HD DVD - Nyheter och Rykten
1936 svar till detta ämne
Postad 15 februari 2008 - 16:25
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Jag har väldigt svårt att se Toshiba bara lägga sig ner och dö utan kamp, de får väl se till att hålla kvar Universal men framför allt Paramount och Dreamworks och få fart på filmsläppen annars är det slut. De har ju ändå lyckats ha upp till 1/4 del av filmmarknaden utan några i princip intressanta släpp januari och februari förutom AG!!
Och spelarna säljer ju fortfarande!!
Men skulle de lägga skidorna i vädret så bryr jag mig personligen inte så mkt då jag kör BD också och vill ha fart på filmsläppen nu bara så här långt in i matchen!! Jag tor ju inte att Toshiba lär lansera nya modeller av HDDVD-spelare, om detta är definitionen på att lägga sig ner o dö... Glädjande nog så har ju flera europeiska distributörer som Studio Canal, tyska Senator o Channel 4 DVD gett ut en del intressanta titlar o några fler kan man nog vänta sig under året. Sedan är det nog tyvärr slut....  Men, jag själv har också en spelare för de blå så jag är inte så bekymrad
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 15 februari 2008 - 16:27.
Postad 15 februari 2008 - 16:26
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Man kan nog dra slutsatsen att Toshiba kastat in handuken nu. Kanske lika bra det så att det äntligen blir slut på eländet. För det har ju inte hänt speciellt mycket sedan den 4 januri. Jag får istället ta kolla in vilken blåröj jag ställa i skåpet denna gång då...
Yep, kommer det inget tydligt uttalande/förnekande från dem gällande detta rykte, senast idag, får man nog utgå från det. Tyvärr...
Edit: det verkar ändå lite konstigt med tanke på hur bra spelarna fortfarande säljer (1, 3, 5 på Amazon), så vi får väl se vad som händer: http://www.amazon.co...ref=pd_ts_e_nav
Amazon betyder typ nada, visst de säljer bra på Amazon men ändå lyckas de bara kapa åt sig 28% av Standalonemarknaden sista veckorna, medans Blu-ray lyckas med 65% (resten HD-VMD?)
Amazonsiffror är lika sanningsenliga som vgchartz 
Resten är combos...
Postad 15 februari 2008 - 16:36
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2 926 inlägg
Ni kan ta det lugnt, jag såg nu (ni har säkerligen redan sett det) att Universal kommer släppa Conan: The Barbarian i HD-DVD. Lätt att HD-DVD kommer leva vidare då 
"Whoayo?" - Arnold
Som sagt, gärna länk tlll denna nyhet...
"Som sagt"? Nåväl, den står under "Release Dates Pending" på highdefdigest.com
Postad 15 februari 2008 - 16:41
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ni kan ta det lugnt, jag såg nu (ni har säkerligen redan sett det) att Universal kommer släppa Conan: The Barbarian i HD-DVD. Lätt att HD-DVD kommer leva vidare då 
"Whoayo?" - Arnold
Ja, "som sagt"... Henke skrev ju "länk?" innan mitt inlägg så... Nädå, inget illa ment. Men det har stått "Release Dates Pending" på en mängd titlar på highdefdigest.com väldigt länge nu, så detta bör man ta med en STOR nypa salt.
Postad 15 februari 2008 - 16:55
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2 926 inlägg
"Whoayo?" - Arnold
Ja, "som sagt"... Henke skrev ju "länk?" innan mitt inlägg så...
Nädå, inget illa ment. Men det har stått "Release Dates Pending" på en mängd titlar på highdefdigest.com väldigt länge nu, så detta bör man ta med en STOR nypa salt.
Såg tyvärr inte det. Ber om ursäkt...
Postad 15 februari 2008 - 17:12
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Alfons2: Absolut ingen fara på taket! Men kolla vad som ryktas nu?! Är detta sant så är det definitivt finito... Wal-Mart puts stake through HD DVD's heart"Things have gone from bad to worse for HD DVD in the space of one week. Wal-Mart announced Friday morning that it, too, has chosen a side in the battle for high-definition video supremacy: by June it will only stock Blu-ray Disc players. A buyer in Wal-Mart's video division wrote this morning on her Wal-Mart Checkout blog that the retail giant had made the decision following Netflix and Best Buy's high-profile announcements that they will exclusively stock Blu-ray products. Wrote Susan Chronister of Wal-Mart: "By June Wal-Mart will only be carrying Blu-ray movies and hardware machines, and of course standard-def movies, DVD players, and up-convert players." "So," she continues, not mincing words, "if you bought the HD (DVD) player like me, I'd retire it to the bedroom, kid's playroom, or give it to your parents to play their John Wayne standard-def movies, and make space for a BD player..." That might be the best option at this point, as the dominoes keep falling in Blu-ray's favor. While Netflix and Best Buy were pretty damning evidence that the end was near, now it's glaringly obvious: it's over for HD DVD. Now, that doesn't necessarily mean that consumers will automatically start buying Blu-ray players. As mentioned many times before here, prices will have to continue to fall on both Blu-ray players and packaged media for there to be any sort of mainstream adoption of the format. There are rumors that Toshiba might soon be declaring defeat: The Hollywood Reporter has sources telling it that Toshiba, the main backer of the HD DVD, might drop its allegiance with the format in the next few weeks. Toshiba denies it, but stay tuned. There's likely much more to come in this drama." Edit: trots att jag anser mig själv som en hängiven HD DVD supporter kan jag inte låta bli att posta denna...
Redigerat av ajzman, 15 februari 2008 - 17:33.
Postad 15 februari 2008 - 17:38
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Mer information... http://checkoutblog.com/*snyft*
Postad 15 februari 2008 - 17:44
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Hint från Penton-Man tidigare idag. The next nail should be coming from rental or retail. There will be no mercy until the Death Certificate is *official* public record.
Bekräftelse från Penton-Man att det var Wal-Mart han syfte på. Yes, that would be correct. St. Valentine’s Week Massacre.
Postad 15 februari 2008 - 17:54
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1 419 inlägg
Nu kan man säga att The Fat Lady har sjungit. Härligt!
Postad 15 februari 2008 - 17:59
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Nu är det bekräftat (ledsen att jag postar länk till Blu-ray.com, men det här gäller ju HD DVD i allra högsta grad så...): Wal-Mart To Exclusively Support Blu-rayRIP HD DVD
Postad 15 februari 2008 - 18:02
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1 419 inlägg
Undra hur Toshiba kommer göra när de ger upp. Hur ska de blidka 1.000.000 köpare liksom. "Sorry guys, vi lämnar skeppet".
Postad 15 februari 2008 - 18:06
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Undra hur Toshiba kommer göra när de ger upp. Hur ska de blidka 1.000.000 köpare liksom. "Sorry guys, vi lämnar skeppet".
Ja, ingen lätt situation de har framför sig nu... Själv hoppas jag att de åtminstone fortsätter med firmware uppdateringar ett tag till, eftersom den senaste versionen (2.0) till EP30/EP35, tydligen hade en del buggar (mkt "jaggies" vid 1080p/24hz uppspelning...) Men, jag kan redan nu se standard-svaret från deras talesperson (som antagligen kommer inom kort, kanske redan ikväll??): "Det är olyckligt att Wal-mart bestämt sig för att endast stödja Blu-ray i framtiden, men de kommer i alla fall ha kvar HD DVD produkter i sitt sortiment fram till maj! * Whoopdiedoo * Och vi på Toshiba tror naturligtvis fortfarande att HD DVD är det mest kundvänliga och kostnadseffektiva formatet som kommer vinna i slutaändan och sälja mest... yadayadayada"
Redigerat av ajzman, 15 februari 2008 - 18:12.
Postad 15 februari 2008 - 18:11
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Wal-Mart on Blu-ray bandwagonWal-Mart on Blu-ray bandwagonRetailer will only sell Sony's hi-def movie discs, phasing out Toshiba's HD-DVD discs in its 4,000 Wal-Mart and Sam's Club stores this year. NEW YORK (CNNMoney.com) -- National discount retailer Wal-Mart announced Friday that it had decided to only sell Sony's Blu-ray hi-definition movie discs, and will phase out Toshiba's competing HD-DVD formatted discs over the next several months. Wal-Mart said that by June, its 4,000 Wal-Mart and Sam's Club stores would sell only Blu-ray discs and Blu-ray hardware players. Blu-ray and Toshiba's HD-DVD format are not compatible. "We've listened to our customers, who are showing a clear preference toward Blu-ray products and movies with their purchases," said Gary Severson, Wal-Mart's Senior Vice President of Home Entertainment in a statement. Apple TV vs. Blu-ray: How do they stack up? Wal-Mart said it would continue selling HD-DVD products, but over the next 30 days, customers will see a significant shift in emphasis to Blu-ray in both brick-and-mortar stores and online. The retailer said it will continue to sell DVDs and standard-definition hardware. Wal-Mart is the latest movie vendor to choose Blu-ray over HD-DVD. Earlier this week, online movie rental company Netflix (NFLX) announced its support for Blu-ray, and said it would phase out HD-DVD as well. Video publishers Walt Disney (DIS, Fortune 500), Sony's Sony Pictures, News Corp.'s (NWS, Fortune 500) Twentieth Century Fox, and Metro-Goldwyn-Mayer have all endorsed Blu-ray. In a rivalry that mirrors the Betamax-VHS dispute of the 1970s, Sony (SNE) and Toshiba have been battling each other to define the industry's hi-definition video standard. The winner will see a boost in the sale of hardware needed to play the hi-definition discs.
Postad 15 februari 2008 - 18:22
Mr. Smith
-
Mr. Smith
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hade precis en mailkonversation med Glen på allas vår favoritbutik HDMS. Han sade att han hade info att Toshiba snart kommer komma ut med att de droppar HD-DVD och skall snart komma med en BD-spelare. Glen tyckte det var "unfortunately". Antar att deras export till Europa och Sverige drastiskt kommer förändras med Blu-Ray som enda format.
Ikväll dricker jag ett par extra Pripps Blå och Strongbow till Toshibas och HD-DVD lägrets ära
Redigerat av Mr. Smith, 15 februari 2008 - 18:24.
Postad 15 februari 2008 - 18:42
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Glen tyckte det var "unfortunately". Antar att deras export till Europa och Sverige drastiskt kommer förändras med Blu-Ray som enda format.
Universal och Paramount kan väl fortsätta att ge ut regionsfria filmer (fast på bluray)? Har svårt att se att det skulle förändra folks köpvanor. För egen del är det filmerna jag är intresserad av, om det är hddvd eller bluray är en bisak.
Postad 15 februari 2008 - 18:55
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Glen tyckte det var "unfortunately". Antar att deras export till Europa och Sverige drastiskt kommer förändras med Blu-Ray som enda format. Universal och Paramount kan väl fortsätta att ge ut regionsfria filmer (fast på bluray)? Har svårt att se att det skulle förändra folks köpvanor. För egen del är det filmerna jag är intresserad av, om det är hddvd eller bluray är en bisak.
Hoppas verkligen att Warner, Paramount och Universal inte börjar regionskoda sina filmer när de går över till Blu-ray...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 15 februari 2008 - 18:55.
Postad 15 februari 2008 - 19:01
BBQ
-
BBQ
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det känns som om Toshiba kommer få en eller annan stämning på halsen.
I teorin skulle ju dom kunna göra om alla sålda maskiner till nätverksspelare ^ ^.
Postad 15 februari 2008 - 19:12
Mr. Smith
-
Mr. Smith
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Det känns som om Toshiba kommer få en eller annan stämning på halsen. I teorin skulle ju dom kunna göra om alla sålda maskiner till nätverksspelare ^ ^.
JA! Ett hemligt och stängt nätverk för oss HD-DVD användare. De moderna Frimurarna ...
Postad 15 februari 2008 - 19:48
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Det är ju nu man ska äga en HD DVD-spelare. Blir att fynda på många filmer:D. Så man har ett antal o se tills BD kommer ner i pris. Eftersom jag har en reg. b PS3a blir det nog bara hyr-filmer i BD för närvarande
Postad 15 februari 2008 - 19:52
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Ni har väl läst om Deepdiscounts kanon priser , beställde nyss End of days och scent of a woman för 30 $ inkl
frakt delar upp ordrarna i 2 och 2 garanterat tullfritt!!
Postad 15 februari 2008 - 19:53
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Hade precis en mailkonversation med Glen på allas vår favoritbutik HDMS. Han sade att han hade info att Toshiba snart kommer komma ut med att de droppar HD-DVD och skall snart komma med en BD-spelare. Glen tyckte det var "unfortunately". Antar att deras export till Europa och Sverige drastiskt kommer förändras med Blu-Ray som enda format.
Ikväll dricker jag ett par extra Pripps Blå och Strongbow till Toshibas och HD-DVD lägrets ära 
jag vill bara gråta! spelar ingen roll om detta är sant eller inte, för ryktet i sig kommer göra det sant, precis så som det har varit nu sedan warners beslut. alltså jag har stora problem med att bli blå nu, mycket mer än vad jag haft tidigare ( var nog faktiskt blå i början ) och det är för att det finns ju ingen riktigt bra spelare att köpa!? ville hoppa på det där 11 filmer o en s300 eller vad den heter som som expert hade som erbjudande, men den var ju typ skit då inte inte klarade något av dom nya ljudformaten o bara hade bluray 1,0. sen att man blir av med HDI gör mig nästan förbannad, jag tycker det är de bästa som hänt på länge! men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu.
Postad 15 februari 2008 - 21:00
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2 926 inlägg
Alltså, jag bryr mig faktiskt inte om ifall HD-DVD dör ut eller inte. För det är en självklarhet att formatet kommer dö ut förr eller senare. Jag tänker inte sluta köpa HD-DVD filmer för det, jag tänker köpa filmer som jag är säker på att jag inte kommer vilja sälja i framtiden, och så ska jag skaffa mig en spelare som klarar båda formaten om en tid framåt. Det är ju som Beagle Five säger, Toshiba lär släppa en spelare som klarar båda i en snar framtid. Det är ju fortfarande samma film, även vilket format det är! (Fasen vad jag känner mig som en poet nu...)
Redigerat av Kalekulan, 15 februari 2008 - 21:05.
Postad 15 februari 2008 - 21:58
Unregisteredd3e6445d
-
Unregisteredd3e6445d
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Wal-Mart to Go Blu-ray ExclusiveThe nation's top retailer will phase out its HD DVD support by early summer. That's the official word this morning from Wal-Mart, first announced on the company's gadget blog, CheckOut.com. According to Wal-Mart execs, the company will begin emphasizing Blu-ray in both brick-and-mortar stores and online over the next thirty days, with plans to completely phase out HD DVD movie and hardware sales by June 2008. The company will continue to sell DVDs and standard-definition hardware. "We've listened to our customers, who are showing a clear preference toward Blu-ray products and movies with their purchases, explained Gary Severson, senior vice president, Home Entertainment, Wal-Mart US. "With the customers best interest in all we do, we wanted to share our decision and timeline with them as soon as possible, knowing it will help simplify their purchase decision, increase selection, and increase adoption long term. We anticipate enhancing our selection with continued great values in hi-definition Blu-ray products, so our customers can further enhance their entertainment experience at home." As we've previously reported, Wal-Mart was a key promotional partner for the HD DVD camp this past holiday season, with the retailer prominently featuring a Toshiba HD DVD player in one of its television commercials. Today's announcement from the retailer comes on the heels of news earlier this week that both Netflix and Best Buy had endorsed Blu-ray. http://www.highdefdi..._Exclusive/1469
Postad 15 februari 2008 - 22:02
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Verkligen härligt när folk läser tråden innan de postar.
Postad 15 februari 2008 - 23:29
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! [/b] tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu.
Varför måste en combo vara tillverkad av Toshiba? *snip* Toshiba lär släppa en spelare som klarar båda i en snar framtid. Det är ju fortfarande samma film, även vilket format det är! (Fasen vad jag känner mig som en poet nu...) 
Vad är det med folk?? Det finns redan combospelare! Kan någon vara snäll och förklara för mig varför en massa människor bönar och ber om combospelare från Toshiba??
Redigerat av JockeJ, 15 februari 2008 - 23:30.
Postad 15 februari 2008 - 23:45
Machinegunjoe
-
Machinegunjoe
-
Amatör
-
-
75 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! [/b] tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu. Varför måste en combo vara tillverkad av Toshiba?
*snip* Toshiba lär släppa en spelare som klarar båda i en snar framtid. Det är ju fortfarande samma film, även vilket format det är! (Fasen vad jag känner mig som en poet nu...)  Vad är det med folk?? Det finns redan combospelare! Kan någon vara snäll och förklara för mig varför en massa människor bönar och ber om combospelare från Toshiba??
För att de gör bra spelare kanske...
Postad 15 februari 2008 - 23:45
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! [/b] tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu. Varför måste en combo vara tillverkad av Toshiba?
*snip* Toshiba lär släppa en spelare som klarar båda i en snar framtid. Det är ju fortfarande samma film, även vilket format det är! (Fasen vad jag känner mig som en poet nu...)  Vad är det med folk?? Det finns redan combospelare! Kan någon vara snäll och förklara för mig varför en massa människor bönar och ber om combospelare från Toshiba??
Vilken combospelare är det du menar? Toshibas HD-DVD spelare har ju faktiskt varit riktigt bra så det är väl därför folk vill ha en Toshiba.
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 15 februari 2008 - 23:54.
Postad 15 februari 2008 - 23:55
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2 926 inlägg
Definiera "bönar och ber", tack. Jag föredrar en combospelare av Toshiba eftersom jag endast har goda erfarenheter från dem. Det säljs en combospelare från LG, men jag har haft två LG-telefoner, och kvalitén sög totalt. Därför tar jag inte LG's spelare som ett säkert kort.
Postad 16 februari 2008 - 00:23
Unregistered1047
-
Unregistered1047
-
Användare
-
-
105 inlägg
Ajdå.. mer trevliga nyheter för HD DVD.
Hoppas också på att Toshiba isåfall visar lite "goodwill" och släpper en funktionsduglig combo-spelare för ett bra pris för oss som satsat på HD DVD.
Annars blir det att spana in hur det går med Samsungs kommande BD-UP6500, som verkar mycket intressant.
Kan bli en sådan i framtiden... eller något liknande, för inte tänker då jag skiljas från mina kära HD DVD-filmer.
Postad 16 februari 2008 - 09:24
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?!
Tror inte de kommer göra det faktiskt. Släpper de någon spelare som inte är exklusiv för HD-DVD så innebär det att prissanktioneringen är slut också. Min gissning: lägg till mellan 50-100% på priset. Hur ska de motivera det? tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu.
Jaha... !?! Du tycker BD-spelarna är dyra så istället köper du en DVD-spelare för nästan 10 papp. Det får du i princip vilken BD-spelare som helst för! Det är ditt val, men aningen knepigt argument IMHO.
Postad 16 februari 2008 - 09:44
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! Tror inte de kommer göra det faktiskt. Släpper de någon spelare som inte är exklusiv för HD-DVD så innebär det att prissanktioneringen är slut också. Min gissning: lägg till mellan 50-100% på priset. Hur ska de motivera det?
tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu. Jaha... !?! Du tycker BD-spelarna är dyra så istället köper du en DVD-spelare för nästan 10 papp. Det får du i princip vilken BD-spelare som helst för! Det är ditt val, men aningen knepigt argument IMHO.
Jag tror han menade att även om han köper den dyraste BD spelaren så kommer den underprestera en PS3a vilket är mkt ironiskt. Därför köper han en 3930 i protest till det
Postad 16 februari 2008 - 11:44
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
När jag köpte XE1:an var det iallafall 50% för att den gör jobbet med mina 300-400+ DVD (i synnerhet nu när jag gjort den 100% regionsfri) och där är den fortfarande kung. HD-DVD kommer jag köpa billigt och PS3 måste man väl köpa om man är pryl-boeg som jag.
Trist iallafall men jag har njutit mycket av HD-DVD och kommer fortsätta göra det under lång tid framöver.
Postad 16 februari 2008 - 12:02
Sunstrider
-
Sunstrider
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nu kan man säga att The Fat Lady har sjungit. Härligt!
Mr Sandlåda framme igen... Lunarstorm is that way --->
Postad 16 februari 2008 - 14:09
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1 061 inlägg
Toshiba to exit HD DVD, end format war-NHKTOKYO (Reuters) - Toshiba Corp is planning to stop production of equipment compatible with the HD DVD format for high-definition video, allowing the competing Blu-Ray camp a free run, public broadcaster NHK reported on Saturday. Toshiba is expected to suffer losses amounting to tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) to scrap production of HD DVD players and recorders and other steps to exit the business, Japan's NHK said on its website. No one at Toshiba could be reached for comment. The format war between the Toshiba-backed HD DVD and Sony Corp's Blu-Ray, often compared to the Betamax-VHS battle in the 1980s, has slowed the development of what is expected to be a multibillion dollar high-definition DVD industry. Toshiba was dealt a blow on Friday when Wal-Mart Stores Inc said it would abandon the HD DVD format, becoming the latest in a series of top retailers and movie studios to rally behind Blu-ray technology for high definition DVDs. Toshiba plans to continue selling HD DVD equipment at stores for the time being but will not put resources into developing new devices, NHK said. http://www.reuters.c...627196120080216
Postad 16 februari 2008 - 14:17
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Det har gått överraskande fort utför för hddvd-formatet sista månanden tycker jag. Om Toshiba slutar att utveckla nya spelare så är helt klart formatet dödsdömt.
Postad 16 februari 2008 - 14:41
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Direkt från NHK: Toshiba plans to withdraw from HD-DVD productionToshiba Corporation has decided to withdraw from next generation high-definition DVD production.
Toshiba has been struggling with its version of the next generation DVD format, as support for Blu-ray technology has spread among US retailers.
Toshiba has been in heated competition with other Japanese electronic giants such as Sony, Panasonic and Hitachi, which produce the high-definition DVD format, Blu-ray.
The Blu-ray format now makes up 90 percent of the Japanese high-definition DVD market after winning last year's price war for DVD recorders and players.
Toshiba faced even more difficulty when the major movie studio, Warner Brothers Entertainment, announced that it planned to use only the Blu-ray format for its movie software.
The company said it will continue to sell HD-DVD products for a while but will stop further development of HD DVD. Meanwhile, it said its DVD factories in Aomori Prefecture, northern Japan, would be closed.
Market observers said that Toshiba could suffer a loss of hundreds of millions of US dollars. http://www.nhk.or.jp/daily/english/
Postad 16 februari 2008 - 14:51
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Snipp snapp snut så va sagan slut eller hur de gick
Ska bli intresant att höra hur Paramount och Universal
kommer agera nu och om de blir neutrala året ut el
om det endast blir BD släpp..
Vill ha feta release datum nu för tunga titlar!!
Ja tänk det är ca 1 1/2 år sen nu man börja sukta efter en addon till 360.n!!
Postad 16 februari 2008 - 14:53
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Förhoppningsvis så blir det BD för hela slanten även för Paramount och Universal.
Undrar om Toshiba kommer att förse oss med buggfixar framöver nu när dom dumpar utvecklingen.
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 16 februari 2008 - 14:55.
Postad 16 februari 2008 - 14:58
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Undrar om Toshiba kommer att förse oss med buggfixar framöver nu när dom dumpar utvecklingen.
Det tar jag för givet, de har ju ändå en marknad att tillgodose även om den är död efter 2008 !!
Postad 16 februari 2008 - 15:36
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Frågan är vad som händer med filmerna som ska släppas och redan finns på HD-DVD, kommer Para/Uni stoppa pressarna direkt eller kommer de fortsätta trycka HD-DVD precis som Warner sade tills det inte finns något intresse för filmerna längre men istället släppa alla nya på Blu-Ray?
Postad 16 februari 2008 - 15:54
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1 419 inlägg
Kanske Uni och Para släpper BD-titlar med lossless ljudspår, har varit ganska sparsmakat med det tyvärr. Med 20Gb extra finns inga ursäkter.
Postad 16 februari 2008 - 16:07
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Uni hade kunnat släppa Dolby true HD på de flesta titlar om de velat, de
har börjat bli bättre på sistone dock!!
Shit vad trött man är på att höra om de xtra 20 Gb.en nu!!
Själv hade ja önskat att alla filmer släpptes som te x Studio Canal och
Concorde mfl gör endast film och feta ljudspår och inte massa jobbigt xtramaterial!!
Postad 17 februari 2008 - 10:05
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
snopet.
Det är som att gå bak i tiden ca 2 år. För det är där vi är just nu. Långt ifrån en komplett HD spelare som inte kostar mer än 2500 SEK det är så trist!
nu är det bara att vänta på den där Toshiba BD spelaren, när den reas ut. Jag blir väl 30 år då
Redigerat av dealerovski, 17 februari 2008 - 10:07.
Postad 17 februari 2008 - 10:19
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Det är som att gå bak i tiden ca 2 år. För det är där vi är just nu. Långt ifrån en komplett HD spelare som inte kostar mer än 2500 SEK det är så trist!
Instämmer inte med det du skriver. På vilket sätt var spelarna som släpptes för närmare två år sedan bättre än dagens spelare? Var det möjligtvis avsaknaden av 1080p24 eller kanske att de inte kunde avkoda HD-ljud i mer än två kanaler?
Postad 17 februari 2008 - 11:18
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
men toshiba lär väl knappast göra en bluray spelare som inte spelar hd-dvd också?! Tror inte de kommer göra det faktiskt. Släpper de någon spelare som inte är exklusiv för HD-DVD så innebär det att prissanktioneringen är slut också. Min gissning: lägg till mellan 50-100% på priset. Hur ska de motivera det?
tror sjutton jag tar o köper mig en Denon 3930 istället nu. Jaha... !?! Du tycker BD-spelarna är dyra så istället köper du en DVD-spelare för nästan 10 papp. Det får du i princip vilken BD-spelare som helst för! Det är ditt val, men aningen knepigt argument IMHO.
problemet är alltså att jag inte ser framför mig någon komplett BD spelare, oavsett prisklass, och det gör att det känns mer rätt att satsa på att få mina DVDer att se så bra ut som möjligt och vänta ut BD formatet. låter väl inte så tokigt eller? och att jag vill ha en toshiba BD spelare är ju för att den förmodligen blir komplett när det gäller HD-DVD och DVD och förhoppningsvis inte sämre än någon annan på BD.
Postad 17 februari 2008 - 11:22
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Har du inte som krav att Toshibas ev. BD-spelare måste vara "komplett" och kosta 2500kr?
Postad 17 februari 2008 - 11:26
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Själv sitter man med 2 kompletta spelare i mina ögon iaf, Ep35 som är grym som DVD
säkert i klass med Denons dyrare modeller upp till 10K strecket!!
Samsung 1400 som jag anser komplett om man bortser från profilerna som jag struntar i, har
inte utnyttjat HDI eller PIP på HD DVD nämnvärt de senaste 1 1/2 året drygt!!
Sen att man fick en Ep35.a till kraftigt subventionerat pris kan man tacka formatkriget och Warner för!!
Redigerat av henke007, 17 februari 2008 - 11:27.
Postad 17 februari 2008 - 11:27
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Det är som att gå bak i tiden ca 2 år. För det är där vi är just nu. Långt ifrån en komplett HD spelare som inte kostar mer än 2500 SEK det är så trist! Instämmer inte med det du skriver. På vilket sätt var spelarna som släpptes för närmare två år sedan bättre än dagens spelare? Var det möjligtvis avsaknaden av 1080p24 eller kanske att de inte kunde avkoda HD-ljud i mer än två kanaler?
Du missförstår mig och tar för mkt vikt i orden. 1080i eller 1080p big deal. Jag menar är att priset för en topp BD spelare är ca vad det kostade för HD DVDs bästa 2 år sen. och bluray har fortfarande inte manditory nätverks anslutningar och snabba processorer som kan ladda det där Java crappet. Du går praktiskt bak 2 år i tiden nu när HD DVD är borta och måste vänta på att Bluray kommer ut med en spelare i 2.0 version och tillräkligt snabba laddtider för att dom flesta ska tycka det är acceptabelt. Grattis Sony försvarare! Med HD DVD hade jag toppspelaren XE1 idag, nu måste man vänta 2-3 år för att jag ska köpa en lika bra till samma pris i bluray.
Postad 17 februari 2008 - 11:51
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
De har haft stående inslag om att "Sonys Blu-ray har segrat i kriget mot Toshibas HD DVD" i TV4 Nyhetsmorgon idag. Kommer säkert i kvällsnyheterna också...
Postad 17 februari 2008 - 11:55
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
var fick TV4 luft ifrån liksom, vet de ens vad HD formaten är haha, måste ses sen!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
HD DVD
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|