekonstigt! Jag har uppdaterat tvÄ gÄnger o bÄda gÄngerna lÀst tillbaka backupen utan problem. Alla instÀllningar, kontakter mms mm kom tillbaka. Har ni kollat att allt Àr förbockat innan ni gör backupen? Man kan ju vÀlja vad som backuppas i programmet.

Postad 19 July 2007 - 19:35

Jensa86
  • Jensa86
  • AnvĂ€ndare

• 172 inlĂ€gg
  • 0
Jag tog backup bara i telefonen i programmet minne genom att kopiera till minneskortet bara, det gick utmÀrkt.

Postad 19 July 2007 - 19:36

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
hej
om man har jpeg bilder i datorn kan man dÄ bara dra Àver dom till lÀmplig mapp i minneskortet eller Àr de nÄgot med bildstorlek eller nÄgot annat man bör tÀnka pÄ

De skulle ju va grymt om man kan fixa nÄgon trevlig bakrund i photshop och sen bara dra över till luren. ;)

Postad 19 July 2007 - 20:12

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • ForumrĂ€v

• 848 inlĂ€gg
  • 0
Finns rÀtt stor efterfrÄgan pÄ sjö och friluftskartor, hoppas verkligen det kommer snart.

Postad 20 July 2007 - 02:10

Freppa_
  • Freppa_
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Problemet med högtalarna som mÄnga haft berodde enligt en sÀljare jag pratade med att det var fel pÄ högtalarna i telefonerna. Den liksom började vibrera eller vad de snacka om. Fast det ska tydligen vara ÄtergÀrdat nu med nya modeller av högtalarna.

Sen lÀste jag detta nu:
http://prylportalen...._MKF130.dbp.asp

VÀldigt bra jobbat av nokia mÄste jag sÀga ! För gps:en Àr ju sÄ seg ibland att man sjÀlv hinner hitta till rÀtt plats innan den fÄtt kontakt :D

Postad 20 July 2007 - 09:01

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Film redigering i datorn

Tankade över filmerna jag tog pĂ„ semestern och försökte öppna med Moviemaker men programmet ville inte kĂ€nnas vid filerna (Ă€ven om jag bytte filĂ€ndelse/container till *avi. Inte heller Adobe Premier kunde hantera filmerna. Det enda som kom fram var ljudet - men ingen bild. Är det nĂ„gon egen videocodec Nokia anvĂ€nder. Filerna gĂ„r i alla fall spela upp i Mediaplayer genom hĂ„rdvaran i mitt Nvida grafikkort och i Laptopen med mjukvaruspelaren VLC.

Vore trevligt om man kunde redigera ihop sina semesterfilmer i datorn och slippa göra det i Telefonen. NÄgon som har ett tipps?

Postad 20 July 2007 - 09:55

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Vilket versionsnummer har den senaste uppdateringen?

EDIT: 12.0.0.13 uppenbarligen.

InsÄg Àven att köpet av en brandad 3 telefon var det dummaste jag gjort hitills. Det tar upp till 2 mÄnader innan de tomtarna slÀppt uppdateringar och det Àr inte ens sÀkert att uppdateringen kommer, om den stÀller till problem för deras skit embedded programvara.

Jippi.

Redigerat av Unregistered49c9c121, 20 July 2007 - 10:24.

Postad 20 July 2007 - 10:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
Joo det Àr straffet :D
Är nĂ€stan bĂ€ttre att ta ett banklĂ„n..
Tycker att det sÀllan Àr nÄn fördel alls prismÀssigt numera att köpa en brandad telefon..

phunqe du har du kollat upp om det gÄr att lÄsa upp den?
Har för mig att jag lÀst pÄ nÀtet att det ska gÄ med N95

Postad 20 July 2007 - 10:53

janne1
  • janne1
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0
Hojta till om ni hittar nÄtt upplÄsningssÀtt, Ä dÄ menar jag inte bara byta produktkod utan vill bli vÀck med operatörslÄset. :D

Postad 20 July 2007 - 12:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 0
Kolla in den hÀr sidan janne1 :D

Postad 20 July 2007 - 15:57

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
Varför tror gpsen efter uppgradering att jag befinner mig sÀkert 100 mil frÄn den plats jag stÄt pÄ :D

Ska inte asisterad gps och integrerad gps vara aktiverade sammtidigt.
Eller kan de vara nÄgot annat fel, nÄn som haft samma problem.

Postad 20 July 2007 - 16:30

elohim
  • elohim
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

Varför tror gpsen efter uppgradering att jag befinner mig sÀkert 100 mil frÄn den plats jag stÄt pÄ :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte uppgraderat luren, men tror mig ha samma problem.. Kan citera mig sjÀlv frÄn tidigare i trÄden:

Hej!
Har en frÄga om GPS i N95;

jag har inget minneskort Àn sÄ jag har ingen plats för kartor, MEN har testat med att vÀlja "Position" och nÀr den lÄser sig till min testplats fÄr jag koordinater N59,7500, O17,5826.

Om jag sedan söker efter dessa i t.ex. Eniros kartor och visar GPS-koordinater för samma plats enligt WGS-84 fÄr jag N59,4060 och O17,3456.

Skillnaden Àr alltsÄ ganska stor, eller gör/tÀnker jag fel hÀr pÄ nÄt vis..? Verkligheten stÀmmer iaf inte med Eniros kartor. Eller tvÀrtom..

Idéer?

Postad 20 July 2007 - 17:56

ottohans
  • ottohans
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte uppgraderat luren, men tror mig ha samma problem.. Kan citera mig sjÀlv frÄn tidigare i trÄden:

Hej!
Har en frÄga om GPS i N95;

jag har inget minneskort Àn sÄ jag har ingen plats för kartor, MEN har testat med att vÀlja "Position" och nÀr den lÄser sig till min testplats fÄr jag koordinater N59,7500, O17,5826.

Om jag sedan söker efter dessa i t.ex. Eniros kartor och visar GPS-koordinater för samma plats enligt WGS-84 fÄr jag N59,4060 och O17,3456.

Skillnaden Àr alltsÄ ganska stor, eller gör/tÀnker jag fel hÀr pÄ nÄt vis..? Verkligheten stÀmmer iaf inte med Eniros kartor. Eller tvÀrtom..

Idéer?

<{POST_SNAPBACK}>

bÄda ska vara aktiverade !

Postad 21 July 2007 - 00:14

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
Nu effter mycket krÄngel sÄ fungerar gpsen igen fick formatera minneskortet först, nu Àr de bara ett litet krÄngel kvar stÀder med ÄÀö skrivs ut fel och gÄr dÀrför inte att söka efter, men de verkar vara ett ganska vanligt fel, Suck hoppas jag inte behöver uppdatera mjukvara och formatera kort igen. :)

Postad 21 July 2007 - 10:46

GolfGTiSpecial
  • GolfGTiSpecial
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag haft min N95 i tvÄ dar=)
NÄgon som vet var man kan ladda hem gratis kartprogram?
det skiten som följde med gick inte navigera med för det va man tvungen o köpa :)

Postad 21 July 2007 - 13:55

magi
  • magi
  • ForumrĂ€v

• 681 inlĂ€gg
  • 0
HĂ€r

http://mobilesearch.....com/index.html

ladda ner nokia map loader
de Àr inte vÀrldens snabbaste program och inte heller de mest pÄlitliga, men de Àr gratis. :)

Postad 21 July 2007 - 20:53

Freppa_
  • Freppa_
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Gpsen Àr skitsnabb nu. Tar vÀl ca 10-20 sek innan jag fÄr kontakt. Innan kunde det ta 5-10 minuter haha :(
Dock har jag mÀrkt det fÄtt lite fnatt. Startat om 2-3 gÄnger. HÀngt sig 1 gÄng. Gjorde den inte innan uppdateringen.

Postad 22 July 2007 - 08:12

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlĂ€gg
  • 0
En liten frÄga nu har telefon dragit ur sig tvÄ gÄnger pÄ mindre Àn 9timmar nÀr jag inte ens petat pÄ den.
Ska det vara sÄ?

Postad 22 July 2007 - 11:47

pdais97
  • pdais97
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som vet om man kan synka sms:n man har pÄ n95:an in till outlook??

Postad 22 July 2007 - 12:23

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

• 159 inlĂ€gg
  • 0
Har problem med minneshanteringen pĂ„ telefonen. FĂ„r vĂ€ldigt ofta upp felmeddelande om att "ÅtgĂ€rden misslyckades, Ej tillrĂ€ckligt med minne". Tex, försökte jag idag öppna en PDF-fil och det gick inte pĂ„ grund av minnet. Var inne och stĂ€ngde av alla program inklusive Wlan men inget hjĂ€lper. Lite fakta nedan.

Har uppdaterat till senaste versionen av systemet som Àr möjligt med en TelialÄst telefon
Telefonminnet: 60 MB anvÀnt 88 ledigt, av dessa Àr det enbart 15 MB som Àr "synligt" anvÀnda (kontakter mm) resten antar jag Àr dolda och Àr operativsystem och smÄtt och gott.
Minneskort: 2 GB, anvÀnt 64 MB

Hur gÄr jag vidare?

Postad 22 July 2007 - 20:57

Astma
  • Astma
  • Wannabe

• 23 inlĂ€gg
  • 0
Hur för man över filer mellan telefonen och datorn trÄdlöst? Har provat föra över lite mp3 filer men lyckas inte...

Postad 23 July 2007 - 09:33

Unregistered853d8d2b
  • Unregistered853d8d2b
  • Wannabe

• 23 inlĂ€gg
  • 0
Har nokia fÄtt bukt med barnsjukdomarna Àn, tjutande skÀrm, glappande lucka, dÄliga högtalare etc...?

Postad 23 July 2007 - 15:03

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Hur för man över filer mellan telefonen och datorn trÄdlöst? Har provat föra över lite mp3 filer men lyckas inte...

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle ocksÄ vilja fÄ ett bra svar pÄ den frÄgan. Jag har försökt med att öppna telefonen i nÀtverket men den verkar inte klara ett vanligt windowsnÀtverk med att joina en grupp (t ex: workgroup). Jag har provat med smb: telefonensnamn men inte det heller. Att fildela inom Wifi-nÀtet kanske funkar pÄ Linux - men vem orkar sÀtta in sig i Linux bara för en telefons skull.

Har nokia fÄtt bukt med barnsjukdomarna Àn, tjutande skÀrm, glappande lucka, dÄliga högtalare etc...?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min Telefon hos Intropris (TelialÄst) 11 juli för 5800 kr och den glappar inte, tjuter inte och, enligt mig sjÀlv, har den helt underbara högtalare för en sÄdan liten manick. Vad du menar med etc förstÄr jag inte men efter att haft telefonen i tvÄ veckor har jag dessa Äsikter:

Handhavande eller att komma igÄng

Instegströsklen Àr hög om man, som jag, haft modellen enklare telefon innan. JÀmförelsevis som att sÀtta sig vid en dator första gÄngen.

Som Telefon:

Kan ju ibland vara krÄngligt att hitta telefonens funktioner nÀr man sysslar med annat pÄ Nokian. Helt underbar Àr upplÀgget med kontaktlistan och att synka med Outlook Express Àr en barnlek.

Kameran-Videokameran

LÀtt att starta dÄ man bara öpnar linsskyddet. Dock om man t ex lyssnar pÄ musik nÀr man vill ta ett kort kan telefonen hÀnga sig efter man stÀngt av kameran. Videokameran ger hyfsad bild men har inte provat den sÄ mycket. Synd att inte Moviemaker i XP eller Adobe Premiere kan hantera filformatet för redigering - men det mer begrÀnsade Nero Vision kan. LÀnkar till en liten kort snutt i (visste inte att jag hade pÄ kameran :) ) som ni kan kolla pÄ. Dock fick jag Àndra filÀndelsen frÄn mp4 till avi.
Musikspelare - Radio

Som radio Àr Nokia helt vÀrdelös eftersom man mÄste ha i hörlurs-sladden som radioantenn

Att tÀnka pÄ - Man mÄste uppdatera musik-biblioteket i spelaren efter att man fört över lÄtar eller talböcker. Som musikspelare att ta med sig pÄ en promenad Àr Nokia inte vidare praktisk. Nokias hands free Àr direkt komisk dÄ det inte gÄr att ha telefonen i fickan dÄ sladden inte rÀcker till. Skaffade mig ett Plantronics Pulsar 260 Bluetooth headset. AnvÀnder dock telefonen till att pausa eller justera volymen för att slippa Plantronics tjutande vid alla knapp-tryckningar. Men det Àr vÀldigt svÄrt att komma Ät pausknappen pÄ Nokian.

Om man lyssnar pÄ en talbok mÄste man minnas vart man Àr. Verkar som om Nokia inte sÀtter bokmÀrke i filen pÄ vart man var. Beror nog pÄ att att samma spelare Àven anvÀnds som videouppspelare mm.

GPS

Hade jag varit i trĂ€ngande behov av GPS hade jag skaffat mig en riktig sĂ„dan. Men telefonens duger för oss som tycker det Ă€r en liten leksak som förgyller tillvaron. Är dock lite krĂ„nglig och lĂ€tt att man stressar upp sig sĂ„ stĂ€ll in allt innan ni kör och lĂ€gg den pĂ„ instrumenbrĂ€dan och hoppas pĂ„ att det hela fungerar (Telia Navigator funkar rĂ€tt hyfsat).

Potable Data Device

Jag anvÀnder min Nokia mest som en liten surfmaskin att ha med mig överallt i huset dÀr nÀtverket nÄr mig. Underteknad kan sitta och titta pÄ rapport pÄ toaletten eller surfa in pÄ vap.idg.se och lÀsa 100 senaste nyheterna i sÀngen innan John Blund kommer. Kollar av e-posten vid köksbordet eller tar med mig Nokian pÄ stan och surfar in pÄ Telia surfpott för 9 kr/dygn. Dock Àr den tjÀnsten kraftigt begrÀnsad och vill man t ex se video fÄr man betal extra om man ska tro rutorna som poppar upp.

Batteritiderna

AnvÀnder man bara telefon-funktionerna Àr det ingen fara. Annars Àr Nokias batteritider jÀmförbara med min bÀrbara dator.

Redigerat av ruva, 23 July 2007 - 15:21.

Postad 23 July 2007 - 16:16

lundis68
  • lundis68
  • LĂ€rjunge

• 442 inlĂ€gg
  • 0
NÄn som har ett program typ anteckningblock med passordskydd att rekomendera??

Lundis

Postad 23 July 2007 - 16:59

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Lundis

<{POST_SNAPBACK}>

Best Crypto kanske Àr nÄgot för dig

Postad 23 July 2007 - 19:32

Belsebub74
  • Belsebub74
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv sÄ Äkte jag ner för att slÄ till pÄ en idag efter att förstÄtt att de flesta barnsjukdomarna i stort sett Àr borta (vilket man borde förvÀnta sig med en telefon i denna prisklassen) & uppdateringarna med bla turbo-gps samt att priset ligger ganska hyfsat nu...

NÀr jag kommer ner till affÀren sÄ sÄgar han den pga batteritiden, sÀger att den inte bara Àr dÄlig.... utan KATASTROFAL! Jag har ju lÀst utan och innan om telefonen & visste vÀl delvis om problemet men.... vad f-n skall jag göra!

Nu i dagarna kommer SonyEricssons P1 (om man klarar sig utan Gps, godtar en lite sÀmre kamera/fÀrre megap., turbo-3g, men har till sitt försvar pekskÀrm, qwerty-tangentbord (komprimerat förvisso), bra internminne & ett hyfsat pris faktiskt!
http://mobil.mkf.se/...orer772.dbp.asp

En annan lockande "nyhet" Àr ju uppdateringen av N95 om den Àr sann:
http://mobil.mkf.se/..._MOB467.dbp.asp

VAD SKALL JAG GÖRA...... :) kanske inte BEHÖVER en mobil i dagarna men.... Ă€r riktigt sugen!

Mvh

Son of S

Belsebub

Postad 23 July 2007 - 21:07

oskarr
  • oskarr
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0

Smart som man var sÄ syncade man ju inte med outlook eller nÄt sÄnt innan :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej oskarr,

Ja, tyvÀrr.

Mvh,
S.Adv

<{POST_SNAPBACK}>

Det lÄter jÀttekonstigt! Jag har uppdaterat tvÄ gÄnger o bÄda gÄngerna lÀst tillbaka backupen utan problem. Alla instÀllningar, kontakter mms mm kom tillbaka. Har ni kollat att allt Àr förbockat innan ni gör backupen? Man kan ju vÀlja vad som backuppas i programmet.

<{POST_SNAPBACK}>

JodÄ allt Àr förbockat, provade t.o.m. att bocka för bara kontakter...
Pratade t.o.m. med Nokia-supporten men dom hade aldrig hört talas om det, dom lovade att ringa upp nÀr dom hade pratat med pc-suite-gubbarna men det var snart en vecka sen.

Hittade dock ett litet smidigt program som kunde lÀsa ur kontakterna ur .nbu-filen och mata över dem till telefonen. SÄ kontakterna fick jag tillbaka ivarjefall!
Nokia contact transfer heter programmet, bifogar det till detta meddelandet om nÄgon annan har samma problem.

Bifogad fil(er)

Postad 23 July 2007 - 21:42

ottohans
  • ottohans
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv sÄ Äkte jag ner för att slÄ till pÄ en idag efter att förstÄtt att de flesta barnsjukdomarna i stort sett Àr borta (vilket man borde förvÀnta sig med en telefon i denna prisklassen) & uppdateringarna med bla turbo-gps samt att priset ligger ganska hyfsat nu...

NÀr jag kommer ner till affÀren sÄ sÄgar han den pga batteritiden, sÀger att den inte bara Àr dÄlig.... utan KATASTROFAL! Jag har ju lÀst utan och innan om telefonen & visste vÀl delvis om problemet men.... vad f-n skall jag göra!

Nu i dagarna kommer SonyEricssons P1 (om man klarar sig utan Gps, godtar en lite sÀmre kamera/fÀrre megap., turbo-3g, men har till sitt försvar pekskÀrm, qwerty-tangentbord (komprimerat förvisso), bra internminne & ett hyfsat pris faktiskt!
http://mobil.mkf.se/...orer772.dbp.asp

En annan lockande "nyhet" Àr ju uppdateringen av N95 om den Àr sann:
http://mobil.mkf.se/..._MOB467.dbp.asp

VAD SKALL JAG GÖRA...... :)  kanske inte BEHÖVER en mobil i dagarna men.... Ă€r riktigt sugen!

Mvh

Son of S

Belsebub

<{POST_SNAPBACK}>

sök i trÄden sÄ ser du vad jag tyckte tidigare om batteritiden, om man stÀller den pÄ GMS sÄ att den inte kör 3G sÄ blir det en stor skillnad! sen gÀller det att man inte "glömmer" nÄgot program i bakgrunden som ligger o drar krÀm ur batterit. det Àr lÀtt hÀnt i början nÀr man sitter o leker för att lÀra sig telefonen. Jag laddar ca var 2-3e dag och dÄ pratar jag rÀtt mycke i den pÄ dagarna.

Med senaste programvaran Àr telefonen helt kanoon!! , MEN kolla noga sÄ du inte fÄr en med glapp luckan eller tjut ljudet, jag har bytt 2ggr och den jag har nu Àr 100% bra inge glapp o inge tjut. Tror inte att du kommer Ängra dig om du köper en :)

Redigerat av ottohans, 23 July 2007 - 21:49.

Postad 23 July 2007 - 22:17

Belsebub74
  • Belsebub74
  • Amatör

• 55 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

sök i trÄden sÄ ser du vad jag tyckte tidigare om batteritiden, om man stÀller den pÄ GMS sÄ att den inte kör 3G sÄ blir det en stor skillnad! sen gÀller det att man inte "glömmer" nÄgot program i bakgrunden som ligger o drar krÀm ur batterit. det Àr lÀtt hÀnt i början nÀr man sitter o leker för att lÀra sig telefonen. Jag laddar ca var 2-3e dag och dÄ pratar jag rÀtt mycke i den pÄ dagarna.

Med senaste programvaran Àr telefonen helt kanoon!! , MEN kolla noga sÄ du inte fÄr en med glapp luckan eller tjut ljudet, jag har bytt 2ggr och den jag har nu Àr 100% bra inge glapp o inge tjut. Tror inte att du kommer Ängra dig om du köper en :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tack... ja jag har förvisso lÀst det men blev ju ÀndÄ osÀker nÀr man fÄr det uppslÀngt i ansiktet av en försÀljare (som hade Àgt en sjÀlv)
Men förresten, glapp i luckan.... jag kÀnde pÄ 3 olika i butiken & var Àr glappet, tyckte inte att jag kÀnde nÄgot men visst Àr det ett litet spann pÄ 1000-dels millimeter i neutrallÀget samt i utfÀllt lÀge om man vickar Ät sidorna lite.... men vet inte vad som Àr brukligt eller vad man skall godta?

Jaja, skall fundera över kvÀllen/natten över mitt kommande köp! Har jag vÀntat i 4 -5 mÄnader nÄgonting pÄ den sÄ kan jag ta nÄgra timmar till! :P

Tack för svaret!

(lite mer info.... ot förvisso men nÄgon mer kanske var nyfiken:
Lite om SonyEricsson P1i:
http://www.mobilkoll.se/?s=p1

& en till om den svarta 8 GB N95 (kanske lite fejk nu men... snygg den kan bli!)
http://www.mobilkoll...-version-svart/
)

"Louis Cyfer"
Lucifer

B

Redigerat av Belsebub74, 23 July 2007 - 23:49.

Postad 24 July 2007 - 07:11

lundis68
  • lundis68
  • LĂ€rjunge

• 442 inlĂ€gg
  • 0

Lundis

<{POST_SNAPBACK}>

Best Crypto kanske Àr nÄgot för dig

<{POST_SNAPBACK}>

Har provat bÄde versionen för S60 samt N90 men telefonen sÀger bara formatet stöds ej...

Vilken anvÀnder du?

Har provat Handy Safe i 14 dar gratis men den kostar nu 30 dollar. Lite Saftigt tycker jag...

MVH Lundis

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.